?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:21 schreef Maharbal het volgende:
Over het verbruik: Ik zit momenteel ergens rond de 1 op 7,5 á 1 op 8. Als het weer wat warmer wordt, gaat het verbruik waarschijnlijk een beetje omlaag.
Vertel jij het mij maar. Ik hoor het steeds vaker om me heen, en een vriend van mij (van die Groene E30 hierboven) heeft precies hetzelfde. In de winter loopt ie net een km ofzo per liter minder.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:50 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?
Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:50 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?
Dat hangt er denk ik helemaal van af hoe sterk de motor is ten opzichte van de auto.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:58 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:01 schreef Catch22- het volgende:Mooie Mtech hoor.
Andere velgen zouden hem echt goed doen... Zo lijken het net winterbanden
Klinkt interessant.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:58 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:08 schreef rycemasta het volgende:
http://alternativefuels.a(...)a/winterfuelecon.htm
Samenvatting:
- vloeistoffen worden dikker
- lagere bandenspanning
- brandstof vernevelt en brandt niet goed
- (veel) langer moeten opwarmen
- hogere stroomverbruik
Als ik t.z.t. er van af wil, dan hoor je het. Maar dan moet ik ondertussen een goed aanbod gezien hebben van 17" Azev A's, en die zijn schaars (heb er één laten lopen een aantal weken geledenquote:Op vrijdag 12 februari 2010 10:34 schreef Catch22- het volgende:
anders kan je mij wel even contacten, 16" zou ik ook nog wel willen
Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 01:32 schreef oshiro het volgende:
De reden waarom auto's (en alles) minder verbruiken bij hogere temperaturen is veel simpeler. In warmere lucht zit minder massa aan zuurstof per m³ lucht. Aangezien de benzine- en zuurstofverhouding massatechnisch gezien vast ligt, en het volume aangezogen lucht ook, wordt er dus minder massa aan zuurstof binnen gezogen. Wat dus inhoudt dat er minder brandstof geïnjecteerd wordt in een injectiebak.
Carburateur-auto's merk je weinig verschil mee, omdat de hoeveelheid aangezogen brandstof afhankelijk is van de onderdruk in de venturi (en de gasstand en zo). Die onderdruk is afhankelijk van de volumestroom.
Hetgene wat dus gebeurt is dat het mengsel in de zomer rijker wordt. Met de crossmotoren rij ik 's zomers ook met een kleinere sproeier dan 's winters.
Bij carburateurs maken andere dingen meer uit, zoals langer choken wanneer het koud is, en hogere luchtweerstand en dergelijke.
Nee de dichtheid. Er is altijd 20% zuurstof aanwezig. Maar in de winter zit er meer lucht in 1 m3 dan in de zomer. En dus ook meer zuurstof. DIt komt omdat de moleculen kouder zijn en dus minder bewegen en dus dichter op elkaar zitten.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:51 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?
Per volume wel, toch?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:51 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?
Exactemundo.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 17:36 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nee de dichtheid. Er is altijd 20% zuurstof aanwezig. Maar in de winter zit er meer lucht in 1 m3 dan in de zomer. En dus ook meer zuurstof. DIt komt omdat de moleculen kouder zijn en dus minder bewegen en dus dichter op elkaar zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |