Vandaar dat ik jouw antwoord op mijn vraag niet begreep.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:06 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Jawel, maar dat werkt alleen tussen 2 niet failliete banken onderling..
Lezen...ik schrijf 'toen der tijd door je nieuwe bank'.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Huh? Dit moeten wij nu, acuut dus, regelen. Die dingen zijn toen we die rekening bij de DSB openden inderdaad netjes overgezet. Alleen werkt dat slechts tussen 2 actieve banken, niet als 1 van beiden failliet is..
Bronquote:De ondergang van DSB komt op naam van Pieter Lakeman. Hij hanteert de zaag, waar toezichthouder AFM al jarenlang talmt. Goed werk.
Pieter Lakeman is een held. De scalp van de DSB-bank komt op zijn naam. De econoom heeft persoonlijk de DSB-bank opgeblazen. Figuurlijk gezien dan. Hij stak de lont in het kruitvat. De ongeruste DSB-spaarders deden de rest.
Held
Lakeman is een held, omdat hij handelde waar een batterij aan toezichthouders al vele jaren aarzelen over wat ze met DSB aan moeten. Lakeman is een held, omdat door zijn acties duidelijk is dat DSB niet ongestraft kan wegkomen met een handel in dubieuze financiële producten met torenhoge provisies. Door Lakeman zullen andere financiële instellingen wel tien keer nadenken voordat ze het DSB-model kopiëren.
Leed
Lakeman heeft met zijn optreden veel toekomstig leed voorkomen. De actie van de econoom had niet nodig moeten zijn. De financiële toezichthouders in Nederland, De Nederlandsche Bank en vooral de Autoriteit Financiële Markten (AFM) waren tot in detail op de hoogte van hoe Scheringa zijn geld verdiende, maar deden niet of nauwelijks iets. De groep DSB-gedupeerden groeide en groeide.
Goudmijn
Voor een docent economie op een school in de regio Alkmaar is de ondergang van DSB een goudmijn. Op mijn school waar de helft van de leerlingen fanatiek AZ-supporter is komt dit echt aan. De andere helft van de school is voor Ajax. Zij zullen niet vergeten hun klasgenoten te herinneren aan de DSB-ondergang. Voor welke club de leerlingen ook zijn, hiervan willen ze alles weten.
Verbazingwekkend
Voor een oud-journalist is de ondergang fascinerend en dramatisch. Terugkijkend, is het natuurlijk verbazingwekkend dat Dirk Scheringa in 2008 tot topman van het jaar werd gekozen. Had dan niemand zich echt in het verdienmodel van DSB-bank verdiept? Het DSB-jaarverslag gaf veel informatie. Scheringa verdiende zijn geld met provisie op verzekeringsproducten, niet met bankzaken.
Schild
De grootheidswaan van Scheringa, nadat hij op het schild was gehesen als topman van het jaar, was stuitend.
' DSB had nooit een bank moeten worden' Het luidde natuurlijk zijn ondergang in. Wie blijft nog bescheiden, wanneer zelfs premier Balkenende deze ‘self made man’ met een VOC-mentaliteit als voorbeeld stelt voor Nederlands ondernemerschap.
Lakeman had de achilleshiel van DSB snel in de gaten. Een paar jaar geleden besloot DSB dat het een bank wilde worden. Geld verdiende DSB vooral als financieel tussenpersoon, maar die wereld werd te klein voor Scheringa. Hij wilde naar de beurs en hij wilde een bank zijn tussen de grote jongens.
Vuil aan de lucht
Wanneer DSB deze stap niet had gezet, dan was er zelf nu geen vuiltje aan de lucht geweest voor het imperium in Wognum. DSB-concurrent en Vitessesponsor Afab verdient geld op min of meer dezelfde manier. Afab is echter geen bank en is dus minder gevoelig voor druk van buitenaf. Klanten van Afab hebben geen spaarrekening en kunnen hun geld niet opnemen. Voor het overige zijn DSB en Afab vergelijkbaar. Trok DSB Gerrit Zalm aan om het imago op te poetsen. Afab koos oud-minister van Sociale Zaken, Willem Vermeend, als commissaris.
Bank
Scheringa maakte van DSB echter een bank en hierdoor werd de instelling kwetsbaar. Voor veel van mijn leerlingen is het een eyeopener dat banken hun spaargeld niet in een kluis stoppen. Banken lenen het spaargeld dat ze ophalen, zo snel mogelijk uit. Van het binnengekomen spaargeld wordt maar een klein deel achter de hand gehouden voor klanten die geld willen opnemen. Wanneer alle spaarders dat massaal doen, zoals nu bij DSB, dan heeft geen bank ter wereld genoeg geld om alle spaarders hun geld terug te geven.
Slim
Lakeman, de held, was slim genoeg om dit te doorzien. DSB is de klos. De bank was vele jaren niet gevoelig voor kritiek op haar handelen. De enige aanpak die blijkt te werken, is de zaag. Toezichthouder AFM had natuurlijk veel eerder in moeten grijpen.
Het DSB-faillissement is natuurlijk pijnlijk voor veel gedupeerden. Dat leed valt moeilijk te bagatelliseren. Wie verantwoordelijk is voor dit leed, lijkt me duidelijk. Het verlies van werkgelegenheid in West-Friesland is ook tragisch.
Standbeeld
Toekomstig onheil is echter voorkomen, de grens is aangegeven en dus verdient Lakeman een standbeeld. Misschien is er nog een museum dat een dergelijk standbeeld zou willen plaatsen. Iets voor het Museum voor Realisme in Spanbroek?
Waarschijnlijk niet, maar dan had de DSB wel meer tijd gehad een overnamepartner te vinden.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Toch vraag ik mij af of DSB tzt had overleefd, los van de oproep van Lakeman.
Klopt.quote:Het verdienmodel kon imo ook geen stand houden. Verder zou eea afhangen hoe gedupeerden daadwerkelijk worden geholpen door DSB....
Hij heeft toch gelijk gekregen?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:10 schreef MikeyMo het volgende:
Het enige wat lakeman telkens "waarschuwend" toevoegde was dat die bank toch wel failliet gaan, maar de bron daarvan kwam telkens niet aan orde. Het kwam niet verder dan:
Dat heb ik via inside information
Ze zijn enorm verliesgevend
Wij hebben een miljardenclaim en die gaat ze de nek omdoen...
Mooi artikel.quote:
Dat wel. De oproep van Lakeman was totaal mesjokke.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, maar dan had de DSB wel meer tijd gehad een overnamepartner te vinden.
[..]
quote:
Kan aan mij liggen maar ik lees nergens terug waarom de ondergang van DSB een goudmijn zou zijn voor deze docent.quote:Goudmijn
Voor een docent economie op een school in de regio Alkmaar is de ondergang van DSB een goudmijn. Op mijn school waar de helft van de leerlingen fanatiek AZ-supporter is komt dit echt aan. De andere helft van de school is voor Ajax. Zij zullen niet vergeten hun klasgenoten te herinneren aan de DSB-ondergang. Voor welke club de leerlingen ook zijn, hiervan willen ze alles weten.
DSB was al lang verloren, waarom denk je dat Dirkie al sinds mei wanhopige pogingen deed zijn bank te slijten?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Toch vraag ik mij af of DSB tzt had overleefd, los van de oproep van Lakeman.
Het verdienmodel kon imo ook geen stand houden. Verder zou eea afhangen hoe gedupeerden daadwerkelijk worden geholpen door DSB....
Leuk, zo`n opinie, maar waar behandeld hij de gedupeerden van dit faillisement? De werknemers etc? Nergens. Jammer, geen objectief standpunt.quote:
Goudmijn om zijn lessen te vullen met aansprekende dingen zal wel bedoeld worden.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:15 schreef Kietelaar het volgende:
[..]
[..]
Kan aan mij liggen maar ik lees nergens terug waarom de ondergang van DSB een goudmijn zou zijn voor deze docent.
Iemand die snapt wat hier concreet bedoeld wordt?
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Hij heeft toch gelijk gekregen?
Ik vind het netjes van hem dat hij iedereen zo ruim van te voren waarschuwde.
Dat sommige mensen niets doen met die waarschuwing, tja, dat kun je hem niet kwalijk nemen, toch?
Met dien verstande dat dit niet klopt:quote:
Dat model is al lang overgenomen. Ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen nu zo over DSB heenvalt terwijl de andere banken exact dezelfde geintjes flikken, alleen in minder extreme vorm. Selectieve verontwaardiging, heet dat. En scapegoating. Legiolease is ook zo'n mooi voorbeeld. Die werden afgebrand terwijl alle banken soortgelijke constructies verkochten (plus extra woekerpolissen). Wordt dan pissig op alle banken en scheldt de politici de huid vol; die hebben dit allemaal immers toegelaten.quote:Lakeman is een held, omdat hij handelde waar een batterij aan toezichthouders al vele jaren aarzelen over wat ze met DSB aan moeten. Lakeman is een held, omdat door zijn acties duidelijk is dat DSB niet ongestraft kan wegkomen met een handel in dubieuze financiële producten met torenhoge provisies. Door Lakeman zullen andere financiële instellingen wel tien keer nadenken voordat ze het DSB-model kopiëren.
Met de werknemers hoef je geen medelijden te hebben (wie voor zo'n toko werkt verdient niet beter), en natuurlijk zijn er gedupeerden. Dat DSB failliet is is echter te danken niet aan Lakeman, maar aan wanbeleid van Scheringa c.s. Lakeman heeft slechts het proces richting afgrond wat versneld.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk, zo`n opinie, maar waar behandeld hij de gedupeerden van dit faillisement? De werknemers etc? Nergens. Jammer, geen objectief standpunt.
Ohja, dat zou kunnen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:17 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Goudmijn om zijn lessen te vullen met aansprekende dingen zal wel bedoeld worden.
Er zijn altijd mensen die een waarschuwing niet begrijpen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:18 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Zonder die oproep was er geen vuiltje aan de lucht geweest
Self-fullfilling Prophecy wou je zeggen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Hij heeft toch gelijk gekregen?
Ik vind het netjes van hem dat hij iedereen zo ruim van te voren waarschuwde.
Dat sommige mensen niets doen met die waarschuwing, tja, dat kun je hem niet kwalijk nemen, toch?
Tuurlijk, de miep op de salarisadministratie weet precies wat er gebeurt op de verkoopafdelingquote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:20 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Met de werknemers hoef je geen medelijden te hebben (wie voor zo'n toko werkt verdient niet beter), en natuurlijk zijn er gedupeerden.
Ja, en daardoor alle overname partners afgeschrokken.quote:Dat DSB failliet is is echter te danken niet aan Lakeman, maar aan wanbeleid van Scheringa c.s. Lakeman heeft slechts het proces richting afgrond wat versneld.
Zijn leerlingen tonen eindelijk interesse in de situatie rondom banken. Zijn baantje is dus voorlopig veilig.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:15 schreef Kietelaar het volgende:
Kan aan mij liggen maar ik lees nergens terug waarom de ondergang van DSB een goudmijn zou zijn voor deze docent.
Iemand die snapt wat hier concreet bedoeld wordt?
Tja, dat noemt men afgunst.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:20 schreef MikeyMo het volgende:
toch frappant: mensen hebben een hypotheek van 3 ton op een woning van 2 en dat is dan zielig. Maar als iemand 1 miljoen euro gedag kan zeggen dan is het eigen schuld dikke bult.
Nooit geweten dat er hier op Fok zoveel van schultenbrau drinkers zaten die zelf ook een poot onder papieren zetten als dat inhoudt dat ze per maand 5 tientjes minder hypotheek gaan betalen
Oh, dus iemand die op het ministerie van volksgezondheid werkt is ook schuldig als er een andere ambtenaar middels een fuck-up in het beleid 10.000 mensen over de kling jaagt? Wat stel je dan voor, de koffiedames op het ministerie gewoon standrechtelijk executeren?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:20 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Met de werknemers hoef je geen medelijden te hebben (wie voor zo'n toko werkt verdient niet beter), en natuurlijk zijn er gedupeerden. Dat DSB failliet is is echter te danken niet aan Lakeman, maar aan wanbeleid van Scheringa c.s. Lakeman heeft slechts het proces richting afgrond wat versneld.
Een nieuwe rekening afsluiten kost normaliter ook 5 werkdagen (bij de ING in ieder geval, daar gaan we nu heen), en pas als de rekening actief is gaat die service lopen, dus dan hadden we vrijdag 2 oktober, dus de dag na zijn oproep, in blinde paniek samen verlof op moeten nemen om bij de eerste de beste bank een nieuwe rekening te openen? Realistisch gezien hadden we dat pas de week erop kunnen regelen (vorige week dus) ivm verlof opnemen etc en toen waren er ook allerlei geluiden dat de dekking voldoende was bij de DSB etc etc. (dat klopte toen ook nog, hun dekkingsgraad was gelijk of zelfs beter dan die van de andere consumenten banken in Nederland) Dan ga je twijfelen, en afwegen of de rompslomp de moeite waard is, en vervolgens klapt die bank in 24 uur in elkaar. Maar linksom of rechtsom, die service werkt nu toch ook niet meer omdat alles bevroren is bij de DSB, dus dan hadden we hetzelfde probleem gehad.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Vandaar dat ik jouw antwoord op mijn vraag niet begreep.
De vraag was:
"Fruityloop: Waarom heb je niet eerder maatregelen genomen dan? "
En jij antwoordde dat je dan alle automatische incasso's met de hand over moest gaan zetten.
Maar dat is dus niet zo...want dat had die andere bank dan voor je gedaan...![]()
Noem mij eens een bank waar ze bij herhaling mensen opzadelen met schulden die meer dan 1,5 keer de waarde van de woning te boven gaan. Een voorbeeld maar.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Met dien verstande dat dit niet klopt:
[..]
Dat model is al lang overgenomen. Ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen nu zo over DSB heenvalt terwijl de andere banken exact dezelfde geintjes flikken, alleen in minder extreme vorm. Selectieve verontwaardiging, heet dat. En scapegoating. Legiolease is ook zo'n mooi voorbeeld. Die werden afgebrand terwijl alle banken soortgelijke constructies verkochten (plus extra woekerpolissen). Wordt dan pissig op alle banken en scheldt de politici de huid vol; die hebben dit allemaal immers toegelaten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |