abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73637072
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.

Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.

Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?

Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn .

[ Bericht 5% gewijzigd door JimmyWooh op 13-10-2009 04:54:06 ]
pi_73637164
Inderdaad is er geen exact te bepalen toerental waarbij direct schade optreedt. Dit is natuurlijk afhankelijk van vele variabelen en die zijn zelfs bij motoren van hetzelfde bouwtype enigzins verschillend in bedrijf. Wel kun je in het algemeen stellen dat hoe hoger het toerental hoe groter de belasting voor de motor en dus zul je met jouw handelwijze een groter risico lopen op schade dan wanneer je onder het rode gebied blijft.
pi_73637194
Het scheelt natuurlijk ook nog behoorlijk of je dit met koude of echt warme motor doet..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 07:06:34 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_73637312
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 06:11 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Het scheelt natuurlijk ook nog behoorlijk of je dit met koude of echt warme motor doet..
Ja, en ik weet niet wat voor temperatuurmeter je mini heeft? Leest i de koelvloeistof?
Bij m'n kever meet ik namelijk de olietemperatuur, en die is pas op 80 graden na een half uur snelweg rijden.

Gemiddelde temperatuurmeter in een auto geeft na 10 minuten al de 90 graden aan, maar dan is je motor absoluut nog niet op bedrijfstemperatuur.

Verder kun je wel op verhoogde slijtage rekenen bij doortrekken.
pi_73637324
Klopt, het duurt wel ff voordat de olie echt warm is.. Bij mij duurt het +- 30 a 45 minuten rijden..
Eerder dan dat zou ik ook niet doortrekken, anders slijt de boel wel een stuk sneller
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 07:17:49 #6
223929 fraggie1975
Begint eer gij bezint!
pi_73637335
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.

Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.

Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?

Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn .
waarom denk je dat dat gedeelte rood gemaakt is ?
niet omdat het gezond is voor de motor...
I love you for your mind , baby give me your body.
pi_73637530
Het heeft zo zijn voordelen en nadelen. Voordeel is dat je motor kwik blijft en eventueel vuil aan de kleppen etc even goed los komt. Nadeel is natuurlijk dat je motor flink belast wordt. Mijn rood begint bij 5500 en kom daar nooit boven.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:27:24 #8
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_73637851
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.

Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.

Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?

Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn .
Het kan wel, en het is soms ook goed om de motor ff zwaar te belasten. Wordt ie niet 'lui' van doordat de koolaanslag vermindert.

Maar regelmatig? Je moet zeker weten dat je bv goeie / verse olie hebt. Dan nog kunnen bij een oudere motor oliekanaaltjes verstopt geraakt zijn, of de pakkingen (koppakking) zijn mogelijk minder sterk dan nieuw.

Ook kan -al ontstane- koolaanslag gaan gloeien, waardoor je, vooral bij zware belasting van de motor voortijdige ontsteking ofwel pingelen kunt krijgen.

BTW, ik zou wel schakelen bij waar het rode gebied begint. Het heeft nl niet veel zin zo ver door te trekken; de motor bouwt meestal snel vermogen af nadat ie heeft gepiekt. En die piek ligt een stukkie voor het rode gebied.

Bovendien is een motor gebalanceerd tot een bepaald toerental, en (ver?) in het rode gebied kan dus onbalans ontstaan. En daar heb je met bv een oudere BMW-zescilinder lijnmotor al minder last van dan met jouw viercilinder.

En weet je zeker dat die motorrijders (flink) doortrekken tot in het rode gebied? Als een motor gaat 'hikken' tegen de toerenbegrenzer aan lijkt me dat niet prettig..... Veel motoren hebben bovendien een hoger toelaatbaar toerental, dus dat doortrekken wat jij hoort kan best wel eens ''gewoon' tot de toerenbegrenzer bij 14.500 toeren zijn.....
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:31:39 #9
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_73637892
Indien warm totaal GEEN probleem.
Goed verhaal. Lekker kort.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:32:05 #10
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_73637899
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 08:31 schreef kabelhaspel het volgende:
Indien warm totaal GEEN probleem.
Ongenuanceerd....

Er zijn mitsen en maren; zie ook mijn reactie hierboven ^^
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:36:28 #11
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_73637951
Trouwens een (leuk?) bestandje van mijn MR2 in een 0-160-0 sprint. Rode lijn ligt bij 7600 toeren

Toyota MR2 1989 acceleratie 0-160 km/h
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_73638266
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
...

Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn .
Mja die motorrijders die em in de begrenzer trekken voor de lol zijn ook mafketels,
als je al rijdend op de motor flink het gas open draait loopt ie bij mij door tot 14.000rpm voor ie de rode zone aan tikt.. nogal een verschil met een auto motor
pi_73638352
Met oudere machientjes moet je een beetje voorzichtig omgaan.
Ik rij zelf een ouwe Bedford diesel uit 77
44 kw motortje 4 versnellingen.
Zeker als hij koud is heel snel opschakelen naar de 4 en dan de rest doortrekken.
Te lang in zijn 3 dat vind tie echt niet leuk.
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_73641034
Je kunt natuurlijk ook doen net als deze:


Gewoon voorbij het rode gebied jakkeren .

Bij mij begint het rode gebied net 200/300 toeren verder dan dat m'n toerenbegrenzer zit. Zo zit ik dus eigenlijk niet zo heel vaak in het rode gebied. Geruststellend . Ik dacht dat de meeste auto's dat hadden, dat het dus eigenlijk bijna niet eens kon om te veel/lang in het rode gebied te komen, je toerenbegrenzer zorgt er immers vaak voor dat je weer terugschiet in toeren (uit het rode gebied wellicht) etc.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:06:21 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_73641230
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.

Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..

Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..


No more, no less..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_73642392
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.

Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..

Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..


No more, no less..
Over je max koppel ben je al redelijk snel heen. Het gaat er toch ook om dat je in de volgende versnelling weer rond je max koppel zit? Daarom schakel je, mits je zo snel mogelijk wilt, niet op het toerental waar je max koppel zit, omdat je dan weer meer terugvalt. Of heb ik het nou verkeerd?
pi_73642425
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.

Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..

Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..


No more, no less..
Koppel, daar gaat het inderdaad om! Voor atmosferische motoren ligt het maximaal koppel bij een hoger toerental dan veel moderne motoren met turbo's en of compressors. Die laatste hoef je helemaal niet meer hoog in de toeren te jagen om goed van de plek te komen.

Een vergelijking met motorfietsen is natuurlijk onzin. De motor daarvan heeft een veel kleinere slag en kan daardoor veel hogere toeren draaien. Daarbij komt nog dat het atmosferische motoren zijn.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:49:29 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_73642498
Nét ervoor als het FF kan, zodra de curve begint te dalen moet je schakelen

Als je een auto hebt die gebouwd is om sportief te rijden, heeft de fabrikant de bak zo uitgedokterd dat dat sort off 'vanzelf' gaat, zonder dat je in de buurt van het rood hoeft te komen
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_73642807
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:49 schreef Sounddragon het volgende:
Nét ervoor als het FF kan, zodra de curve begint te dalen moet je schakelen

Als je een auto hebt die gebouwd is om sportief te rijden, heeft de fabrikant de bak zo uitgedokterd dat dat sort off 'vanzelf' gaat, zonder dat je in de buurt van het rood hoeft te komen
Apart. Vanaf ~3500 toeren gaat ie bij mij als een malle versnellen en dat blijft aanhouden tot 5500/6000 (rood begint bij uuuuh, 6200 oid), terwijl m'n max koppel rond de 4800 hoort te zitten.

Mij is altijd geleerd om, als je snel vooruit wilt, wat later (maar wel voor het rode) te schakelen, zodat je bij het opschakelen weer rond je max koppel zit.

I iz confused.

Dit is dus wat ik bedoel:

The trick here is to keep your engine in the meaty part of the torque curve, as your acceleration curve will match your torque curve - meaning if your torque peak is at 3000rpm, that's the RPM your car accelerates the hardest. How do you keep the engine in the best part of the curve? Shift when you will be at an RPM where the car will make more torque AFTER you shift than in your current gear.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:11:42 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_73643219
Kijk eens op je toerenteller wat er precies aan toeren vanaf gaat als je schakelt; meestal rond de 1000 - 1500 RPM per versnelling.
Bij jou schat ik dan een beetje in dat hij bij 4000 op zijn top is, en dan schakel je dus bij 5500, om precies weer op het punt uit te komen waar hij het naar zijn zin heeft, en dat je het langste kunt profiteren van het koppel..
Eigenlijk zou het dus al 500 RPM eerder kunnen volgens je eigen zeggen

Dat laatste stukkie voor het rood is dus nergens goed voor, want dan zou je dus constant boven de piek van je koppel rijden
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_73643408
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 12:11 schreef Sounddragon het volgende:
Kijk eens op je toerenteller wat er precies aan toeren vanaf gaat als je schakelt; meestal rond de 1000 - 1500 RPM per versnelling.
Bij jou schat ik dan een beetje in dat hij bij 4000 op zijn top is, en dan schakel je dus bij 5500, om precies weer op het punt uit te komen waar hij het naar zijn zin heeft, en dat je het langste kunt profiteren van het koppel..
Eigenlijk zou het dus al 500 RPM eerder kunnen volgens je eigen zeggen

Dat laatste stukkie voor het rood is dus nergens goed voor, want dan zou je dus constant boven de piek van je koppel rijden
Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Mijn koppel is op 4300 toeren op z'n piek. Ik schakel vaak rond de 6000, waardoor ie weer ongeveer naar z'n piek terugvalt. Ik zal eens even kijken of ik m'n gear-ratios ergens kan optrommelen, kan ik mooi even uitrekenen hoeveel dat ding terugvalt.

Nu ik het zo lees, snap ik de berekening niet helemaal. Care to elaborate on my gear ratio's?

Eerste versnelling: 3.83
Tweede: 2.20
Derde: 1.40
Vierde: 1.00
Vijfde: 0.81
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:18:01 #22
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_73643430
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.

Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..

Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..


No more, no less..
Op het toerental waar je koppelcurve piekt is de motor het meest efficient in haar verbranding. Op het toerental waar (het koppel x het toerental) piekt ontwikkelt je motor de meeste kracht of vermogen.

Wil je zo snel mogelijk, trek je door tot (iets na) de vermogenspiek. Hoe hoger je blijft / terugvalt op de grafiek, des te beter. Meestal valt het koppel / vermogen heel snel na de piek steil af, zodat je snel moet schakelen. Maar heel soms kan het vermogen een stuk na de piek nog hoger zijn dan het vermogen waarin je terugvalt als je schakelt. Daar kan je gebruik van maken.
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:26:14 #23
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_73643709
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 12:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Mijn koppel is op 4300 toeren op z'n piek. Ik schakel vaak rond de 6000, waardoor ie weer ongeveer naar z'n piek terugvalt. Ik zal eens even kijken of ik m'n gear-ratios ergens kan optrommelen, kan ik mooi even uitrekenen hoeveel dat ding terugvalt.

Nu ik het zo lees, snap ik de berekening niet helemaal. Care to elaborate on my gear ratio's?

Eerste versnelling: 3.83
Tweede: 2.20
Derde: 1.40
Vierde: 1.00
Vijfde: 0.81


Je vergeet mss de eindoverbrenging?

-edit-
Oh nee, toch niet voor de terugval in toeren
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_73643942
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 12:26 schreef DumDaDum het volgende:

[..]

Je vergeet mss de eindoverbrenging?

-edit-
Oh nee, toch niet voor de terugval in toeren
Ik ben niet zo'n super rekenaar. Ik snap de berekening niet helemaal die aan het terugval in toeren ten grondslag ligt. Ik heb begrepen dat ik in de eerste versnelling dus op 3,83:1 zit en in de tweede op 2,20:1. Nu moet ik dus 2,20:1 gedeeld door 3,83:1 doen om te kijken met wat voor breukdeel ik terug ga vallen in toeren?
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:58:28 #25
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73644694
Als je klepveren niet zo lekker meer zijn vindt je blokje dit helemaaaaaal niet leuk.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')