Succes met de overstap naar Office 2010 betaquote:Op donderdag 12 november 2009 16:45 schreef EddyAlbena het volgende:
We hebben nu nog 2003, maar het bedrijf gaat als het goed is vanaf maandag over op 2010 beta (riskant...).
Maar ik moet nu snel naar huis, zal daar ff proberen.
Hartelijk dank
=ALS(C1="A";5;ALS(C1="B";6;ALS(C1="C";6;ALS(C1="D";8;ALS(C1="E";9;ALS(C1="F";10;FOUT()))))))quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:34 schreef znarch het volgende:
Okej, 1 domme vraag.
Ik wil een meervoudige functie. Bijvoorbeeld, als C1 A is, dan wil ik 5 als uitkomst, als C1 B is, dan 6, ALS C1 C is, dan 7 enz.
Ik heb wat engelse sites gelezen over "nested" functies maar die voorbeelden werkten niet eens![]()
iemand trouwens een goede nederlandse site met Excel uitleg/tutorials ?
in <2003 ja.. Vanaf 2007 kan je er meer doen..quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:12 schreef Deetch het volgende:
je kunt dacht ik maximaal 7 functies nesten
Klopt wel, maar ik ging uit van wat znarch vroeg, namelijk die nested formulesquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:16 schreef Da.Rock het volgende:
Je kunt beter gebruik maken van de vlookup functie.
Op een nieuwe sheet zet je in cel A1 de eerste letter (a) en in B1 het corresponderende getal (5), in A2 de volgende letter (b) en B2 weer het corresponderende getal (6) enz.
Vervolgens doe je op de eerste sheet =vlookup(cel waar je letter in staat;'nieuwe sheet!'A:B;2;False)
Een stuk simpelere dan nested formules.
Was eigenlijk ook een reactie op znarch as in "vele wegen leiden naar rome"quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:35 schreef qu63 het volgende:
[..]
Klopt wel, maar ik ging uit van wat znarch vroeg, namelijk die nested formules
nicequote:Op vrijdag 13 november 2009 20:41 schreef Deetch het volgende:
of als het door gaat a=5, b=6, c=7 etc kun je ook de formule =CODE(a1)-92 gebruiken als in A1 je letter staat. De functie code geeft het ascii nummer dat hoort bij de eerste letter van de tekst.
a = 97, b=98 Let op hoofdletters: CODE("A") = 65
Dan zou je er ook =CODE(HOOFDLETTERS(a1))-60 van kunnen maken (om het een beetje fool-proof te makenquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:41 schreef Deetch het volgende:
of als het door gaat a=5, b=6, c=7 etc kun je ook de formule =CODE(a1)-92 gebruiken als in A1 je letter staat. De functie code geeft het ascii nummer dat hoort bij de eerste letter van de tekst.
a = 97, b=98 Let op hoofdletters: CODE("A") = 65
De functie HOOFDLETTERS kende ik nog niet. Hoe zou die in het engels heten?quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dan zou je er ook =CODE(HOOFDLETTERS(a1))-60 van kunnen maken (om het een beetje fool-proof te maken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Thanks DaFan... ik weet helemaal nix van macro's dus dit is magie voor mij!quote:
=SOM(MACHT((A1:A30-B1);2))quote:Op zaterdag 14 november 2009 09:44 schreef ReWout het volgende:
Ok die tvp was onbedoeld...
Maar even een vraagje.
Ik heb in cel A1:A30 een kolom van getallen staan.
Ik heb in cel B1 heb ik het gemiddelde van die kolom staan.
Nu wil ik graag het volgende doen...
SOM(MACHT(A1-B1;2);MACHT(A2-B1;2);....;MACHT(A30-B1;2))
Hoe kan dit?
Ik kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe kolom maken met de resultaten van Ai-$B$1
Maar ik wil die kolom dus niet hebben...
sorry hoor, maar ik vind het nog niet zo duidelijk omschrijven. volgens mij kun je in excel met tijden net zo rekenen als met andere getallen, zo lang excel maar door heeft dat het tijden betreft.quote:Op zondag 15 november 2009 15:18 schreef znarch het volgende:
Hm mijn probleem is te irritant en kom er niet aan uit, ik ga hem zo goed mogelijk uit proberen te leggen.
Het gaat om een time-sheet. over de week staan er tijden ingevuld. De tijden van 1 dag staan in 2 cellen dus:
10:00 | 16:00
En dat dus 5 x voor 5 dagen. Nu is het zo dat ik per dag verschillende reis(uren) heb. Nu wil ik dus het volgende doen. 1 cel, komt het totaal aantal uren te staan dag ik aanwezig ben geweest, maar hier moeten mijn reisuren vanaf.
Nu is het zo dat ik afhankelijk van mijn uren een vaste reistijd heb. Dus: als ik aanwezig ben van 10:00- 16:00 moet er een half uur af, en als ik van 12:00-18:00 aanwezig ben 2 uur.
Hoe krijg ik het voor elkaar, dat excel automatisch berekend hoeveel uur ik aanwezig ben geweest en daar dan de reisuren vanaf haalt ? Kom er echt niet aan uit zo
Omdat ik afhankelijk van de tijd anders reisquote:Op zondag 15 november 2009 16:54 schreef hendrik2009 het volgende:
[..]
sorry hoor, maar ik vind het nog niet zo duidelijk omschrijven. volgens mij kun je in excel met tijden net zo rekenen als met andere getallen, zo lang excel maar door heeft dat het tijden betreft.
Over je vaste reistijd:
10:00 - 16:00 --> moet er 0:30 uur van af;
12:00 - 18:00 --> moet er 2:00 uur van af;
Vanwaar die 1:30 uur verschil, wat is je werkelijke vaste (minimale) reistijd?
Oke, die totale tijd dat je weg bent geweest kan excel uitrekenen.quote:Op zondag 15 november 2009 16:58 schreef znarch het volgende:
[..]
Omdat ik afhankelijk van de tijd anders reis![]()
Ja je voorbeeld klopt, op de ene tijd moet er (bijv) 0::30 van af, en op weer een andere bv 1 uur.
En het probleem is dus dat ik in een week 5x mijn tijden invul, dat excel dan berekend wat de totale tijd is dat ik weg ben geweest en daar de reistijd vanaf haalt.
Als deze formule verwezen wordt naar een lege cel, dan geeft 'ie de foutmelding #N/B aan.quote:Op zondag 15 november 2009 16:54 schreef DaFan het volgende:
=ALS(VERT.ZOEKEN('G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A$2;'G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A:$M;1;0)="";""; VERT.ZOEKEN('G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A$2;'G:\nieuw\[nieuw.xlsx]Blad 1'!$A:$M;1;0))
Overzichtelijker:
=ALS(jouwformule="";"";jouwformule)
Die totale reistijd wou ik als volgt doen:quote:Op zondag 15 november 2009 17:17 schreef hendrik2009 het volgende:
[..]
Oke, die totale tijd dat je weg bent geweest kan excel uitrekenen.
Maar hoe weet excel de totale reistijd die er af moet worden gehaald, dan moet je die ook ergens hebben staan en dan is daar 'gewoon' mee te rekenen toch of denk ik er te eenvoudig over?
Kun je anders een (fictief) voorbeeld bestand plaatsen?
Gaat het om je begin en eindtijden of om het aantal gewerkte uren? Want als je het op die manier doet en je begint een keer om 12:15 en stopt om 18:15 werkt het al niet meer.. Ik zou zeggen dat je dan bij 4 uur werktijd 1 uur reistijd hebt bijvoorbeeld.. Gewoon ALS((eindtijd-begintijd)>=4;1;0) dus..quote:Op zondag 15 november 2009 17:25 schreef znarch het volgende:
[..]
Die totale reistijd wou ik als volgt doen:
met een if functie: IF begintijd = 12 AND eindtijd = 16 THEN reistijd = 1
En dat voor alle mogelijke reistijden (zijn er niet bijster veel). Dan zou ik met excel de totale tijden bij elkaar optellen, dus in het voorbeeld hierboven is dat 16-12 = 4 uur. en dan de reistijd eraf. Maar dit moet dus voor de gehele week bij elkaar.
Dat werkt dus niet, en het zijn wel vaste tijden, dus als ik zeg maar de 5 of 6 opties in heb gevuld ben ik daar wel klaar mee.quote:Op zondag 15 november 2009 17:32 schreef qu63 het volgende:
[..]
Gaat het om je begin en eindtijden of om het aantal gewerkte uren? Want als je het op die manier doet en je begint een keer om 12:15 en stopt om 18:15 werkt het al niet meer.. Ik zou zeggen dat je dan bij 4 uur werktijd 1 uur reistijd hebt bijvoorbeeld.. Gewoon ALS((eindtijd-begintijd)>=4;1;0) dus..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |