Ja, en ik weet niet wat voor temperatuurmeter je mini heeft? Leest i de koelvloeistof?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 06:11 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Het scheelt natuurlijk ook nog behoorlijk of je dit met koude of echt warme motor doet..
waarom denk je dat dat gedeelte rood gemaakt is ?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.
Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.
Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?
Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn.
Het kan wel, en het is soms ook goed om de motor ff zwaar te belasten. Wordt ie niet 'lui' van doordat de koolaanslag vermindert.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.
Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.
Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?
Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn.
Mja die motorrijders die em in de begrenzer trekken voor de lol zijn ook mafketels,quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
...
Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn.
Over je max koppel ben je al redelijk snel heen. Het gaat er toch ook om dat je in de volgende versnelling weer rond je max koppel zit? Daarom schakel je, mits je zo snel mogelijk wilt, niet op het toerental waar je max koppel zit, omdat je dan weer meer terugvalt. Of heb ik het nou verkeerd?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.![]()
Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..
Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..
No more, no less..
Koppel, daar gaat het inderdaad om! Voor atmosferische motoren ligt het maximaal koppel bij een hoger toerental dan veel moderne motoren met turbo's en of compressors. Die laatste hoef je helemaal niet meer hoog in de toeren te jagen om goed van de plek te komen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.![]()
Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..
Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..
No more, no less..
Apart. Vanaf ~3500 toeren gaat ie bij mij als een malle versnellen en dat blijft aanhouden tot 5500/6000 (rood begint bij uuuuh, 6200 oid), terwijl m'n max koppel rond de 4800 hoort te zitten.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:49 schreef Sounddragon het volgende:
Nét ervoor als het FF kan, zodra de curve begint te dalen moet je schakelen![]()
Als je een auto hebt die gebouwd is om sportief te rijden, heeft de fabrikant de bak zo uitgedokterd dat dat sort off 'vanzelf' gaat, zonder dat je in de buurt van het rood hoeft te komen
Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Mijn koppel is op 4300 toeren op z'n piek. Ik schakel vaak rond de 6000, waardoor ie weer ongeveer naar z'n piek terugvalt. Ik zal eens even kijken of ik m'n gear-ratios ergens kan optrommelen, kan ik mooi even uitrekenen hoeveel dat ding terugvalt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:11 schreef Sounddragon het volgende:
Kijk eens op je toerenteller wat er precies aan toeren vanaf gaat als je schakelt; meestal rond de 1000 - 1500 RPM per versnelling.
Bij jou schat ik dan een beetje in dat hij bij 4000 op zijn top is, en dan schakel je dus bij 5500, om precies weer op het punt uit te komen waar hij het naar zijn zin heeft, en dat je het langste kunt profiteren van het koppel..
Eigenlijk zou het dus al 500 RPM eerder kunnen volgens je eigen zeggen![]()
Dat laatste stukkie voor het rood is dus nergens goed voor, want dan zou je dus constant boven de piek van je koppel rijden
Op het toerental waar je koppelcurve piekt is de motor het meest efficient in haar verbranding. Op het toerental waar (het koppel x het toerental) piekt ontwikkelt je motor de meeste kracht of vermogen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.![]()
Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..
Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..
No more, no less..
Je vergeet mss de eindoverbrenging?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Mijn koppel is op 4300 toeren op z'n piek. Ik schakel vaak rond de 6000, waardoor ie weer ongeveer naar z'n piek terugvalt. Ik zal eens even kijken of ik m'n gear-ratios ergens kan optrommelen, kan ik mooi even uitrekenen hoeveel dat ding terugvalt.
Nu ik het zo lees, snap ik de berekening niet helemaal. Care to elaborate on my gear ratio's?
Eerste versnelling: 3.83
Tweede: 2.20
Derde: 1.40
Vierde: 1.00
Vijfde: 0.81
Ik ben niet zo'n super rekenaar. Ik snap de berekening niet helemaal die aan het terugval in toeren ten grondslag ligt. Ik heb begrepen dat ik in de eerste versnelling dus op 3,83:1 zit en in de tweede op 2,20:1. Nu moet ik dus 2,20:1 gedeeld door 3,83:1 doen om te kijken met wat voor breukdeel ik terug ga vallen in toeren?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:26 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Je vergeet mss de eindoverbrenging?
-edit-
Oh nee, toch niet voor de terugval in toeren
Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?quote:
Voor zover ik kan zien begint het met 40 km/u. Hij staat dus niet stil in het filmpje.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:14 schreef BanSuSai het volgende:
[..]
Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?
Neuh, fout in de boordcomputer, de toerenteller leest gewoon 3-4000rpm te veelquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:14 schreef BanSuSai het volgende:
[..]
Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?
Tot het rode gebied, ja.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:02 schreef GizartFRL het volgende:
Af en toe met warme motor geen probleem.
Mijn broertje had een dTurbo en maakte eigenlijk nooit veel toeren. Een keer in de zoveel tijd nam ik zijn auto mee naar mijn werk ( 10 km 80km/h weg, 5 km 100 km/h en 25 km snelweg).
Even een paar keer tot het rode gebied trekken terwijl de motor op bedrijfstemperatuur was ( paar zwarte roetwolken uit de uitlaat. ) en dan was ie weer lekker schoon en reed ook weer beter ( volgens mijn broertje dan).
Da's een 'highly modified engine' en een standaard toerenteller, dus dat filmpje lijkt me weinig relevantquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:59 schreef Maharbal het volgende:
Je kunt natuurlijk ook doen net als deze:
Gewoon voorbij het rode gebied jakkeren.
Bij mij begint het rode gebied net 200/300 toeren verder dan dat m'n toerenbegrenzer zit. Zo zit ik dus eigenlijk niet zo heel vaak in het rode gebied. Geruststellend. Ik dacht dat de meeste auto's dat hadden, dat het dus eigenlijk bijna niet eens kon om te veel/lang in het rode gebied te komen, je toerenbegrenzer zorgt er immers vaak voor dat je weer terugschiet in toeren (uit het rode gebied wellicht) etc.
De marges hierin verschillen per motor, als je teveel toeren maakt kunnen je drijfstangbouten het begeven, dan heb je een vreemde bult in je motorkap, of een zijuitgang extra in je blok of je kleppen gaan zweven en raken je zuigers, het resultaat laat zich raden..quote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:16 schreef BanSuSai het volgende:
[..]
Tot het rode gebied, ja.
Maar IN het rode gebied. Wat zijn de marges hierin?
Nog 1000 rpm extra kan nog wel?
In de jaren 80 mini van TS zijn ze de toerenbegrenzer vergeten...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 01:57 schreef Isdatzo het volgende:
Och, moet wel kunnen als de motor warm is. Anders had de fabrikant de toerenbegrenzer wel eerder in laten grijpen.
Niet dat ik daarmee zeg dat het verstandig is om constant in 't rood te rijden, maar af en toe tot in het rode gebied doortrekken kan heus geen kwaad.
Hier begint 't rode lijntje bij 15.500 ofzo. Hoogste koppel ligt bij 12.nogwat dus meestal schakel ik rond de 14k op. Bij doortrekken dan. Als ik er over nadenk kom ik eigenlijk amper in 't rode gebied.. 't is voor mij niet sneller.
Dit slaat echt kant nog wal...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 08:15 schreef vannelle het volgende:
Wat een ingewikkeld verhaal voor zoiets simpels als op tijd schakelen.
Je merkt toch dat de versnelling minder wordt? Schakelen!
Als je al met koppelcurves icm toerenteller moet gaan werken heb je duidelijk geen gevoel voor auto- of motorrijden.
Je merkt toch wanneer je moet schakelen? Als je er al een schema bij moet pakken weet je iig zeker dat je te laat schakelt.
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 08:59 schreef KosterT het volgende:
[..]
Dit slaat echt kant nog wal...
Het gaat hier niet om zuinig of relaxt rijden, het gaat om performance, en daarbij kan het juiste schakelmoment een verschil maken in de grootte van honderdste of tiende van seconden. In dat geval komt je gevoel toch echt iets tekort en heb je gewoon koppelkromme's en vermogenscurves nodig om vooraf te bepalen wat het gunstigste is voor een specifieke motor.
Ik weet niet wat je voor je ziet, maar ik bedoel niet dat men met een papiertje op het stuur gaat zitten kijken wanneer te schakelen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 08:15 schreef vannelle het volgende:
Wat een ingewikkeld verhaal voor zoiets simpels als op tijd schakelen.
Je merkt toch dat de versnelling minder wordt? Schakelen!
Als je al met koppelcurves icm toerenteller moet gaan werken heb je duidelijk geen gevoel voor auto- of motorrijden.
Je merkt toch wanneer je moet schakelen? Als je er al een schema bij moet pakken weet je iig zeker dat je te laat schakelt.
Zal best maar het hoort niet je schakelgedrag te beïnvloeden. Zeker niet bij niet-getjoende auto's.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:44 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je voor je ziet, maar ik bedoel niet dat men met een papiertje op het stuur gaat zitten kijken wanneer te schakelen.
Als je het niet wil begrijpen reageer dan niet.
Analyze van de koppeltoerenkromme is stap 1 als het aankomt op prestaties.
Die bestaan niet want koppel houd een keer op en neemt af. Denk daar maar eens over na.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:05 schreef kabelhaspel het volgende:
De beste koppelkromme is overigens een rechte.
Denk daar maar eens over na.
Jij hebt nog nooit een vermogens- en koppelkromme gezien, dat blijkt wel. Anders had je geweten dat het maximaal vermogen vlak bij het maximaal toerental wordt gegenereerd. Veel verder doortrekken is er dan niet bij. Voorbij het maximaal koppel is er vaak nog wel meer versnelling mogelijk. Dat valt bij de moderne turbomotoren trouwens wel mee, want die bieden vaak een maximaal koppel dat over een breed toerenbereik is uitgesmeerd.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:22 schreef Googolplexian het volgende:
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.
Grappig ...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Jij hebt nog nooit een vermogens- en koppelkromme gezien, dat blijkt wel. Anders had je geweten dat het maximaal vermogen vlak bij het maximaal toerental wordt gegenereerd. Veel verder doortrekken is er dan niet bij.
En nu alledaagse auto'squote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Grappig ...
Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm
Maybach 57 S (2006) : 1357.0 N·m @ 2000 rpm
Bugatti EB Veyron 16.4 (2005) : 1250.0 N·m @ 2200 rpm
Koenigsegg CCXR Edition (2007) : 1060.0 N·m @ 5600 rpm
Weber Sportscars F1 (2008) : 1050.0 N·m @ 3800 rpm
Mercedes-Benz SL 65 AMG Roadster (2006) : 1000.7 N·m @ 2000 rpm
Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Zucht ... gaat het niet om ... hier wel om;quote:
quote:* Shift at the redline, not at the torque peak!
Walk through an example. You're hammering down the track in 1st gear. Engine RPM is 6000, just past the engine's torque peak. Do you shift? Well, if you do, the engine will be pulled down to 3600 RPM, and 2nd gear will send 246 ft-lb of torque to the wheels (actually, to the differential first, which amplifies the torque by a constant factor and sends it to the wheels). Don't you think it would be better to hold it in first gear? Torque is dropping off, but it's still 389 ft-lb at 7000 RPM, right before the 7200 RPM redline. So, for this powertrain, first gear is *always* the best deal for acceleration, at any speed, except that you can't accelerate past the redline.
The 1-2 shift at 7200 RPM pulls the engine down to 4400 RPM, where 2nd will deliver 265 ft-lb of torque. Not only did you win by maintaining the high torque of 1st all the way to 7200 RPM, you are now better off in second gear.
Same thing goes for the 2-3 shift. 2nd gear output torque at the redline is still greater than 3rd gear output torque at any engine speed, so you wind her out as far as she'll go before you shift to 3rd. Same for the 3-4, same for the 4-5.
But, you ask, isn't your acceleration greatest at the torque peak? Yes, it is! But only within that gear. The next gear down will give you even greater acceleration at the same speed, unless the vehicle speed is too high for that gear.
Ik zal je nog een keer quoten:quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:
Grappig ...
Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm
Maybach 57 S (2006) : 1357.0 N·m @ 2000 rpm
Bugatti EB Veyron 16.4 (2005) : 1250.0 N·m @ 2200 rpm
Koenigsegg CCXR Edition (2007) : 1060.0 N·m @ 5600 rpm
Weber Sportscars F1 (2008) : 1050.0 N·m @ 3800 rpm
Mercedes-Benz SL 65 AMG Roadster (2006) : 1000.7 N·m @ 2000 rpm
Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Jij begon over het piekvermogen. Ik zeg dat een motor bij zijn piekvermogen al bijna aan zijn maximaal toerental zit. Dus ver doortrekken is er dan niet meer bij.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:22 schreef Googolplexian het volgende:
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.
Dus doortrekken tot aan het rood?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:21 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik zal je nog een keer quoten:
[..]
Jij begon over het piekvermogen. Ik zeg dat een motor bij zijn piekvermogen al bijna aan zijn maximaal toerental zit. Dus ver doortrekken is er dan niet meer bij.
Je hebt gelijk in deze discussie, maar even om terug te komen op dat late schakelen:quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Grappig ...
Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm
Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Met welk doel?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:23 schreef Googolplexian het volgende:
Dus doortrekken tot aan het rood?
Omdat je meer dan één versnelling hebt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:29 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Met welk doel?![]()
Bij het maximaal vermogen is de verbranding het efficiëntst, maar je hebt ook een draaikolk in je benzinetank.Je kunt ook iets voorbij het maximaal koppel doortrekken en vervolgens schakelen, dan is de versnelling het efficiëntst en het verbruik een stuk lager.
Nicequote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:29 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Je hebt gelijk in deze discussie, maar even om terug te komen op dat late schakelen:
Een S-klasse V12 die je noemt (S600, de AMG kon ik niet vinden) heb ik even als voorbeeld gepakt. Ik heb de gegevens in een excel sheet geplakt met max. vermogencijfers en max. koppelcijfers erbij, dan een grafiek gemaakt met de verhoudingen van de v.bak en eindaandrijving en bandenmaat.
Dan kom je er op uit dat als je net over het maximale vermogen (5000rpm) schakelt de toerenval om en nabij de 2100 toeren is.
Dan val je dus terug van 5100 naar 3000. Dat is zelfs nog hoger dan de plaats waar het maximale koppel ligt (1900rpm) dus eigenlijk was het ook al niet schadelijk geweest om eerder te schakelen. De toerenval wordt alleen maar hoger naarmate je verder klimt in toeren. Het is dus niet handig om bij een dergelijke auto naar het rode gebied door te trekken maar gewoon tussen het max koppel en max RPM blijven is beter.
Het zijn geen VTEC's he
Mijn bevindingen, of je het als bewijs ziet moet je zelf wetenDe JPG compressie heeft het plaatje wel verneukt maar het punt is duidelijk denk ik:
http://i35.tinypic.com/w1qsdy.jpg
In dat geval moet je zodanig schakelen dat je precies voor het maximaal koppel uitkomt in de volgende versnelling. Zoals ik al eerder zei, hebben moderne turbomotoren vaak een breed uitgesmeerd maximaal koppel. Ik denk dat je dan moet zorgen dat je ergens middenin dat gebied uitkomt bij schakelen. Zo'n breed maximaal koppel is volgens mij niet een turbo-eigenschap, maar een fabrieksmatige vermindering van het maximaal koppel om de versnellingsbak te beschermen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:32 schreef Googolplexian het volgende:
Omdat je meer dan één versnelling hebt.
Doel is dus gunstiger uitkomen in de volgende versnelling.
edit : Het gaat nog steeds over max performance, he. Niet ineens het gesprek naar zuinig rijden wenden
O nee, ik gaf je geen ongelijk. Zoiets (maar dan minder gedetailleerd) had ik hierboven ook al gepost. Ik dacht dat het alleen misschien wat realistischer zou zijn als er alledaagse motoren zouden worden gebruikt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:18 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Zucht ... gaat het niet om ... hier wel om;
[..]
Bedoel je koppel aan de motor of aan de wielen? Als je aan de wielen bedoelt klopt het wel, maar wielkoppel is recht evenredig met motorvermogen.. Wat betekent dat je altijd een zo hoog mogelijk motorvermogen wilt benutten!quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:47 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
In dat geval moet je zodanig schakelen dat je precies voor het maximaal koppel uitkomt in de volgende versnelling. Zoals ik al eerder zei, hebben moderne turbomotoren vaak een breed uitgesmeerd maximaal koppel. Ik denk dat je dan moet zorgen dat je ergens middenin dat gebied uitkomt bij schakelen. Zo'n breed maximaal koppel is volgens mij niet een turbo-eigenschap, maar een fabrieksmatige vermindering van het maximaal koppel om de versnellingsbak te beschermen.
Ik drukte me misschien wat te gemakkelijk/gehaast uit. Maar denk dat we wel hetzelfde bedoelenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:59 schreef Barcaconia het volgende:
Wielkoppel recht evenredig aan motorvermogen? Daar ben je me even kwijt.
Vermogen is over de hele aandrijflijn hetzelfde, tenminste, als je daar wat kleine verliezen van afhaalt.
Koppel vermenigvuldig je met de overbrengingsverhoudingen. Dat wil zeggen dat als je 300 krukasPK's hebt, waar je er bijvoorbeeld 250 van aan het wiel overhoudt, de 200 krukas Nm's door de overbrengingen al 1000 geworden kunnen zijn.
Aan de motor is het koppel en vermogen nog gebonden.
Toerental/vermogen/motorkoppel: Ja, dat is een feit. Wielkoppel uiteindelijk ook als je aandrijfverliezen in het vermogen meeneemt en overbrengingsverhoudingen in het koppel.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:10 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Ik drukte me misschien wat te gemakkelijk/gehaast uit. Maar denk dat we wel hetzelfde bedoelenZijn we het in ieder geval eens dat motorkoppel maal toerental / vermogen / wielkoppel aan elkaar gekoppeld zijn?
Klopt ... niet altijd maar vaak geven motoren meer output als ze het loodje gaan leggen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:16 schreef 2cv het volgende:
Mijn vorige auto was lichtelijk versleten en versleten motoren schijnen harder te draaien. Resultaat: het ding ging 10 km/u harder dan de fabrieksopgave en dan stond de toerenteller in het rood.
Dat heb ik toch inmiddels al duidelijk gemaakt?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:44 schreef Faxie het volgende:
't Is toch eigenlijk redelijk simpel?
Op een gegeven moment zal de vermogensterugval dusdanig groot geworden zijn dat doortekken in de huidige versnelling minder versnelling van de auto zal geven dan als je zou doorschakelen. En op dat punt moet je dus schakelen.
En dat zal een stukje voorbij het max vermogenspunt zijn.
En om dat punt te weten te komen zul je inderdaad met koppelkrommes, vermogenscurves en bakverhoudingen moeten rekenen.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Zo recht mogelijk dan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:16 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Die bestaan niet want koppel houd een keer op en neemt af. Denk daar maar eens over na.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat dit afvallende koppel te maken had met wrijving in de motor, onder andere van de nokkenassen. Laatst las ik dat de nieuwe MultiAir-motor van Alfa Romeo door de nieuwe klepbediening een stuk minder wrijvingsverlies heeft. Dit heeft onder andere tot gevolg er minder motorremming is bij loslaten van het gas. Heeft iemand al een koppelkromme gezien van deze nieuwe motor?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:21 schreef kabelhaspel het volgende:
Zo recht mogelijk dan.
Denk daar maar eens over na.
En waar komt dat door?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:21 schreef kabelhaspel het volgende:
Bullshit, op een gegeven moment heeft een motor geen koppel meer om te leveren.
Ik had net al een heel stuk daarover getiept maar toch maar weer verwijderd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat kabelhaspel daar over denkt inderdaadquote:
Klassieke mini, bedoel je?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:32 schreef Cumshooter het volgende:
een vriend heeft ook zo'n mini
en die trekt m altijd door tot het maximale
Thnx Ivo.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:32 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik rijd in een klassieke Mini met injectieblokje. Verder dan 6000 rpm kom ik niet, wegens toerenbegrenzing.
Ik gebruik deze auto dagelijks (500 km per week) en de toerenteller gaat, mits de motor warm is, echt wel eens naar het maximum. Het blijft leuk zo af en toe, die stoplichtsprintjes.
Bedenk wel dat je Mini een gietijzeren blok heeft. Voordat dat blok, en dus ook de olie, goed is opgewarmd duurt wel een flinke poos. De standaard koelvloeistof-temperatuurmeter geeft na pakweg 10 minuten al aan dat de motor warm is. Ik heb echter ook een olietemperatuurmeter en dan is duidelijk te zien dat pas na een half uur snelweg rijden de motor op temperatuur is.
De 5750 rpm kan in elk geval wel kortstondig iets overschreden worden, mits de motor goed onderhouden wordt en de olie goed warm is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |