quote:A fixed-gear bicycle (or fixed wheel bicycle) is a bicycle that has no freewheel, meaning it cannot coast — the pedals are always in motion when the bicycle is moving. The sprocket is screwed directly onto the hub. When the rear wheel turns, the pedals turn in the same direction. This allows a cyclist to stop without using a brake, by resisting the rotation of the cranks, and also to ride in reverse.
Track cycling in a velodrome has always used fixed-gear track bikes, but fixed-gear bicycles are now used on the road, a trend generally seen as being led by bicycle messengers.
remmen is gewoon een techniek die je moet leren, daarnaast maakt het ook veel uit welk verzet je rijdt. en optrekken gaat harstikke snel;)quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:59 schreef Sm0keZ het volgende:
Hm nee, lijkt me best pijnlijk om hard te remmen met zo'n fiets... Laat staan het optrekken, mên wat zal dat langzaam gaan
quote:zijn er nog meer wegpiraten hier![]()
Nee. Fixed rijden is al decennialang een gewoonte onder veel aktieve fietsers. Met name in de winter om zo de benodigde souplesse te kweken.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 07:58 schreef kwoth het volgende:
Hoort dit draadje niet in LIF thuis? Aangezien het hier slechts gaat om het tonen van het materiaal, zich proberen te identificeren met bepaalde groeperingen en het aannemen van een bepaalde rijstijl in het dagelijkse verkeer namelijk:
[..]
Dat klopt, en daar ben ik van op de hoogte. Alleen op de manier waarop het rijden met een vast verzet hier gepresenteerd wordt denk ik dat het beter in LIF thuis hoort.quote:Op maandag 2 november 2009 18:56 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Nee. Fixed rijden is al decennialang een gewoonte onder veel aktieve fietsers. Met name in de winter om zo de benodigde souplesse te kweken.
Mijn planning om een fixed te bouwen gaat zeker niet uit van leuke kleurtjes en geen remmen. Mijn planning gaat uit van trainen op souplesse en sterker te worden voor het wielerseizeon.quote:Op maandag 2 november 2009 19:57 schreef kwoth het volgende:
[..]
Dat klopt, en daar ben ik van op de hoogte. Alleen op de manier waarop het rijden met een vast verzet hier gepresenteerd wordt denk ik dat het beter in LIF thuis hoort.
Misschien een 'brutale' invulling, maar deze jongens zijn niet bezig met souplesse en vinden de winter maar koud. Het gaat ze om leuke kleurtjes en geen remmen.
Niet die wielen zo neequote:Op maandag 23 november 2009 17:59 schreef bbaadd het volgende:
toch niet die wielenverder ben ik ook nog opzoek naar zo'n frame, ding dat ik nu heb is kut
Op zich ziet ie er best leuk uit, dat wel.quote:obey - fixed gear bike by fuji 56mm (released 4/08)
Obey have teamed up with Japan-based Fuji Bikes for this limited edition fixed gear bike. The frame itself is a matte black with all accents anodized gold. This bike has many components that Fuji has made specially for this bike while also featuring: Mache Primato 48T crank set. Mache bottom bracket. 18T fixed track cog. KMC Z410 chain and the Brooks Swift leather saddle. 300 of these bikes will be available worldwide. with 75 going to Obey clothing retailers. this bike was originally released in April of 2008. the size is 56mm. domestic shipping only. this is an open box item. taken for photographs and display. condition is new and unused.
$1198
Ik heb een matzwart framequote:
welke maat?quote:Op maandag 18 januari 2010 20:28 schreef krioro het volgende:
[..]
Ik heb een matzwart frame. Niet dik helaas, en ook een beetje een kleine maat. Verder op het moment weinig, komt ooit nog wel.
Hij is niet voor mij, voor een vriend die iets zoekt.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:45 schreef error_404 het volgende:
Make me an offer I can't refuge
Ik heb ooit beloofd hem nooit te verkopen, vandaar dat ik hem al zo lang heb.
Leuke fiets.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:23 schreef thebakkert het volgende:
Hmmm, er zijn vást meer fixierijders op Fok! Hier de mijne
[ afbeelding ]
Dankje. Ik heb veel van eBay gehaald (frame, voorvork, crankstel en kettingblad, zadel). Daarnaast van rose.nl (balhoofdstel, stuur, grips, stem) en shop.singlespeed.nl (zadelpen, trappers, straps). Banden bij de LBS en wielen van Marktplaats. Van het achterwiel heb ik ook nog een voorwiel liggen, maar ik kon erg goedkoop aan een Velocity B43 komenquote:Op woensdag 8 juni 2011 21:06 schreef krioro het volgende:
[..]
Leuke fiets.
De mijne staat nog steeds op de to-do list. Iemand nog goede tips m.b.t. plaatsen om onderdelen te kopen?
Ik ken een gozer die heeft twee van deze frames kapot gemaakt. Hij deed er niets speciaals mee. Ik hoorde (en heb het gezien trouwens) dat de geometrie van het TT frame ook echt belabberd is, zelf nadat ze een nieuwe versie hebben uitgebracht.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:23 schreef thebakkert het volgende:
Hmmm, er zijn vást meer fixierijders op Fok! Hier de mijne
[ afbeelding ]
http://www.flickr.com/photos/8408068@N04/4655291459/quote:Op donderdag 9 juni 2011 20:55 schreef kwoth het volgende:
[..]
Ik ken een gozer die heeft twee van deze frames kapot gemaakt. Hij deed er niets speciaals mee. Ik hoorde (en heb het gezien trouwens) dat de geometrie van het TT frame ook echt belabberd is, zelf nadat ze een nieuwe versie hebben uitgebracht.
Ik zou zelf nooit een frame van Leader kopen. Hoe dan ook succes er mee!
Wat betreft onderdelen, ik kan Jelle van Singlespeed.nl aanraden. Prima gozer!
Hm. Weird. Nouja, je hoort 't wel als ik 'm heb gebrokenquote:
Zover was ik al, Google gebruiken. Verder nog aanvullingen?quote:Op zondag 3 juli 2011 20:48 schreef KneusTeun het volgende:
Gewoon ff google gebruiken en je kan het allemaal bestellen en in 1 dag omzetten.
Mag ik vragen wat je voor het totaalplaatje betaald hebt?quote:Op donderdag 9 juni 2011 10:02 schreef thebakkert het volgende:
[..]
Dankje. Ik heb veel van eBay gehaald (frame, voorvork, crankstel en kettingblad, zadel). Daarnaast van rose.nl (balhoofdstel, stuur, grips, stem) en shop.singlespeed.nl (zadelpen, trappers, straps). Banden bij de LBS en wielen van Marktplaats. Van het achterwiel heb ik ook nog een voorwiel liggen, maar ik kon erg goedkoop aan een Velocity B43 komen
Zo. Mooi op tijd met antwoorden!quote:Op maandag 5 september 2011 22:50 schreef erkel het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je voor het totaalplaatje betaald hebt?
Of misschien kan iemand anders aangeven wat zo'n mooi, geil fietsje kost als je 'm zelf zo samenstelt? Globaal beeld..
Verdomme voor dat geld vind ik hem niet echt nice ofzoquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 18:43 schreef thebakkert het volgende:
[..]
Zo. Mooi op tijd met antwoorden!De fiets is nu helemaal af, en ik heb er 1.320 aan uitgegeven. Afgelopen zaterdag bij Pristine m'n bananen Velocity B43 opgehaald. Denk trouwens dat je er wel veel meer voor kwijt bent als je alles bij een winkel in NL haalt, zal toch wel minstens 30% extra kosten gok ik.
Overigens nu ook een nieuwe cog achter. 17t BLB. En een Gusset lock-ring. De 17t op het oude wiel was gewoonweg krom
[ afbeelding ]
Er is een verschil tussen fixed gear liefhebbers en hipster liefhebbers. Voor een fixie ga je geen goed klassiek frame verneuken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 02:48 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Jammer dat hier zo weinig Fixed Gear liefhebbers zijn
Daarom heb ik m'n frame ook onaangetast gelaten. Omdat het m'n eerste racefiets is. Vind het juist mooi om zo'n fiets retro te laten.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 05:24 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen fixed gear liefhebbers en hipster liefhebbers. Voor een fixie ga je geen goed klassiek frame verneuken.
Vind een kaal frame gewoon mooier, wat heb ik aan braze-ons als ze toch niet van nut zijn? Daarnaast moet het frame toch gespoten worden, omdat er oppervlakkige roestplekjes zittenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 05:24 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen fixed gear liefhebbers en hipster liefhebbers. Voor een fixie ga je geen goed klassiek frame verneuken.
Oppervalkkige roestplekjes zijn geen reden om een frame over te spuiten. Gewoon voorzichtig de roest weghalen en de lak voorzichtig bijpunten. Dus niet met de botte bijl er over heen. een klassiek frame mag best wat sporen van gebruik hebben, dat geeft de fiets karakter. Wat een fiets geen karakter geeft is 'm ontdoen van alle historie en er gewoon een hippe kleur overheen mikken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:26 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Vind een kaal frame gewoon mooier, wat heb ik aan braze-ons als ze toch niet van nut zijn? Daarnaast moet het frame toch gespoten worden, omdat er oppervlakkige roestplekjes zitten
Ik snap je gevoel wel, heb zelf een berg classic (motoren dan) in de schuur staan maar in the end blijft het een gebruiksvoorwerpquote:Op dinsdag 15 mei 2012 16:25 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Oppervalkkige roestplekjes zijn geen reden om een frame over te spuiten. Gewoon voorzichtig de roest weghalen en de lak voorzichtig bijpunten. Dus niet met de botte bijl er over heen. een klassiek frame mag best wat sporen van gebruik hebben, dat geeft de fiets karakter. Wat een fiets geen karakter geeft is 'm ontdoen van alle historie en er gewoon een hippe kleur overheen mikken.
Welke krachten hebben we het dan over? Fixiekrachten?quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:36 schreef vault_tec het volgende:
Ik denk toch dat als je reeel wilt zijn je 400 euro verder bent. Onderdelen van wielren fietsen zijn niet berekend op de krachten die je bij een fixed gear fiets hebt.
Je kan besparen maar als dan je cranck afbreekt ben je wel de lul. Ga langs pristine en vertel wat je wilt, hun kunnen verder helpen.
Het is mij gelukt! En brak bijna me nekquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Welke krachten hebben we het dan over? Fixiekrachten?
En crank breken, je zal de eerste zijn die een massief stalen crank breekt hoor
Was shimano dura-ace setje. En achja alles kan kapot.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:03 schreef Life2.0 het volgende:
Pisbakken staal dan, zonder slijptol komt er nog geen krasje op die oude cranks
Die komen uit de tijd dat staal niet kon roesten
Voor remt beter dan achter. Maar je glijdt makkelijker weg.quote:
Daarom ook 'fixie'quote:
singlespeed dus?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:34 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Daarom ook 'fixie'
Ik wil gewoon een vereenvoudigde licht rijdende minimalistische fiets maken
Ehm, ja. Ben niet helaal thuis in de juist terminologiequote:
Nice, alleen het fietsen in de regen lijkt mij wat kutquote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:58 schreef Life2.0 het volgende:
Das ongeveer wat mijn racefiets is, dragbar, 2 remmen, 1 tandwiel voor (wel 5 achter, heb al singlespeed fiets)
Klopt. Maar in de regen rem ik liever wat meer achter. Een slippend achterwiel is makkelijker te corrigeren!quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:35 schreef Life2.0 het volgende:
Achter blokkeert makkelijker omdat er minder gewicht op zit, als je je voorrem niet kunt doseren moet je oefenen. Als je bang bent om te remmen moet je niet fietsen.
Helaas remt een slippend achterwiel voor geen meterquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:03 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Klopt. Maar in de regen rem ik liever wat meer achter. Een slippend achterwiel is makkelijker te corrigeren!
Waarom niet? nog mooier skidden dan normaal, en tijdens warme dagen kan het heerlijk zijnquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:03 schreef Life2.0 het volgende:
Waarom zou je in de regen willen fietsen
of je neemt licht (alu? platic?) spatterdingen die je of erop kan klikken of met een vleugelmoertje vast kunt zetten
Het is toch al lang een rage eigenlijk?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:09 schreef Detroit het volgende:
Mooie fietsjes, die fixies! Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voor dit een een rage gaat worden.. In Amsterdam zie ik ze ook steeds meer onder niet-hipsters.
Zijn deze fietsen trouwens onderhoudsgevoelig, en worden ze potentieel sneller gestolen dat iemand weet?
Het zal inderdaad al wel even een rage zijn.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:11 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Het is toch al lang een rage eigenlijk?
En volgens mij zijn het de hipsters die de rage oppikken
Ja ik snap wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:59 schreef Detroit het volgende:
[..]
Het zal inderdaad al wel even een rage zijn..
Maar natuurlijk zijn de hipsters degenen die de rage het eerste oppikken, maar dat is een relatief kleine groep natuurlijk.
Ik heb het gevoel dat ook "normale" mensen vaker met zo'n ding rond beginnen te fietsen, en die groep is natuurlijk met veel meer man waardoor het misschien de rage-status ontgroeid begint te raken..
quote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:16 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Ja ik snap wat je bedoelt.
Probleem is dat mensen die 0,0 met fietsen hebben nu opeens een fixie willen! Eerst was het hier in de stad een groep van 25 man die je allemaal kende en iedereen bouwde ze eigen fiets en kende de fiets.
Nu zie je allemaal "hipsters" die 2e hands of goedkoop nieuw een fiets kopen en niet eens weten hoe alles werkt en eigenlijk een gevaar op de weg zijn.... wat dus nog wel problemen op gaat leveren ben ik bang.
quote:
Ah ja, zit inderdaad wat in. Heb je binnen elke hobby. Fotografie, oldtimers etc.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:32 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Edit: wat ik meer bedoel is dat ik hiervoor veel met mountainbikes en BMX in de weer was, en daardoor zelf wel een fiets kan onderhouden. In tegenstelling tot veel andere mensen die tegenwoordig een "fixie" kopen in een willekeurige zaak. En die dingen zijn niet echt altijd van hoogwaardige kwaliteit natuurlijk, en die combinatie is niet heel handig
Tjah ik draag geen skinny jeans dus snap dat hele skidden nietquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:09 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Waarom niet? nog mooier skidden dan normaal, en tijdens warme dagen kan het heerlijk zijn
Hoe moeilijk kan je fietsen laten klinkenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:16 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Ja ik snap wat je bedoelt.
Probleem is dat mensen die 0,0 met fietsen hebben nu opeens een fixie willen! Eerst was het hier in de stad een groep van 25 man die je allemaal kende en iedereen bouwde ze eigen fiets en kende de fiets.
Nu zie je allemaal "hipsters" die 2e hands of goedkoop nieuw een fiets kopen en niet eens weten hoe alles werkt en eigenlijk een gevaar op de weg zijn.... wat dus nog wel problemen op gaat leveren ben ik bang.
Dan traint de concurrentie nietquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:03 schreef Life2.0 het volgende:
Waarom zou je in de regen willen fietsen
of je neemt licht (alu? platic?) spatterdingen die je of erop kan klikken of met een vleugelmoertje vast kunt zetten
Snap niet wat skinny jeans daarmee van doen hebbenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Tjah ik draag geen skinny jeans dus snap dat hele skidden niet
ik ben liever van keihard rammen
Is al bijna een rage. Die van mij is al eens bijna gejat. Ik heb ook erg veel bekijks!quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:09 schreef Detroit het volgende:
Mooie fietsjes, die fixies! Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voor dit een een rage gaat worden.. In Amsterdam zie ik ze ook steeds meer onder niet-hipsters.
Zijn deze fietsen trouwens onderhoudsgevoelig, en worden ze potentieel sneller gestolen dat iemand weet?
Dat ja. Dat is ook het leuke aan het sleutelen met fietsen. Het is zo simpel allemaal.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:03 schreef Tommeke het volgende:
Een fixie/singlespeed kopen vind ik not done. Die moet je zelf in elkaar zetten
Bijna gejat? Je was op tijd om de dief bij de lurven te grijpen?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:02 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Is al bijna een rage. Die van mij is al eens bijna gejat. Ik heb ook erg veel bekijks!
Skidden = GEEN remmen. Skidden is gewoon lomp je achterwiel blokkeren en hopen dat je voor de auto stil staat..quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:02 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Snap niet wat skinny jeans daarmee van doen hebben![]()
Skidden is gewoon de manier van remmen, en als het nat is dan kun je er mooi mee klooien.
En racefiets vs fixie is wel verschil. mensen met weinig ervaring die een lockring hebben die op scherp staat en geen remdat is wel een probleem natuurlijk
Ik weet niet wat je nu wil beweren, maar skidden is wel de ideale manier om gewoon te remmen. Ik kan wel tegengas geven door te vertragen, maar dan kun je nooit lekker in een hoger tempo fietsen. (zeker niet in de stad)quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Skidden = GEEN remmen. Skidden is gewoon lomp je achterwiel blokkeren en hopen dat je voor de auto stil staat..
Ik kwam van bmx en mtb en ging toen op een racefiets, dat is een wereld van schil, alleen het sturen al, toen ik naar hydraulische remmen ging op de mtb was het ook erg goed wennen, even koppie erbij houden en no problemo
skinny jeans = hipsters
Onderhoud bestaat vooral uit achterwiellagers goed vet houden en ketting smeren, en veel achterbandjes
Thx! Maar ik neem aan dat die achterbandjes alleen maar veel onderhoud vergen als je gaat lopen skidden (weer een nieuwe term geleerd!) bij de vleet.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Onderhoud bestaat vooral uit achterwiellagers goed vet houden en ketting smeren, en veel achterbandjes
Wat ik wil beweren? Ik beweer niets, ik vertel jou dat skidden niet remmen is, je er geen controle over hebt en ook geen remvertraging en laat dat nou de definitie zijn van remmen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:18 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je nu wil beweren, maar skidden is wel de ideale manier om gewoon te remmen. Ik kan wel tegengas geven door te vertragen, maar dan kun je nooit lekker in een hoger tempo fietsen. (zeker niet in de stad)
En als je me nu als hipster ziet lach ik me helemaal de ballen uit me (niet skinny) broek
Als je skid heb je elke week wel een nieuwe nodig jaquote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:33 schreef Detroit het volgende:
[..]
Thx! Maar ik neem aan dat die achterbandjes alleen maar veel onderhoud vergen als je gaat lopen skidden (weer een nieuwe term geleerd!) bij de vleet.
Ik zou überhaupt niet op zo'n apparaat durven rijden als het geen remmen heeft (stel je voor dat je ineens moet remmen voor een tram; die geven weinig mee).
Nouja, ik rij nu ongeveer 3 jaar brakeless, naar college's, werk en uitgaan en heb nog nooit problemen gehad. Ook slijten valt hard (rij elke week gemiddeld 80km en doe er dik jaar mee). Skidden is wel de manier om zo snel mogelijk te vertragen en als je er bekend mee bent heb je er echt wel controle over. Alleen een voorrem is alleen maar lastiger, zeker als het nat is dan heb je alleen maar meer kans op een weg glijdend voorwiel.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:33 schreef Detroit het volgende:
[..]
Thx! Maar ik neem aan dat die achterbandjes alleen maar veel onderhoud vergen als je gaat lopen skidden (weer een nieuwe term geleerd!) bij de vleet.
Ik zou überhaupt niet op zo'n apparaat durven rijden als het geen remmen heeft (stel je voor dat je ineens moet remmen voor een tram; die geven weinig mee).
Achja, het is ook een bekende discussie.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:06 schreef Life2.0 het volgende:
Zolang je maar rekening houd dat je nooit een noodstop kunt maken is het mij best
Maar een voorrem is niet lastiger, is 70% van je remkracht (en gezien je achter niet remt maar slipt..).
Framequote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:09 schreef firewirecable het volgende:
Dit is een beetje hoe ik hem wil maken:
[ link | afbeelding ]
Bianchi Pista Steel 2011 by Christian Ekblad, on Flickr
Ik wil graag een Campagnolo record pista crank stel hebben, maar die zijn 300 euro... beetje te gek, dan maar een imitatie van 100 euro
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Cinelli pista stuurtje met korte stuur stang, wit stuurlint, Shimano 105 SPD pedalen en een zwart zadel (ik neem eerst een setje El Cheapo wielen, omdat ik er later een beter setje onder wil gooien. Tevens heb ik liever eerst goedkope wielen om eerst te proberen omdat de stad echt een marteling is voor een fiets... haha)
Een van de redenen dat deze fietsen zijn ontstaan komt door het minieme onderhoud dat je er aan hoeft te doen. Ga maar is na hoe vaak je wel niet niet gekloot hebt als je versnellingen hebt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:33 schreef Detroit het volgende:
[..]
Dat is een beetje wat ik wilde horen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:11 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Een van de redenen dat deze fietsen zijn ontstaan komt door het minieme onderhoud dat je er aan hoeft te doen. Ga maar is na hoe vaak je wel niet niet gekloot hebt als je versnellingen hebt.
Jah. Dat is voor mij dus ook de reden om er aan te beginnen. Ik heb als school/studie/stapfiets nooit een fiets met handremmen en versnellingen gehad. Een simpele achteruittrap rem and thats it. Nooit gekut met kabels enzo. Nu heb ik een jaar een fiets met trommelremmen en 3 versnellingen, en het is allemaal ellende.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:11 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Een van de redenen dat deze fietsen zijn ontstaan komt door het minieme onderhoud dat je er aan hoeft te doen. Ga maar is na hoe vaak je wel niet niet gekloot hebt als je versnellingen hebt.
Levensgevaarlijk, zijn zeker over hun stuur gevlogen en klagen nu keihard?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:10 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Achja, het is ook een bekende discussie.
Op ene fora zegt men dat een voorrem levens gevaarlijk is en op het andere dat het juist goed is.
Je moet gewoon doen wat je zelf het fijnst en veiligst vind.
Ik heb ooit ook een voorrem gehad, maar helaas hebben ze die samen met mijn stuur en voor vork in mekaar getrapt in de stad(ff 5 minuten iets ophalen kom je terug hele fiets naar de tyfus)
Je wilt er echt meer gaan toeren? Dan ga je je wel kapot trappenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:13 schreef Detroit het volgende:
[..]
Dat is een beetje wat ik wilde horen.. Zou vooral zo'n ding willen omdat je er flink hard mee kunt trappen, en er veel kilometers mee kunt vreten.
Als je voorvering hebt neemt dat ook wat van je rem energie op natuurlik, maar als je een fixie hebt met extreem laag stuur en bull dan heb je behoorlijk wat gewicht aan de voorkant liggen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:18 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Levensgevaarlijk, zijn zeker over hun stuur gevlogen en klagen nu keihard?
Toevallig was ik gister mijn remafstand (op de mtb) meten, stond bijna elke keer stil binnen 2 meter! Nu is dat natuurlijk wel het andere extreme maar een voorrem kan gewoon je leven meerdere malen redden, als je nooit doortrapt in de stad snap ik het wel maar zodra je dat wel doet...
Nou, nee, meer voor de ritjes door de stad (woon,werk etc). Voor echt toeren pak ik wel m'n hybride fiets.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je wilt er echt meer gaan toeren? Dan ga je je wel kapot trappen
Dikke bandenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:25 schreef Life2.0 het volgende:
Als ik op mijn mtb voorkant blokkeer lig ik ook (al zijn mijn banden wel 5x zo dik). Dat is het hele punt van goed leren fietsen; controle!
Ik heb op mijn racefiets hetzelfde % aan gewicht aan de voorkant, van mijn leven dat ik daar de voorrem af zal halen..
Wat ik bedoel is dat ik op mijn ss (weet niet de vertanding, wel licht) vooral in de stad rij, en snel ook dus daar heb ik veel aan koppel kwijt kunnen maar boven de 25 rijd het eigenlijk niet lekker en boven de 35 kan ik gewoon niet sneller trappen, vandaan moet je altijd even kloten met je tandwielen tot je een lekkere hebt gevondenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:22 schreef Detroit het volgende:
[..]
Nou, nee, meer voor de ritjes door de stad (woon,werk etc). Voor echt toeren pak ik wel m'n hybride fiets.
Maar is er echt sprake van "kapot trappen"? Meestal dat ik op m'n hybride fiets in de hoogste versnelling aan het fietsen ben (zelfs nadat je gewacht hebt voor een stoplicht).
24" met 3"?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:26 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Dikke banden
[ afbeelding ]
Met deze M1 voelde ik me een tank op de wegis natuurlijk DH.
Exacte maten weet ik niet meer, maar ik noem het gewoon lomp.quote:
Ach, dit kan ook, worden ook serieus verkocht als strandbike/mudbike/sneeuwbike:quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:32 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Exacte maten weet ik niet meer, maar ik noem het gewoon lomp.
Ik weet dat een maat van mij een yakz had met 8.0 banden... dat was echt belachelijk
Edit: zoiets maar dan paarse fiets.
[ afbeelding ]
Vet, ziet er mooi uit, zeker het frame en de Ritchey classic (de enige mooie Ritchey-productlijnquote:Op zondag 10 juni 2012 18:41 schreef firewirecable het volgende:
Dit weekend al het een en ander besteld:
Controltech Vitesse track handlebar
[ link | afbeelding ]
Cinelli handlebar gel strips
[ link | afbeelding ]
Shimano 105 pedals
[ link | afbeelding ]
Ritchey Classic stem
[ link | afbeelding ]
Ritchey Classic seat post
[ link | afbeelding ]
Miche Pistard WR track wheels
[ link | afbeelding ]
Sugino Messenger RD2
[ link | afbeelding ]
Het frame (Bianchi Pista steel) is inmiddels ook besteld, dus binnenkort kunnen we gaan beginnen!
Enkel nog wat kleine dingen die ik moet kopen....
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:36 schreef KeimpeHart het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe heten deze velgen? Daarmee bedoel ik niet het merk, maar deze types velgen. Wil namelijk een fixie samenstellen, en dus en ik vraag mij af waarom je ze nauwelijks ziet, leveren ze teveel trillingen op ofzo
Waar vind je die fixie dan?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:34 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Iemand de fixie van Freshcotton gezien? (www.freshcotton.com) Mooi frame heeftie opzich wel, of het allemaal kwaliteit is weet ik niet voor 280 euro.
Gewoon onzin. De voordelen van fixed of singlespeed zit hem in de eenvoud, niet de snelheid.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:10 schreef KeimpeHart het volgende:
"Fietskoeriers in de Verenigde Staten ontdekten dat een vast tandwiel ervoor zorgt dat je harder kunt fietsen".
Is dit daadwerkelijk sneller? Het lijkt mij dat het gewicht van de transmissie daar niet zoveel invloed op heeft.
Of speelt er wat anders mee?
Remloos rijden heeft wel zin volgens velen. Je stopt minder en neemt meer risico's waardoor je dus sneller bent.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gewoon onzin. De voordelen van fixed of singlespeed zit hem in de eenvoud, niet de snelheid.
Neger wat?quote:Op maandag 18 juni 2012 16:41 schreef vault_tec het volgende:
omdat je zonder remmen sneller gaat, op een fixed gear fiets dan.
Ik heb het uitgelegd, je hebt geen rem dus in plaats van stoppen voor een auto trap je harder om de auto te ontwijken. Dit is het echt. En anders: stop met trollen. zoals eerder gemeld, ik rij al 2+ jaar.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:10 schreef KeimpeHart het volgende:
Niemand die weet waarom een fixie sneller is.
Rijden jullie überhaupt wel fixie?
Welnu, het heeft te maken met het vliegwieleffect van een doortrapper. D.w.z. dat hij als het ware met je meetrapt, zodat je minder hoeft inspannen om hem halfslag te trappen.
En het grootste nadeel van een vliegwiel.. Draaiend gewichtquote:Op maandag 18 juni 2012 23:10 schreef KeimpeHart het volgende:
Niemand die weet waarom een fixie sneller is.
Rijden jullie überhaupt wel fixie?
Welnu, het heeft te maken met het vliegwieleffect van een doortrapper. D.w.z. dat hij als het ware met je meetrapt, zodat je minder hoeft inspannen om hem halfslag te trappen.
Heb je een close-up van de clearance van het achterwiel? die staat wel erg dicht op de zitbuisquote:Op dinsdag 19 juni 2012 00:13 schreef nutsjesmoar het volgende:
Lol, ik rij dus ook al 2+ jaar fixed en dat hele vliegwiel verhaal heb ik nog nooit van gehoord.
In de stad ben je op een fixie heus niet sneller (dat zal maar een klein beetje schelen).
Echter mijn route bedraagt 15km over het platteland en dan scheelt het wel.
Mijn cranks zijn van alu en wegen niets, wielset in totaal 1800 gram ofzo. Het is dat ik terug ben gegaan op staal, maar mijn alu fiets woog net geen 7kg.
[ link | afbeelding ]
Remmen kan trouwens vrij makkelijk en hangt puur van je verzet af, zelf rij ik 51-18, maar mensen die ik ken die in de stad rijden hebben vaan 48-18, dus veel lichter.
Het rijd wel erg lekker ja, reden dat ik vaker op staal dan carbon rijd, daar tussenin mijn aluquote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:24 schreef nutsjesmoar het volgende:
Ik werk bij een fietsenmaker met alleen maar racefietsen, vind staal vele maler lekkerder fietsen.
Die trek is inderdaad erg fijn
Ik heb er geen verstand vanquote:Op dinsdag 19 juni 2012 17:05 schreef KeimpeHart het volgende:
Ik kan mogelijk een fraaie achterwiel kopen. Het betreft hier een origineel baanwiel uit de jaren tachtig, waarvan het producent het destijds niet nodig vond om een lockring er op te kunnen draaien. Het is een 120mm spacing, wat kenmerkend is voor een baanwiel volgens de verkoper. De verkoper heeft zelf een singlespeed van gemaakt, met een BMX kransje erop, geen versnellingen dus.
Begrijp ik uit z'n uitleg dat het vroeger een fixed gear was, gezien dat het een baanwiel was? Zo ja,valt van dit op een veilige wijze terug te brengen naar een fixed gear?
Zo, anders ik wel. Ziet er echt dope uit!quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:53 schreef firewirecable het volgende:
Vette Cinelli Mash!
https://vimeo.com/44328864
Deze wil ik zien!
Kan zoveel goedkoper..quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:49 schreef firewirecable het volgende:
Gewoon een setje baanwielen kopen: +/- ¤250 Miche Pistard WR of +/- ¤400 Mavic Elipse
oke.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:31 schreef raptorix het volgende:
Oud collega van me heeft een fixie gebouwd van een orginele tour fiets van Jo de Roo
Fixie klinkt zo kut, zeg gewoon fiets. Tevensquote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:58 schreef KeimpeHart het volgende:
http://fietsen-brommers.m(...)nnondale-six-13.html
Overweeg deze fixie te kopen en de verkoper te mailen. Er zit een Trickstuff exentriker erbij zodat de ketting op spanning blijft..
Jullie mening?
Vet fietsje hoor. Ik had denk ik wel voor zwart stuurlint gekozen.quote:Op maandag 9 juli 2012 23:20 schreef firewirecable het volgende:
Alleen de rem moet er nog op (die komt morgen)
[ link | afbeelding ]
Niet zo veel. Zit je stuur wat lager. Maar als elk frame er het zelfde uit zou zien dan zou het ook maar zo saai zijn.quote:Op woensdag 11 juli 2012 23:25 schreef KeimpeHart het volgende:
[ afbeelding ]
Wat voor nut heeft zo'n schuin aflopnende bovenbuis?
Meestal als ik de blog van pristine lees krijg ik het gevoel dat het alleen om uiterlijk gaat. Plus je kan wel een speciaal frame kopen maar misschien vind je dat helemaal niet fijn rijden.quote:Op woensdag 11 juli 2012 23:30 schreef KeimpeHart het volgende:
Ik zie zoveel frame constructies. Van de cinelli frames speciaal voor fixies van Mash, zitten er ook zoveel verschillen in de frames, dat ik wel eens wil weten welk nut de verschillen kunnen hebben.
trackframe, minder luchtweerstand, dieper zittenquote:Op woensdag 11 juli 2012 23:25 schreef KeimpeHart het volgende:
[ afbeelding ]
Wat voor nut heeft zo'n schuin aflopnende bovenbuis?
Dat is een idee, ja. Maar 400 euro is niet alsof het niks is, dat je zo kunt uitproberen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 17:04 schreef vault_tec het volgende:
Dan moet je echt naar een fietsen maker gaan om je op te laten meten. Enige probleem is dat je ballen op je frame komen bij stoplichten als je een te groot frame hebt. Frames zijn zo gemaakt dat alle hoeken het zelfde zijn. Een hoger frame is dus ook iets langer als het goed is.
Volgens mij zoek je er veel meer achter dan er achter zit. Probeer een fiets te lenen van een vriend en probeer dat eens een middag? Je kan altijd een instap model van 400 euro kopen die kant en klaar is bij pristine. Kan je daar op rijden en weet je daarna wat je wel en niet in een fiets zoekt en dus een duurdere fiets kopen die wel naar jouw eisen is.
800+ is veel meer als je het niks vind. maar ik snap het wel.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:17 schreef KeimpeHart het volgende:
[..]
Dat is een idee, ja. Maar 400 euro is niet alsof het niks is, dat je zo kunt uitproberen.
Dus ik zoek het liever goed, zodat het ook gelijk goed is voor dat prijs.
Je hoeft niet per se een messenger/fixed frame te nemen. Heb zelfs fixed mountain bikes gezien.quote:Op donderdag 12 juli 2012 21:06 schreef KeimpeHart het volgende:
Thnx. Dus maar genoegen nemen met een 58-frame.
Op zoek naar inspiratie om een fiets te bouwen, kwam ik deze tegen:
[ afbeelding ]
Van dit topic: http://www.mountainbike.n(...)14&t=89387&view=next
Damn, dat is een mooie fiets. Zoiets wil ik dus bouwen, maar dan fixed. Helaas kan ik geen Cannondale messenger frames meer vinden.
smaken verschillen!quote:Op donderdag 12 juli 2012 21:06 schreef KeimpeHart het volgende:
Thnx. Dus maar genoegen nemen met een 58-frame.
Op zoek naar inspiratie om een fiets te bouwen, kwam ik deze tegen:
[ afbeelding ]
Van dit topic: http://www.mountainbike.n(...)14&t=89387&view=next
Damn, dat is een mooie fiets. Zoiets wil ik dus bouwen, maar dan fixed. Helaas kan ik geen Cannondale messenger frames meer vinden.
Ik heb juist hoe strakker de ketting hoe makkelijker ik skid. Ik rij 48-16. Ga een dag op een natte asfalt weg skidden, dan snap je gelijk de techniek. Heb je ook toeclips of straps, want zonder is hel.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:45 schreef decicco het volgende:
Klopt ja, heb ze al vaker zien rond fietsen maar met die mensen kom je niet echt makkelijk in contact volgens mij.
Misschien een domme vraag, maar ik zit hier toch al een tijdje mee.
Het lukt mij maar niet om te skidden. Ik heb het idee dat het zelfs niets meer met kracht in de benen te maken heeft maar volgens mij is het de spanning van de ketting die tegenwerkt of kan dat niet?
Als ik naar andere mensen kijk die skidden hebben zij vaker een klein terugslag in de ketting waardoor ze de skid kunnen voortzetten maar bij mij vertraagt hij alleen maar en lukt het mij niet om te skidden.
Iemand misschien een idee hoe dit komt of wat ik verkeerd doe?
Skidden is wel slecht voor je banden. als je vaak skid dan moet je om de maand/2maanden nieuw buitenbandje kopen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 17:35 schreef decicco het volgende:
Vandaag eens op een grindpad proberen te skidden en ik moet zeggen dat lukte aardig. Vervolgens weer op de openbare weg proberen te skidden maar dat liep weer voor geen meter haha. Damn beetje frustrerend als je iets niet lukt. En ja ik heb straps.
Youdontsay.jpgquote:Op dinsdag 17 juli 2012 17:45 schreef vault_tec het volgende:
[..]
Skidden is wel slecht voor je banden. als je vaak skid dan moet je om de maand/2maanden nieuw buitenbandje kopen.
Veel mensen die denken dat skidden geen/weinig schade kan aan banden. In elke subcultuur heb je idiotenquote:
Stuur te koop?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:31 schreef KneusTeun het volgende:
FF een update: nieuwe banden erop gezet, kheb een nieuw stuur gekocht en een klein BMX rem hendeltje (moet er ook mee naar me werk) en strax 2 miche naven erop.
Banden doen het goed met dit frame!
[ afbeelding ]
Wrom? die gebruik ik om mijn fiets mee aan de muur te hangenquote:
Je moet kijken welke maat stuur je nodig hebt. Voor de rest ken je dan met die maat elk stuur erop zetten. waar het pijltje van stuurpen zit staan bij mij de maat welk stuur erin kan.quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:59 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag over het aanpassen van mijn Trek district.
[ afbeelding ]
Zou ik daar ook een wielrenstuur op kunnen monteren? en zo ja elk merk of moet dat per se een van bontdrager zijn?
Kan. Desnoods met een busje als je een grotere maat stem hebtquote:Op woensdag 25 juli 2012 19:59 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag over het aanpassen van mijn Trek district.
[ afbeelding ]
Zou ik daar ook een wielrenstuur op kunnen monteren? en zo ja elk merk of moet dat per se een van bontdrager zijn?
Spacers zou ik wel mee oppassen, wel eens gezien dat het toch niet genoeg klemt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Kan. Desnoods met een busje als je een grotere maat stem hebt
Ik zou hem toch gewoon een stuur kopen wat de goede maat is imo.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Kan. Desnoods met een busje als je een grotere maat stem hebt
Dan heb je een verkeerde maat (spacer), de clipons op mn kreidler zitten ook gewoon met een spacer, krijg je echt geen beweging in, ook niet met een valpartijquote:Op woensdag 25 juli 2012 20:08 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Spacers zou ik wel mee oppassen, wel eens gezien dat het toch niet genoeg klemt.
Gewoon even opmeten welke bocht erin past.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |