Welk een walgelijkheid, die Kant. De stank van zijn verkapte christendom ruikt de mens van mijlenver. De mens als doel op zichzelf behandelen is al iets waarbij het bij mij volkomen in het verkeerde keelgat schiet. Niet vanwege het 'op zichzelf', maar vanwege het 'doel'. De mens als doel behandelen. Iets als doel behandelen! Waar halen die christenen toch die zucht naar een doel vandaan?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:48 schreef Vanitas het volgende:
Waarom hoor ik nog niemand over Kant en zijn ethiek. Misschien is dat wel omdat zijn plichtsethiek de hedendaagse hedonisten weinig aanspreekt.
In ieder geval meende Kant dat je altijd moet handelen volgens een regel waarvan je zou willen dat het een algemeen geldende wet zou zijn (categorisch imperatief). Bovendien vond hij dat je een mens altijd als een doel op zichzelf moet behandelen en niet als een middel voor iets anders (bijvoorbeeld je eigenbelang).
Persoonlijk ben ik met Kant van mening dat ieder mens een geweten heeft ("de zedelijk wet binnen in mij") en dat dit geweten bij vrijwel ieder mens in hoofdlijnen op dezelfde punten neerkomt. Aangezien JAM de ethiek heeft vaarwel gezegd neem ik aan dat hij ook geen onderscheid meer maakt tussen goed en kwaad. Mijn vraag aan JAM is dan ook waardoor hij zich laat leiden bij zijn keuzes en handelingen.
Wat is daarmee?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 18:01 schreef Jaande het volgende:
Mail Ridley - De oorsprong van de moraal...
Mail Ridley - De oorsprong van de moraal. Prachtig boek!quote:
Okay, okay, even een paar stapjes terugnemen. De wil tot ego-ontwikkeling? Daar moet je me toch ook even meer over vertellen. Ik kan me natuurlijk er wel iets bij voorstellen (een raar angliscisme voor zelfontplooiing) maar helder dat toch even voor me op.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 18:40 schreef Jaande het volgende:
[..]
Mail Ridley - De oorsprong van de moraal. Prachtig boek!
Je kan géén afscheid nemen van de moraal, daar de oorsprong van de moraal een altijd voor de handiggende bron is... De moraal ontstaat vanuit de wil tot ego-ontwikkeling... Je bereikt meer als je anderen daar in kan betrekken... Wanneer hou je echt echt géén rekening meer met anderen? Yep als je dood bent... De dood zie ik dan ook als het afscheid van de moraal. Zolang je niet dood bent kan je géén afscheid nemen van de moraal.
Uhum... ik ben niet zo een woordenwizard als jij... maar uem...quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:11 schreef JAM het volgende:
[..]
Okay, okay, even een paar stapjes terugnemen. De wil tot ego-ontwikkeling? Daar moet je me toch ook even meer over vertellen. Ik kan me natuurlijk er wel iets bij voorstellen (een raar angliscisme voor zelfontplooiing) maar helder dat toch even voor me op.
]---> ego en wil zijn synoniemen - dus zolang er een wil is is er een semantiek van het ego
Moraal, ethiek, gooien we dat over dezelfde boeg? Als we spreken over moraal/ethiek, dan heb ik het over een zoeken naar de algemeen geldende mores in de samenleving. De vraag die rijst is, nemen we daar afscheid van? Ja, dat doen we, zoals ik beweer, ik heb die ethiek van mij afgeworpen.
---> Dat jij dat doet bewijst toch nog niet dat wij dat doen? De algemeen geldende mores... Het is veel complexer geworden (complexer als dat de grootste filosofen konden voorzien), dat wel, voor jou toont dat mss als een afscheid van het zoeken naar een algemeen geldende mores, maar in werkelijkheid ligt het mss niet zo voor de hand?
Zoals ik al zei, het gaat om pragmatiek.
---> Juist daarom!
Als ik zeg: ik neem afscheid van de ethiek, dan zeg ik daarmee: - ik heb geen boodschap meer aan de ethiek -. Ethiek is niet iets dat je kan oppaken en door de prullenbak gooien, maar wel iets dat je kan doodzwijgen. Betekent dat dan ook gelijk, dat ik als niet-ethisch wezen per se, in alle situaties, onethisch handel? Natuurlijk betekent het dat niet.
Mijn handelen komt voort uit pragmatiek. Het is in mijn eigen voordeel, om - bijvoorbeeld - er een goede verstandshouding op na te houden met anderen. Anderen voorzien mij in mijn eten en drinken (de gemeenschap betaalt mijn uitkering), het is niet pragmatisch om enkel onethisch te handelen.
Maar neem ik dan nog wel afscheid van die ethiek, als ik toch ethisch handel? Ja, dat doe ik. Ik neem afscheid van die ethiek, omdat het bij mij - bij iedereen - een handelen is dat voorvloeit uit pragmatiek. Het is geen handelen, naar de maatstaven van de geldende mores van de samenleving, vanwege een besef van 'goed' en 'slecht', het is een handelen naar wat werkt en wat niet, zonder dat aan de moraliteit te toetsen.
Zoals eerder gesteld doen zich situaties voor, waarin het pragmatischer is om te handelen op een manier die men abject vindt. Toch doet de mens dit! Waarom doet de mens dit, omdat de mens werkelijk geen boodschap heeft aan een 'goed' en 'slecht', de mens handelt naar de pragmatiek! De mens toets zijn handelen niet aan een 'goed' of 'slecht', dat doet de mens om dat er geen 'goed' en 'slecht' is! Als de mens denkt een keuze maakt tussen 'goed' en 'slecht', is dat werkelijk een pragmatische keuze. De mens denkt niet: 'Is dit het goede om te doen, is dit slecht om te doen?', nee, de mens denkt: 'Wegen de voordelen van dit handelen op tegen de nadelen?'
En die gedachtegang, die 'Does this work for me?-gedachte, is wat men via moraliteit/ethiek probeert te benoemen. Een leeg bestanddeel, een verkapt chirstelijke manier om de duivelse pragmatiek die de mens kenmerkt te verklaren.
Dat dacht ik ook - de mens onderschat nog steeds de psyche van de mens... Als hij afstand van dat princiepe wil nemen is hij/zij niet meer dan een willende ubermench-voelende mens.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 20:57 schreef R_ON het volgende:
Toch doen mensen soms dingen waar ze uiterlijk gezien geen voordeel bij hebben.
Bewijs mij eens dat iedereen zich bij zijn handelingen puur en alleen maar door eigenbelang laat leiden. Hoe wil je dan bijvoorbeeld het bestaan van altruisme verklaren?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 15:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Ter verduidelijking: als er voor mij winst valt te halen uit handelen dat men als onethisch beschouwt, dan handel ik gewoon niet naar de zedelijke wet in mij. En dat doen alle mensen.
Het bestaan van altruisme wil ik ook helemaal niet verklaren: daar er niet zoiets is als altruisme! Waarom dat er niet is, zal ik ook trachten aan te tonen.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:40 schreef Vanitas het volgende:
[..]
Bewijs mij eens dat iedereen zich bij zijn handelingen puur en alleen maar door eigenbelang laat leiden. Hoe wil je dan bijvoorbeeld het bestaan van altruisme verklaren?
Een egoist hoeft zichzelf niet te bewijzen...quote:Op zondag 31 juli 2005 21:40 schreef Vanitas het volgende:
[..]
Bewijs mij eens dat iedereen zich bij zijn handelingen puur en alleen maar door eigenbelang laat leiden. Hoe wil je dan bijvoorbeeld het bestaan van altruisme verklaren?
Ik dacht juist dat JAM afscheid wou nemen van het dualisme - het religieus metafysische dualisme - niet dus...quote:Op zondag 31 juli 2005 22:59 schreef alien8ed het volgende:
[]...[]
Ontopic:
TS: Het verwerpen van ethiek is onmogelijk.
Ethiek is slechts het definieren van goed en fout en van normen en waarden binnen een paradigma.
Het enige wat je kunt doen is een ander paradigma aanmeten, met een andere ethische samenstelling.
Maar iig succes in je nieuwe paradigma, waarin je blijkbaar alle menselijke moraal hebt afgezworen
quote:Op maandag 25 juli 2005 21:09 schreef JAM het volgende:
Zelfs het staren naar de Dolce & Gabbana etalage bracht haar niet uit haar existentiële crisis.
De vraag is nu juist of bij ieder mens ethische overwegingen onderhevig zijn aan pragmatiek. En zelfs als dat bij veel mensen inderdaad het geval zou zijn kun je daarmee nog niet concluderen dat mensen daarom geen geweten of zedelijke wet in zich hebben. Het is tenslotte mogelijk om te handelen in strijd met je geweten of een wet. Als de wet verbiedt om te doden (en mijn geweten dat ook zou zeggen) wil dat nog niet zeggen dat ik daar persé gehoor aan zal geven.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 15:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Dan is de vraag: wat wil die ethiek dan nog zeggen? Als mijn etische overwegingen onderheving zijn aan mijn pragmatiek? Dat wil niets meer zeggen dan, inderdaad. De ethiek is een onderdeel van de pragma, en daarmee nutteloos geworden als criterium voor een 'goed' of 'slecht'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |