deze fiets is het bestequote:Op zaterdag 14 maart 2009 01:52 schreef hilliebillie het volgende:
mijn ouders hebben mij ook een schenking gedaan. Eerst is het maximale belastingvrije bedrag geschonken wat eenmalig geschonken mag worden en de rest is omgezet in een lening.. Daarvan schelden ze me jaarlijks het maximaal te schenken bedrag dat per jaar geschonken mag worden van kwijt. Wel betaal ik maandelijks rente (dat moet dan weer wel) die ze mij ook weer terug schenken. Dus wat ik maandelijks aan rente betaal en zij mij dus terug betalen wordt aan het einde van het jaar opgeteld en het bedrag wat dan nog over blijft van wat ze jaarlijks mogen schenken wordt weer van de lening af getrokken. Ben je wel een aantal jaren bezig maar betaal je niet onnodig belasting. Deze constructie hebben we natuurlijk ook bij de notaris op papier laten zetten. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel (tis al laat en heb op m'n gsm niet goed een overzicht van wat ik getypt heb)
Dus schenking.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:53 schreef m1155 het volgende:
Schiet me iets te binnen maar weet niet of dat zou kunnen?
Stel je koopt een heel goedkoop huisje (vakantie huisje?) en leent het geld van je ouders. Vervolgens verkoop je dat huis aan je ouders voor een extreem hoog bedrag. Betaal je overdracht belasting 6% maar is minder dan de schijven die hiervoor bestaan.
Jajaaa,...quote:Een andere manier is misschien om zelf een huis te kopen en het te geld te lenen van je ouders. Iets met dat de rente gelijk ook bijdraagd aan de aflossing. Je zou het voor hetzelfde bedrag op papier kunnen verhuren aan je ouders zodat je de betaalde rente weer terug krijgt.
Laat DonJames dit niet horen. Die kan dit namelijk gemotiveerd weerleggen.quote:Op zondag 15 maart 2009 16:04 schreef cultheld het volgende:
Mijn zusje en ik zullen in de toekomst in een vergelijkbare situatie terecht komen. Onze ouders hebben nog iets van 75 k in een woning van 400 k zitten en zijn van plan om ook die 75 k voor een groot deel af te lossen, waardoor wij 'straks' beiden een behoorlijk bedrag zullen krijgen.
Successierecht is echter één van de meest onrechtvaardige belastingen die ooit zijn ingevoerd in Nederland. Mijn opa en oma hebben dit destijds uitstekend weten te vermijden, door de rechten van de woning al bij leven over te dragen aan de kinderen. Ik weet niet of het nog steeds zo op te lossen is (de belasting is natuurlijk ook niet gek), maar er zullen altijd foefjes blijven bestaan om er onderuit te komen.
Vast wel ja; iedereen heeft namelijk gelijk, aangezien voor vrijwel elk standpunt geloofwaardige argumenten te verzinnen zijn. Maar zelfs de meest briljante econoom kan mij niet overtuigen van de juistheid van het successierechtquote:Op zondag 15 maart 2009 16:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Laat DonJames dit niet horen. Die kan dit namelijk gemotiveerd weerleggen.
Jawel, al valt over de verdeling en percentages altijd te discussiëren natuurlijk.quote:Op zondag 15 maart 2009 16:20 schreef ManAtWork het volgende:
Jij bent het ook vast niet eens met inkomstenbelasting, dividendbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting enz.
Heel eenvoudig; het is een vorm van inkomen voor de kinderen, maar niet als zodanig verworven. Als je ouders krom hebben gelegen voor dat geld en jarenlang keurig belasting hebben betaald over dat kapitaal, is het m.i. moreel verwerpelijk dat de belastingdienst weer op de stoep staat zodra dit geld als erfenis overblijft.quote:Op zondag 15 maart 2009 16:27 schreef ManAtWork het volgende:
Vreemd.
Dan snap ik niet waarom je het met successierescht niet eens bent. Die valt namelijk onder de enz.
Grappenmaker: Belastingquote:Op zondag 15 maart 2009 16:35 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde Nederlander betaalt echt geen pepernoot aan successierecht, hoor. Bij een nalatenschap van 150.000 (per kind...) wordt er 233 euro geheven.
Wow.....
Waar komt de idee vandaan dat je per se iets moet doen om van een ander geld te krijgen? Het zou een ieder vrij moeten staan om het geld waarover hij of zij al belasting heeft betaald, aan een ander te schenken, zonder dat de belastingdienst daar opnieuw van mee profiteert.quote:Op zondag 15 maart 2009 16:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Er was iets mis met m'n invoer inderdaad. Maar goed. Ik vind het nog steeds een schijntje voor iets waar je niets voor hebt gedaan.
Tja, met die reden kun je alle belastingen wel afschaffen.quote:Op zondag 15 maart 2009 16:44 schreef cultheld het volgende:
[..]
Waar komt de idee vandaan dat je per se iets moet doen om van een ander geld te krijgen? Het zou een ieder vrij moeten staan om het geld waarover hij of zij al belasting heeft betaald, aan een ander te schenken, zonder dat de belastingdienst daar opnieuw van mee profiteert.
Nee, want er is een wezenlijk verschil tussen successierecht en bijvoorbeeld inkomstenbelasting. Niet voor niets hebben veel landen recent het successierecht al afgeschaft. Hopelijk zal Nederland snel volgen.quote:Op zondag 15 maart 2009 16:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Tja, met die reden kun je alle belastingen wel afschaffen.
Inkomstenbelasting is dan (naast VPB) de enige die in jouw optiek zou kunnen blijven bestaan?quote:Op zondag 15 maart 2009 16:50 schreef cultheld het volgende:
[..]
Nee, want er is een wezenlijk verschil tussen successierecht en bijvoorbeeld inkomstenbelasting. Niet voor niets hebben veel landen recent het successierecht al afgeschaft. Hopelijk zal Nederland snel volgen.
Nee, successierecht is, voor zover ik het kan beoordelen, de enige onterechte belasting. Het gaat namelijk om een overdracht tussen twee individuen, die verder niet bijdraagt aan een productieproces (i.t.t. dividend en IB).quote:Op zondag 15 maart 2009 16:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Inkomstenbelasting is dan (naast VPB) de enige die in jouw optiek zou kunnen blijven bestaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |