Niet zo raar, koop een bank en krijg er gratis voor miljarden aan claims bij.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:27 schreef capricia het volgende:
Er werd dus al maanden gewerkt aan de verkoop van de DSB, maar niemand wilde het hebben...
Of die mensen die hun geld van de bank afgehaald hebben...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:29 schreef Scorpie het volgende:
Willen de aanhangers van Lakeman achteraan gaan staan, achter de reguliere schuldeisers? Dank u!
Zegt ook wel wat over de shit die ze hebben aangetroffen...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:30 schreef Five_Horizons het volgende:
Binnen twee dagen failliet verklaard. Aardig vlot....
Jij zegt het. Ik weet het niet.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zegt ook wel wat over de shit die ze hebben aangetroffen...
Ben je nu nog steeds met Lakeman bezig? Als er iemand DSB heeft laten vallen zijn het Bos en Wellink wel. Vergis je niet, die laatste fatale bankrun was niet vanwege Lakeman, maar vanwege gelekte persberichten. Zonder die berichten had DSB maandagochtend niet onder curatele gestaan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:29 schreef Scorpie het volgende:
Willen de aanhangers van Lakeman achteraan gaan staan, achter de reguliere schuldeisers? Dank u!
Of een hypotheek overnemen van iemand die hem niet kan betalenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:29 schreef Q. het volgende:
[..]
Niet zo raar, koop een bank en krijg er gratis voor miljarden aan claims bij..
Moeten ze Ernst & Young ook maar een proces aandoen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Klopt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:35 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Ben je nu nog steeds met Lakeman bezig? Als er iemand DSB heeft laten vallen zijn het Bos en Wellink wel. Vergis je niet, die laatste fatale bankrun was niet vanwege Lakeman, maar vanwege gelekte persberichten. Zonder die berichten had DSB maandagochtend niet onder curatele gestaan.
Niemand, vandaar mijn vrees dat de Nederlandse overheid (wij dus eigenlijk) straks weer moet inspringen omdat er anders helemaal een drama dreigt. Die mensen kunnen nooit en te nimmer een hypotheek bij een andere bank krijgen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:38 schreef capricia het volgende:
Tja, ik vraag me dus echt af wie die hypothekenportefeuille over wil nemen.
Inclusief claims?
Die claims zijn ook niet mis... De vorige week met 2000(?) klanten getroffen schikking kostte al 85 miljoen, en dat op een eigen vermogen van 275 miljoen...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:27 schreef capricia het volgende:
Er werd dus al maanden gewerkt aan de verkoop van de DSB, maar niemand wilde het hebben...
Een gek. Een gokker. Kortom, een bankquote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:38 schreef capricia het volgende:
Tja, ik vraag me dus echt af wie die hypothekenportefeuille over wil nemen.
Inclusief claims?
Uiteraard, want accountants zijn meestal ook geen zuivere koffie.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:20 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Moeten ze Ernst & Young ook maar een proces aandoen.
Dat word afwaarderen danquote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:23 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Niemand, vandaar mijn vrees dat de Nederlandse overheid (wij dus eigenlijk) straks weer moet inspringen omdat er anders helemaal een drama dreigt. Die mensen kunnen nooit en te nimmer een hypotheek bij een andere bank krijgen.
Is er ruimte voor de curator om die "juiste korting" nog te bieden?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:32 schreef eleusis het volgende:
[..]
Een gek. Een gokker. Kortom, een bank
Met de juiste korting zijn Nederlandse hypotheken wel te verkopen.
Als je binnen twee dagen een 'goed' beeld hebt van een bedrijf, is het een klein bedrijf. Bij een bank als DSB is het onmogelijk. Dus OF er ligt een gruwelijk groot lijk in de kast, OF er zit wat anders achter. Want de bewindvoerders waren ook heel snel met het de deur wijzen van de mogelijke geinteresseerden.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Het is dát of korting krijgen, omdat de klanten de hypotheken niet kunnen betalen --> executieverkoop --> faillissement. (en maar een deel van de schulden terug)quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:34 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Is er ruimte voor de curator om die "juiste korting" nog te bieden?
De DNB is al maanden met de DSB in gesprek.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:35 schreef justanick het volgende:
[..]
Als je binnen twee dagen een 'goed' beeld hebt van een bedrijf, is het een klein bedrijf. Bij een bank als DSB is het onmogelijk. Dus OF er ligt een gruwelijk groot lijk in de kast, OF er zit wat anders achter. Want de bewindvoerders waren ook heel snel met het de deur wijzen van de mogelijke geinteresseerden.
Dan vraag ik me af waarom men dat nú 'opeens' meent te moeten ingrijpen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:37 schreef capricia het volgende:
[..]
De DNB is al maanden met de DSB in gesprek.
En het jaarverslag van 2008 krijgen ze ook niet goedgekeurd.
Iets met mensen die hun spaargeld massaal weghaalden?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af waarom men dat nú 'opeens' meent te moeten ingrijpen.
Ja dat is echt een juist signaal naar de rest van de samenlevingquote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat word afwaarderen dan![]()
Want van een kale kip kun je niet plukken
Dat is hooguit de aanleiding geweest, geen oorzaak.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Iets met mensen die hun spaargeld massaal weghaalden?
Hopelijk gaan banken dan eens een verantwoordelijker beleid voeren.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ja dat is echt een juist signaal naar de rest van de samenleving
En denken mensen ook wat meer na~!quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:54 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hopelijk gaan banken dan eens een verantwoordelijker beleid voeren.
De bankrun was al lang voorbij. Pas na het lek van de informatie omtrent de maatregel kwam die weer op gang.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Iets met mensen die hun spaargeld massaal weghaalden?
Ja, wat jij zegt!quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:55 schreef justanick het volgende:
[..]
De bankrun was al lang voorbij. Pas na het lek van de informatie omtrent de maatregel kwam die weer op gang.
Wel leuk trouwens, even een geruchtje verspreiden dat DNB op het punt staat om in te grijpen bij een bank en de bank valt om.
Inderdaad, ook dat zou een positieve ontwikkeling zijn.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:55 schreef capricia het volgende:
[..]
En denken mensen ook wat meer na~!
DNB is doorlopend met iedere bank in gesprek, dus dat zegt niet zoveel. Het jaarverslag van 2008 is ultimo 2009 natuurlijk niet voldoende om een beeld te krijgen van de situatie bij een bank en die goedkeuring zegt mij ook niet zoveel (iig is dat niet iets waar ik snel conclusies aan zou verbinden).quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:37 schreef capricia het volgende:
[..]
De DNB is al maanden met de DSB in gesprek.
En het jaarverslag van 2008 krijgen ze ook niet goedgekeurd.
Lakeman is zeker niet onschuldig. Bos en Wellink hebben de laatste slag met de sloophamer uitgedeeld, Lakeman had daarvoor al flink ingehakt op de fundamenten van de bank. Diverse media hadden daarvoor al het nodige sloopwerk uitgevoerd. En DSB zelf heeft het huis minder stabiel opgebuwd.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, wat jij zegt!
En daarmee zeg je meteen dat de directe oorzaak het lek is en niet Lakeman.
Dat vertelde de mevrouw van de OR vanmiddag op BNR-radio:quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:57 schreef justanick het volgende:
[..]
DNB is doorlopend met iedere bank in gesprek, dus dat zegt niet zoveel. Het jaarverslag van 2008 is ultimo 2009 natuurlijk niet voldoende om een beeld te krijgen van de situatie bij een bank en die goedkeuring zegt mij ook niet zoveel (iig is dat niet iets waar ik snel conclusies aan zou verbinden).
Waar ik verder eigenlijk op doel: waarom die geinteresseerden niet even in de boeken laten kijken?
Meer dan genoeg ruimte want het salaris van de curator komt allereerstquote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:34 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Is er ruimte voor de curator om die "juiste korting" nog te bieden?
De DSB had een verdienmodel waarin het draaide om provisies en idiote koopsompolissen. Dat is niet de manier waarop een 'normale' bank bankiert.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:00 schreef justanick het volgende:
[..]
Lakeman is zeker niet onschuldig. Bos en Wellink hebben de laatste slag met de sloophamer uitgedeeld, Lakeman had daarvoor al flink ingehakt op de fundamenten van de bank. Diverse media hadden daarvoor al het nodige sloopwerk uitgevoerd. En DSB zelf heeft het huis minder stabiel opgebuwd.
Een goede due diligence duurt idd weken. Niet een paar uur, want dat was de tijd die de mogelijke bieder kreeg om een bod uit te brengen (!), zonder boekenonderzoek. Ze konden dus geen bod uitbrengen, want ze wisten niet precies wat ze kochten. Dat is ook niet goed voor de schuldeisers, want wellicht had de koper een flinke smak geld over voor het bedrijf of delen van de boedel.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vertelde de mevrouw van de OR vanmiddag op BNR-radio:
Het is niet even in de boeken kijken. Een boekenonderzoek duurt weken!
'gewone' banken verdienen anders ook genoeg geld aan (woeker)(koopsom)polissen en provisies hoor. Ook op dat punt is en wat DSB niet uniek. DSB ging alleen verder dan een 'gewone' bank.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:02 schreef capricia het volgende:
[..]
De DSB had een verdienmodel waarin het draaide om provisies en idiote koopsompolissen. Dat is niet de manier waarop een 'normale' bank bankiert.
Dat is een van de redenen waarom ze sws failliet zouden zijn gegaan.
Bij de DSB draaide de hele bedrijfsvoering daarom. Dat is wel anders dan bij een gewone bank.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:08 schreef justanick het volgende:
[..]
'gewone' banken verdienen anders ook genoeg geld aan (woeker)(koopsom)polissen en provisies hoor. Ook op dat punt is en wat DSB niet uniek. DSB ging alleen verder dan een 'gewone' bank.
Het ging nog helemaal niet over het uitbrengen van een bod.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:06 schreef justanick het volgende:
[..]
Een goede due diligence duurt idd weken. Niet een paar uur, want dat was de tijd die de mogelijke bieder kreeg om een bod uit te brengen (!), zonder boekenonderzoek. Ze konden dus geen bod uitbrengen, want ze wisten niet precies wat ze kochten. Dat is ook niet goed voor de schuldeisers, want wellicht had de koper een flinke smak geld over voor het bedrijf of delen van de boedel.
DSB was al bezig om het model aan te passen richting rentemarge (zoals het artikel zelf al correct vermeld). Daarnaast klopt de info in het artikel over de AFM-boetes niet. De boete is nl helemaal niet uitgedeeld voor overkreditering. (De uitspraken van Lakeman in dat artikel zijn overigens ook erg over the top en slechts lichtjes gebaseerd op de feiten, om het zeer subtiel te omschrijven).quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij de DSB draaide de hele bedrijfsvoering daarom. Dat is wel anders dan bij een gewone bank.
Lees hier maar een:
http://www.nrc.nl/achterg(...)stiger_vol_te_houden
Ik ben het met je eens dat de DSB sinds eind vorig jaar haar leven probeerde te verbeteren.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:14 schreef justanick het volgende:
[..]
DSB was al bezig om het model aan te passen richting rentemarge (zoals het artikel zelf al correct vermeld). Daarnaast klopt de info in het artikel over de AFM-boetes niet. De boete is nl helemaal niet uitgedeeld voor overkreditering. (De uitspraken van Lakeman in dat artikel zijn overigens ook erg over the top en slechts lichtjes gebaseerd op de feiten, om het zeer subtiel te omschrijven).
Je zegt het goed: een verschil in gradatie. Want veel mensen hebben niet door dat alle banken forse lijken in de kast hebben liggenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat de DSB sinds eind vorig jaar haar leven probeerde te verbeteren.
Maar dat neemt niet weg dat alle jaren ervoor ze voornamelijk draaiden op de ellende van anderen.
En dat is nogal een verschil in gradatie met andere 'normale' banken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |