Das Leben der AnderenVandaag is het precies 20 jaar na één van de meest historische dagen uit de recente wereld geschiedenis: de val van De Muur. Een mooie gelegenheid om deze alom geprezen speelfilm debuut van Florian Henckel von Donnersmarck, over een Stasi agent Wiesler (Ulrich Mühe) die een beroemde toneel schrijver en zijn partner moet afluisteren, aan een herkijkbeurt te onderwerpen. Langzaam maar zeker raakt Wiesler steeds meer verstrikt in en geobsedeerd door de levens van z`n slachtoffers.
Toen ik deze film voor het eerst zag vond ik er niet heel veel aan, het was (na alle uiterst positieve dingen) nogal een teleurstelling.
Daarom kreeg hij nu een herkansing. Gelukkig maar dat ik `m een herkansing heb gegeven want wat een prachtige film is dit.
Een gevoelige, indringende en uiterst precieze karakter studie over ideologieën en principes die door Mühe waanzinnig goed wordt weer gegeven. Een briljante rol.
De muziek is ook erg goed en vormt samen met de beelden en het acteerwerk van Mühe een sterke combinatie.
Van begin tot einde weet de film te boeien en te ontroeren.
Een belangrijke film die de jonge generatie bij spijkert over de DDR en de manier van "leven" die daar normaal was.
Een moderne klassieker.
IMDB Cijfer: 8,5/10
Mijn Cijfer: 8,7/10
2 ou 3 choses que je sais d'elle (2 or 3 Things I Know About Her)Een film van Godard die een beetje een mix is van zijn vroege films en de films die hij tegenwoordig maakt. Deels fictie en deels documentaire achtig, gebruikt Godard het verhaal van Julliette Jeanson die geld bijverdiend om rond te komen door zich te prostitueren slechts als kapstok om z`n mening over ongeveer aan op te hangen. Na het kijken van deze film weet je bijna precies hoe Godard denkt over politiek, oorlog, het kapitalisme, de liefde en de mensheid in het algemeen. Hij voert Jeanson (en prositutie in het algemeen) op als het ultieme van de consumerende maatschappij, van het kapitalisme. Later in z`n carriere zou Godard dan ook overtuigd Maoïst worden.
Het zoeken naar een echt verhaal is redelijk nutteloos maar de film geeft op meerdere momenten absoluut stof tot nadenken.
Een sterke Godard waarbij meerdere kijkbeurten zeker aan te raden zijn, maar het is geen voer voor beginnelingen binnen het oeuvre van de Meester.
IMDB Cijfer: 7,0/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
[ Bericht 0% gewijzigd door Timo20 op 09-11-2009 23:09:03 ]