Ze zijn zeldzaam die mensen maar als je ze eenmaal hebt gevonden.. Nooit meer loslaten!!quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:54 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens.Nu moet ik alleen die persoon nog vinden
je kan die muur zelf wel een stuk afbreken maar voor dat laatste stuk heb je toch echt iemand nodig die vertrouwd enzo.
[..]
Beide groepen hebben verschillende klachten. Er zit namelijk een verschil tussen iets niet begrijpen(autisten) en ergens bang voor zijn(sociale fobie).
Als je een verhaal van 10 pagina's weet te reduceren tot 5 of 6 pagina's dan is het ook een samenvattingquote:Op donderdag 5 november 2009 18:00 schreef lyolyrc het volgende:
Bij mij was het niet per se desinteresse. Ik zat af en toe naar mijn beeldscherm te staren en te denken: "wat kan ik in hemelsnaam hierover opschrijven?" Ook te gedetailleerd of juist te globaal dingen opschrijven was een probleem. Ik ben ook nooit een goede samenvatter geweest, wat wel erg handig is voor het type verslag dat ik schrijf.
Ik in ieder geval. Die meet organiseren was tenslotte mijn ideequote:Op zondag 8 november 2009 01:08 schreef Cassandra87 het volgende:
P.s. over de meeting
Wie gaan er allemaal mee nou?
12 december.
Ik hoop dat Logician nog mee kan, maar mocht het haar nou niet lukken kunnen we alsnog naar de B&B in utrecht als dat voor het gros makkelijker is
Het lezen over de ervaringen van andere autisten kan als vrij opluchtend gevoeld worden, inderdaad, maar ik heb de persoonlijke vrees dat door het om te gaan met 'de mede autist' ik teveel kan blijven 'hangen'.quote:Op zondag 8 november 2009 01:07 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
Ik moet overigens zeggen dat ik de omgang met auti's die ik heb leren kennen echt heerlijk vind! Zij zijn eerlijk, straight forward, ik hoef ook niet na te denken over wat ik zeg, kan eindelijk 100% mijzelf zijn.
Dat is waar de crux voor mij hem zit. Ik zie de verschillen, ik (h)erken de verschillen en ik wil ook niet 'gevangen' raken in deze. Alleen zit er een gevoel in mij dat ik, in vergelijking met NT'ers, een goede achterstand heb opgelopen in 'algemene ontwikkeling'.quote:Op zondag 8 november 2009 16:41 schreef sempron2400 het volgende:
Voordeel van contact met NT’ers vind ik dat zij over het algemeen sterker in hun schoenen staan en ook wat spontaner zijn. Er zijn meer activiteiten mogelijk (geen gedoe met prikkels). Daar staat tegenover dat de lat ook wat hoger ligt wil je adequaat met NT’ers mee kunnen komen.
Is het niet veel prettiger om een sociale fobie te hebben en het idee te hebben dat je er nog wat aan kan doen dan het idee te hebben autistisch te zijn en dat je dus weet dat je er je hele leven aan vast zit? Dan was ik toch liever iemand met sociale fobie.quote:Op zondag 8 november 2009 01:07 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
Ze zijn zeldzaam die mensen maar als je ze eenmaal hebt gevonden.. Nooit meer loslaten!!
Tussen de autisten en mensen met een sociale fobie zit nog een belangrijke overeenkomst: De klachten zijn niet bewust en zeker niet gewenst!
Voor autisten is het voordeel dat directheid weer wel zo duidelijk is....quote:Op zondag 8 november 2009 17:38 schreef sempron2400 het volgende:
Ben ik dan een van de weinigen tistjes die niet houdt van direct zijn? Ik vind het namelijk nogal bot overkomen en in de meeste andere landen kun je het zelfs niet maken om heel direct te zijn.
Daarom wil ik ook niet met alleen maar autisten omgaan. Ik zou mij er ook helemaal niet thuisvoelen. Ik doe wel dingen die sociaal ook al is het moeilijk. Ik ga nu eigenlijk alleen maar om met NT-ers en dat wil ik ook zo houden.quote:Op zondag 8 november 2009 16:41 schreef sempron2400 het volgende:
Als je vooral omgaat met mensen die ook in het spectrum zitten, loop je het risico te blijven hangen in het autistische wereldje. Ook kun je te veel in elkaar mee gaan, en als het ware problemen aanpraten. Voordeel is denk ik wel dat mensen met autisme er meer begrip voor hebben als je afhankelijk bent van een (aanvullende) uitkering.
Voordeel van contact met NT’ers vind ik dat zij over het algemeen sterker in hun schoenen staan en ook wat spontaner zijn. Er zijn meer activiteiten mogelijk (geen gedoe met prikkels). Daar staat tegenover dat de lat ook wat hoger ligt wil je adequaat met NT’ers mee kunnen komen.
Je leert er mee omgaan en als je dat gelukt is wordt je gewoon gelukkig net zoals alle andere mensen alleen op een andere manier.quote:Op zondag 8 november 2009 17:45 schreef NoShitSherlock het volgende:
[..]
Is het niet veel prettiger om een sociale fobie te hebben en het idee te hebben dat je er nog wat aan kan doen dan het idee te hebben autistisch te zijn en dat je dus weet dat je er je hele leven aan vast zit? Dan was ik toch liever iemand met sociale fobie.
Je kan er inderdaad mee leren om te gaan, vooral als je een milde vorm (Asperger e.d.) hebt. Maar je zal steeds ervaren dat je meer moeite moet doen dan 'alle andere mensen'. En ja, 'als' het je lukt - maar je kan hierin jezelf hard tegen komen.quote:Op zondag 8 november 2009 19:27 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Je leert er mee omgaan en als je dat gelukt is wordt je gewoon gelukkig net zoals alle andere mensen alleen op een andere manier.
Gelukkig worden is ook voor NT-ers niet altijd weggelegdquote:Op zondag 8 november 2009 19:27 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Je leert er mee omgaan en als je dat gelukt is wordt je gewoon gelukkig net zoals alle andere mensen alleen op een andere manier.
De spijker op zijn kop. En daarom zijn wij auti’s over het algemeen een stuk minder gelukkig dan NT’ers. Een mede-autist zei eens: je wordt continu met jezelf geconfronteerd.quote:Op maandag 9 november 2009 08:42 schreef NJN het volgende:
[..]
Je kan er inderdaad mee leren om te gaan, vooral als je een milde vorm (Asperger e.d.) hebt. Maar je zal steeds ervaren dat je meer moeite moet doen dan 'alle andere mensen'. En ja, 'als' het je lukt - maar je kan hierin jezelf hard tegen komen.
Misschien dat contact zoeken met mede autisten kan helpen met meer inzicht, maar mijn ervaringen hiermee zijn niet altijd de beste geweest.
Met jezelf worden geconfronteerd zal altijd blijven. Dat is heel vervelend.quote:Op maandag 9 november 2009 08:42 schreef NJN het volgende:
[..]
Je kan er inderdaad mee leren om te gaan, vooral als je een milde vorm (Asperger e.d.) hebt. Maar je zal steeds ervaren dat je meer moeite moet doen dan 'alle andere mensen'. En ja, 'als' het je lukt - maar je kan hierin jezelf hard tegen komen.
Misschien dat contact zoeken met mede autisten kan helpen met meer inzicht, maar mijn ervaringen hiermee zijn niet altijd de beste geweest.
Dat is waar.quote:Op maandag 9 november 2009 09:21 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Gelukkig worden is ook voor NT-ers niet altijd weggelegd
Wat ik bedoel te zeggen: Het komt op mij over dat sommige mensen hier denken dat ze niet gelukkig zijn omdat ze een vorm van autisme hebben. Ik ben van mening dat dat geen gezonde kijk is.quote:
Daar heb je een goed punt.quote:Op maandag 9 november 2009 11:32 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Wat ik bedoel te zeggen: Het komt op mij over dat sommige mensen hier denken dat ze niet gelukkig zijn omdat ze een vorm van autisme hebben. Ik ben van mening dat dat geen gezonde kijk is.
Er zijn zoveel mensen, met of zonder psychische problemen, die niet gelukkig zijn.
Ik ben van mening dat gelukkig zijn iets heel simpels is: naast de slechte dingen ook de goede dingen zien in je leven, en de slechte dingen accepteren.
Als je voornamelijk gefocust bent op de slechte dingen kan dat ervoor zorgen dat je niet gelukkig bent, maar ook als je de slechte dingen niet kunt accepteren. Neem mijn eigen persoontje: Ik ben van tijd tot tijd onrealistisch in mijn verwachtingen. Ik wil dat dingen perfect verlopen, tegen beter weten in. Af en toe zie ik dat ik dat doe, en op zulke momenten kan ik ook af en toe accepteren dat ik dat doe. Als ik het accepteer voel ik me een stuk beter.
Mooie uitspraak: Maak je niet druk, het komt toch anders.
Het gaat er mij niet zozeer om waar je heen wilt gaan (toekomstplannen) maar of je, als je alles bij elkaar optelt, tevreden kan zijn met wat je nu hebtquote:Op maandag 9 november 2009 11:48 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Daar heb je een goed punt.![]()
Ik ben nog bezig om bepaalde dingen te accepteren. Maar ik kan echt wel gelukkig worden ondanks ik een aantal beperkingen heb. Ik heb al een groot aantal dingen bereikt in het leven.![]()
Tegenslagen heb ik genoeg gehad maar ik ga altijd door. Ik kom er wel
Nu ben ik niet te vrede maar dat komt ook doordat ik geen werk heb op dit momentquote:Op maandag 9 november 2009 11:55 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Het gaat er mij niet zozeer om waar je heen wilt gaan (toekomstplannen) maar of je, als je alles bij elkaar optelt, tevreden kan zijn met wat je nu hebt
Maar waarom lijkt je dat niet de oplossing?quote:Op maandag 9 november 2009 10:55 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Met jezelf worden geconfronteerd zal altijd blijven. Dat is heel vervelend.
Om nu alleen maar contact met autisten te zoeken lijkt mij nu ook niet de oplossing.
[..]
Dat is waar.
Het contact met NT-ers is gewoon makkelijker en verder de dingen die jij opnoemt.quote:Op maandag 9 november 2009 13:14 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Maar waarom lijkt je dat niet de oplossing?
- Heeft het te maken met karaktereigenschappen van mensen met autisme;
- Het feit dat ze vaak een min of meer gebroken leven hebben;
- De idee dat ze niet goed tegen verandering kunnen (dus weinig vernieuwing);
- Dat je meer kunt leren van NT'ers
etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |