abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73679287
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:21 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik zal je nog een keer quoten:
[..]

Jij begon over het piekvermogen. Ik zeg dat een motor bij zijn piekvermogen al bijna aan zijn maximaal toerental zit. Dus ver doortrekken is er dan niet meer bij.
Dus doortrekken tot aan het rood?
Calm down, please!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 13:29:00 #52
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73679469
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Grappig ...

Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm

Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Je hebt gelijk in deze discussie, maar even om terug te komen op dat late schakelen:
Een S-klasse V12 die je noemt (S600, de AMG kon ik niet vinden) heb ik even als voorbeeld gepakt. Ik heb de gegevens in een excel sheet geplakt met max. vermogencijfers en max. koppelcijfers erbij, dan een grafiek gemaakt met de verhoudingen van de v.bak en eindaandrijving en bandenmaat.
Dan kom je er op uit dat als je net over het maximale vermogen (5000rpm) schakelt de toerenval om en nabij de 2100 toeren is.
Dan val je dus terug van 5100 naar 3000. Dat is zelfs nog hoger dan de plaats waar het maximale koppel ligt (1900rpm) dus eigenlijk was het ook al niet schadelijk geweest om eerder te schakelen. De toerenval wordt alleen maar hoger naarmate je verder klimt in toeren. Het is dus niet handig om bij een dergelijke auto naar het rode gebied door te trekken maar gewoon tussen het max koppel en max RPM blijven is beter.
Het zijn geen VTEC's he

Mijn bevindingen, of je het als bewijs ziet moet je zelf weten De JPG compressie heeft het plaatje wel verneukt maar het punt is duidelijk denk ik:
http://i35.tinypic.com/w1qsdy.jpg
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_73679482
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:23 schreef Googolplexian het volgende:
Dus doortrekken tot aan het rood?
Met welk doel?

Bij het maximaal vermogen is de verbranding het efficiëntst, maar je hebt ook een draaikolk in je benzinetank. Je kunt ook iets voorbij het maximaal koppel doortrekken en vervolgens schakelen, dan is de versnelling het efficiëntst en het verbruik een stuk lager.
pi_73679568
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:29 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Met welk doel?

Bij het maximaal vermogen is de verbranding het efficiëntst, maar je hebt ook een draaikolk in je benzinetank. Je kunt ook iets voorbij het maximaal koppel doortrekken en vervolgens schakelen, dan is de versnelling het efficiëntst en het verbruik een stuk lager.
Omdat je meer dan één versnelling hebt.
Doel is dus gunstiger uitkomen in de volgende versnelling.

edit : Het gaat nog steeds over max performance, he. Niet ineens het gesprek naar zuinig rijden wenden
Calm down, please!
pi_73679630
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:29 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Je hebt gelijk in deze discussie, maar even om terug te komen op dat late schakelen:
Een S-klasse V12 die je noemt (S600, de AMG kon ik niet vinden) heb ik even als voorbeeld gepakt. Ik heb de gegevens in een excel sheet geplakt met max. vermogencijfers en max. koppelcijfers erbij, dan een grafiek gemaakt met de verhoudingen van de v.bak en eindaandrijving en bandenmaat.
Dan kom je er op uit dat als je net over het maximale vermogen (5000rpm) schakelt de toerenval om en nabij de 2100 toeren is.
Dan val je dus terug van 5100 naar 3000. Dat is zelfs nog hoger dan de plaats waar het maximale koppel ligt (1900rpm) dus eigenlijk was het ook al niet schadelijk geweest om eerder te schakelen. De toerenval wordt alleen maar hoger naarmate je verder klimt in toeren. Het is dus niet handig om bij een dergelijke auto naar het rode gebied door te trekken maar gewoon tussen het max koppel en max RPM blijven is beter.
Het zijn geen VTEC's he

Mijn bevindingen, of je het als bewijs ziet moet je zelf weten De JPG compressie heeft het plaatje wel verneukt maar het punt is duidelijk denk ik:
http://i35.tinypic.com/w1qsdy.jpg
Nice Alleen ga ik er van uit dat AMG de bak daar wel op heeft aangepast.

Wat betreft dat het geen VTECs zijn ... true. Maar ze plakken dat rood op de toerenteller er niet voor niets. Toerenbegrenzer slaat vaak nog een paar honderd toeren later in en het blok kan natuurlijk nog veel meer hebben.
Calm down, please!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 13:37:18 #56
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73679710
Dat ontken ik ook niet. Ik heb met mijn circuitauto de toerenbegrenzer weggehaald en als ik niet echt oplet rijd ik wel eens het rode gebied voorbij de toerenteller uit. Ik zeg niet dat het goed is, maar ze kunnen het wel hebben voor een enkele keer.

Ik wilde alleen even duidelijk maken dat je niet tot het rood of het het rood hoeft te accelereren om ideaal op te trekken. Dat ligt namelijk 100% aan de versnellingsbak.
Helaas zijn er weinig mensen die dit soort gegevens interessant vinden en kun je van de meeste auto's alleen het max RPM en max koppel vinden. Als je geluk hebt staat er dan bij op welk toerental dat bereikt is maar dan houdt het wel een heel eind op. Van de S600 kon ik toevallig wel de bakverhoudingen vinden.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_73679998
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:32 schreef Googolplexian het volgende:
Omdat je meer dan één versnelling hebt.
Doel is dus gunstiger uitkomen in de volgende versnelling.

edit : Het gaat nog steeds over max performance, he. Niet ineens het gesprek naar zuinig rijden wenden
In dat geval moet je zodanig schakelen dat je precies voor het maximaal koppel uitkomt in de volgende versnelling. Zoals ik al eerder zei, hebben moderne turbomotoren vaak een breed uitgesmeerd maximaal koppel. Ik denk dat je dan moet zorgen dat je ergens middenin dat gebied uitkomt bij schakelen. Zo'n breed maximaal koppel is volgens mij niet een turbo-eigenschap, maar een fabrieksmatige vermindering van het maximaal koppel om de versnellingsbak te beschermen.
pi_73680740
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:18 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Zucht ... gaat het niet om ... hier wel om;
[..]


O nee, ik gaf je geen ongelijk. Zoiets (maar dan minder gedetailleerd) had ik hierboven ook al gepost. Ik dacht dat het alleen misschien wat realistischer zou zijn als er alledaagse motoren zouden worden gebruikt.
pi_73681935
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:47 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

In dat geval moet je zodanig schakelen dat je precies voor het maximaal koppel uitkomt in de volgende versnelling. Zoals ik al eerder zei, hebben moderne turbomotoren vaak een breed uitgesmeerd maximaal koppel. Ik denk dat je dan moet zorgen dat je ergens middenin dat gebied uitkomt bij schakelen. Zo'n breed maximaal koppel is volgens mij niet een turbo-eigenschap, maar een fabrieksmatige vermindering van het maximaal koppel om de versnellingsbak te beschermen.
Bedoel je koppel aan de motor of aan de wielen? Als je aan de wielen bedoelt klopt het wel, maar wielkoppel is recht evenredig met motorvermogen.. Wat betekent dat je altijd een zo hoog mogelijk motorvermogen wilt benutten!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 14:59:48 #60
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73682126
Wielkoppel recht evenredig aan motorvermogen? Daar ben je me even kwijt.
Vermogen is over de hele aandrijflijn hetzelfde, tenminste, als je daar wat kleine verliezen van afhaalt.
Koppel vermenigvuldig je met de overbrengingsverhoudingen. Dat wil zeggen dat als je 300 krukasPK's hebt, waar je er bijvoorbeeld 250 van aan het wiel overhoudt, de 200 krukas Nm's door de overbrengingen al 1000 geworden kunnen zijn.
Aan de motor is het koppel en vermogen nog gebonden.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_73682456
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:59 schreef Barcaconia het volgende:
Wielkoppel recht evenredig aan motorvermogen? Daar ben je me even kwijt.
Vermogen is over de hele aandrijflijn hetzelfde, tenminste, als je daar wat kleine verliezen van afhaalt.
Koppel vermenigvuldig je met de overbrengingsverhoudingen. Dat wil zeggen dat als je 300 krukasPK's hebt, waar je er bijvoorbeeld 250 van aan het wiel overhoudt, de 200 krukas Nm's door de overbrengingen al 1000 geworden kunnen zijn.
Aan de motor is het koppel en vermogen nog gebonden.
Ik drukte me misschien wat te gemakkelijk/gehaast uit. Maar denk dat we wel hetzelfde bedoelen Zijn we het in ieder geval eens dat motorkoppel maal toerental / vermogen / wielkoppel aan elkaar gekoppeld zijn?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:12:42 #62
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73682538
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:10 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Ik drukte me misschien wat te gemakkelijk/gehaast uit. Maar denk dat we wel hetzelfde bedoelen Zijn we het in ieder geval eens dat motorkoppel maal toerental / vermogen / wielkoppel aan elkaar gekoppeld zijn?
Toerental/vermogen/motorkoppel: Ja, dat is een feit. Wielkoppel uiteindelijk ook als je aandrijfverliezen in het vermogen meeneemt en overbrengingsverhoudingen in het koppel.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  † In Memoriam † woensdag 14 oktober 2009 @ 15:16:09 #63
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73682677
Mijn vorige auto was lichtelijk versleten en versleten motoren schijnen harder te draaien. Resultaat: het ding ging 10 km/u harder dan de fabrieksopgave en dan stond de toerenteller in het rood.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_73682807
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:16 schreef 2cv het volgende:
Mijn vorige auto was lichtelijk versleten en versleten motoren schijnen harder te draaien. Resultaat: het ding ging 10 km/u harder dan de fabrieksopgave en dan stond de toerenteller in het rood.
Klopt ... niet altijd maar vaak geven motoren meer output als ze het loodje gaan leggen.
Was altijd erg grappig als Honda F1 (en vooral B.A.R.) ineens harder gingen want dan zat er weer een mooie plof aan te komen

[ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 14-10-2009 15:28:40 ]
Calm down, please!
  † In Memoriam † woensdag 14 oktober 2009 @ 15:22:24 #65
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73682876
Ik vind het wel jammer dat ik de motor nooit ECHT heb laten ploffen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_73683679
't Is toch eigenlijk redelijk simpel?

Op een gegeven moment zal de vermogensterugval dusdanig groot geworden zijn dat doortekken in de huidige versnelling minder versnelling van de auto zal geven dan als je zou doorschakelen. En op dat punt moet je dus schakelen.

En dat zal een stukje voorbij het max vermogenspunt zijn.

En om dat punt te weten te komen zul je inderdaad met koppelkrommes, vermogenscurves en bakverhoudingen moeten rekenen.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:46:51 #67
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73683745
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:44 schreef Faxie het volgende:
't Is toch eigenlijk redelijk simpel?

Op een gegeven moment zal de vermogensterugval dusdanig groot geworden zijn dat doortekken in de huidige versnelling minder versnelling van de auto zal geven dan als je zou doorschakelen. En op dat punt moet je dus schakelen.

En dat zal een stukje voorbij het max vermogenspunt zijn.

En om dat punt te weten te komen zul je inderdaad met koppelkrommes, vermogenscurves en bakverhoudingen moeten rekenen.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dat heb ik toch inmiddels al duidelijk gemaakt?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_73683964
Ow daar zal ik wel overheen gelezen hebben dan.

Zijn we het er in ieder geval over eens
  woensdag 14 oktober 2009 @ 16:21:54 #69
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_73685016
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 10:16 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Die bestaan niet want koppel houd een keer op en neemt af. Denk daar maar eens over na.
Zo recht mogelijk dan.
Denk daar maar eens over na.
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_73686041
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:21 schreef kabelhaspel het volgende:
Zo recht mogelijk dan.
Denk daar maar eens over na.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat dit afvallende koppel te maken had met wrijving in de motor, onder andere van de nokkenassen. Laatst las ik dat de nieuwe MultiAir-motor van Alfa Romeo door de nieuwe klepbediening een stuk minder wrijvingsverlies heeft. Dit heeft onder andere tot gevolg er minder motorremming is bij loslaten van het gas. Heeft iemand al een koppelkromme gezien van deze nieuwe motor?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:21:06 #71
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_73692365
Bullshit, op een gegeven moment heeft een motor geen koppel meer om te leveren.
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_73692980
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:21 schreef kabelhaspel het volgende:
Bullshit, op een gegeven moment heeft een motor geen koppel meer om te leveren.
En waar komt dat door?
Calm down, please!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:40:31 #73
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73693089
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:37 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

En waar komt dat door?
Ik had net al een heel stuk daarover getiept maar toch maar weer verwijderd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat kabelhaspel daar over denkt inderdaad
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_73695593
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:37 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
En waar komt dat door?
Zwevende kleppen? Onvoldoende lucht? Te trage verbranding? Kies maar uit...
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:32:40 #75
267623 Cumshooter
ja toch ja toch
pi_73785776
een vriend heeft ook zo'n mini
en die trekt m altijd door tot het maximale
beter spijt van je daden, als spijt omdat je het hebt gelaten!!!
pi_73789004
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 19:32 schreef Cumshooter het volgende:
een vriend heeft ook zo'n mini
en die trekt m altijd door tot het maximale
Klassieke mini, bedoel je?

Dan gaat ie zeker vaak kapot, niet?
pi_73830423
tvp
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_73831148
Een 20 jaar oude auto met een (naar ik aanneem) 20 jaar oude motor... 20 jaar slijtage aan alle onderdelen, 20 jaar onderhoud waarvan je hoogstwaarschijnlijk het onderhoud niet weet en dan proberen om een grens die 20 jaar geleden is aangegeven te overtreffen door het 20 jaar oude motortje ff flink in de toeren te trekken...

Kun je nu al je eigen vraag beantwoorden?

Verder, je komt hier advies vragen, op een algemeen autoforum, waarom niet dezelfde vraag op een mini forum stellen?

Ik heb hier nog niemand iets over het ontwerp van het motortje horen roepen (onderliggende nokkenas met stoterstangen) en wat voor extra slijtage dit kan hebben in 20 jaar t.o.v. een bovenliggende nokkenas motor. Extra mechanische onderdelen zorgen voor extra slijtage etc. etc.

Aan de andere kant, het in en uitbouwen van zo`n motortje is vast wel zelf te doen en een motortje op de sloop zal ook de wereld niet kosten... Dus ja, waarom niet lekker doorscheuren tot ie doorscheurt?
pi_73844714
Waarom hebben ze een zone waarin het rood word?

Dat is echt niet voor de grap/sier/lol of wat dan ook. Het is niet verstandig dit te doen. Natuurlijk gaat het niet direct stuk, maar als je dit altijd doet dan slijt je motor uiteindelijk 2 keer sneller dan wanneer je normaal rijd. Voor een keertje niet erg maar maak er geen hobby van. Daar komt bij waarom zou je willen doortrekken tot voorbij het rode gedeelte? Omdat iedereen je dan ziet en hoort? Stoer hoor
pi_73891985
Ik rijd in een klassieke Mini met injectieblokje. Verder dan 6000 rpm kom ik niet, wegens toerenbegrenzing.

Ik gebruik deze auto dagelijks (500 km per week) en de toerenteller gaat, mits de motor warm is, echt wel eens naar het maximum. Het blijft leuk zo af en toe, die stoplichtsprintjes.

Bedenk wel dat je Mini een gietijzeren blok heeft. Voordat dat blok, en dus ook de olie, goed is opgewarmd duurt wel een flinke poos. De standaard koelvloeistof-temperatuurmeter geeft na pakweg 10 minuten al aan dat de motor warm is. Ik heb echter ook een olietemperatuurmeter en dan is duidelijk te zien dat pas na een half uur snelweg rijden de motor op temperatuur is.

De 5750 rpm kan in elk geval wel kortstondig iets overschreden worden, mits de motor goed onderhouden wordt en de olie goed warm is.
pi_73903237
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:32 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik rijd in een klassieke Mini met injectieblokje. Verder dan 6000 rpm kom ik niet, wegens toerenbegrenzing.

Ik gebruik deze auto dagelijks (500 km per week) en de toerenteller gaat, mits de motor warm is, echt wel eens naar het maximum. Het blijft leuk zo af en toe, die stoplichtsprintjes.

Bedenk wel dat je Mini een gietijzeren blok heeft. Voordat dat blok, en dus ook de olie, goed is opgewarmd duurt wel een flinke poos. De standaard koelvloeistof-temperatuurmeter geeft na pakweg 10 minuten al aan dat de motor warm is. Ik heb echter ook een olietemperatuurmeter en dan is duidelijk te zien dat pas na een half uur snelweg rijden de motor op temperatuur is.

De 5750 rpm kan in elk geval wel kortstondig iets overschreden worden, mits de motor goed onderhouden wordt en de olie goed warm is.
Thnx Ivo.

Verassend dat je de mini dagelijks gebruikt. Het zijn niet de meest betrouwbare, zeg maar. Het blijven leuke bakkies, die mini's. Neem aan dat je een SPi hebt?

Heb eentje met carburateur..
pi_73922614
k heb een MPi.

Betrouwbaarheid valt best mee, zolang ie maar goed onderhouden wordt. Mijn motorblokje is altijd dealeronderhouden (Bij de vorige eigenaar in Duitsland door de Rover-dealer, ik heb hem in Nederland bij een Mini-garage in onderhoud) en heeft altijd netjes op tijd z'n beurten gehad.

Mijn andere Mini (1100cc carburateur) is kwa betrouwbaarheid een ander verhaal. Die is door de vorige eigenaar nogal verwaarloosd, en daarmee heb ik het ene probleem na het andere. Het gaat nog veel tijd en geld kosten om daar al het achterstallig onderhoud weg te werken. Om nog maar niet te spreken over nieuw plaatwerk wat hier en daar nodig is. Maar uiteindelijk wordt dat ook weer een betrouwbare Mini. Alleen wat minder geschikt voor dagelijks gebruik als een MPi. Een originele Mini uit 1978 is toch wat kariger en minder comfortabel uitgerust.
pi_73923809
1100 zijn ook niet de meest relaxte motortjes inderdaad. 1000 is dan zelfs vele malen betrouwbaarder dan een 1100 / 1275 A+ carburateur.

Ik heb geen idee hoe mijne onderhouden is. Wat ik wel weet, is dat-ie aanzienlijk veel olie verbruikt. Zo'n 3 liter op 100 km. .

[ Bericht 0% gewijzigd door BanSuSai op 21-10-2009 20:17:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')