abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88746184
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 17:14 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wellicht kun jij me eerder uitleggen waarom jij denkt dat natuurwetten niet de volledige verklaring voor de uitkomst van dit experiment kunnen geven?
Er zijn wel natuurwetten, maar die zijn volgens de QM niet deterministisch, en als jij beweert dat dit wel zo is zou ik dan wel eens een deterministische uitleg van dit experiment willen horen.

Zie ook mijn eerdere post:

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2009 16:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Je ziet een elektron misschien nog te veel als een deeltje, maar in dit experiment zie je dat het zich gedraagt als een golf en dientengevolge ook op de plaat achter de spleet een golf aankomt, met pieken en dalen.

Vervolgens worden we geconfronteerd met het meetprobleem, dat is de omzetting van het golfkarakter in het deeltjeskarakter.
Dit gaat volgens de wet dat waar de golf pieken vertoont de grootste kans bestaat een deeltje waar te nemen, en waar die dalen vertoont de minste.
Dat kun je vreemd vinden en dat is zeer terecht, maar de hele QM is nu eenmaal hoogst vreemd.

Met het bijhouden van waar elektronen in het verleden terecht zijn gekomen heeft het verder niets te maken.
pi_88747057
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 17:14 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wellicht kun jij me eerder uitleggen waarom jij denkt dat natuurwetten niet de volledige verklaring voor de uitkomst van dit experiment kunnen geven?
Dat doen ze wel, maar niet op deterministische wijze.
pi_88751699
mss meoten we hete even eens worden: "Determinisme is een filosofisch concept dat stelt dat elke gebeurtenis of stand van zaken veroorzaakt is door eerdere gebeurtenissen". Toch?
Mu!
pi_88751766
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:03 schreef SingleCoil het volgende:
mss meoten we hete even eens worden: "Determinisme is een filosofisch concept dat stelt dat elke gebeurtenis of stand van zaken veroorzaakt is door eerdere gebeurtenissen". Toch?
Niet helemaal. Het determinisme stelt dat elke toekomstige gebeurtenis is vastgelegd als het onvermijdbare gevolg van de staat waarin het heden zich bevindt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 15 november 2010 @ 20:07:38 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88751899
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2009 00:15 schreef LXIV het volgende:
Ja. De kwantummechanica heeft inderdaad afgerekend met het determinisme. En zo de vrije wil weer wat meer gewicht in de schaal gegeven.
Jep, helemaal waar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_88753535
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, helemaal waar.
ach ja...en de relatie tussen vrije wil en kwantummechanica is...?
Mu!
pi_88753612
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet helemaal. Het determinisme stelt dat elke toekomstige gebeurtenis is vastgelegd als het onvermijdbare gevolg van de staat waarin het heden zich bevindt.
en op welke wijze verhoudt qm zich hier slecht mee dan?
Mu!
  maandag 15 november 2010 @ 20:43:27 #108
45206 Pietverdriet
pi_88753802
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:38 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

ach ja...en de relatie tussen vrije wil en kwantummechanica is...?
Dat zaken niet vastliggen zoals in het determinisme
pi_88755457
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:39 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

en op welke wijze verhoudt qm zich hier slecht mee dan?
Dat is dus de vraag. Het is mij niet duidelijk hoe het onzekerheidsprincipe van Heisenberg in strijd is met determinisme.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_88767892
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:03 schreef SingleCoil het volgende:
In de natuurkunde, dus ook in de QM, zou ik (en fysici met mij, denk ik) een theorie "deterministisch" noemen als:

"Wanneer je de toestand van een systeem op een tijdstip t1 kent, dan kun je het op elk willekeurig later tijdstip t2 berekenen".

Newtoniaanse fysica kent deze eigenschap bijvoorbeeld. De algemene relativiteitstheorie van Einstein ook (met wat technische veronderstellingen, zoals globale hyperboliciteit ed). QM dus niet, wegens het meetprobleem. Theorieën hebben deze eigenschap omdat ze beschreven worden met differentiaalvergelijkingen, waarbij deze met specifieke randcondities unieke oplossingen hebben. Voor de QM geldt dit ook, zolang je niet meet; zonder meten is de QM ook strikt deterministisch, en kun je de evolutie van de golffunctie beschrijven met de Schrödingervergelijking.

Totdat je meet; dan gaat de golffunctie naar een eigenfunctie van de desbetreffende operator die bij de grootheid hoort die je wilt meten. En hoe dat nou precies in z'n werk gaat, daar hebben we geen flauw idee van.

Dit is dus anders dan "causaliteit"! Zoals al werd aangestipt zou je de QM een Galileische notie van causaliteit kunnen toedichten.
pi_88767988
quote:

[..]

Jep, helemaal waar.
Als je aanneemt dat de QM fundamenteel is, en er geen onderliggende theorie ten grondslag ligt. Dat is de vraag.

Ik heb een tijdje geleden een lezing gehouden over hoe Natuurkunde in het algemeen je wereldbeeld verandert. Het eventueel opgeven van determinisme zat daar ook bij. Het is in elk geval fascinerend hoe ongewillig mensen zijn om dit concept op te geven.
pi_88770749
Ik heb liever niet dat je mijn gedrag als "fascinerend" benoemd :)

Wat ik mij afvraag: is het bewijsbaar onmeetbaar of is het ons gebrekkige inzicht dat onmeetbaarheid veroorzaakt?
Mu!
pi_88772024
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 10:42 schreef SingleCoil het volgende:
Ik had het ook niet over jou. Talloze fysici, van Einstein tot 't Hooft, zijn bezig geweest om QM in een deterministisch kader te zetten.

quote:
Wat ik mij afvraag: is het bewijsbaar onmeetbaar of is het ons gebrekkige inzicht dat onmeetbaarheid veroorzaakt?
De onzekerheidsrelaties van Heisenberg hebben te maken met het feit dat je voor waarneming een interactie met het systeem moet aangaan.
pi_88773089
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 10:42 schreef SingleCoil het volgende:

Volgens de QM zelf is dat inzicht fundamenteel onmogelijk. Meer weten, bestaat niet. De QM is volledig. Ons idee van alles precies weten, is te veel. Je weet al alles wat er te weten valt, als je minder weet.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 16-11-2010 12:06:22 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 16 november 2010 @ 12:04:08 #115
8369 speknek
Another day another slay
pi_88773237
Je hebt het toch ook over SingleCoil? Hij bevindt zich alleen in goed gezelschap. Tijdens de reformatie waren verscheidene theologen tot de conclusie gekomen dat de goddelijke voorzienigheid en alwetendheid, predestinatie presupposeren. Opgeven van zekerheid betekent het opgeven van een doel in ons leven. Of in ieder geval het bereiken ervan, want je inmenging zou maar zo de golffunctie in de 'verkeerde staat' doen ineenstorten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88773465
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 12:04 schreef speknek het volgende:
Je hebt het toch ook over SingleCoil? Hij bevindt zich alleen in goed gezelschap.
Ja, als hij die overtuiging heeft, dan wel inderdaad :) Het is in mijn ogen fascinerend, omdat er een algemene tendens in de moderne natuurkunde is te zien de laatste eeuw: ze divergeert steeds meer van onze inuïtie. QM is daar een notoir voorbeeld van.

Ik begreep z'n opmerking en probleem met dat etiketje niet helemaal.
pi_88774179
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 11:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Volgens de QM zelf is dat inzicht fundamenteel onmogelijk. Meer weten, bestaat niet. De QM is volledig. Ons idee van alles precies weten, is te veel. Je weet al alles wat er te weten valt, als je minder weet.
Dan lijkt me toch dat het nog een hele stap is van "we kunnen iets niet meten" naar "het gedraagt zich niet voorspelbaar". En een nog veel grotere stap naar "dus bestaat vrije wil toch".

Het was trouwens maar een grapje hoor, Haus. Uiteraard is het lastig te bevatten dat niet het meten zelf maar het kennen van de meting het gedrag beinvloed.
Mu!
pi_88776647
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 12:35 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dan lijkt me toch dat het nog een hele stap is van "we kunnen iets niet meten" naar "het gedraagt zich niet voorspelbaar".
Wat we kunnen meten gedraagt zich onvoorspelbaar.

quote:
En een nog veel grotere stap naar "dus bestaat vrije wil toch".
QM is geen theorie over de vrij wil.

quote:
Uiteraard is het lastig te bevatten dat niet het meten zelf maar het kennen van de meting het gedrag beinvloed.
Hoe kom je daarbij?
The view from nowhere.
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:50:25 #119
45206 Pietverdriet
pi_88776849
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:45 schreef deelnemer het volgende:

Klopt, het gaat over fundamentele natuurkunde, maar het laat zien dat klassiek determinisme niet correct is.
pi_88777338
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:45 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat we kunnen meten gedraagt zich onvoorspelbaar.
Dat lijkt me niet waar. Wat we kunnen meten gedraagt zich voorspelbaar. Het juist zo dat we sommige zaken niet kunnen meten.
quote:
Idd, en Piet V. wil ons geloof ik iets anders laten geloven
quote:
Hoe kom je daarbij?
Dat lijkt me irrelevant.
Mu!
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:04:31 #121
45206 Pietverdriet
pi_88777462
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:01 schreef SingleCoil het volgende:

\

Idd, en Piet V. wil ons geloof ik iets anders laten geloven

Vertel
pi_88777755
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel
quote:

[..]

Jep, helemaal waar.
Mu!
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:13:32 #123
45206 Pietverdriet
pi_88777830
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:11 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

[..]

quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopt, het gaat over fundamentele natuurkunde, maar het laat zien dat klassiek determinisme niet correct is.
pi_88778144
Je stelling lijkt me onjuist, maar bovendien zie ik nog steeds niet wat het met vrije wil te maken heeft
Mu!
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:37:36 #125
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_88778876
Natuurlijk zegt het niet deterministische van QM iets over vrije wil. Niet in de zin dat er sowieso vrije wil is, wel in de zin dat een klassiek deterministisch idee van predestinatie onmogelijk is. Daar kun je er immers vanuit gaan dat als je op dit moment het complete universum kent, je ook de volledige toekomst kent. Vrije wil bestaat dan dus niet volledig, ook al is er niets nodig achter de 'knoppen'.
Nu blijkt echter dat dat niet op gaat voor o.a. electronen, welke belangrijk zijn voor de werking van onze hersenen en dus handelingen. Een dergelijk wereldbeeld wordt dus direct tegengesproken door de uitkomsten van de QM.

Nu is QM natuurlijk een model als ieder ander natuurkundig model, maar het voorspelt zeker niet deterministisch gedrag. Het Stern-Gerlach experiment bewijst dit tenslotte op empirische wijze lijkt me.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')