abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74246630
Van de FP
quote:
Geert Wilders is woedend op drie wetenschappers die zijn PVV zouden typeren als een extreem-rechtse partij die de democratie ondermijnt. "Ik ben echt ziedend. Ze zijn knettergek geworden. Wat een idiotie. Wij zijn democraten in hart en nieren", stelde hij vanochtend.

De PVV-leider reageerde op een bericht in de Volkskrant over een onderzoek naar radicalisering en polarisatie dat in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken is uitgevoerd. Volgens een woordvoerster van het departement zit het onderzoek in de laatste fase, waarbij de begeleidingscommissie en de onderzoekers zoals gebruikelijk nog discussiëren over de definities. Van onenigheid is volgens haar geen sprake.

De woordvoerster wil niet vooruitlopen op de conclusies. Maar volgens de krant noemen de wetenschappers Hans Moors, Bob de Graaff en Jaap van Donselaar de PVV een extreem-rechtse partij die islamofobie en systeemhaat tegen de overheid mobiliseert en daarmee de sociale cohesie en democratie ondermijnt. Wilders verwerpt die kwalificaties. "We zijn democratisch gekozen en gebruiken alleen democratische middelen", stelde hij.
Het traditionele verwijt aan het adres van de PVV is xenofobie of Islamofobie. Hieraan wordt door de in het artikel genoemde trio wetenschappers een nieuw verwijt toegevoegd, nl. dat de PVV systeemhaat mobiliseert tegen de overheid.
Wat verstaat men onder 'systeemhaat tegen de overheid', vraag ik me af. Iemand enig idee? Zouden ze daarmee bedoelen dat de PVV een bepaalde sfeer creëert waarbij aanhangers denken aan... omverwerping van dit systeem, dit regime??? Of ligt dit in de sfeer van de retoriek die gebruikt wordt door PVV om tegenstanders te diskwalificeren?
En is dat verwijt op één of andere manier een nog veel zwaarder verwijt dan xenofobie?
I´m back.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:10:52 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_74246654
Systeemhaat: Vooral alles wat je niet bevalt populistisch onder woorden brengen, afschuiven op de 'linksche elite', het Kabinet van alles de schuld geven. Op den duur gaat (vooral het makkelijker beinvloedbare deel van) de bevolking je geloven en hetzelfde doen en roepen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_74246735
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Systeemhaat: Vooral alles wat je niet bevalt populistisch onder woorden brengen, afschuiven op de 'linksche elite', het Kabinet van alles de schuld geven. Op den duur gaat (vooral het makkelijker beinvloedbare deel van) de bevolking je geloven en hetzelfde doen en roepen.
Ja, op één of andere manier schuif ik het proces dat je aanhaalt icm xenofobie of Islamofobie gewoon onder de al bekende term het bedrijven van zondebok politiek. Ik zou daarvoor niet per se de term systeemhaat introduceren. Ik vermoed dat die wetenschappers er dus iets anders onder verstaan.
Systeemhaat klinkt mij in de oren als een nog ernstiger verwijt dan xenofobie. Het enige antwoord op systeemhaat is de omverwerping van het huidige systeem.
I´m back.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:18:37 #4
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74246770
Denk dat iemand dat rapport moet proberen op te graven, neem aan dat de term daarin wel wordt gedefinieerd. Worden onderzoeken door de overheid ergens gepubliceerd?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:19:48 #5
66444 Lord_Vetinari
pi_74246792
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:18 schreef ethiraseth het volgende:
Denk dat iemand dat rapport moet proberen op te graven, neem aan dat de term daarin wel wordt gedefinieerd. Worden onderzoeken door de overheid ergens gepubliceerd?
Rapport wordt pas in december aan de Kamer gestuurd en zal dus dan pas openbaar worden.
pi_74246817
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:18 schreef ethiraseth het volgende:
Het rapport moet sws nog gepubliceerd worden, geloof ik. Van Donselaar is iemand die regelmatig met een soort rapportage over extreemrechts in Nederland komt. Ism Anne Frankstichting en de UvA, dacht ik.
I´m back.
pi_74246837
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:15 schreef Ryan3 het volgende:

Het enige antwoord op systeemhaat is de omverwerping van het huidige systeem.
Aanpassing van het huidige systeem.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:25:41 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_74246877
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wat bijvoorbeeld Adolf Hitler, Jozef Stalin en nu Geert Wilders deden?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_74246887
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:23 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Aanpassing van het huidige systeem.
Tja, dat klinkt erg sociaal-democratisch, geen revolutie maar evolutie.
Het is wel zo dat systeemhaat voor de tweede wereldoorlog of wrs nog eerder veel voorkwam bij linkse groeperingen.
I´m back.
pi_74246941
Beetje kinderachtig om te suggereren dat de PVV straks met hooivorken en fakkels de straat opgaat om het huidige systeem omver te werpen .

En zou Wilders nu echt denken dat er nog iémand onder de indruk is van zijn "ziedend" en "knettergek".
Iets met sop en gaar koken wat mij betreft .
pi_74246995
Het gaat om het mobiliseren van systeemhaat, dus van haat tegen het systeem. Ik betwijfel of die systeemhaat van de PVV oprecht is. Ik vermoed dat het alleen een truuk is om een grotere aanhang te krijgen. De interessante vraag is dan natuurlijk wat er gebeurt op het moment dat de PVV zelf gaat regeren en daarmee (onderdeel van) het systeem is geworden.

dan nog offtopic:
quote:
"Ik ben echt ziedend. Ze zijn knettergek geworden. Wat een idiotie. Wij zijn democraten in hart en nieren", stelde hij vanochtend.
Hier moest ik wel even om lachen. De PVV kent geen democratische structuren en Wilders bepaalt alles. Dan lieg je als je zegt dat je democraat in hart en nieren bent.
pi_74247040
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:29 schreef DennisMoore het volgende:
Beetje kinderachtig om te suggereren dat de PVV straks met hooivorken en fakkels de straat opgaat om het huidige systeem omver te werpen .
Nou ja, hij mobiliseert systeemhaat, volgens die wetenschappers, bij de aanhangers, neem ik dan aan. En idd als je naar de texten van zijn aanhangers bijvoorbeeld op Fok! kijkt (even afgezien van de vraag of die users representatief zijn) dan lees je af en toe wel erg vergaande conclusies en interpretaties.
I´m back.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:36:00 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_74247048
Kennelijk zien de wijze onderzoekers niet dat de huidige politiek de nodige steken laat vallen waardoor Wilders een publiek heeft. Vind Wilders een simpele, maar sluwe, populist die niet genoeg vingers heeft om op de zere plekken te leggen.

Als je niet alleen met een linkse bril kijkt zou je de SP ook als systeemhatende club kunnen bekijken. Het systeemgeld gebruiken om het systeem van binnuit op te rollen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_74247138
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:35 schreef Ryan3 het volgende:

En idd als je naar de texten van zijn aanhangers bijvoorbeeld op Fok! kijkt (even afgezien van de vraag of die users representatief zijn) dan lees je af en toe wel erg vergaande conclusies en interpretaties.
Welcome to the Interwebz.
pi_74247159
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:36 schreef Hyperdude het volgende:
Kennelijk zien de wijze onderzoekers niet dat de huidige politiek de nodige steken laat vallen waardoor Wilders een publiek heeft. Vind Wilders een simpele, maar sluwe, populist die niet genoeg vingers heeft om op de zere plekken te leggen.
Welnee, hij versimpelt alles enorm en laat zoveel context en nuances weg dat zijn uitspraken erg aantrekkelijk zijn voor mensen die (letterlijk) niet beter weten. Voor mensen dus die niet zelf over de (dossier)kennis beschikken om de weggelaten context weer zelf te kunnen toevoegen. Ook al daarom zal een regering met de PVV geen succes worden. In de oppositie dient de PVV de regering te controleren, maar als ze als regeringspartij zelf gecontroleerd gaan worden door het parlement dan vallen ze genadeloos door de mand.
quote:
Als je niet alleen met een linkse bril kijkt zou je de SP ook als systeemhatende club kunnen bekijken. Het systeemgeld gebruiken om het systeem van binnuit op te rollen.
Ja, dat ben ik met je eens, maar het verschil is dat de systeemhaat bij de SP in de ideologie zit. Systeemhaat bij de PVV is volgens mij alleen maar een middel.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2009 10:43:34 ]
pi_74247182
quote:

Systeemhaat kan zeker de SP ook verweten worden, vermoed ik. Hoewel zij de afgelopen decennia natuurlijk wel naar het midden geschoven zijn en dus dichter tegen het systeem zijn gaan zitten. Wat blijft is dat zij het kapitalisme een onrechtvaardig en inhumaan systeem vinden, geloof ik. Of ze daarmee ook tot pure haat aanzetten dat weet ik niet eigenlijk.
I´m back.
pi_74247195
Ik vind het demagogie. Het is voor mij ook een zwaktebod neologismen te gebruiken om nieuwkomers binnen het politieke kader aan te willen pakken.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_74247206
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:44 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind het demagogie. Het is voor mij ook een zwaktebod neologismen te gebruiken om nieuwkomers binnen het politieke kader aan te willen pakken.
Welk neologisme bedoel je?
pi_74247249
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Welk neologisme bedoel je?
'Systeemhaat'.
Ik vind, overigens, islamofobie ook een totaal misplaatst begrip.
pi_74247251
quote:

What else is new... Vroegah werd dat publiek nog wat ingetoomd door verzuiling en traditie en door het aanzien van Politici. Tegenwoordig is er van de verzuiling weinig meer over en heeft men op allerlei gebieden vrijheden gekregen, ook de vrijheid om rond te zwalken en achter willekeurige populisten aan te lopen, daarbij lekker belangrijk gevonden te worden door de kijkers-zoekende tv-camera's onder aanvoering van Maurice de Hond.

En het aanzien van politici hebben ze mede zelf te grabbel gegooid door aan te schurken tegen de mediacratie. Lees bijvoorbeeld het m.i. prima artikel http://www.trouw.nl/cultu(...)k_in_de_markt__.html

Daaruit:
quote:
Al in 1924, een paar jaar dus na de invoering van het algemeen kiesrecht, constateerde de liberale journalist Doe Hans dat het met de ’grandeur’ gedaan was. Klonk de namenlijst van weleer als ’de Achtste van Mahler’, de tegenwoordige klinkt als ’een draaiorgel’. De moderne afgevaardigden zijn ’oratorische piet-de-smeerpoetsen’ en hun ’confectie-welsprekendheid’ is oninteressant.

En wie mocht denken dat het daarvoor beter gesteld was, met een Kamer waarin de adel en de betere stand ruim vertegenwoordigd waren, komt volgens Aerts ook al bedrogen uit. Dat parlement etaleerde vooral kleine ijdelheid, middelmatigheid en gebrek aan kwaliteit, en daalde voortdurend af tot uiterste keuteligheid. De politiek werd voorgesteld als kermis, circus, pantomime, acrobatiek en dressuur, en geassocieerd met oppervlakkigheid, procedureel gedoe, wederzijdse beledigingen en gebrek aan visie. Niets nieuws dus onder de zon.
En:
quote:
Wat wel nieuw is, is dat de Tweede Kamer tegenwoordig geneigd is zichzelf deprimerend te portretteren.

[..]

Dat gevaar is volgens Aerts des te groter sinds bij politici het fatale idee heeft postgevat dat zij zich zoveel mogelijk als gewone mensen moeten voordoen.

[..]

Complicatie is dat burgers de overheid als een dienstverlenend bedrijf zijn gaan zien, wiens bestuurders niet langer hun heren of voormannen zijn, maar hun personeel. Die burgers gedragen zich als geïrriteerde werkgevers als dit personeel onvoldoende presteert.
quote:
Waarin de PVV wellicht niet verschilt van bijvoorbeeld de SP.

[ Bericht 7% gewijzigd door DennisMoore op 31-10-2009 10:54:24 ]
pi_74247317
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:47 schreef damian5700 het volgende:

[..]

'Systeemhaat'.
quote:
Ten dele uit onmacht dus, maar evenzeer uit overtuiging, want Multatuli had een ingeboren afkeer van stelsels en systemen. ‘Ik maak geen systemen’, schrijft hij in een brief van 27 mei 1865. ‘Ik merk op, en tracht après coup uit te leggen.’ Sterker nog in Minnebrieven uit 1861: ‘Zodra ik een slecht mens word, ga ik aan 't systeemmaken.’

Multatuli's systeemhaat heeft ongetwijfeld biografische wortels. De ‘zeemansachtige discipline’ van zijn strenge en koele vader, de ‘spartaanse opvoeding’, het doopsgezinde milieu waarvan hij zich later ...
http://www.dbnl.org/tekst(...)39schr01_01_0001.htm

Niet zo een neologisme als bijvoorbeeld 'kopvoddentaks'.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2009 10:51:22 ]
pi_74247399
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:44 schreef damian5700 het volgende:
Het is een rapport dat gemaakt is voor het ministerie van binnenlandse zaken, voor de overheid, de staat, het systeem dus. Als het idd zo is dat het effect van Wilders' opstelling in het openbaar is dat grote aantallen mensen slechts in termen van grote afkeer spreken over de grondvesten van die staat, van het systeem, dan lijkt het me logisch dat dit neologisme bedacht is.
Vergelijk de opkomst van het communisme in de 19de eeuw. Dat werd natuurlijk ook gezien als staatsgevaarlijk, want in principe juichde het communisme de omverwerping van het systeem toe. Dat systeem was nl. corrupt, onrechtvaardig etc.
I´m back.
pi_74247416
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

[..]

Dat is meer een algemene systeemhaat?
I´m back.
pi_74247530
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

[..]

Dit is knap, hoor, maar heeft dit een politieke context?
Van Donselaar werpt zich namelijk altijd heel graag op de, in zijn ogen, dissonanten in het politieke spectrum.
pi_74247570
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is een rapport dat gemaakt is voor het ministerie van binnenlandse zaken, voor de overheid, de staat, het systeem dus. Als het idd zo is dat het effect van Wilders' opstelling in het openbaar is dat grote aantallen mensen slechts in termen van grote afkeer spreken over de grondvesten van die staat, van het systeem, dan lijkt het me logisch dat dit neologisme bedacht is.
Vergelijk de opkomst van het communisme in de 19de eeuw. Dat werd natuurlijk ook gezien als staatsgevaarlijk, want in principe juichde het communisme de omverwerping van het systeem toe. Dat systeem was nl. corrupt, onrechtvaardig etc.
Er wordt inderdaad geanticipeerd op een mogelijke uitkomst op het effect dat Wilders bereikt door zijn opstelling binnen de politiek.
Deze demagogie is een handig instrument om zulks in de kiem te smoren.
pi_74247721
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 11:05 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Er wordt inderdaad geanticipeerd op een mogelijke uitkomst op het effect dat Wilders bereikt door zijn opstelling binnen de politiek.
Deze demagogie is een handig instrument om zulks in de kiem te smoren.
Ja, ik vraag me alleen af of dat demagogie is, een democratie zal zich ook moeten beschermen. Dat gebeurde in de tijd dat het communisme revolutionair was, dat gebeurt nu dus blijkbaar ook. Het communisme koos eieren voor zijn geld, en werd sociaal-democratisch, geen revolutie maar evolutie, en ging een alliantie aan met het systeem, ten einde die van binnenuit te veranderen, zonder dat het systeem wezenlijk werd aangetast.
Onder demagogie versta ik toch iets wezenlijks anders dan het gebruiken van een neologisme aan het adres van een nieuwkomer.
I´m back.
pi_74247873
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 11:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, ik vraag me alleen af of dat demagogie is, een democratie zal zich ook moeten beschermen. Dat gebeurde in de tijd dat het communisme revolutionair was, dat gebeurt nu dus blijkbaar ook. Het communisme koos eieren voor zijn geld, en werd sociaal-democratisch, geen revolutie maar evolutie, en ging een alliantie aan met het systeem, ten einde die van binnenuit te veranderen, zonder dat het systeem wezenlijk werd aangetast.
Onder demagogie versta ik toch iets wezenlijks anders dan het gebruiken van een neologisme aan het adres van een nieuwkomer.
Ik vind het demagogie, maar niet vanwege het gebruik van de neologisme, want dat duid ik al aan als een zwaktebod.
Daarnaast heb ik het helemaal niet op die pseudowetenschapper van Donselaar.
Ik vermoed dat hij het als overwinning zou zien wanneer de PVV zou worden verboden.
pi_74247913
Ik heb geen idee wat systeemhaat is, maar ik vind de verdediging van Geert Wilders wel hilarisch en onzinnig: 'Maar ik ben democratisch gekozen!' Uhm, ja, dus? Kan je dan geen gevaar zijn? Wat een belachelijke vent is het toch, maar belachelijker is het natuurlijk om deze man te volgen en te verafgoden.
pi_74247992
quote:
„Dit is de zoveelste schandelijke en ziekelijke poging van de elite ons te demoniseren en de PVV en al onze kiezers proberen de mond te snoeren. Maar dat gaat ze nooit lukken! Als er iets is dat de democratie ondermijnt, dan is het wel deze linkse elite, onder wie dit soort nep-onderzoekers, en de islamisering”, aldus Wilders.
What. Ever.
quote:
Hij vindt het verder kwalijk dat juist de „onzinnige kwalificaties” van de wetenschappers mensen zou kunnen aanzetten om geweld tegen hem te gebruiken.
Eens met Geert, onzinnige kwalificatie die kunnen aanzetten tot geweld, zijn echt not done, Geert. .
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 11:34:25 #30
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_74248063
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 11:23 schreef damian5700 het volgende:
Ik vermoed dat hij het als overwinning zou zien wanneer de PVV zou worden verboden.
Daarvoor is het al te laat zie het als kanker daar moet je ook vroeg bij zijn. En niet wachten met snijden of bestralen. Daar had je in de vorige eeuw wellicht ook 50 miljoen doden mee kunnen voorkomen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_74248591
Is de schuld van die systeem swa.
pi_74248760
Bron
'Geert Wilders ondermijnt democratie'
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg
Gepubliceerd op 31 oktober 2009 00:00, bijgewerkt op 31 oktober 2009 10:44
quote:
AMSTERDAM - De PVV van Geert Wilders is een extreem-rechtse partij die islamofobie en systeemhaat tegen de overheid mobiliseert. Daarmee ondermijnt zij de sociale cohesie en de democratie in het land. Dat stellen drie wetenschappers in een aan de Tweede Kamer beloofd onderzoek over radicalisering, dat in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken is uitgevoerd .

Het ministerie wil volgens bronnen dat deze conclusies worden afgezwakt wegens ‘politieke gevoeligheid’. De wetenschappers – radicaliseringsonderzoeker Hans Moors, hoogleraar (contra-)terrorisme Bob de Graaff en extreemrechtsdeskundige Jaap van Donselaar) houden echter voet bij stuk.

Een woordvoerder van Binnenlandse Zaken zegt dat ‘discussies over het rapport nog lopen’, maar dat er ‘pertinent geen sprake is van onenigheid’. Onderzoeker Moors wil weinig kwijt, maar beaamt wel dat onderdelen, zoals de kwalificatie extreem-rechts, ‘gevoelig liggen’. ‘De minister moet haar standpunt bepalen op grond van ons stuk. Zij kan zeggen: die Van Donselaar, De Graaff en Moors zijn zo gek als een deur. Maar ze mag niet aan ons onderzoek komen.’

Gevaar voor staatsveiligheid
Explosief is vooral dat Wilders volgens de wetenschappers de sociale cohesie en democratie ondermijnt. Ergo: hij vormt een gevaar voor de staatsveiligheid. Daarmee benoemen de onderzoekers wat velen binnen overheidsinstanties vinden, maar wat niemand in het openbaar durft te uiten, zo blijkt uit een rondgang van de Volkskrant. De vrees bestaat dat Wilders hieruit politieke munt slaat door te stellen dat de autoriteiten hem monddood willen maken.

Lees hier de reactie van Wilders

Buik vol van Wilders
Diverse overheidsinstanties en departementen hebben ‘hun buik vol van Wilders’, zegt ook terrorismeonderzoeker Edwin Bakker van instituut Clingendael. ‘Hij creëert een zekere mate van dreiging. Niet alleen in het buitenland met Fitna (zijn anti-islamfilm, red.), maar ook omdat hij angst mobiliseert in Nederland. Wilders is een gevaar voor de staatsveiligheid.’

Er is sprake van een merkwaardige paradox, zeggen ingewijden. De autoriteiten zijn veel beter voorbereid op een terroristische aanslag dan vijf jaar geleden toen Theo van Gogh door Mohammed B. werd vermoord. Maar de samenleving is daarentegen, door onder andere het optreden van de PVV, veel kwetsbaarder geworden. Een aanslag zou nu, zo vreest men, tot maatschappelijke ontwrichting kunnen leiden. Wilders was niet bereikbaar voor commentaar.
I´m back.
pi_74248952
Systeemhaat?
quote:
Gevaar voor de democratie?...het huidige kabinet is een gevaar voor de democratie en heeft deze dan ook al behoorlijk beperkt. islam, moslims, rondschietende antilianen, iedere stad heeft wijken waar Marocs een bedreiging voor de vrijheid vormen.
Problemen met islamscholen en moskeeën, gevangenissen die vol zitten met papieren NLers, bezuinigingen en langer doorwerken om de multiculti onzin te blijven betalen....75 procent betrekt een uitkering.
We worden bedrogen en belogen....dit rapport zal tegen foutlinks werken.

Ieder wel denkend mens weet wel beter...Wilders moet de komende dagen van leer trekken dat hen horen en zien vergaat.
Links is geen opponent , links is de vijand.
I´m back.
pi_74249190
Eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat de sociale cohessie in zodanige mate op ploffen staat dat het een bedreiging vormt. Iedereen windt zich wel op over de problematiek die Wilders benoemd, maar weinig personen vallen te mobiliseren om daadwerkelijk eigen heft in handen te nemen. Iemand met een baan zal het wel te druk hebben met zijn eigen leventje. Helemaal als het profiel van zijn achterban ( ) zou kloppen.

En de uitspraken van Wilders hebben ook geen vertragende werking op de integratie van het Islamitische deel van de bevolking gehad. De werkloosheid daalde in 2008 en er zijn juist meer moslims zich gaan inzetten voor integratie dan ooit te voren. Mensen zijn wel gaan nadenken over bepaalde uitspraken en hun eigen maatschappelijke positie.

Ik ben benieuwd of er meer of minder spanningen zouden zijn geweest zonder extremist Wilders.

[ Bericht 4% gewijzigd door Picchia op 31-10-2009 12:49:19 ]
pi_74249574
En hoe ondermijnt Wilders precies de democratie? Of is dat alleen 'indirect'?
En is dat dan 'ondermijnen', of misschien gewoon 'beschadigen'?

Wat dat betreft vind ik die anti-Wilders retoriek meestal net zo sneu als de retoriek van Wilders zelf.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:55:29 #36
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_74249641
Het systeem produceert zijn eigen haat, wegens list en bedrog. En natuurlijk heb je dan een zwart schaap nodig.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_74249658
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 12:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het systeem produceert zijn eigen haat, wegens list en bedrog. En natuurlijk heb je dan een zwart schaap nodig.
Wilders is de zondebok, bedoel je?
I´m back.
pi_74249662
quote:
Wij zijn democraten in hart en nieren",
Behalve als het op de eigen organisatie aankomt . Dan is het enkel de mening van Geert die telt...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_74249706
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:47 schreef damian5700 het volgende:

[..]

'Systeemhaat'.
Ik vind, overigens, islamofobie ook een totaal misplaatst begrip.
Ja het is meer haat dan angst denk ik
pi_74249711
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 12:56 schreef du_ke het volgende:

Behalve als het op de eigen organisatie aankomt . Dan is het enkel de mening van Geert die telt...
Da's gewoon 'pragmatisch' en slim.
pi_74249722
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 12:58 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Da's gewoon 'pragmatisch' en slim.
Oh dan is het geen probleem.
pi_74249751
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 12:52 schreef DennisMoore het volgende:
En hoe ondermijnt Wilders precies de democratie? Of is dat alleen 'indirect'?
Zoals ik het lees idd indirect, als je de berichten leest onder een willekeurig artikel hierover dan zie je daar dus idd zaken naar voren komen die omverwerping van het regime, van de Linkse Elite, en beëindiging van alles dat links is inhouden. Dat soort dingen roept Wilders niet.
quote:
En is dat dan 'ondermijnen', of misschien gewoon 'beschadigen'?

Wat dat betreft vind ik die anti-Wilders retoriek meestal net zo sneu als de retoriek van Wilders zelf.
Welke antiWilders retoriek?

Ik zie daar niet zoveel van eigenlijk.
I´m back.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:00:42 #43
273150 Linkse_Rakker
Party V D Alochtonen
pi_74249756
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:08 schreef Ryan3 het volgende:
Van de FP
[..]

Het traditionele verwijt aan het adres van de PVV is xenofobie of Islamofobie. Hieraan wordt door de in het artikel genoemde trio wetenschappers een nieuw verwijt toegevoegd, nl. dat de PVV systeemhaat mobiliseert tegen de overheid.
Wat verstaat men onder 'systeemhaat tegen de overheid', vraag ik me af. Iemand enig idee? Zouden ze daarmee bedoelen dat de PVV een bepaalde sfeer creëert waarbij aanhangers denken aan... omverwerping van dit systeem, dit regime??? Of ligt dit in de sfeer van de retoriek die gebruikt wordt door PVV om tegenstanders te diskwalificeren?
En is dat verwijt op één of andere manier een nog veel zwaarder verwijt dan xenofobie?
Dit is gewoon bedoeld om de rechtszaak tegen Dhr.Wilders te beinvloeden die in Januarii van volgend jaar staat gepland.
En past exact in het rijtje van demoniseren van Links Fascisten. Nu Nederland doorkrijgt dat elke anders denkende maar afgeschilderd wordt als een Fascist, een racist of zelfs een tweede hitler. Introduceren de Links Fascisten weer een nieuw demoniserend woord namelijk 'SYSTEEMHAAT' wat het ook mag betekenen niemand weet het. Precies wat de Links Fascisten willen.
Laat het eng en gevaarlijk klinken om zo de rechtzaak te beinvloeden.
Dit is een grof schandaal, en deze Links Fascisten kennen totaal geen schaamte. Na wat er met Pim Fortuyn, Hans Janmaat en Theo van Gogh is gebeurt richten zij nu hun pijlen besmeurt met dodelijk gif op meneer Wilders.

Niet Geert Wilders maar dit soort nep wetenschappers en anders denkende hatenden Links Fascisten zijn het gevaar voor onze democratie.
Jezus zij met ons!
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:04:27 #44
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_74249824
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 11:30 schreef Monidique het volgende:

[..]

Eens met Geert, onzinnige kwalificatie die kunnen aanzetten tot geweld, zijn echt not done, Geert. .
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:06:56 #45
66444 Lord_Vetinari
pi_74249875
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 13:00 schreef Linkse_Rakker het volgende:

[..]

Dit is gewoon bedoeld om de rechtszaak tegen Dhr.Wilders te beinvloeden die in Januarii van volgend jaar staat gepland.
En past exact in het rijtje van demoniseren van Links Fascisten. Nu Nederland doorkrijgt dat elke anders denkende maar afgeschilderd wordt als een Fascist, een racist of zelfs een tweede hitler. Introduceren de Links Fascisten weer een nieuw demoniserend woord namelijk 'SYSTEEMHAAT' wat het ook mag betekenen niemand weet het. Precies wat de Links Fascisten willen.
Dit is een grof schandaal, en deze Links Fascisten kennen totaal geen schaamte. Na wat er met Pim Fortuyn, Hans Janmaat en Theo van Gogh is gebeurt richten zij nu hun pijlen besmeurt met dodelijk gif op meneer Wilders.

Niet Geert Wilders maar dit soort nep wetenschappers en anders denkende hatenden Links Fascisten zijn het gevaar voor onze democratie.
Man, man, wat moet jij een sneu leven hebben...
pi_74249900
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 12:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja het is meer haat dan angst denk ik
Het is een containerbegrip waarmee je zowel haat op moslims als kritiek op politieke opvattingen gestoeld op islamitische grondslag (net zoals bijvoorbeeld kritiek op opvattingen op christelijke grondslag) in de hoek van racisme kunt duwen.
De suggestie dat kritiek uiten op de Islam, islamitische waarden of moslims te maken heeft met een irreële angst is een manier om dit onderwerp te vrijwaren van kritiek.
Dit is een gotspe en de reden dat ik het een totaal misplaatst begrip vind.
pi_74249914
quote:

[..]

Zij richten hun pijlen besmeurd met dodelijk gif op meneer Wilders, zeg je. Maar zo dodelijk is dat gif niet, toch? Sterker nog die pijlen maken meneer Wilders alleen maar onaantastbaarder, lijkt wel. Tenminste als ik de commentaren erop nalees.
I´m back.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:09:52 #48
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_74249920
quote:

Nu Nederland doorkrijgt dat elke anders denkende maar afgeschilderd wordt als een Fascist
quote:

En past exact in het rijtje van demoniseren van Links Fascisten.

(...)

Precies wat de Links Fascisten willen.

(...)

Dit is een grof schandaal, en deze Links Fascisten kennen totaal geen schaamte.

(...)

anders denkende hatenden Links Fascisten zijn het gevaar voor onze democratie.
JohnDope 4.2
Géén kloon van tvlxd!
pi_74249926
quote:

[..]

Voor jou moet het toch een zegen zijn dat het weekendverlof niet voor alle TBS patiënten is afgeschaft
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:10:45 #50
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_74249931
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 12:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wilders is de zondebok, bedoel je?
Wilders is wel een heel erg gewillige zondebok maar: ja.

De overheid is zelf verantwoordelijk voor het gebrek aan gezag.
Liegende politici, eigenbelang, vriendjespolitiek, belachelijke wetten, Corporatisme, korte termijn denken/ad hoc beleid, ….

En als mensen dan geen respect meer hebben voor het gezag (waar Wilders ook een voorbeeld van is) dan is dat plotseling een heel nieuw probleem wat onmiddellijk bestreden dient te worden. Maar natuurlijk niet door de echte oorzaken aan te pakken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')