quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:44 schreef Maharbal het volgende:
Ik was van plan om er wat van die dempingsmatten achter te gooien, omdat de E30 daar ongelooflijk hard resoneert (zit ook echt dicht bij gewoon metaal... Maar dan wel pas in de lente.
Kan het ook niet vinden ... ga er maar van uit dat het zo rond de 30 is. Zat setjes speakers binnen je budget die aan die norm voldoen.quote:Verder kan ik inderdaad RMS van m'n HU niet vinden, apart. Waar zou ik dat eventueel nog kunnen vinden? Op de doos is iig niets te zien....enfin, speakertjes rond de 35/50 RMS zullen het dus wel worden.
Ehmm ... ik ging er van uit dat 'ie 't wel had maar ik kan het ook nergens vindenquote:edit: Die van mij rept nergens over mosfet (?).
Daar zijn wel wat richtlijnen voor. Gelukkig is het allemaal een stuk simpeler met 2 speakersquote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:55 schreef Maharbal het volgende:
O, en nu Googleplexian hier toch in dit topic is....
Hoe kun je je HU het beste instellen? Want je kunt tegenwoordig zoveel instellingen veranderen....en daar heb ik tegenwoordig ook de ballen verstand van. Zijn er richtlijnen/tips etc? Of is 't allemaal puur op gehoor?
He dat heb ik ook bij mijn auto. Daar zitten ze ook bij je scheenbenen. Rechts klinkt idd veel harder dus heb mijn balans ook wat naar links gezet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Maharbal het volgende:
Oja, over balans etc....bij de E30 zitten die dingen raar bij je voeten (men klaagt er heel veel over). Het aparte is dus dat ik voor m'n gevoel meer geluid hoor van rechts (terwijl ik links zit) omdat de speaker links dus echt pal naast m'n voeten zit, en ik de speaker rechts zo kan inkijken als het ware.
Kan goed dat de speakers zo geplaatst zijn dat geluid moeite heeft om mooi de cabine in komen. Een setje dashboard-tweaters doet hier wonderen. Horen waar geluid vandaan komt doe je namelijk hoofdzakelijk met hoge tonen. Daarom kun je Subwoofers ook mono houden (en nagenoeg overal in je auto / woonkamer plaatsen). Ies ook weer beter i.v.m. dat fase-verhaalquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Maharbal het volgende:
Oja, over balans etc....bij de E30 zitten die dingen raar bij je voeten (men klaagt er heel veel over). Het aparte is dus dat ik voor m'n gevoel meer geluid hoor van rechts (terwijl ik links zit) omdat de speaker links dus echt pal naast m'n voeten zit, en ik de speaker rechts zo kan inkijken als het ware.
Ja, veel mensen klagen dus dat die speakers daar zodanig kut zitten dat het nooit echt audiofiel-kwaliteit wordt. Vandaar dat ze de speakers verplaatsen door middel van het zelf werken met MDF, glasvezel etc. om de kaartbakken om te toveren in speakerhouders.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Kan goed dat de speakers zo geplaatst zijn dat geluid moeite heeft om mooi de cabine in komen. Een setje dashboard-tweaters doet hier wonderen. Horen waar geluid vandaan komt doe je namelijk hoofdzakelijk met hoge tonen. Daarom kun je Subwoofers ook mono houden (en nagenoeg overal in je auto / woonkamer plaatsen). Ies ook weer beter i.v.m. dat fase-verhaal
Je komt tegenwoordig moeilijk om 2-weg speakers heenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:41 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, veel mensen klagen dus dat die speakers daar zodanig kut zitten dat het nooit echt audiofiel-kwaliteit wordt. Vandaar dat ze de speakers verplaatsen door middel van het zelf werken met MDF, glasvezel etc. om de kaartbakken om te toveren in speakerhouders.
Maar nu ik je dit vertel, moet ik dan nog wel voor zo'n composetje gaan (das toch speaker + tweeter in een?) of kan ik beter losse tweeters kopen en die gewoon in m'n driehoekjes in de A-stijl plakken? Je kunt ze nog wel kopen op ebay...maar als 't ook met een composetje kan..
Ah das duidelijk. Dan koop ik eerst zo'n setje met ingebouwde tweeters en kijk ik later nog eens voor aparte tweeters. Ik heb in ieder geval voorlopig genoeg informatie om even een leuk normaal setje op de kop te tikken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:51 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Je komt tegenwoordig moeilijk om 2-weg speakers heenen waarom zou je ze niet nemen? Je kunt het volledige tonenbereik maar beter op zoveel mogelijk plekken in je auto horen. Ik zou dus voor 2-weg (laag + med) in de deuren gaan en als extra die losse tweaters in je A-stijl. 3-weg in de deuren kan ook want hoge tonen komen toch niet voorbij je benen en veel vermogen vragen die membraan-tweaters niet dus daar verlies je het niet op.
Met faden en balans knijp je alleen maar vermogen weg. Beter is altijd om de speakers op de juiste plek te hebben.
Je gaat iig veel verschil merkenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ah das duidelijk. Dan koop ik eerst zo'n setje met ingebouwde tweeters en kijk ik later nog eens voor aparte tweeters. Ik heb in ieder geval voorlopig genoeg informatie om even een leuk normaal setje op de kop te tikken.
Erg bedankt voor de info. Als er nog meer is hoor ik het graag!
http://bimmer.roadfly.com(...)gsy2000w07/9558.htmlquote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb jij misschien ook verstand van speakers voor de E46? Ik wil eigenlijk ook wel andere in mijne want die kwaliteit is echt superslecht (nog slechter dan E36).
Ik was bij de MediaMarkt en dacht eigenlijk precies hetzelfdequote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb jij misschien ook verstand van speakers voor de E46? Ik wil eigenlijk ook wel andere in mijne want die kwaliteit is echt superslecht (nog slechter dan E36).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan niet, ik ben pas rond 18:20 thuisgekomen uit Groningen!quote:Op maandag 11 januari 2010 17:02 schreef OxygeneFRL het volgende:
Volgens mij heb ik je net zien rijden....uurtje of half vijf op de Heliconweg!
Spoiler zit - zoals Charged terecht opmerkte - standaard op het M-Technic II pakket. Zo is ie dus uit de fabriek komen rollen.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat een schattige autootjes, maar spoiler had niet gehoeven. Ik blijf het leuk vinden als er een E30 achter me rijdt. Die ronde koplampjes en ze zijn heel erg smal.
Zonde man!quote:Op maandag 11 januari 2010 18:50 schreef Charged het volgende:
Die kofferklep spoiler bedoel je?
Die hoort bij het M-Tech 2 pakket,eraf halen zou een bijna doodzonde zijn.
Icm met een paar mooie AzevA 17" of een paar mooie diepe Borbet T 16" zou het een super plaatje zijn (persoonlijke keuze)
Ik mis de mijne...
Even op http://www.realoem.com/bmw/select.do kijken.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:21 schreef dnzl het volgende:
Kan ik dat chrome om de ramen heen (zoals op de E30 van je vriend) ergens kopen en op mijn E30 zetten?
[ afbeelding ]
Juist die kofferspoiler (van M-Tech2 voor de touring) is retezeldzaamquote:Op maandag 11 januari 2010 19:03 schreef Charged het volgende:
E30 zal ook altijd mooi blijven (mits niet verneukt met allerlei onzin)..die moet je puur en strak houden.
Als ik ooit nog eens een 325i touring met M-Tech2 pakket kan kopen voor een goede prijs doe ik het direct..m'n vriendin heeft m'n Volvo toch al ingepikt.
Ik weet niet, dat soort details hou ik me momenteel nog niet helemaal mee bezig. De zwarte deurklinken hebben ook wel wat (icm de Shadowline). Eerst wil ik de grotere dingen van m'n lijstje gaan afwerken (veren, velgen, bestuudersbekleding etc en natuurlijk standaard onderhoud)quote:Op maandag 11 januari 2010 19:13 schreef Charged het volgende:
Kijk,een hele mooie pic en een verdomd goede keuze qua verenset.
(doe je wel de deurklinken in kleur?)
quote:Het lijstje wat ik in 2010 wil gaan proberen af te werken:
- Beginnende roest weghalen bij wielkastranden
- Roest weghalen bij kentekenplaatverlichting
- H&R -35mm veren monteren
- Nieuwe Alpine 9880R radio
- Bestuurdersstoel zitgedeelte moet een nieuw stofje op
- Alle kleine schroefjes en klemmetjes die ik mis (voor interieur en M-tech set) plaatsen
- Centrale vergrendeling aan de praat krijgen (misschien met afstandbediening er bij)
- 16 of 17 inch Azev A's
- Nieuwe distributieriem
- Misschien hier en daar even kijken naar wat rubbers in het onderstel
- Zorgen dat kachelblower het weer op 4 standen doet
- Waarschijnlijk nieuwe koplampen
- Nieuwe versnellingsbakpook
- Nieuwe "handrem-console", eentje zonder casettedeck
- Chromen tellerringen + wijzers rood maken
Is dat de verlichte M-pook?quote:Op maandag 11 januari 2010 19:50 schreef Charged het volgende:
Ik heb nog een verlichte pook,schakelzak liggen met de chromen ring ertussen in...de kleur is amber.
Komt uit m'n touring.
Ik hoor het wel als je intresse hebt
M-tech logo staat gewoon netjes op de kofferbak. Iemand van de vorige eigenaren heeft dat logotje er dacht ik af gehaald (er zat hiervoor een Hartge logo op zag ik op foto's van de vorige eigenaar). Die logo's zijn nogal in trek, dus misschien is ie verkocht of iets dergelijks.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:07 schreef dnzl het volgende:
Heb je de M-logotjes van je grill en kofferbak afgesloopt? Of zaten die er niet op? Op die van mij zitten ze wel maar dat is zeker geen M-tech II (welke versie het precies is weet ik ook niet)
Ik zei komende zondag!quote:Op maandag 11 januari 2010 20:33 schreef justmattie het volgende:
Ligt dat ding al op zn smoel of nog niet![]()
Met AZEV's? Dat kan kloppen jaquote:Op dinsdag 12 januari 2010 08:47 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dan rijd er nog een grijze BMW E30 rond.
quote:Op zondag 10 januari 2010 11:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Oke, weg uit dit schijttopic dan mzzl.
Dat hangt er vanaf wat je wil, hoeveel je wilt klussen, hoeveel je er voor over hebt. De '86 en ouder zijn uiteraard duurder vanwege de nog mogelijke oldtimerstatus.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik wil ook een E30... welke adviseren jullie me om te kopen? Liefst van 1985 of jonger uiteraard.
Lol, same here....voor erbij.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik wil ook een E30... welke adviseren jullie me om te kopen? Liefst van 1985 of jonger uiteraard.
ik zou gewoon een nette zoeken met een 6 cilinder en wat opties. Wees allang blij als je er 1 vindt voor een goede prijs.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Oeps ouder inderdaad. Ik vind het jammer dat die automaatbakken vroeger zo traag zijn, scheelt zo een 1,5 sec met handgeschakelde bak naar de 100. 323i automaat is wel leuke, lekker cruisen en niet te traag.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:27 schreef chrysoliet het volgende:
Ik vind het echt een vette auto,
ikzelf ben bezig met het restaureren van een bmw e30 323i handbak en die is volgende week klaar als het goed is. Ik zal binnenkort wel eens wat fotos hier plaatsen.
Dat is waar. Zijn zat E30's wel te vinden, maar sommige heel duur, sommige weer heel goedkoop.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:30 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ik zou gewoon een nette zoeken met een 6 cilinder en wat opties. Wees allang blij als je er 1 vindt voor een goede prijs.
Voor erbij kan het straks wel uit met die KM heffingquote:
Dat is wat ik bedoelde inderdaad.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:39 schreef L0we het volgende:
[..]
Nieuwe veren zakken altijd nog een beetje in
Ben ik ook geen voorstander van inderdaad. Meestal is het oppervlakkige roest, maar even schuren en spuiten is ook zo gedaan!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.
Er zaten al andere dempers onder in verband met het M-Technic onderstel, waarbij hij al standaard 15mm lager lag. Hij is nu naar 35mm lager gegaan, dus de dempers horen het uit te houden. Als de kapot gaan, dan komen er anderen onder, maar ik verwacht niet dat ze al te snel kapot gaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef daNpy het volgende:
Had je de dempers ook al vervangen?
(Nee geen zin om het hele topic door te spaaien)
Ja, dat is iets voor in de lente/zomer. Het is nogal koud in de winter, ook in een dergelijke schuur. Daarbij komt dat het al redelijk laat begon te worden, dus helaas wat tijdgebrek.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.
Maar die verlaging is erg netjes, een E30 hoort een stukje lager te liggen dan standaard! Het lijkt op de foto alleen wel of hij voorover hangt, klopt dat?
Dat begrijp je verkeerd. Er zit een M-technic sportonderstel onder met af-fabriek andere veren en andere dempers, die al gemaakt zijn op een verlaging (hij staat immers af-fabriek lager).quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:48 schreef daNpy het volgende:
Ja dat vind ik ook zonde. Ik begrijp ook dat er verlagingsveren onder zit met originele dempers
Ook zoiets...
Klopt, maar juist van elke keer die kleine dingetjes netjes "nieuw" maken krijg je een ontzettend gave auto! Als ik mijn uitlaat vervang gaat ook elk steuntje in de nieuwe lak bijvoorbeeld. Als ik een luchtfilter vervang krijgt het filterhuis ook een beurtje (stalen huis), etc. etc.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:48 schreef L0we het volgende:
[..]
Ben ik ook geen voorstander van inderdaad. Meestal is het oppervlakkige roest, maar even schuren en spuiten is ook zo gedaan!
Ik snap je ook wel hoor, maar de omstandigheden waren er helaas even niet naar. Dit dingetje is dus op mijn todo-lijstje gekomen waarmee ik weer vanaf de lente aan de slag ga.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:57 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Klopt, maar juist van elke keer die kleine dingetjes netjes "nieuw" maken krijg je een ontzettend gave auto! Als ik mijn uitlaat vervang gaat ook elk steuntje in de nieuwe lak bijvoorbeeld. Als ik een luchtfilter vervang krijgt het filterhuis ook een beurtje (stalen huis), etc. etc.
Dat zijn imo de kleine dingen die het doen
Foto is een beetje te donker daar denk ik, maar de schijven achter (en voor) zagen er nog dik prima uit. Remblokken waren ook pas halverwege, dus dat kan ook nog wel even met mijn jaarlijkse kilometrage (minder dan ~8.000).quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:54 schreef Hyperdude het volgende:
Altijd geinig ,beetje stoeien met de verenspanners
De schijfjes achter zien er ook niet meer zo fris uit, of zie ik dat niet goed?
Anders ff nieuwe kopen.![]()
[ afbeelding ]
Staat wel ff op het todo-lijstje: die bende daar een kleurtje geven.quote:
Neequote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Misschien moeten die remklauwen rood!
Nee! (zwart of aluminium, en liefst poedercoaten, natuurlijkquote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Staat wel ff op het todo-lijstje: die bende daar een kleurtje geven.
Misschien moeten die remklauwen rood!
Of zwart inderdaad!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:01 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Nee! (zwart of aluminium, en liefst poedercoaten, natuurlijk)
Zit 't geluid er trouwens al in en zo ja, hoe klinkt het?
Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:11 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je mening over het geluid? Voor zover je die kunt vormen aan de hand van de info die ik hier ergens boven heb gegeven.
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe het gaat klinken.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:10 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.
Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.
Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.
De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:10 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.
Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.
Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.
De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |