quote:Op maandag 2 november 2009 17:51 schreef sanger het volgende:
Tvp
Anders klikken jullie hier toch gewoon op?quote:Op maandag 2 november 2009 17:19 schreef error_404 het volgende:
He, dit een handig topic, snel een tvp
Goed ideequote:Op maandag 2 november 2009 19:17 schreef Deetch het volgende:
[..]
[..]
Anders klikken jullie hier toch gewoon op? [ afbeelding ]
1 2 | =number-(INT(number/divisor)*divisor) |
Ow, fuck, waarom denk ik ook zo moeilijkquote:Op dinsdag 3 november 2009 12:06 schreef Deetch het volgende:
De twee data van elkaar aftrekken en delen door 7.
Een datum wordt door excel nl gewooon gezien als een getal die het aantal dagen voorstelt vanaf 1-1-1900. Wel ervoor zorgen dat je data in een voor excel herkenbaar datum format staat.
Ik dacht dat je dat wel geprobeerd had en was op zoek naar iets anders leuksquote:Op dinsdag 3 november 2009 12:36 schreef sanger het volgende:
[..]
Ow, fuck, waarom denk ik ook zo moeilijk
Ik zat te zoeken naar een functie die dat standaard doetquote:Op dinsdag 3 november 2009 12:39 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je dat wel geprobeerd had en was op zoek naar iets anders leuks
Niet helemaal juist, Deetch.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:06 schreef Deetch het volgende:
De twee data van elkaar aftrekken en delen door 7.
Een datum wordt door excel nl gewooon gezien als een getal die het aantal dagen voorstelt vanaf 1-1-1900. Wel ervoor zorgen dat je data in een voor excel herkenbaar datum format staat.
XP wel.quote:Op dinsdag 3 november 2009 14:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een andere "bug?" van Excel.
Bij Excel heb je de mogelijkheid om met Ctrl-F een woord(deel) op te zoeken.
Dit kun je per werkblad doen, maar ook met de hele werkmap.
Dan moet je Control ingedrukt houden en de overige werkbladen aanklikken met de linker muisknop.
Echter: als het actieve werkblad leeg is zegt ie "niet gevonden" zonder de zoekactie voor de andere werkbladen af te maken.
Als het actieve werkblad niet leeg is (ook al zit het woord dat gezocht wordt er niet bij), doet ie niet moeilijk.
Overigens als het actieve werkblad ooit "niet leeg" is geweest, doet ie ook niet moeilijk.
Dus je tikt een x in A1 en je delete hem weer.
De volgorde die hij bij de zoekactie hanteert is:
eerst het actieve blad, dan de meest rechtse en zo naar links,
het actieve werkblad overslaand, want dat heeft ie al gehad.
Bij een vorigere versie heb ik geloof ik meegemaakt, dat ie er ook de brui aan gaf, als
ie op zijn zoektocht een leeg blad tegenkwam. Dat doet ie dus nu (Excel 2000) niet meer.
Maar: het is dus toch nog niet perfect.
Hebben nieuwere versies van Excel ook dit probleem?
Is er verschil tussen office XP en office 2007??quote:
XP = 2002.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:08 schreef Deetch het volgende:
[..]
Is er verschil tussen office XP en office 2007??
Dat is niet helemaal waar, letterlijk staat er dat D3 groter of kleiner dan D3 moet zijn, in de praktijk komt het wel op hetzelfde neer natuurlijkquote:Op dinsdag 3 november 2009 15:38 schreef DaFan het volgende:
Cracka:
Ten eerste is je formule fout, er ontbreekt een haakje:
=ALS(OF(D3<0;D3>0);"1";"0")
Ten tweede is dit makkelijker:
=ALS(D3<>0;1;0)
<> betekent IS NIET
Ohja, ga daar ff over zeiken, forum-tag-misbruiker!quote:
godver een typfout in mijn taalfout meldpostquote:Op dinsdag 3 november 2009 17:40 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ohja, ga daar ff over zeiken, forum-tag-misbruiker!
Idemquote:Op dinsdag 3 november 2009 17:55 schreef Deetch het volgende:
[..]
godver een typfout in mijn taalfout meldpost
Kun je dan op je overzichtsheet niet een somformule maken uit het werkblad van betreffende maand?quote:
Kan je ff c/p in codetags doen, geen zin om over te typenquote:Op donderdag 5 november 2009 14:45 schreef Bill_E het volgende:
Vraagje..
Ik heb een tabel die er zo uit ziet:
[ afbeelding ]
In de eerste instantie was dit voldoende om te hebben en heb ik vele grote tabellen gemaakt met deze opzet..
Nu komt er een collega die wil de uitvoer hebben en dat moet er ongeveer zo uitzien:
[ afbeelding ]
Is dit gemakkelijk te realiseren ?
Het zijn veel grote tabellen, dus als ik dit kan automatiseren zou het wel fijn zijn.
Iemand ideeën?
Kijk eens naar COUNTIF (eng) of AANTAL.ALS(nl)quote:Op donderdag 5 november 2009 16:40 schreef EddyAlbena het volgende:
Hoe tel ik het aantal cellen met dezelfde waarde, ook als deze niet alleen cijfers bevat?
Ik heb nu een tabel waarin onder elkaar verschillende waarden staan die telkens terugkomen:
32
73
dh8
m11
Nu wil ik op het laatst gewoon een extra tabel hebben waarin het totaal aantal staat heo vaak de 32 is voorgekomen, de m11 etc. ectc.
Ik hoop da thet duidelijk is en dat iemand mij kan hlepen.
BVD!
quote:Op donderdag 5 november 2009 16:48 schreef DaFan het volgende:
[..]
Kijk eens naar COUNTIF (eng) of AANTAL.ALS(nl)
quote:Op donderdag 5 november 2009 16:47 schreef DaFan het volgende:
[..]
Kan je ff c/p in codetags doen, geen zin om over te typen :D
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | a X b X X c X X X d X X e X X f X g X X h X |
Klopt het dat deze geen letters telt? Heb ook cellen met enkel ARJ.quote:Op donderdag 5 november 2009 16:48 schreef DaFan het volgende:
[..]
Kijk eens naar COUNTIF (eng) of AANTAL.ALS(nl)
De celeigenschap op getal zettenquote:Op donderdag 5 november 2009 17:04 schreef EddyAlbena het volgende:
[..]
Klopt het dat deze geen letters telt? Heb ook cellen met enkel ARJ.
En wat is die oplossing?quote:Op donderdag 5 november 2009 17:18 schreef Puala het volgende:
Ik heb de oplossing voor mijn ding gevonden
Je gaat naar ene vel en toetst = in, gaat naar ander blad en klikt het veld aan en klikt op + en dan staat het er als het goed is in.quote:
Dat zou mooi zijn DaFan! Volgensmij heb je me al een keer eerder goed geholpen in deze topic reeksquote:Op donderdag 5 november 2009 16:58 schreef DaFan het volgende:
Morgen heb ik tijd/zin Bill_E, mn hoofd zit een beetje vol na een dag werk
Stel het voorbeeld gaat van a t/m h. Zowel naar beneden als naar rechts.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:45 schreef Bill_E het volgende:
Vraagje..
Ik heb een tabel die er zo uit ziet:
[ afbeelding ]
In de eerste instantie was dit voldoende om te hebben en heb ik vele grote tabellen gemaakt met deze opzet..
Nu komt er een collega die wil de uitvoer hebben en dat moet er ongeveer zo uitzien:
[ afbeelding ]
Is dit gemakkelijk te realiseren ?
Het zijn veel grote tabellen, dus als ik dit kan automatiseren zou het wel fijn zijn.
Iemand ideeën?
Yeah, mijn dank is wederom groot.quote:Op donderdag 5 november 2009 17:20 schreef DaFan het volgende:
Zet je criterium tussen aanhalingstekens;
=AANTAL.ALS(A1;"arj")
Werkt prima.
Dat is hem al bijna.quote:Op vrijdag 6 november 2009 09:10 schreef DaFan het volgende:
Ik heb wel dit:
[ afbeelding ]
Formule in M2 is:
=ALS(B2="x";INDIRECT(ADRES(1;KOLOM()-11));"")
en doorgetrokken naar T9.
Kweenie of je daar wat aan hebt
Is op mijn werk en daar kan ik geen dingen downloaden.quote:Op vrijdag 6 november 2009 10:04 schreef DaFan het volgende:
Probeer m eens te printen als pdf met bv CutePDF.
Lijkt me niet en wordt vast een bendequote:Op vrijdag 6 november 2009 10:11 schreef sanger het volgende:
Ik heb juist een pdfje en die wil ik in Excel hebben. Zijn hier converters voor?
Ja het is ook een bestand dat door iemand anders gemaakt is.quote:Op vrijdag 6 november 2009 10:28 schreef DaFan het volgende:
Ik vermoed dat je in Excel het printgebied hebt aangepast, en dat het groter is dan op een (normale) A4 past. Als je m dan als PDF opslaat, wordt waarschijnlijk het printgebied weer gereset en print ie de helft maar uit.
quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:25 schreef Stansfield het volgende:
Gevonden!!!!
Je moet de grafiek selecteren en dan opslaan als pdf
In D18 staat een verwijzing naar tabblad input B25.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:36 schreef DaFan het volgende:
Wat staat er in D18 dan, als ik dit invul en D18 handmatig invul werkt het prima.
Gaat wel alle andere kleurtjes in je workbook weg. Kweenie of en hoe je dat kan omzeilen.quote:Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Application.EnableEvents = False
i = Target.Column
j = Target.Row
k = 1
l = 1
Cells.Select
Selection.Interior.ColorIndex = xlNone
Do While k - 1 <> i
Cells(j, k).Interior.ColorIndex = 4
k = k + 1
Loop
Do While l <> j
Cells(l, i).Interior.ColorIndex = 4
l = l + 1
Loop
Target.Select
Application.EnableEvents = True
End Sub
Als B28 uiteindelijk afhangt van B25 krijg je idd een kringverwijzing.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:41 schreef Lanoitan het volgende:
[..]
In D18 staat een verwijzing naar tabblad input B25.
Met de gegeven getallen gaat het inderdaad goed, omdat pas in jaar vijf de overgang naar de 2e leverancier plaatsvindt. Maar als je bijvoorbeeld B25 aanpast naar 3000 dan worden de cellen daarna 2600, 2860, 2600, 2860...
Hmm jammer. Ben bang dat dit ook gewoon helemaal niet mogelijk is in Excel. Maar volgens mijn docent dus wel.. hij wist alleen niet hoe, maar het kon welquote:Op vrijdag 6 november 2009 13:29 schreef DaFan het volgende:
[..]
Als B28 uiteindelijk afhangt van B25 krijg je idd een kringverwijzing.
Ik snap het ook niet helemaal hoe het eruitziet dus veel meer dan dit kan ik je niet vertellen.
Bedankt, ik denk alleen niet dat dit precies is wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:28 schreef DaFan het volgende:
Eddy:
[..]
Gaat wel alle andere kleurtjes in je workbook weg. Kweenie of en hoe je dat kan omzeilen.
Colorindex kan je aanpassen naar de kleur van je wens.
Hij gaat alleen niet meer weg als ik de beschrijving lees. Als we de code nu kunnen kraken komen we alweer een stukje verder.quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:01 schreef DaFan het volgende:
Eddy:
http://www.cpearson.com/excel/RowLiner.htm
Nederlands:quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:21 schreef Stpan het volgende:
Excel2007, Engels.
Hallo, ik wil de functie 'RIGHT' een kleine extra dimensie geven.
Ik heb de tekst: "AFDELING XYZ (AFXYZ)"
en ik wil graag AFXYZ in de cel rechts ervan hebben.
Doe ik =RIGHT(A1;7) dan krijgen ik natuurlijk (AFXYZ), maar ik wil van die haakjes af
Nu kan ik natuurlijk via LEFT en RIGHT over 3 columns dit doen, maar vroeg me af of het ook in 1 code kan. Thanks!
Mijne is algemeen toepasbaar en dus mooier.quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:51 schreef DaFan het volgende:
Of =DEEL(RECHTS(A1;7);2;LENGTE(RECHTS(A1;7))-2)
Als (AFXYZ) altijd 7 tekens is.
Tja de programmeur had dus geen zin om een undo te programmeren. Sowieso kun je excel macros niet undo-en tenzij je die zelf programmeerd.quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:27 schreef DaFan het volgende:
"RowLiner will disable the Undo feature. This is a limitation imposed by the basic design of Excel and cannot be changed. "
Handig...
al gevonden het is de functie GEHEEL. Mijn collega zei dat je ook geheel naar boven hebt en naar beneden.quote:Op maandag 9 november 2009 08:47 schreef jakees het volgende:
Hoi ik heb een vraag over hoeveel een bepaalde waarde in een getal past. Wanneer ik bijvoorbeeld 18 door 5 deel wil ik dat er 3 als uitkomst wordt berekend. Bij 21 door 5 wil ik dat er 4 uitkomt. Dus 5 past 3 keer in 18 en 5 past 4 keer in 21.
Het volgende heb ik al geprobeerd maar dat is niet wat ik zoek. 1) getal op 0 cijfers zetten bij de celeigenschappen. 2) Afronden maar dat is ook niet correct. 3) Ook de mogelijkheid om tekst naar kolommen te zetten en vervolgens de rest weggooien.
Weet iemand een andere oplossing?
thx alvast
Waarom niet gewoon wat grafieken maken obv de onregelmatige info en het snijpunt bepalen?quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:04 schreef BertusG het volgende:
Is er binnen een excel een mogelijkheid om twee waardes op tijdstip X te vergelijken?
Mijn situatie is als volgt. Ik houd m'n energieverbruik bij in excel, maar meet niet met vaste regelmaat (soms om de week, dan weer na 15 dagen). Ik heb een file met verschillende tabbladen (2008 en 2009). Nu wil ik dat bij het invullen van de meterstanden excel de laatst ingevulde meterstand (bijv. stand op 10 november 2009) vergelijkt met het verbruik op datzelfde tijdstip in 2008. Dit met als doel inzicht te krijgen of ik meer of minder verbruik ten opzichte van een jaar eerder.
Ik heb al bedacht dat om dit vergelijk te kunnen maken de bijgehouden gegevens (op onregelmatige tijdstippen) zouden moet worden omgezet worden na een verbruik per week. Is dit ook automatisch te bewerkstelligen? Sommige waarden zouden dan gemiddeld worden, maar dat is niet zo ramp.
Ik heb hier zelf een excel-sheet voor gemaakt. Het gaat uit van de intrapollatie van 2 tijdstippen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:04 schreef BertusG het volgende:
Is er binnen een excel een mogelijkheid om twee waardes op tijdstip X te vergelijken?
Mijn situatie is als volgt. Ik houd m'n energieverbruik bij in excel, maar meet niet met vaste regelmaat (soms om de week, dan weer na 15 dagen). Ik heb een file met verschillende tabbladen (2008 en 2009). Nu wil ik dat bij het invullen van de meterstanden excel de laatst ingevulde meterstand (bijv. stand op 10 november 2009) vergelijkt met het verbruik op datzelfde tijdstip in 2008. Dit met als doel inzicht te krijgen of ik meer of minder verbruik ten opzichte van een jaar eerder.
Ik heb al bedacht dat om dit vergelijk te kunnen maken de bijgehouden gegevens (op onregelmatige tijdstippen) zouden moet worden omgezet worden na een verbruik per week. Is dit ook automatisch te bewerkstelligen? Sommige waarden zouden dan gemiddeld worden, maar dat is niet zo ramp.
Zie nu ook jouw post, super ik wacht het af!quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik heb hier zelf een excel-sheet voor gemaakt. Het gaat uit van de intrapollatie van 2 tijdstippen.
Je berekent het cumulatieve gebruik bv per 10 november 2009 0.00 uur. Dat doe je ook per 9 november 2009 0.00 uur.Door de stand van een willekeurig tijdstip in te vullen in blad1 (door het "hard" maken van =nu()), wordt in een ander blad automatisch de tussenliggende waarden per iedere datum 0.00 uur bepaald (door intrapollatie).
Ik heb nu geen tijd om het allemaal uit te leggen, ik kom er op terug.
Zo doe ik het wel met mijn autokilometers, daar reken ik gewoon uit wat ik per dag gereden heb (gemiddeld dus) in die periodequote:Op dinsdag 10 november 2009 16:04 schreef BertusG het volgende:
Is er binnen een excel een mogelijkheid om twee waardes op tijdstip X te vergelijken?
Mijn situatie is als volgt. Ik houd m'n energieverbruik bij in excel, maar meet niet met vaste regelmaat (soms om de week, dan weer na 15 dagen). Ik heb een file met verschillende tabbladen (2008 en 2009). Nu wil ik dat bij het invullen van de meterstanden excel de laatst ingevulde meterstand (bijv. stand op 10 november 2009) vergelijkt met het verbruik op datzelfde tijdstip in 2008. Dit met als doel inzicht te krijgen of ik meer of minder verbruik ten opzichte van een jaar eerder.
Ik heb al bedacht dat om dit vergelijk te kunnen maken de bijgehouden gegevens (op onregelmatige tijdstippen) zouden moet worden omgezet worden na een verbruik per week. Is dit ook automatisch te bewerkstelligen? Sommige waarden zouden dan gemiddeld worden, maar dat is niet zo ramp.
Moet het cel B2 zijn (schuin er onder)?? Of eigenlijk B1?quote:Op woensdag 11 november 2009 01:11 schreef elkravo het volgende:
Ben geen top-expert in Excel en wil het volgende bereiken...
* Als in cel A1 een getal groter is dan 500
... dan moet in cel B2 een verklaring worden getypt. D.w.z. tekst... dus gewoon "vulling".
Misschien kan dit met voorwaardelijke opmaak (hoewel... hoe?)..., maar het liefste zou ik na het intypen van een waarde in cel A1 die hoger is dan 500 een pop-upje krijgen dat zegt; U moet een verklaring invullen in Cel B2.
Kan dit, en op de meest simpele manier?
Alvast bedankt.
Zet in A1: Peilnummerquote:Op dinsdag 10 november 2009 16:04 schreef BertusG het volgende:
Is er binnen een excel een mogelijkheid om twee waardes op tijdstip X te vergelijken?
Mijn situatie is als volgt. Ik houd m'n energieverbruik bij in excel, maar meet niet met vaste regelmaat (soms om de week, dan weer na 15 dagen). Ik heb een file met verschillende tabbladen (2008 en 2009). Nu wil ik dat bij het invullen van de meterstanden excel de laatst ingevulde meterstand (bijv. stand op 10 november 2009) vergelijkt met het verbruik op datzelfde tijdstip in 2008. Dit met als doel inzicht te krijgen of ik meer of minder verbruik ten opzichte van een jaar eerder.
Ik heb al bedacht dat om dit vergelijk te kunnen maken de bijgehouden gegevens (op onregelmatige tijdstippen) zouden moet worden omgezet worden na een verbruik per week. Is dit ook automatisch te bewerkstelligen? Sommige waarden zouden dan gemiddeld worden, maar dat is niet zo ramp.
Heel verhaal, ik heb het doorgelezen en ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Heb nu helaas geen tijd om het werkend te maken in excel. Ik laat het weten als het is gelukt (of niet). Maar iig bedankt!quote:
Is een pop-up mogelijk als waarschuwing?quote:Op woensdag 11 november 2009 06:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Moet het cel B2 zijn (schuin er onder)?? Of eigenlijk B1?
Maar goed: Voorwaardelijke opmaak is het mooiste natuurlijk.
Ga in Cel a1:
Celwaarde is groter dan 500
Opmaak, patronen, en dan de kleur rood (is het mooiste als er iets moet gebeuren).
Je ziet dan in 1 oogopslag (door de rode achtergrond) dat er werk aan de winkel is.
Je weet dan volgens mij zelf wel dat in B2 die verklaring moet worden ingetikt.
Anders maak je nog een andere cel aan (B1) met de formule:
=ALS(A1>500;"verklaring invullen";"")
Dat kan je doen via 'gegevensvalaidatie' in Excel 2007quote:Op woensdag 11 november 2009 17:59 schreef elkravo het volgende:
[..]
Is een pop-up mogelijk als waarschuwing?
Leg alsjeblieft uit hoe het werkt? Dus als waarde in cel A1 wordt ingevuld boven 500 (of door formuleberekening uikomt boven 500), moet er een pop up komen die zegt: "Vul verklaring in".quote:Op woensdag 11 november 2009 22:10 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat kan je doen via 'gegevensvalaidatie' in Excel 2007
Selecteer A1 en ga dan via het 'lint' naar gegevens -> gegevensvalidatie.quote:Op woensdag 11 november 2009 23:04 schreef elkravo het volgende:
[..]
Leg alsjeblieft uit hoe het werkt? Dus als waarde in cel A1 wordt ingevuld boven 500 (of door formuleberekening uikomt boven 500), moet er een pop up komen die zegt: "Vul verklaring in".
1 2 3 4 5 6 7 | If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then If Range("A1").Value >= 500 Then MsgBox "Vul een verklaring in in B1!" End If End Sub |
Ohjaquote:Op donderdag 12 november 2009 06:41 schreef DaFan het volgende:
Dat werkt niet qu63 want hij mag wel kleiner zijn dan 500.
Kan met een macro wel prima, as usual ben over 2 uur op werk
Ik noteer bij elke tankbeurt de kilometer stand. Als ik dan opnieuw tank, gooi ik de tank helemaal vol. De hoeveelheid liters deel ik dan door het aantal kilometers tussen deze en de vorige tankbeurt. Dan hoef je dus niet altijd je tank leeg te rijden.quote:Op woensdag 11 november 2009 17:08 schreef qu63 het volgende:
Wat is nou de handigste manier om je kilometers en benzineverbruik bij te houden?
Zoals ik het nu doe werkt het pas goed als ik mn tank helemaal leeg rijd en dan pas weer vol gooi.. (voorbeeld)
Hoe doen jullie het?
Maar zo krijg je toch een vertekend beeld? Op de een of andere manier heb ik het idee dat mijn sheet niet klopt...quote:Op donderdag 12 november 2009 10:30 schreef Deetch het volgende:
[..]
Ik noteer bij elke tankbeurt de kilometer stand. Als ik dan opnieuw tank, gooi ik de tank helemaal vol. De hoeveelheid liters deel ik dan door het aantal kilometers tussen deze en de vorige tankbeurt. Dan hoef je dus niet altijd je tank leeg te rijden.
Dat kan natuurlijk ook jaquote:Op donderdag 12 november 2009 10:56 schreef m_verstraeten het volgende:
Ik laat die berekeningen lekker aan de lease maatschappij over....
Deetch heeft gelijk. Je krijgt geen vertekend beeld. Want je vult met het tanken het aantal liters aan wat je er sinds de laatste keer tanken eruitgereden hebt. Je moet 'm dan natuurlijk wel steeds helemaal voltanken.quote:Op donderdag 12 november 2009 10:46 schreef qu63 het volgende:
[..]
Maar zo krijg je toch een vertekend beeld? Op de een of andere manier heb ik het idee dat mijn sheet niet klopt...
Precies, maar ik heb wel eens een paar liter op de snelweg er in gegooid omdat ik wist dat ik thuis goedkoper (¤0,05 per liter goedkoper) kon tanken. Op een tank van 60 liter scheelt dat toch wel 3 euro..quote:Op donderdag 12 november 2009 11:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Deetch heeft gelijk. Je krijgt geen vertekend beeld. Want je vult met het tanken het aantal liters aan wat je er sinds de laatste keer tanken eruitgereden hebt. Je moet 'm dan natuurlijk wel steeds helemaal voltanken.
Dan zet je op je bonnetje: optellen bij volgende bon.quote:Op donderdag 12 november 2009 11:07 schreef qu63 het volgende:
[..]
Precies, maar ik heb wel eens een paar liter op de snelweg er in gegooid omdat ik wist dat ik thuis goedkoper (¤0,05 per liter goedkoper) kon tanken. Op een tank van 60 liter scheelt dat toch wel 3 euro..
Maar als ik nu start met een volle tank, deze compleet leeg rijdt, dan weer tank en dan uitreken wat die rit mij gekost heeft moet ik dat doen met het bedrag wat ik voor die eerste volle tank betaald heb.. Zo zit mijn sheet nu niet in elkaar..quote:Op donderdag 12 november 2009 11:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dan zet je op je bonnetje: optellen bij volgende bon.
Dan tel je de liters bij het volgende bonnetje. En neem je de km-stand van de vorige als beginstand.
tankbeurt 1: kilometerstand 1, prijs 1quote:Op donderdag 12 november 2009 11:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Maar als ik nu start met een volle tank, deze compleet leeg rijdt, dan weer tank en dan uitreken wat die rit mij gekost heeft moet ik dat doen met het bedrag wat ik voor die eerste volle tank betaald heb.. Zo zit mijn sheet nu niet in elkaar..
->PTAquote:Op donderdag 12 november 2009 12:51 schreef Deetch het volgende:
Sowieso is leegrijden van je tank niet heel goed voor je brandstoffilter en motor en loop je ook kans op het aanzuigen van lucht in je brandstofsysteem.
Ik maak er een sport van om zoveel mogelijk kilometers te rijden op 1 tank . Record is nu 1050km, en toen had ik nog 2 liter (van de 60) over!quote:Op donderdag 12 november 2009 12:51 schreef Deetch het volgende:
Sowieso is leegrijden van je tank niet heel goed voor je brandstoffilter en motor en loop je ook kans op het aanzuigen van lucht in je brandstofsysteem.
quote:
Zou je jouw sheet online willen gooien (of mailen)?quote:Op donderdag 12 november 2009 12:49 schreef Deetch het volgende:
[..]
tankbeurt 1: kilometerstand 1, prijs 1
tankbeurt 2: kilometerstand 2, prijs 2, getankte liters 2, verbruik, kosten
etc
etc
verbruik: (kilometerstand 1- kilometerstand 2) / getankte liters 2
kosten: (prijs 1 * getankte liters 2) / (kilometerstand 1- kilometerstand 2)
Doe het op mijn palm in een memootje. heb dus geen sheetje, alleen ouderwetse rekenmachine methode.quote:Op donderdag 12 november 2009 13:08 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zou je jouw sheet online willen gooien (of mailen)?
Hoe hou jij je huishouduitgaven bij?quote:Op donderdag 12 november 2009 13:08 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik maak er een sport van om zoveel mogelijk kilometers te rijden op 1 tank . Record is nu 1050km, en toen had ik nog 2 liter (van de 60) over!
En idd:
[..]
Niet!quote:Op donderdag 12 november 2009 13:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Hoe hou jij je huishouduitgaven bij?
Het plusje rechtsonderin aanklikken en naar beneden slepenquote:Op donderdag 12 november 2009 14:03 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik heb een klein vraagje.
Hoe kopieer je de formule uit 1 cel naar de rest van de onderstaande cellen in 1 kolom.
Wachten tot je 5000 rijen voorbij ben schiet ook niet echt op.
Als ie net zover naar beneden moet als dat kolom B gevuld is:quote:Op donderdag 12 november 2009 14:03 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik heb een klein vraagje.
Hoe kopieer je de formule uit 1 cel naar de rest van de onderstaande cellen in 1 kolom.
Wachten tot je 5000 rijen voorbij ben schiet ook niet echt op.
hij wil net geen 5000 cellen naar beneden scriollenquote:Op donderdag 12 november 2009 14:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Het plusje rechtsonderin aanklikken en naar beneden slepen
quote:Op donderdag 12 november 2009 14:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als ie net zover naar beneden moet als dat kolom B gevuld is:
Selecteer de bovenste in kolom A en dubbelklik op het vierkantje rechts beneden.
Moet ie helemaal naar A65536?
Copieer A1, ga naar A2, hou shift ingedrukt, End Down en copieer
Moet ie bijvoorbeeld t/m A35712
Ga naar 't naamvak linksboven: vul in A35712.
Dan gaat ie naar A35712
tik een "x"
Ga weer naar A1
Copieer A1, ga naar A2, hou shift ingedrukt, End Down en copieer
Ik heb een oplossing die werkt als de kruisjes vóór de op te tellen getallen staan. Dat moet wel te regelen zijn, lijkt me.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:25 schreef EddyAlbena het volgende:
Ben ik weer.
Ik heb hier een tabel:
naam - omzet - '(g)een kruisje'
En dat x 150 ofzo.
Als daar geen kruisje staat hoeft hij niet te worden meegerekend, als dat er wel staat, moet de omzet wel worden geteld.
Nu heb ik achter iedere naam staan: =IF(M3="X";I3;0) waarbij die 0 dus gelijk staat aan het niet meetellen. Dit kost mij dus hele rij met cellen die overbodig is voor het schema, want ik heb alleen het totaal nodig van de aangekruiste klanten (wat ik dus krijg als ik SUM doe bij de hele reeks uitkomsten), maar kan ik niet gewoon één formule maken waarbij ik gelijk het totaal van die hele reeks krijg, zodat ik slechts een cel nodig heb en niet een hele rij?
In office 2007 kunnen de kruisjes er ook achter staan.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:34 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik heb een oplossing die werkt als de kruisjes vóór de op te tellen getallen staan. Dat moet wel te regelen zijn, lijkt me.
Stel nu, de namen staan in A1-A4, de kruisjes in B1-B4 en de getallen in C1-C4. Dan:
=SUMIF(B1:C4,"x",C1:C4)
of Nederlands:
=SOM.ALS(B1:C4;"x";C1:C4)
Bij mij ook, zie ik nu.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:37 schreef Deetch het volgende:
[..]
In office 2007 kunnen de kruisjes er ook achter staan.
Hoi DaFan... dank je wel, maar nog één dingetje hierbij... als cel A1 ingevuld wordt werkt het. Echter als cel A1 de uitkomst van een formule is dan werkt het niet... is daar een oplossing voor?quote:Op donderdag 12 november 2009 08:16 schreef DaFan het volgende:
Alt-F11
Dubbelklik links op Blad1 (of de naam van jouw blad waar je de waarschuwing wil) en plak deze code in het scherm rechts:
[ code verwijderd ]
Helaasch werkt niet... geeft een error... hoe weet die macro dat hij D1 maal D2 moet doen en dan kijken of ie groter dan 500 is?quote:Op donderdag 12 november 2009 19:34 schreef DaFan het volgende:
Dan is het het makkelijkst om Range("a1") te veranderen in Range("D1:D2")
1 2 3 4 5 6 7 | If Not Intersect(Target, Range("D1:D2")) Is Nothing Then If Range("A1").Value >= 500 Then MsgBox "Vul een verklaring in in B1!" End If End Sub |
Succes met de overstap naar Office 2010 betaquote:Op donderdag 12 november 2009 16:45 schreef EddyAlbena het volgende:
We hebben nu nog 2003, maar het bedrijf gaat als het goed is vanaf maandag over op 2010 beta (riskant...).
Maar ik moet nu snel naar huis, zal daar ff proberen.
Hartelijk dank
=ALS(C1="A";5;ALS(C1="B";6;ALS(C1="C";6;ALS(C1="D";8;ALS(C1="E";9;ALS(C1="F";10;FOUT()))))))quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:34 schreef znarch het volgende:
Okej, 1 domme vraag.
Ik wil een meervoudige functie. Bijvoorbeeld, als C1 A is, dan wil ik 5 als uitkomst, als C1 B is, dan 6, ALS C1 C is, dan 7 enz.
Ik heb wat engelse sites gelezen over "nested" functies maar die voorbeelden werkten niet eens
iemand trouwens een goede nederlandse site met Excel uitleg/tutorials ?
in <2003 ja.. Vanaf 2007 kan je er meer doen..quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:12 schreef Deetch het volgende:
je kunt dacht ik maximaal 7 functies nesten
Klopt wel, maar ik ging uit van wat znarch vroeg, namelijk die nested formulesquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:16 schreef Da.Rock het volgende:
Je kunt beter gebruik maken van de vlookup functie.
Op een nieuwe sheet zet je in cel A1 de eerste letter (a) en in B1 het corresponderende getal (5), in A2 de volgende letter (b) en B2 weer het corresponderende getal (6) enz.
Vervolgens doe je op de eerste sheet =vlookup(cel waar je letter in staat;'nieuwe sheet!'A:B;2;False)
Een stuk simpelere dan nested formules.
Was eigenlijk ook een reactie op znarch as in "vele wegen leiden naar rome" .quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:35 schreef qu63 het volgende:
[..]
Klopt wel, maar ik ging uit van wat znarch vroeg, namelijk die nested formules
nicequote:Op vrijdag 13 november 2009 20:41 schreef Deetch het volgende:
of als het door gaat a=5, b=6, c=7 etc kun je ook de formule =CODE(a1)-92 gebruiken als in A1 je letter staat. De functie code geeft het ascii nummer dat hoort bij de eerste letter van de tekst.
a = 97, b=98 Let op hoofdletters: CODE("A") = 65
Dan zou je er ook =CODE(HOOFDLETTERS(a1))-60 van kunnen maken (om het een beetje fool-proof te makenquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:41 schreef Deetch het volgende:
of als het door gaat a=5, b=6, c=7 etc kun je ook de formule =CODE(a1)-92 gebruiken als in A1 je letter staat. De functie code geeft het ascii nummer dat hoort bij de eerste letter van de tekst.
a = 97, b=98 Let op hoofdletters: CODE("A") = 65
De functie HOOFDLETTERS kende ik nog niet. Hoe zou die in het engels heten?quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dan zou je er ook =CODE(HOOFDLETTERS(a1))-60 van kunnen maken (om het een beetje fool-proof te maken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Thanks DaFan... ik weet helemaal nix van macro's dus dit is magie voor mij!quote:
Npquote:Op zaterdag 14 november 2009 09:07 schreef ReWout het volgende:
tvp.
=SOM(MACHT((A1:A30-B1);2))quote:Op zaterdag 14 november 2009 09:44 schreef ReWout het volgende:
Ok die tvp was onbedoeld...
Maar even een vraagje.
Ik heb in cel A1:A30 een kolom van getallen staan.
Ik heb in cel B1 heb ik het gemiddelde van die kolom staan.
Nu wil ik graag het volgende doen...
SOM(MACHT(A1-B1;2);MACHT(A2-B1;2);....;MACHT(A30-B1;2))
Hoe kan dit?
Ik kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe kolom maken met de resultaten van Ai-$B$1
Maar ik wil die kolom dus niet hebben...
sorry hoor, maar ik vind het nog niet zo duidelijk omschrijven. volgens mij kun je in excel met tijden net zo rekenen als met andere getallen, zo lang excel maar door heeft dat het tijden betreft.quote:Op zondag 15 november 2009 15:18 schreef znarch het volgende:
Hm mijn probleem is te irritant en kom er niet aan uit, ik ga hem zo goed mogelijk uit proberen te leggen.
Het gaat om een time-sheet. over de week staan er tijden ingevuld. De tijden van 1 dag staan in 2 cellen dus:
10:00 | 16:00
En dat dus 5 x voor 5 dagen. Nu is het zo dat ik per dag verschillende reis(uren) heb. Nu wil ik dus het volgende doen. 1 cel, komt het totaal aantal uren te staan dag ik aanwezig ben geweest, maar hier moeten mijn reisuren vanaf.
Nu is het zo dat ik afhankelijk van mijn uren een vaste reistijd heb. Dus: als ik aanwezig ben van 10:00- 16:00 moet er een half uur af, en als ik van 12:00-18:00 aanwezig ben 2 uur.
Hoe krijg ik het voor elkaar, dat excel automatisch berekend hoeveel uur ik aanwezig ben geweest en daar dan de reisuren vanaf haalt ? Kom er echt niet aan uit zo
Omdat ik afhankelijk van de tijd anders reisquote:Op zondag 15 november 2009 16:54 schreef hendrik2009 het volgende:
[..]
sorry hoor, maar ik vind het nog niet zo duidelijk omschrijven. volgens mij kun je in excel met tijden net zo rekenen als met andere getallen, zo lang excel maar door heeft dat het tijden betreft.
Over je vaste reistijd:
10:00 - 16:00 --> moet er 0:30 uur van af;
12:00 - 18:00 --> moet er 2:00 uur van af;
Vanwaar die 1:30 uur verschil, wat is je werkelijke vaste (minimale) reistijd?
Oke, die totale tijd dat je weg bent geweest kan excel uitrekenen.quote:Op zondag 15 november 2009 16:58 schreef znarch het volgende:
[..]
Omdat ik afhankelijk van de tijd anders reis
Ja je voorbeeld klopt, op de ene tijd moet er (bijv) 0::30 van af, en op weer een andere bv 1 uur.
En het probleem is dus dat ik in een week 5x mijn tijden invul, dat excel dan berekend wat de totale tijd is dat ik weg ben geweest en daar de reistijd vanaf haalt.
Als deze formule verwezen wordt naar een lege cel, dan geeft 'ie de foutmelding #N/B aan.quote:Op zondag 15 november 2009 16:54 schreef DaFan het volgende:
=ALS(VERT.ZOEKEN('G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A$2;'G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A:$M;1;0)="";""; VERT.ZOEKEN('G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A$2;'G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A:$M;1;0))
Overzichtelijker:
=ALS(jouwformule="";"";jouwformule)
Die totale reistijd wou ik als volgt doen:quote:Op zondag 15 november 2009 17:17 schreef hendrik2009 het volgende:
[..]
Oke, die totale tijd dat je weg bent geweest kan excel uitrekenen.
Maar hoe weet excel de totale reistijd die er af moet worden gehaald, dan moet je die ook ergens hebben staan en dan is daar 'gewoon' mee te rekenen toch of denk ik er te eenvoudig over?
Kun je anders een (fictief) voorbeeld bestand plaatsen?
Gaat het om je begin en eindtijden of om het aantal gewerkte uren? Want als je het op die manier doet en je begint een keer om 12:15 en stopt om 18:15 werkt het al niet meer.. Ik zou zeggen dat je dan bij 4 uur werktijd 1 uur reistijd hebt bijvoorbeeld.. Gewoon ALS((eindtijd-begintijd)>=4;1;0) dus..quote:Op zondag 15 november 2009 17:25 schreef znarch het volgende:
[..]
Die totale reistijd wou ik als volgt doen:
met een if functie: IF begintijd = 12 AND eindtijd = 16 THEN reistijd = 1
En dat voor alle mogelijke reistijden (zijn er niet bijster veel). Dan zou ik met excel de totale tijden bij elkaar optellen, dus in het voorbeeld hierboven is dat 16-12 = 4 uur. en dan de reistijd eraf. Maar dit moet dus voor de gehele week bij elkaar.
Dat werkt dus niet, en het zijn wel vaste tijden, dus als ik zeg maar de 5 of 6 opties in heb gevuld ben ik daar wel klaar mee.quote:Op zondag 15 november 2009 17:32 schreef qu63 het volgende:
[..]
Gaat het om je begin en eindtijden of om het aantal gewerkte uren? Want als je het op die manier doet en je begint een keer om 12:15 en stopt om 18:15 werkt het al niet meer.. Ik zou zeggen dat je dan bij 4 uur werktijd 1 uur reistijd hebt bijvoorbeeld.. Gewoon ALS((eindtijd-begintijd)>=4;1;0) dus..
Hoezo werk dat niet danquote:
Ik ging er van uit dat je ook wel eens te laat komen zeg maarquote:en het zijn wel vaste tijden, dus als ik zeg maar de 5 of 6 opties in heb gevuld ben ik daar wel klaar mee.
Goed gedaan. Ik had m nog zitten editten namelijk, had je voorwaarden niet meer doorgenomen.quote:Op zondag 15 november 2009 17:25 schreef Romarioo het volgende:
[..]
Als deze formule verwezen wordt naar een lege cel, dan geeft 'ie de foutmelding #N/B aan.
Voor zover ik weet, doet deze formule niets anders dan de formule die ik voorheen gebruikte?
---
Ik ben gaan spelen met de formules en ben er uiteindelijk uitgekomen! De formule waar ik opzoek naar was is: =ALS('G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A$2=0;" ";(VERT.ZOEKEN('G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A$2;'G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Reserveringen'!$A:$M;1;0)))
Dan een rijtje maken met aantal werkuren (in kolom A bijv.) en je reistijd (in kolom B) en dan horiz.zoeken doen?quote:Op zondag 15 november 2009 18:58 schreef znarch het volgende:
Het werkt wel, maar het is niet zo dat ik per uur precies 10 min reistijd heb. Dus dan werkt die ALS((eindtijd-begintijd)>=4;1;0) niet.
Ik heb nu dit even snel in elkaar gedraaid (in Excel 2007 NL):quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | 12:00 18:00 6,00 2:00 11:00 13:00 2,00 0:00 12:00 16:45 4,75 1:00 12:00 19:00 7,00 2:00 12:00 19:00 7,00 2:00 12:30 19:00 6,50 2:00 13:00 14:00 1,00 0:00 8:00 18:00 10,00 3:00 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | 0 0:00 1 0:00 2 0:00 3 0:30 4 1:00 5 1:30 6 2:00 7 2:30 8 3:00 |
Ah, je reistijd varieert dus per dag!quote:Op zondag 15 november 2009 19:53 schreef znarch het volgende:
Hier een voorbeeld sheet dan maar:
http://www.megaupload.com/?d=4NSW1BMZ oude excel
http://www.megaupload.com/?d=KACD9JF2 nieuwe excel (xlsx)
Sorry had je voorbeeld nog niet gezien, ik ga ff de hond uitlaten en dan kijken
nee hoeft niet, als de tijd van 12-15 is is de reistijd bv altijd 1 uur. Maar het kan best zijn dat ik op 3 dagen dezelfde tijden heb.quote:Op zondag 15 november 2009 20:11 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ah, je reistijd varieert dus per dag!
Dan zou ik het zo doen: klik
Opmaak sucks, I know..
Maar hangt je reistijd dan af van je starttijd/eindtijd of je gewerkte uren?quote:Op zondag 15 november 2009 20:22 schreef znarch het volgende:
[..]
nee hoeft niet, als de tijd van 12-15 is is de reistijd bv altijd 1 uur. Maar het kan best zijn dat ik op 3 dagen dezelfde tijden heb.
En zoals jij het nu gedaan hebt moet ik dus iedere dag die reistijd invullen, terwijl het in principe bij een bepaalde tijd gewoon een vaste reistijd hoort :p
Beide, maar het komt er wel op neer dat het vaste tijden zijn, in combinatie met een vaste reistijd. Dus de start+eindtijd bepalen de reistijd. En het is (gelukkig) zo dat er maar een aantal start+eindtijd combinaties zijn.quote:Op zondag 15 november 2009 20:25 schreef qu63 het volgende:
[..]
Maar hangt je reistijd dan af van je starttijd/eindtijd of je gewerkte uren?
En 10 uur starten betekend automatisch dat je om 16 uur klaar bent én dat je 1 uur aan reistijd hebt?quote:Op zondag 15 november 2009 20:32 schreef znarch het volgende:
[..]
Beide, maar het komt er wel op neer dat het vaste tijden zijn, in combinatie met een vaste reistijd. Dus de start+eindtijd bepalen de reistijd. En het is (gelukkig) zo dat er maar een aantal start+eindtijd combinaties zijn.
Maar dan ga je de mist in op dinsdag/woensdag.. Beide dagen start je om 12..quote:Op zondag 15 november 2009 20:44 schreef znarch het volgende:
Ja op die manier ja, en (bijvoorbeeld) op 9 uur starten betekend automatisch om 1 uur klaar en 0,5 uur reistijd.
Ik noemde maar wat voorbeelden, er zijn maar een x aantal combinaties. Waarom zou ik dan de mist ingaan ?quote:Op zondag 15 november 2009 20:50 schreef qu63 het volgende:
[..]
Maar dan ga je de mist in op dinsdag/woensdag.. Beide dagen start je om 12..
Nouja, ik ga de mist in nu (althans, om het aantal handelingen (en dus fouten) tot een minimum te beperken)quote:Op zondag 15 november 2009 20:57 schreef znarch het volgende:
[..]
Ik noemde maar wat voorbeelden, er zijn maar een x aantal combinaties. Waarom zou ik dan de mist ingaan ?
Dat laatste is nog wel te doenquote:Op zondag 15 november 2009 21:04 schreef znarch het volgende:
Jep, daarom wou ik dat excel keek welke eind en begin tijd het was, dan zou hij zelf "weten" welke reistijd erbij hoort. Hij zou per week het aantal uren optellen en dan de totale reistijd eraf halen.
Is ingewikkelder dan ik dacht :p
Staat hierboven alquote:Op zondag 15 november 2009 21:22 schreef DaFan het volgende:
Loop s niet zo om de brij heen te draaien en maak een voorbeeld met de output die je wilt
Ik kom niet verder dan dit: http://www.qu63.nl/fokvb.xlsxquote:
Nu heb ik toch een probleempje denk ik De vlookup lijkt alleen naar de begin tijd te kijken. Als ik 2 verschillende "dagen" maak maak met dezelfde begin maar een andere eindtijd, lijkt hij dit niet te "snappen".quote:Op zondag 15 november 2009 21:27 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik kom niet verder dan dit: http://www.qu63.nl/fokvb.xlsx
Dat zei ikquote:Op zondag 15 november 2009 22:11 schreef znarch het volgende:
[..]
Nu heb ik toch een probleempje denk ik De vlookup lijkt alleen naar de begin tijd te kijken. Als ik 2 verschillende "dagen" maak maak met dezelfde begin maar een andere eindtijd, lijkt hij dit niet te "snappen".
Ik ga er een persoonlijke missie van maken dit te laten slagenquote:
maak een derde kolom met een combinatie van de tijd en dag. Deze zal wel uniek zijn en zal excel altijd de juiste kiezen.quote:Op zondag 15 november 2009 22:15 schreef znarch het volgende:
[..]
Ik ga er een persoonlijke missie van maken dit te laten slagen
Je kan het ook zo doen natuurlijk: http://www.qu63.nl/fokvb.xlsxquote:Op zondag 15 november 2009 22:17 schreef Da.Rock het volgende:
[..]
maak een derde kolom met een combinatie van de tijd en dag. Deze zal wel uniek zijn en zal excel altijd de juiste kiezen.
Z=18=3x1 + 2x2quote:Maximize: Z=3x1 + 2x2
subject to:
x1 ≤ 4
2x2 ≤ 12
3x1 + 2x2 ≤18
en x1 ≥ 0 en x2 ≥ 0
Bedankt voor de tip.quote:Op maandag 16 november 2009 14:39 schreef DaFan het volgende:
Ik zou met lineair programmeren ver weg blijven van Excel, is te beperkt in oplossen.
Beter gebruik je Maple ( ) oid.
dat zegt ie nietquote:
Dat met dat "keuzelijstje" is geniaal. Hoe maak je zon ding ? Ik zie ook namelijk nergens de formule erachter of iets dergelijksquote:Op zondag 15 november 2009 23:19 schreef qu63 het volgende:
[..]
Je kan het ook zo doen natuurlijk: http://www.qu63.nl/fokvb.xlsx
Excel 2007: In het 'lint' ga je naar 'gegevens', dan naar gegevensvalidatie, dan 'toestaan: lijst' en dan bij bron je lijstje invullenquote:Op maandag 16 november 2009 19:17 schreef znarch het volgende:
[..]
Dat met dat "keuzelijstje" is geniaal. Hoe maak je zon ding ? Ik zie ook namelijk nergens de formule erachter of iets dergelijks
Okej en hoe doe ik dat in de oude excel ? en hoe "maak" ik dat "dingetje" met knopje ?quote:Op maandag 16 november 2009 19:34 schreef qu63 het volgende:
[..]
Excel 2007: In het 'lint' ga je naar 'gegevens', dan naar gegevensvalidatie, dan 'toestaan: lijst' en dan bij bron je lijstje invullen
quote:Ik heb een vraag waar ik al antwoord op heb gevonden via google, maar de oplossing krijg ik niet voor elkaar.
Wat is er aan de hand?
Ik heb een lijst in excel (± 500 regels) en daar wil ik in het opmerkingen vak een fototje laten verschijnen op het moment dat je daar met je muis overheen gaat.
Via google ben ik inmiddels erachter hoe dat moet.
Rechts klikken op de cel→opmerking invoegen→op de rand van de opmerking rechts klikken→opmerking opmaken→kleuren en lijnen→opvulling→opvuleffect→afbeelding→afbeelding selecteren→OK→OK→groote van opmerkingenvak aanpassen.
Dit is het probleem: voor 500 plaatjes zijn dit heel veel handelingen.
Kan dit met een macro, (als ik de macro opneem in excel krijg ik constant foutmeldingen)
Sub afbeeldinginvoegen()
'
' afbeeldinginvoegen Macro
' foto invoegen in opmerkingen vak
'
' Sneltoets: CTRL+a
'
Range("C16").AddComment
Range("C16").Comment.Visible = False
Range("C16").Comment.Text Text:="Hans Degenkamp:" & Chr(10) & ""
Selection.ShapeRange.Fill.Transparency = 0#
Selection.ShapeRange.Line.Weight = 0.75
Selection.ShapeRange.Line.DashStyle = msoLineSolid
Selection.ShapeRange.Line.Style = msoLineSingle
Selection.ShapeRange.Line.Transparency = 0#
Selection.ShapeRange.Line.Visible = msoTrue
Selection.ShapeRange.Line.ForeColor.RGB = RGB(0, 0, 0)
Selection.ShapeRange.Line.BackColor.RGB = RGB(255, 255, 255)
Selection.ShapeRange.Fill.Visible = msoTrue
Selection.ShapeRange.Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 255)
Selection.ShapeRange.Fill.BackColor.RGB = RGB(255, 255, 225)
Selection.ShapeRange.Fill.UserPicture _
"C:\Documents and Settings\Hans\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\test macro\rondje.JPG"
End Sub
Wie kan mij helpen????
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | Dim strFile As String Dim strPath As String Dim colFiles As New Collection Dim i As Integer strPath = "C:\Documents and Settings\user\" strFile = Dir(strPath) While strFile <> "" colFiles.Add strFile strFile = Dir Wend 'List filenames in Column A of the active sheet If colFiles.Count > 0 Then For i = 1 To colFiles.Count ActiveSheet.Cells(i, 1).Value = colFiles Next i End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | ' ' afbeeldinginvoegen Macro ' foto invoegen in opmerkingen vak ' ' Sneltoets: CTRL+a ' Dim myshape As Shape Range("C16").AddComment Range("C16").Comment.Visible = False Range("C16").Comment.Text Text:="Hans Degenkamp:" & Chr(10) & "" For Each myshape In ActiveSheet.Shapes With myshape.ShapeRange .Fill.Transparency = 0# .Line.Weight = 0.75 .Line.DashStyle = msoLineSolid .Line.Style = msoLineSingle .Line.Transparency = 0# .Line.Visible = msoTrue .Line.ForeColor.RGB = RGB(0, 0, 0) .Line.BackColor.RGB = RGB(255, 255, 255) .Fill.Visible = msoTrue .Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 255) .Fill.BackColor.RGB = RGB(255, 255, 225) .Fill.UserPicture _ "C:\Documents and Settings\Hans\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\test macro\rondje.JPG" End With Next myshape |
Om de een of andere reden doet ie 't niet.quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:19 schreef DaFan het volgende:
Deze werkt ook wel trouwens:
[ code verwijderd ]
Hartelijk dank!quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:38 schreef DaFan het volgende:
Je moet achter colfiles ff (i ) zetten ipv
En denk eraan dat je je pathstring afsluit met een backslash zoals ik ook heb.
dir > list.txt
Zet een tekstbestand in de map waar je nu werkt, met de inhoud van de map + grootte ed.
Met dir/s krijg je de volledige diepte van alle mappen te zien.
OS en Excel versie/taal?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:18 schreef Maartel het volgende:
Weer eens een leuke beginnersvraag: ik heb volgens mij perongeluk een toetsencombinatie gemaakt waardoor nu Excel anders functioneert.. als ik 10 cellen selecteer en op delete druk wordt alleen de eerst-geselecteerde sel geleegd.. Weet iemand welke optie ik terug moet zetten om te zorgen dat ik weer gewoon meerder cellen tegelijk kan legen?
Ctrl+shift al geprobeerd?quote:
Dat verandert niets.. of bedoel je alleen om meerdere cellen te selecteren?quote:
Jezus, wat simpel eigenlijk..quote:
Wat is eigenlijk het nut van Scroll Lock.quote:Op woensdag 18 november 2009 00:23 schreef Maartel het volgende:
[..]
Jezus, wat simpel eigenlijk..
maar zoals gezegd, je moet maar net doorhebben welke knop je perongeluk hebt aangeraakt..
Dat je het weetquote:Combat Arms, a Free-to-play Microtransaction based first person shooter, uses the scroll lock key to lock the movement of chat messages.
1 2 | Application.Run ActiveWorkbook.Name & "!Macro3" |
1 |
1 2 3 | Application.Run "'Map2.xls'!Macro1" |
1 2 3 | Application.Run ActiveWorkbook.Name & "!Macro1" |
Nee, de macro die deze aanroep moet doen staat in een bestand die in een andere map staat. Dus misschien is dat het, dan moet de bestandsnaam inclusief path. Ik zal het vanavond of morgen uitproberen.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:02 schreef DaFan het volgende:
[ code verwijderd ]
Let op de aanhalingstekens! Dubbele aanhalingstekens, dan enkele om de bestandsnaam, dan uitroepteken, en dan macronaam.
Werkt ook:
[ code verwijderd ]
Staan ze in dezelfde map?
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | 2, nummers 3, nummers B....1, nummers 2, nummers 3, nummers C....1, nummers 2, nummers 3, nummers |
Klik op het Euroteken in de werkbalk boven of zet de Celeigenschappen op Financieel.quote:Op vrijdag 20 november 2009 09:05 schreef EddyAlbena het volgende:
Hoe krijg je ook alweer de het currency icon links in de cel en de waarde rechts?
quote:Op vrijdag 20 november 2009 09:21 schreef DaFan het volgende:
[..]
Klik op het Euroteken in de werkbalk boven of zet de Celeigenschappen op Financieel.
Even gepuzzeld en ben er bijna:quote:Op donderdag 19 november 2009 13:39 schreef static het volgende:
Wil graag een exploding pie maken, maar snap er geen flikker van (2007, ENG). Het lukt me wel om een stuk uit de pie weg te krijgen, maar hoe kies ik wélke? Excel pakt er gewoon ééntje. De data is afkomstig uit een pivot table met drie hoofdwaarden, zeg A, B en C. Allen hebben een ondervedeling daaronder, maar ben alleen geinteresseerd in bijvoorbeeld A.
Zal proberen om het een beetje logisch neer te zetten:
[ code verwijderd ]
Zoiets dus (compleet @ random):
[ afbeelding ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Natgas 23.00% Petr 39.00% nucular 8.00% Solar 0.07% hydro 2.52% geo 0.35% bio 3.71% wind 0.35% |
Ok, dit moet ik even rustig doorlezen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:17 schreef Deetch het volgende:
[..]
Even gepuzzeld en ben er bijna:
Ik heb de data uit je voorbeeld gebruikt en als volgt in een sheet gezet
[ code verwijderd ]
De data voor de uit te splitsen taartpunt moet onderin de kolom staan. Verder kun je maar 1 punt uitsplitsen.
Verder kun je voor de balk niet de waarden gebruiken zoals in je voorbeeld maar je moet het percentage in de balk vermenigvuldigen met het percentage van de som van renewables. Dus solar wordt ipv 5% =5%*7% etc.
Vervolgens selecteer je je data en maak je een "bar of pie" grafiek.
Standaard kiest excel in dit geval de drie onderste voor de laatste taartpunt, dat is natuurlijk niet wat je wilt.
Klik rechts op de bar en kies: "Format data series", in het tabje Series options kies je hoeveel datapunten er in de second plot moeten (dus in je bar) in je voorbeeld is dit 5.
Klaar.
komt allemaal uit deze link trouwens:
http://itmanagement.earth(...)xcel-2007-Charts.htm
Misschien iets uitgebreider uitgelegd dan normaal maar ik zit in mijn "hoe-leg-ik-iets-uit-aan-een-digibeet" modus op het werk. In principe staat hetzelfde iets beknopter in het linkje.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:07 schreef DaFan het volgende:
I don't know man that sounds like a lot of work
quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:25 schreef Deetch het volgende:
[..]
Misschien iets uitgebreider uitgelegd dan normaal maar ik zit in mijn "hoe-leg-ik-iets-uit-aan-een-digibeet" modus op het werk. In principe staat hetzelfde iets beknopter in het linkje.
1 |
Hmz, ik krijg nu wel een andere fout..quote:
Op de een of andere manier kwam er heel vaak ONWAAR in de formule te staan en kon er niets meer vermenigvuldigt wordenquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:43 schreef DaFan het volgende:
Morgen kijk ik
Het gaat erom dat je in het laatste deel {0,0,0} etc krijgt...dit was zo uit mn hoofd
Ik kan em ook wel als .xls uploaden, maar ik weet niet of alle functies dan nog wel hetzelfde werken..quote:Op zondag 22 november 2009 17:18 schreef DaFan het volgende:
Meh wou er nou ff naar kijken maar het is een .xlsx. Ik heb hier (vriendin) geen 2007. Morgen op werk ben ik druk dus wordt pas morgenavond of dinsdag.
1 2 3 4 5 6 | for each cell in rng if cell.interior.colorindex=-4142 then 'doe iets next cell end function |
Maar het probleem is nu dat je eerst A1 van kleur verandert, en dan moet je nog eens heen en weer klikken naar A1 om de functie te runnen.quote:Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
If Range("A1").Interior.ColorIndex = 4 Then
Range("B1").Value = "YES"
End If
End If
End Sub
Mja 2^51 nauwkeurig uit laten rekenen door Excel is dus onmogelijk?quote:Op maandag 23 november 2009 10:44 schreef DaFan het volgende:
Hm je kan er een tekstkarakter voorzetten (apostrof of een hekje, wat jij wil).
Je kan er dan alleen niet mee rekenen.
Ik ook niet Die code heeft iemand hier in dit topic voor mij gemaakt.. Maar voor de eerste 6 rijen werkt het wel (als er tenminste (JAAR('Dag tot dag'!$A$2:$A$12)=$B7) staat)...quote:Op maandag 23 november 2009 09:30 schreef DaFan het volgende:
qu63:
Hoe kom je aan dat (JAAR('Dag tot dag'!$A$2:$A$71)=$B8)
Daar klopt volgens mij al niks van...als ik JAAR(200912) doe (bijvoorbeeld) krijg ik als uitkomst 2450. Die is toch nooit gelijk aan B8?
Daarnaast ga je in kolom D ook nog eens testen tegen kolom D?
Ik snap het niet
Ja, voor zover ik weet wel.quote:Op maandag 23 november 2009 10:47 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Mja 2^51 nauwkeurig uit laten rekenen door Excel is dus onmogelijk?
Via een truuk/omweg wel:quote:Op maandag 23 november 2009 10:47 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Mja 2^51 nauwkeurig uit laten rekenen door Excel is dus onmogelijk?
= teken staat er gewoon, format cells ook geprobeerd, helpt nietquote:Heb je het = teken weggehaald? Als je die vooraan een tekst zet, gaat Excel die behandelen als formule.
Of format cells, misschien dat die op 'tekst' ipv 'general' staat? (in het Engels dan)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | 1 Ccy Amount Object etc... 2 EUR 100.00 Paard 3 GBP 150.00 Paard 4 USD 200.00 Hond 5 USD 103.00 Kat 6 EUR 888.00 Kat 7 8 EUR 988.00 9 USD 203.00 10 GBP 150.00 |
Elke rij is een item... waarop ik per item Ccy, Object... maar ook uitbreidbaar naar in kolom D kleuren (rood, blauw etc)... de lijst is veel langer, zodat er meerdere combinaties mogelijk zijn...quote:Op maandag 23 november 2009 22:09 schreef DaFan het volgende:
Wil je dat dmv een tabel doen, dus zeg maar in de kolommen de Objecten en in de rijen de currencies?
Dan kan je alles met alles combineren via (idd) SUMPRODUCT.
Zoek en vervang (ctrl+f of ctrl+h geloof ik)quote:Op woensdag 25 november 2009 14:23 schreef Stansfield het volgende:
Wanneer ik in verschillende tabbladen dezelfde formule heb staan maar met andere bedragen. Dus bijvoorbeeld
=AFRONDEN(bedrag*97%;-2)
En ik wil in 1x alle tabbladen het afronden verwijderen uit die formule. Hoe kan ik dat in 1x tegelijk doen voor al die tabbladen. Als ik alle tabbladen selecteer en ik haar =AFRONDEN( en ;-2) weg dan komt in elk tabblad hetzelfde bedrag te staan als in het tabblad waar ik het wijzig. Terwijl er andere bedragen stonden. Hoe kan ik dit voorkomen?
Ik heb excel 2003 NL maar dat maakt voor deze vraag volgens mij niet zoveel uit.
Iemand anders dan?quote:Op maandag 23 november 2009 09:30 schreef DaFan het volgende:
qu63:
Hoe kom je aan dat (JAAR('Dag tot dag'!$A$2:$A$71)=$B8)
Daar klopt volgens mij al niks van...als ik JAAR(200912) doe (bijvoorbeeld) krijg ik als uitkomst 2450. Die is toch nooit gelijk aan B8?
Daarnaast ga je in kolom D ook nog eens testen tegen kolom D?
Ik snap het niet
$B$5:$B$26 etc.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:44 schreef rinzzz het volgende:
Ik zit met een vraag waarbij ik niet snap dat ik zelf het antwoord niet kan vinden, heel frustrerend Het is eigenlijk heel simpel. Ik moet een hoop formules in een sheet verwerken waarbij ik alleen het getal waarnaar ik zoek per cel wil veranderen en dus niet wil dat de hele formule steeds aangepast wordt want dat gaat me te veel tijd kosten.
Het gaat om de formule
=AANTAL.ALS(Blauw!B5:B26;1)+AANTAL.ALS(Wit!B5:B26;1)+AANTAL.ALS(Geel!B5:B8;1)
Waarbij de 1 straks veranderd zal worden in 2, 3, 4 en 5. Bij het plakken wil ik dus niet dat hij het bereik verandert. Hoe zorg ik hier voor?
Oh ja natuurlijk stom. Tnxquote:Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zoek en vervang (ctrl+f of ctrl+h geloof ik)
Eerst "=AFRONDEN(" vervangen door "=", daarna "%;-2" door "%"
Minder decimalen gebruikenquote:Op woensdag 25 november 2009 15:13 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Oh ja natuurlijk stom. Tnx
Nog een vraag. Is het mogelijk in excel om 345.540 af te ronden naar 345.500 maar dat hij dus wel rekent met 345.540.
Jawel, het knopje minder decimalen gebruiken, dan maakt Excel er 345,50 van ipv 345,540quote:Op woensdag 25 november 2009 15:23 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dus het is niet mogelijk om dit te doen?
Dan maakt ie er 345.54 van bedoel je of 345.5quote:Op woensdag 25 november 2009 15:27 schreef qu63 het volgende:
[..]
Jawel, het knopje minder decimalen gebruiken, dan maakt Excel er 345,50 van ipv 345,540
Dat bedoelde ik jaquote:Op woensdag 25 november 2009 17:22 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dan maakt ie er 345.54 van bedoel je of 345.5
Je moet de gegevens in 1 tabel zetten. Dus bv:quote:Op woensdag 25 november 2009 19:34 schreef SLP_ het volgende:
Ok, ik kom hier echt niet uit. Ik gebruik Excel 2007 NL. Ik heb twee soorten gegevens, namelijk 1) Conditiegetal en 2) Recuperatietijd. Ik wil hier één grafiek van maken zodat je kan zien of er een verband tussen deze twee gegevens is. Ook moet er een trendlijn [?] in, ik heb hier nog nooit van gehoord en heb geen flauw idee wat het is, maar ik kan deze optie niet vinden. Ik heb sinds ik Office 2007 gebruik [al heel lang ] niet met Excel gebruik en ben hier ook niet handig in Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe ik bovenstaand probleem voor elkaar kan krijgen? Ik ben al wel zo ver gekomen om de gegevens te selecteren en op lijngrafiek te drukken, maar dan krijg ik maar de lijn van één gegevens.
Via voorwaardelijke opmaak kan dat geloof ik..quote:Op woensdag 25 november 2009 21:29 schreef sanger het volgende:
Ik heb Excel 2007 / Vista NL
Hier zit een mooie functie in genaamd 'duplicaten verwijderen'. Ik wil ze echter niet verwijderen, maar wel arceren of anderzijds markeren. Is er ook een dergelijke functie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |