abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 oktober 2009 @ 12:24:01 #1
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_73801134

DSB Bank is maandag 12 oktober 2009 door de rechtbank onder curatele gesteld. Er is een curator benoemd.

Samenvatting van het nieuws tot nu toe:

• DSB is negatief in het nieuws
  • Lakeman vecht een verbale oorlog met DSB uit en roept op tot een bankrun
  • DNB vraagt rechter om noodregeling
  • Na een eerste uitspraak mislukt dit, een tweede keer wordt DSB wél onder de noodregeling geplaats
  • Na twee dagen geven de bewindvoerders aan dat een faillissement onafwendbaar is
  • Rechtbank geeft DSB tot vrijdag 16 oktober 12 uur de tijd om te onderzoeken of een complete overname tot de mogelijkheden behoort. Lukt dit niet, dan wordt het faillissement uitgesproken.
  • Het overleg tussen DSB en de vijf grote banken is mislukt. Zij nemen de bank niét over.
  • Volgens DSB is er nog 1 Amerikaanse partij die geïnteresseerd is in overname.
  • Vrijdagmiddag om 12:00 is de rechtszaak omtrent de aanvraag voor faillissement begonnen. Het wachten is op de uitspraak.

De situatie rondom hypotheken, verzekeringen e.d. is nog niet duidelijk.

Uitstroom gelden DSB per uur (PDF)

En op verzoek:

Vorige delen:
    DSBbank in 't nieuws - "gedupeerden willen faillissement"
    DSB #2: Run op de bank?
    DSB #3: Faillissement in zicht?
    DSBbank #4 - Toekomst aan een zijden draadje...?
    De Subprime Bank (DSB) #5: onder curatele
    DSB#6 Waar Wellink Lakeman laakt
    DSB #7 met extra gratis noodregeling
    DSB #8 - vanavond al faillissement?
    DSB #9 - met de rechtszitting (LIVE)
    DSB #10 - LoneStar, plan B of failliet?

[ Bericht 49% gewijzigd door Zero2Nine op 18-10-2009 13:21:53 ]
  • ---
    And when the leaves fall the land looks more human
    it's got me questioning the essence of my farm boy blues
    hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
    pi_73801203
    Is goed ... Wel de OP er bij??
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 11:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe bedoel je de bank run was al een jaar aan de gang? Daarover heb ik niks gelezen en betwijfel dan ook dat DSB hoe dan ook failliet was gegaan.
    Was bij Nova of P&W, al een jaar waren spaarders hun geld aan het terugtrekken uit DSB. Dit bedrag werd steeds groter, naar mate DSB vaker negatief in het nieuws kwam. Niet zo spectaculair groot dat DSB binnen weken failliet zou gaan, maar wel binnen afzienbare tijd. Dat was ook de reden waarom de DNB al een tijd met Scheringa aan het praten was.
    pi_73801284
    Nog minder dan 21 uur....
      zondag 18 oktober 2009 @ 12:34:55 #4
    195606 ikweethetookniet
    Weet jij het wel ?
    pi_73801396
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 12:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
    Nog minder dan 21 uur....
    Het CDA is er al uit die mogen niet werken op de dag des heeren

Dus Balkie wat is het geworden
    pi_73801420
    Spannend, ik heb nog wel hoop dat het wordt overgenomen
    pi_73801771
    Ik geloof niet in een overname, daarvoor is het risico te groot.

Als de rekeningen weer open gaan, halen de mensen die meer dan 1 ton op een spaarrekening hebben staan eerst hun geld weg.
    pi_73801839
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 12:50 schreef rja het volgende:
    Ik geloof niet in een overname, daarvoor is het risico te groot.

Als de rekeningen weer open gaan, halen de mensen die meer dan 1 ton op een spaarrekening hebben staan eerst hun geld weg.
    Tja, das idd een groot risico.
    pi_73802048
    zoals ik al eerder zei als je dsb vergelijkt met de rest wat ze hebben overgenomen dan is dsb best gezond
    pi_73802050
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 12:52 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Tja, das idd een groot risico.
    Het is geeneens een risico. Het gaat gewoon gebeuren.
    Je zou wel heel erg dom zijn als je je geld laat staan.
    Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
      zondag 18 oktober 2009 @ 13:11:05 #10
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_73802351
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:00 schreef Pedroso het volgende:

[..]

Het is geeneens een risico. Het gaat gewoon gebeuren.
    Je zou wel heel erg dom zijn als je je geld laat staan.
    Dat hangt er vanaf. Als je ergens anders je betaalrekening hebt met nog voldoende saldo en minder dan 100K bij de DSB dan verandert er weinig bij een overname. DSB blijft een Nederlandse bank en het DGS blijft van kracht. Tenzij die cowboys ineens fors in de rente gaan snijden, maar dan weten ze pas echt praktisch zeker dat iedereen wegloopt.
    ---
      Moderator zondag 18 oktober 2009 @ 13:17:29 #11
    236264 crew  capricia
    pi_73802531
    Laat de cowboys maar binnen!
    TVP
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      zondag 18 oktober 2009 @ 13:20:53 #12
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_73802636
    Die cowboys zijn wel gebonden aan alle contracten die de DSB afgesloten heeft.
    The End Times are wild
      zondag 18 oktober 2009 @ 13:23:39 #13
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_73802720
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:20 schreef LXIV het volgende:
    Die cowboys zijn wel gebonden aan alle contracten die de DSB afgesloten heeft.
    Dat klopt, maar alleen als er echt getekende contracten liggen toch? Die stichtingen hebben geen van allen nog een contract met DSB. In het vorige topic bleek er dus wel een advies van de Ombudsman te liggen maar dit is dus ook slechts een advies en niet bindend.
    ---
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 18 oktober 2009 @ 13:31:51 #14
    862 Arcee
    Look closer
    pi_73802991
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
    pi_73803050
    LoanSharks
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_73803241
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:11 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf. Als je ergens anders je betaalrekening hebt met nog voldoende saldo en minder dan 100K bij de DSB dan verandert er weinig bij een overname. DSB blijft een Nederlandse bank en het DGS blijft van kracht. Tenzij die cowboys ineens fors in de rente gaan snijden, maar dan weten ze pas echt praktisch zeker dat iedereen wegloopt.
    Precies. De mensen die er meer dan 100K hebben staan zullen waarschijnlijk iig een deel overboeken naar een andere rekening, maar mensen die er minder hebben staan hoeven zich niet al te druk te maken. Mensen die er een (achtergestelde) deposito hebben lopen kunnen sowieso weinig doen. Er zullen vast wel een aantal mensen zijn die hun geld er weghalen, maar of het meteen weer storm gaat lopen weet ik niet. Het zal ook voor een groot deel afhangen hoe de media gaan reageren.
      zondag 18 oktober 2009 @ 13:52:51 #17
    196342 Eg_Wel
    Ik Hoop Dat Ik Stoor
    pi_73803609
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 21:00 schreef mr_me_me het volgende:
    [ afbeelding ]
    Omdat ik er om moest lachen, nog een keer en tevens TVP..
    -- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
    pi_73803840
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:00 schreef thefreakje het volgende:
    zoals ik al eerder zei als je dsb vergelijkt met de rest wat ze hebben overgenomen dan is dsb best gezond
    Maar IKB werd gesteund door de Duitse overheid.

Dat is met DSB niet zo, het risico is gewoon te groot, dat de bankrun doorgaat.
    pi_73804027
    24 uur om een deal te bereiken met overnamepartij...... DSB krijgt koekje van eigen deeg!
    pi_73805228
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:59 schreef rja het volgende:

[..]

Maar IKB werd gesteund door de Duitse overheid.

Dat is met DSB niet zo, het risico is gewoon te groot, dat de bankrun doorgaat.
    zoals ik dus al zei, dsb is gezond vergeleken met de amerikaanse, duitse, koreaanse en japanse banken die lone star heeft overgenomen.
    pi_73805518
    Dat Lone Star, is dat nou een voorbeeld van een hedge fund of is dat weer iets anders?
    pi_73805781
    ik denk dat die club van Jelle met lege handen staat bij een overname.

Van de Goor mocht/wilde die overeenkomst niet tekenen omdat hij bang was voor sancties van de DSB, hij koos dus voor zichzelf
    pi_73805796
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:46 schreef Sloggi het volgende:
    Dat Lone Star, is dat nou een voorbeeld van een hedge fund of is dat weer iets anders?
    een investeringsvehikel
    pi_73805857
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:41 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Precies. De mensen die er meer dan 100K hebben staan zullen waarschijnlijk iig een deel overboeken naar een andere rekening, maar mensen die er minder hebben staan hoeven zich niet al te druk te maken. Mensen die er een (achtergestelde) deposito hebben lopen kunnen sowieso weinig doen. Er zullen vast wel een aantal mensen zijn die hun geld er weghalen, maar of het meteen weer storm gaat lopen weet ik niet. Het zal ook voor een groot deel afhangen hoe de media gaan reageren.
    Die halen denk ik alles weg, vergeet niet dat ze al een week niet meer bij hun geld kunnen
      zondag 18 oktober 2009 @ 15:07:59 #25
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_73806318
    quote:
    'Wouter, zonder jouw hulp redden we het niet!'
    De Raad van Bestuur van de DSB Bank doet in een brief aan Wouter Bos een laatste verzoek om de bank te redden. Hieronder de volledige tekst:

Beste Wouter,

Zonder jouw hulp zal morgen het faillissement van DSB Bank worden uitgesproken.

Wij zien een mogelijkheid waarmee we DSB Bank, de spaarders, klanten alsmede personeel kunnen redden. Dit als gevolg van een gisteren gestarte massale actie van onze achtergestelde en niet gegarandeerde spaarders. De spaarders zijn hiermee begonnen, de vakbonden en ondernemingsraad steunen het ook. En natuurlijk sluiten ook wij ons hier graag bij aan. Jij bent hierbij nog de enige ontbrekende schakel die nodig is om dit plan te realiseren. Er is in totaal Eur 200 mln vermogenssteun nodig. Dit bedrag is nodig om alle problemen en klachten in de meest ruime zin van het woord tot een oplossing te brengen.

Van die Eur 200 mln kan Eur 100 mln opgebracht worden door onze spaarders.

Wat ons voor ogen staat is dat wij in combinatie met de overheid en achtergestelde en niet gegarandeerde spaarders een aanvullende vermogensstorting binnen DSB Bank realiseren.

Via de massale actie van onze achtergestelde spaarders is het dus mogelijk de helft van het benodigde aanvullende kapitaal te realiseren. Hiervoor hebben zich sinds gisteren al heel veel spaarders aangemeld.

Mijn vraag is of de staat beschikbaar is om de andere helft van de in totaal benodigde Eur 200 mln voor zijn rekening te nemen in de vorm van een lening. Doordat de klachten en claims opgelost worden zal de betaalbaarheid door klanten en de kwaliteit van de DSB kredietportefeuille verbeteren. Daardoor kan De Nederlandsche Bank in principe niet anders dan tot de conclusie komen om de eerder doorgevoerde haircut van Eur 800 mln op beleenbare activa grotendeels danwel geheel terug te draaien. Hiermee zal ook de liquiditeitsproblematiek opgelost zijn. Daarbij zal met de steun van de staat ook het opvraagbaarheidsrisico van de huidige resterende spaarklanten sterk afnemen.

Wij zeggen toe dat indien deze steun komt vanuit de staat en DNB, dat wij overeenkomstig de wensen van DNB met betrekking tot governance en aandeelhouderschap zullen handelen. Dit zoals ook al was overeengekomen met DNB twee weken terug. Dit zelfde geldt uiteraard ook voor de door de AFM gestelde eisen.

Met vriendelijke groet,

De Raad van Bestuur van DSB Bank
    Bron: RTL, http://www.rtl.nl/%28/act(...)B_aan_Wouter_Bos.xml
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')