inderdaadquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:49 schreef koffiegast het volgende:
Wat ik denk:
- nog een belasting over iets waar we al belasting/kosten over hebben.
- doorvoeren -> mogelijk aanleiding tot meerdere dergelijke belastingen.
- Wanhopige poging tot nog meer mensen een poot uit te draaien onder het mom van "voor het milieu".
- Blijkbaar past "CO2/klimaatverandering" ook in het rijtje: "alles tegen terrorisme, pedofilie, copyrightschending is geoorloofd, ook al heeft dit tot gevolg dat meer wordt kapot gemaakt dan ons lief is."
je hebt wel wat met dat woord "links" he?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:49 schreef wakajawaka het volgende:
Gore linkse kliek is het toch ook die EU.
quote:Ministers praten over Europese CO2-taks voor gezinnen
De Europese ministers van Financiën hebben vrijdag op een informeel beraad in Göteborg een eerste voorzichtige discussie over de mogelijke invoering van een CO2-taks gehad. In Europa valt de vervuilende industrie reeds onder een systeem van CO2-uitstootrechten, maar dat dekt slechts 40 tot 45 procent van de totale uitstoot op het oude continent. Gezinnen, het vervoer en een reeks andere sectoren hebben er niet mee te maken.
Overal anders
"Sommige lidstaten hebben reeds een CO2-taks en andere hebben aangekondigd dat ze een taks gaan invoeren, maar we hebben nood aan een kader voor heel Europa", verklaarde eurocommissaris voor Fiscaliteit Laszlo Kovacs.
Zweden en Denemarken beschikken reeds over een taks op de uitstoot van CO2, maar volgens ingewijden heeft vooral de geplande invoering ervan in Frankrijk beweging gebracht in het debat op Europees niveau.
Niet eenvoudig
Een Europees kader is evenwel niet zo eenvoudig. In fiscale zaken beschikken de lidstaten immers over een vetorecht. "We hebben nog een lange weg te gaan vooraleer een akkoordkan bereikt worden", erkende Kovacs.
In Europa valt de vervuilende industrie reeds onder een systeem van CO2-uitstootrechten, maar dat dekt slechts 40 tot 45 procent van de totale uitstoot op het oude continent. Gezinnen, het vervoer en een reeks andere sectoren hebben er niet mee te maken.
Vrijheid om hogere taks te heffen
Die geledingen van de maatschappij zouden volgens Kovacs onder een CO2-taks kunnen vallen. De eurocommissaris denkt aan een ingreep in de btw of de accijnzen. "De Europese Unie zou dan een minimum vastleggen en de lidstaten zouden dan de vrijheid behouden om hogere voeten op te leggen", aldus Kovacs.
Naast de bestrijding van de CO2-uitstoot kan een taks ook geld opleveren om de strijd tegen klimaatverandering in de derde wereld te financieren. Dat wordt één van de breekpunten van de internationale conferentie die in december in Kopenhagen plaatsvindt.
Doorstorten
De Commissie stelde onlangs voor dat Europa tegen 2020 tot vijftien miljard euro per jaar aan de derde wereld zou doorstorten in het kader van de strijd tegen klimaatverandering. In Göteborg spraken tal van lidstaten zich tegen het voorstel uit. Met name Polen vertolkte het verzet van de armere lidstaten die de interne verdeelsleutel binnen de EU niet zien zitten.
Opstapje naar verplichte "slimme meters" in de gehele EU, let maar op..quote:Dat is een heffing op het energieverbruik van huishoudens,
Fijn! We zien het geld dus ook niet terug als investering in eigen markt of industrie. We gooien het gewoon in de sloot en we zien wel of het effect heeft over tientallen jaren, als de aardbol 0,0001 graden minder toeneemt dan gedacht! Hoezee voor de EU, en hoezee voor nieuwe belastingen!quote:Met de opbrengst van de belasting zouden ontwikelingslanden geholpen moeten worden met het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.
Veto'tje doen. Maar dat zit er vast niet in.quote:Niet eenvoudig
Een Europees kader is evenwel niet zo eenvoudig. In fiscale zaken beschikken de lidstaten immers over een vetorecht. "We hebben nog een lange weg te gaan vooraleer een akkoordkan bereikt worden", erkende Kovacs.
Erger nog: huishoudens in Nederland verbruiken een fractie van de energie...quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:59 schreef Iblis het volgende:
Als laatste die huishoudens: hoeveel zou dat precies uithalen? Consumenten kunnen wel een beetje kiezen, maar de grote veranderingen moeten toch door de leveranciers gedaan worden als het om overstappen gaat.
Als ze nu eerst eens bewijzen dat het ook van de CO2 komt...quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:46 schreef koffiegast het volgende:
Direct van de frontpage:
De Europese Commissie wil een nieuw wapen inzetten in de strijd tegen klimaatverandering: een CO2-belasting.
Het word in je gezicht gegooid en nog noem je het de ''meest wilde conspiracies''.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 23:09 schreef YuckFou het volgende:
Vroeger zou ik zeggen [NWS]->[BNW] in conspiracy-land word al tijden geroepen dat ern een "carbon" tax gaat komen om de burger nog lammer te slaan en armer te maken, maar t is niet eens een speculatie maar een nieuwsbericht...zo worden onderhand de meest wilde conspiracies waarheid...bijna 2012 toch?
Ja echt links inderdaad. Maar alles moet wel geliberaliseerd worden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:49 schreef wakajawaka het volgende:
Gore linkse kliek is het toch ook die EU.
Het fotosynthese argument had ik nog niet gehoord.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 23:34 schreef baba117 het volgende:
CO2 belasting is een letterlijke belasting op alles wat leeft en wat je doet. Om dit te controleren moeten ze ons nog beter in de gaten houden. De staat krijgt steeds meer controle over je leven maar zelfs terwijl alles word aangekondigd worden mensen die ertegen zijn uitgemaakt voor allu hoedjes en paranoïde gekken.
Die hele ''groene'' oplichterij is sowieso bedrog. Waarom is een plant groen? uhhhh fotosynthese? Wat heeft een plant daarvoor nodig? Uhhhh licht en CO2...
[ afbeelding ]
Jazeker...
Een van de negatieve feedbackmechanismen rond het broeikaseffect is dat planten sneller gaan groeien (lees: meer CO2 opnemen) naarmate de concentratie hoger wordt.quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:38 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het fotosynthese argument had ik nog niet gehoord.
Juist ja, en ik ben de paashaas.quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:45 schreef DennisMoore het volgende:
Vreselijk, wat een hersenloos BNW-gehalte van de posters hiero.
CO2-tax is prima, mits we netto niet meer gaan betalen.
Misschien moet je dan gaan huilen in BNWquote:
Geloven dat je niet meer gaat betalen, hoe kinderlijk naief.quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:47 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Misschien moet je dan gaan huilen in BNW.
Oh, en PVV gaan stemmen natuurlijk.. dan komt álles goed.
Koopkracht-behoud is zo ongeveer het meest belangrijke item in de Kamer.quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:53 schreef Nobu het volgende:
Geloven dat je niet meer gaat betalen, hoe kinderlijk naief.
Want je moet wel PVV stemmen als je niet gelooft dat Brussel altijd het beste met je voor heeft? Geloven dat het een verkapte belastingverhoging is betekent dat ik in mijn vrije tijd met een witte puntmuts rondloop?quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Koopkracht-behoud is zo ongeveer het meest belangrijke item in de Kamer.
Stem je PVV trouwens? Alles is kut he? Is het niet vréselijk om in dit land te wonen?
Het simplistische en cynische "de politiek probeert de onschuldige burger zo hard mogelijk te naaien" is iets dat heel goed bij de PVV past, dus vandaar.quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:58 schreef Nobu het volgende:
Want je moet wel PVV stemmen als je niet gelooft dat Brussel altijd het beste met je voor heeft? Geloven dat het een verkapte belastingverhoging is betekent dat ik in mijn vrije tijd met een witte puntmuts rondloop?
Vertel me dan eens wat het voordeel is van CO2 belasting, elk product wat ik koop zal extra worden belast en naarmate het meer belastend is zal het duurder worden, ongeacht of ik er zelf het milieu mee belast, wat is het nut daarvan?quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:02 schreef DennisMoore het volgende:
Alsof die gemene politici in Brussel (die we zelf gekozen hebben) er voordeel bij hebben om eerst belasting te heffen en het daarna richting Afrika te sturen.
Ja, dat zeggen de Amerikanen ook. En goed dat ze het doen johquote:Op zondag 4 oktober 2009 01:13 schreef YuckFou het volgende:
Rot toch op, ik maak voor mezelf wel uit hoe duurzaam ik wil leven
Ja en die zullen ook echt meegaan in het EU voorstel om carbon tax te heffenquote:Op zondag 4 oktober 2009 01:23 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, dat zeggen de Amerikanen ook. En goed dat ze het doen joh!
Als de vervuiler betaald zou China dan niet verreweg de meest drastische maatregelen moeten nemen? Of moet Nederland als braafste jongetje van de klas voorlopen en de burger zwaarder belasten terwijl duurzame energie projecten hier op de lange baan, van subsidie afgekapt of in t geheel niet uitgevoerd worden?quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:23 schreef DennisMoore het volgende:
Face it, die fossiele brandstof economie gaat echt niet uit zichzelf veranderen. De vervuiler moet betalen, dus iedere maatregel waarbij de 'pijn' meer op de juiste plaats wordt gelegd, is van harte toe te juichen.
En dat geloof je zelf?quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:23 schreef DennisMoore het volgende:
En nogmaals, mits de netto koopkracht (waarover onze volksvertegenwoordigers zo waken) gelijk blijft, is het prima als er verschuivingen optreden. Fossiel wordt duurder, duurzaam wordt goedkoper.
Dit.quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:31 schreef YuckFou het volgende:
Als de vervuiler betaald zou China dan niet verreweg de meest drastische maatregelen moeten nemen? Of moet Nederland als braafste jongetje van de klas voorlopen en de burger zwaarder belasten terwijl duurzame energie projecten hier op de lange baan, van subsidie afgekapt of in t geheel niet uitgevoerd worden?
Hahaha maar 50% van de huishoudens heeft "groene stroom"........ Politiek, noemen we dat!quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:51 schreef DennisMoore het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)008/2008-2374-wm.htm
Nederland mag zich diep schamen.
China bouwt 6 keer sneller nieuwe kolencentrales dan "Kyoto" wereldwijd aan uitstoot moet besparen...quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:31 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Als de vervuiler betaald zou China dan niet verreweg de meest drastische maatregelen moeten nemen?
Nederland loopt allang niet meer voorop op milieugebied, Nederland loopt voornamelijk voorop in het belasten van vrijwel alles wat met milieu te maken kan hebben.quote:Of moet Nederland als braafste jongetje van de klas voorlopen en de burger zwaarder belasten terwijl duurzame energie projecten hier op de lange baan, van subsidie afgekapt of in t geheel niet uitgevoerd worden?
Leuk zo'n heffing, ik leef al zuinig, en dan wordt ik nog eens extra belast. Ik krijg straks al een extra kilometerbeprijzing te verwerken terwijl ik al zuinig rij. Het gaat echt de goede kant op. Ondertussen als je een ton per jaar verdient zal het je aan de r**t roesten, het is gewoon een ordinaire maatregel met 0,0 resultaat waar we niemand op af kunnen rekenen. Als ik in een hutje op de hei ga wonen zullen ze iets verzinnen om je daar ook nog op af te rekenen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:46 schreef koffiegast het volgende:
Direct van de frontpage:
De Europese Commissie wil een nieuw wapen inzetten in de strijd tegen klimaatverandering: een CO2-belasting. Dat is een heffing op het energieverbruik van huishoudens, landbouwbedrijven en de transportsector. Deze drie groepen zijn nu nog uitgezonderd van de beperkingen die opgelegd zijn door de CO2-emissierechten.
en wat dan nog?quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:23 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Veel simpeler: limiteer het aantal mensen in de EU, en limiteer de hoeveelheid primaire energie die er in totaal binnenkomt (olie/kolen/gas). Garbage in = garbage out.quote:Op zondag 4 oktober 2009 10:45 schreef kawotski het volgende:
[..]
Als men werkelijk het beste met het klimaat en milieu voor heeft dan krijg je per persoon een quotum aan verbruik, basta. De maatregelen die men nu neemt leiden tot niets.
dan zou jij nog meer kunnen verbruiken dan een ander. Je moet een maximum aan verbruik stellen per persoon, dus bijv. 1 keer het vliegtuig mogen nemen per jaar, zoveel kilometer rijden etc etc.. en dan kan je dat op persoonlijk niveau verhandelen, dus als ik dit jaar niet vlieg kan jij 2x vliegen.quote:Op zondag 4 oktober 2009 11:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Veel simpeler: limiteer het aantal mensen in de EU, en limiteer de hoeveelheid primaire energie die er in totaal binnenkomt (olie/kolen/gas). Garbage in = garbage out.
Ik ruik communisme de kop op steken..quote:Op zondag 4 oktober 2009 11:37 schreef kawotski het volgende:
[..]
dan zou jij nog meer kunnen verbruiken dan een ander. Je moet een maximum aan verbruik stellen per persoon, dus bijv. 1 keer het vliegtuig mogen nemen per jaar, zoveel kilometer rijden etc etc.. en dan kan je dat op persoonlijk niveau verhandelen, dus als ik dit jaar niet vlieg kan jij 2x vliegen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commonsquote:
Goh, wat ben je stoer rebelsquote:Heel simpel: mij wordt nu het gebruik van de gloeilamp verboden, hetgeen geen enkel nut heeft want ik zet tegenover elke gloeilamp 10 spaarlampen. Goede maatregel hoor..
Tot niets nee? Helemaal niets? Geen enkel effect? Het moet van jou álles of niéts zijn? Da's niet helemaal reëelquote:Als men werkelijk het beste met het klimaat en milieu voor heeft dan krijg je per persoon een quotum aan verbruik, basta. De maatregelen die men nu neemt leiden tot niets.
Zijn de VS onderdeel van de EU dan? Is hun meedoen een vereistequote:Op zondag 4 oktober 2009 01:31 schreef YuckFou het volgende:
Ja en die zullen ook echt meegaan in het EU voorstel om carbon tax te heffen
Per hoofd van de bevolking? Nee.quote:Als de vervuiler betaald zou China dan niet verreweg de meest drastische maatregelen moeten nemen?
Nederland als braafste jongetje van de klas is een mythe, een verzinsel. We lopen zwáár achter met duurzame energie.quote:Of moet Nederland als braafste jongetje van de klas voorlopen en de burger zwaarder belasten terwijl duurzame energie projecten hier op de lange baan, van subsidie afgekapt of in t geheel niet uitgevoerd worden?
Politiek cynisme is een beetje nutteloos.quote:En dat geloof je zelf?
exact, maar omdat ze dat zgn. niet willen belasten ze ons tot we erbij neervallen en lossen vervolgens niets op..quote:Op zondag 4 oktober 2009 11:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik ruik communisme de kop op steken..
Wat ik dus zeg is dat men op deze manier niets bereikt, alleen maar geld uit de portemonnee kloppen. Ipv dat ik het in de economie stop gaat het naar de schatkist.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:00 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons
[..]
Goh, wat ben je stoer rebels, je hebt ineens een 10x zo groot huis dat je 10x meer lampen nodig hebt?
'k Ben geen voorstander van verbieden, gloeilampverbod vind ik absurd, mensen moeten keuzevrijheid hebben. Maar bijsturen met accijns, prima.
[..]
Tot niets nee? Helemaal niets? Geen enkel effect? Het moet van jou álles of niéts zijn? Da's niet helemaal reëel. Een quotum is helemaal niet mogelijk op dit moment. Dat betekent niet dat je daarom alle milieumaatregelen maar achterwege moet laten natuurlijk.
Dat maakt me nou werkelijk geen ene moer uit, kijk eens naar de andere landen op dat lijstje daar en vergelijk dat een beetje met inkomen en grondstoffen van de landen. Het is natuurlijk zo obvious als de pest dat de Afrikaanse landen 'low risk' zijn en wij 'extreme risk' aangezien wij fabrieken en huizen hebben en hun stro-hutjes en veel minder ontwikkeling.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:08 schreef DennisMoore het volgende:
The (CEEI), one of the four main components of Maplecroft’s Climate Change Risk Report 2009/10, measures per capita CO2 emissions from fossil fuels and ranks Australia, USA, Canada, Netherlands and Saudi Arabia as the top five offenders.
[..]
Nederland als braafste jongetje van de klas is een mythe, een verzinsel. We lopen zwáár achter met duurzame energie.
[..]
En als dat extra geld dan gaat naar het stimuleren van zonnepanelen? Of bio-brandstof? Of in het goedkoper maken van het laten isoleren van je huis? Dan heeft het toch gewoon effect?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:18 schreef kawotski het volgende:
Wat ik dus zeg is dat men op deze manier niets bereikt, alleen maar geld uit de portemonnee kloppen. Ipv dat ik het in de economie stop gaat het naar de schatkist.
Een spaarlamp gebruikt minder energie maar geeft dezelfde hoeveelheid licht. Je hebt er dus geen drie lampen voor nodig.quote:Ik heb maar 1 spaarlamp maar als ik hetzelfde licht wil als een gloeilamp zou ik ervoor kunnen kiezen om er 3 te hebben waarmee de hele besparing dus weg is.
Duurzame dingen stimuleren, niet-duurzame zaken ontmoedigen. Da's ook al wat.quote:En een quotum is de enige eerlijke manier, hoe communistisch of vrijheidsbeperkend ook. Ben er niet voor, maar ik zie niet ,indien men klimaatverandering wil tegengaan, hoe men dat anders wil doen als men ook nog eens resultaat wil zien.
Erger nog, het zou de zoveelste beloning zijn voor het wilde fokgedrag van ontwikkelingslanden...quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:28 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Werkelijk waar, als er echt mensen zijn die dit verschil gelijk willen gaan trekken d.m.v. belastingen dan kan je de hele westerse rijkdom wel opdoeken en allemaal massaal onszelf gaan steriliseren en alle fabrieken sluiten. Een vergelijking op wereldschaal zoals dat kaartje is zo krom als het maar kan.
Exact, gooi er maar een kaartje van levensomstandigheden en inkomsten tegenaan en je ziet meteen waar het verschil vandaan komt. Laat de Afrikanen maar lekker leven in hun "milieuvriendelijke" omgeving, dan ga ik hier wel door met autorijden en plezier hebben. Want uiteindelijk is een korrel rijst teveel consumeren al "decadent" in vergelijking met hun, dus ik draai me er niet voor om.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Erger nog, het zou de zoveelste beloning zijn voor het wilde fokgedrag van ontwikkelingslanden...
Da's ook een mythe.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Erger nog, het zou de zoveelste beloning zijn voor het wilde fokgedrag van ontwikkelingslanden...
Mensen die te dom zijn om het doel van een kaartje te begrijpenquote:Op zondag 4 oktober 2009 12:34 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Mensen die een kaartje als hierboven gebruiken om onze uitstoot proberen in te perken
alleen dan, echter dat doet men niet, utopie dus.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En als dat extra geld dan gaat naar het stimuleren van zonnepanelen? Of bio-brandstof? Of in het goedkoper maken van het laten isoleren van je huis? Dan heeft het toch gewoon effect?
Laat ik nou gisteravond ene Diederik Samson in Kassa met een strak gezicht horen zeggen dat autorijden niet gratis mag zijn..quote:Stel dat je een benzine-auto 1000 euro duurder maakt, en een elektrische auto 1000 euro goedkoper, dan zullen mensen sneller een elektrische auto kopen, en heeft het toch gewoon effect?
het was een voorbeeld om aan te geven dat er workarounds zijn.. Je kan ook een raampje openzetten ipv airco gebruiken, ik zie minister Cramer al de airco verbieden..quote:Een spaarlamp gebruikt minder energie maar geeft dezelfde hoeveelheid licht. Je hebt er dus geen drie lampen voor nodig.
ja, maar daarvoor is geen belasting of accijns nodig.quote:Duurzame dingen stimuleren, niet-duurzame zaken ontmoedigen. Da's ook al wat.
Ik snap het doel van het kaartje heel goed, maar als je kijkt zie je dat alle ontwikkelde landen aan de rode kant van het spectrum liggen, en de ontwikkelingslanden zitten allemaal aan de blanke kant van het spectrum. Dan is me toch overduidelijk dat het onnodig is om miljarden aan CO2 tax te besteden aan het ontwikkelen van milieuvriendelijke bedrijven en dergelijke in ontwikkelingslanden?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:38 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Mensen die te dom zijn om het doel van een kaartje te begrijpen.
Ja, maar dát is natuurlijk het probleem. Dat uitgavenbeleid van de regering is niet zo transparant. De subsidieprojecten voor zonnepanelen zitten telkens zo vol. Er wordt belasting geheven, en dat kan overal naar toe gaan.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:29 schreef DennisMoore het volgende:
En als dat extra geld dan gaat naar het stimuleren van zonnepanelen? Of bio-brandstof? Of in het goedkoper maken van het laten isoleren van je huis? Dan heeft het toch gewoon effect?
In Nederland te weinig ja, dat zei ik al, we lopen enórm achter. In andere EU-landen kan het blijkbaar wél, geen utopie. Kwestie van op de juiste politieke partijen stemmen misschien?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:40 schreef kawotski het volgende:
alleen dan, echter dat doet men niet, utopie dus.
Oh, puhlease. Ga emigreren ofzo als je de overheid zo kut vindt. Als je gelooft dat de overheid er alleen op uit is om de staatskas te spekken en de eerlijke hardwerkende man zo hard mogelijk te naaien.quote:Laat ik nou gisteravond ene Diederik Samson in Kassa met een strak gezicht horen zeggen dat autorijden niet gratis mag zijn..
Dus leuk dat er alternatieven zijn maar ze worden niet goedkoper. Het gaat ook hier simpelweg om het spekken van de staatskas. Zijn we straks dus allemaal over op de elektrische auto dan vind de overheid een nieuwe manier van belasten om wat voor reden dan ook.
Nogmaals, ik ben tegen verboden. Maar wel vóór stimuleren en ontmoedigen. En in de praktijk is een financiële prikkel heel nuttigquote:het was een voorbeeld om aan te geven dat er workarounds zijn.. Je kan ook een raampje openzetten ipv airco gebruiken, ik zie minister Cramer al de airco verbieden..
Jawel. Als je het aan mensen zelf overlaat, zal het overgrote deel kiezen voor zoveel mogelijk genot op korte termijn, ten koste van anderen.quote:ja, maar daarvoor is geen belasting of accijns nodig.
Precies. Niet meer op CDA etc stemmen dusquote:Op zondag 4 oktober 2009 12:43 schreef Iblis het volgende:
Ja, maar dát is natuurlijk het probleem. Dat uitgavenbeleid van de regering is niet zo transparant. De subsidieprojecten voor zonnepanelen zitten telkens zo vol. Er wordt belasting geheven, en dat kan overal naar toe gaan.
Mja, gevoel... gevoel. Als je gewoon kijkt naar de cijfers over koopkracht-ontwikkeling etc dan is gevoel misschien niet zo betrouwbaar.quote:Mensen hebben sterk het gevoel, en niet geheel onterecht, dat alles maar duurder moet worden ‘voor het milieu’, dit terwijl de alternatieven eigenlijk niet zo haalbaar zijn.
Zijn er nog aanbieders die géén groene stroom aanbieden? Kunnen we niet gewoon voor een andere aanbieder kiezen in een markt die geliberaliseerd is? Daarnaast, uiteraard, komen er ook regels voor energie-opwekkers. Kolencentrales moeten verplicht hun CO2 compenseren, duurzaam opgewekte energie krijgt voorrang op 't netwerk, etc.quote:Als iemand ‘groene stroom’ wil, is hij daarmee helemaal afhankelijk van de leverancier.
Kwestie van op andere politieke partijen stemmen dus. In Duitsland loopt zonne-energie als de spreekwoordelijke tierelier.quote:Zonnepanelen komen nog niet hard van de grond, evenals zonneboilers of aardwarmtepompen. De trein blijft duur voor wat je ervoor krijgt in verhouding met de auto, ook al wordt de auto aan alle kanten belast.
Het idee is dat je met een miljard hiér bijna niets bereikt, omdat we overal al filters etc op hebben zitten. Met een miljard investeren daaro bereik je véél en véél meer effect. En aangezien we te maken hebben met een wereldklimaat, is het dus efficiënter om dáár te investeren.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:41 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Ik snap het doel van het kaartje heel goed, maar als je kijkt zie je dat alle ontwikkelde landen aan de rode kant van het spectrum liggen, en de ontwikkelingslanden zitten allemaal aan de blanke kant van het spectrum. Dan is me toch overduidelijk dat het onnodig is om miljarden aan CO2 tax te besteden aan het ontwikkelen van milieuvriendelijke bedrijven en dergelijke in ontwikkelingslanden?
Tevens is de vergelijking krom omdat we hier industrialisatie kennen sinds een eeuw en langer, en daar zitten ze nog steeds in het verleden (op wat steden na uiteraard). Dan kan ik ook wel een kaartje tekenen gebaseerd op verbruik op wereldschaal en "ons" er nadelig uit laten komen. Dat is een peulenschil en totaal niet relevant.
Nee maar jij haalt ze erbij als vergelijkend voorbeeld, dan kan ik die bal toch terug kaatsen?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:08 schreef DennisMoore het volgende:
Zijn de VS onderdeel van de EU dan? Is hun meedoen een vereiste?
Per hoofd van de bevolkingquote:Op zondag 4 oktober 2009 12:08 schreef DennisMoore het volgende:
Per hoofd van de bevolking? Nee.
De kans is echter aanwezig dat China het wereldklimaat zal moeten 'redden'. Zij hebben namelijk 't geld, de VS is ongeveer failliet.
[ afbeelding ]
The (CEEI), one of the four main components of Maplecroft’s Climate Change Risk Report 2009/10, measures per capita CO2 emissions from fossil fuels and ranks Australia, USA, Canada, Netherlands and Saudi Arabia as the top five offenders.
Weer heb je verkeerd gelezen, ik doelde erop dat Nederland graag vooraan staat als er weer iets meer te heffen valt en er buitengewoon goed in is geld te storten in bodemloze putten die niks met de desbetreffende heffing te maken hebbenquote:Op zondag 4 oktober 2009 12:08 schreef DennisMoore het volgende:
Nederland als braafste jongetje van de klas is een mythe, een verzinsel. We lopen zwáár achter met duurzame energie.
Maar wel nodig, ik heb genoeg gezien dat beloftes werden gebroken en doelstellingen niet worden gehaald en dat maakt me moedeloos, probleem-heffing-nieuw probleem dat is zo'n beetje de realiteit, zinvolle oplossingen worden vaak genegeerd en prestige projecten doorgedrukt terwijl geld daarvoor beter anders besteed had kunnen worden, of verbaas je je ook niet dat die oh zo nodige Betuwelijn nog steeds op 0,0001% van zn capaciteit gebruikt word, dat spoor zou t goederen vervoer over de A2 A12 en A15 verlichten en daar merk ik helemaal niets vanquote:Op zondag 4 oktober 2009 12:08 schreef DennisMoore het volgende:
Politiek cynisme is een beetje nutteloos.
Dat gaat het niet! en dat zie jij niet, windmolenparken worden door commerciele bedrijven aangelegd die zich door ellelange procedures heen moeten worstelen omdat de overheid dat zo bepaald heeft, subsidie op isolatie is alleen maar afgenomen en zonnepanelen zijn zo populair dat die subsidiepot regelmatig leeg is en bovendien is het zo dat als je stroom teruggeeft aan het electranet er een bovengrens is aan het aantal kWh anders kan je godverdomme bijbetalen, en jij gelooft in je naiviteit dat die heffingen daarvoor gebruikt worden ipv Carbon quota in de derde wereld op te kopen zodat we zelf kunnen door blijven produceren?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:29 schreef DennisMoore het volgende:
Stel dat je visie hebt en oliemaatschappijen verplicht om oplaad punten aan te leggen, groene krachtstroom thuis subsidieert zodat je je electrische auto wel snel kan opladen en in plaats van parkeerpalen oplaadpalen tegen betaling maakt, zou de acceptatie dan niet een heel stuk sneller verlopen dan een sloopregeling voor oud blik en een BPM vrije auto?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:29 schreef DennisMoore het volgende:
Stel dat je een benzine-auto 1000 euro duurder maakt, en een elektrische auto 1000 euro goedkoper, dan zullen mensen sneller een elektrische auto kopen, en heeft het toch gewoon effect?
Maar een kapotte spaarlamp is wel onwijs veel slechter voor het milleu dan een gloeilamp, die dingen zijn niet voor niets KCAquote:Op zondag 4 oktober 2009 12:29 schreef DennisMoore het volgende:
Een spaarlamp gebruikt minder energie maar geeft dezelfde hoeveelheid licht. Je hebt er dus geen drie lampen voor nodig.
Dan moet je daar serieus mee beginnen in plaats van weer een heffing invoeren, LPG is milieu vriendelijk, maar al jaren zwaarder belast dan normale brandstof, het OV is milieuvriendelijk, maar een crime als je het wilt gebruiken, verkeersdrempels idem, maar elk dorp ligt er vol mee en biologisch eten is milieu vriendelijk maar nog steeds belast met BTW...heb je visie dan zou je een heel stuk verder komen dan fuking CO2 belasten, maar visie is iets wat helaas al jaren ontbreekt in Den Haag en Brussel, verder dan 4 jaar pluche zitten kijken ze niet, daarvoor zijn de oogkleppen en de belangen te groot.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:29 schreef DennisMoore het volgende:
Duurzame dingen stimuleren, niet-duurzame zaken ontmoedigen. Da's ook al wat.
ja, als iedereen even op mijn voorkeur stemt..quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:46 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
In Nederland te weinig ja, dat zei ik al, we lopen enórm achter. In andere EU-landen kan het blijkbaar wél, geen utopie. Kwestie van op de juiste politieke partijen stemmen misschien?
laat ik het zo zeggen, ik betaal alleen maar en ontvang niets. Waarom moet ik deze overheid dan zo geweldig vinden..quote:Oh, puhlease. Ga emigreren ofzo als je de overheid zo kut vindt. Als je gelooft dat de overheid er alleen op uit is om de staatskas te spekken en de eerlijke hardwerkende man zo hard mogelijk te naaien.
Ik ben dus al zuinig, een extra belasting maakt mij dan nog zuiniger?quote:Nogmaals, ik ben tegen verboden. Maar wel vóór stimuleren en ontmoedigen. En in de praktijk is een financiële prikkel heel nuttig. Mits men keuze-mogelijkheid heeft. Het heeft geen zin om autorijden enorm duur te maken, als er geen alternatief is in de vorm van bijvoorbeeld goed OV of telewerken etc.
Wou je nu serieus de exponentiele bevolkingsgroei met 6-8 kinderen per vrouw in ontwikkelingslanden ontkennen?quote:
Heb je 't filmpje gekeken waarin de VN-data wordt gepresenteerd?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Wou je nu serieus de exponentiele bevolkingsgroei met 6-8 kinderen per vrouw in ontwikkelingslanden ontkennen?
Heb jij al bewijs gevonden dat het aan de CO2 ligt?quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:15 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Heb je 't filmpje gekeken waarin de VN-data wordt gepresenteerd?
Zelfs al zou 'het' niet aan CO2 liggen, dan nog raakt olie op en is het slim om op iets duurzamers over te gaan en eens wat minder afhankelijk te worden van de grillen van landen die toevallig op een olie/gas-bel zittenquote:Op zondag 4 oktober 2009 13:18 schreef Matteüs het volgende:
Heb jij al bewijs gevonden dat het aan de CO2 ligt?
Mogelijk, maar als het gaat om de aanwezigheid van fossiele grondstoffen, dan is er een simpel mechanisme om vast te stellen of er aan alternatieven moet worden gedacht: vraag en aanbod. Minder olie houdt in hogere prijs. Mogelijk dat een overheid dit sneller en beter kan regelen, maar hoe dan ook, geregeld zal het worden. De uitstoot van broeikasgassen is anders, aangezien er geen 'kosten' aan de uitstoot zitten.quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:21 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Zelfs al zou 'het' niet aan CO2 liggen, dan nog raakt olie op en is het slim om op iets duurzamers over te gaan en eens wat minder afhankelijk te worden van de grillen van landen die toevallig op een olie/gas-bel zitten.
En de volgende stap? Methaan belasting? Neon belasting? Freon belasting? Ammoniak belasting? Zuurstof belasting?quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:25 schreef Monidique het volgende:
Iblis zei het op de eerste pagina goed: dit is een belachelijk voorstel.
Echter, we moeten wel naar een soort CO2-belasting toe uiteindelijk (beter nu dan morgen).
Realiseer je je dat het werkgelegenheidsargument niets anders is dan een efficiencyverlaging? Er zijn bij duurzame energie meer manuren nodig per GJ dan bij fossiel!quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:21 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel werkgelegenheid er trouwens is ontstaan in Duitsland in de zonnepanelen-industrie?
Dat zegt natuurlijk niet alles. Dat de koopkracht er op vooruit gaat betekent niet dat de belastingen verminderd zijn.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:49 schreef DennisMoore het volgende:
Mja, gevoel... gevoel. Als je gewoon kijkt naar de cijfers over koopkracht-ontwikkeling etc dan is gevoel misschien niet zo betrouwbaar.
Maar tóch is men nog weer bezig met nieuwe kolencentrales bouwen. Dat geeft ook aan wat de praktische beperkingen zijn. Waarom in 2009 nog kolencentrales bouwen? Iedereen is er toch over uit dat daar CO2 uit komt? Maar we kunnen blijkbaar niet anders, we hebben niets beters. Wind- en zonneenergie kent nog heel veel technische beperkingen, en ik vind dat je in die zin wat voorzichtig moet zijn met te doen alsof je CO2 zo gemakkelijk zou kunnen ontwijken. Dat kun je niet. Het dus belasten, terwijl er lang nog niet altijd een andere optie is, vind ik daarom een beetje dubieus.quote:Zijn er nog aanbieders die géén groene stroom aanbieden? Kunnen we niet gewoon voor een andere aanbieder kiezen in een markt die geliberaliseerd is? Daarnaast, uiteraard, komen er ook regels voor energie-opwekkers. Kolencentrales moeten verplicht hun CO2 compenseren, duurzaam opgewekte energie krijgt voorrang op 't netwerk, etc.
Klopt, Nederlanders zijn helemaal nog niet zo ver qua duurzaamheid, en er zou veel meer gestimuleerd kunnen worden, maar ik ben het met je eens dat dit het kabinet er niet voor is. Dat doet het maar moeizaam en beetje bij beetje. Grote initiatieven komen niet van de grond.quote:Kwestie van op andere politieke partijen stemmen dus. In Duitsland loopt zonne-energie als de spreekwoordelijke tierelier.
Waarom zou je een neon-belasting heffen? Waarom een freon-belasting? Nooit van gehoord, by the way. Waarom een ammoniak-belasting? Waarom een zuurstof-belasting?quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:37 schreef YuckFou het volgende:
[..]
En de volgende stap? Methaan belasting? Neon belasting? Freon belasting? Ammoniak belasting? Zuurstof belasting?
Nou dan is het toch simpel, dan bemoeien we ons er niet mee aangezien het ons geld kost, en wij het allemaal al op een rijtje hebben. Daarnaast is het toch al wel duidelijk gebleken dat geld in landen als Congo voor alles gebruikt wordt behalve voor het goede doel. Je kan ze wel miljarden toespelen, helemaal niks mis mee, maar dan zijn de gevolgen dat er weer een zoveelste burgeroorlog gevoerd wordt met een stroom nieuw wapentuig (ra-ra hoe komt dat), die fabrieken daar geven ze daar niks om.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:53 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het idee is dat je met een miljard hiér bijna niets bereikt, omdat we overal al filters etc op hebben zitten. Met een miljard investeren daaro bereik je véél en véél meer effect. En aangezien we te maken hebben met een wereldklimaat, is het dus efficiënter om dáár te investeren.
Bovendien gaan die landen de komende decennia zich ontzettend hard ontwikkelen. Als je ze dan een 'schone start' geeft (of ze alvast leert hoe dat moet), dan is de kans groter dat ze zich schoon ontwikkelen, en niet de fouten maken die wij maakten.
Omdat dat ook broeikasgassen zijn? In principe.quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Waarom zou je een neon-belasting heffen? Waarom een freon-belasting? Nooit van gehoord, by the way. Waarom een ammoniak-belasting? Waarom een zuurstof-belasting?
Voor zover ik weet niet, zuurstof zeker niet, dacht ik, maar als dat wel zo is: natuurlijk.quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:45 schreef IHVK het volgende:
[..]
Omdat dat ook broeikasgassen zijn? In principe.
aldus iemand die deze wiki heeft gemaaktquote:Het belangrijkste broeikasgas in de atmosfeer van de aarde is echter waterdamp. Door de temperatuurstijging die in de laatste honderd jaar is opgetreden neemt de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer toe en wordt het broeikaseffect extra versterkt. Klimaatonderzoekers beschouwen waterdamp daarom als een positief terugkoppelingsmechanisme in het klimaatsysteem en niet als onafhankelijk broeikasgas.
Wanneer raakt de olie op, welke bewijzen heb je daarvoor, en wat is duurzamer volgens jou?quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:21 schreef DennisMoore het volgende:
Zelfs al zou 'het' niet aan CO2 liggen, dan nog raakt olie op en is het slim om op iets duurzamers over te gaan en eens wat minder afhankelijk te worden van de grillen van landen die toevallig op een olie/gas-bel zitten.
Geen idee kerel. Maar zonne-energie is een waste of time.quote:Enig idee hoeveel werkgelegenheid er trouwens is ontstaan in Duitsland in de zonnepanelen-industrie?
Ja. Is dit belangrijk?quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:55 schreef IHVK het volgende:
[..]
aldus iemand die deze wiki heeft gemaakt
Nou ja, ik bedoel, je komt ermee, je denkt dat het belangrijk is, denk ik dan. Je komt ermee na wat reacties, het zal er wel mee te maken hebben, denk ik dan. Ik zie alleen niet hoe.quote:
Niet per se belangrijk.quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:58 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou ja, ik bedoel, je komt ermee, je denkt dat het belangrijk is, denk ik dan. Je komt ermee na wat reacties, het zal er wel mee te maken hebben, denk ik dan. Ik zie alleen niet hoe.
quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:55 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Wanneer raakt de olie op, welke bewijzen heb je daarvoor, en wat is duurzamer volgens jou?
[..]
Als het gaat om een lijstje met broeikasgassen die door menselijke uitstoot in concentratie toenemen in de atmosfeer, kan waterdamp gerust ontbreken. Er is geen waterdampuitstootprobleem, er is wel een kooldioxideuitstootprobleem.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:00 schreef IHVK het volgende:
Ik dacht nu ween lijstje maken van broeikasgassen mag water niet ontbreken.
Met de term "broeikasgas" wordt de suggestie gewekt dat er een gas in ons midden is die ervoor zorgt dat de aarde opwarmt. Nu heeft de media er dat flink "ingepompt" in ons burgervolk. Maar is dit wel correct?quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:00 schreef IHVK het volgende:
[..]
Niet per se belangrijk.
Ik dacht nu ween lijstje maken van broeikasgassen mag water niet ontbreken.
Lol... in de jaren 70 hadden we die cijfers en de bijbehorende discussie ook. Allemaal bedoeld om de prijs van de OPEC op te drijven.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:01 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Er is een heel verhaal wat ik er aan op kan hangen aangezien m'n familie in de olie industrie zit, en ik er ik weet niet hoevaak mee geconfronteerd ben, maar een plaatje zegt evenveel als 1000 woorden zeggen ze wel eens![]()
Maar de olie raakt snel op, en dat is een feit, we zijn zelfs al over het hoogtepunt heen.
[ afbeelding ]
Ligt eraan wat de marges worden, er zit wel olie maar dat is zo diep onder de oceanen/grond dat het niet rendabel is er uit te halen en autorijden en de industrie nog rendabel te houden. De olievoorraden zijn dan ook voornamelijk gebaseerd op wat er nog uit de grond te halen is voordat het onbetaalbaar wordt en dus niet meer te gebruiken.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:05 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Lol... in de jaren 70 hadden we die cijfers en de bijbehorende discussie ook. Allemaal bedoeld om de prijs van de OPEC op te drijven.
Sinds de jaren 80 dacht niemand er meer aan en was er geen aanleiding die cijfers te hanteren.... tot afgelopen jaren.
Moet ik nu denken dat we echt binnen rap tempo zonder olie komen te zitten? Of mag ik wantrouwen hebben dat we hier met hetzelfde "spelletje" bediend worden uit winstbejag?
Precies.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ligt eraan wat de marges worden, er zit wel olie maar dat is zo diep onder de oceanen/grond dat het niet rendabel is er uit te halen en autorijden en de industrie nog rendabel te houden. De olievoorraden zijn dan ook voornamelijk gebaseerd op wat er nog uit de grond te halen is voordat het onbetaalbaar wordt en dus niet meer te gebruiken.
De cijfers zijn inderdaad afhankelijk van de vondsten van nieuwe bronnen, dus er is speling van een aantal jaren, en niet een precieze einddatum aan te voeren voor dit gebeurt, maar een 'conspiracy' van de OPEC is het niet.
De informatie die ik verstrekt krijg komt voornamelijk van Royal Dutch Shell en heeft dus in feite weinig uit te staan met de claims van de OPEC landen, en meer van de productie die zij kunnen maken en in hoeverre olieproductie nog rendabel blijft. En ja, ook deze bedrijven weten achter de schermen dat het niet al te lang meer duurt voordat er een probleem ontstaat.
Dit is ook wel duidelijk te zien in innovaties en onderzoek van deze concerns, het is namelijk redelijk duur om onderzoek te doen naar nieuwe mogelijkheden van energievoorziening en hoe Shell/Exxon daar over kunnen stappen zodat ze niet failliet gaan. Als er helemaal geen vuiltje aan de lucht was dan gingen deze bedrijven ook niet overstappen op duur en onnodig onderzoek.
Dat er iets staat te gebeuren in de oliewereld is geen fabel, dat het aangedikt wordt door milieu-fanatici en regeringen is echter tot op zekere hoogte wel waar.
Aardig betrouwbaar, want voor hen zou 't beter zijn als de olie onuitputtelijk zou zijn. Nu zijn ze helaas slachtoffer van vele milieu instanties die zeiken dat er verbetering moet zijn en regeringen die aandringen op onderzoek naar nieuwe brandstoffen.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:12 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Precies.
Het zijn allemaal onderzoeksresultaten van de olieproducerende bedrijven zelf. Hoe betrouwbaar is dat?
Watermeloenen, groen van buiten, rood van binnenquote:Op zondag 4 oktober 2009 11:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik ruik communisme de kop op steken..
Die fossiele economie zal wel uit zichzelf veranderen. De olievoorraaden zijn aan het slinken en dus komt er een moment dat de olieproductie definitief daalt. Gezien de stijgende vraag naar olie kun je vervolgens wel voorspellen wat er gebeurt met de olieprijs (door het dak). Dat zal uiteindelijk effecten gaan sorteren. In tegenstelling tot de benzine-accijnzen, die slechts door enkele puisten op de landkaart zijn ingevoerd en dus geen enkel duurzaam effect sorteren (uitgezonderd het vullen van de schatkist). Sinds de boom van olie in 2007 / 2008 zie je al min of meer een omslag bij de fabrikanten van auto's (hybride, full-electric, waterstof). Daarvoor zag je niets. Gevolg is dat de benzine-accijnzen niets meer of minder zijn dan een melkkoebelasting (van de huidige grof 1 euro die je voor een liter peut betaald (diesel) gaat de overgrote meerderheid al naar de staat, ik rij er geen millimeter minder om).quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:23 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Face it, die fossiele brandstof economie gaat echt niet uit zichzelf veranderen. De vervuiler moet betalen, dus iedere maatregel waarbij de 'pijn' meer op de juiste plaats wordt gelegd, is van harte toe te juichen.
En nogmaals, mits de netto koopkracht (waarover onze volksvertegenwoordigers zo waken) gelijk blijft, is het prima als er verschuivingen optreden. Fossiel wordt duurder, duurzaam wordt goedkoper.
Sterker nog: er wordt door experts al getwijfeld of de OPEC de voorraaden niet bewust overschat. Saudi-Arabie schijnt eind 2007 serieuze problemen te hebben gehad om aan de vraag te kunnen voldoen. Hun velden beginnen al minder productief te worden.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
De cijfers zijn inderdaad afhankelijk van de vondsten van nieuwe bronnen, dus er is speling van een aantal jaren, en niet een precieze einddatum aan te voeren voor dit gebeurt, maar een 'conspiracy' van de OPEC is het niet.
Correct, echter ze hebben naar aanleiding daarvan nieuwe bronnen aangeboord, ik heb even gezocht en deze zijn het:quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:21 schreef justanick het volgende:
[..]
Sterker nog: er wordt door experts al getwijfeld of de OPEC de voorraaden niet bewust overschat. Saudi-Arabie schijnt eind 2007 serieuze problemen te hebben gehad om aan de vraag te kunnen voldoen. Hun velden beginnen al minder productief te worden.
Het is ook niet meer dan logisch dat de olieproductie uiteindelijk zal gaan dalen. Misschien dat sommige milieufreaks de boel wat aandikken, maar dat we een uitdaging gaan krijgen is duidelijk.
Dus an sich is de productie nog wel veilig gesteld, maar voor hoelang is inderdaad een vraagquote:New oil fields in development
The following new oil fields will introduce up to 3.6 million barrels per day to the production capacity by 2011.
* Haradh
* Khurais
* Khusaniyah
* Manifa
* Neutral Zone (shared with Kuwait)
* Nuayyin
* Shaybah I II & III
Het is een illusie dat een electrische auto een oplossing isquote:Op zondag 4 oktober 2009 12:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Stel dat je een benzine-auto 1000 euro duurder maakt, en een elektrische auto 1000 euro goedkoper, dan zullen mensen sneller een elektrische auto kopen, en heeft het toch gewoon effect?
Wist je dat hoe smerig spaarlampen zijn? Daar zit kwik in, wil je echt enorme hoeveelheden kwik in het milieu brengen of heb je de illusie dat spaarlampen allemaal apart zullen worden ingezameld? En dan vervolgens de verwerking ervan...quote:Een spaarlamp gebruikt minder energie maar geeft dezelfde hoeveelheid licht. Je hebt er dus geen drie lampen voor nodig.
Duurzame dingen stimuleren, niet-duurzame zaken ontmoedigen. Da's ook al wat.
Dikke neus.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dit is ook wel duidelijk te zien in innovaties en onderzoek van deze concerns, het is namelijk redelijk duur om onderzoek te doen naar nieuwe mogelijkheden van energievoorziening en hoe Shell/Exxon daar over kunnen stappen zodat ze niet failliet gaan. Als er helemaal geen vuiltje aan de lucht was dan gingen deze bedrijven ook niet overstappen op duur en onnodig onderzoek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |