Misschien moet je eerst dan eens wat duidelijker uiteenzetten wat je bedoelt.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 15:18 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Semantiek behoort tot de taal, naamgeving. Je moet overigens niet 'mijn Filosofie' met die van Wittgenstein verwarren. Wittgenstein had wat ik hier zeg helemaal niet in de gaten, maar dat is mijn mening.
Flauw doen is ook een kunst.quote:Nietzsche was niet Engels, maar Duits. Je gebruikt dus geen citaat van Nietzsche.
Een hamer kan er ook al geweest zijn voor ik er was. Het enige verschil is dat 'taal' niet gemeten en gewogen kan worden. Dat is een erg belangrijk verschil en dat hangt denk ook samen met je stellingname.quote:Wittgenstein is incorrect door te zeggen dat woorden slechts een gebruiksvoorwerp zijn. Een instrument -- zoals een hamer -- kan ik uit een gereedschapskistje halen. Bij de taal ligt dat anders, zij was er namelijk voordat ik er was. Het woord dat je gebruikt reikt verder dan je ermee kunt bedoelen. Om Heidegger aan te halen, je put uit een omgeving van woorden die jou onbekend is -- een horizon van woorden (een semantisch kader).
Dat we ooit zullen sterven is ook een onoplosbaar probleem, maar dat impliceert niet dat we niets hoeven te doen om het uit te stellen.quote:Mijn probleem heb ik reeds verteld, het roept allerlei onoplosbare problemen op (waarvan reeds 2 genoemd). Aristoteles heeft diezelfde problemen. Je moet natuurlijk zelf weten of die onoplosbare problemen jou aangaan. Je kan ze ontkennen natuurlijk -- zoals het merendeel van de bevolking (c.q. de bevolking die wijzer is dan ik ben).
Men kan na langdurig filosoferen (over ethische vraagstukken) inderdaad tot de frappante conclusie komen dat men eigenlijk de tijd heeft verspild, of ten hoogste heeft gebruikt met als einddoel de conclusie dat men deze activiteit beter kan staken. Maar zelf vind ik dat je dan voorbijgaat aan het feit, dat veel van onze ethische keuzes het gevolg zijn van filosofische inzichten. De keuze tussen rijst of aardappels is misschien ook niet nuttig om over na te denken (tenzij met een vooraf gesteld doel, maar dan kan de keuze al geen waarheid in zichzelf bevatten maar is zij slechts de logische uitkomst van de vooraf opgestelde criteria), maar dat we uiteindelijk keuzes moeten maken in ons leven dwingt ons als het ware ook om er over na te denken.quote:Voor morele vragen moet je niet bij de Filosofie zijn. Die kan je daar geen antwoord op geven. Of denk jij nou echt dat ieder mens onder de wetten van de Categorisch Imperatief handelt? Mocht de goeierd nog leven, denk je dan echt dat je even met Kant in gesprek kon gaan om na te gaan of deze morele wet nu bestaat of niet? Kijk, als je een eigen filosofie hebt is dat prima maar je moet niet denken dat je daar anderen mee kan overtuigen. Net als ik nimmer de pretentie heb gehad jou te overtuigen. Daar is de Filosoof (aannemende dat ik dat in dit geval eventjes ben) simpelweg niet toe in staat, want het ontbreekt hem de middelen daarvoor. Zoals gezegd, er is een uitweg voor de Filosofie. Maar die is ook voor mij uiterst moeilijk te begrijpen. Dat vergt nog zo'n 20 jaar, en dan heb je nog maar weinig bereikt. Mja, je bent drug-addict of je bent het niet.
Dan wil ik specifieke vragen van je, want mijns inziens ben ik duidelijk: jouw filosofie is problematisch vanwege de redenen die ik heb genoemd. Ik moet toegeven dat mijn kijk misschien een wat andere aanpak vraagt, omdat het gericht is op de semantiek. Let op dat ik filosofie en Filosofie onderscheid, zoals uitgelegd in mijn eerste en derde post van deze thread. Vragen waarop het antwoord al is gegeven zal ik afdoen met een referentie.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:10 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Misschien moet je eerst dan eens wat duidelijker uiteenzetten wat je bedoelt.
Als je dit beweert kom je in de problemen, zoals ik al vaker heb verteld. Ik zeg dus: nee, dat kan niet.quote:Een hamer kan er ook al geweest zijn voor ik er was.
Ik zie sterven niet als een onoplosbaar probleem hoor. En daar heb je het alweer, ik kan jou niet overtuigen. Dus als jij de problemen die ik noem niet als onoplosbaar beschouwt of überhaupt niet relevant acht, dan is het probleem toch opgelost? Ik -- als Filosoof (for the sake of discussion) -- kan alleen maar laten zien.quote:Dat we ooit zullen sterven is ook een onoplosbaar probleem, maar dat impliceert niet dat we niets hoeven te doen om het uit te stellen.
Nadenken is natuurlijk niet per definitie Filosoferen. Ik ben het met je eens dat het woord ervaring hier van toepassing is -- als ik de inhoud volgens jou correct heb geëvalueerd. Filosofie begint met een ervaring. Dit hebben Plato in de Theaetetus en Aristoteles in de Metaphysica al verwoord. Het begin van Filosofie is een pathos: iets wat je ondergaat. Dit betekent dat de Filosofie niet een ware ethische theorie kan opstellen, want de problemen van de een zijn voor de ander volkomen krankzinnig. Waar Kant zich bezon op de vraag: 'wat moet ik doen?', moet ik verdomd veel moeite doen zijn problemen en de aporieën serieus te nemen. Simpelweg omdat Kants startpunt berust op een andere ervaring, en daarmee een andere semantiek; zijn problemen zijn de mijne niet. Gelukkig maar, want ik ben niet van plan Kants opvatting van moraal serieus te nemen. Net als jij kunt zeggen over mijn problemen.quote:... maar dat we uiteindelijk keuzes moeten maken in ons leven dwingt ons als het ware ook om er over na te denken.
Beetje zwak. Je kan wel steeds roepen dat ik geen exacte, centrale stelling heb geponeerd dan wel dat ik niet duidelijk bent, maar je kan ook eens bij jezelf nagaan of het wel tot je doordringt wat ik zeg. Ik wil je best helpen mijn ideeën wat duidelijker te maken, en dat doe ik ook door expliciete tekstpassages te noteren en uit te leggen, maar ik kan niet steeds alles herhalen. Zoals je begrijpt is het ook niet handig alles direct in één post uit te leggen. Dus vragen mag altijd en het met me oneens zijn heb ik nog veel liever, maar dan wel het liefst stap voor stap (dat bevordert de verstaanbaarheid) en volgens 'the principle of charity'quote:Maar misschien is handig als je eens beknopt, helder en beargumenteerd uiteenzet wat nu je exacte, centrale stelling is, want ik blijf een beetje gissen. Ik vind het overigens wel leuk om zo’n kritisch iemand te treffen.
Wat is er mis?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:34 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Semantisch is er in onze samenleving dan ook heel wat mis.
Over die semantiek ga ik binnenkort wat meer lezen, hopelijk begrijpen we elkaar dan beter.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 01:06 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Dan wil ik specifieke vragen van je, want mijns inziens ben ik duidelijk: jouw filosofie is problematisch vanwege de redenen die ik heb genoemd. Ik moet toegeven dat mijn kijk misschien een wat andere aanpak vraagt, omdat het gericht is op de semantiek. Let op dat ik filosofie en Filosofie onderscheid, zoals uitgelegd in mijn eerste en derde post van deze thread. Vragen waarop het antwoord al is gegeven zal ik afdoen met een referentie.
Taal geeft een uitdrukking aan gevoelens die we allemaal hebben. Het kan best een instrument zijn dat ongeschikt is om een loepzuivere objectieve moraal te vormen, waarna we kunnen concluderen dat er helemaal geen objectieve moraal bestaat; maar hoe kan het dat men overal ter wereld dezelfde vragen stelt, min of meer, en dat antwoorden, als je ze goed doordenkt, vaak best veel overeenkomen? Natuurlijk omdat wij ook allemaal ons mens-zijn gemeen hebben. Oké, belangen verschillen, maar zo verschillend dat het helemaal onmogelijk is om tot enige consensus te komen? Dat we lang aannamen dat er een 100 % vaststaand goed en kwaad is, en dat zelfs gingen personificeren, was mogelijk een dwaling. Maar stellen dat moraliteit er niet toe doet, lijkt me een zo mogelijk nog gevaarlijkere dwaling.quote:Waar Kant zich bezon op de vraag: 'wat moet ik doen?', moet ik verdomd veel moeite doen zijn problemen en de aporieën serieus te nemen. Simpelweg omdat Kants startpunt berust op een andere ervaring, en daarmee een andere semantiek; zijn problemen zijn de mijne niet. Gelukkig maar, want ik ben niet van plan Kants opvatting van moraal serieus te nemen. Net als jij kunt zeggen over mijn problemen.
Om een andere weg af te sluiten, is het bestuderen van ethische theorieën natuurlijk geen Filosofie. Het is een geschiedwetenschappelijke beschrijving van opvattingen, om die vervolgens te vergelijken met opvattingen van andere Filosofen. Het grote probleem is nu dat een dergelijke vergelijking altijd valt binnen de taal die mij omvat, de tijd waarin ik leef. Hoe kan ik zulke vergelijkingen ooit rechtvaardigen binnen de huidige semantiek? Betekenissen verschuiven, zoals een horizon verschuift. Het is daarom uiterst belangrijk primaire teksten te lezen -- vandaar mijn notitie op jouw stuk tekst van Nietzsche.
Zie post nr. 1, maar nr. 4 kan als aanvulling dienen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:22 schreef sneakypete het volgende:
Wat versta je onder de filosofische methode? Hoe zit die in elkaar.
Post nr. 7. Nr. 10, 11 zijn deels herhaling op deze vraag.quote:En daarna natuurlijk: wat is daar verkeerd aan?
Zorg eerst dat je de antwoorden op vraag 1 en 2 begrijpt. Stel vragen aan de hand van mijn antwoorden daarop. Je mag niet vergeten dat de antwoorden op vragen 1 en 2 immense implicaties hebben. Die zullen we eerst moeten benoemen. Het alternatief is zeer moeilijk te begrijpen, dus laten we niet overmoedig worden. Het juiste alternatief bestaat niet, hoewel er wel een beter alternatief is.quote:En daarna: wat is het juiste alternatief?
Hoe stel je deze vraag? Zoek je naar wetenschappelijk bewijs, dan zijn de sociale wetenschappen een geschikt adres -- volgens de maatstaven van deze wetenschappen. Of ben je meer een zinzoeker, en zoek je naar het waarom van je ervaring? Kijk, ik zou zeggen: opvattingen komen overeen voor die mensen die op elkaar -- zij het door ervaring -- afgestemd zijn: ze klinken hetzelfde (in semantiek -- c.q. naamgeving). Of dit een moraal te noemen is en waarom dit zo is kan ik niet beantwoorden, want als ik dat zou doen ben ik met wetenschap ofwel quasi-wetenschap (in het doen van metafysische uitspraken) bezig. Daarom zeg ik, daar moet een Filosoof het niet zoeken.quote:... maar hoe kan het dat men overal ter wereld dezelfde vragen stelt, min of meer, en dat antwoorden, als je ze goed doordenkt, vaak best veel overeenkomen?
Dat moraliteit er niet toe doet heb ik nooit gezegd. Ik zeg enkel dat een Filosoof geen ware ethische theorie kan formuleren, daar heeft hij de middelen niet voor.quote:Maar stellen dat moraliteit er niet toe doet, lijkt me een zo mogelijk nog gevaarlijkere dwaling.
Verkeerde mensen op verkeerde plekken? Acteurs en mensen met veel geld hebben dan ook niet voor niets zoveel aanzien. Met wat geld en acteerprestaties kun je overal komen waar je wil. Tegenwoordig worden bij veel bedrijven de ervaren mensen op straat gezet, omdat deze in veel gevallen teveel kosten.quote:
Een 100% eeuwig ware, waarop niks af te dingen valt? Dat zeker niet nee. Maar ik denk wel dat het nuttig is voor de mens om zich te verdiepen in wat anderen zoal gedacht hebben over het thema moraal. Liefst zo breed mogelijk, met daarbij ook in het achterhoofd houdend wat er zich nu werkelijk om ons afspeelt (voor zover we dit kunnen bevatten). Maar ik denk dat ik inmiddels een beetje begrijp wat je bedoelt: wat men moreel juist acht, is niet volgens wetenschappelijk verantwoorde methoden te bewijzen; derhalve bestaat er geen zuiver objectieve moraal. Wel ontdekt men verwantschap tussen de verschillende morele opvattingen van mensen. Op zich, als ik het nu zo begrijp, denk ik wel dat ik het met je eens ben. Zolang het maar niet tot de flauwe conclusie leidt die de nihilisten van onze tijd trekken; namelijk dat we ons beter niet druk maken om dit soort vraagstukken.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 00:28 schreef jan_billeman het volgende:
Dat moraliteit er niet toe doet heb ik nooit gezegd. Ik zeg enkel dat een Filosoof geen ware ethische theorie kan formuleren, daar heeft hij de middelen niet voor.
Begrijpelijk. Het alternatief ligt -- zoals onderhand wel duidelijk is -- in de taal, de semantiek.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 01:05 schreef sneakypete het volgende:
Zolang het maar niet tot de flauwe conclusie leidt die de nihilisten van onze tijd trekken; namelijk dat we ons beter niet druk maken om dit soort vraagstukken.
Wat je beschrijft is terug te vinden bij diverse Filosofen. Wat stelt Carnap nu juist voor aangaande het empirisme en de ontologie?quote:Mijn verdere repliek aangaande Carnap houd je tegoed. Het artikel heb ik nog niet gelezen, wel wat korte inleidingen. Als ik het goed begrijp is hij geïnspireerd door de fenomenologie (dwz dat noch de waarneming, noch de ratio volledig zuiver zijn en we dus de dingen voor zich moeten laten spreken, zonder ons verder op een dwaalspoor te laten zetten. De empirische methode geniet natuurlijk wel de voorkeur boven het rationalistisch deduceren). Zit ik er dichtbij? Zoja, dan kunnen we elkaar via een omweg de hand reiken, maar die conclusie wil ik nu nog niet trekken
Het stappenplan Carnap luidt (als ik het goed begrijp) als volgt:quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 15:00 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Begrijpelijk. Het alternatief ligt -- zoals onderhand wel duidelijk is -- in de taal, de semantiek.
Dat we de zaken obv hun emperisch aantoonbare nut of nutteloosheid moeten beoordelen. Heeft het geholpen de vraag te stellen, ergo het antwoord er naar te zoeken? Dat bepaalt, kortweg, of het a posteriori zinvol is de vraag te stellen. En indien we na 3000 jaar nog geen antwoorden hebben, moeten we durven constateren dat de vraagsteling fout wa.quote:Wat je beschrijft is terug te vinden bij diverse Filosofen. Wat stelt Carnap nu juist voor aangaande het empirisme en de ontologie?
Nu is het, afgaand op dit artikel, zeker zo dat de hier beschreven methoden om tot kennis te komen aantoonbaar falen.quote:The history of science shows examples of such prohibitions based on prejudices deriving from religious, mythological, metaphysical, or other irrational sources, which slowed up the developments for shorter or longer periods of time.
Laat mij de aandacht richten op het volgende. Carnap zegt eigenlijk dat ontologie (het idee dat dingen in de werkelijkheid bestaan: zijn) te reduceren is tot semantiek. Hij spreekt van een 'linguistic framework', een taalkader. Hierbinnen kan men 2 soorten vragen stellen: interne en externe vragen. Interne vragen zijn vragen binnen het taalkader en betreffen dus naamgeving. Externe vragen gaan over het taalkader zelf en kunnen niet beantwoord worden, want de antwoorden zijn ontoetsbaar. Het zijn semantische beslissingen. Ieder antwoord op externe vragen is dus zinloos, daarom moet de Filosofie deze vragen niet stellen.quote:
Zeg je dit nou alleen maar omdat je het topic te moeilijk vindt?quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:26 schreef hardromacore het volgende:
Altijd grappig om te zien dat ''heersers'' denken dat mensen afhaken omdat het moeilijk wordt en daarmee verder alle andere mogelijkheden uitsluiten
van Th. C. W. Oudemans? Alles wat je in dit topic schrijft lijkt verdomt veel op zijn "Echte Filosofie"quote:Op donderdag 8 oktober 2009 00:54 schreef jan_billeman het volgende:
Ik volg alleen maar wat college.
Waarschijnlijk omdat je bezig was alsof je de discussie had gewonnen. Een overbodige conclusie mijns inziens.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:51 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Zeg je dit nou alleen maar omdat je het topic te moeilijk vindt?
Maar denk je dan dat alles wat we vinden bepaald wordt door taal? Is de taal niet een uitdrukking (en dus gevolg) van onze gevoelens (in woorden ondergebracht als 'gedachten')?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:49 schreef jan_billeman het volgende:
De taal beschikt over mij en woorden sturen mij. Dit heeft immense implicaties.
Oké, aangenomen dat het waar is, ben ik benieuwd naar wat dat volgens jou impliceert aangaande het begrip 'subject'. Voor zover ik weet is het subject de onderzoeker en het object het onderzochte.quote:Mijn reeds vermelde stellingen in dit topic zijn dus slechts ten dele op Carnap gebaseerd, namelijk op de reductie van ontologie tot semantiek. Laten we een stapje verder gaan. Als dit waar is, wat is dan het subject -- d.w.z. het subjectum?
Nee, anders zei ik het niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:51 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Zeg je dit nou alleen maar omdat je het topic te moeilijk vindt?
Ik weet niet waar je op doelt. Op een forum valt niets te winnen, hetzelfde geldt voor de Filosofie. Men kan net zolang om de brei heendraaien en vervolgens ieder probleem ontkennen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:08 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat je bezig was alsof je de discussie had gewonnen. Een overbodige conclusie mijns inziens.
Ja, als ik Filosoof ben denk ik dat. Nee, want je gevoel is omgeven binnen woorden. Zonder het woord 'gevoel' zou je het niet (her)kennen. Net als ik ook de dingen niet ken waar ik de woorden niet van weet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:06 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Maar denk je dan dat alles wat we vinden bepaald wordt door taal? Is de taal niet een uitdrukking (en dus gevolg) van onze gevoelens (in woorden ondergebracht als 'gedachten')?
Denk eens aan de S is P-structuur van Aristoteles, waar S het subject is en P het predikaat. Kanttekening: hij heeft hier ook over geschreven en daarbij ook nog eens a priori en a posteriori genoemd.quote:Oké, aangenomen dat het waar is, ben ik benieuwd naar wat dat volgens jou impliceert aangaande het begrip 'subject'. Voor zover ik weet is het subject de onderzoeker en het object het onderzochte.
Het probleem is idd dat een subject gelijktijdig ook object is. Maar wil je me nu vertellen dat we slechts objecten zijn?
Inderdaad. Het leek me leerzaam eens kritisch te zijn over de collegestof door reacties van anderen te evalueren. Ik ben dus geen aanhanger van Oudemans en zeg dan ook niet dat hij gelijk heeft, maar wil kijken in hoeverre er ruimte is voor zijn filosofie op dit forum en ben benieuwd waar tegenin kan worden gegaan. Hierbij heb ik (for the sake of discussion) even de rol van 'Filosoof' op mij genomen, maar ik ben dat natuurlijk helemaal niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:52 schreef uxorius het volgende:
[..]
van Th. C. W. Oudemans? Alles wat je in dit topic schrijft lijkt verdomt veel op zijn "Echte Filosofie"
Interessant is zijn stof zeker, en je bent inderdaad vrij om de de rol van 'Filosoof' op te nemen. Hoewel Socrates hier grote bezwaren tegen zou hebben, aangezien je dit nietzelf bent. Maar misschien kan je even uit je rol stappen en even OT gaan:quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:31 schreef jan_billeman het volgende:
Inderdaad. Het leek me leerzaam eens kritisch te zijn over de collegestof door reacties van anderen te evalueren. Ik ben dus geen aanhanger van Oudemans en zeg dan ook niet dat hij gelijk heeft, maar wil kijken in hoeverre er ruimte is voor zijn filosofie op dit forum en ben benieuwd waar tegenin kan worden gegaan. Hierbij heb ik (for the sake of discussion) even de rol van 'Filosoof' op mij genomen, maar ik ben dat natuurlijk helemaal niet.
Hierna kunnen we de discussie natuurlijk weer verder voeren waar hij gebleven was...quote:Op maandag 5 oktober 2009 22:50 schreef JAM het volgende:
waarom ben jij met filosofie begonnen en wat betekent dat voor jou?
In eerste instantie omdat ik tijd teveel had. Ook vond ik geschiedenis altijd wel geinig op school, dus ook filosofie: 'gedachtengeschiedenis'. Filosofie betekent (beetje ambigu) voor mij niet zo veel, ik zie het als een persoonlijkheidstrek. Lekker makkelijk en effectief.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:55 schreef uxorius het volgende:
[..]
Interessant is zijn stof zeker, en je bent inderdaad vrij om de de rol van 'Filosoof' op te nemen. Hoewel Socrates hier grote bezwaren tegen zou hebben, aangezien je dit nietzelf bent. Maar misschien kan je even uit je rol stappen en even OT gaan:
[..]
Hierna kunnen we de discussie natuurlijk weer verder voeren waar hij gebleven was...
Heb ik taal nodig om iets te herkennen? Dat geloof ik niet zo. Dat zou bijv. impliceren dat dieren niets herkennen. Hoewel ik je verhaal erg interessant is ben ik geneigd te geloven dat je de invloed van taal overschat. Je had het ook over kennen. Kennis wordt uitgedrukt in taal. Maar bepaalt alleen de taal onze kennis? Misschien de reikwijdte ervan, maar dat is niet hetzelfde dunkt mij.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:22 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Ja, als ik Filosoof ben denk ik dat. Nee, want je gevoel is omgeven binnen woorden. Zonder het woord 'gevoel' zou je het niet (her)kennen. Net als ik ook de dingen niet ken waar ik de woorden niet van weet.
Een dat is relevant omdat?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:24 schreef uxorius het volgende:
Misschien zou je een onderscheid moeten maken tussen gevoelens en indrukken. Als je een beker ziet, dan heb niet het gevoel van een beker, maar je neemt een object waar. Zodra je de beker 'herkent' als een beker, dan zit je gelijk bevangen in de taal en kan je daaraan niet meer ontsnappen. Voordat je de beker als 'beker' hebt herkent, is het object onbruikbaar en betekenisloos.
Betekenisloos zeker, dat lijkt me logisch samenhangend met het feit dat je het op dat moment nog niet als zodanig herkent (in feite komt het op hetzelfde neer nl.). Maar onbruikbaar? Wel in die zin, dat als we ons geen voorstelling kunnen maken van wat we er mee zouden kunnen doen, we er ook niets mee kunnen aanvangen. Maar het is MI niet noodzakelijk om iets te benoemen alvorens we iets kunnen gebruiken. We kunnen weldegelijk leren om een beter te hanteren zonder er een naam voor te hebben natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:24 schreef uxorius het volgende:
Voordat je de beker als 'beker' hebt herkent, is het object onbruikbaar en betekenisloos.
Het komt hier op neer dat men woorden nodig heeft om een beker of een kat te zien. Zonder het woord 'kat' zag ik de kat niet. Het is onmogelijk om onze taal te extrapoleren naar een dier, d.w.z. om met ons gebruik van woorden iets over de kat zeggen. Het is überhaupt nog maar de vraag of wat voor ons de naam 'kat' betekent iets wezenlijks in de werkelijkheid is. Ik kan mijzelf leuk uiten over wat de kat al niet zou waarnemen, of hoe het zou zijn om een kat te zijn, maar daarmee ontkom ik niet aan de problemen. Immers ik vooronderstel dat ik via de taal iets kan zeggen over het ding zelf. Als het ding er zou zijn is dat ontologie, dat zegt dat dingen in de werkelijkheid bestaan (onafhankelijk van de mens). Carnap zegt dan dat ontologie is te reduceren tot naamgeving, het woord 'kat' betreft naamgeving en dit is een semantische beslissing. Hiermee vervalt de scheiding tussen subject en object. Het is (de taal van) het subject waarop we zijn teruggevallen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:25 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Betekenisloos zeker, dat lijkt me logisch samenhangend met het feit dat je het op dat moment nog niet als zodanig herkent (in feite komt het op hetzelfde neer nl.). Maar onbruikbaar? Wel in die zin, dat als we ons geen voorstelling kunnen maken van wat we er mee zouden kunnen doen, we er ook niets mee kunnen aanvangen. Maar het is MI niet noodzakelijk om iets te benoemen alvorens we iets kunnen gebruiken. We kunnen weldegelijk leren om een beter te hanteren zonder er een naam voor te hebben natuurlijk.
Herkenning is dus niet per se taalgebonden.
Correct. Alleen moet je niet de fout ingaan door te spreken van een object dat buiten de taal ligt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:24 schreef uxorius het volgende:
Zodra je de beker 'herkent' als een beker, dan zit je gelijk bevangen in de taal en kan je daaraan niet meer ontsnappen. Voordat je de beker als 'beker' hebt herkent, is het object onbruikbaar en betekenisloos.
Prima verhaal Jan de Billenman, maar ook hier mis ik een conclusie waarom dit filosofie in zijn algemeenheid uitsluit. En er lijkt mij niks mis met wetenschaps filosofen..quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 01:04 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Het komt hier op neer dat men woorden nodig heeft om een beker of een kat te zien. Zonder het woord 'kat' zag ik de kat niet. Het is onmogelijk om onze taal te extrapoleren naar een dier, d.w.z. om met ons gebruik van woorden iets over de kat zeggen. Het is überhaupt nog maar de vraag of wat voor ons de naam 'kat' betekent iets wezenlijks in de werkelijkheid is. Ik kan mijzelf leuk uiten over wat de kat al niet zou waarnemen, of hoe het zou zijn om een kat te zijn, maar daarmee ontkom ik niet aan de problemen. Immers ik vooronderstel dat ik via de taal iets kan zeggen over het ding zelf. Als het ding er zou zijn is dat ontologie, dat zegt dat dingen in de werkelijkheid bestaan (onafhankelijk van de mens). Carnap zegt dan dat ontologie is te reduceren tot naamgeving, het woord 'kat' betreft naamgeving en dit is een semantische beslissing. Hiermee vervalt de scheiding tussen subject en object. Het is (de taal van) het subject waarop we zijn teruggevallen.
Hiermee zijn we bij Kant aangekomen. Kant spreekt van synthetische uitspraken wanneer het predikaatbegrip P iets toevoegt aan het subjectbegrip S, en van analytische uitspraken wanneer het predikaatbegrip P ligt besloten in het subjectbegrip S. Zo is de propositie Q: 'de cirkel (S) is rond (P)', analytisch. De propositie R: 'de tomaat (S) is rood (P)', synthetisch. Kant spreekt van a priori wanneer het oordeel van de propositie niet berust op empirie, en van a posteriori wanneer het oordeel wel berust op empirie. Een oordeel betekent: het toekennen van waar- of onwaarheid aan een propositie.
Het is gebleken dat Filosofen niet zo heel veel kunnen toevoegen aan het subject. D.w.z. Filosofen kunnen geen proposities uiten. Wanneer zij dit wel doen zijn zij ofwel met wetenschap bezig, ofwel met quasi-uitspraken (lees: metafysische uitspraken). Onder de laatste kunnen de grote filosofen worden geschaard, om maar te beginnen met Plato (die kennen jullie vast wel). Dit betekent dat de Filosoof alleen kan kijken naar het subjectbegrip. Kijk, daar zijn we weer terug bij het subject. Sterker nog, we zijn weer terug bij de taal!
Sneakypete, je lijkt niet overtuigd van de problemen waarop ik wijs wanneer je de scheiding tussen subject en object vooronderstelt. Nu moet je niet denken dat ik je kan overtuigen want dat kan een Filosoof niet. Filosofen als Plato, Kant, Nietzsche kun je lezen zonder dat hun problemen je ook maar iets aangaan. Zo ook de problemen waarop ik wijs. Ik wil ze natuurlijk best laten zien, in verder detail.
Maar laat eerst het bovenstaande duidelijk worden voor ons allen...
Jij hebt dus geen last van de door mij eerder aangehaalde problemen? Dat kan.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 12:17 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Prima verhaal Jan de Billenman, maar ook hier mis ik een conclusie waarom dit filosofie in zijn algemeenheid uitsluit.
Nu moet je wel proberen iets te zeggen en niet zomaar iets roepen. Neem een voorbeeld aan mijn welgearticuleerd verhaal.quote:En er lijkt mij niks mis met wetenschaps filosofen..
Ik riep maar wat..quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 16:12 schreef jan_billeman het volgende:
Nu moet je wel proberen iets te zeggen en niet zomaar iets roepen. Neem een voorbeeld aan mijn welgearticuleerd verhaal.
Maar draai het nu eens om: als deze zelfde 'kat' de kamer inloopt, ziet hij mij en springt hij op schoot of miauwt hij om eten. Dat impliceert dat de kat mij dus herkent, nietwaar? We kunnen in elk geval niet stellen dat ook mijn kat een 'semantische beslissing' heeft genomen. Nee, ook de kat beschouwt mij als een 'ding', een object in de ruimte. Dat is af te leiden uit zijn gedrag. Het in ons hoofd onderscheiden van objecten om ons heen is niet uniek menselijks en ook al helemaal niet uniek voor de filosoof. Sterker nog ik betwijfel ernstig of het mogelijk is om dit niet te doen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 01:04 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Het komt hier op neer dat men woorden nodig heeft om een beker of een kat te zien. Zonder het woord 'kat' zag ik de kat niet. Het is onmogelijk om onze taal te extrapoleren naar een dier, d.w.z. om met ons gebruik van woorden iets over de kat zeggen. Het is überhaupt nog maar de vraag of wat voor ons de naam 'kat' betekent iets wezenlijks in de werkelijkheid is. Ik kan mijzelf leuk uiten over wat de kat al niet zou waarnemen, of hoe het zou zijn om een kat te zijn, maar daarmee ontkom ik niet aan de problemen. Immers ik vooronderstel dat ik via de taal iets kan zeggen over het ding zelf. Als het ding er zou zijn is dat ontologie, dat zegt dat dingen in de werkelijkheid bestaan (onafhankelijk van de mens). Carnap zegt dan dat ontologie is te reduceren tot naamgeving, het woord 'kat' betreft naamgeving en dit is een semantische beslissing. Hiermee vervalt de scheiding tussen subject en object. Het is (de taal van) het subject waarop we zijn teruggevallen.
Waarmee je hebt 'aangetoond' dat de metafysica (want dat is volgens mij waar het je toch vooral om te doen is) in wezen niets zinnigs kan zeggen, maar eindeloos blijft steken. Daar is veel voor te zeggen. Anderzijds wijs ik er hierboven dus op dat het me weer al te flauw is om te stellen dat het maken van onderscheid tussen verschillende zaken (objecten) slechts een taalspel is.quote:Hiermee zijn we bij Kant aangekomen. Kant spreekt van synthetische uitspraken wanneer het predikaatbegrip P iets toevoegt aan het subjectbegrip S, en van analytische uitspraken wanneer het predikaatbegrip P ligt besloten in het subjectbegrip S. Zo is de propositie Q: 'de cirkel (S) is rond (P)', analytisch. De propositie R: 'de tomaat (S) is rood (P)', synthetisch. Kant spreekt van a priori wanneer het oordeel van de propositie niet berust op empirie, en van a posteriori wanneer het oordeel wel berust op empirie. Een oordeel betekent: het toekennen van waar- of onwaarheid aan een propositie.
Het is gebleken dat Filosofen niet zo heel veel kunnen toevoegen aan het subject. D.w.z. Filosofen kunnen geen proposities uiten. Wanneer zij dit wel doen zijn zij ofwel met wetenschap bezig, ofwel met quasi-uitspraken (lees: metafysische uitspraken). Onder de laatste kunnen de grote filosofen worden geschaard, om maar te beginnen met Plato (die kennen jullie vast wel). Dit betekent dat de Filosoof alleen kan kijken naar het subjectbegrip. Kijk, daar zijn we weer terug bij het subject. Sterker nog, we zijn weer terug bij de taal!
Wat bedoel jeermee dat een filosooof mij niet kan overtuigen? Waarom niet? Hij kan mij zijn gedachten laten weten, en ik kan die vervolgens overnemen. Indien ik dat doe, beschouw ik dat als 'overtuigen'.quote:Sneakypete, je lijkt niet overtuigd van de problemen waarop ik wijs wanneer je de scheiding tussen subject en object vooronderstelt. Nu moet je niet denken dat ik je kan overtuigen want dat kan een Filosoof niet. Filosofen als Plato, Kant, Nietzsche kun je lezen zonder dat hun problemen je ook maar iets aangaan. Zo ook de problemen waarop ik wijs. Ik wil ze natuurlijk best laten zien, in verder detail.
Maar laat eerst het bovenstaande duidelijk worden voor ons allen...
Het is waar dat het menselijke begrip van de wereld der dingen voor een enorm deel mogelijk wordt gemaakt door taal, maar de taal is niet noodzakelijk om de dingen an sich waar te nemen en ook niet om ze aan te wenden. Sneakypete wijst al op het gedrag van een kat. Taal maakt het voorts mogelijk het één en ander te expliciteren, voor jezelf maar ook richting anderen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 01:10 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Correct. Alleen moet je niet de fout ingaan door te spreken van een object dat buiten de taal ligt.
Hoe de kat jou beschouwt daar kan een Filosoof niets over zeggen, dan doet hij namelijk metafysische uitspraken. Het lijkt mij ook absurd ook maar te denken dat je over het leven van een kat iets Filosofisch kan zeggen, zonder daarmee meteen in zinloosheid te vervallen. Dus misschien kun je bij de psychologie aankloppen, die houden zich daarmee bezig.quote:Op maandag 26 oktober 2009 14:45 schreef sneakypete het volgende:
Maar draai het nu eens om: als deze zelfde 'kat' de kamer inloopt, ziet hij mij en springt hij op schoot of miauwt hij om eten. Dat impliceert dat de kat mij dus herkent, nietwaar? We kunnen in elk geval niet stellen dat ook mijn kat een 'semantische beslissing' heeft genomen. Nee, ook de kat beschouwt mij als een 'ding', een object in de ruimte. Dat is af te leiden uit zijn gedrag. Het in ons hoofd onderscheiden van objecten om ons heen is niet uniek menselijks en ook al helemaal niet uniek voor de filosoof. Sterker nog ik betwijfel ernstig of het mogelijk is om dit niet te doen.
Zo flauw vind ik dat niet hoor. Sterker nog, het is wat wij vandaag de dag het darwinisme noemen, want selectie zorgt voor wat blijft behouden -- c.q. wat zich herhaalt. Maar misschien ga ik alweer een stappie te ver. Zoals gezegd heeft het 'taalspel' immense consequenties. Werelden storten in. Een voor de hand liggend voorbeeld is natuurlijk Nietzsches uitspraak 'Gott ist Tot'. Dit is een ontologische uitspraak.quote:Waarmee je hebt 'aangetoond' dat de metafysica (want dat is volgens mij waar het je toch vooral om te doen is) in wezen niets zinnigs kan zeggen, maar eindeloos blijft steken. Daar is veel voor te zeggen. Anderzijds wijs ik er hierboven dus op dat het me weer al te flauw is om te stellen dat het maken van onderscheid tussen verschillende zaken (objecten) slechts een taalspel is.
Daar bedoel ik mee dat ik een monstrans ben: ik laat zien. Je mag gedachten best overnemen hoor, maar dat vind ik niet zo belangrijk.quote:Wat bedoel jeermee dat een filosooof mij niet kan overtuigen? Waarom niet? Hij kan mij zijn gedachten laten weten, en ik kan die vervolgens overnemen. Indien ik dat doe, beschouw ik dat als 'overtuigen'.
Nee, hier maak je een denkfout. De wijze waarop een kat de wereld aanschouwt is geenszins een denkterrein dat tot de metafysica behoort. Het observatievermogen van een kat maakt deel uit van de fysische wereld. Het is dus wel degelijk terecht om dat vraagstuk in dit verband aan te halen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:32 schreef jan_billeman het volgende:
Hoe de kat jou beschouwt daar kan een Filosoof niets over zeggen, dan doet hij namelijk metafysische uitspraken. Het lijkt mij ook absurd ook maar te denken dat je over het leven van een kat iets Filosofisch kan zeggen, zonder daarmee meteen in zinloosheid te vervallen. Dus misschien kun je bij de psychologie aankloppen, die houden zich daarmee bezig.
Ik vraag geen enkele filosoof dan ook zich in te leven in een kat. Ik gaf het voorbeeld enkel ter illustratie om aan te tonen dat het beslist niet zo is dat waarneming en daaruit volgende indelingen niet één op één gebonden zijn aan taal.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:32 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Hoe de kat jou beschouwt daar kan een Filosoof niets over zeggen, dan doet hij namelijk metafysische uitspraken. Het lijkt mij ook absurd ook maar te denken dat je over het leven van een kat iets Filosofisch kan zeggen, zonder daarmee meteen in zinloosheid te vervallen. Dus misschien kun je bij de psychologie aankloppen, die houden zich daarmee bezig.
Wat de consequenties betreft ben ik het met je eens. Ik denk ook niet eens, als ik het nu verder met je doordenk, dat we het enorm oneens zijn. Voor zover ik begrijp is je centrale punt dat de Filosoof achterhaald is in die zin, dat zijn methode ongeschikt is om bruikbare kennis te genereren voor anderen. Dat is, zeker als het om droge beschrijving gaat, min of meer juist in die zin dat de wetenschap betere alternatieven biedt. Maar het bestuderen van de geschiedenis van de filosofie is nuttig evenals dat het de enige mogelijkheid is om 'spiritueel kapitaal' te vergaren aangaande onderwerpen waarover de wetenschapper dan weer niets zinnigs kan zeggen (iets wat de filosoof dus ook niet écht kan), nl morele thema's.quote:Zo flauw vind ik dat niet hoor. Sterker nog, het is wat wij vandaag de dag het darwinisme noemen, want selectie zorgt voor wat blijft behouden -- c.q. wat zich herhaalt. Maar misschien ga ik alweer een stappie te ver. Zoals gezegd heeft het 'taalspel' immense consequenties. Werelden storten in. Een voor de hand liggend voorbeeld is natuurlijk Nietzsches uitspraak 'Gott ist Tot'. Dit is een ontologische uitspraak.
Voor mij ben je gewoon een mens als ik, en vindt je het stiekem best fijn als ik iets van je leer. Dat post-moderne schijn-egocentrisme mag je voor mij achterwege laten. JAM opende (zoals ik hier eerder naar verwees) een topic waarin hij aangaf 'de moraal' achter zich te laten; ook daar geloof ik gewooweg geen snars van.quote:Daar bedoel ik mee dat ik een monstrans ben: ik laat zien. Je mag gedachten best overnemen hoor, maar dat vind ik niet zo belangrijk.
Ik zeg dan ook dat als een Filosoof hierover gaat spreken hij in metafysica vervalt. Denk aan wat ik heb verteld over de methode van de Filosofie.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:42 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, hier maak je een denkfout. De wijze waarop een kat de wereld aanschouwt is geenszins een denkterrein dat tot de metafysica behoort. Het observatievermogen van een kat maakt deel uit van de fysische wereld. Het is dus wel degelijk terecht om dat vraagstuk in dit verband aan te halen.
Maar de metafysica van een filosoof is dezelfde als die van, bijvoorbeeld, een natuurkundige. De grens tussen metafysica en fysica kan toch niet per discipline verschillen? Hoe kan de filosofie dan van waarde zijn voor de wetenschap?quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:49 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook dat als een Filosoof hierover gaat spreken hij in metafysica vervalt. Denk aan wat ik heb verteld over de methode van de Filosofie.
Je hebt toch taal nodig om het erover te hebben?quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:44 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik vraag geen enkele filosoof dan ook zich in te leven in een kat. Ik gaf het voorbeeld enkel ter illustratie om aan te tonen dat het beslist niet zo is dat waarneming en daaruit volgende indelingen niet één op één gebonden zijn aan taal.
Ik zeg niet dat de Filosofie niets kan. Zoals gezegd zeg ik dat het moet kijken naar het subject, in het bijzonder 'verschil' binnen het subject. Daar wordt het wat ingewikkelder.quote:Wat de consequenties betreft ben ik het met je eens. Ik denk ook niet eens, als ik het nu verder met je doordenk, dat we het enorm oneens zijn. Voor zover ik begrijp is je centrale punt dat de Filosoof achterhaald is in die zin, dat zijn methode ongeschikt is om bruikbare kennis te genereren voor anderen. Dat is, zeker als het om droge beschrijving gaat, min of meer juist in die zin dat de wetenschap betere alternatieven biedt. Maar het bestuderen van de geschiedenis van de filosofie is nuttig evenals dat het de enige mogelijkheid is om 'spiritueel kapitaal' te vergaren aangaande onderwerpen waarover de wetenschapper dan weer niets zinnigs kan zeggen (iets wat de filosoof dus ook niet écht kan), nl morele thema's.
Dat mag jij vinden.quote:Voor mij ben je gewoon een mens als ik, en vindt je het stiekem best fijn als ik iets van je leer. Dat post-moderne schijn-egocentrisme mag je voor mij achterwege laten. JAM opende (zoals ik hier eerder naar verwees) een topic waarin hij aangaf 'de moraal' achter zich te laten; ook daar geloof ik gewooweg geen snars van.
Er is een duidelijke grens tussen de wetenschappen en de Filosofie. Filosofie kan om die reden dan ook absoluut niet van waarde zijn voor de wetenschap.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:53 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar de metafysica van een filosoof is dezelfde als die van, bijvoorbeeld, een natuurkundige. De grens tussen metafysica en fysica kan toch niet per discipline verschillen? Hoe kan de filosofie dan van waarde zijn voor de wetenschap?
Ik zou ook gebarentaal kunnen gebruiken indien de omstandigheden ertoe waren natuurlijk, maar laten we het niet flauw maken. Dat taal een voor de hand liggend middel is, bewijst niet dat taal alleen ons denken beheerst.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:54 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Je hebt toch taal nodig om het erover te hebben?
Maar wel zodra men er zelf een eigen visie op los durft te laten.quote:Ik zeg niet dat de Filosofie niets kan. Zoals gezegd zeg ik dat het moet kijken naar het subject, in het bijzonder 'verschil' binnen het subject. Daar wordt het wat ingewikkelder.
Het bestuderen van de filosofie is geen Filosofie, daar hebben we de geschiedwetenschappen voor.
Prima. Volgens mij is ethiek metafysica. De Filosofie kan daar geen zinnige uitspraken over doen. Waar Nietzsche het zag als een machtsmiddel, zie ik het als overleving. Kijk, daar hebben we het darwinisme weer.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:53 schreef sneakypete het volgende:
Voor zover ik mezelf bezig heb gehouden met de filosofie, was dat dan ook niet om inzicht te krijgen in de 'aard der dingen'(het zijnde van het zijn). Want zeg zelf: alleen een doorgewinterde filosoof is zich überhaupt van zulke vragen bewust. Het ging mij meer om een inzicht in noties van goed en kwaad; een denkkader aangaande de wereld om mij heen.
Wat dat betreft vind ik het zeker niet zinloos, wat de filosofen zoal gezegd hebben. Het is zeker zo, dat geen van hen de waarheid in pacht had. Maar het zou gemakzuchtig zijn om daarom te stellen dat het zinloos is om over zulke thema's te spreken. Dat is het niet. Niet, omdat we de mogelijkheid zouden hebben eeuwige waarheden (in zuivere vorm) te ontdekken, maar omdat we in elk geval in de buurt kunnen komen van dat wat men een 'houvast' noemt. Nietzsche heb ik je genoemd, maar ook de imperatieven van Kant zijn zeker niet zinloos ondanks dat het ver van het wetenschappelijke af staat.
Ondanks dat onze levens nl. verschillend zijn, hebben wij ook overeenkomstige gevoelens en behoeften. Daarop kunnen eerdere inzichten een mooie invulling bieden, al blijft de keuze wat ermee gedaan wordt aan het individu. Een aardig voorbeeld van een werk op dit gebied is geografie van goed en kwaad
Geen werk over de aard der dingen maar meer over alledaagse omgangsnormen en de geschiedenis er van. Ook de schijnbaar antimorele werken van Nietzsche hebben hun invloed gehad zij het op een andere manier.
Misschien is dat niet echt jouw interesse, maar dat is in elk geval de tak die mij nog het meest interesseert. Temeer omdat veel andere zaken door de wetenschap afgehandeld dienen te worden.
Het is geen argumentquote:Op maandag 26 oktober 2009 22:58 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat is een Johnstuartmillargument.
Zoals gezegd is taal geen middel of instrument, maar veel meer dan dat.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:57 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik zou ook gebarentaal kunnen gebruiken indien de omstandigheden ertoe waren natuurlijk, maar laten we het niet flauw maken. Dat taal een voor de hand liggend middel is, bewijst niet dat taal alleen ons denken beheerst.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |