abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77684376
Hierbij het tweede deel van Maharbal - E30 325i M-Tech II

Nog wat plaatjes uit het vorige deel:












Het lijstje dat ik nog in 2010 probeer af te werken:

Het lijstje wat ik in 2010 wil gaan proberen af te werken:

- Beginnende roest weghalen bij wielkastranden
- Roest weghalen bij kentekenplaatverlichting
- H&R -35mm veren monteren - Done
- Nieuwe Alpine 9880R radio - Done
- Bestuurdersstoel zitgedeelte moet een nieuw stofje op
- Alle kleine schroefjes en klemmetjes die ik mis (voor interieur en M-tech set) plaatsen
- Centrale vergrendeling aan de praat krijgen (misschien met afstandbediening er bij)
- 16 of 17 inch Azev A's
- Nieuwe distributieriem
- Misschien hier en daar even kijken naar wat rubbers in het onderstel
- Zorgen dat kachelblower het weer op 4 standen doet
- Waarschijnlijk nieuwe koplampen
- Nieuwe versnellingsbakpook
- Nieuwe "handrem-console", eentje zonder casettedeck
- Chromen tellerringen + wijzers rood maken
- Speakers + versterker - Done
- Uitvogelen waarom m'n vloerbekleding zeik en zeiknat is bij de dorpels
- Nieuwe accu
pi_77684451
Over het verbruik: Ik zit momenteel ergens rond de 1 op 7,5 á 1 op 8. Als het weer wat warmer wordt, gaat het verbruik waarschijnlijk een beetje omlaag.
pi_77685688
tuvupu
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_77685690
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:21 schreef Maharbal het volgende:
Over het verbruik: Ik zit momenteel ergens rond de 1 op 7,5 á 1 op 8. Als het weer wat warmer wordt, gaat het verbruik waarschijnlijk een beetje omlaag.
?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?
Calm down, please!
pi_77685911
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:50 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?
Vertel jij het mij maar. Ik hoor het steeds vaker om me heen, en een vriend van mij (van die Groene E30 hierboven) heeft precies hetzelfde. In de winter loopt ie net een km ofzo per liter minder.
  † In Memoriam † vrijdag 5 februari 2010 @ 21:58:49 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77686075
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:50 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?
Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_77686126
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:58 schreef 2cv het volgende:

[..]

Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.
Dat hangt er denk ik helemaal van af hoe sterk de motor is ten opzichte van de auto.
Calm down, please!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 22:01:22 #8
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_77686200
Mooie Mtech hoor.

Andere velgen zouden hem echt goed doen... Zo lijken het net winterbanden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_77686870
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:01 schreef Catch22- het volgende:
Mooie Mtech hoor.

Andere velgen zouden hem echt goed doen... Zo lijken het net winterbanden
.

Die komen hopelijk eind van deze maand/begin maart. Deze zitten er tot die tijd onder.
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:58 schreef 2cv het volgende:

[..]

Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.
Klinkt interessant.

Ik kan het verschil ook niet helemaal verklaren.
pi_77688515
http://alternativefuels.a(...)a/winterfuelecon.htm

Samenvatting:

- vloeistoffen worden dikker
- lagere bandenspanning
- brandstof vernevelt en brandt niet goed
- (veel) langer moeten opwarmen
- hogere stroomverbruik
pi_77689073
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 23:08 schreef rycemasta het volgende:
http://alternativefuels.a(...)a/winterfuelecon.htm

Samenvatting:

- vloeistoffen worden dikker
- lagere bandenspanning
- brandstof vernevelt en brandt niet goed
- (veel) langer moeten opwarmen
- hogere stroomverbruik
. Interessant stuk.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 23:28:49 #12
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_77689139
het is alleen al ongunstiger omdat je onderdelen het zwaarder hebben met de kou en vocht... Die paar dubbeltjes brandstof kunnen mij aan mij reet oxideren
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_77694586
tvp
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_77695556
tvp
pi_77758349
tvp
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:55:13 #16
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_77905619
wat men hierboven zegt.. tvp dus
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  vrijdag 12 februari 2010 @ 01:32:49 #17
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77907770
De reden waarom auto's (en alles) minder verbruiken bij hogere temperaturen is veel simpeler. In warmere lucht zit minder massa aan zuurstof per m³ lucht. Aangezien de benzine- en zuurstofverhouding massatechnisch gezien vast ligt, en het volume aangezogen lucht ook, wordt er dus minder massa aan zuurstof binnen gezogen. Wat dus inhoudt dat er minder brandstof geïnjecteerd wordt in een injectiebak.

Carburateur-auto's merk je weinig verschil mee, omdat de hoeveelheid aangezogen brandstof afhankelijk is van de onderdruk in de venturi (en de gasstand en zo). Die onderdruk is afhankelijk van de volumestroom.
Hetgene wat dus gebeurt is dat het mengsel in de zomer rijker wordt. Met de crossmotoren rij ik 's zomers ook met een kleinere sproeier dan 's winters.
Bij carburateurs maken andere dingen meer uit, zoals langer choken wanneer het koud is, en hogere luchtweerstand en dergelijke.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_77910919
Een bod gedaan op een stel velgen waarvan ik niet verwachtte dat het zou worden aangenomen, maar dat is het dus wel.

16" Azev A's gekocht die een kleine 1,5jaar geleden nog zijn gepowdercoat. Ik wilde oorspronkelijk 17", maar voorlopig rijd ik wel rond op 16". De 17" zijn lastiger te vinden en wat duurder, maar 16" zal ook goed staan (voor het gros v/d E30 rijders de maximum maat).

Waarschijnlijk haal ik ze dit weekend op.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 10:34:29 #19
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_77911724
anders kan je mij wel even contacten, 16" zou ik ook nog wel willen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_77911787
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 10:34 schreef Catch22- het volgende:
anders kan je mij wel even contacten, 16" zou ik ook nog wel willen
Als ik t.z.t. er van af wil, dan hoor je het. Maar dan moet ik ondertussen een goed aanbod gezien hebben van 17" Azev A's, en die zijn schaars (heb er één laten lopen een aantal weken geleden ).

Maar misschien vind ik dat 16" toch wel genoeg als het er eenmaal opzit. Hopelijk eind van dit weekend pics .
  † In Memoriam † vrijdag 12 februari 2010 @ 16:51:17 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77925005
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:32 schreef oshiro het volgende:
De reden waarom auto's (en alles) minder verbruiken bij hogere temperaturen is veel simpeler. In warmere lucht zit minder massa aan zuurstof per m³ lucht. Aangezien de benzine- en zuurstofverhouding massatechnisch gezien vast ligt, en het volume aangezogen lucht ook, wordt er dus minder massa aan zuurstof binnen gezogen. Wat dus inhoudt dat er minder brandstof geïnjecteerd wordt in een injectiebak.

Carburateur-auto's merk je weinig verschil mee, omdat de hoeveelheid aangezogen brandstof afhankelijk is van de onderdruk in de venturi (en de gasstand en zo). Die onderdruk is afhankelijk van de volumestroom.
Hetgene wat dus gebeurt is dat het mengsel in de zomer rijker wordt. Met de crossmotoren rij ik 's zomers ook met een kleinere sproeier dan 's winters.
Bij carburateurs maken andere dingen meer uit, zoals langer choken wanneer het koud is, en hogere luchtweerstand en dergelijke.
Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_77926220
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:51 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?
Nee de dichtheid. Er is altijd 20% zuurstof aanwezig. Maar in de winter zit er meer lucht in 1 m3 dan in de zomer. En dus ook meer zuurstof. DIt komt omdat de moleculen kouder zijn en dus minder bewegen en dus dichter op elkaar zitten.
pi_77927020
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:51 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?
Per volume wel, toch?
Calm down, please!
pi_77928549
Wat ik je aanbood waren toch geen Azev A's maar wel super veel op lijkende.. Mijn Excuses daarvoor
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 19:03:00 #25
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77928726
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:36 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Nee de dichtheid. Er is altijd 20% zuurstof aanwezig. Maar in de winter zit er meer lucht in 1 m3 dan in de zomer. En dus ook meer zuurstof. DIt komt omdat de moleculen kouder zijn en dus minder bewegen en dus dichter op elkaar zitten.
Exactemundo.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')