Dat moet ook wel, want om z'n zuinigheid koop je 'm nietquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:44 schreef Klonk het volgende:
Tof projectje zo, ik heb een stiekem een zwak voor die generatie van de 3-serie
De velgen vind ik wel grappig, maar daar is alles mee gezegd. Ik heb alleen besloten dat ik waarschijnlijk pas rond januari/februari een ander setje velgen koop (Azev A's of Alpina's. Ik neig meer naar de Azev's)quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 17:24 schreef Jimmie het volgende:
Puike bak al vind ik persoonlijk de zwarte velgen niet erbij staan (alsof je op winterbandjes rond rijdt)
Dank!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:27 schreef Sounddragon het volgende:
Dikke bak !!![]()
Azev A is het wiel dat eronder hoort, en anders een oldskool Borbet of zo
Ja, was ik ook blij mee. En dan had dat ding ook nog 's het M-Technic II pakket, toen kon m'n dag niet meer stukquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:33 schreef LangeJan het volgende:
Prachtige wagens!
Helemaal in het zilver zoals de jouwe. Mooi dat je een E30 hebt kunnen vinden die nog niet is opgeofferd aan de driftscene of de E30 cup van de ZAC en weet ik veel waar al die E30'jes blijven???
M3 Contour velgen zijn ook wel mooi. Maar goedquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:35 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Azev A is inderdaad helemaal mijn ding, dit wordt hoogstwaarschijnlijk ook de velg die er onder komt. Borbet is dan weer niet echt mijn smaak.
Volgens mij ook inderdaad.quote:
O fuck jaquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:39 schreef Sounddragon het volgende:
die zijn 5 gaats toch ??
Je zal inderdaad ongetwijfeld de naven enzo kunnen ombouwen, moet je er wel voor over hebben natuurlijk, en volgens mij wilde je hem een beetje standaard houden toch ??quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:40 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Volgens mij ook inderdaad.
Er zijn echter genoeg mensen die gewoon een onderstel nemen die 5-gaats compatible is.
Hij wordt redelijk standaard gehouden inderdaad (voor zover hij dat al is). Er komen eigenlijk alleen andere velgen op, verder wordt er niks aan het uiterlijk veranderd (alleen verbeterd, delen opnieuw gespoten of whatever).quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:45 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je zal inderdaad ongetwijfeld de naven enzo kunnen ombouwen, moet je er wel voor over hebben natuurlijk, en volgens mij wilde je hem een beetje standaard houden toch ??
Er is zat moois te koop voor een E30
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:44 schreef Klonk het volgende:
Tof projectje zo, ik heb een stiekem een zwak voor die generatie van de 3-serie
Yep yep! Met amber verlichting, zodat het een beetje matched met m'n dashboard. Ik hoor er overal fantastische verhalen over, dus ik ben benieuwd. Ik moet mezelf even dwingen om gewoon even te wachten op de kortingen voor de feestdagen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:02 schreef Sounddragon het volgende:
9880R was het toch ??
[ afbeelding ]
Mooi dingegie hoor![]()
* owns a 9855R
[ afbeelding ]
die 9855 heeft 256 kleuren, matcht altijdquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:04 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Yep yep! Met amber verlichting, zodat het een beetje matched met m'n dashboard. Ik hoor er overal fantastische verhalen over, dus ik ben benieuwd. Ik moet mezelf even dwingen om gewoon even te wachten op de kortingen voor de feestdagen.
Klopt. Maar ik ga ook geen grof geld neerleggen voor een Beckerquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
die 9855 heeft 256 kleuren, matcht altijd![]()
Het is inderdaad wel mooi als je displaykleur een beetje bij je dash past, al kan eigenlijk heel het type radio niet bij het bouwjaar van de auto maar da's weer een ander verhaal
Euh, volgens mij niet:quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:02 schreef Sounddragon het volgende:
Alpine is beter![]()
Becker is voor ouwe mannen in een Mercedes of BMW.. Mijn Astra gaat er binnenkort uit, maar de Alpine gaat de plaats innemen van het stuk JVC bagger in de Benz, en misschien de rest van de kermis ook nog wel,
En zoniet heb ik nog wel wat leuke goodies voor je in de aanbieding tzt.. (multimedialink, Ipodlink, wisselaar, ai-netkabel 6m)![]()
Of is de jouwe al Ipod direkt ??
E36 = 5-gaats en E30 = 4-gaats. Maar M5 replica's / die velgen die je nu onder je witte hebt staan imo niet echt onder een E30. Ik moet toch vriendelijk bedankenquote:Op zondag 1 november 2009 10:41 schreef Turquaz52 het volgende:
Je mag mijn Beemer velgjes wel overnemen voor een zacht prijsje..Zullen er zeker wel onder staan!
Nee nee nee, niet de M5 velgen..quote:Op zondag 1 november 2009 10:44 schreef Maharbal het volgende:
[..]
E36 = 5-gaats en E30 = 4-gaats. Maar M5 replica's / die velgen die je nu onder je witte hebt staan imo niet echt onder een E30. Ik moet toch vriendelijk bedanken.
Je kunt van alles ombouwen.quote:Op zondag 1 november 2009 12:04 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nee nee nee, niet de M5 velgen..
Maar de 5 spaaks.. maar wist niet dat de e30 maar een 4 gaats was![]()
kun je geen e36/e46 naven gebruiken?
Zoveel werk is het ook weer niet, het waren voornamelijk allemaal kleine dingen die gewoon even gedaan moesten worden. De grootste dingen waren eigenlijk de achterasrubbers, E36 stuurhuis en de veren (die nog moeten komen). Rest bestaat uit allemaal kleine dingetjes (en ergernissen)/quote:Op zondag 1 november 2009 19:33 schreef Turquaz52 het volgende:
waaaa.. zoveeel werk.. ik hoop dat je hem voor minder dan 5 meijers hebt gekocht!!
Veel minder dan die 5 duizend van jequote:Op zondag 1 november 2009 19:36 schreef Turquaz52 het volgende:
vertel..wat heb jij gedokt voor jou auto?
Dat is 500 geen 5000quote:Op zondag 1 november 2009 19:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Veel minder dan die 5 duizend van je.
Heuj, een meijer was in het gulden tijdperk toch duizend?quote:
1000 E voor een E30 325? Je bent niet goed bij je hoofd. Die dingen zijn gewild, klassiekers en dus duur.quote:Op maandag 2 november 2009 10:21 schreef Turquaz52 het volgende:
Je hebt er gewoon te veel voor betaald.. persoonlijk zou ik echt serieus niet meer dan een rooie voor hebben betaald (rooie=1000).
Wat denk je dat ik voor mijn Beemer heb betaald? Rijdend natuurlijk..
quote:Op maandag 2 november 2009 10:23 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
1000 E voor een E30 325? Je bent niet goed bij je hoofd. Die dingen zijn gewild, klassiekers en dus duur.
En daarom rij jij dus geen E30
Ik verwacht dat jij zo'n 100 euro en een snicker hebt gegeven voor dat ding.
Ik denk dat het 99% aan hun reet kan roesten wat jij betaald voor een auto. Net zo goed dat het mij aan mijn reet kan roesten wat wie dan ook betaald heeft voor een auto.quote:Op maandag 2 november 2009 10:21 schreef Turquaz52 het volgende:
Je hebt er gewoon te veel voor betaald.. persoonlijk zou ik echt serieus niet meer dan een rooie voor hebben betaald (rooie=1000).
Wat denk je dat ik voor mijn Beemer heb betaald? Rijdend natuurlijk..
Waar heb jij last van gek, wat zit jij te flamen hier..quote:Op maandag 2 november 2009 11:35 schreef LangeJan het volgende:
[..]
Ik denk dat het 99% aan hun reet kan roesten wat jij betaald voor een auto. Net zo goed dat het mij aan mijn reet kan roesten wat wie dan ook betaald heeft voor een auto.
Wat mij wel interresseert is hoe tevreden en blij degene is met zijn recente aanschaf en vind ik het uitermate kinderachtig om te gaan steggelen over aanschafprijzen/handelswaarde etc.
Geld is inherent aan het plezier wat je beleefd met je aanschaf. Dus STFU over "Ik maak meer winst op mijn auto bla bla bla... handelsprijzen... bleh."
Je post stuitte mij tegen de borst, dus zeg ik er wat van.quote:Op maandag 2 november 2009 11:37 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Waar heb jij last van gek, wat zit jij te flamen hier..
So what als ie meer betaald heeft of minder.. ik was alleen benieuwd.. wilt toch niet zeggen dat ik zijn project niks vind?![]()
Ben juist blij dat er nog een beemer project is hier
Een E30 325i die nog niet verkloot is door 3 generaties sjonnies gaat je meer kosten dan dat. Tenzij je een ontzettende schadebak wilt of iets anders geks.quote:Op maandag 2 november 2009 10:21 schreef Turquaz52 het volgende:
Je hebt er gewoon te veel voor betaald.. persoonlijk zou ik echt serieus niet meer dan een rooie voor hebben betaald (rooie=1000).
Wat denk je dat ik voor mijn Beemer heb betaald? Rijdend natuurlijk..
Gast, de prijzen die jij noemt zijn exportprijzen voor auto`s met 3 ton (niet op de teruggedraaide teller uiteraard) achter de kiezen, schadebakken, afgetrapte sjonniehokken (liefst met grote MOH / tribalsticker) en slopers.....quote:Op maandag 2 november 2009 11:09 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
![]()
Weetje wat een 325i kost..? Weetje uberhaubt wat van handelaarsprijzen?? Ik koop jou auto in voor maximaaaaal 200 euri, en dan heb ik het ook gelijk over de export prijs van zo'n oude galant..
Een e30 is echt niet zo over the top auto, je hebt liefhebbers, maar je hebt ook mensen die kijken van wat een oud ding..
Meer als 1000 euri was ie in de staat waarin hij hem kocht niet waard.. En dat zeg ik als een particulier autohandelaar
O echt, eargasm! Elke keer als ik dat geluid hoor krijg ik een glimlach op m'n gezicht. Ben dan net een giechelend klein meisje. Mensen in de omgeving Leeuwarden zijn altijd welkom om het aan te horenquote:Op dinsdag 3 november 2009 19:20 schreef lezut het volgende:
Mensen die met netjes omgaan met hun oude BMW![]()
Maar blijven mooie auto's die E30's. Zal ook wel lekker klinken, zo'n 325i
Joepiequote:Op dinsdag 3 november 2009 19:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Mensen in de omgeving Leeuwarden zijn altijd welkom om het aan te horen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opgelost dus.quote:Op dinsdag 3 november 2009 20:27 schreef Catch22- het volgende:
En meetings doe ik niet, en met Friezen al helemaal niet...
E36 316quote:Op dinsdag 3 november 2009 19:43 schreef Alexxxxx het volgende:
Wanneer hebben we de Fryske PTA meet?Lada, MX5, E30, Galant, wat hebben we nog meer?
Ik zou inderdaad met ontluchten beginnen.quote:Op woensdag 18 november 2009 23:15 schreef Catch22- het volgende:
Oke.. Ik zit er namelijk ook over te denken om mijn e30 iets te verlagen...
En evt andere remmerij... Heb best wat fading, maar misschien moet het systeem eens ontlucht worden ofzo...
Een circuitdagje ga ik waarschijnlijk volgende lente/zomer doen, dan is er wat meer tijd en werkt het weer wat beter mee.quote:Op woensdag 18 november 2009 23:18 schreef LangeJan het volgende:
Heb je nog een mooie fotoshoot in de planning of misschien toch stiekem een circuitdagje?
Ik zou graag nog wat mooie E30 foto's willen zien
incl kapotte vanos? Anders fix je die witte ffquote:Op woensdag 9 december 2009 11:38 schreef Turquaz52 het volgende:
fix dat bak van jou, en dan fix ik mijn M-Tech en gaan we samen een dagje na Zandvoort![]()
Ik douw er gewoon mijn andere bmw zijn kentekenplaten op
Kapotte vanos is eerder gefixt dan een gekke automaten ombouwquote:Op woensdag 9 december 2009 11:59 schreef 3p0x het volgende:
[..]
incl kapotte vanos? Anders fix je die witte ff
Waarom duurt het dan zo lang?quote:Op woensdag 9 december 2009 12:00 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Kapotte vanos is eerder gefixt dan een gekke automaten ombouw
Auto heeft geen vaste lasten en zit lekker te wachten todat ik me daarin verdiep.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Waarom duurt het dan zo lang?
Wij willen pics TS!
Yepquote:Op woensdag 9 december 2009 15:33 schreef mighty_myte het volgende:
vette E30!
welke motor heb je er precies in?
alpine met amber verlichting heb ik ook in mijn E34. past prachtig in het interieur.
edit: Ik hoor net dat we weer gaan eten (quote:Op vrijdag 25 december 2009 12:48 schreef OxygeneFRL het volgende:
He zal ik eens langskomen om te buurten? Ben toch vlakbij en lijkt me wel es vet om em van dichtbij te bekijken.
Nee, dat is de M20B27 met de 2.7L (325e) - ~127PK maar extra koppelquote:Op vrijdag 25 december 2009 16:11 schreef Turquaz52 het volgende:
Jij hebt gewoon een ETA blok toch? een 12 klepper?
Hmm nice, en de 2.5L 24v met Vanos is een M50B25 blok toch?quote:Op vrijdag 25 december 2009 16:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee, dat is de M20B27 met de 2.7L (325e) - ~127PK maar extra koppel
Ik heb gewoon de M20B25 met de 2.5L (325i) - ~170PK . Wel gewoon 12 kleppen.
Dat hangt dacht ik van het jaartal af. Vanaf 1994 of 1995 was het de M52B25 met minder pk (170), maar die werd volgens mij gebruikt in de 323 etc. De M50B25 is eeeeuh echt uit de 325 met 192pk dacht ik.quote:Op vrijdag 25 december 2009 17:47 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Hmm nice, en de 2.5L 24v met Vanos is een M50B25 blok toch?
Dan heb ik een M52B25 in me M-Tech zitten, maar wil nu een M50B25 in me 318iquote:Op vrijdag 25 december 2009 18:15 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat hangt dacht ik van het jaartal af. Vanaf 1994 of 1995 was het de M52B25 met minder pk (170), maar die werd volgens mij gebruikt in de 323 etc. De M50B25 is eeeeuh echt uit de 325 met 192pk dacht ik.
Het is in ieder geval de opvolger van de M20.
Ok, nog steeds lekker veel pk, al heeft de M50 nogal wat voordelen tov zijn voorganger.quote:Op vrijdag 25 december 2009 16:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee, dat is de M20B27 met de 2.7L (325e) - ~127PK maar extra koppel
Ik heb gewoon de M20B25 met de 2.5L (325i) - ~170PK . Wel gewoon 12 kleppen.
Zuipers zijn het inderdaad haha.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:04 schreef JipJapGoedje het volgende:
325i Cabrio van 1986 die ik gehad heb haalde makkelijk 225. Dus met beetje doorzetten kom je wat hoger uit nog.
Zijn zeker geen trage auto's alleen zo'n cabrio rijdt 1 op 6 ongeveer haha. Denk dat een sedan/coupe iets beter doet ivm met lagere gewicht.
Ja dat bedoel ikquote:Op dinsdag 29 december 2009 13:27 schreef Maharbal het volgende:
Het kan wel, maar dat geluid is zo verbluffend mooi dat je dat niet wil.
Vind ik ook. Hierbij komt dan wel dat ik niet te veel met de auto rijd, want het is echt een beetje een hobby hebbeding, aangezien ik geen auto nodig heb. Leuke dingen kosten nou eenmaal geld, en dat heb ik er in dit geval wel voor over.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:35 schreef invine het volgende:
Een beetje plezier mag ook wel wat kosten
Ik ben nog maar 1x gepakt omdat ik met mistlampen reed. Mocht achter oom agent op de motor aan rijdenquote:Op dinsdag 29 december 2009 13:43 schreef OxygeneFRL het volgende:
He ben jij trouwens wel eens van de weg gehaald als je op ene vrijdagavond wat door de stad rijdt ofzo? Ik hoor hier en daar om me heen van kennissen die vrij strak getunede auto's dat ze vaak worden aangehouden. Ik heb een spoiler van 2 meter en ben nog nooit aangehouden.
Je mag mistlampen voeren met minder dan 50m zicht en in combinatie met stadslicht als het regent (zo heb ik het geleerd)quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:29 schreef Maharbal het volgende:
Ik heb ook wel eens m'n mistlamper voor aan gehad, maar die dingen verblinden eigenlijk niemand omdat ze zo laag zitten. Maar het mag dus per definitie niet? Ook al verblind je er niemand mee?
Ja, ik wist dat dat het geval was voor mistlampen achter en mistlampen voor, maar ik dacht dat het werd gedoogd als je niemand verblindde (mijn mistlampen geven voornamelijk naar de zijkanten meer licht).quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:54 schreef invine het volgende:
[..]
Je mag mistlampen voeren met minder dan 50m zicht en in combinatie met stadslicht als het regent (zo heb ik het geleerd)
Het schijnt dat er ook verschil in zit tussen het soort model. Je kan ook bermverlichting hebben had die agent het over, dit was bij mij niet het geval. Maar mistig of regen was het die dag niet, wel +- 20 gradenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:29 schreef Maharbal het volgende:
Ik heb ook wel eens m'n mistlamper voor aan gehad, maar die dingen verblinden eigenlijk niemand omdat ze zo laag zitten. Maar het mag dus per definitie niet? Ook al verblind je er niemand mee?
Er worden niet dezelfde voorwaarden gesteld aan mistlichten dan bv. bij dim lichten inzake uitlijning.quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:19 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, ik wist dat dat het geval was voor mistlampen achter en mistlampen voor, maar ik dacht dat het werd gedoogd als je niemand verblindde (mijn mistlampen geven voornamelijk naar de zijkanten meer licht).
Het was meer een vraag van algemene aard. Het is niet dat ik elke keer met mistlampen aan rijd, ik heb het hoogstens één keer gedaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:34 schreef errorken2 het volgende:
[..]
Er worden niet dezelfde voorwaarden gesteld aan mistlichten dan bv. bij dim lichten inzake uitlijning.
Als iedereen met die krengen constant aan rijdt wordt het een zootje.
Laat staan die after market dingen die ongesynchroniseerd 90° omhoog stralen ed
De signalisatie van je wagen is uitgedacht door de constructeur, hier hoef je verder niets aan te 'verbeteren'
Het enige wat je moet doen is het eigenlijk gebruiken zoals voorgeschreven door het verkeersregelement.
Trouwens, ik twijfel er niet aan dat de jouwe wél goed afgesteld zijn.
Maar ik kan ook perfect veilig 200kph rijden als de autobaan leeg is. Toch is dat geen geldig excuus.
Dus, niet zeuren, de regels zijn er voor iedereen: mistlampen uit als er geen mist of sneeuwval is.
En vooral geen exttra after market rommel die het alleen maar erger maakt
Heeeuuy!!quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:44 schreef Maharbal het volgende:
Flamewars graag in het topic van Turquaz houden!
Met een simpel setje Pioneer speakers en wat nieuwe (dikkere) bedrading kom je al een heel eindquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:03 schreef Maharbal het volgende:
[ afbeelding ]
Was ff gepruts om 'm te installeren, maar hij zit er. Goed geluid komt er uit, zelfs uit m'n oude boxen uit '89. Maar toch heb ik besloten dat ik volgende week nog even nieuwe boxen op de kop tik. Het liefst een composetje, en hij moet standaard in m'n E30 passen (13cm).
Iemand tips? Hoeft niet zo overdreven te zijn, dus ¤50 á ¤60 euro vind ik wel best (tenzij er echt iets heel goed is voor niet al te veel meer).
En ja, de foto is bewogen.....m'n handen waren nogal verkleumden het moet allemaal met m'n telefoon.
Hangt er een beetje van af wat er standaard in je auto ligt aan kabels. Meestal hebben die oude gebakkies heel dunne speakerkabeltjes (omdat de auto's gewoon niet met heftige geluidsinstallaties werden geleverd in die tijd). '89 is wel een twijfelgevalletje maar checken kan geen kwaad.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:36 schreef Maharbal het volgende:
Het is in ieder geval altijd beter dan m'n speakers uit '89.
Ik had al 's ergens eerder nagevraagd, maar voor mijn doeleinden zeiden ze dat dikkere speakerkabels niet per sé nodig waren omdat ik toch niet ga werken met versterkers of subwoofers (althans, voorlopig niet van plan). In hoeverre is dit waar? Want ik ga sowieso geen nieuwe kabels leggen met dit weer.
Of een kabel dik is of niet kan ik niet goed beoordelen, omdat 't voor mij gewoon allemaal kabels zijn. De kabels naar de boxen zijn gewoon van normaal formaat. Ze lijken op de kabels die uit m'n HU kwamen, en daar stond volgens mij 1,25mm op als ik het me goed herinner.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:46 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hangt er een beetje van af wat er standaard in je auto ligt aan kabels. Meestal hebben die oude gebakkies heel dunne speakerkabeltjes (omdat de auto's gewoon niet met heftige geluidsinstallaties werden geleverd in die tijd). '89 is wel een twijfelgevalletje maar checken kan geen kwaad.
Heb je heel dunne kabeltjes lopen dan kan het de kwaliteit van het geluid aanzienlijk verbeteren als je dikkere kabels legt. Vergeet niet dat je nieuwe head-unit wel gewoon 4 x 50 W eruit kan pompen... Da's al een redelijke versterker op zich, zeker naar 1989 normen.
Ik heb het trouwens niet over merk-kabels of high-end-kabels ... gewoon wat dikker snoer van de ijzerhandel voldoet prima als je geen heftige versterkers gaat gebruiken.
Het is hoe dan ook een werkje voor warmer weer
Gezien het toch te koud is om je kabels te vervangen zou ik het later beoordelenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:56 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Of een kabel dik is of niet kan ik niet goed beoordelen, omdat 't voor mij gewoon allemaal kabels zijn. De kabels naar de boxen zijn gewoon van normaal formaat. Ze lijken op de kabels die uit m'n HU kwamen, en daar stond volgens mij 1,25mm op als ik het me goed herinner.
Ik zal zeker gaan kloten met de instellingen, maar niet met speakers uit '89quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Gezien het toch te koud is om je kabels te vervangen zou ik het later beoordelen
1,25 mm² moet wel voldoende zijn voor 50 watt piek, trouwens ... lekker monteren en luisteren of je tevreden bent
RTFM though ... veel mensen klagen over hun nieuwe HU's en komen er later achter dat één of andere instelling verkeerd stond (Fabrieks-af helemaal naar voren of achteren gefade, bijv, maar het kan ook iets veel vagers zijn met de hedendaagse sound processing).
Dat was de hele insteek van mijn vraagquote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef Hyperdude het volgende:
Denk dat je met die Alpine of Pioneer al een heel end bent. Duurdere composetjes met filtertjjes en versterker kosten toch snel een paar honderd ipv. een paar tientjes.
tov. van je 1989 speakertjes klinkt alles beter.
Ah mooi, heb ik een concreet getal om mee te werken. Ik zal ook nog eens na het weekend wat meer rondkijken inderdaad. In ieder geval bedanktquote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:22 schreef Hyperdude het volgende:
Denk dat er niet zo veel verschil zit tussen die simpele speakerjes.
Kijk en luister eens wat rond wat anderen hebben.
inbouwdiepte heb ik ff nagekeken: minder dan 55 mm is OK
Neuh niet zonde ... de speakers in de deuren zijn toch ondersteunend als je serieuzer geluid wilt (dus met versterkers, speakers achter en subs gaat werken).quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:25 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ah mooi, heb ik een concreet getal om mee te werken. Ik zal ook nog eens na het weekend wat meer rondkijken inderdaad. In ieder geval bedankt.
Wat ik me afvraag: is het "zonde" van de HU om er dan "simpele" speakers in te proppen, of valt dat wel mee en werken ze nog redelijk goed samen?
Wellicht dat dat iets is om eventueel later rekening mee te houden, aangezien mijn hoedeplank al is "voorbewerkt" door iemand; er zitten dus al gaten in en de kabels liggen er al. In die zin is het dus "plug & play"quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:24 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Neuh niet zonde ... de speakers in de deuren zijn toch ondersteunend als je serieuzer geluid wilt (dus met versterkers, speakers achter en subs gaat werken).
Tot die tijd geven die speakers in de deuren prima geluid ... meer geld uitgeven is echt niet nodig. Die JBL's die ik eerder noemde zijn goede speakers maar hebben een inbouwdiepte van 58mm
Ik denk dat je met elk Philips of Pioneer setje binnen je budget blijft en er aanzienlijk op vooruit gaat qua geluid. Ik gok erop dat je toch geen boombox van je auto wil maken. Het is natuurlijk wel aan te raden ook achterspeakers te nemen (HU heeft toch 4 uitgangen) ... dat verbetert het geluid met factor tig.
Da's wel mijn meningquote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:30 schreef Maharbal het volgende:
... Wat jullie dus zeggen is dat ik met mijn eisen voor dat budget niet heel erg fout kan gaan? Want dan kan ik binnenkort gewoon even een willekeurig setje bestellen (dan neig ik naar die Pioneer of die Alpine ofzo).
Ik heb nogmaals geen kaas gegeten van audio (en electronica), maar ik heb begrepen dat ik beter kan kijken naar rms dan het piekvermogen? En verder was ik inderdaad al een beetje aan het kijken naar JBL, Pioneer, Alpine etc.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 20:01 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Da's wel mijn meningJe KUNT wel heel erg fout gaan als je geilt op wattage (op de doos) en liever een 300 watt Yokohama speaker hebt dan een 35 watt JBL of Pioneer. Maar daar zie ik je niet zo snel de mist ingaan,als ik zo je keuze HU bekijk
Piekvermogen zegt weinig inderdaad. RMS is het continu belastbaar vermogen (maar ook met die term wordt aardig gestoeid op de dozen van amps en speakers).quote:Op zaterdag 9 januari 2010 20:06 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik heb nogmaals geen kaas gegeten van audio (en electronica), maar ik heb begrepen dat ik beter kan kijken naar rms dan het piekvermogen? En verder was ik inderdaad al een beetje aan het kijken naar JBL, Pioneer, Alpine etc.
Hopelijk volgende week er even ingooien. Ben benieuwd hoe het dan gaat klinken.
Zul je trouwens zien dat die 4 x 50 watt mosfet versterkers in die HU's ook allemaal eigenlijk 35 Watt RMS zijn. Ook jouw nieuwe HU is MAX 4 x 50 watt ... dus ook piekvermogen. Met een setje goede speakers van 35 watt rms heb je prima geluid, hoorquote:RMS vs PMPO (or Peak Power)
RMS Power refers to Root-Means-Square power. To get a rough figure for RMS power, you can multiply the Peak Power Rating x 0.6 EG: if an amplifier is rated at 100 watts peak power, the approximate RMS power would be 60 watts. The RMS rating is a measure of continuous power in watts and the higher the RMS power means the device is either able to provide or accept the specified power over a significant length of time.
Some manufacturers use the more impressive PEAK POWER ratings in their specifications. Using Peak Power (PMPO) ratings when assessing a music product is a bad idea as Peak Power does not reflect a a systems capabilities in normal use. PMPO is a measure of the maximum power that can be handled for a very short period of time. Speakers and amplifiers should always be compared via the RMS power ratings as these are far more reliable and far more likely to have a genuine impact on the sonic results you get..
If you have a system with a speaker that an RMS rating of 100 watts and the amp is similarly rated at 100 watts RMS, the speaker and amp should theoretically be perfectly matched and so result in an ideal performance from both products.
It is not unknown for some manufacturers quote maximum power at a higher than acceptable Total harmonic Distortion level (Usually < 1%) E.G. like 10%, making their equipment appear to be far more powerful than it actually is at audio levels where sound quality is not compromised.
Remember Peak Power (PMPO) figures are hugely exaggerated compared with the "RMS" values used by professionals. It also shows that there is little consistency in how much the figures are exaggerated making them almost totally meaningless.
quote:Er zijn drie waarden:
RMS, PIEK en MUZIEKVERMOGEN
RMS = De waarde die een versterker gedurende lange tijd kan weergeven.
PIEK = De maximumwaarde die een versterker gedurende korte tijd kan weergeven (meestal met een grote harmonische vervorming).
MUZIEKVERMOGEN = Een term die graag gebruikt wordt door verkopers van minderwaardige versterkers. Hierbij wordt het piekvermogen van een stereoversterker verdubbelt omdat er zowel links als rechts muziek uit komt. Echte rotzooiverkopers gaan echter nog een stapje verder en verkopen de optelsom van de aanwezige luidsprekers. (in een drieweg stereosysteem wordt dit een optelsom van de maximumwaarde van zes luidsprekers gemaakt). Commercïeel is dit het meest aan de orde en is er van de versterker in kwestie geen sprake meer.
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:44 schreef Maharbal het volgende:
Ik was van plan om er wat van die dempingsmatten achter te gooien, omdat de E30 daar ongelooflijk hard resoneert (zit ook echt dicht bij gewoon metaal... Maar dan wel pas in de lente.
Kan het ook niet vinden ... ga er maar van uit dat het zo rond de 30 is. Zat setjes speakers binnen je budget die aan die norm voldoen.quote:Verder kan ik inderdaad RMS van m'n HU niet vinden, apart. Waar zou ik dat eventueel nog kunnen vinden? Op de doos is iig niets te zien....enfin, speakertjes rond de 35/50 RMS zullen het dus wel worden.
Ehmm ... ik ging er van uit dat 'ie 't wel had maar ik kan het ook nergens vindenquote:edit: Die van mij rept nergens over mosfet (?).
Daar zijn wel wat richtlijnen voor. Gelukkig is het allemaal een stuk simpeler met 2 speakersquote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:55 schreef Maharbal het volgende:
O, en nu Googleplexian hier toch in dit topic is....
Hoe kun je je HU het beste instellen? Want je kunt tegenwoordig zoveel instellingen veranderen....en daar heb ik tegenwoordig ook de ballen verstand van. Zijn er richtlijnen/tips etc? Of is 't allemaal puur op gehoor?
He dat heb ik ook bij mijn auto. Daar zitten ze ook bij je scheenbenen. Rechts klinkt idd veel harder dus heb mijn balans ook wat naar links gezet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Maharbal het volgende:
Oja, over balans etc....bij de E30 zitten die dingen raar bij je voeten (men klaagt er heel veel over). Het aparte is dus dat ik voor m'n gevoel meer geluid hoor van rechts (terwijl ik links zit) omdat de speaker links dus echt pal naast m'n voeten zit, en ik de speaker rechts zo kan inkijken als het ware.
Kan goed dat de speakers zo geplaatst zijn dat geluid moeite heeft om mooi de cabine in komen. Een setje dashboard-tweaters doet hier wonderen. Horen waar geluid vandaan komt doe je namelijk hoofdzakelijk met hoge tonen. Daarom kun je Subwoofers ook mono houden (en nagenoeg overal in je auto / woonkamer plaatsen). Ies ook weer beter i.v.m. dat fase-verhaalquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Maharbal het volgende:
Oja, over balans etc....bij de E30 zitten die dingen raar bij je voeten (men klaagt er heel veel over). Het aparte is dus dat ik voor m'n gevoel meer geluid hoor van rechts (terwijl ik links zit) omdat de speaker links dus echt pal naast m'n voeten zit, en ik de speaker rechts zo kan inkijken als het ware.
Ja, veel mensen klagen dus dat die speakers daar zodanig kut zitten dat het nooit echt audiofiel-kwaliteit wordt. Vandaar dat ze de speakers verplaatsen door middel van het zelf werken met MDF, glasvezel etc. om de kaartbakken om te toveren in speakerhouders.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Kan goed dat de speakers zo geplaatst zijn dat geluid moeite heeft om mooi de cabine in komen. Een setje dashboard-tweaters doet hier wonderen. Horen waar geluid vandaan komt doe je namelijk hoofdzakelijk met hoge tonen. Daarom kun je Subwoofers ook mono houden (en nagenoeg overal in je auto / woonkamer plaatsen). Ies ook weer beter i.v.m. dat fase-verhaal
Je komt tegenwoordig moeilijk om 2-weg speakers heenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:41 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, veel mensen klagen dus dat die speakers daar zodanig kut zitten dat het nooit echt audiofiel-kwaliteit wordt. Vandaar dat ze de speakers verplaatsen door middel van het zelf werken met MDF, glasvezel etc. om de kaartbakken om te toveren in speakerhouders.
Maar nu ik je dit vertel, moet ik dan nog wel voor zo'n composetje gaan (das toch speaker + tweeter in een?) of kan ik beter losse tweeters kopen en die gewoon in m'n driehoekjes in de A-stijl plakken? Je kunt ze nog wel kopen op ebay...maar als 't ook met een composetje kan..
Ah das duidelijk. Dan koop ik eerst zo'n setje met ingebouwde tweeters en kijk ik later nog eens voor aparte tweeters. Ik heb in ieder geval voorlopig genoeg informatie om even een leuk normaal setje op de kop te tikken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:51 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Je komt tegenwoordig moeilijk om 2-weg speakers heenen waarom zou je ze niet nemen? Je kunt het volledige tonenbereik maar beter op zoveel mogelijk plekken in je auto horen. Ik zou dus voor 2-weg (laag + med) in de deuren gaan en als extra die losse tweaters in je A-stijl. 3-weg in de deuren kan ook want hoge tonen komen toch niet voorbij je benen en veel vermogen vragen die membraan-tweaters niet dus daar verlies je het niet op.
Met faden en balans knijp je alleen maar vermogen weg. Beter is altijd om de speakers op de juiste plek te hebben.
Je gaat iig veel verschil merkenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ah das duidelijk. Dan koop ik eerst zo'n setje met ingebouwde tweeters en kijk ik later nog eens voor aparte tweeters. Ik heb in ieder geval voorlopig genoeg informatie om even een leuk normaal setje op de kop te tikken.
Erg bedankt voor de info. Als er nog meer is hoor ik het graag!
http://bimmer.roadfly.com(...)gsy2000w07/9558.htmlquote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb jij misschien ook verstand van speakers voor de E46? Ik wil eigenlijk ook wel andere in mijne want die kwaliteit is echt superslecht (nog slechter dan E36).
Ik was bij de MediaMarkt en dacht eigenlijk precies hetzelfdequote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb jij misschien ook verstand van speakers voor de E46? Ik wil eigenlijk ook wel andere in mijne want die kwaliteit is echt superslecht (nog slechter dan E36).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan niet, ik ben pas rond 18:20 thuisgekomen uit Groningen!quote:Op maandag 11 januari 2010 17:02 schreef OxygeneFRL het volgende:
Volgens mij heb ik je net zien rijden....uurtje of half vijf op de Heliconweg!
Spoiler zit - zoals Charged terecht opmerkte - standaard op het M-Technic II pakket. Zo is ie dus uit de fabriek komen rollen.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat een schattige autootjes, maar spoiler had niet gehoeven. Ik blijf het leuk vinden als er een E30 achter me rijdt. Die ronde koplampjes en ze zijn heel erg smal.
Zonde man!quote:Op maandag 11 januari 2010 18:50 schreef Charged het volgende:
Die kofferklep spoiler bedoel je?
Die hoort bij het M-Tech 2 pakket,eraf halen zou een bijna doodzonde zijn.
Icm met een paar mooie AzevA 17" of een paar mooie diepe Borbet T 16" zou het een super plaatje zijn (persoonlijke keuze)
Ik mis de mijne...
Even op http://www.realoem.com/bmw/select.do kijken.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:21 schreef dnzl het volgende:
Kan ik dat chrome om de ramen heen (zoals op de E30 van je vriend) ergens kopen en op mijn E30 zetten?
[ afbeelding ]
Juist die kofferspoiler (van M-Tech2 voor de touring) is retezeldzaamquote:Op maandag 11 januari 2010 19:03 schreef Charged het volgende:
E30 zal ook altijd mooi blijven (mits niet verneukt met allerlei onzin)..die moet je puur en strak houden.
Als ik ooit nog eens een 325i touring met M-Tech2 pakket kan kopen voor een goede prijs doe ik het direct..m'n vriendin heeft m'n Volvo toch al ingepikt.
Ik weet niet, dat soort details hou ik me momenteel nog niet helemaal mee bezig. De zwarte deurklinken hebben ook wel wat (icm de Shadowline). Eerst wil ik de grotere dingen van m'n lijstje gaan afwerken (veren, velgen, bestuudersbekleding etc en natuurlijk standaard onderhoud)quote:Op maandag 11 januari 2010 19:13 schreef Charged het volgende:
Kijk,een hele mooie pic en een verdomd goede keuze qua verenset.
(doe je wel de deurklinken in kleur?)
quote:Het lijstje wat ik in 2010 wil gaan proberen af te werken:
- Beginnende roest weghalen bij wielkastranden
- Roest weghalen bij kentekenplaatverlichting
- H&R -35mm veren monteren
- Nieuwe Alpine 9880R radio
- Bestuurdersstoel zitgedeelte moet een nieuw stofje op
- Alle kleine schroefjes en klemmetjes die ik mis (voor interieur en M-tech set) plaatsen
- Centrale vergrendeling aan de praat krijgen (misschien met afstandbediening er bij)
- 16 of 17 inch Azev A's
- Nieuwe distributieriem
- Misschien hier en daar even kijken naar wat rubbers in het onderstel
- Zorgen dat kachelblower het weer op 4 standen doet
- Waarschijnlijk nieuwe koplampen
- Nieuwe versnellingsbakpook
- Nieuwe "handrem-console", eentje zonder casettedeck
- Chromen tellerringen + wijzers rood maken
Is dat de verlichte M-pook?quote:Op maandag 11 januari 2010 19:50 schreef Charged het volgende:
Ik heb nog een verlichte pook,schakelzak liggen met de chromen ring ertussen in...de kleur is amber.
Komt uit m'n touring.
Ik hoor het wel als je intresse hebt
M-tech logo staat gewoon netjes op de kofferbak. Iemand van de vorige eigenaren heeft dat logotje er dacht ik af gehaald (er zat hiervoor een Hartge logo op zag ik op foto's van de vorige eigenaar). Die logo's zijn nogal in trek, dus misschien is ie verkocht of iets dergelijks.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:07 schreef dnzl het volgende:
Heb je de M-logotjes van je grill en kofferbak afgesloopt? Of zaten die er niet op? Op die van mij zitten ze wel maar dat is zeker geen M-tech II (welke versie het precies is weet ik ook niet)
Ik zei komende zondag!quote:Op maandag 11 januari 2010 20:33 schreef justmattie het volgende:
Ligt dat ding al op zn smoel of nog niet![]()
Met AZEV's? Dat kan kloppen jaquote:Op dinsdag 12 januari 2010 08:47 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dan rijd er nog een grijze BMW E30 rond.
quote:Op zondag 10 januari 2010 11:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Oke, weg uit dit schijttopic dan mzzl.
Dat hangt er vanaf wat je wil, hoeveel je wilt klussen, hoeveel je er voor over hebt. De '86 en ouder zijn uiteraard duurder vanwege de nog mogelijke oldtimerstatus.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik wil ook een E30... welke adviseren jullie me om te kopen? Liefst van 1985 of jonger uiteraard.
Lol, same here....voor erbij.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik wil ook een E30... welke adviseren jullie me om te kopen? Liefst van 1985 of jonger uiteraard.
ik zou gewoon een nette zoeken met een 6 cilinder en wat opties. Wees allang blij als je er 1 vindt voor een goede prijs.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Oeps ouder inderdaad. Ik vind het jammer dat die automaatbakken vroeger zo traag zijn, scheelt zo een 1,5 sec met handgeschakelde bak naar de 100. 323i automaat is wel leuke, lekker cruisen en niet te traag.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:27 schreef chrysoliet het volgende:
Ik vind het echt een vette auto,
ikzelf ben bezig met het restaureren van een bmw e30 323i handbak en die is volgende week klaar als het goed is. Ik zal binnenkort wel eens wat fotos hier plaatsen.
Dat is waar. Zijn zat E30's wel te vinden, maar sommige heel duur, sommige weer heel goedkoop.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:30 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ik zou gewoon een nette zoeken met een 6 cilinder en wat opties. Wees allang blij als je er 1 vindt voor een goede prijs.
Voor erbij kan het straks wel uit met die KM heffingquote:
Dat is wat ik bedoelde inderdaad.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:39 schreef L0we het volgende:
[..]
Nieuwe veren zakken altijd nog een beetje in
Ben ik ook geen voorstander van inderdaad. Meestal is het oppervlakkige roest, maar even schuren en spuiten is ook zo gedaan!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.
Er zaten al andere dempers onder in verband met het M-Technic onderstel, waarbij hij al standaard 15mm lager lag. Hij is nu naar 35mm lager gegaan, dus de dempers horen het uit te houden. Als de kapot gaan, dan komen er anderen onder, maar ik verwacht niet dat ze al te snel kapot gaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef daNpy het volgende:
Had je de dempers ook al vervangen?
(Nee geen zin om het hele topic door te spaaien)
Ja, dat is iets voor in de lente/zomer. Het is nogal koud in de winter, ook in een dergelijke schuur. Daarbij komt dat het al redelijk laat begon te worden, dus helaas wat tijdgebrek.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.
Maar die verlaging is erg netjes, een E30 hoort een stukje lager te liggen dan standaard! Het lijkt op de foto alleen wel of hij voorover hangt, klopt dat?
Dat begrijp je verkeerd. Er zit een M-technic sportonderstel onder met af-fabriek andere veren en andere dempers, die al gemaakt zijn op een verlaging (hij staat immers af-fabriek lager).quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:48 schreef daNpy het volgende:
Ja dat vind ik ook zonde. Ik begrijp ook dat er verlagingsveren onder zit met originele dempers
Ook zoiets...
Klopt, maar juist van elke keer die kleine dingetjes netjes "nieuw" maken krijg je een ontzettend gave auto! Als ik mijn uitlaat vervang gaat ook elk steuntje in de nieuwe lak bijvoorbeeld. Als ik een luchtfilter vervang krijgt het filterhuis ook een beurtje (stalen huis), etc. etc.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:48 schreef L0we het volgende:
[..]
Ben ik ook geen voorstander van inderdaad. Meestal is het oppervlakkige roest, maar even schuren en spuiten is ook zo gedaan!
Ik snap je ook wel hoor, maar de omstandigheden waren er helaas even niet naar. Dit dingetje is dus op mijn todo-lijstje gekomen waarmee ik weer vanaf de lente aan de slag ga.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:57 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Klopt, maar juist van elke keer die kleine dingetjes netjes "nieuw" maken krijg je een ontzettend gave auto! Als ik mijn uitlaat vervang gaat ook elk steuntje in de nieuwe lak bijvoorbeeld. Als ik een luchtfilter vervang krijgt het filterhuis ook een beurtje (stalen huis), etc. etc.
Dat zijn imo de kleine dingen die het doen
Foto is een beetje te donker daar denk ik, maar de schijven achter (en voor) zagen er nog dik prima uit. Remblokken waren ook pas halverwege, dus dat kan ook nog wel even met mijn jaarlijkse kilometrage (minder dan ~8.000).quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:54 schreef Hyperdude het volgende:
Altijd geinig ,beetje stoeien met de verenspanners
De schijfjes achter zien er ook niet meer zo fris uit, of zie ik dat niet goed?
Anders ff nieuwe kopen.![]()
[ afbeelding ]
Staat wel ff op het todo-lijstje: die bende daar een kleurtje geven.quote:
Neequote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Misschien moeten die remklauwen rood!
Nee! (zwart of aluminium, en liefst poedercoaten, natuurlijkquote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Staat wel ff op het todo-lijstje: die bende daar een kleurtje geven.
Misschien moeten die remklauwen rood!
Of zwart inderdaad!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:01 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Nee! (zwart of aluminium, en liefst poedercoaten, natuurlijk)
Zit 't geluid er trouwens al in en zo ja, hoe klinkt het?
Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:11 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je mening over het geluid? Voor zover je die kunt vormen aan de hand van de info die ik hier ergens boven heb gegeven.
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe het gaat klinken.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:10 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.
Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.
Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.
De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:10 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.
Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.
Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.
De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Bij oude auto's schijnen de deuren inderdaad minder te klinken, maar bij de E30 is dat helemaal het geval. De speakers zitten bij de E30 namelijk helemaal bij de pedalen, en zitten ergens onderin tegen je enkels/hielen aan te blazen, vandaar dat het in de E30 vaak nog een stukje erger is en dus lastiger is om op te lossen. Om dit helemaal op te lossen zou je de speakers moeten verplaatsen naar zelfgemaakte deurpanelen op de plaats waar nu de kaartbakken zitten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:20 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.
Thuis zet je je boxen toch ook naast de tv en niet achter de bank?
't Klopt dat deuren vaak minder klinken bij oude auto's, maar daar valt ook inderdaad wat aan te doen.
De auto is zooooo 1982 ... dusquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:20 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.
Ja hoor ... ik zet ze allemaal naast de TVquote:Thuis zet je je boxen toch ook naast de tv en niet achter de bank?
Inderdaad : meer speakers plaatsen en goed isoleren. Dat is waarom auto's met een signature hifi set meestal 6 (quote:'t Klopt dat deuren vaak minder klinken bij oude auto's, maar daar valt ook inderdaad wat aan te doen.
quote:Although you normally see the B&O badge on premium home entertainment and stereo set-ups, it has turned its attention to the A8’s interior and given the car an acoustic makeover.
The shape of the cabin has been precisely mapped and the textures of the materials used throughout noted to ensure B&O’s sound engineers have all the information they need to create the ideal audio environment. Wind and road noise were also accurately measured at a range of speeds.
Armed with all the data, the team came up with the perfect formula. A total of 14 active speakers have been fitted, delivering more than 1,000W of power. Each one has its own amplifier and is housed in an individual aluminium case. The fit and finish are sublime – for example, two tiny high-frequency speakers slide up out of the top of the dashboard when you turn the hi-fi on. It’s controlled through the same MMI dial as the standard A8’s stereo, but the sound produced by the Bang & Olufsen system is simply staggering.
Je weet dat ovaaltjes (hoedenplankspeakers) mid range zijn en dus ondersteuning zijn voor de sub? Daarom zitten ze achterin.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:20 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.
Thuis zet je je boxen toch ook naast de tv en niet achter de bank?
't Klopt dat deuren vaak minder klinken bij oude auto's, maar daar valt ook inderdaad wat aan te doen.
Sub is altijd ondersteunend voor de andere speakers, natuurlijkquote:Op woensdag 20 januari 2010 08:15 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Je weet dat ovaaltjes (hoedenplankspeakers) mid range zijn en dus ondersteuning zijn voor de sub? Daarom zitten ze achterin.
Bij vrijwel alle auto's tegenwoordig zitten die dingen redelijk laag, maar alsnog zodanig dat het geluid vrij omhoog kan richting je hoofd etc. Bij mij zitten ze dus echt bij de pedalen, en dan knalt het geluid deels die kleine ruimte in en gaat het minder klinken.quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:09 schreef invine het volgende:
Maar is het geluid echt zo slecht dat je je er aan ergert? Ik heb mijn voorste boxen ook redelijk laag zitten.. niet helemaal bij pedalen iets meer naar de stoel toe maar toch.
Ik heb ook achter 2 speakers iets hoger dan het zitvlak van de achterbank, klinkt prima! Maar dat is standaard zo. (dat ze op die plek zitten)
Verschilt dat ook niet per versterker en hoeveel watt die dingen zijn?quote:Op maandag 25 januari 2010 07:42 schreef OxygeneFRL het volgende:
Let je er wel een beetje op dat de versterker warm wordt? En graag gekoeld wil worden?
De vloer is de koudste plek in de auto ... dat zit wel goed. Wat Oxy denk ik bedoelt is dat je 'm wel laat ademen (geen tapijt en rotzooi er overheen).quote:Op maandag 25 januari 2010 08:16 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Verschilt dat ook niet per versterker en hoeveel watt die dingen zijn?
Ik had hier en daar al gelezen dat mensen die dingen ook onder de stoelen voorin hadden gezet.
Er zit niks overheen inderdaad. We hebben 'm netjes vastgezet met van die tapijt-schroeven (waarmee je normaal je vloerkleedjes in de bekleding draait) en de bedrading met wat tape op dat ding.quote:Op maandag 25 januari 2010 08:18 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
De vloer is de koudste plek in de auto ... dat zit wel goed. Wat Oxy denk ik bedoelt is dat je 'm wel laat ademen (geen tapijt en rotzooi er overheen).
Niet dat íe toevallig naast een rooster van je verwarming ligtquote:Op maandag 25 januari 2010 08:19 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er zit niks overheen inderdaad. We hebben 'm netjes vastgezet met van die tapijt-schroeven (waarmee je normaal je vloerkleedjes in de bekleding draait) en de bedrading met wat tape op dat ding.
Dat dus. Ik heb onder mijn stoelen verwarming liggen voor de voetjes van de passagiers. Het zou bij mij daar ook wel passen maar het is daar aardig warm. En ik weet niet hoe hoog je stoel is maar heel veel ademsvrjiheid zou hij bij mij niet hebben. Vandaar.quote:Op maandag 25 januari 2010 08:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Niet dat íe toevallig naast een rooster van je verwarming ligt
Hoe heb je je voedingskabel gelegd, gezekerd? apart van signaalkabel? Dik genoeg?quote:Op maandag 25 januari 2010 14:16 schreef Maharbal het volgende:
We hebben nog goed gekeken of er daar roosters of ventilatie liep voor de verwarming, maar konden niets ontdekken. Het kan best zo zijn dat in zo'n oude auto er simpelweg geen ventilatie naar de voetjes van de passagiers loopt.
Qua ademruimte is het niet megaveel, maar er zit nog wel een paar cm boven. Aangezien er niet zo heel vaak iemand op zit (en de stoel kan ook naar boven etc.) lijkt mij dat genoeg? Als dat ding toch te heet wordt, waar kun je dat aan merken? Het feit dat je nu ineens stoelverwarming op je passagiersstoel hebt?
Overigens nog een vraagje: telkens als ik afrem/de koppeling intrapt (zodat de toeren gewoon zakken naar ~500) slaat het geluid even over als ie de 600/700 toeren passeert. Het duurt maar echt een fractie van een seconde en daarna gaat het weer prima als ik optrek etc, bochten maak...maar zodra ik dus weer rem en de toeren de grens van 600/700 passeren, slaat ie weer even een fractie over. Enig idee wat dat zou kunnen zijn? Dat is dus alleen als de toeren naar beneden gaan door afremmen. Als de toeren die grens weer passeren bij optrekken is er niks aan de hand.
Zou dat kunnen samenvallen met het feit dat mijn accu al niet meer al te goed is (en volgende maand vervangen wordt)?
Voedingskabel gaat rechtstreeks van de accu naar de versterker. De kabel lijkt me dik genoeg (zie plaatjes), of niet? En wat bedoel je met de signaalkabel? De kabel die van de versterker naar de speakers/radio gaat? In dat geval ligt alles apart, want de voedingskabel komt van achteren (accu achterin) terwijl de radio dus voorin ligt etc. De voedingskabel loopt gewoon naast de accukabel het interieur in.quote:Op maandag 25 januari 2010 15:23 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Hoe heb je je voedingskabel gelegd, gezekerd? apart van signaalkabel? Dik genoeg?
En je merkt het als je versterker te warm wordt dat ie in protect vliegt en dus uitgaat.
Die signaalkabel ligt inderdaad dus apart, omdat de accu achterin ligt.quote:Op maandag 25 januari 2010 15:41 schreef OxygeneFRL het volgende:
Sorry kan hier geen plaatjes zien op me werk. Met signaalkabel bedoel ik RCA kabel (van versterker naar radio).
Hoe heb je de accu achterin aangesloten zodat die ook wordt opgeladen? met een Diodebrug?
Nou ik neem aan dat je accu achterin opgeladen wordt anders is hij na een paar minuten leegquote:Op maandag 25 januari 2010 15:45 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Die signaalkabel ligt inderdaad dus apart, omdat de accu achterin ligt.
Verder is het daadwerkelijk aansluiten op de accu gedaan door de persoon die mij hielp, aangezien hij er meer verstand van had. Ik heb dus werkelijk geen idee wat een diodebrug is. Wat bedoel je precies met dat de accu wordt opgeladen (of bedoel je versterker?).
Aangezien we er hier met woorden (ik weet er te weinig van) niet uit gaan komen, schiet ik zometeen wel even een plaatje van de aansluiting op de accu. Kun je het eventueel vanavond bekijken?
Ik heb 'm dus niet aan de accu vastgemaakt. Hoe zou het anders moeten/kunnen?quote:Op maandag 25 januari 2010 17:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ten eerste je hebt een vrij dun kabeltje. IK heb 16mm2. Beter de dik dan te dun (ivm brand)
Ten tweede heb je de voeding niet echt netjes aan de accu vastgemaakt.
quote:Op maandag 25 januari 2010 17:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik heb 'm dus niet aan de accu vastgemaakt. Hoe zou het anders moeten/kunnen?
Maar dat verklaart toch nog niet waarom dat ding een beetje overslaat als ik afrem/koppeling intrap en het toerental bij een bepaald toerengebied komt. Ligt het dan alsnog aan de accu?
Wat ik bedoelde is dat ik persoonlijk niet dat ding heb vastgemaakt, maar iemand andersquote:Op maandag 25 januari 2010 18:12 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
HIer zit ie toch echt aan de accu vast hoorZo te zien heb je gewoon het uiteinde van de kabel tussen de pool gepropt en aangedraaid. Er hoort een koperen ring om de bout van de accu. Dan heb je maximaal contact. Nu is er misschien sprake van slechte overdrachtspanning.
Het kan zijn dat je accu inderdaad bij bepaalde delen effe niet genoeg spanning/stroom/kracht kan afgeven. Heb je het ook bij zachte volumes? Heb je je dynamo al eens doorgemeten met een multimeter?
Juist. Dat losse gedoe moet je zoveel mogelijk voorkomen.quote:Op maandag 25 januari 2010 18:43 schreef Maharbal het volgende:
Ah, en dan de bout van de accu-pool daar doorheen duwen zodat ie dus "optimaal" contact maakt?
Maar goed het zou goed kunnen omdat de versterker geen constante spanning van de accu krijgt hij overslaat bij een bepaald toerental van je motor.en dus van je dynamo.quote:Op maandag 25 januari 2010 18:43 schreef Maharbal het volgende:
Verder nog tips m.b.t. mijn kleine probleem?
Zal ik doen inderdaad. Even een maandje wachten in ieder geval. Wel even langs de electronicaboer komend weekend ofzo voor zo'n ringetje.quote:Op maandag 25 januari 2010 18:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Maar goed het zou goed kunnen omdat de versterker geen constante spanning van de accu krijgt hij overslaat bij een bepaald toerental van je motor.en dus van je dynamo.
Koop eerst een nieuwe accu en kijk of het dan weg is.
Als hij gewoon een fatsoenlijke accu heeft, moet dat geen probleem zijn om piekspanningen op te vangen. Tis ook weer niet zo dat hij duizenden watts heeft.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 02:21 schreef Turquaz52 het volgende:
1 onderdeel wat je probleem oplost: Condensator![]()
&nd yes i'm back..
Yellowtop ftw!quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
En juist bij duizenden watts (rms vermogens, geen piek) moet je GEEN condensator gebruiken, maar gewoon 1 of meerdere stevige accu's icm een goede dynamo. Dan moet het goed gaan. Zelfs tot een 8kw aan vermogen
Bedoel je de Optima Yellow Top?quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:42 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Northstar / Exide / Yellowtop / Banner
Toch wel 4 die de bekendste zijn met AGM accu's.. Top spul
Maar in de US voor rond de 180 (70 eurocent) dollar te krijgen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:18 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Optima's zijn de laatste jaren wel wat achteruit gegaan idd..
Persoonlijk zou ik momenteel alleen voor Northstar of Exide kiezen.
Optima's liggen rond de 300 a 350 in de winkel oveer het algemeen
wtf moet ik met optima of zo.. haal 2 accu's voor 10tje per stuk en plaats een voor en een achter & klaar is TurQiequote:Op woensdag 27 januari 2010 13:58 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Bedoel je de Optima Yellow Top?
Lees daar echt alleen maar slechte verhalen over. Bekend issie zeker maar kijk niet gek op als je accu er binnen 6 maanden mee kapt. En dat voor rond de 200 eu winkelwaarde (Jahaaaaa Turq ... jij ken ze voor 20,- krijguh ... weetiktog).
lolquote:Op woensdag 27 januari 2010 17:27 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
wtf moet ik met optima of zo.. haal 2 accu's voor 10tje per stuk en plaats een voor en een achter & klaar is TurQie![]()
Ben goed ingeburgerd hea?
Ziet er goed uitquote:Op woensdag 27 januari 2010 23:27 schreef Maharbal het volgende:
Hier nog een foto waarop ik nog bezig ben met de audio. Hier is wat beter te zien hoe de verlaging uitpakt.
Ik vind het zelf precies genoeg. Het staat goed!
[ afbeelding ]
Gewoon wat dom ouwehoeren, sommige mensen staan bij hun auto wat tegen hun bandje aan de tikken tijdens het praten. Vandaar bandjestrapmeet.quote:
Ok dat was wel erg vergezocht dan.quote:Op donderdag 28 januari 2010 08:14 schreef justmattie het volgende:
[..]
Gewoon wat dom ouwehoeren, sommige mensen staan bij hun auto wat tegen hun bandje aan de tikken tijdens het praten. Vandaar bandjestrapmeet.
En dus niet burnen, driften e.d Oxy
Dat de mensen met een BMW bij de Junokade zoiets doen wil niet zeggen dat gelijk iedereen het doetquote:Op donderdag 28 januari 2010 08:15 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ok dat was wel erg vergezocht dan.
En ik weet precies wie je bedoeltquote:Op donderdag 28 januari 2010 08:18 schreef justmattie het volgende:
[..]
Dat de mensen met een BMW bij de Junokade zoiets doen wil niet zeggen dat gelijk iedereen het doet
Bij het FEC de laatste keer waren zo'n 4x E30, 3x E36 en een E46 330 met sick veel powerquote:Op donderdag 28 januari 2010 10:42 schreef Maharbal het volgende:
Ik kom er ook werkelijk nooit. Ik ben er een paar weken geleden één keer geweest omdat twee andere lui hier in de buurt met E30's ff wilden meeten, zodat we elkaars E30's konden bewonderen. Dan vind ik het wel leuk, maar ik sta daar niet echt voor de gezelligheid of om "leuke" auto's te bekijken.
95% daar is dikke troep.
Hmm, ben toch benieuwd welke dat is dan!quote:Op donderdag 28 januari 2010 20:35 schreef Alexxxxx het volgende:
De andere zilveren E30 met een nieuw kenteken dat begint met een Jis een vierdeus zag ik, kan ik jullie eindelijk uit elkaar houden!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 januari 2010 20:48 schreef Alexxxxx het volgende:
Alsof ik M tech zie als ik zo'n ding in razende vaart voorbij schietDie dingen worden vaak bij de pomp gezienSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, das waarschijnlijk nog een hoger verbruik dan dat ik heb, terwijl de is'jes juist "zuinige sportvariantjes" moeten zijn!quote:Op donderdag 28 januari 2010 21:29 schreef Tom_ het volgende:
Voor het zuinige rijden koop je geen e30 idd, met mijn 318iS doe ik zo'n 400/450 km op een tank
Ach ja, dagelijks richting werk alleen binnendoor rijden scheelt ook niet echt in het verbruik. Onder de 3000 toeren klinkt ie nogal tam voor een 'sport', en boven de 4500 begint de pret pas echt.quote:Op donderdag 28 januari 2010 21:39 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Haha, das waarschijnlijk nog een hoger verbruik dan dat ik heb, terwijl de is'jes juist "zuinige sportvariantjes" moeten zijn!
Verder koop je zo'n ding inderdaad niet voor de zuinigheid.
Bij 4500 moet ik alweer schakelenquote:Op donderdag 28 januari 2010 23:04 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Ach ja, dagelijks richting werk alleen binnendoor rijden scheelt ook niet echt in het verbruik. Onder de 3000 toeren klinkt ie nogal tam voor een 'sport', en boven de 4500 begint de pret pas echt.
Dus wanneer ie op temperatuur komt wil ik hem nog wel eens doortrekken
Das inderdaad ook zo. Die van mij heeft ~161k gelopen (althans, als ik moet geloven wat de vorige eigenaren zeggen). Ik heb niet het idee dat ik een erg ingesleten nokkenas heb (het tikken valt ook wel mee). In de winter zuipt ie natuurlijk nog een beetje meer, dus zal in de lente even moeten zien hoe en wat.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 08:47 schreef Hyperdude het volgende:
Verbruik is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de motor. M20B25 met een paar ton op de teller en een ingelopen nokkenas zuipt aardig, en heeft meestal ook geen 170PK meer. Contrast tussen mijn oude 325iX (3 ton kms) en mijn iets minder oude E36 325 (2 ton kms) was gevoelsmatig erg groot. Qua prestaties en qua verbruik.
Nou misschien verbruikt je auto meer & is ie langzamer dan je e36 omdat ze beide andere motoren zijn EN dat je e30 4x4 isquote:Op vrijdag 29 januari 2010 08:47 schreef Hyperdude het volgende:
Verbruik is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de motor. M20B25 met een paar ton op de teller en een ingelopen nokkenas zuipt aardig, en heeft meestal ook geen 170PK meer. Contrast tussen mijn oude 325iX (3 ton kms) en mijn iets minder oude E36 325 (2 ton kms) was gevoelsmatig erg groot. Qua prestaties en qua verbruik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |