Ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen!quote:
Nu heb ik heel weinig met de PVV, maar alsjeblieft bespaar Nederland deze schaamte. Alsjeblieft NIET deze onzinpartij in het Europarlement. We worden echt het lachertje van Europa als deze idioten daar gaan zitten.quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:08 schreef Sjaakmat het volgende:
Partij voor de Dieren wil restzetel
...
Dat is niet helemaal waar. In 1956 is het aantal zetels van de Eerste en de Tweede Kamer uitgebreid van 50 & 100 zetels naar 75 & 150 zetels. Daarvoor was een Grondwetswijziging nodig. Deze werd vrijwel direct na de verkiezingen van '56 in tweede lezing met twee derde meerderheid aangenomen, toen nog door de Kamers met het 'oude' zeteltal. Vervolgens werd voor de Tweede Kamer de verkiezingsuitslag opnieuw vastgesteld op basis van 150 zetels. Vermoedelijk is toen voor de Eerste Kamer hetzelfde gebeurd, maar het kan ook zijn dat er door Provinciale Staten opnieuw gestemd is, waarna een uitslag op basis van 75 zetels is vastgesteld.quote:Op zondag 11 oktober 2009 10:02 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Het is best logisch dat hier nog geen wet voor was. In Nederland komt het gewoon nooit voor dat er tussendoor ineens een zetel bij komt. Dus zijn er ook geen wetten voor wat er gedaan moet worden als het toch gebeurt.
In het geval van kleine gemeenteraden (9 of 11 zetels) geldt dit zelfs voor de opvolging, zodat je tussentijdse verschuivingen kunt krijgenquote:Artikel P 10
Indien bij de toepassing van de vorige bepalingen aan een lijst meer zetels zouden moeten worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.
quote:Artikel W 4
1. Indien bij opvolging van leden van een gemeenteraad met negen of elf leden geen kandidaat meer voor benoeming in aanmerking komt op de lijst, waarop degene is gekozen die moet worden opgevolgd, of op de lijsten die met deze lijst een lijstengroep of lijstencombinatie vormen, wordt door toepassing van artikel P 10 beslist aan welke van de andere lijsten de plaats zal worden toegekend. De kandidaat die op de lijst waaraan de plaats wordt toegekend, naar de volgorde, vastgesteld overeenkomstig artikel P 19, voor benoeming in aanmerking komt, wordt benoemd verklaard.
2. Indien bij de toepassing van de bepalingen van dit hoofdstuk op geen van de lijsten een kandidaat meer voor benoeming in aanmerking komt, beslist het centraal stembureau dat geen opvolger kan worden benoemd. Bij ministeriële regeling wordt voor het besluit een model vastgesteld.
Daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Eerlijk gezegd had ik ook altijd aangenomen dat die zeteluitbreiding gelijktijdig met verkiezingen had plaatsgevonden. Maar dat was misschien lastig omdat de verkiezingen voor de beide Kamers normaliter niet gelijktijdig plaatsvinden.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:50 schreef freako het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. In 1956 is het aantal zetels van de Eerste en de Tweede Kamer uitgebreid van 50 & 100 zetels naar 75 & 150 zetels. Daarvoor was een Grondwetswijziging nodig. Deze werd vrijwel direct na de verkiezingen van '56 in tweede lezing met twee derde meerderheid aangenomen, toen nog door de Kamers met het 'oude' zeteltal. Vervolgens werd voor de Tweede Kamer de verkiezingsuitslag opnieuw vastgesteld op basis van 150 zetels. Vermoedelijk is toen voor de Eerste Kamer hetzelfde gebeurd, maar het kan ook zijn dat er door Provinciale Staten opnieuw gestemd is, waarna een uitslag op basis van 75 zetels is vastgesteld.
Hmmm, dat zie ik niet echt als extra zetels, al is praktisch gezien het eindresultaat hetzelfde als wanneer de lege zetels leeg blijven en er extra zetels worden toegekend. Interessant gegeven is wel dat, alhoewel er in dit soort gevallen in zekere zin extra zetels te verdelen zijn, de kiesdrempel blijkbaar niet verlaagd wordt. Dan zou je dus kunnen zeggen dat het voorstel om in het geval van de extra zetel in het europarlement de kiesdrempel niet te verlagen, geheel in lijn is met wat we anders ook doen.quote:Ook in het geval van een lijst die niet genoeg kandidaten heeft om alle behaalde zetels te bezetten zijn er regels vastgesteld, die erop neerkomen dat er een extra restzetel wordt toegekend.
[..]
In het geval van kleine gemeenteraden (9 of 11 zetels) geldt dit zelfs voor de opvolging, zodat je tussentijdse verschuivingen kunt krijgen
[..]
Nu het mij duidelijk is geworden dat er inderdaad een kiesdrempel geldt voor de Europese verkiezingen ben ik van mening dat deze afgeschaft moet worden. Een kiesdrempel van nu 4% en straks 3,85% is on-Nederlands. Voor verkiezingen voor grotere parlementen als gemeenteraden van grote steden (max 45 zetels) en Provinciale Staten (39-55 zetels) geldt geen kiesdrempel.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:25 schreef Pandorado het volgende:
Hoe dan ook: als ze nou gewoon die kiesdrempel afschaffen, dan is het in toekomstige gevallen gewoon duidelijk wat er gebeuren moet.
quote:Op zondag 11 oktober 2009 22:44 schreef JoaC het volgende:
Dat voorstel van Bijleveld was toch al van voor de verkiezingen?
Ja, van voor de verkiezingen. Nu is het bekrachtigd door de ministerraad, en het moet nog door beide Kamers.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |