och ik trek het misschien naar de andere kant op, nergens zeg ik dat je dit moet doen, een weloverwogen beslissing nemen moet altijd zo gebeuren, alleen soms de argumentatie waarop mensen zo'n beslissing nemen is puur irrationeel, verder niet erg maar dan mag ik dat ook gewoon zeggen natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:28 schreef Tan het volgende:
@Re, ik vind dat je de boel nu wel erg uit zijn proporties trekt, maar goed. Laat het dan allemaal nonsens zijn wat ik heb gelezen, en laat ik het allemaal niet zo begrepen hebben, ik hoef het vaccin evengoed niet. Zoals ik ook absoluut niet aan de pil ga en een paracetamol enkel neem in uiterste noodgevallen, omdat ik van mening ben en blijf dat je jezelf niet onnodig met troep moet volgooien. En nee, ik ben niet een één of andere macrobiotische, milieubewuste, groenlinkse ecotut, maar ik luister wel naar mijn intuïtie.
En ik ben ook erg blij met mijn huisarts die absoluut niet gul is met het voorschrijven van medicatie, maar eerst een uitgebreid onderzoek doet naar de kwaal. Ik heb ook wel eens anders meegemaakt waardoor je in een maand tijd aan zes verschillende zalfjes zit waarvan er uiteindelijk maar één helpt.
gezond verstand gebaseerd op wat?... ik slik trouwens niets voor zoete koek hoor, ik kijk naar wetenschappelijke publicaties, gewoon de cijfers en of iets wel of niet effectief zal zijn en zo objectief mogelijk kijken naar de mogelijke bijwerkingen (aangetoonde, niet verzonnen) en neem dan een afweging om iets wel of niet te doen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:52 schreef kezz het volgende:
Re, jij neemt dan nu ook voor zoete koek aan dat het wel allemaal ok is?
Juist ook mijn verstand zegt mij zo'n vaccin niet te nemen. dat heeft niks met paniek te maken, maar juist gewoon gezond verstand.
Ja, ik zit nu ook te twijfelen, zeker na dat bericht dat vandaag weer drie heel jonge mensen zijn overleden aan de Mexicaanse griepquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:55 schreef Lois het volgende:
Ik vind het zo moeilijk....
Mijn dochter 8, zit in de risicogroep, en de huisarts raadt hem wel aan.
Ik twijfel, nergens op gebaseerd, maar ik twijfel...
Welke wetenschappelijke publictaies tonen aan dat deze vaccinaties veilig zijn? Is wel belangrijk..quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:56 schreef Re het volgende:
[..]
gezond verstand gebaseerd op wat?... ik slik trouwens niets voor zoete koek hoor, ik kijk naar wetenschappelijke publicaties, gewoon de cijfers en of iets wel of niet effectief zal zijn en zo objectief mogelijk kijken naar de mogelijke bijwerkingen (aangetoonde, niet verzonnen) en neem dan een afweging om iets wel of niet te doen.
Ook eens. Maar als het dichtbij komt en er opeens veel kindjes sterven, laat ik m'n zoon toch wel enten.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:10 schreef kezz het volgende:
ik vind het verbazingwekkend dat als er ergens wetenschappelijk voor staat, dat het dan als waar en als goed aan genomen wordt. Ongetwijfeld zal het voor veel mensen prima werken of geen schade geven, maar ik heb geen behoefte aan allerlei troep in mijn lijf, zeker in het geval als dit, het gaat om griep!!!
Echt, we worden helemaal gek gemaakt met mensen die dood gaan, het ene bericht na het andere, want dat is nieuws!! de details van al die gevallen weet niemand. we worden gewoon bang gemaakt, dat is toch idioot?
och zulk soort publicaties:quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:05 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Welke wetenschappelijke publictaies tonen aan dat deze vaccinaties veilig zijn? Is wel belangrijk..
WHOquote:Experts advise WHO on pandemic vaccine policies and strategies
Pandemic (H1N1) 2009 briefing note 14
30 OCTOBER 2009 | GENEVA -- The Strategic Advisory Group of Experts (SAGE) on Immunization, which advises WHO on policies and strategies for vaccines and immunization, devoted a session of its 27–29 October meeting to pandemic influenza vaccines. The experts reviewed the current epidemiological situation of the pandemic worldwide and considered issues and options from a public health perspective.
Items on the agenda included the status of vaccine availability, results from clinical trials on vaccine immunogenicity, and early results from safety monitoring in countries where administration of the H1N1 pandemic vaccine is currently under way.
The experts also advised WHO on the number of doses of vaccine needed to confer protection, also in different age groups, the co-administration of seasonal and pandemic vaccines, and vaccines for use in pregnant women. Recommendations on the formulation of seasonal influenza vaccines for the southern hemisphere in 2010 were also provided.
Current situation
Globally, teenagers and young adults continue to account for the majority of cases, with rates of hospitalization highest in very young children. Between 1% to 10% of patients with clinical illness require hospitalization. Of hospitalized patients, from 10% to 25% require admission to an intensive care unit, and from 2% to 9% have a fatal outcome.
Overall, from 7% to 10% of all hospitalized patients are pregnant women in their second or third trimester of pregnancy. Pregnant women are ten times more likely to need care in an intensive care unit when compared with the general population.
Based on these and other current findings, the experts made a number of recommendations.
Single dose recommended
The experts noted that a variety of pandemic vaccines, including live attenuated and both adjuvanted and non-adjuvanted inactivated vaccines, have now been licensed for use by regulatory authorities. SAGE recommended the use of a single dose of vaccine in adults and adolescents, beginning at the age of 10 years, provided such use is consistent with indications from regulatory authorities.
Data on immunogenicity in children older than 6 months and younger than 10 years are limited and more studies are needed. Where national authorities have made children a priority for early vaccination, SAGE recommended that priority be given to the administration of one dose of vaccine to as many children as possible. SAGE further stressed the need for studies to determine dosage regimens effective in immunocompromised persons.
Co-administration of vaccines
Clinical trials investigating the co-administration of seasonal and pandemic vaccines are ongoing, but SAGE acknowledged the recommendation, from the US Centers for Disease Control and Prevention, that live attenuated seasonal and live attenuated pandemic vaccines should not be co-administered.
The experts recommended that seasonal and pandemic vaccines can be administered simultaneously, provided both vaccines are inactivated, or one is inactivated and the other is live attenuated. The experts found no evidence that co-administration of vaccines, as recommended, would increase the risk of adverse events.
Vaccine safety
The experts reviewed early results from the monitoring of people who have received pandemic vaccines and found no indication of unusual adverse reactions. Some adverse events following vaccination have been notified, but these are well within the range of those seen with seasonal vaccines, which have an excellent safety profile. Although early results are reassuring, monitoring for adverse events should continue.
Vaccines for pregnant women
Concerning vaccines for pregnant women, SAGE noted that studies in experimental animals using live attenuated vaccines and non-adjuvanted or adjuvanted inactivated vaccines found no evidence of direct or indirect harmful effects on fertility, pregnancy, development of the embryo or fetus, birthing, or post-natal development.
Based on these data and the substantially elevated risk for a severe outcome in pregnant women infected with the pandemic virus, SAGE recommended that any licensed vaccine can be used in pregnant women, provided no specific contraindication has been identified by the regulatory authority.
Vaccines for the southern hemisphere in 2010
SAGE also considered vaccines for use in the southern hemisphere during the 2010 winter season. Two options were assessed: a trivalent vaccine, effective against the H1N1 pandemic virus, the seasonal H3N2 virus, and influenza B viruses, and a bivalent seasonal vaccine, effective against H3N2 and influenza B viruses, which might need to be supplemented with a separate monovalent H1N1 pandemic vaccine.
The experts concluded that both options should remain available for vaccine formulations in the southern hemisphere, subject to national needs.
NJEMquote:A Novel Influenza A (H1N1) Vaccine in Various Age Groups.
Zhu FC, Wang H, Fang HH, Yang JG, Lin XJ, Liang XF, Zhang XF, Pan HX, Meng FY, Hu YM, Liu WD, Li CG, Li W, Zhang X, Hu JM, Peng WB, Yang BP, Xi P, Wang HQ, Zheng JS.
From Jiangsu Provincial Center for Disease Control and Prevention, Nanjing (F.-C.Z., H.W., X.-F.Z., H.-X.P., F.-Y.M., Y.M.H., W.-D.L.); National Institute for the Control of Pharmaceuticals and Biological Products, Beijing (H.-H.F., C.-G.L., W.L., X.Z.); Taizhou Municipal Center for Disease Control and Prevention, Taizhou (J.G.Y., X.Z., J.M.H., W.B.P.); Hualan Biological Bacterin Company, Xinxiang (X.J.L., B.P.Y., P.X.); and Chinese Center for Disease Control and Prevention, Beijing (X.-F.L., H.-Q.W., J.-S.Z.) - all in China. This article (10.1056/NEJMoa0908535) was published on October 21, 2009, at NEJM.org.
BACKGROUND: There is an urgent need for a vaccine that is effective against the 2009 pandemic influenza A (H1N1) virus. METHODS: A split-virus, inactivated candidate vaccine against the 2009 H1N1 virus was manufactured, and we evaluated its safety and immunogenicity in a randomized clinical trial. Subjects were between 3 and 77 years of age, stratified into four age groups. The immunization schedule consisted of two vaccinations, 21 days apart. Subjects were injected with placebo or with vaccine, with or without alum adjuvant, at doses of 7.5 mug, 15 mug, or 30 mug. Serologic analysis was performed at baseline and on days 21 and 35. RESULTS: A total of 2200 subjects received one dose, and 2103 (95.6%) received the second dose, of vaccine or placebo. No severe adverse side effects associated with the vaccine were noted. In the nonadjuvanted-vaccine groups, injection-site or systemic reactions, most mild in nature, were noted in 5.5 to 15.9% of subjects. Among the subjects receiving 15 mug of nonadjuvanted vaccine, a hemagglutination-inhibition titer of 1:40 or more was achieved by day 21 in 74.5% of subjects between 3 and 11 years of age, 97.1% of subjects between 12 and 17 years, 97.1% of subjects between 18 and 60 years, and 79.1% of subjects 61 years of age or older; by day 35, the titer had been achieved in 98.1%, 100%, 97.1%, and 93.3% of subjects, respectively. The proportion with a titer of 1:40 or more was generally highest among the subjects receiving 30 mug of vaccine, with or without adjuvant. Vaccine without adjuvant was associated with fewer local reactions and greater immune responses than was vaccine with adjuvant. CONCLUSIONS: These data suggest that a single dose of 15 mug of hemagglutinin antigen without alum adjuvant induces a typically protective immune response in the majority of subjects between 12 and 60 years of age. Lesser immune responses were seen after a single dose of vaccine in younger and older subjects. (ClinicalTrials.gov number, NCT00975572.) Copyright 2009 Massachusetts Medical Society.
adjuvans zorgt ervoor dat het vaccin sneller door het lichaam wordt opgenomen. vaccins zonder adjuvans zijn duurder omdat er dan dus meer vaccinstof nodig is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:19 schreef Schenkstroop het volgende:
ik ga eens googlen waar het goed voor is om schadelijke metalen in vaccinaties te stoppen. En dat mensen als Minister merkel en alle andere elten een vaccinatie krijgen zonder al die troep.
het gaat om griep ja, een griep die significant meer jongeren aantast dan ouderen... en troep is het niet, ik neem aan dat je kinderen ook allerlei andere vaccinaties hebben gekregen...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:10 schreef kezz het volgende:
ik vind het verbazingwekkend dat als er ergens wetenschappelijk voor staat, dat het dan als waar en als goed aan genomen wordt. Ongetwijfeld zal het voor veel mensen prima werken of geen schade geven, maar ik heb geen behoefte aan allerlei troep in mijn lijf, zeker in het geval als dit, het gaat om griep!!!
Echt, we worden helemaal gek gemaakt met mensen die dood gaan, het ene bericht na het andere, want dat is nieuws!! de details van al die gevallen weet niemand. we worden gewoon bang gemaakt, dat is toch idioot?
Nee, mijn kinderen worden niet gevaccineerd, in zijn geheel niet.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:27 schreef Re het volgende:
[..]
het gaat om griep ja, een griep die significant meer jongeren aantast dan ouderen... en troep is het niet, ik neem aan dat je kinderen ook allerlei andere vaccinaties hebben gekregen...
ja dat moet je zelf weten, vrij eenzijdige opsomming van voor de site positieve publicaties... prima als je je daar aan wilt vasthouden hoor, ik hou je niet tegenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:39 schreef kezz het volgende:
[..]
Nee, mijn kinderen worden niet gevaccineerd, in zijn geheel niet.
lees dit maar
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:15 schreef Re het volgende:
[..]
dat bedoel ik met als je als onwetende gaat lopen zoeken op het internet en met sites als zapruder aan komt zetten, dan heb je het gewoon niet begrepen.. en ja ik kan inderdaad heel veel vinden op het internet over alle dingen die ze wel niet in dat vaccin gestopt hebben en hoe gevaarlijk dat wel niet is, maar ze praten elkaar allemaal na zonder enige vorm van een kritische blik waar die verhalen vandaan komen. als ik het internet moet geloven worden zit er in elk vaccin van 1 ml ongeveer een kilo kwik, een liter squaleen en 6 kilo thiomesal... gebruik ook een beetje common sense
en ja dat het onderzoek wordt gedaan door de farmaceutische industrie (wat niet eens helemal waar is, ze hebben nog steeds de onderzoekslaboratoria nodig) is niet zo vreemd, maar ik neem aan dat jij ook gewoon je paracetamolletje neemt of de pil slikt zonder af te vragen wie het nou getest heeft.
dat doen ze toch ook, genoeg onafhankelijke laboratoria die testen hoor, zie bijvoorbeeld alrtikel hierboven van NJEM. En wat zouden ze te verbergen moeten hebben?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:40 schreef Popples het volgende:
[..]
als ze niets te verbergen hebben geven ze het uit handen aan een onafhankelijke laboratoria.
maar nee alles draait om geld. want hoe meer mensen gebruiken hoe meer hun zakken gevuld worden.
prima toch...quote:mijn kinderen en ikzelf worden niet geënt tegen de Mexicaanse griep.
het is allemaal dikke onzin en opgeblazen. jaarlijks sterven er duizenden mensen door griep.
dus de taco griep is echt niks ergs hoor.
De wetenschap is natuurlijk een van de drijvende krachten (if not dé drijvende kracht) achter dit tijdperk van de mens. Dat zou een sociologische verklaring kunnen zijn voor dat wetenschap vaak als 'goed' wordt gezien. Tevens is de theorie dat onderzoeken en allerlei hypotheses 'peer-reviewed' worden, om het zo objectief mogelijk te houden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:10 schreef kezz het volgende:
ik vind het verbazingwekkend dat als er ergens wetenschappelijk voor staat, dat het dan als waar en als goed aan genomen wordt.
Het gaat inderdaad om griep, dat klopt helemaal. Een ietwat gevaarlijkere griep dan normaal, dat moet ook herkend worden, en dat gaat niet eens over de doden, maar meer over het feit dat er geen 'herd immunity' is: aka ons lichaam reageert er nog niet op zoals het dat wel doet bij een 'gewone' (seizoens)griep. Maar dat het inderdaad gewoon om een griep gaat die voorlopig ongeveer even dodelijk lijkt te zijn als een seizoensgriep is een punt dat niet in het voordeel van het vaccin werkt. Echter moet er wel met meer dingen rekening worden gehouden... Blog is in het Engels en heeft redelijk wat jargon.quote:Ongetwijfeld zal het voor veel mensen prima werken of geen schade geven, maar ik heb geen behoefte aan allerlei troep in mijn lijf, zeker in het geval als dit, het gaat om griep!!!
Wederom: Eens. Om even iemand van CNN Europe aan te halen ten tijde van de initiele uitbraak: "Is this a pandemic or an infodemic?" Medialand is er mee aan de haal gegaan en zoals allang bekend is: Misery sells. Om even te cross-posten uit FLU:quote:Echt, we worden helemaal gek gemaakt met mensen die dood gaan, het ene bericht na het andere, want dat is nieuws!! de details van al die gevallen weet niemand. we worden gewoon bang gemaakt, dat is toch idioot?
Het voorbeeld is wat extreem, maar goed.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 08:32 schreef Dragorius het volgende:
Welke krant verkoopt beter denk je? Die met de kop " Buurman Sien Wijnhoven trapt in drol van hond." of "10 Ziekenhuisopnames per dag door Mex. Griep!!"
Ik las het inderdaad. Vreselijk.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:23 schreef mikoxx het volgende:
Oh getsie.... zonet in t nieuws dat er een gezond kindje van 3 jaar aan de mex griep is overleden. Ik wordt zo langzamerhand toch wel een beetje onzeker door al die berichten.
Zo tegenstrijdig allemaal he. gek word ik er van.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:23 schreef mikoxx het volgende:
Oh getsie.... zonet in t nieuws dat er een gezond kindje van 3 jaar aan de mex griep is overleden. Ik wordt zo langzamerhand toch wel een beetje onzeker door al die berichten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |