Er zijn wel natuurwetten, maar die zijn volgens de QM niet deterministisch, en als jij beweert dat dit wel zo is zou ik dan wel eens een deterministische uitleg van dit experiment willen horen.quote:Op maandag 15 november 2010 17:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wellicht kun jij me eerder uitleggen waarom jij denkt dat natuurwetten niet de volledige verklaring voor de uitkomst van dit experiment kunnen geven?
quote:Op vrijdag 18 december 2009 16:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je ziet een elektron misschien nog te veel als een deeltje, maar in dit experiment zie je dat het zich gedraagt als een golf en dientengevolge ook op de plaat achter de spleet een golf aankomt, met pieken en dalen.
Vervolgens worden we geconfronteerd met het meetprobleem, dat is de omzetting van het golfkarakter in het deeltjeskarakter.
Dit gaat volgens de wet dat waar de golf pieken vertoont de grootste kans bestaat een deeltje waar te nemen, en waar die dalen vertoont de minste.
Dat kun je vreemd vinden en dat is zeer terecht, maar de hele QM is nu eenmaal hoogst vreemd.
Met het bijhouden van waar elektronen in het verleden terecht zijn gekomen heeft het verder niets te maken.
Dat doen ze wel, maar niet op deterministische wijze.quote:Op maandag 15 november 2010 17:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wellicht kun jij me eerder uitleggen waarom jij denkt dat natuurwetten niet de volledige verklaring voor de uitkomst van dit experiment kunnen geven?
Niet helemaal. Het determinisme stelt dat elke toekomstige gebeurtenis is vastgelegd als het onvermijdbare gevolg van de staat waarin het heden zich bevindt.quote:Op maandag 15 november 2010 20:03 schreef SingleCoil het volgende:
mss meoten we hete even eens worden: "Determinisme is een filosofisch concept dat stelt dat elke gebeurtenis of stand van zaken veroorzaakt is door eerdere gebeurtenissen". Toch?
Jep, helemaal waar.quote:Op zondag 25 oktober 2009 00:15 schreef LXIV het volgende:
Ja. De kwantummechanica heeft inderdaad afgerekend met het determinisme. En zo de vrije wil weer wat meer gewicht in de schaal gegeven.
en op welke wijze verhoudt qm zich hier slecht mee dan?quote:Op maandag 15 november 2010 20:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet helemaal. Het determinisme stelt dat elke toekomstige gebeurtenis is vastgelegd als het onvermijdbare gevolg van de staat waarin het heden zich bevindt.
Dat zaken niet vastliggen zoals in het determinismequote:Op maandag 15 november 2010 20:38 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ach ja...en de relatie tussen vrije wil en kwantummechanica is...?
Dat is dus de vraag. Het is mij niet duidelijk hoe het onzekerheidsprincipe van Heisenberg in strijd is met determinisme.quote:Op maandag 15 november 2010 20:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
en op welke wijze verhoudt qm zich hier slecht mee dan?
In de natuurkunde, dus ook in de QM, zou ik (en fysici met mij, denk ik) een theorie "deterministisch" noemen als:quote:Op maandag 15 november 2010 20:03 schreef SingleCoil het volgende:
mss meoten we hete even eens worden: "Determinisme is een filosofisch concept dat stelt dat elke gebeurtenis of stand van zaken veroorzaakt is door eerdere gebeurtenissen". Toch?
Als je aanneemt dat de QM fundamenteel is, en er geen onderliggende theorie ten grondslag ligt. Dat is de vraag.quote:
Ik had het ook niet over jou. Talloze fysici, van Einstein tot 't Hooft, zijn bezig geweest om QM in een deterministisch kader te zetten.quote:Op dinsdag 16 november 2010 10:42 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb liever niet dat je mijn gedrag als "fascinerend" benoemd
De onzekerheidsrelaties van Heisenberg hebben te maken met het feit dat je voor waarneming een interactie met het systeem moet aangaan.quote:Wat ik mij afvraag: is het bewijsbaar onmeetbaar of is het ons gebrekkige inzicht dat onmeetbaarheid veroorzaakt?
Volgens de QM zelf is dat inzicht fundamenteel onmogelijk. Meer weten, bestaat niet. De QM is volledig. Ons idee van alles precies weten, is te veel. Je weet al alles wat er te weten valt, als je minder weet.quote:Op dinsdag 16 november 2010 10:42 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb liever niet dat je mijn gedrag als "fascinerend" benoemd
Wat ik mij afvraag: is het bewijsbaar onmeetbaar of is het ons gebrekkige inzicht dat onmeetbaarheid veroorzaakt?
Ja, als hij die overtuiging heeft, dan wel inderdaadquote:Op dinsdag 16 november 2010 12:04 schreef speknek het volgende:
Je hebt het toch ook over SingleCoil? Hij bevindt zich alleen in goed gezelschap.
Dan lijkt me toch dat het nog een hele stap is van "we kunnen iets niet meten" naar "het gedraagt zich niet voorspelbaar". En een nog veel grotere stap naar "dus bestaat vrije wil toch".quote:Op dinsdag 16 november 2010 11:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens de QM zelf is dat inzicht fundamenteel onmogelijk. Meer weten, bestaat niet. De QM is volledig. Ons idee van alles precies weten, is te veel. Je weet al alles wat er te weten valt, als je minder weet.
Wat we kunnen meten gedraagt zich onvoorspelbaar.quote:Op dinsdag 16 november 2010 12:35 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dan lijkt me toch dat het nog een hele stap is van "we kunnen iets niet meten" naar "het gedraagt zich niet voorspelbaar".
QM is geen theorie over de vrij wil.quote:En een nog veel grotere stap naar "dus bestaat vrije wil toch".
Hoe kom je daarbij?quote:Uiteraard is het lastig te bevatten dat niet het meten zelf maar het kennen van de meting het gedrag beinvloed.
Klopt, het gaat over fundamentele natuurkunde, maar het laat zien dat klassiek determinisme niet correct is.quote:Op dinsdag 16 november 2010 13:45 schreef deelnemer het volgende:
QM is geen theorie over de vrij wil.
Dat lijkt me niet waar. Wat we kunnen meten gedraagt zich voorspelbaar. Het juist zo dat we sommige zaken niet kunnen meten.quote:Op dinsdag 16 november 2010 13:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat we kunnen meten gedraagt zich onvoorspelbaar.
Idd, en Piet V. wil ons geloof ik iets anders laten gelovenquote:QM is geen theorie over de vrij wil.
Dat lijkt me irrelevant.quote:Hoe kom je daarbij?
Vertelquote:Op dinsdag 16 november 2010 14:01 schreef SingleCoil het volgende:
\
Idd, en Piet V. wil ons geloof ik iets anders laten geloven
quote:
quote:Op dinsdag 16 november 2010 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, het gaat over fundamentele natuurkunde, maar het laat zien dat klassiek determinisme niet correct is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |