Ja, en ik weet niet wat voor temperatuurmeter je mini heeft? Leest i de koelvloeistof?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 06:11 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Het scheelt natuurlijk ook nog behoorlijk of je dit met koude of echt warme motor doet..
waarom denk je dat dat gedeelte rood gemaakt is ?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.
Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.
Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?
Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn.
Het kan wel, en het is soms ook goed om de motor ff zwaar te belasten. Wordt ie niet 'lui' van doordat de koolaanslag vermindert.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.
Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.
Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?
Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn.
Mja die motorrijders die em in de begrenzer trekken voor de lol zijn ook mafketels,quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
...
Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn.
Over je max koppel ben je al redelijk snel heen. Het gaat er toch ook om dat je in de volgende versnelling weer rond je max koppel zit? Daarom schakel je, mits je zo snel mogelijk wilt, niet op het toerental waar je max koppel zit, omdat je dan weer meer terugvalt. Of heb ik het nou verkeerd?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.![]()
Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..
Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..
No more, no less..
Koppel, daar gaat het inderdaad om! Voor atmosferische motoren ligt het maximaal koppel bij een hoger toerental dan veel moderne motoren met turbo's en of compressors. Die laatste hoef je helemaal niet meer hoog in de toeren te jagen om goed van de plek te komen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.![]()
Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..
Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..
No more, no less..
Apart. Vanaf ~3500 toeren gaat ie bij mij als een malle versnellen en dat blijft aanhouden tot 5500/6000 (rood begint bij uuuuh, 6200 oid), terwijl m'n max koppel rond de 4800 hoort te zitten.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:49 schreef Sounddragon het volgende:
Nét ervoor als het FF kan, zodra de curve begint te dalen moet je schakelen![]()
Als je een auto hebt die gebouwd is om sportief te rijden, heeft de fabrikant de bak zo uitgedokterd dat dat sort off 'vanzelf' gaat, zonder dat je in de buurt van het rood hoeft te komen
Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Mijn koppel is op 4300 toeren op z'n piek. Ik schakel vaak rond de 6000, waardoor ie weer ongeveer naar z'n piek terugvalt. Ik zal eens even kijken of ik m'n gear-ratios ergens kan optrommelen, kan ik mooi even uitrekenen hoeveel dat ding terugvalt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:11 schreef Sounddragon het volgende:
Kijk eens op je toerenteller wat er precies aan toeren vanaf gaat als je schakelt; meestal rond de 1000 - 1500 RPM per versnelling.
Bij jou schat ik dan een beetje in dat hij bij 4000 op zijn top is, en dan schakel je dus bij 5500, om precies weer op het punt uit te komen waar hij het naar zijn zin heeft, en dat je het langste kunt profiteren van het koppel..
Eigenlijk zou het dus al 500 RPM eerder kunnen volgens je eigen zeggen![]()
Dat laatste stukkie voor het rood is dus nergens goed voor, want dan zou je dus constant boven de piek van je koppel rijden
Op het toerental waar je koppelcurve piekt is de motor het meest efficient in haar verbranding. Op het toerental waar (het koppel x het toerental) piekt ontwikkelt je motor de meeste kracht of vermogen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.![]()
Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..
Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..
No more, no less..
Je vergeet mss de eindoverbrenging?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Mijn koppel is op 4300 toeren op z'n piek. Ik schakel vaak rond de 6000, waardoor ie weer ongeveer naar z'n piek terugvalt. Ik zal eens even kijken of ik m'n gear-ratios ergens kan optrommelen, kan ik mooi even uitrekenen hoeveel dat ding terugvalt.
Nu ik het zo lees, snap ik de berekening niet helemaal. Care to elaborate on my gear ratio's?
Eerste versnelling: 3.83
Tweede: 2.20
Derde: 1.40
Vierde: 1.00
Vijfde: 0.81
Ik ben niet zo'n super rekenaar. Ik snap de berekening niet helemaal die aan het terugval in toeren ten grondslag ligt. Ik heb begrepen dat ik in de eerste versnelling dus op 3,83:1 zit en in de tweede op 2,20:1. Nu moet ik dus 2,20:1 gedeeld door 3,83:1 doen om te kijken met wat voor breukdeel ik terug ga vallen in toeren?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:26 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Je vergeet mss de eindoverbrenging?
-edit-
Oh nee, toch niet voor de terugval in toeren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |