Misschien moet je eerst dan eens wat duidelijker uiteenzetten wat je bedoelt.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 15:18 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Semantiek behoort tot de taal, naamgeving. Je moet overigens niet 'mijn Filosofie' met die van Wittgenstein verwarren. Wittgenstein had wat ik hier zeg helemaal niet in de gaten, maar dat is mijn mening.
Flauw doen is ook een kunst.quote:Nietzsche was niet Engels, maar Duits. Je gebruikt dus geen citaat van Nietzsche.
Een hamer kan er ook al geweest zijn voor ik er was. Het enige verschil is dat 'taal' niet gemeten en gewogen kan worden. Dat is een erg belangrijk verschil en dat hangt denk ook samen met je stellingname.quote:Wittgenstein is incorrect door te zeggen dat woorden slechts een gebruiksvoorwerp zijn. Een instrument -- zoals een hamer -- kan ik uit een gereedschapskistje halen. Bij de taal ligt dat anders, zij was er namelijk voordat ik er was. Het woord dat je gebruikt reikt verder dan je ermee kunt bedoelen. Om Heidegger aan te halen, je put uit een omgeving van woorden die jou onbekend is -- een horizon van woorden (een semantisch kader).
Dat we ooit zullen sterven is ook een onoplosbaar probleem, maar dat impliceert niet dat we niets hoeven te doen om het uit te stellen.quote:Mijn probleem heb ik reeds verteld, het roept allerlei onoplosbare problemen op (waarvan reeds 2 genoemd). Aristoteles heeft diezelfde problemen. Je moet natuurlijk zelf weten of die onoplosbare problemen jou aangaan. Je kan ze ontkennen natuurlijk -- zoals het merendeel van de bevolking (c.q. de bevolking die wijzer is dan ik ben).
Men kan na langdurig filosoferen (over ethische vraagstukken) inderdaad tot de frappante conclusie komen dat men eigenlijk de tijd heeft verspild, of ten hoogste heeft gebruikt met als einddoel de conclusie dat men deze activiteit beter kan staken. Maar zelf vind ik dat je dan voorbijgaat aan het feit, dat veel van onze ethische keuzes het gevolg zijn van filosofische inzichten. De keuze tussen rijst of aardappels is misschien ook niet nuttig om over na te denken (tenzij met een vooraf gesteld doel, maar dan kan de keuze al geen waarheid in zichzelf bevatten maar is zij slechts de logische uitkomst van de vooraf opgestelde criteria), maar dat we uiteindelijk keuzes moeten maken in ons leven dwingt ons als het ware ook om er over na te denken.quote:Voor morele vragen moet je niet bij de Filosofie zijn. Die kan je daar geen antwoord op geven. Of denk jij nou echt dat ieder mens onder de wetten van de Categorisch Imperatief handelt? Mocht de goeierd nog leven, denk je dan echt dat je even met Kant in gesprek kon gaan om na te gaan of deze morele wet nu bestaat of niet? Kijk, als je een eigen filosofie hebt is dat prima maar je moet niet denken dat je daar anderen mee kan overtuigen. Net als ik nimmer de pretentie heb gehad jou te overtuigen. Daar is de Filosoof (aannemende dat ik dat in dit geval eventjes ben) simpelweg niet toe in staat, want het ontbreekt hem de middelen daarvoor. Zoals gezegd, er is een uitweg voor de Filosofie. Maar die is ook voor mij uiterst moeilijk te begrijpen. Dat vergt nog zo'n 20 jaar, en dan heb je nog maar weinig bereikt. Mja, je bent drug-addict of je bent het niet.
Dan wil ik specifieke vragen van je, want mijns inziens ben ik duidelijk: jouw filosofie is problematisch vanwege de redenen die ik heb genoemd. Ik moet toegeven dat mijn kijk misschien een wat andere aanpak vraagt, omdat het gericht is op de semantiek. Let op dat ik filosofie en Filosofie onderscheid, zoals uitgelegd in mijn eerste en derde post van deze thread. Vragen waarop het antwoord al is gegeven zal ik afdoen met een referentie.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:10 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Misschien moet je eerst dan eens wat duidelijker uiteenzetten wat je bedoelt.
Als je dit beweert kom je in de problemen, zoals ik al vaker heb verteld. Ik zeg dus: nee, dat kan niet.quote:Een hamer kan er ook al geweest zijn voor ik er was.
Ik zie sterven niet als een onoplosbaar probleem hoor. En daar heb je het alweer, ik kan jou niet overtuigen. Dus als jij de problemen die ik noem niet als onoplosbaar beschouwt of überhaupt niet relevant acht, dan is het probleem toch opgelost? Ik -- als Filosoof (for the sake of discussion) -- kan alleen maar laten zien.quote:Dat we ooit zullen sterven is ook een onoplosbaar probleem, maar dat impliceert niet dat we niets hoeven te doen om het uit te stellen.
Nadenken is natuurlijk niet per definitie Filosoferen. Ik ben het met je eens dat het woord ervaring hier van toepassing is -- als ik de inhoud volgens jou correct heb geëvalueerd. Filosofie begint met een ervaring. Dit hebben Plato in de Theaetetus en Aristoteles in de Metaphysica al verwoord. Het begin van Filosofie is een pathos: iets wat je ondergaat. Dit betekent dat de Filosofie niet een ware ethische theorie kan opstellen, want de problemen van de een zijn voor de ander volkomen krankzinnig. Waar Kant zich bezon op de vraag: 'wat moet ik doen?', moet ik verdomd veel moeite doen zijn problemen en de aporieën serieus te nemen. Simpelweg omdat Kants startpunt berust op een andere ervaring, en daarmee een andere semantiek; zijn problemen zijn de mijne niet. Gelukkig maar, want ik ben niet van plan Kants opvatting van moraal serieus te nemen. Net als jij kunt zeggen over mijn problemen.quote:... maar dat we uiteindelijk keuzes moeten maken in ons leven dwingt ons als het ware ook om er over na te denken.
Beetje zwak. Je kan wel steeds roepen dat ik geen exacte, centrale stelling heb geponeerd dan wel dat ik niet duidelijk bent, maar je kan ook eens bij jezelf nagaan of het wel tot je doordringt wat ik zeg. Ik wil je best helpen mijn ideeën wat duidelijker te maken, en dat doe ik ook door expliciete tekstpassages te noteren en uit te leggen, maar ik kan niet steeds alles herhalen. Zoals je begrijpt is het ook niet handig alles direct in één post uit te leggen. Dus vragen mag altijd en het met me oneens zijn heb ik nog veel liever, maar dan wel het liefst stap voor stap (dat bevordert de verstaanbaarheid) en volgens 'the principle of charity'quote:Maar misschien is handig als je eens beknopt, helder en beargumenteerd uiteenzet wat nu je exacte, centrale stelling is, want ik blijf een beetje gissen. Ik vind het overigens wel leuk om zo’n kritisch iemand te treffen.
Wat is er mis?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:34 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Semantisch is er in onze samenleving dan ook heel wat mis.
Over die semantiek ga ik binnenkort wat meer lezen, hopelijk begrijpen we elkaar dan beter.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 01:06 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Dan wil ik specifieke vragen van je, want mijns inziens ben ik duidelijk: jouw filosofie is problematisch vanwege de redenen die ik heb genoemd. Ik moet toegeven dat mijn kijk misschien een wat andere aanpak vraagt, omdat het gericht is op de semantiek. Let op dat ik filosofie en Filosofie onderscheid, zoals uitgelegd in mijn eerste en derde post van deze thread. Vragen waarop het antwoord al is gegeven zal ik afdoen met een referentie.
Taal geeft een uitdrukking aan gevoelens die we allemaal hebben. Het kan best een instrument zijn dat ongeschikt is om een loepzuivere objectieve moraal te vormen, waarna we kunnen concluderen dat er helemaal geen objectieve moraal bestaat; maar hoe kan het dat men overal ter wereld dezelfde vragen stelt, min of meer, en dat antwoorden, als je ze goed doordenkt, vaak best veel overeenkomen? Natuurlijk omdat wij ook allemaal ons mens-zijn gemeen hebben. Oké, belangen verschillen, maar zo verschillend dat het helemaal onmogelijk is om tot enige consensus te komen? Dat we lang aannamen dat er een 100 % vaststaand goed en kwaad is, en dat zelfs gingen personificeren, was mogelijk een dwaling. Maar stellen dat moraliteit er niet toe doet, lijkt me een zo mogelijk nog gevaarlijkere dwaling.quote:Waar Kant zich bezon op de vraag: 'wat moet ik doen?', moet ik verdomd veel moeite doen zijn problemen en de aporieën serieus te nemen. Simpelweg omdat Kants startpunt berust op een andere ervaring, en daarmee een andere semantiek; zijn problemen zijn de mijne niet. Gelukkig maar, want ik ben niet van plan Kants opvatting van moraal serieus te nemen. Net als jij kunt zeggen over mijn problemen.
Om een andere weg af te sluiten, is het bestuderen van ethische theorieën natuurlijk geen Filosofie. Het is een geschiedwetenschappelijke beschrijving van opvattingen, om die vervolgens te vergelijken met opvattingen van andere Filosofen. Het grote probleem is nu dat een dergelijke vergelijking altijd valt binnen de taal die mij omvat, de tijd waarin ik leef. Hoe kan ik zulke vergelijkingen ooit rechtvaardigen binnen de huidige semantiek? Betekenissen verschuiven, zoals een horizon verschuift. Het is daarom uiterst belangrijk primaire teksten te lezen -- vandaar mijn notitie op jouw stuk tekst van Nietzsche.
Zie post nr. 1, maar nr. 4 kan als aanvulling dienen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:22 schreef sneakypete het volgende:
Wat versta je onder de filosofische methode? Hoe zit die in elkaar.
Post nr. 7. Nr. 10, 11 zijn deels herhaling op deze vraag.quote:En daarna natuurlijk: wat is daar verkeerd aan?
Zorg eerst dat je de antwoorden op vraag 1 en 2 begrijpt. Stel vragen aan de hand van mijn antwoorden daarop. Je mag niet vergeten dat de antwoorden op vragen 1 en 2 immense implicaties hebben. Die zullen we eerst moeten benoemen. Het alternatief is zeer moeilijk te begrijpen, dus laten we niet overmoedig worden. Het juiste alternatief bestaat niet, hoewel er wel een beter alternatief is.quote:En daarna: wat is het juiste alternatief?
Hoe stel je deze vraag? Zoek je naar wetenschappelijk bewijs, dan zijn de sociale wetenschappen een geschikt adres -- volgens de maatstaven van deze wetenschappen. Of ben je meer een zinzoeker, en zoek je naar het waarom van je ervaring? Kijk, ik zou zeggen: opvattingen komen overeen voor die mensen die op elkaar -- zij het door ervaring -- afgestemd zijn: ze klinken hetzelfde (in semantiek -- c.q. naamgeving). Of dit een moraal te noemen is en waarom dit zo is kan ik niet beantwoorden, want als ik dat zou doen ben ik met wetenschap ofwel quasi-wetenschap (in het doen van metafysische uitspraken) bezig. Daarom zeg ik, daar moet een Filosoof het niet zoeken.quote:... maar hoe kan het dat men overal ter wereld dezelfde vragen stelt, min of meer, en dat antwoorden, als je ze goed doordenkt, vaak best veel overeenkomen?
Dat moraliteit er niet toe doet heb ik nooit gezegd. Ik zeg enkel dat een Filosoof geen ware ethische theorie kan formuleren, daar heeft hij de middelen niet voor.quote:Maar stellen dat moraliteit er niet toe doet, lijkt me een zo mogelijk nog gevaarlijkere dwaling.
Verkeerde mensen op verkeerde plekken? Acteurs en mensen met veel geld hebben dan ook niet voor niets zoveel aanzien. Met wat geld en acteerprestaties kun je overal komen waar je wil. Tegenwoordig worden bij veel bedrijven de ervaren mensen op straat gezet, omdat deze in veel gevallen teveel kosten.quote:
Een 100% eeuwig ware, waarop niks af te dingen valt? Dat zeker niet nee. Maar ik denk wel dat het nuttig is voor de mens om zich te verdiepen in wat anderen zoal gedacht hebben over het thema moraal. Liefst zo breed mogelijk, met daarbij ook in het achterhoofd houdend wat er zich nu werkelijk om ons afspeelt (voor zover we dit kunnen bevatten). Maar ik denk dat ik inmiddels een beetje begrijp wat je bedoelt: wat men moreel juist acht, is niet volgens wetenschappelijk verantwoorde methoden te bewijzen; derhalve bestaat er geen zuiver objectieve moraal. Wel ontdekt men verwantschap tussen de verschillende morele opvattingen van mensen. Op zich, als ik het nu zo begrijp, denk ik wel dat ik het met je eens ben. Zolang het maar niet tot de flauwe conclusie leidt die de nihilisten van onze tijd trekken; namelijk dat we ons beter niet druk maken om dit soort vraagstukken.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 00:28 schreef jan_billeman het volgende:
Dat moraliteit er niet toe doet heb ik nooit gezegd. Ik zeg enkel dat een Filosoof geen ware ethische theorie kan formuleren, daar heeft hij de middelen niet voor.
Begrijpelijk. Het alternatief ligt -- zoals onderhand wel duidelijk is -- in de taal, de semantiek.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 01:05 schreef sneakypete het volgende:
Zolang het maar niet tot de flauwe conclusie leidt die de nihilisten van onze tijd trekken; namelijk dat we ons beter niet druk maken om dit soort vraagstukken.
Wat je beschrijft is terug te vinden bij diverse Filosofen. Wat stelt Carnap nu juist voor aangaande het empirisme en de ontologie?quote:Mijn verdere repliek aangaande Carnap houd je tegoed. Het artikel heb ik nog niet gelezen, wel wat korte inleidingen. Als ik het goed begrijp is hij geïnspireerd door de fenomenologie (dwz dat noch de waarneming, noch de ratio volledig zuiver zijn en we dus de dingen voor zich moeten laten spreken, zonder ons verder op een dwaalspoor te laten zetten. De empirische methode geniet natuurlijk wel de voorkeur boven het rationalistisch deduceren). Zit ik er dichtbij? Zoja, dan kunnen we elkaar via een omweg de hand reiken, maar die conclusie wil ik nu nog niet trekken
Het stappenplan Carnap luidt (als ik het goed begrijp) als volgt:quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 15:00 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Begrijpelijk. Het alternatief ligt -- zoals onderhand wel duidelijk is -- in de taal, de semantiek.
Dat we de zaken obv hun emperisch aantoonbare nut of nutteloosheid moeten beoordelen. Heeft het geholpen de vraag te stellen, ergo het antwoord er naar te zoeken? Dat bepaalt, kortweg, of het a posteriori zinvol is de vraag te stellen. En indien we na 3000 jaar nog geen antwoorden hebben, moeten we durven constateren dat de vraagsteling fout wa.quote:Wat je beschrijft is terug te vinden bij diverse Filosofen. Wat stelt Carnap nu juist voor aangaande het empirisme en de ontologie?
Nu is het, afgaand op dit artikel, zeker zo dat de hier beschreven methoden om tot kennis te komen aantoonbaar falen.quote:The history of science shows examples of such prohibitions based on prejudices deriving from religious, mythological, metaphysical, or other irrational sources, which slowed up the developments for shorter or longer periods of time.
Laat mij de aandacht richten op het volgende. Carnap zegt eigenlijk dat ontologie (het idee dat dingen in de werkelijkheid bestaan: zijn) te reduceren is tot semantiek. Hij spreekt van een 'linguistic framework', een taalkader. Hierbinnen kan men 2 soorten vragen stellen: interne en externe vragen. Interne vragen zijn vragen binnen het taalkader en betreffen dus naamgeving. Externe vragen gaan over het taalkader zelf en kunnen niet beantwoord worden, want de antwoorden zijn ontoetsbaar. Het zijn semantische beslissingen. Ieder antwoord op externe vragen is dus zinloos, daarom moet de Filosofie deze vragen niet stellen.quote:
Zeg je dit nou alleen maar omdat je het topic te moeilijk vindt?quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:26 schreef hardromacore het volgende:
Altijd grappig om te zien dat ''heersers'' denken dat mensen afhaken omdat het moeilijk wordt en daarmee verder alle andere mogelijkheden uitsluiten
van Th. C. W. Oudemans? Alles wat je in dit topic schrijft lijkt verdomt veel op zijn "Echte Filosofie"quote:Op donderdag 8 oktober 2009 00:54 schreef jan_billeman het volgende:
Ik volg alleen maar wat college.
Waarschijnlijk omdat je bezig was alsof je de discussie had gewonnen. Een overbodige conclusie mijns inziens.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:51 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Zeg je dit nou alleen maar omdat je het topic te moeilijk vindt?
Maar denk je dan dat alles wat we vinden bepaald wordt door taal? Is de taal niet een uitdrukking (en dus gevolg) van onze gevoelens (in woorden ondergebracht als 'gedachten')?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:49 schreef jan_billeman het volgende:
De taal beschikt over mij en woorden sturen mij. Dit heeft immense implicaties.
Oké, aangenomen dat het waar is, ben ik benieuwd naar wat dat volgens jou impliceert aangaande het begrip 'subject'. Voor zover ik weet is het subject de onderzoeker en het object het onderzochte.quote:Mijn reeds vermelde stellingen in dit topic zijn dus slechts ten dele op Carnap gebaseerd, namelijk op de reductie van ontologie tot semantiek. Laten we een stapje verder gaan. Als dit waar is, wat is dan het subject -- d.w.z. het subjectum?
Nee, anders zei ik het niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:51 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Zeg je dit nou alleen maar omdat je het topic te moeilijk vindt?
Ik weet niet waar je op doelt. Op een forum valt niets te winnen, hetzelfde geldt voor de Filosofie. Men kan net zolang om de brei heendraaien en vervolgens ieder probleem ontkennen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:08 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat je bezig was alsof je de discussie had gewonnen. Een overbodige conclusie mijns inziens.
Ja, als ik Filosoof ben denk ik dat. Nee, want je gevoel is omgeven binnen woorden. Zonder het woord 'gevoel' zou je het niet (her)kennen. Net als ik ook de dingen niet ken waar ik de woorden niet van weet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:06 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Maar denk je dan dat alles wat we vinden bepaald wordt door taal? Is de taal niet een uitdrukking (en dus gevolg) van onze gevoelens (in woorden ondergebracht als 'gedachten')?
Denk eens aan de S is P-structuur van Aristoteles, waar S het subject is en P het predikaat. Kanttekening: hij heeft hier ook over geschreven en daarbij ook nog eens a priori en a posteriori genoemd.quote:Oké, aangenomen dat het waar is, ben ik benieuwd naar wat dat volgens jou impliceert aangaande het begrip 'subject'. Voor zover ik weet is het subject de onderzoeker en het object het onderzochte.
Het probleem is idd dat een subject gelijktijdig ook object is. Maar wil je me nu vertellen dat we slechts objecten zijn?
Inderdaad. Het leek me leerzaam eens kritisch te zijn over de collegestof door reacties van anderen te evalueren. Ik ben dus geen aanhanger van Oudemans en zeg dan ook niet dat hij gelijk heeft, maar wil kijken in hoeverre er ruimte is voor zijn filosofie op dit forum en ben benieuwd waar tegenin kan worden gegaan. Hierbij heb ik (for the sake of discussion) even de rol van 'Filosoof' op mij genomen, maar ik ben dat natuurlijk helemaal niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:52 schreef uxorius het volgende:
[..]
van Th. C. W. Oudemans? Alles wat je in dit topic schrijft lijkt verdomt veel op zijn "Echte Filosofie"
Interessant is zijn stof zeker, en je bent inderdaad vrij om de de rol van 'Filosoof' op te nemen. Hoewel Socrates hier grote bezwaren tegen zou hebben, aangezien je dit nietzelf bent. Maar misschien kan je even uit je rol stappen en even OT gaan:quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:31 schreef jan_billeman het volgende:
Inderdaad. Het leek me leerzaam eens kritisch te zijn over de collegestof door reacties van anderen te evalueren. Ik ben dus geen aanhanger van Oudemans en zeg dan ook niet dat hij gelijk heeft, maar wil kijken in hoeverre er ruimte is voor zijn filosofie op dit forum en ben benieuwd waar tegenin kan worden gegaan. Hierbij heb ik (for the sake of discussion) even de rol van 'Filosoof' op mij genomen, maar ik ben dat natuurlijk helemaal niet.
Hierna kunnen we de discussie natuurlijk weer verder voeren waar hij gebleven was...quote:Op maandag 5 oktober 2009 22:50 schreef JAM het volgende:
waarom ben jij met filosofie begonnen en wat betekent dat voor jou?
In eerste instantie omdat ik tijd teveel had. Ook vond ik geschiedenis altijd wel geinig op school, dus ook filosofie: 'gedachtengeschiedenis'. Filosofie betekent (beetje ambigu) voor mij niet zo veel, ik zie het als een persoonlijkheidstrek. Lekker makkelijk en effectief.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:55 schreef uxorius het volgende:
[..]
Interessant is zijn stof zeker, en je bent inderdaad vrij om de de rol van 'Filosoof' op te nemen. Hoewel Socrates hier grote bezwaren tegen zou hebben, aangezien je dit nietzelf bent. Maar misschien kan je even uit je rol stappen en even OT gaan:
[..]
Hierna kunnen we de discussie natuurlijk weer verder voeren waar hij gebleven was...
Heb ik taal nodig om iets te herkennen? Dat geloof ik niet zo. Dat zou bijv. impliceren dat dieren niets herkennen. Hoewel ik je verhaal erg interessant is ben ik geneigd te geloven dat je de invloed van taal overschat. Je had het ook over kennen. Kennis wordt uitgedrukt in taal. Maar bepaalt alleen de taal onze kennis? Misschien de reikwijdte ervan, maar dat is niet hetzelfde dunkt mij.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 22:22 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Ja, als ik Filosoof ben denk ik dat. Nee, want je gevoel is omgeven binnen woorden. Zonder het woord 'gevoel' zou je het niet (her)kennen. Net als ik ook de dingen niet ken waar ik de woorden niet van weet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |