abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74049969
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 16:38 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ook geweldig hoe de maatschappij er mee omgaat het begrip dat je krijgt enzo echt geweldig
Er is idd geen stoornis/beperking/handicap waarvoor zoveel onbegrip is als autisme
Oorzaak is onder andere de grote discrepantie tussen het iq en de sociale vaardigheden. Ook vergt autisme meestal veel aanpassingsvermogen bij betrokkenen/groepsgenoten. Het autisme is er altijd, mensen moeten, als ze er rekening mee willen houden, dat in feite continu doen.
pi_74050186
Ik wil daar nog op ingaan maar ik ben al veeeel te laat voor mijn afspraak..
Het is niet altijd zo en hoeft ook niet altijd zo te gaan.
pi_74050611
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 18:38 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik wil daar nog op ingaan maar ik ben al veeeel te laat voor mijn afspraak..
Het is niet altijd zo en hoeft ook niet altijd zo te gaan.
Mee eens en het moet ook van 2 kanten komen.
De autist (wij dus) moeten ook open staan voor de ander. Ik weet dat dit moeilijk is.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_74051602
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 18:51 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Mee eens en het moet ook van 2 kanten komen.
De autist (wij dus) moeten ook open staan voor de ander. Ik weet dat dit moeilijk is.
De spijker op zijn kop! En dan zie ik juist voordelen bij contact met NT'ers, zoals flexibiliteit, meer begrip, betrokkenheid. Nu heb ik altijd al min of meer opengestaan voor NT'ers en ik heb ook voor een groot deel dezelfde belevingswereld als hen. Als ik met mensen met autisme omga, moet ik nadenken over wat ik wel of niet kan verwachten. Rekening houden met prikkels, misschien niet zo flexibel, eventuele preoccupaties.
pi_74051786
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:21 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

De spijker op zijn kop! En dan zie ik juist voordelen bij contact met NT'ers, zoals flexibiliteit, meer begrip, betrokkenheid. Nu heb ik altijd al min of meer opengestaan voor NT'ers en ik heb ook voor een groot deel dezelfde belevingswereld als hen. Als ik met mensen met autisme omga, moet ik nadenken over wat ik wel of niet kan verwachten. Rekening houden met prikkels, misschien niet zo flexibel, eventuele preoccupaties.
Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Maar al het contact blijft lastig NT-er of niet.
Maar inderdaad met autisten omgaan zal wat meer moeite kosten. Tenzij hij/zij ook makkelijk met andere omgaat.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_74051860
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 18:31 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Er is idd geen stoornis/beperking/handicap waarvoor zoveel onbegrip is als autisme
Oorzaak is onder andere de grote discrepantie tussen het iq en de sociale vaardigheden. Ook vergt autisme meestal veel aanpassingsvermogen bij betrokkenen/groepsgenoten. Het autisme is er altijd, mensen moeten, als ze er rekening mee willen houden, dat in feite continu doen.
[spijker,kop]

Hulde voor je analyse!
pi_74052083
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:27 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[spijker,kop]

Hulde voor je analyse!
Merci, ik ben gek op analyses

Mensen met autisme stellen vaak vragen aan lotgenoten: om herkenning te vinden, maar heel vaak voor een oplossing. Nu vraag ik me af of je sommige vragen niet beter aan een NT'er kunt voorleggen. Bijvoorbeeld de vraag: hoe functioneer ik beter in een groep. Dan denk ik aan het feit dat een NT’er op sociaal-communicatief terrein meestal beter ontwikkeld is.
pi_74052228
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:33 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Mensen met autisme stellen vaak vragen aan lotgenoten: om herkenning te vinden, maar heel vaak voor een oplossing. Nu vraag ik me af of je sommige vragen niet beter aan een NT'er kunt voorleggen. Bijvoorbeeld de vraag: hoe functioneer ik beter in een groep. Dan denk ik aan het feit dat een NT’er op sociaal-communicatief terrein meestal beter ontwikkeld is.
Voor beide valt wat te zeggen. Ik zelf doe beide. Aangezien voor je van beide andere antwoorden krijgt en daar toch wel iets mee kan.
14 SHADES OF GREY
pi_74053368
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:33 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Hier nog zo'n iemand.
quote:
Mwoa het een hoeft het andere niet uit te sluiten. Het kan beide van nut zijn. Bij de ene zal je op meer begrip kunnen rekenen, terwijl de NT-er op sociaal vlak weer wat breder kan kijken en je toch tips kan geven.
  zondag 25 oktober 2009 @ 20:22:56 #135
104367 Thrackan
new and improved
pi_74054219
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:25 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Maar al het contact blijft lastig NT-er of niet.
Maar inderdaad met autisten omgaan zal wat meer moeite kosten. Tenzij hij/zij ook makkelijk met andere omgaat.
Klopt, maar ik heb wel gemerkt dat als je enigzins weet wat het inhoudt, en als je ook nog eens weet dat iemand autisme heeft, dat het een stuk eerder in me opkomt om te kijken wat wel en wat niet goed valt bij die persoon.
Tegen een persoon waarvan ik niet weet of het een NT-er is of een autist, ga ik automatisch praten en doen zoals ik tegen een NT-er doe.

Als ik eenmaal weet dat ik niet met een NT-er van doen heb is het nog maar een kwestie van aanpassen, en dat is niet zo enorm moeilijk.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_74054376
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:22 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Klopt, maar ik heb wel gemerkt dat als je enigzins weet wat het inhoudt, en als je ook nog eens weet dat iemand autisme heeft, dat het een stuk eerder in me opkomt om te kijken wat wel en wat niet goed valt bij die persoon.
Tegen een persoon waarvan ik niet weet of het een NT-er is of een autist, ga ik automatisch praten en doen zoals ik tegen een NT-er doe.

Als ik eenmaal weet dat ik niet met een NT-er van doen heb is het nog maar een kwestie van aanpassen, en dat is niet zo enorm moeilijk.
Elke situatie is anders. Je zal je altijd moeten aanpassen.
14 SHADES OF GREY
pi_74055841
Als we dan toch met analyses bezig zijn:

Mijn jobcoach denkt dat mijn leidinggevende collega’s heeft geïnformeerd over dat ik een vorm van autisme heb. Zelf heb ik het niet verteld, alleen ‘communicatieve beperking’. Ik vraag het me dus af, want ik kan goed omgaan met mijn collega’s, terwijl er voor autisme over het algemeen juist onbegrip is.

Daar staat tegenover dat ze allemaal weten dat ik een Wajong-achtergrond heb. Het werkterrein op mijn afdeling is sociale zekerheid (niemand hoefde dus uit te leggen wat wajong is). De vraag: hoe groot is de kans dat ze op de hoogte zijn van mijn autisme... Mij maakt het verder niet uit of ze het nu wel of niet weten, omdat ik merk dat het begrip er wel is.
pi_74056013
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:53 schreef sempron2400 het volgende:

Mijn jobcoach denkt dat mijn leidinggevende collega’s heeft geïnformeerd over dat ik een vorm van autisme heb. Zelf heb ik het niet verteld, alleen ‘communicatieve beperking’. Ik vraag het me dus af, want ik kan goed omgaan met mijn collega’s, terwijl er voor autisme over het algemeen juist onbegrip is.

Daar staat tegenover dat ze allemaal weten dat ik een Wajong-achtergrond heb. Het werkterrein op mijn afdeling is sociale zekerheid (niemand hoefde dus uit te leggen wat wajong is). De vraag: hoe groot is de kans dat ze op de hoogte zijn van mijn autisme... Mij maakt het verder niet uit of ze het nu wel of niet weten, omdat ik merk dat het begrip er wel is.
Als je Wajong hebt zijn ze verplicht te vertellen wat je mankeerdt dus ze weten wat je hebt.
14 SHADES OF GREY
pi_74056272
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:56 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Als je Wajong hebt zijn ze verplicht te vertellen wat je mankeerdt dus ze weten wat je hebt.
Hoezo denk je dat? Er zit wel wat in, natuurlijk.

Blijkbaar staan mijn collega’s positiever tegenover autisme dan ikzelf
Of denk ik nog te veel in termen van: autisme is over het algemeen het einde van de wereld.
pi_74056371
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 21:00 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Hoezo denk je dat? Er zit wel wat in, natuurlijk.

Blijkbaar staan mijn collega’s positiever tegenover autisme dan ikzelf
Of denk ik nog te veel in termen van: autisme is over het algemeen het einde van de wereld.
Dat is in dit topic wel eens voorbij gekomen en dat heeft mijn behandelaar ook wel eens gezegd.

Fijne collega's heb jij
14 SHADES OF GREY
pi_74059602
Dat er nog maar veel werkgevers mogen volgen die een prettige omgeving met collega's bieden aan ASS'ers. .

Bij een oude werkgever was er ook een jongen die openlijk toegaf dat hij Asperger had. Die lag ook best goed in de groep, ondanks dat hij zijn eigenaardigheden had. Het kán dus wel. .
pi_74059615
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 21:01 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dat is in dit topic wel eens voorbij gekomen en dat heeft mijn behandelaar ook wel eens gezegd.

Fijne collega's heb jij
Ging dat niet over dat als je het zelf niet vertelt, de werkgever er via UWV wel achterkomt dat je Wajong hebt?

Leuke collega’s inderdaad, ze kennen mijn inhoudelijke kwaliteiten en ik ben redelijk meegaand.
Kunnen de mensen op jouw werk zich een beetje inleven in je situatie?
  maandag 26 oktober 2009 @ 10:25:58 #143
104367 Thrackan
new and improved
pi_74070390
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:26 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Elke situatie is anders. Je zal je altijd moeten aanpassen.
Dat wil niet zeggen dat ik het altijd doe
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_74073878
dag/avond etc maakt voor mij niet uit, als ik maar weet dat ik veilig thuis kom
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:51:48 #145
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_74080240
Zijn er toonaangevende tests op internet voor autisme? Niet dat ik dat zou hebben ofzo, maar ik ben wel benieuwd
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 26 oktober 2009 @ 16:16:00 #146
87879 Rowdie
Het is patat
pi_74081128
Ik heb ook PDD-NOS maar elke keer als ik naar bepaalde groepen met PDD-NOS ga, dan kom ik heel vaak volk tegen, die het veel erger hebben dan ikzelf.

Ik voel me daar wat 'te goed voor''
Ik pas er totaal niet bij..
Ik sta juist positief in het leven en zij meestal negatief..

Weet iemand misschien hoe ik beter in aanraking kan komen met mensen
die PDD-NOS wel begrijpen of het zelf hebben, maar dan in een hele milde vorm?

Die gewoon fatsoenlijk op eigen krachten het leven ingaan.
Leeftijden rond de 17 tot 23 jaar?

En het zijn ook Kroten
pi_74083740
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:53 schreef sempron2400 het volgende:

Is dat echt zo dat je verplicht bent om met wajong te vertellen wat je hebt? Mij lijkt het juist niet, wegens het stempelgevaar, bovendien is het privé en heb je altijd zelf de keuze om er voor uit te komen of niet. Dat geldt dan voor collega's.

Maar sempron, weet je wat het denk ik is? Ik denk niet dat jij een naam hebt als zijnde autist. Maar je collega;s kennen je wel, ze weten hoe je bent. Of ze weten van je autisme of niet, je bent geen onbekend terrein meer. En juist dat onbekende maakt het eng en zorgt voor onbegrip.

Dat is ook het grote probleem in het algemeen. Je kent iets niet, weet ergens niet van af, dat is dus afwijkend, niet normaal, en blijf je t liefst bij uit de buurt. Tot je je gaat open stellen, de moeite neemt om iemand te leren kennen mét beperking en ontdekt dat diegene eigenlijk toch niet zo heel anders is als je dacht..
pi_74083930
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:16 schreef Rowdie het volgende:
Ik heb ook PDD-NOS maar elke keer als ik naar bepaalde groepen met PDD-NOS ga, dan kom ik heel vaak volk tegen, die het veel erger hebben dan ikzelf.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, het is niet zo dat de mate van pdd-nos met een stickertje op het voorhoofd staat geplakt . Ik heb hier veel contacten op gedaan, meeste via e-mail. Stuk voor stuk lieve en leuke mensen waar ik fijn mee klets en ik hoop nog een paar mensen te zien op de meeting.
Ik heb overigens persoonlijk niet zo'n bezwaar tegen personen met een zwaardere vorm van autisme/pdd-nos ofzo. Het enige probleem is dat ik mensen goed aan- of invoel en emoties over neem, op die manier is het voor mij persoonlijk niet altijd even fijn omdat ik zelf veel te veel emoties in een keer moet verwerken en dat ook erg vermoeiend en soms zelfs emotioneel is. Maar dat geldt andersom natuurlijk ook..
pi_74087052
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:16 schreef Rowdie het volgende:

dan kan je mij pm'en

nee, even zonder dollen, heb ook iets wat Niet Anders Omschreven is, maar ga gewoon stappen en heb lol met me vrienden heb tot nu toe nog maar 1 persoon ontmoet die ook een milde variant heeft, en das een toffe gozer

marruh, je MOET toch niet met die mensen praten die het veel erger hebben? dr zitten vast wel mensen bij waar je t wel mee kan vinden, right? (in die groepen, dat is kun je me daar misschien iets meer over vertellen? waar is dat, wat doen ze, etc.)

@phpmystyle

http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aqtest.html de bekendste

http://home.iae.nl/users/jhjess/DST/index.html de dewey story test, klik links op nederlands

[ Bericht 6% gewijzigd door robuust89 op 26-10-2009 19:26:14 (meer!) ]
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  maandag 26 oktober 2009 @ 20:33:37 #150
240240 Howl
Find me in the future
pi_74090461
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 15:51 schreef phpmystyle het volgende:
Zijn er toonaangevende tests op internet voor autisme? Niet dat ik dat zou hebben ofzo, maar ik ben wel benieuwd
http://www.rdos.net/eng/Aspie-quiz.php
http://www.glennrowe.net/BaronCohen/MaleFemale.asp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')