Je moet twee implicaties bewijzen: boom => matrix en matrix => boom. Ik zou beginnen met die eerste als ik jou was. Daarna kan het handig zijn om wat simpele voorbeeldjes uit te werken voor de ander implicatie, zodat je ziet wat er gebeurt.quote:Op zondag 25 oktober 2009 17:15 schreef koffiegast het volgende:
Om heel eerlijk te zijn gaat het volgende om een opdracht die ik moet maken.
Maar ik ben zelf helemaal geen wiskundige, althans ik ben bij lange na niet zo diep de wiskunde ingegaan als voor mijn idee deze vraag eist.
Ultrametric Trees
Definition 1: ultrametric tree
Let D be a symmetric n x n matrix of real numbers. An ultrametric tree T is a tree with the following properties:
* T contains n leaves and each leave is labeled by one row/column of D;
* Each internal node of T is labeled by a value of D and has at least two children;
* For each path from a leaf to the root, the values on the nodes are given in increasing order;
* For each pair (i,j) of leaves the following holds: The last common ancestor of i and j in T is labeled using the value D(i,j).
Definition 2: Ultrametric Distance
A symmetric Matrix D of real numbers defines an ultrametric Distance if and only if for each triple of indices i,j,k holds:
The maximum of the three distances D(i,j), D(i,k) and D(j,k) is not unique; or in other words, two of the distances are equal while a third is smaller (or equal as well).
Exercise
Prove the following statement:
A symmetric Matrix D corresponds to an ultrametric tree T if and only if D defines an ultrametric distance.
Ik vraag niet om een direct antwoord, maar of iemand mij kan uitleggen hoe ik nou eigenlijk een ultrametric tree maak. En als tweede hoe ik een vector k kan hebben als ik enkel i & j heb? Of moet ik soms voor een willekeurige vector k nagaan dat de definitie van ultrametric distance klopt wanneer mijn matrix symmetrisch is? Ik heb me al een ongeluk gezocht naar websites die het me uitleggen, maar ze lijken elkaar zelfs tegen te spreken? De ene geeft als 4e conditie d(x,y) =< d(x,z)+d(y,z) en de andere d(x,y) =< max(d(x,z),d(y,z))...
Het ergste nog wel is dat het vak tot nu toe helemaal niet echt gaat over dit soort wiskunde bewijzen (het is juist biologie...) en in geen van de slides wordt ook maar een stap richting 'trees' gemaakt. Het is dus hopeloos zoeken en proberen te begrijpen tot je een ons weegt.
k is net als i en j gewoon een index, dus een element van {1, ..., n}.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:58 schreef koffiegast het volgende:
maar wat is dan k? Dat kan ik dus niet echt terugvinden in een symmetrische matrix van i en j enkel, het lijkt me verder stug k willekeurig te doen, ik bedoel dus: is er iets waarvan ik het kan afleiden? Verder zit ik nog beetje vast met hoe ik zo'n boom precies maak.
Maar dat is mijn probleem, als ik slechts 2 strings heb met elk een eigen index, van wat is dan index k? Ik bekijk het zeker compleet verkeerd ofzoquote:Op zondag 25 oktober 2009 23:12 schreef thabit het volgende:
[..]
k is net als i en j gewoon een index, dus een element van {1, ..., n}.
In de driehoeksongelijkheid heb je er 3 nodig. Je relateert dan immers de 3 onderlinge afstanden tussen 3 punten met elkaar.quote:Op zondag 25 oktober 2009 23:14 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Maar dat is mijn probleem, als ik slechts 2 strings heb met elk een eigen index, van wat is dan index k? Ik bekijk het zeker compleet verkeerd ofzo
In het algemeen kun je zulke vergelijkingen niet symbolisch oplossen. Probeer nu eerst maar eens na te gaan of de vergelijking überhaupt wel oplossingen heeft; het linkerdeel van de vergelijking lijkt een stuk groter dan het rechterdeel.quote:Op maandag 26 oktober 2009 18:16 schreef netolk het volgende:
Hoi ik heb morgen een wiskunde B toets en ik snap niet hoe ik het volgend kan uitreken
1.5^x = .5log(x)
ik moet x weten
iemand suggesties??
Hij is op te lossen ik heb hem geplot en toen had ik x is bij benadering 0,44 maar ik moet x dus exact wetenquote:Op maandag 26 oktober 2009 18:18 schreef thabit het volgende:
[..]
In het algemeen kun je zulke vergelijkingen niet symbolisch oplossen. Probeer nu eerst maar eens na te gaan of de vergelijking überhaupt wel oplossingen heeft; het linkerdeel van de vergelijking lijkt een stuk groter dan het rechterdeel.
log(x) is niet gedefinieerd op C.quote:Op maandag 26 oktober 2009 18:41 schreef GlowMouse het volgende:
Hij heeft geen oplossing in R maar wel een in C
Vast wel op Wikipedia.quote:Op maandag 26 oktober 2009 18:46 schreef GlowMouse het volgende:
Ik twijfelde al toen ik het postte. Waar staat een goed overzichtje van al die standaardfuncties met hun domein?
Het kán geen 0,44 zijn. Hier heb je een grafiekje tussen 0 en 1.quote:Op maandag 26 oktober 2009 18:43 schreef netolk het volgende:
nee, moet ongeveer 0.44 zijn maar ik kan die zooi dus niet met algebra oplossen. Had deze som van een klasgenootje gekregen en die komt er nu pas mee dat het niet exact hoefde...
Toch harstike bedankt thabit
Ik snap het al, het heeft geen oplossingen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 18:26 schreef netolk het volgende:
dit heb ik zo uit mijn boek overgenomen en als je hem plot en intersect komt er uit x = .43711598 en y = 1.193912
Die regel helemaal vergeten ja.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:16 schreef GlowMouse het volgende:
Die 3, en daarom moet je ook de derde en vierde rij omwisselen.
Ik denk dat Netolk de vgl (1.5)x = 0.5log(x) bedoelt.quote:Op maandag 26 oktober 2009 18:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het kán geen 0,44 zijn. Hier heb je een grafiekje tussen 0 en 1.
[ afbeelding ]
Rood is 1.5x, groen is .5log(x). Zie je hoe ze nooit snijden?
Inderdaad. Numeriek oplossen levert dan x = 0,4371159833 ...quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 03:29 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Ik denk dat Netolk de vgl (1.5)x = 0.5log(x) bedoelt.
Ja, hou potdomme es op met die noobvragen hieroquote:
Je moet die opmerking onder op de linkerpagina gebruiken onder het kopje ‘Kenmerken Normale Verdeling’.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:35 schreef Thije het volgende:
Ik heb een pagina ingescand van mijn "rekenboek" Mijn kennis van kansverdelingen is echt gebaseerd op dit boek. Maar ik moet zeggen dat het boek niet echt duidelijk is voor mij.
http://img9.imageshack.us/img9/2681/img342u.jpg
Zo heb ik bij vraag 1 al de eerste vraagtekens. 1a, kan ik nog gewoon beantwoorden. (gewoon uit de tekst links halen) maar 1b en 1c zijn voor mij een raadsel. Zouden jullie mij een beetje op weg kunnen helpen? Het is voor mij nog veel te vaag. (ook die zogenaamde diagram waar ik net niets vanaf kan lezen..)
p.s. de antwoorden volgens het antwoordenboek zijn: 1a. ruim 68% 1b. 95,4% en c. 2,3%
Bedankt voor jullie hulp!
p.p.s. als ik dit snap, dan ga ik naar de volgende vragen, en heb ik jullie hulp wellicht weer nodig
Blijkbaar werkt het voor geen waarden van A en B. Je zult dus een ander soort functie moeten zoeken als particuliere oplossing.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:55 schreef Hondenbrokken het volgende:
Los op: y'' + 2y' + y = x e ^ {-x}
Complementaire oplossing:
y'' + 2y' + y = 0
r2 + 2r + 1 = 0
(r + 1)2 = 0
r = -1
y_c = c_1 e ^ {-x} + c_2 x e ^{-x}
Particuliere oplossing:
y_p = (Ax + B) e ^ {-x}
y_p' = (-Ax - B + A) e ^ {-x}
y_p'' = (Ax + B - 2A) e ^ {-x}
Als ik dit nu substitueer dan kom ik uit op:
((Ax + B - 2A) + 2(-Ax - B + A) + (Ax + B)) e ^ {-x} = x e^{-x}
Vereenvoudigen geeft:
0 = x e^{-x}
Dus welke waarden moet ik nu voor A en B invullen of heb ik wat fout gedaan?
Wat voor soort moet ik dan hebben?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Blijkbaar werkt het voor geen waarden van A en B. Je zult dus een ander soort functie moeten zoeken als particuliere oplossing.
Je zou misschien iets als x2e-x kunnen proberen of zo.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:11 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Wat voor soort moet ik dan hebben?
1b. snap ik dan ook. Ik heb (u-1o) (u+1o) 14 centimer is 2x de standaarddeviattie. Dus: 95,4%. (u-2o) (u+2o)quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je moet die opmerking onder op de linkerpagina gebruiken onder het kopje ‘Kenmerken Normale Verdeling’.
Ik vind je manier van opschrijven wat verwarrend. Bij 1b heb je dus een verdeling met μ = 180cm, en de vraag is nu naar tussen (180 - 14) en (180 + 14), omdat σ = 7, is dit dus (μ - 2σ) en (μ + 2σ) – wat jij nog met (μ - 1σ) en (μ + 1σ) doet bij 1b) is me niet duidelijk.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:22 schreef Thije het volgende:
[..]
1b. snap ik dan ook. Ik heb (u-1o) (u+1o) 14 centimer is 2x de standaarddeviattie. Dus: 95,4%. (u-2o) (u+2o)
1c. Na lang denken snap ik hem. Eerst dacht ik 100%-95,4= 4,6%??? Dus dat is de rest! Maar de rest zit natuurlijk ook onder 180-14. Dus!! 4,6% / 2 = 2,3% (ik heb wel het gevoel dat mijn manier de onorthodoxe manier is. Klopt dat)
(u en o gebruik ik even als die wiskundige tekentjes)
Ik probeerde y_p = (Ax^2 + BX) e ^ {-x}quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:14 schreef thabit het volgende:
[..]
Je zou misschien iets als x2e-x kunnen proberen of zo.
Ok dankjewel, maar in dit geval weet ik dus (gelukkig) dat die eerste met standaarddeviatie 68% is. (dat staat gegeven) kan ik daar zonder die 68% ook zelf achter komen door bijv. de grafiek af te lezen? (formule?) Of heb ik daar in dit geval te weinig informatie voor en moet ik het maar "aannemen"?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind je manier van opschrijven wat verwarrend. Bij 1b heb je dus een verdeling met μ = 180cm, en de vraag is nu naar tussen (180 - 14) en (180 + 14), omdat σ = 7, is dit dus (μ - 2σ) en (μ + 2σ) – wat jij nog met (μ - 1σ) en (μ + 1σ) doet bij 1b) is me niet duidelijk.
Maar goed, 1c. Je aanpak en antwoord is in principe goed, en ook wel orthodox, maar ik zal dan even toelichten waarom dat zo is. Er staat bovenaan de linker bladzijde opgemerkt dat de kromme symmetrisch is. Dus dat betekent dat inderdaad de helft van de rest onder 180 - 14 moet zitten, zoals jij het zegt, en de andere helft erboven, anders zou het niet symmetrisch zijn. Vandaar dat je dus 4,6%/2 = 2,3% krijgt.
Er geldt altijd (voor een Normale Verdeling) dat tussen (μ - 1σ) en (μ + 1σ) 68,3% van de waarnemingen ligt. Als dat niet zo is, dan is het geen Normale Verdeling, idem m.b.t. 95,4% voor (μ - 2σ) t/m (μ + 2σ) en 99,7% voor (μ - 3σ) t/m (μ + 3σ). Maar dat zijn getallen die inderdaad gegeven moeten zijn.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:43 schreef Thije het volgende:
[..]
Ok dankjewel, maar in dit geval weet ik dus (gelukkig) dat die eerste met standaarddeviatie 68% is. (dat staat gegeven) kan ik daar zonder die 68% ook zelf achter komen door bijv. de grafiek af te lezen? (formule?) Of heb ik daar in dit geval te weinig informatie voor en moet ik het maar "aannemen"?
Kijk eens wat er onderaan je linker bladzijde staat ... De antwoorden op 1b en 1c krijg je ook (bijna) kado. Welk niveau is dit als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 14:35 schreef Thije het volgende:
Ik heb een pagina ingescand van mijn "rekenboek" Mijn kennis van kansverdelingen is echt gebaseerd op dit boek. Maar ik moet zeggen dat het boek niet echt duidelijk is voor mij.
http://img9.imageshack.us/img9/2681/img342u.jpg
Zo heb ik bij vraag 1 al de eerste vraagtekens. 1a, kan ik nog gewoon beantwoorden. (gewoon uit de tekst links halen) maar 1b en 1c zijn voor mij een raadsel. Zouden jullie mij een beetje op weg kunnen helpen? Het is voor mij nog veel te vaag. (ook die zogenaamde diagram waar ik net niets vanaf kan lezen..)
p.s. de antwoorden volgens het antwoordenboek zijn: 1a. ruim 68% 1b. 95,4% en c. 2,3%
Bedankt voor jullie hulp!
p.p.s. als ik dit snap, dan ga ik naar de volgende vragen, en heb ik jullie hulp wellicht weer nodig
Je aanpak is niet generiek genoeg. Als y (de gezochte functie) een product is van een kwadratisch polynoom in x en e-x, dan zullen de eerste afgeleide y' en de tweede afgeleide y'' dat ook zijn (waarom?). En het rechterlid van je DV is ook zo op te vatten, zij het dat de coëfficient van x2 hier nul is. Ik zou dus uitgaan van:quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:41 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Ik probeerde y_p = (Ax^2 + BX) e ^ {-x}
Dat kwam uit op:
(-2Ax + 2A) e ^ {-x} = x e {-x}
-2A = 1 en 2A = 0
Een dergelijke waarde van A bestaat niet.
Ik heb nog steeds hulp nodig.
Met lineaire en constante termen in het polynoom zal het niet gaan werken, die worden toch naar 0 gestuurd door de differentiaaloperator (het lineaire stelsel waarnaar je verwijst zal gegarandeerd strijdig zijn). Maar je zou natuurlijk nog een graadje verder kunnen gaan of gewoon in het algemeen xne-x invullen en kijken wat er gebeurt. Als zoiets niet werkt, dan weet ik het ook niet zo gauw maar het lijkt me dat het wel moet werken.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:45 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je aanpak is niet generiek genoeg. Als y (de gezochte functie) een product is van een kwadratisch polynoom in x en e-x, dan zullen de eerste afgeleide y' en de tweede afgeleide y'' dat ook zijn (waarom?). En het rechterlid van je DV is ook zo op te vatten, zij het dat de coëfficient van x2 hier nul is. Ik zou dus uitgaan van:
y = (Ax2 + Bx + C)e-x
Door differentiëren, invullen in de DV, herleiden van het linkerlid op een product van een kwadratisch polynoom en e-x en gelijkstellen van de coëfficienten van het kwadratisch polynoom in linker en rechter lid krijg je dan een stelsel van drie lineaire vergelijkingen in de drie onbekenden A,B,C. Dan zou het moeten lukken.
Werkt niet.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:45 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je aanpak is niet generiek genoeg. Als y (de gezochte functie) een product is van een kwadratisch polynoom in x en e-x, dan zullen de eerste afgeleide y' en de tweede afgeleide y'' dat ook zijn (waarom?). En het rechterlid van je DV is ook zo op te vatten, zij het dat de coëfficient van x2 hier nul is. Ik zou dus uitgaan van:
y = (Ax2 + Bx + C)e-x
Door differentiëren, invullen in de DV, herleiden van het linkerlid op een product van een kwadratisch polynoom en e-x en gelijkstellen van de coëfficienten van het kwadratisch polynoom in linker en rechter lid krijg je dan een stelsel van drie lineaire vergelijkingen in de drie onbekenden A,B,C. Dan zou het moeten lukken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |