Kijk even naar het plaatje bij dit artikel. Bereik en codomein zijn niet hetzelfde begrip. Het is wel zo dat het bereik altijd een deelverzameling van het codomein is, dus bereik en codomein kunnen wel samenvallen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 21:26 schreef Burakius het volgende:
Kan iemand hier mij grafisch tonen hoe het nou zit met codomein. Gewoon een voorbeeld in een grafiek ofzo, wat nou precies het codomein is. Jipjanneke stijl. Want codomein is ook bereik toch? Echt een epic fail ben ik
Er is verder weinig aan te tekenen. Neem als voorbeeld de functiequote:Op zaterdag 24 oktober 2009 22:16 schreef Burakius het volgende:
Ja die had ik al bekeken en snapte er vrij weinig van. Is het niet mogelijk een grafiekje te tekenen ofzo waarin ze staan aangegeven?
Laat ik eerst me pre-master + master halenquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:07 schreef Iblis het volgende:
Ik kan je de Kleine stelling van Fermat dan aanraden om mee te beginnen.
Nee, dat is het bereik (mits f inverteerbaar is). Lees de posts hierboven; Riparius legt het prima uit.quote:Op zondag 25 oktober 2009 10:31 schreef Hondenbrokken het volgende:
Zoals ik het begrijp is codomein het domein van de inverse.
Alleen als f(x) = x^2 dan heeft f(x): R -> R geen zin, want de inverse f{^-1}(x) = sqrt(x) geeft als x < 0 complexe resultaten en die vallen buiten R, dus hebben die dan geen oplossing, dus dan kan R helemaal geen codomein van f zijn.
Ik weet het ook niet helemaal meerquote:Op zondag 25 oktober 2009 @ 13:44 schreef GlowMouse het volgende:
wat bedoel je met 'geen deel van het verband'?
-2^x geeft juist die tabel, even kijken wat er gebeurt met haakjes bij allesquote:Op zondag 25 oktober 2009 @ 14:54 schreef GlowMouse het volgende:
Je hebt nu f(x) = a*b^t met a=1 en b=-2. En dat is geen exponentiële functie want dan moet b positief zijn.
-2^x zou wel een andere grafiek moeten geven (dan a=-1 en b=2).
Wat wil je eerst doen? -2 uitrekenen of eerst 2^x uitrekenen?quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:12 schreef RenRen- het volgende:
Maar hoe dan? Als ik -2 tussen haakjes zet, krijg ik dus dezelfde uitkomst als zonder haakjesDaarom ben ik zo in de war.
Ik weet het nietquote:Op zondag 25 oktober 2009 @ 15:13 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat wil je eerst doen? -2 uitrekenen of eerst 2^x uitrekenen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgordequote:Op zondag 25 oktober 2009 15:15 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Ik weet het nietIn mijn reader staat dus.
-2^xEn aangezien ik dan een of ander puntig ding krijg als grafiek, is dat zekerweten fout. En als ik de -2 tussen haakjes zet. Heb ik nogsteeds een puntig ding
Ja, dat weet ik allemaal, maar nog snap ik niet wat ik verkeerd doe. Omdat haakjes eerst verwerkt worden, zou ik -2 eerst tussen haakjes moeten zetten, toch? Omdat anders de min genegerd wordt en gelijk naar de ^ gekeken wordt, toch?quote:Op zondag 25 oktober 2009 @ 15:17 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
is het niet zo dat bij -2^x dat je een positief getal krijgt bij een x dat even is en een negatief getal bij oneven?quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:21 schreef RenRen- het volgende:
Ik heb geen idee, mijn hoofd blokkeert alles op het momentMoet 2^x tussen haakjes dan?
Nee, normaliter heeft machtsverheffen prioriteit. Dus -2x is -(2x), en als je wilt wat jij wilt doe je (-2)x. Excel interpreteert -2x echter blijkbaar als (-2)x en niet als -(2x).quote:Op zondag 25 oktober 2009 17:20 schreef koffiegast het volgende:
[..]
is het niet zo dat bij -2^x dat je een positief getal krijgt bij een x dat even is en een negatief getal bij oneven?
-2^2 -> -2*-2 = 4, -2^3 -> -2*-2*-2 = -8
Ja, al verholpen voordat ik jouw bericht las.quote:
Ja, dát werkte dus.quote:Op zondag 25 oktober 2009 @ 17:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, normaliter heeft machtsverheffen prioriteit. Dus -2x is -(2x), en als je wilt wat jij wilt doe je (-2)x. Excel interpreteert -2x echter blijkbaar als (-2)x en niet als -(2x).
y1 = (480*X^2) - (40*X^3)quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:08 schreef Gratau het volgende:
kan iemand mij helpen met deze formule: N = 480x2(kwadraat) - 40x3(kwadraat).
de formule snap ik wel enzo, maar ik krijg het maar niet op m'n grafische rekenmachine. welke waarden moet ik hebben om de grafiek te plotten?
Schijf die formule om te beginnen eens wat begrijpelijker op. Je kunt hier gebruik maken van subscript en superscript, dus doe dat dan ook.quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:08 schreef Gratau het volgende:
kan iemand mij helpen met deze formule: N = 480x2(kwadraat) - 40x3(kwadraat).
de formule snap ik wel enzo, maar ik krijg het maar niet op m'n grafische rekenmachine. welke waarden moet ik hebben om de grafiek te plotten?
ja, maar dan zie ik hem niet of heel klein ofzo. ik kan de juiste waarden niet vinden voor de X en Y min/maxquote:Op zondag 25 oktober 2009 18:15 schreef GlowMouse het volgende:
N = 480x² - 40x³ ?
Kun je toch zo invullen op een grafische rekenmachine?
window aanpassen, eerst je x kiezen en dan bedenken welke y daarbij horen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:17 schreef Gratau het volgende:
[..]
ja, maar dan zie ik hem niet of heel klein ofzo. ik kan de juiste waarden niet vinden voor de X en Y min/max
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |