Een verdrag van 170 jaar gelden kan nu echt niet meer van deze tijd zijn en dient dus nodig te herzien worden.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 20:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nederland kan België daar echter niet in dwingen. Bovendien zit dat verdrag uit 1839 in de weg.
Dat kan best, maar op dit moment is het verdrag nog gewoon geldig en zit Nederland er dus aan vast.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:21 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Een verdrag van 170 jaar gelden kan nu echt niet meer van deze tijd zijn en dient dus nodig te herzien worden.
170 jaar gelden was er nog geen sprake van milieucompensatie of verdieping van de WS.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kan best, maar op dit moment is het verdrag nog gewoon geldig en zit Nederland er dus aan vast.
een strook van Vlissingen naar Breskens.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:26 schreef GlowMouse het volgende:
Is de landcompensatie al ter sprake gekomen? Je kunt natuurlijk geen land onder water zetten zonder ergens anders een stukje nieuw land te creëren, anders blijft er geen land over.
Die Belgen stappen natuurlijk niet snel van hun rechten af. Bovendien, het was of Nederland diept die Westerschelde uit, of Zeeuws-Vlaanden werd Belgisch, zodat België zeggenschap had over de helft van de Westerschelde.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:21 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Een verdrag van 170 jaar gelden kan nu echt niet meer van deze tijd zijn en dient dus nodig te herzien worden.
Bevaarbaar houden was er wel. Die milieucompensatie is inderdaad van deze tijd, maar daarom (mede) betaalt België daarvoor.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:31 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
170 jaar gelden was er nog geen sprake van milieucompensatie of verdieping van de WS.
Als je de de Westerschelde bij de monding dieper maakt, dan komt er daar meer water in. Echter, verder naar het Oosten, dus ten oosten van Terneuzen wordt de Westerschelde langzaam smaller. Omdat er meer water inkomt, komt het daar hoger te staan. Dat kun je dus alleen oplossen door daar nog weer meer te verdiepen, wat dan nog Oostelijker nog weer meer problemen geeft, wat je daar weer kunt oplossen door b.v. de Westerschelde breder te maken. Maar ja, breder maken = ontpolderen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 20:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dieper maken bedoel ik dus. Als je die sloot nu 5X3 of 3X5 maakt, maakt voor de doorvoer weinig uit.
Omdat dat Nederlands taak is. Verdrag van Londen 1839.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:36 schreef Napalm het volgende:
Wat ik nu niet snap is dat, als de Belgen willen dat de Schelde wordt uitgediept, dat het dan niet de Belgen zijn die een stuk België moeten opofferen en onderwater zetten?
Een groot deel van de Hedwigepolder is Belgisch, de eigenaar is Belgisch en de Belgen betalen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:36 schreef Napalm het volgende:
Wat ik nu niet snap is dat, als de Belgen willen dat de Schelde wordt uitgediept, dat het dan niet de Belgen zijn die een stuk België moeten opofferen en onderwater zetten?
In België wordt er dan ook heel wat meer onderwater gezet dan in Nederland.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:36 schreef Napalm het volgende:
quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:26 schreef GlowMouse het volgende:
Is de landcompensatie al ter sprake gekomen? Je kunt natuurlijk geen land onder water zetten zonder ergens anders een stukje nieuw land te creëren, anders blijft er geen land over.
Leeghwater zal zich omdraaien in zijn graf over zoveel waanzinquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 12:38 schreef PirE het volgende:
Misschien kunnen we heel Zeeuws-Vlaanderen ontpolderen als dit experiment een succes is.
verdrag uit 1112, dat is zeer belangrijk, daar moet je je aan houden..quote:Op zondag 11 oktober 2009 01:37 schreef henkway het volgende:
[..]
Leeghwater zal zich omdraaien in zijn graf over zoveel waanzin
Relatie met België is belangrijk, net als de economische belangen. Waarom is dit zo moeilijk te begrijpen?quote:Op zondag 11 oktober 2009 01:40 schreef qonmann het volgende:
[..]
verdrag uit 1112, dat is zeer belangrijk, daar moet je je aan houden..
De Belgen diepen hun gedeelte van de Schelde uit en moeten daarvoor 1100 ha. aan natuur compenseren. Daar zitten 'wetlands' bij (lees: ontpolderen). De échte schade zit dus in het Belgische gedeelte van de Schelde. Dat wordt dus door de Belgische regering gecompenseerd.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:36 schreef Napalm het volgende:
Dat was ook mijn reactie toen ik een foto van die polder in de krant zag..quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 20:12 schreef __Saviour__ het volgende:
het is echt maar een miniem stukje grond, die polder. waar gaat het dan toch allemaal over zeg
Ach het ligt gewoon erg gevoelig daar in Zeeland.quote:Op maandag 12 oktober 2009 00:11 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dat was ook mijn reactie toen ik een foto van die polder in de krant zag..
De Hedwigepolder heeft geen beschermde status, en al helemaal geen zwaar beschermde Natura 2000-status. Dat hoeft dan ook niet gecompenseerd te worden. Duidelijk?quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:26 schreef GlowMouse het volgende:
quote:Waterschap: slecht onderzoek inzake Hedwigepolder
Gepubliceerd: 14 oktober 2009 13:13 | Gewijzigd: 14 oktober 2009 13:13
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 14 okt. Het onderzoek naar het alternatief voor de ontpoldering in Zeeland is „onvolledig” uitgevoerd. Dat schrijft het waterschap Zeeuws-Vlaanderen in reactie op het kabinetsbesluit om de Hedwigepolder toch onder water te zetten.
Nieuws - Hedwigepolder alsnog onder water
Nieuwsthema - Westerschelde
Het besluit volgde op onderzoek dat uitwees dat een alternatief plan van het waterschap voor schorren langs de oevers van de Westerschelde niet toereikend is voor het benodigde natuurherstel.
Het waterschap stelt vraagtekens bij de korte tijd waarin het onderzoek moest worden uitgevoerd. Ook is het waterschap erover slechts twee keer geraadpleegd. Daardoor is het alternatief „in een verkeerde vorm en onvolledig in het onderzoek is opgenomen”.
Volgens het waterschap zou het schorrenplan wel degelijk de door Europese vereiste natuurwaarden kunnen halen. Bovendien zou het goedkoper zijn dan onderzoekers van Grontmij hebben verondersteld: niet 230 miljoen maar 48 miljoen euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |