abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 maart 2010 @ 20:31:43 #181
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_78944764
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:32 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

30 jaar lijkt me erg kort, en 2 uitschieters in 30 geven denk een behoorlijke twijffelkracht in de te toetsen modellen.
[..]

Ook al zal er een direct extra verwarmingseffect optreden, dit geeft toch weer extra waterverdamping ? en dus meer wolken, minder zonlicht --> meer afkoeling ?
[..]

Ik kan zonder schaamte vertellen dat ik nooit "klimaatwetenschapper" zou willen worden.
Nee. Waterdamp zelf is ook weer een broeikasgas, dus dat verband is niet zo simpel.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_78947985
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:32 schreef Bankfurt het volgende:
30 jaar lijkt me erg kort, en 2 uitschieters in 30 geven denk een behoorlijke twijffelkracht in de te toetsen modellen.
Valt wel mee, je neemt elk jaar het gemiddelde over de afgelopen 30 jaar, dus je schuift steeds een jaar op, zodat ook de uitschieters in 30 gemiddelden meegenomen worden. Je krijgt dan een mooi afgevlakte grafiek waarmee je veranderingen op lange termijn zichtbaar kunt maken.
quote:
Ook al zal er een direct extra verwarmingseffect optreden, dit geeft toch weer extra waterverdamping ? en dus meer wolken, minder zonlicht --> meer afkoeling ?
Was het maar zo simpel. Er zijn allerlei evenwichten met effecten die bijdragen aan afkoeling of opwarming. Daarom zijn er verschillende klimaat modellen die onderling ook nog verschillende resultaten voorspellen.
quote:
Ik kan zonder schaamte vertellen dat ik nooit "klimaatwetenschapper" zou willen worden.
pi_78985389
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:34 schreef denkert het volgende:

[..]

Valt wel mee, je neemt elk jaar het gemiddelde over de afgelopen 30 jaar, dus je schuift steeds een jaar op, zodat ook de uitschieters in 30 gemiddelden meegenomen worden. Je krijgt dan een mooi afgevlakte grafiek waarmee je veranderingen op lange termijn zichtbaar kunt maken.
[..]
Lijkt me wetenschappelijk niet de juiste methode, ook al is de meting over slechts 30 exemplaren.

Er zou een toets moeten zijn of er sprake is van een daling dan wel stijging van temperatuur in loop van de tijd, genomen, over een gehele reeks van 30 jaren.

Dan kunnen 2 gelijkgerichte uitschieters de uitspraak/ken over de te onderzoeken hypotheses enorm beinvloeden.

Er verder kunnen afgeleide toetsen worden gepleegd, bijv. autocorrelatie en seizoenseffecten etc. etc.

Maar 30 jaar is wel erg weinig meetmateriaal.
pi_79748678
Leuk voorbeeldje van eenheden rekenen op de FP:
quote:
Wetenschappers van het Europese onderzoeksinstituut CERN hebben vandaag het energierecord gebroken met behulp van de deeltjesversneller.

Tijdens de derde poging slaagden ze erin twee bundels met protonen, de bouwstenen van atomen, op elkaar te laten botsen, terwijl die allebei een snelheid hadden van 3,5 tera-elektronvolt. Dat is de eenheid die natuurkundigen gebruiken voor dit soort experimenten.
wat daarna veranderd is in
quote:
Wetenschappers van het Europese onderzoeksinstituut CERN hebben vandaag het energierecord gebroken met behulp van de deeltjesversneller.

Tijdens de derde poging slaagden ze erin twee bundels met protonen, de bouwstenen van atomen, op elkaar te laten botsen, terwijl die allebei een lading hadden van 3,5 tera-elektronvolt. Dat is de eenheid die natuurkundigen gebruiken voor dit soort experimenten.
't Blijft lastig, met eenheden rekenen
pi_79749011
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]

[..]

Dit slaat sowieso nergens op:
quote:
Dat is de eenheid die natuurkundigen gebruiken voor dit soort experimenten.
Je gebruikt geen eenheden voor een soort experimenten. Je gebruikt eenheden om bepaalde grootheden te kwantificeren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_79753492
Ja, ze bedoelen natuurlijk dat je elektronvolts gebruikt in de deeltjesfysica in het algemeen. Nou ja, vond het wel grappig dat ze het aangepast hebben en het dan nog fout hebben Terwijl je toch zou denken dat dit gewoon op Wikipedia is te vinden:
quote:
De elektronvolt (afkorting eV) is een eenheid van energie die vooral gebruikt wordt in de deeltjesfysica, de atoomfysica en de vastestoffysica. Eén eV is de energieverandering die een vrij deeltje met een lading gelijk aan die van een elektron (de elementaire lading e) ondervindt wanneer het in een elektrisch veld een weg aflegt tussen twee punten die een onderling potentiaalverschil van 1 volt hebben.
pi_79753913
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:34 schreef Haushofer het volgende:
Ja, ze bedoelen natuurlijk dat je elektronvolts gebruikt in de deeltjesfysica in het algemeen. Nou ja, vond het wel grappig dat ze het aangepast hebben en het dan nog fout hebben Terwijl je toch zou denken dat dit gewoon op Wikipedia is te vinden:
[..]
Het is wel grappig inderdaad. Maar om de FP nu onder de noemer journalistiek te plaatsen..
pi_79757153
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:13 schreef denkert het volgende:

[..]

In mijn omgeving, en ook wel hier op het forum, zie ik regelmatig mensen die best geinteresseerd, zijn, maar zo weinig basiskennis hebben dat het mij de grootste moeite kost om het simpel genoeg uit te leggen.

En inderdaad ligt dat aan het niveau van algemeen onderwijs. Zonder basis is iets al gauw te moeilijk.
Het grote probleem is dat ook het allerhoogste onderwijs (behalve de wiskundig-logische en de theologisch-filosofische vakgebieden) in Nederland GEEN enkele zuivere basiskennis heeft.

Basiskennis is alleen nuttig indien het:

- 100% zuiver is en universeel toepasbaar is,
- controleerbaar is (i.g.v. abstractie bewijsbaar is)
- transparant en vrij beschikbaar is
- geen compromis is van "betaalde deskundigen" met een financiele of industriele agenda
- een universeel fundament is voor verder te genereren kennis, alweer zonder compromissen.
pi_79758584
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is wel grappig inderdaad. Maar om de FP nu onder de noemer journalistiek te plaatsen..
Poging tot
pi_79769635
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:08 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Het grote probleem is dat ook het allerhoogste onderwijs (behalve de wiskundig-logische en de theologisch-filosofische vakgebieden) in Nederland GEEN enkele zuivere basiskennis heeft.

Basiskennis is alleen nuttig indien het:

- 100% zuiver is en universeel toepasbaar is,
- controleerbaar is (i.g.v. abstractie bewijsbaar is)
- transparant en vrij beschikbaar is
- geen compromis is van "betaalde deskundigen" met een financiele of industriele agenda
- een universeel fundament is voor verder te genereren kennis, alweer zonder compromissen.
Juist.
pi_79769947
Leuk topic. .
Een docent van mij heeft eens een deel van een college besteed aan fouten die journalisten maken als ze over wetenschappelijke artikelen schrijven. Veel journalisten hebben gewoonweg onvoldoende kennis over hoe onderzoek gedaan wordt en kunnen daardoor zaken niet goed interpreteren. tvp
pi_79772613
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]

[..]

Op http://www.nu.nl/buitenla(...)t-energierecord.html
Volgens GENEVE - Wetenschappers van het Europese onderzoeksinstituut CERN hebben dinsdag het energierecord gebroken met behulp van de deeltjesversneller.

Tijdens de derde poging slaagden ze erin twee bundels met protonen, de bouwstenen van atomen, op elkaar te laten botsen, terwijl die allebei een kracht hadden van 3,5 tera-elektronenvolt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80109131
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:39 schreef ethiraseth het volgende:
Ook een leuk gevolg van de bioindustrie:
[..]

bron
Je citeert:
quote:
Medische deskundigen maken zich ernstig zorgen over een bacterie in voedsel die mensen resistent maakt tegen antibiotica. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat mensen die bacterie binnenkrijgen door het eten van kip en sommige groenten.

Volgens het VU-ziekenhuis in Amsterdam melden zich bij Nederlandse ziekenhuizen steeds meer resistente patiënten. Dat aantal is het laatste decennium vertienvoudigd. Het gaat inmiddels bij de VU om 50 tot 60 patiënten per jaar.

Infecties zijn moeilijk te behandelen en soms zelfs onbehandelbaar. Deskundigen pleiten daarom voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie antibiotica. De gezondheidszorg zou anders in een situatie dreigen te belanden zoals in de tijd voor de uitvinding van penicilline.
Wat een verschrikkelijke onzin!
Er staat dat de patiënten resistent zijn tegen antibiotica.
Er wordt bedoeld dat de mensen geteisterd en zelfs vermoord worden door bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica.
Merkwaardig dat de deskundigen niet pleiten voor selectiever gebruik van antibiotica, maar voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie.

Maar goed, dat valt eigenlijk onder Wetenschapsjournalistiek met een kritisch oog bekeken.

Die tekst kwam ik de afgelopen dagen wel vaker tegen: Patiënten die resistent waren tegen antibiotica.

Volgens mij gewoon luiheid van de sxchrijver om wat extra woorden te typen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')