Wat wil je eerst doen? -2 uitrekenen of eerst 2^x uitrekenen?quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:12 schreef RenRen- het volgende:
Maar hoe dan? Als ik -2 tussen haakjes zet, krijg ik dus dezelfde uitkomst als zonder haakjesDaarom ben ik zo in de war.
Ik weet het nietquote:Op zondag 25 oktober 2009 @ 15:13 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat wil je eerst doen? -2 uitrekenen of eerst 2^x uitrekenen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgordequote:Op zondag 25 oktober 2009 15:15 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Ik weet het nietIn mijn reader staat dus.
-2^xEn aangezien ik dan een of ander puntig ding krijg als grafiek, is dat zekerweten fout. En als ik de -2 tussen haakjes zet. Heb ik nogsteeds een puntig ding
Ja, dat weet ik allemaal, maar nog snap ik niet wat ik verkeerd doe. Omdat haakjes eerst verwerkt worden, zou ik -2 eerst tussen haakjes moeten zetten, toch? Omdat anders de min genegerd wordt en gelijk naar de ^ gekeken wordt, toch?quote:Op zondag 25 oktober 2009 @ 15:17 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
is het niet zo dat bij -2^x dat je een positief getal krijgt bij een x dat even is en een negatief getal bij oneven?quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:21 schreef RenRen- het volgende:
Ik heb geen idee, mijn hoofd blokkeert alles op het momentMoet 2^x tussen haakjes dan?
Nee, normaliter heeft machtsverheffen prioriteit. Dus -2x is -(2x), en als je wilt wat jij wilt doe je (-2)x. Excel interpreteert -2x echter blijkbaar als (-2)x en niet als -(2x).quote:Op zondag 25 oktober 2009 17:20 schreef koffiegast het volgende:
[..]
is het niet zo dat bij -2^x dat je een positief getal krijgt bij een x dat even is en een negatief getal bij oneven?
-2^2 -> -2*-2 = 4, -2^3 -> -2*-2*-2 = -8
Ja, al verholpen voordat ik jouw bericht las.quote:
Ja, dát werkte dus.quote:Op zondag 25 oktober 2009 @ 17:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, normaliter heeft machtsverheffen prioriteit. Dus -2x is -(2x), en als je wilt wat jij wilt doe je (-2)x. Excel interpreteert -2x echter blijkbaar als (-2)x en niet als -(2x).
y1 = (480*X^2) - (40*X^3)quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:08 schreef Gratau het volgende:
kan iemand mij helpen met deze formule: N = 480x2(kwadraat) - 40x3(kwadraat).
de formule snap ik wel enzo, maar ik krijg het maar niet op m'n grafische rekenmachine. welke waarden moet ik hebben om de grafiek te plotten?
Schijf die formule om te beginnen eens wat begrijpelijker op. Je kunt hier gebruik maken van subscript en superscript, dus doe dat dan ook.quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:08 schreef Gratau het volgende:
kan iemand mij helpen met deze formule: N = 480x2(kwadraat) - 40x3(kwadraat).
de formule snap ik wel enzo, maar ik krijg het maar niet op m'n grafische rekenmachine. welke waarden moet ik hebben om de grafiek te plotten?
ja, maar dan zie ik hem niet of heel klein ofzo. ik kan de juiste waarden niet vinden voor de X en Y min/maxquote:Op zondag 25 oktober 2009 18:15 schreef GlowMouse het volgende:
N = 480x² - 40x³ ?
Kun je toch zo invullen op een grafische rekenmachine?
window aanpassen, eerst je x kiezen en dan bedenken welke y daarbij horen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:17 schreef Gratau het volgende:
[..]
ja, maar dan zie ik hem niet of heel klein ofzo. ik kan de juiste waarden niet vinden voor de X en Y min/max
Je moet twee implicaties bewijzen: boom => matrix en matrix => boom. Ik zou beginnen met die eerste als ik jou was. Daarna kan het handig zijn om wat simpele voorbeeldjes uit te werken voor de ander implicatie, zodat je ziet wat er gebeurt.quote:Op zondag 25 oktober 2009 17:15 schreef koffiegast het volgende:
Om heel eerlijk te zijn gaat het volgende om een opdracht die ik moet maken.
Maar ik ben zelf helemaal geen wiskundige, althans ik ben bij lange na niet zo diep de wiskunde ingegaan als voor mijn idee deze vraag eist.
Ultrametric Trees
Definition 1: ultrametric tree
Let D be a symmetric n x n matrix of real numbers. An ultrametric tree T is a tree with the following properties:
* T contains n leaves and each leave is labeled by one row/column of D;
* Each internal node of T is labeled by a value of D and has at least two children;
* For each path from a leaf to the root, the values on the nodes are given in increasing order;
* For each pair (i,j) of leaves the following holds: The last common ancestor of i and j in T is labeled using the value D(i,j).
Definition 2: Ultrametric Distance
A symmetric Matrix D of real numbers defines an ultrametric Distance if and only if for each triple of indices i,j,k holds:
The maximum of the three distances D(i,j), D(i,k) and D(j,k) is not unique; or in other words, two of the distances are equal while a third is smaller (or equal as well).
Exercise
Prove the following statement:
A symmetric Matrix D corresponds to an ultrametric tree T if and only if D defines an ultrametric distance.
Ik vraag niet om een direct antwoord, maar of iemand mij kan uitleggen hoe ik nou eigenlijk een ultrametric tree maak. En als tweede hoe ik een vector k kan hebben als ik enkel i & j heb? Of moet ik soms voor een willekeurige vector k nagaan dat de definitie van ultrametric distance klopt wanneer mijn matrix symmetrisch is? Ik heb me al een ongeluk gezocht naar websites die het me uitleggen, maar ze lijken elkaar zelfs tegen te spreken? De ene geeft als 4e conditie d(x,y) =< d(x,z)+d(y,z) en de andere d(x,y) =< max(d(x,z),d(y,z))...
Het ergste nog wel is dat het vak tot nu toe helemaal niet echt gaat over dit soort wiskunde bewijzen (het is juist biologie...) en in geen van de slides wordt ook maar een stap richting 'trees' gemaakt. Het is dus hopeloos zoeken en proberen te begrijpen tot je een ons weegt.
k is net als i en j gewoon een index, dus een element van {1, ..., n}.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:58 schreef koffiegast het volgende:
maar wat is dan k? Dat kan ik dus niet echt terugvinden in een symmetrische matrix van i en j enkel, het lijkt me verder stug k willekeurig te doen, ik bedoel dus: is er iets waarvan ik het kan afleiden? Verder zit ik nog beetje vast met hoe ik zo'n boom precies maak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |