abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74432799
Hallo,

stel, het volgende: mijn ouders hebben wat geld over. Ik wil volgend jaar gaan verbouwen.
Ik spreek met ze af dat ik 7% rente betaal voor de komende 10 jaar. Ze lenen mij 50.000.
Ik betaal dan jaarlijks 3.500 bruto, kan het bedrag volledig aftrekken, krijg daarom zo'n 1.400 terug en betaal dan netto 1.900 per jaar.
Daarnaast spreek ik met mijn ouders af dat ze me 3% van die 7% terug geven, dat is nog eens 1.500 netto --> ik betaal dan nog 400 per jaar. Hartstikke fijn voor mij, niet waar? Via de bank zou het me immers netto ongeveer 1.800 kosten. Bijkomend voordeel is dat mijn huis voldoende meer waard wordt en er daarom wat van de risico opslag (zit nu op 125% EW) af gaat waardoor ik aan het einde van het jaar netto geen cent meer kwijt ben dan nu.

De vraag: wat gaan mijn ouders betalen?
1) Moeten zij 30% over 4%, dus 1,2% vermogensrendementheffing over 50k - 20k = 30k betalen --> is 360 omdat het in feite spaargeld voor hun is? Als in: voor de belastingdienst is het om het even wat je er mee doet en uitlenen aan iemand anders en daar rente voor vangen is daarom gelijk aan op een bank zetten en daar rente voor vangen? Dus dat ze niet meer betalen dan ze nu betalen?
2) Of moeten zij inkomstenbelasting betalen over de rente die ik ze betaal? Dit lijkt mij niet waarschijnlijk, maar ik wil het wel zeker weten.
3) Of moeten ze helemaal iets anders betalen wat ik niet weet? Ik heb wat gegoogled, maar daar staat eigenlijk niets over wat de ouders wel/niet moeten betalen.
Da gao nie nou!
pi_74432886
Ehh geld dat je van je ouders leent kan je helemaal niet aftrekken
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_74432937
Ik ga er (aantoonbaar) mijn huis van verbouwen... Het is dus een verkapte hypotheek toch?
Da gao nie nou!
pi_74432971
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:44 schreef vigier het volgende:
Ik ga er (aantoonbaar) mijn huis van verbouwen... Het is dus een verkapte hypotheek toch?
Verkapt ja. Zegt al genoeg he
pi_74433078
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:44 schreef vigier het volgende:
Maar het is een lening, dat kan je niet aftrekken.
pi_74433352
Even verder gecheckt: als ik in het contract met mijn ouders vastleg dat het voor mijn woning is, en ik heb het daar aantoonbaar aan besteed, dan is dit net zo aftrekbaar als wanneer ik het geld bij de Rabo had geleend.
Da gao nie nou!
pi_74433379
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:54 schreef vigier het volgende:
Even verder gecheckt: als ik in het contract met mijn ouders vastleg dat het voor mijn woning is, en ik heb het daar aantoonbaar aan besteed, dan is dit net zo aftrekbaar als wanneer ik het geld bij de Rabo had geleend.
Ah, weer wat geleerd dan.
pi_74433571
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:54 schreef vigier het volgende:
Bron?
pi_74433780
Ohw thnx voor deze vraag, want ik heb nu ook antwoord op mijn vraag... voor hun is het gewoon box 3 --> 1,2% en verder niets

http://www.eerste-koophui(...)s/hulp-van-je-ouders
http://www.lieshout-partn(...)ers_aan_kinderen.htm
Dit 2e site had ik al eerder gezien, maar dat met die boxen ben ik niet helemaal in thuis, vandaar dat ik die vraag stelde.....

En ik lees ook nog een extra tip over:
1) Afsluitprovisie die ik mag betalen aan mijn ouders: ook aftrekbaar voor mij en belastingvrij voor mijn ouders
2) Dat terugbetalen van die rente niet vastleggen... dat is dan trouwens ook een schenking.
Da gao nie nou!
pi_74433850
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Bron?
De lening zelf uiteraard niet. De rente wel.

Of het nu van een bank, verzekeraar, creditcardmaatschappij, je broer of je ouders is: als het een eigenwoningschuld is, is de rente aftrekbaar.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74433853
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:54 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ah, weer wat geleerd dan.
pi_74434004
quote:
2) Dat terugbetalen van die rente niet vastleggen... dat is dan trouwens ook een schenking.
Inderdaad,
sterker nog, je moet die rente ook daadwerkelijk aan je ouders betalen en de schenking aan het einde van het jaar terug laten storten zodat de belastingdienst dit wel afzonderlijk moet zien.
  donderdag 5 november 2009 @ 21:57:40 #13
62913 Blik
The one and Only!
pi_74435972
google eens op familiebank op google. Is genoeg over te vinden.
pi_74437546
pi_74442015
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:40 schreef vigier het volgende:
Daarnaast spreek ik met mijn ouders af dat ze me 3% van die 7% terug geven, dat is nog eens 1.500 netto
Nee, dat is 1.500 bruto.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_74443001
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 02:33 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee, dat is 1.500 bruto.
Hoe bedoel je, bruto?
pi_74443174
Bruto schenking bedoelt hij denk ik, maar dat is gezien het lage bedrag ook netto.
pi_74443946
Het is optie 1.
Overigens mag ik hopen dat ze met als ze 50.000 euro aan jou uitlenen ze meer overhouden dan de 20.000 euro die je er nu vanaf trekt.
pi_74445211
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 09:13 schreef Fastmatti het volgende:
Het is optie 1.
Overigens mag ik hopen dat ze met als ze 50.000 euro aan jou uitlenen ze meer overhouden dan de 20.000 euro die je er nu vanaf trekt.
Hij trekt er 20.000 euro vanaf in verband met de vrijstelling in box 3. Overigens klopt dat ook weer niet, want hij zou er dan ruim 40.000 moeten aftrekken. (maar ik ga er ook inderdaad vanuit dat ze meer dan dit bedrag hebben, dus of het aftrekken van de vrijstelling zinvol is in deze berekening, weet ik dan ook niet)
pi_74445299
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 10:07 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hij trekt er 20.000 euro vanaf in verband met de vrijstelling in box 3. Overigens klopt dat ook weer niet, want hij zou er dan ruim 40.000 moeten aftrekken. (maar ik ga er ook inderdaad vanuit dat ze meer dan dit bedrag hebben, dus of het aftrekken van de vrijstelling zinvol is in deze berekening, weet ik dan ook niet)
Dat is juist het punt Als ze veel meer hebben is het er aftrekken onterecht, als ze minder hebben moeten ze niet aan het uitlenen van zo'n bedrag beginnen.
pi_74446041
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 10:11 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat is juist het punt Als ze veel meer hebben is het er aftrekken onterecht, als ze minder hebben moeten ze niet aan het uitlenen van zo'n bedrag beginnen.
Hoezo niet? Ze kunnen het eventueel ook inlenen bij de bank tegen de nu lage rente, en een hogere rente aan TS doorberekenen? TS trekt de hoge rente af, ouders schenken het verschil tussen de door hen (van TS) ontvangen rente en de door hen (aan bank) betaalde rente weer terug. Gaat prima.
pi_74446084
Maar dan is de vrijstelling weer niet relevant. Alleen de doelmatigheidsdrempel
pi_74461608
Dat aftrekken van die 20.000 (en ze zijn met 2-en dus hebben inderdaad een hogere drempel) was meer voor de vorm. Ofwel: het wordt behandeld door de belastingdienst alsof het gewoon spaargeld was.
quote:
Op donderdag 5 november 2009 21:11 schreef Jopen het volgende:
Inderdaad,
sterker nog, je moet die rente ook daadwerkelijk aan je ouders betalen en de schenking aan het einde van het jaar terug laten storten zodat de belastingdienst dit wel afzonderlijk moet zien.
OK, goed om te weten. Dan is het dus jaarlijks een mooi kerstcadeautje
Da gao nie nou!
pi_74472144
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ehh geld dat je van je ouders leent kan je helemaal niet aftrekken
Tuurlijk wel. In beginsel is het aftrekbaar als je het in je huis steekt, of dat geld nu van de Rabo af komt of van je ouders maakt niet uit.
pi_74477555
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 23:24 schreef Halcon het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. In beginsel is het aftrekbaar als je het in je huis steekt, of dat geld nu van de Rabo af komt of van je ouders maakt niet uit.
Een lening voor de eigen woning is nooit aftrekbaar. Je bedoelt de rente.

Verder zijn de renteopbrengsten voor je ouders box III vermogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')