Verkapt ja. Zegt al genoeg hequote:Op donderdag 5 november 2009 20:44 schreef vigier het volgende:
Ik ga er (aantoonbaar) mijn huis van verbouwen... Het is dus een verkapte hypotheek toch?
Maar het is een lening, dat kan je niet aftrekken.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:44 schreef vigier het volgende:
Ik ga er (aantoonbaar) mijn huis van verbouwen... Het is dus een verkapte hypotheek toch?
Ah, weer wat geleerd dan.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:54 schreef vigier het volgende:
Even verder gecheckt: als ik in het contract met mijn ouders vastleg dat het voor mijn woning is, en ik heb het daar aantoonbaar aan besteed, dan is dit net zo aftrekbaar als wanneer ik het geld bij de Rabo had geleend.
Bron?quote:Op donderdag 5 november 2009 20:54 schreef vigier het volgende:
Even verder gecheckt: als ik in het contract met mijn ouders vastleg dat het voor mijn woning is, en ik heb het daar aantoonbaar aan besteed, dan is dit net zo aftrekbaar als wanneer ik het geld bij de Rabo had geleend.
De lening zelf uiteraard niet. De rente wel.quote:
Inderdaad,quote:2) Dat terugbetalen van die rente niet vastleggen... dat is dan trouwens ook een schenking.
Hier ook:quote:Op donderdag 5 november 2009 21:57 schreef Blik het volgende:
google eens op familiebank op google. Is genoeg over te vinden.
Nee, dat is 1.500 bruto.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:40 schreef vigier het volgende:
Daarnaast spreek ik met mijn ouders af dat ze me 3% van die 7% terug geven, dat is nog eens 1.500 netto
Hoe bedoel je, bruto?quote:
Hij trekt er 20.000 euro vanaf in verband met de vrijstelling in box 3. Overigens klopt dat ook weer niet, want hij zou er dan ruim 40.000 moeten aftrekken. (maar ik ga er ook inderdaad vanuit dat ze meer dan dit bedrag hebben, dus of het aftrekken van de vrijstelling zinvol is in deze berekening, weet ik dan ook niet)quote:Op vrijdag 6 november 2009 09:13 schreef Fastmatti het volgende:
Het is optie 1.
Overigens mag ik hopen dat ze met als ze 50.000 euro aan jou uitlenen ze meer overhouden dan de 20.000 euro die je er nu vanaf trekt.
Dat is juist het puntquote:Op vrijdag 6 november 2009 10:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hij trekt er 20.000 euro vanaf in verband met de vrijstelling in box 3. Overigens klopt dat ook weer niet, want hij zou er dan ruim 40.000 moeten aftrekken. (maar ik ga er ook inderdaad vanuit dat ze meer dan dit bedrag hebben, dus of het aftrekken van de vrijstelling zinvol is in deze berekening, weet ik dan ook niet)
Hoezo niet? Ze kunnen het eventueel ook inlenen bij de bank tegen de nu lage rente, en een hogere rente aan TS doorberekenen? TS trekt de hoge rente af, ouders schenken het verschil tussen de door hen (van TS) ontvangen rente en de door hen (aan bank) betaalde rente weer terug. Gaat prima.quote:Op vrijdag 6 november 2009 10:11 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat is juist het puntAls ze veel meer hebben is het er aftrekken onterecht, als ze minder hebben moeten ze niet aan het uitlenen van zo'n bedrag beginnen.
OK, goed om te weten. Dan is het dus jaarlijks een mooi kerstcadeautjequote:Op donderdag 5 november 2009 21:11 schreef Jopen het volgende:
Inderdaad,
sterker nog, je moet die rente ook daadwerkelijk aan je ouders betalen en de schenking aan het einde van het jaar terug laten storten zodat de belastingdienst dit wel afzonderlijk moet zien.
Tuurlijk wel. In beginsel is het aftrekbaar als je het in je huis steekt, of dat geld nu van de Rabo af komt of van je ouders maakt niet uit.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ehh geld dat je van je ouders leent kan je helemaal niet aftrekken
Een lening voor de eigen woning is nooit aftrekbaar. Je bedoelt de rente.quote:Op vrijdag 6 november 2009 23:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. In beginsel is het aftrekbaar als je het in je huis steekt, of dat geld nu van de Rabo af komt of van je ouders maakt niet uit.
Hoezo? Net alsof ouders die 50.000 euro vrij te besteden hebben rijk zijnquote:Op zaterdag 7 november 2009 18:12 schreef F04 het volgende:
Rijke ouders?
Lijkt me logisch dat de rente werd bedoeld.quote:Op zaterdag 7 november 2009 10:51 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Een lening voor de eigen woning is nooit aftrekbaar. Je bedoelt de rente.
Verder zijn de renteopbrengsten voor je ouders box III vermogen.
Het is niet niks, geld is natuurlijk een relatief begrip maar hoeveel geld is voor jou veel geld dan?quote:Op zaterdag 7 november 2009 18:34 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Hoezo? Net alsof ouders die 50.000 euro vrij te besteden hebben rijk zijn
Je haalt 2 zaken door elkaar. Als de lening een hypothecaire lening is (dus met het huis als onderpand) moet dat bij de notaris worden geregeld. Voor de fiscus is dat echter geen eis. Om de rente en kosten van een lening af te kunnen trekken moet deze lening gebruikt worden voor aankoop (of verbetering) van de woning. Dát is de eis, een eis is niet dat deze lening ook hypothecair moet zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:11 schreef klusfoobje het volgende:
Het is idd een aftrekbare constructie. Er zijn volgens mij wel wat haakjes .
De lening moet notarieel worden vastgelegd om als hypotheekcair doro te kunnen gaan bij de BD. Een verhala met krabbels op papier onderling is niet voldoende.
Ja, maar als je gewoon een (normale) looptijd afspreekt voldoe je daar al aan.quote:Daarnaats is er meen ik nog een eis van kracht... De lening moet op eisbaar zijn....en dan moet jij kunnen betalen, in geld of in onderpand. Is dat niet geregeld dan KAN de BD het gewoon als schenking zien.
Ja, maar "marktconform" is natuurlijk een rekbaar begrip. Alles staat of valt met de onderbouwing van het rentepercentage.quote:De rente dient overigens marktconform te zijn.
Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Je ouders moeten zich wel realiseren dat er een kans is dat ze dat geld nooit meer terug zien.quote:of 50k veel is... ach dat is voor iedereen weer anders. Voor de een is het een fortuin, voor de ander is het net iets meer dan er gepint kan worden...bij wijze van spreken.
Wara ik nog wel eens overna zou denken... Je hebt nu een 125% hypotheek. Stel... dat gaat verkeerd, dan levert je huis niet voldoende op om de hypotheek af te betalen. csh heb je het niet want anders had je de 50k van je ouders niet nodig. Stel dta het nu verkeerd gaat, baan kwijt oid. Dan kunnen je ouders het gewoon ook schudden...Wil je dat wel ?
Als hij het gebruikt voor een verbouwing wel. Maar nogmaals, dat is niets anders dan bij een gewone hypotheek/bouwdepot.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:21 schreef klusfoobje het volgende:
dat betekent dus dat TS voro 50k aan bonnetjes in een doos moet hebben zitten...
De ouders kunnen de lening wel 'afschrijven' als oninbaar maar ze hebben er geen voordeel bij. De vordering zit immers in box 3. En je loopt inderdaad grote kans dat de fiscus het als een schenking gaat zien als de ouders niet kunnen aantonen dat ze inspanningen hebben verricht om het geld wel binnen te krijgen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:26 schreef Fastmatti het volgende:
Ik heb ook een vraag. Stel nu even dat je 100k leent en alles volgens de regeltjes afspreekt. Netjes betaald het eerst jaar en daarna stopt met het terugbetalen. Kunnen de ouders de lening 'afschrijven' als niet invorderbaar of ziet de belastingdienst het als verkapte schenking.
(Verkapte) schenking, tenzij je ouders achter hun geld aan gaan met de voor hen wettelijk beschikbare middelen (beslagen, schadevergoedingsprocedures e.d.)quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:26 schreef Fastmatti het volgende:
Ik heb ook een vraag. Stel nu even dat je 100k leent en alles volgens de regeltjes afspreekt. Netjes betaald het eerst jaar en daarna stopt met het terugbetalen. Kunnen de ouders de lening 'afschrijven' als niet invorderbaar of ziet de belastingdienst het als verkapte schenking.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |