Apeldoorn bijvoorbeeld?quote:Op zondag 25 oktober 2009 11:10 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik zou het dan wle op prijs stellen om een beetje meer naar t oosten te gaan, Almere --> Enschede --> Utrecht is ruim 300 km. En dat is alleen de heenreis
Vandaar ook Apeldoornquote:Op zondag 25 oktober 2009 11:27 schreef Cassandra87 het volgende:
dat is prima te doenligt tussen almere en enschede in
Hahahaquote:Op zondag 25 oktober 2009 11:51 schreef Cassandra87 het volgende:
toppertje. Ik heb geen les topografie gehad, ik was aan t kijken in google maps
ik weet effe geen locatie. ik vind het erg moeilijk om in te schatten wat als locatie geschikt is. ook omdat iemand al aangaf een kroeg geen optie te vinden.quote:Op zondag 25 oktober 2009 10:52 schreef tijnbrein het volgende:
Mooi zo![]()
Aangezien jij in Utrecht woont weet jij misschien wel een leuke en goede locatie voor die meet.
ik vraag het tegenwoordig aan mijn autistische neefje van 6. sinds ie Google Earth heeft ontdekt weet ie elk gehucht in NL zo'n beetje te vinden!quote:Op zondag 25 oktober 2009 11:51 schreef Cassandra87 het volgende:
toppertje. Ik heb geen les topografie gehad, ik was aan t kijken in google maps
Het aanbod an sich is gewoon al superquote:Op zondag 25 oktober 2009 01:54 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
Geen probleem, als ik niets te doen heb op die dag (en ik moet toegeven dat dat de vraag is.. want ik ben echt heel erg druk) doe ik het graag. Ben gek op autorijden en op die manier kun je ook mee
Okequote:Op zondag 25 oktober 2009 15:43 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik weet effe geen locatie. ik vind het erg moeilijk om in te schatten wat als locatie geschikt is. ook omdat iemand al aangaf een kroeg geen optie te vinden.
bij mij thuis is helaas ook geen optie.
mocht iemand een suggestie hebben dan ben ik wel bereid om dingen te regelen of zo......
niet lullig bedoeld, maar als het een stukkie van Utrecht af is ben ik er waarschijnlijk niet bij. ik ben best benieuwd naar zo'n meet, maar gezien mijn eerdere groepservaringen denk ik niet dat ik er veel aan ga hebben (ik ben erg snel een beetje de voorzitter/gespreksleider, ook met niet-autisten). en door mijn dwang + relatie ben ik best druk, dus als het niet in de buurt is vind ik het niet zo interessant.
maar omdat ik denk dat het voor jullie belangrijker is moet je dus niet teveel rekening houden met mij!
ik blijf meelezen over de meet en als het Utrecht wordt dan bemoei ik me er verder mee.
quote:Op donderdag 22 oktober 2009 19:51 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Bingo! Tot op zekere dag heeft niemand autisme, enkele maanden later is de hele familie het (misschien).
Gelukkig is er nog een sector waar wel werkgelegenheid is, de GGZ-sector!
Leuke een onzichbaar handicapquote:Op zondag 25 oktober 2009 16:14 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Het is erfelijk en hij herkent er veel in. Ik had al vanaf m'n geboorte Asperger, alleen ben ik er dit jaar pas achtergekomen
Ook geweldig hoe de maatschappij er mee omgaat het begrip dat je krijgt enzo echt geweldigquote:
Ik denk dat zo’n diagnose op latere leeftijd heel ingrijpend kan zijn. Je vader kan eventueel te horen krijgen dat hij Asperger heeft. Het besef kan doordringen dat hij altijd al anders/autistisch is geweest.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:14 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Het is erfelijk en hij herkent er veel in. Ik had al vanaf m'n geboorte Asperger, alleen ben ik er dit jaar pas achtergekomen
Niet alleen voor die persoon zelf maar ook voor de omgeving van die persoon. Dat heeft ook een enorme impact.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:42 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik denk dat zo’n diagnose op latere leeftijd heel ingrijpend kan zijn. Je vader kan eventueel te horen krijgen dat hij Asperger heeft. Het besef kan doordringen dat hij altijd al anders/autistisch is geweest.
Als je bepaalde moeilijkheden ondervindt, kan een diagnose voordelen hebben. Maar als je een (qua spanningen) gemiddeld leven hebt geleid, kan een diagnose in het autistisch spectrum ook tot verdriet leiden. Daarop volgt soms een langdurig verwerkingsproces.
True, maar ik denk dat m'n vader gewoon zijn schouders ophaalt als hij te horen krijgt dat hij Asperger heeft. Hij laat zich niet beinvloeden door een stickertje en zal zich ook niet ineens anders gaan gedragen ofzoquote:Op zondag 25 oktober 2009 16:42 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik denk dat zo’n diagnose op latere leeftijd heel ingrijpend kan zijn. Je vader kan eventueel te horen krijgen dat hij Asperger heeft. Het besef kan doordringen dat hij altijd al anders/autistisch is geweest.
Als je bepaalde moeilijkheden ondervindt, kan een diagnose voordelen hebben. Maar als je een (qua spanningen) gemiddeld leven hebt geleid, kan een diagnose in het autistisch spectrum ook tot verdriet leiden. Daarop volgt soms een langdurig verwerkingsproces.
Waarschijnlijk gewoon overdagquote:Op zondag 25 oktober 2009 17:10 schreef robuust89 het volgende:
*meldt!
jaja, ik pusht mijzelf een klein beetje in sociale situaties, omdat ik t leuk vind, maar ook om het te "leren":) uiteraard vind ik het tof om nieuwe mensen te leren kennen
wordt het btw een middag of avondprogramma?
Laten we eerst kijken wie er allemaal en hoe. En vanuit daar verder werken. Dan volgt vanzelf een datum enzo.quote:Op zondag 25 oktober 2009 17:16 schreef Cassandra87 het volgende:
Liefst overdag want dat maakt t reizen voor mij wat prettiger, om nu savonds laat vanuit enschede terug te rijdenMaar mij maakt t niet uit, alleen is mijn agenda erg vol dus ik hoor t wel!
Dat maakt het weer iets makkelijkerquote:Op zondag 25 oktober 2009 17:33 schreef Cassandra87 het volgende:
Dat waren mijn voorkeuren in ieder gevalRest maak niet uit namelijk
Kijk eens aan, dat is weer eens wat anders dan jezelf helemaal opnieuw gaan ontdekken. Met vragen als: welke invloed heeft autisme op mijn leven, waarom wist ik dit niet eerder.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:46 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
True, maar ik denk dat m'n vader gewoon zijn schouders ophaalt als hij te horen krijgt dat hij Asperger heeft. Hij laat zich niet beinvloeden door een stickertje en zal zich ook niet ineens anders gaan gedragen ofzo
Hij is al 70 en allang met pensioen, dus ja
Er is idd geen stoornis/beperking/handicap waarvoor zoveel onbegrip is als autismequote:Op zondag 25 oktober 2009 16:38 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ook geweldig hoe de maatschappij er mee omgaat het begrip dat je krijgt enzo echt geweldig
Mee eens en het moet ook van 2 kanten komen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:38 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik wil daar nog op ingaan maar ik ben al veeeel te laat voor mijn afspraak..
Het is niet altijd zo en hoeft ook niet altijd zo te gaan.
De spijker op zijn kop! En dan zie ik juist voordelen bij contact met NT'ers, zoals flexibiliteit, meer begrip, betrokkenheid. Nu heb ik altijd al min of meer opengestaan voor NT'ers en ik heb ook voor een groot deel dezelfde belevingswereld als hen. Als ik met mensen met autisme omga, moet ik nadenken over wat ik wel of niet kan verwachten. Rekening houden met prikkels, misschien niet zo flexibel, eventuele preoccupaties.quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:51 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Mee eens en het moet ook van 2 kanten komen.![]()
De autist (wij dus) moeten ook open staan voor de ander. Ik weet dat dit moeilijk is.
Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Maar al het contact blijft lastig NT-er of niet.quote:Op zondag 25 oktober 2009 19:21 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
De spijker op zijn kop! En dan zie ik juist voordelen bij contact met NT'ers, zoals flexibiliteit, meer begrip, betrokkenheid. Nu heb ik altijd al min of meer opengestaan voor NT'ers en ik heb ook voor een groot deel dezelfde belevingswereld als hen. Als ik met mensen met autisme omga, moet ik nadenken over wat ik wel of niet kan verwachten. Rekening houden met prikkels, misschien niet zo flexibel, eventuele preoccupaties.
[spijker,kop]quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:31 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Er is idd geen stoornis/beperking/handicap waarvoor zoveel onbegrip is als autisme
Oorzaak is onder andere de grote discrepantie tussen het iq en de sociale vaardigheden. Ook vergt autisme meestal veel aanpassingsvermogen bij betrokkenen/groepsgenoten. Het autisme is er altijd, mensen moeten, als ze er rekening mee willen houden, dat in feite continu doen.
Merci, ik ben gek op analysesquote:Op zondag 25 oktober 2009 19:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
[spijker,kop]
Hulde voor je analyse!
Voor beide valt wat te zeggen. Ik zelf doe beide. Aangezien voor je van beide andere antwoorden krijgt en daar toch wel iets mee kan.quote:Op zondag 25 oktober 2009 19:33 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Merci, ik ben gek op analyses
Mensen met autisme stellen vaak vragen aan lotgenoten: om herkenning te vinden, maar heel vaak voor een oplossing. Nu vraag ik me af of je sommige vragen niet beter aan een NT'er kunt voorleggen. Bijvoorbeeld de vraag: hoe functioneer ik beter in een groep. Dan denk ik aan het feit dat een NT’er op sociaal-communicatief terrein meestal beter ontwikkeld is.
Hier nog zo'n iemand.quote:
Mwoa het een hoeft het andere niet uit te sluiten. Het kan beide van nut zijn. Bij de ene zal je op meer begrip kunnen rekenen, terwijl de NT-er op sociaal vlak weer wat breder kan kijken en je toch tips kan geven.quote:Mensen met autisme stellen vaak vragen aan lotgenoten: om herkenning te vinden, maar heel vaak voor een oplossing. Nu vraag ik me af of je sommige vragen niet beter aan een NT'er kunt voorleggen. Bijvoorbeeld de vraag: hoe functioneer ik beter in een groep. Dan denk ik aan het feit dat een NT’er op sociaal-communicatief terrein meestal beter ontwikkeld is.
Klopt, maar ik heb wel gemerkt dat als je enigzins weet wat het inhoudt, en als je ook nog eens weet dat iemand autisme heeft, dat het een stuk eerder in me opkomt om te kijken wat wel en wat niet goed valt bij die persoon.quote:Op zondag 25 oktober 2009 19:25 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Maar al het contact blijft lastig NT-er of niet.
Maar inderdaad met autisten omgaan zal wat meer moeite kosten. Tenzij hij/zij ook makkelijk met andere omgaat.
Elke situatie is anders. Je zal je altijd moeten aanpassen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 20:22 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Klopt, maar ik heb wel gemerkt dat als je enigzins weet wat het inhoudt, en als je ook nog eens weet dat iemand autisme heeft, dat het een stuk eerder in me opkomt om te kijken wat wel en wat niet goed valt bij die persoon.
Tegen een persoon waarvan ik niet weet of het een NT-er is of een autist, ga ik automatisch praten en doen zoals ik tegen een NT-er doe.
Als ik eenmaal weet dat ik niet met een NT-er van doen heb is het nog maar een kwestie van aanpassen, en dat is niet zo enorm moeilijk.
Als je Wajong hebt zijn ze verplicht te vertellen wat je mankeerdt dus ze weten wat je hebt.quote:Op zondag 25 oktober 2009 20:53 schreef sempron2400 het volgende:
Als we dan toch met analyses bezig zijn:
Mijn jobcoach denkt dat mijn leidinggevende collega’s heeft geïnformeerd over dat ik een vorm van autisme heb. Zelf heb ik het niet verteld, alleen ‘communicatieve beperking’. Ik vraag het me dus af, want ik kan goed omgaan met mijn collega’s, terwijl er voor autisme over het algemeen juist onbegrip is.
Daar staat tegenover dat ze allemaal weten dat ik een Wajong-achtergrond heb. Het werkterrein op mijn afdeling is sociale zekerheid (niemand hoefde dus uit te leggen wat wajong is). De vraag: hoe groot is de kans dat ze op de hoogte zijn van mijn autisme... Mij maakt het verder niet uit of ze het nu wel of niet weten, omdat ik merk dat het begrip er wel is.
Hoezo denk je dat? Er zit wel wat in, natuurlijk.quote:Op zondag 25 oktober 2009 20:56 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Als je Wajong hebt zijn ze verplicht te vertellen wat je mankeerdt dus ze weten wat je hebt.
Dat is in dit topic wel eens voorbij gekomen en dat heeft mijn behandelaar ook wel eens gezegd.quote:Op zondag 25 oktober 2009 21:00 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Hoezo denk je dat? Er zit wel wat in, natuurlijk.
Blijkbaar staan mijn collega’s positiever tegenover autisme dan ikzelf
Of denk ik nog te veel in termen van: autisme is over het algemeen het einde van de wereld.
Ging dat niet over dat als je het zelf niet vertelt, de werkgever er via UWV wel achterkomt dat je Wajong hebt?quote:Op zondag 25 oktober 2009 21:01 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is in dit topic wel eens voorbij gekomen en dat heeft mijn behandelaar ook wel eens gezegd.
Fijne collega's heb jij
Dat wil niet zeggen dat ik het altijd doequote:Op zondag 25 oktober 2009 20:26 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Elke situatie is anders. Je zal je altijd moeten aanpassen.
Is dat echt zo dat je verplicht bent om met wajong te vertellen wat je hebt? Mij lijkt het juist niet, wegens het stempelgevaar, bovendien is het privé en heb je altijd zelf de keuze om er voor uit te komen of niet. Dat geldt dan voor collega's.quote:Op zondag 25 oktober 2009 20:53 schreef sempron2400 het volgende:
Als we dan toch met analyses bezig zijn:
Mijn jobcoach denkt dat mijn leidinggevende collega’s heeft geïnformeerd over dat ik een vorm van autisme heb. Zelf heb ik het niet verteld, alleen ‘communicatieve beperking’. Ik vraag het me dus af, want ik kan goed omgaan met mijn collega’s, terwijl er voor autisme over het algemeen juist onbegrip is.
Daar staat tegenover dat ze allemaal weten dat ik een Wajong-achtergrond heb. Het werkterrein op mijn afdeling is sociale zekerheid (niemand hoefde dus uit te leggen wat wajong is). De vraag: hoe groot is de kans dat ze op de hoogte zijn van mijn autisme... Mij maakt het verder niet uit of ze het nu wel of niet weten, omdat ik merk dat het begrip er wel is.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, het is niet zo dat de mate van pdd-nos met een stickertje op het voorhoofd staat geplaktquote:Op maandag 26 oktober 2009 16:16 schreef Rowdie het volgende:
Ik heb ook PDD-NOS maar elke keer als ik naar bepaalde groepen met PDD-NOS ga, dan kom ik heel vaak volk tegen, die het veel erger hebben dan ikzelf.
Ik voel me daar wat 'te goed voor''
Ik pas er totaal niet bij..
Ik sta juist positief in het leven en zij meestal negatief..
Weet iemand misschien hoe ik beter in aanraking kan komen met mensen
die PDD-NOS wel begrijpen of het zelf hebben, maar dan in een hele milde vorm?
Die gewoon fatsoenlijk op eigen krachten het leven ingaan.
Leeftijden rond de 17 tot 23 jaar?
dan kan je mij pm'enquote:Op maandag 26 oktober 2009 16:16 schreef Rowdie het volgende:
Ik heb ook PDD-NOS maar elke keer als ik naar bepaalde groepen met PDD-NOS ga, dan kom ik heel vaak volk tegen, die het veel erger hebben dan ikzelf.
Ik voel me daar wat 'te goed voor''
Ik pas er totaal niet bij..
Ik sta juist positief in het leven en zij meestal negatief..
Weet iemand misschien hoe ik beter in aanraking kan komen met mensen
die PDD-NOS wel begrijpen of het zelf hebben, maar dan in een hele milde vorm?
Die gewoon fatsoenlijk op eigen krachten het leven ingaan.
Leeftijden rond de 17 tot 23 jaar?
http://www.rdos.net/eng/Aspie-quiz.phpquote:Op maandag 26 oktober 2009 15:51 schreef phpmystyle het volgende:
Zijn er toonaangevende tests op internet voor autisme? Niet dat ik dat zou hebben ofzo, maar ik ben wel benieuwd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |