?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:21 schreef Maharbal het volgende:
Over het verbruik: Ik zit momenteel ergens rond de 1 op 7,5 á 1 op 8. Als het weer wat warmer wordt, gaat het verbruik waarschijnlijk een beetje omlaag.
Vertel jij het mij maar. Ik hoor het steeds vaker om me heen, en een vriend van mij (van die Groene E30 hierboven) heeft precies hetzelfde. In de winter loopt ie net een km ofzo per liter minder.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:50 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?
Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:50 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
?? Een motor loopt toch efficienter als de lucht koud is? Of ben ik abuis?
Dat hangt er denk ik helemaal van af hoe sterk de motor is ten opzichte van de auto.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:58 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:01 schreef Catch22- het volgende:Mooie Mtech hoor.
Andere velgen zouden hem echt goed doen... Zo lijken het net winterbanden
Klinkt interessant.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:58 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nee, maar je vergeet ook de luchtweerstand. Lucht van een lagere temperatuur weegt meer per kubieke meter. En dat extra gewicht moet je wel wegduwen. Het effect van die verhoogde luchtweerstand is groter dan het effect van de betere verbranding omdat er meer zuurstof in je motor komt.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:08 schreef rycemasta het volgende:
http://alternativefuels.a(...)a/winterfuelecon.htm
Samenvatting:
- vloeistoffen worden dikker
- lagere bandenspanning
- brandstof vernevelt en brandt niet goed
- (veel) langer moeten opwarmen
- hogere stroomverbruik
Als ik t.z.t. er van af wil, dan hoor je het. Maar dan moet ik ondertussen een goed aanbod gezien hebben van 17" Azev A's, en die zijn schaars (heb er één laten lopen een aantal weken geledenquote:Op vrijdag 12 februari 2010 10:34 schreef Catch22- het volgende:
anders kan je mij wel even contacten, 16" zou ik ook nog wel willen
Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 01:32 schreef oshiro het volgende:
De reden waarom auto's (en alles) minder verbruiken bij hogere temperaturen is veel simpeler. In warmere lucht zit minder massa aan zuurstof per m³ lucht. Aangezien de benzine- en zuurstofverhouding massatechnisch gezien vast ligt, en het volume aangezogen lucht ook, wordt er dus minder massa aan zuurstof binnen gezogen. Wat dus inhoudt dat er minder brandstof geïnjecteerd wordt in een injectiebak.
Carburateur-auto's merk je weinig verschil mee, omdat de hoeveelheid aangezogen brandstof afhankelijk is van de onderdruk in de venturi (en de gasstand en zo). Die onderdruk is afhankelijk van de volumestroom.
Hetgene wat dus gebeurt is dat het mengsel in de zomer rijker wordt. Met de crossmotoren rij ik 's zomers ook met een kleinere sproeier dan 's winters.
Bij carburateurs maken andere dingen meer uit, zoals langer choken wanneer het koud is, en hogere luchtweerstand en dergelijke.
Nee de dichtheid. Er is altijd 20% zuurstof aanwezig. Maar in de winter zit er meer lucht in 1 m3 dan in de zomer. En dus ook meer zuurstof. DIt komt omdat de moleculen kouder zijn en dus minder bewegen en dus dichter op elkaar zitten.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:51 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?
Per volume wel, toch?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:51 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dus feitelijk zeg jij dat de samenstelling van de lucht verandert ?
Exactemundo.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 17:36 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nee de dichtheid. Er is altijd 20% zuurstof aanwezig. Maar in de winter zit er meer lucht in 1 m3 dan in de zomer. En dus ook meer zuurstof. DIt komt omdat de moleculen kouder zijn en dus minder bewegen en dus dichter op elkaar zitten.
Okido. Heb nu inmiddels al een setje die ik morgen ga ophalen. Vanaf daar kijk ik verder.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:58 schreef Turquaz52 het volgende:
Wat ik je aanbood waren toch geen Azev A's maar wel super veel op lijkende.. Mijn Excuses daarvoor
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:50 schreef OxygeneFRL het volgende:
Netjes! Zou ze wel even oppompen tot gewenste druk en inspuiten met Tyre Shine ofzo om ze lekker soepel te houden. |Ziet er dik uit in ieder geval!
Ja, aardige lui. Die kerel vroeg eerst om m'n sleutels, maar toen ik 'm mededeelde dat de auto verlaagd was en dat hij moest oppassen...mocht ik het zelf doen haha. Lukte wel zonder oprijblokjes.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:33 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik ben ook eens bij Profile geweest...werd ook keurig geholpen en in plaats van dat ze gingen zuchten en zeuren omdat mijn auto zonder oprijblokjes niet eens op de brug kon, kwamen er ineens overal plankjes en blokjes tevoorschijn.
Ik heb hem er destijds zelf opgereden. Ik laat niemand in mijn auto rijden behalve me vrouw.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:36 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, aardige lui. Die kerel vroeg eerst om m'n sleutels, maar toen ik 'm mededeelde dat de auto verlaagd was en dat hij moest oppassen...mocht ik het zelf doen haha. Lukte wel zonder oprijblokjes.
Maar nette service daar. Ze hebben wel een minuut of 20 gestaard naar m'n onderstel en er kwamen zelfs 3 monteurs ofzo kijken of het het wel waard was om uit te lijnen. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dat het niet was en dat ik maar terug moest komen nadat ik de spoorstangen had gemonteerd + eventueel nieuwe draagarmrubbers. Hoefde niks te betalen en kon zo weg, dus ik kom er zeker weer langs.
Knappe auto, E30 is m'n favo BMW (verder ben ik vrij "nur Volkswagen")quote:Op zondag 21 maart 2010 22:54 schreef Maharbal het volgende:
Lang geleden dat ik hier iets gepost heb, dus laat ik maar eens nog een aantal foto's plaatsen die vandaag zijn gemaakt op een kleine bijeenkomst van mede-BMW-gezinden!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Overigens heb ik er net gisteren een nieuwe accu in gegooid. De oude was nu echt dood, dus zit er nu een nieuwe 72Ah in. Hij start nu echt alsof ie een schop onder z'n kont krijgt.
Overigens komen deze week m'n onderdelen uit Duitsland binnen: nieuwe spoorstangen/stuurstangen (helemaal) voor beide kanten en draagarmrubbers. Hopelijk kunnen die ergens volgende week gemonteerd en dan kan de auto worden uitgelijnd.
Volgende maand een nieuw stukje stof (kolere wat een prijzen vragen die dealers) voor op de bestuurdersstoel en een nieuw M-Tech pookje.
Binnenkort dat ding ook weer lekker even poetsen!
9J was een optie geweest, maar dat vind ik wel "erg" dik ogen zegmaar. Een beetje buitenproportioneel.quote:Op zondag 21 maart 2010 23:22 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Knappe auto, E30 is m'n favo BMW (verder ben ik vrij "nur Volkswagen")
Jammer dat je achtervelgen geen 9J zijn ,had hem nét even dat kleine beetje beter gestaan.
Het staat niet gek hoor met deze, maar voor mij zou 9J die extra kick geven in het uiterlijk.quote:Op zondag 21 maart 2010 23:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
9J was een optie geweest, maar dat vind ik wel "erg" dik ogen zegmaar. Een beetje buitenproportioneel.
Maar misschien denk ik er over een paar maanden anders over.
Het lijkt achterin ook een beetje meer naar binnen te staan door de andere vorm van de wielkasten achter. Misschien dat het met een relatief dun spacertje nog mooier zou staan, maar dat is van latere zorg. Ik vind het nu wel puik staan.
Uiteraard doel jij op Tief en Breit, of niet?
En bedankt! Nog steeds krijg ik maar geen genoeg van de looks, rijeigenschappen en vooral geluid van de auto.
Die liep niet eens meer dus ja...quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:00 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Kreeg meteen te horen dat die van mij erg goed doortrekt. Beter dan die van Ventura
Omdat dat ding m'n radiateur koeltquote:Op zondag 18 april 2010 13:02 schreef Turquaz52 het volgende:
Waarom delete je gewoon niet dat Viscose Fan?
Scheeltje wat vermogen & Brandstof..?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |