Politiek kan invloed uitoefenen en einde maken aan de graaicultuur bij de banken, die ten grondslag aan alle ellende ligt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:36 schreef Picchia het volgende:
Welke voordelen heeft het om banken bij de overheid onder te brengen?
Zou DSB het dan wel hebben gered?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:37 schreef Daniel1976 het volgende:
Nee tuurlijk niet. Wat wel kan is veel betere regels invoeren voor de boekhouding en zorgen dat het eigen vermogen van een bank aanzienlijk groter is dan die 8% die het nu is
DSB richtte zich m.n. op lager opgeleiden. Ik weet niet of dat geholpen zou hebben.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:37 schreef Christiaan het volgende:
Het probleem is dat de overheid nu ingrijpt. Als er geen garantieregeling was hadden mensen wel drie keer nagedacht voor ze zulke dingen deden.
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zou DSB het dan wel hebben gered?
Tja, ik denk dat bij 25 % de bank ook was gegaan.......Had misschien ietwat langer geduurd...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jep voor een deel wel. Ik heb begrepen dat er rare acties zijn uitgehaald.
Slechte leningen van 10.000 euro opkopen voor 5000 euro en dan voor 10.000 in de boeken zetten.
Dat klopt al niet.
Een run op een bank is alleen een probleem omdat er maar 8% eigen vermogen is en dus gaat het wel heel snel fout.
Ik mag hopen dat de grootste marktadepten hun ogen nu gaan openen...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:44 schreef Wheelgunner het volgende:
Overigens geloof ik natuurlijk wel minder in zelfregulering en marktwerking dan voor de crisis, maar ik was nooit helemaal tegen een bepaalde mate van regulering handhaving vanuit de overheid.
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat de grootste marktadepten hun ogen nu gaan openen...
De verhoging van de AOW leeftijd is een goed voorbeeld van het falen van de overheid.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat de grootste marktadepten hun ogen nu gaan openen...
Dat dus.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:44 schreef Wheelgunner het volgende:
Zelfregulering/marktwerking sluit niet uit dat banken omvallen. DSB is juist een voorbeeld van hoe marktwerking wel kan werken. Zijn naaiden hun klanten, klanten gingen weg, bank viel om. Zo hoort het.
Dat is natuurlijk wel kort door de bocht. DSB naaide de klanten omdat het kon. Die enorm hoge provisies wisten ze ze blijkbaar zodanig te vermommen dat mensen er mee akkoord gingen. Je hoort nu dat ze daar waarschijnlijk niet de enige in zijn. Met andere woorden, de marktwerking heeft gewerkt, maar de zelfregulering overduidelijk niet.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:44 schreef Wheelgunner het volgende:
Zelfregulering/marktwerking sluit niet uit dat banken omvallen. DSB is juist een voorbeeld van hoe marktwerking wel kan werken. Zijn naaiden hun klanten, klanten gingen weg, bank viel om. Zo hoort het.
Overigens geloof ik natuurlijk wel minder in zelfregulering en marktwerking dan voor de crisis, maar ik was nooit helemaal tegen een bepaalde mate van regulering handhaving vanuit de overheid.
Met wat vertraging werkt hieruit hopelijk wel wat zelfregulering door, andere banken krabben zich nu wel even achter de oren (als ze slim zijn tenminste) voor ze zelf dergelijke praktijken erop nahouden.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:19 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel kort door de bocht. DSB naaide de klanten omdat het kon. Die enorm hoge provisies wisten ze ze blijkbaar zodanig te vermommen dat mensen er mee akkoord gingen. Je hoort nu dat ze daar waarschijnlijk niet de enige in zijn. Met andere woorden, de marktwerking heeft gewerkt, maar de zelfregulering overduidelijk niet.
Zeker, zoals ik al zei geloofde ik ook voor de crisis niet in 100% marktwerking en zelfregulering, maar ik denk wel nog steeds dat het met wat hulp een heel belangrijk middel kan zijn om excessen te voorkomen, of te corrigeren. Soms met wat vertraging, en af en toe zullen zaken door het net glippen, maarja, ik weet ook niets beters.quote:Persoonlijk denk ik dat zelfregulering alleen goed kan werken als een overheid voldoende transparantie op legt. Als je weet dat je over een of andere polis 80% provisie betaalt, dan sluit nagenoeg niemand zo'n polis af. En dan krijg je een situatie waarin de marktwerking ook z'n werk kan doen om zelfregulering af te dwingen.
Dat was allang bekend. Jaren geleden al met de aandelenlease affaire bijvoorbeeld. Regulering zal altijd achterlopen, ze verzinnen immers altijd wel iets nieuws. Daarom moet je van mensen ook een zekere mate van eigen verantwoordelijkheid en voorzichtigheid kunnen verwachten.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 00:40 schreef Ryan3 het volgende:
Ik zit net P&W te kijken, prof Boot zegt. er werden 7 miljoen woekerpolissen verkocht, 800.000 legioplease producten. Allemaal dankzij de deregulering?
Het blijkt toch wel een grote oplichtersbende te zijn die financiële wereld?
En hoe moet of mag ik dit lezen hoe in welke opzicht falen van de overheid?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:28 schreef HarryP het volgende:
[..]
De verhoging van de AOW leeftijd is een goed voorbeeld van het falen van de overheid.
Easy Life, Palm Invest, ook van die leuke beleggingsfondsen geweest (en daar zijn er nog vele van), natuurlijk had dat een vrij hoge instap, ¤ 50K, zodat de AFM buiten de deur werd gehouden...quote:Op donderdag 15 oktober 2009 00:44 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Dat was allang bekend. Jaren geleden al met de aandelenlease affaire bijvoorbeeld. Regulering zal altijd achterlopen, ze verzinnen altijd wel iets nieuws. Daarom moet je van mensen ook een zekere mate van eigen verantwoordelijkheid en voorzichtigheid kunnen verwachten.
Het lijkt mij eerder een bevestiging van de winstzoekende mens, marktwerking in optima forma dus. Ik ben overigens sinds overigens sinds het begin van de kredietcrisis nog meer kapitalist geworden, het is onverteerbaar dat anderen voor schade opdraaien waar zij geen enkel aandeel in hebben. Het ter harte nemen van een strikt kapitalistische organisatie van de economie kan dat in de toekomst voorkomen. Dus EG, ik ben zo'n iemand.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 00:40 schreef Ryan3 het volgende:
Ik zit net P&W te kijken, prof Boot zegt: er werden 7 miljoen woekerpolissen verkocht, 800.000 legiolease producten. Allemaal dankzij de deregulering? Het blijkt toch wel een grote oplichtersbende te zijn die financiële wereld?
Mensen stappen ergens in met het idee om snel rijk te worden, maar alleen de zon gaat voor niets op. Als ze dan bedrogen worden, gaan ze bij de overheid klagen. Nee, doe je research voordat je je geld ergens in investeert, en zelfs dan kan het voorkomen dat het een keer fout gaat. Dat is het risico van het vak. Spreiden, niet al je geld op 1 paard zetten, is de enige oplossing.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 00:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Easy Life, Palm Invest, ook van die leuke beleggingsfondsen geweest (en daar zijn er nog vele van), natuurlijk had dat een vrij hoge instap, ¤ 50K, zodat de AFM buiten de deur werd gehouden...
Dat legiolease idd pure verlakkerij was weten we allanger idd, maar dat product was afhankelijk van waarde van effecten en die steeg alleen maar in die jaren, de sky was the limit, dus mensen dachten dat het risico klein was en de financiële wereld dacht dat de kleine krabbelaar een leuke prooi was. Hun risico was iig niet zo groot.
Dat van die woekerpolissen wist ik overigens niet.
Ook bij een veel kapitalistischer organisatie van de economie zal het zeer vaak gebeuren dat mensen voor schade opdraaien waar ze geen enkel aandeel in hebben.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 02:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerder een bevestiging van de winstzoekende mens, marktwerking in optima forma dus. Ik ben overigens sinds overigens sinds het begin van de kredietcrisis nog meer kapitalist geworden, het is onverteerbaar dat anderen voor schade opdraaien waar zij geen enkel aandeel in hebben. Het ter harte nemen van een strikt kapitalistische organisatie van de economie kan dat in de toekomst voorkomen. Dus EG, ik ben zo'n iemand.![]()
Precies!quote:Zelfregulering werkt prima. Maar dan moet je geen eisen stellen. Je kan niet roepen dat de horeca zichzelf moet reguleren en vervolgens roepen "Het werkt niet want er word nog steeds gerookt"
De bankiers hebben hun topbonussen uitstekend zelf gereguleerd. Gaat het goed: Bonus. Gaat het slecht: Bonus. Als je daar een probleem mee hebt moet je zelfregulatie dus afschaffen.
Als je marktwerking invoert moet die voor alle banken gelden. Nu lijkt het er een beetje op dat Bos de ene bank wel red en de andere niet. Terwijl ze allemaal even fout waren en dezelfde fouten maakten... Was het een volledig geprivatiseerde sector geweest, dan had Bos de kredietcrisis gewoon zijn gang moeten laten gaan. Dan treed er vanzelf ook een schifting op tussen niet goede en wel goede banken/topmanagers.... Het zal een harde les zijn, maar dat is marktwerking.quote:Maar volgens mij snap jij het principe van marktwerking niet, dat is helemaal niet bedoeld als garantie tegen faillisementen. In tegendeel, het idee is juist dat bedrijven die de boel flessen gestraft worden door de markt, zoals met DSB is gebeurd.
Er zullen altijd landen (ook om ons heen) zijn die juist geen politieke invloed willen uitoefenen bij bepaalde bedrijven of sectoren. Dan zul je altijd scheefgroei hebben qua regelgeving. En wat dat betreft is het bedrijfsleven altijd al slimmer geweest dan de politiek.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Politiek kan invloed uitoefenen en einde maken aan de graaicultuur bij de banken, die ten grondslag aan alle ellende ligt.
Dit is een onzinredenering. Met dezelfde wil kun je ook het omvallen van de Soviet Unie verkopen als een bewijs dat de overheid werkt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:50 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Maar volgens mij snap jij het principe van marktwerking niet, dat is helemaal niet bedoeld als garantie tegen faillisementen. In tegendeel, het idee is juist dat bedrijven die de boel flessen gestraft worden door de markt, zoals met DSB is gebeurd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |