abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 maart 2009 @ 01:34:21 #1
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_67029998
Mijn ouders zijn in de gelukkige situatie dat ze een redelijk geldbedrag hebben in de vorm van een grote woning. Deze woning is ondertussen al veel te groot voor hun aan het worden en ze willen kleiner gaan wonen. Het geld dat over blijft krijgen ik en mijn zus een deel van, om te kunnen investeren in een eigen woning.

De precisie bedragen weten we nog niet maar zal neerkomen op zoon 150-200K voor mij en hetzelfde voor mijn zus. Het kan allemaal nog wel een paar jaartjes duren voor het zo ver is maar we zijn nu een beetje aan het kijken naar de beste financiële constructies die er zijn om de belasting zo min mogelijk mee laten te verdienen. Tenslotte is er al hun hele leven belasting betaald over dat geld.

Voor we uiteindelijk echt dingen gaan regelen nemen we waarschijnlijk wel een financieel expert in handen. Maargoed das natuurlijk ook weer niet al te goedkoop. En ik vroeg me af of er hier op fok mensen zijn met ervaringen in dit soort situaties
pi_67030298
mijn ouders hebben mij ook een schenking gedaan. Eerst is het maximale belastingvrije bedrag geschonken wat eenmalig geschonken mag worden en de rest is omgezet in een lening.. Daarvan schelden ze me jaarlijks het maximaal te schenken bedrag dat per jaar geschonken mag worden van kwijt. Wel betaal ik maandelijks rente (dat moet dan weer wel) die ze mij ook weer terug schenken. Dus wat ik maandelijks aan rente betaal en zij mij dus terug betalen wordt aan het einde van het jaar opgeteld en het bedrag wat dan nog over blijft van wat ze jaarlijks mogen schenken wordt weer van de lening af getrokken. Ben je wel een aantal jaren bezig maar betaal je niet onnodig belasting. Deze constructie hebben we natuurlijk ook bij de notaris op papier laten zetten. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel (tis al laat en heb op m'n gsm niet goed een overzicht van wat ik getypt heb)
  zaterdag 14 maart 2009 @ 07:36:58 #3
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_67031241
Heb zo geen tip maar wel een opmerking.

Gift en erfenis belasting is zo krom. Wat je zegt klopt helemaal, er is al zo ontzettend veel belasting betaald over dat geld en nu ze het weg willen geven moet dat nog weer eens dik over gedaan worden.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 07:45:05 #4
247667 zbbrox
zarkin frood
pi_67031268
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 01:52 schreef hilliebillie het volgende:
mijn ouders hebben mij ook een schenking gedaan. Eerst is het maximale belastingvrije bedrag geschonken wat eenmalig geschonken mag worden en de rest is omgezet in een lening.. Daarvan schelden ze me jaarlijks het maximaal te schenken bedrag dat per jaar geschonken mag worden van kwijt. Wel betaal ik maandelijks rente (dat moet dan weer wel) die ze mij ook weer terug schenken. Dus wat ik maandelijks aan rente betaal en zij mij dus terug betalen wordt aan het einde van het jaar opgeteld en het bedrag wat dan nog over blijft van wat ze jaarlijks mogen schenken wordt weer van de lening af getrokken. Ben je wel een aantal jaren bezig maar betaal je niet onnodig belasting. Deze constructie hebben we natuurlijk ook bij de notaris op papier laten zetten. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel (tis al laat en heb op m'n gsm niet goed een overzicht van wat ik getypt heb)
deze fiets is het beste k

maximale belastingvrije schenking..
je ouders lenen jou het bedrag en de rente die je moet betalen krijg je weer terug via het jaarlijkse maximale belastingvrije bedrag wat ze je mogen schenken
als ze het per maand opdelen kan je een nederige stulp uitzoeken en met de schenking je lening aflossen grappig he

is wel een meerjarenplan overigens..
Today we lived a thousand years
All we have is now
pi_67032326
En als dat naast de lening nog te traag gaat naar jouw smaak, kunnen je ouders je ook handje contantje elke maand wat geven. Een paar honderd euro, en dat kan jij dan mss ook weer opzij leggen. Of gebruik jij dat voor jouw boodschappen, kleren etc. Dan hoef jij zelf niet aan je rekening te komen.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 11:58:00 #6
30443 fris
pure frisheid
pi_67034799
Ze kunnen nu al schenken in de vorm van een schuldigerkenning uit vrijgevigheid. Dan heb je een vordering op je ouders en dan krijg je het geld later (als ze het pand verkocht hebben).

Hoe meer je schenkt, des te meer belasting moet erover betaald worden, dus als je ieder jaar een beetje schenkt is er minder heffing.

Jaarlijks mogen ze hun kinderen een vrijgesteld bedrag van rond de 4500 schenken. Dit bedrag mag eenmalig verhoogd worden tot 22.000 (+/-) mits het kind onder de 30 (geloof ik) is.

Gaan ze boven de 4500 zitten, dan is het belast. Dat werkt dan met schijven. De eerste schijf is 5% (tot 22763) en de 2e schijf is 8 % (van 22763 - 45519).

Volgend jaar verandert de wet en dan is de onderste schijf gelijk 10%. Het is dus voordelig om nu alvast 45519 te schenken en dit jaar nog niet het grote belastingvrije bedrag te doen.

De schuldigerkenning uit vrijgevigheid hoeft alleen bij de notaris te worden gedaan als hij werking bij dood heeft. In dit geval heeft hij werking bij verkoop van een pand, dus volgens mij heb je geen notariskosten.

Zolang ze je het geld schuldig zijn moeten ze er ook een zakelijke rente over betalen. Die rente is dan geen schenking, want dat is gewoon zakelijk vanwege de vordering die je op ze hebt. Dat is dus ook mooi meegenomen. Want op die manier hevel je ook nog wat geld over van je ouders naar jezelf zonder schenkingsrecht.
pi_67072274
Schiet me iets te binnen maar weet niet of dat zou kunnen?

Stel je koopt een heel goedkoop huisje (vakantie huisje?) en leent het geld van je ouders. Vervolgens verkoop je dat huis aan je ouders voor een extreem hoog bedrag. Betaal je overdracht belasting 6% maar is minder dan de schijven die hiervoor bestaan.

Een andere manier is misschien om zelf een huis te kopen en het te geld te lenen van je ouders. Iets met dat de rente gelijk ook bijdraagd aan de aflossing. Je zou het voor hetzelfde bedrag op papier kunnen verhuren aan je ouders zodat je de betaalde rente weer terug krijgt.
  zondag 15 maart 2009 @ 15:58:55 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_67072488
quote:
Op zondag 15 maart 2009 15:53 schreef m1155 het volgende:
Schiet me iets te binnen maar weet niet of dat zou kunnen?

Stel je koopt een heel goedkoop huisje (vakantie huisje?) en leent het geld van je ouders. Vervolgens verkoop je dat huis aan je ouders voor een extreem hoog bedrag. Betaal je overdracht belasting 6% maar is minder dan de schijven die hiervoor bestaan.
Dus schenking.
quote:
Een andere manier is misschien om zelf een huis te kopen en het te geld te lenen van je ouders. Iets met dat de rente gelijk ook bijdraagd aan de aflossing. Je zou het voor hetzelfde bedrag op papier kunnen verhuren aan je ouders zodat je de betaalde rente weer terug krijgt.
Jajaaa,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_67072688
Mijn zusje en ik zullen in de toekomst in een vergelijkbare situatie terecht komen. Onze ouders hebben nog iets van 75 k in een woning van 400 k zitten en zijn van plan om ook die 75 k voor een groot deel af te lossen, waardoor wij 'straks' beiden een behoorlijk bedrag zullen krijgen.

Successierecht is echter één van de meest onrechtvaardige belastingen die ooit zijn ingevoerd in Nederland. Mijn opa en oma hebben dit destijds uitstekend weten te vermijden, door de rechten van de woning al bij leven over te dragen aan de kinderen. Ik weet niet of het nog steeds zo op te lossen is (de belasting is natuurlijk ook niet gek), maar er zullen altijd foefjes blijven bestaan om er onderuit te komen .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zondag 15 maart 2009 @ 16:13:15 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_67072999
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:04 schreef cultheld het volgende:
Mijn zusje en ik zullen in de toekomst in een vergelijkbare situatie terecht komen. Onze ouders hebben nog iets van 75 k in een woning van 400 k zitten en zijn van plan om ook die 75 k voor een groot deel af te lossen, waardoor wij 'straks' beiden een behoorlijk bedrag zullen krijgen.

Successierecht is echter één van de meest onrechtvaardige belastingen die ooit zijn ingevoerd in Nederland. Mijn opa en oma hebben dit destijds uitstekend weten te vermijden, door de rechten van de woning al bij leven over te dragen aan de kinderen. Ik weet niet of het nog steeds zo op te lossen is (de belasting is natuurlijk ook niet gek), maar er zullen altijd foefjes blijven bestaan om er onderuit te komen .
Laat DonJames dit niet horen. Die kan dit namelijk gemotiveerd weerleggen.
pi_67073158
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:13 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Laat DonJames dit niet horen. Die kan dit namelijk gemotiveerd weerleggen.
Vast wel ja; iedereen heeft namelijk gelijk, aangezien voor vrijwel elk standpunt geloofwaardige argumenten te verzinnen zijn. Maar zelfs de meest briljante econoom kan mij niet overtuigen van de juistheid van het successierecht .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zondag 15 maart 2009 @ 16:20:44 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_67073264
Jij bent het ook vast niet eens met inkomstenbelasting, dividendbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting enz.
pi_67073447
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:20 schreef ManAtWork het volgende:
Jij bent het ook vast niet eens met inkomstenbelasting, dividendbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting enz.
Jawel, al valt over de verdeling en percentages altijd te discussiëren natuurlijk.
pi_67073489
Mijn ouders hebben ook zoiets, maar dan geen huis, maar een middelgroot bedrijf. Zij lossen het op door alle kinderen mede-eigenaar te maken/aandeelhouder en dat schijnt enorm te schelen.
  zondag 15 maart 2009 @ 16:27:26 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_67073514
Vreemd.
Dan snap ik niet waarom je het met successierescht niet eens bent. Die valt namelijk onder de enz.
pi_67073687
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:27 schreef ManAtWork het volgende:
Vreemd.
Dan snap ik niet waarom je het met successierescht niet eens bent. Die valt namelijk onder de enz.
Heel eenvoudig; het is een vorm van inkomen voor de kinderen, maar niet als zodanig verworven. Als je ouders krom hebben gelegen voor dat geld en jarenlang keurig belasting hebben betaald over dat kapitaal, is het m.i. moreel verwerpelijk dat de belastingdienst weer op de stoep staat zodra dit geld als erfenis overblijft.
pi_67073805
De gemiddelde Nederlander betaalt echt geen pepernoot aan successierecht, hoor. Bij een nalatenschap van 150.000 (per kind...) wordt er 233 euro geheven.

Wow.....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_67073859
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:35 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde Nederlander betaalt echt geen pepernoot aan successierecht, hoor. Bij een nalatenschap van 150.000 (per kind...) wordt er 233 euro geheven.

Wow.....
Grappenmaker: Belasting
U moet ¤ 17.264 aan successierecht betalen.

Op basis van 150 k.
pi_67073923
Er was iets mis met m'n invoer inderdaad. Maar goed. Ik vind het nog steeds een schijntje voor iets waar je niets voor hebt gedaan.
pi_67073950
het beste is een aantal schenkingen, belastingtechnisch.
Bekijk youtube en andere filmpjes via school proxy
pi_67074108
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Er was iets mis met m'n invoer inderdaad. Maar goed. Ik vind het nog steeds een schijntje voor iets waar je niets voor hebt gedaan.
Waar komt de idee vandaan dat je per se iets moet doen om van een ander geld te krijgen? Het zou een ieder vrij moeten staan om het geld waarover hij of zij al belasting heeft betaald, aan een ander te schenken, zonder dat de belastingdienst daar opnieuw van mee profiteert.

In plaats van elke burger als individu te zien, kun je in het geval van een erfenis het kind ook als 'verlengstuk' van de ouders zien.
pi_67074174
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:44 schreef cultheld het volgende:

[..]

Waar komt de idee vandaan dat je per se iets moet doen om van een ander geld te krijgen? Het zou een ieder vrij moeten staan om het geld waarover hij of zij al belasting heeft betaald, aan een ander te schenken, zonder dat de belastingdienst daar opnieuw van mee profiteert.
Tja, met die reden kun je alle belastingen wel afschaffen.
pi_67074297
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Tja, met die reden kun je alle belastingen wel afschaffen.
Nee, want er is een wezenlijk verschil tussen successierecht en bijvoorbeeld inkomstenbelasting. Niet voor niets hebben veel landen recent het successierecht al afgeschaft. Hopelijk zal Nederland snel volgen.
pi_67074381
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:50 schreef cultheld het volgende:

[..]

Nee, want er is een wezenlijk verschil tussen successierecht en bijvoorbeeld inkomstenbelasting. Niet voor niets hebben veel landen recent het successierecht al afgeschaft. Hopelijk zal Nederland snel volgen.
Inkomstenbelasting is dan (naast VPB) de enige die in jouw optiek zou kunnen blijven bestaan?
pi_67074444
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Inkomstenbelasting is dan (naast VPB) de enige die in jouw optiek zou kunnen blijven bestaan?
Nee, successierecht is, voor zover ik het kan beoordelen, de enige onterechte belasting. Het gaat namelijk om een overdracht tussen twee individuen, die verder niet bijdraagt aan een productieproces (i.t.t. dividend en IB).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')