Over het algemeen is dat een persbericht van een instituut. De betreffende onderzoekers zullen wel materiaal schrijven dat door pr mensen herschreven wordt.quote:Op woensdag 27 januari 2010 09:32 schreef Forno het volgende:
Wie schrijft die persberichten dan, vraag ik me af? De wetenschapper, de pr-afdeling van een wetenschappelijk instituut, of de wetenschapsjournalist? Ervan uitgaande dat het persbericht vaak de bron van onduidelijkheden/onvolkomenheden is.
Meestal is het persbericht en de achterliggende publicatie niet de bron van de onduidelijkheden. Heel soms misinterpretaties ervan in publicaties naderhand wel.quote:Op woensdag 27 januari 2010 09:32 schreef Forno het volgende:
Wie schrijft die persberichten dan, vraag ik me af? De wetenschapper, de pr-afdeling van een wetenschappelijk instituut, of de wetenschapsjournalist? Ervan uitgaande dat het persbericht vaak de bron van onduidelijkheden/onvolkomenheden is.
meer dan 95 procent van de wetenschappers (in dienst van de overheid of universiteit) kopieren elkaars werk met "copy en paste" in officiele artikelen en voor de rest zijn ze heel goed in het zitten op hun reet tot aan hun pensioenleeftijd.quote:Op woensdag 13 januari 2010 11:37 schreef Molurus het volgende:
Het is al veel langer bekend: de wetenschap heeft een groot PR probleem. Wetenschappers zijn goed in wat ze doen, maar niet goed in het presenteren van hun bevindingen aan gewone mensen.
Dit lijkt me ronduit flauwekul.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:12 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
meer dan 95 procent van de wetenschappers (in dienst van de overheid of universiteit) kopieren elkaars werk met "copy en paste" in officiele artikelen en voor de rest zijn ze heel goed in het zitten op hun reet tot aan hun pensioenleeftijd.
En ik kan het ze niet kwalijk nemen, ze zijn er gewoon ingestonken en zitten hun leven er aan vast.
Wat zou jij doen als je wetenschapper bent en je hebt vrouw, kinderen en hypotheek ? Dan houd je je koest en zit je gewoon je tijd uit.quote:
Niemand kent het wetenschappelijke wereldje zo goed als Bankfurt, en dat allemaal van achter zijn bureaustoel. Zittend op z'n luie reet op z'n pc de wereld analyserenquote:Op donderdag 28 januari 2010 19:12 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
meer dan 95 procent van de wetenschappers (in dienst van de overheid of universiteit) kopieren elkaars werk met "copy en paste" in officiele artikelen en voor de rest zijn ze heel goed in het zitten op hun reet tot aan hun pensioenleeftijd.
En ik kan het ze niet kwalijk nemen, ze zijn er gewoon ingestonken en zitten hun leven er aan vast.
Ik hoor vast bij die andere 5%.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:44 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als je wetenschapper bent en je hebt vrouw, kinderen en hypotheek ? Dan houd je je koest en zit je gewoon je tijd uit.
Wat een onzin! Het is veel leuker om uit te zoeken hoe dingen in elkaar zitten dan om je tijd uit te zitten.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:44 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als je wetenschapper bent en je hebt vrouw, kinderen en hypotheek ? Dan houd je je koest en zit je gewoon je tijd uit.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 09:06 schreef Haushofer het volgende:
Nou ja, wat natuurlijk wel belangrijk is in een wetenschappelijke carriere is het aantal citaties. Dat zal een reden zijn voor een deel van de wetenschappers om "makkelijk te scoren" in plaats van zich te werpen op de echt fundamentele vraagstukken, los van andere redenen natuurlijk. Maar iemand als Bankfurt kent waarschijnlijk persoonlijk niet veel mensen die hun geld in de wetenschap verdienen, kent het wereldje ook niet maar meent het wel te kunnen analyseren met behulp van een (natuurlijk!) enorme berg mensenkennis. En dan worden bepaalde zaken al gauw weer doorgetrokken naar het andere uiterste.
Tsja, daar kan ik alleen maar om gniffelen. Ergens is het wel zielig, die zelfingenomenheid.
Nog steeds actueel.quote:Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge
Ik ben het zeker met je eens dat het uitzoeken heel leuk kan zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 00:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
... Het is veel leuker om uit te zoeken hoe dingen in elkaar zitten dan om je tijd uit te zitten.
De wetenschap werkt niet hetzelfde als de politiek.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:23 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik ben het zeker met je eens dat het uitzoeken heel leuk kan zijn.
Maar ... er toestemming voor krijgen (binnen een faculteit) is iets heel anders.
Zolang jij geen bedreiging vormt voor de gevestigde wetenschappelijke orde, kun je je gang gaan.
Kijk es in dat topic over het artikel van Verlinde om je nergens op gebaseerde uitspraak al weerlegd te zien worden. Misschien heb je te veel vrije tijd om dit soort flauwekul te bedenkenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:23 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik ben het zeker met je eens dat het uitzoeken heel leuk kan zijn.
Maar ... er toestemming voor krijgen (binnen een faculteit) is iets heel anders.
Zolang jij geen bedreiging vormt voor de gevestigde wetenschappelijke orde, kun je je gang gaan.
Deze beide branches worden betaald door de belastingbetaler, en de politiek regelt de budgetten voor zichzelf EN de wetenschap. Verder benoemd de poltiek ook de poppetjes in de wetenschap.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap werkt niet hetzelfde als de politiek.
Je overziet 1 fundamenteel verschil tussen wetenschap en politiek: een wetenschappelijke waarheid is eenduidig, verifieerbaar, reproduceerbaar en onvermijdbaar. Je kunt iemand die een belangrijke ontdekking doet niet simpel de mond snoeren en doen alsof er niets gebeurd is. je kunt niet in een beleidsnota de conclusies naar behoeven aanpassen. De politiek is wat dat betreft oneindig veel flexibeler.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:38 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Deze beide branches worden betaald door de belastingbetaler, en de politiek regelt de budgetten voor zichzelf EN de wetenschap. Verder benoemd de poltiek ook de poppetjes in de wetenschap.
Daar draait alles om.. ...
Echte ontdekkingen en grote stappen vooruit worden in het diepste geheim ontwikkeld met eenvoudige middelen door mensen met een ideaal die zich niet laten afschrikken door hierarchische procedures en faculteitsdictaturen geleid door arrogante professoren in doorgekookt Byzantinisme.
Bestudeer het verhaal van Watson maar eens met de ontdekking van het DNA. Je zult verbijsterd staan, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Ik bewonder je oprechte geloof in wetenschap, zuiver gezien ben ik het met je eens, alleen de "gevestigde wetenschappelijke orde" is een puur politiek machtsblok in de alliantie van politiek, industrie, militairen en medici.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je overziet 1 fundamenteel verschil tussen wetenschap en politiek: een wetenschappelijke waarheid is eenduidig, verifieerbaar, reproduceerbaar en onvermijdbaar.
Helaas.... Veel brillante wetenschappers houden daarom wijselijk hun mond.quote:Je kunt iemand die een belangrijke ontdekking doet niet simpel de mond snoeren en doen alsof er niets gebeurd is. j
Alles kan worden aangepast, naar de behoefte van de geldgever of naar de degene die de wapens hanteert. Of een rapport nou wetenschappelijk is of niet.quote:e kunt niet in een beleidsnota de conclusies naar behoeven aanpassen. De politiek is wat dat betreft oneindig veel flexibeler.
Dit geldt alleen voor wiskunde en andere zuivere wetenschappen zoals logica en fundamente filosofie/wijsbegeerte.quote:In de wetenschappelijke wereld is het de niet-weerlegde theorie die regeert, ongeacht wie die bedenkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |