Toevallig neemt de economie ook af over diezelfde periode lagen fabrieken pracktisch stil etc etc.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef Grumpey het volgende:
Is er al gezegd dat vorige week gepubliceerd onderzoek aangeeft dat het aantal hartinfarcten in landen waar roken in cafe's/restaurants is verboden, met maar liefst 30% is afgenomen onder de bevolking. Als dit onderzoek gerepliceerd wordt, zou het beteken dat de effecten van roken vele malen groter waren dan men tot nu toe dacht (en dat de rookindustrie een succesvolle lobby heeft gevoerd in al die jaren).
Stel je dus voor: 30% minder hartinfarcten. Dat is dacht ik doodsoorzaak nummer 1 of 2. Iedereen kent wel iemand die daar aan is overleden. Dat staat dus nog los van het hele longkanker verhaal wat al langer bekend was. En 30% winst alleen maar door afschaffing op enkele plekken in de openbare ruimte. Als roker zou ik me schuldig gaan voelen als ik rook in het bijzijn van anderen als je dit hoort, dit is echt enorm
link voor mensen die universiteits-account hebben
Dat is een rapport, dat is zelf geen onderzoek. Is dat die zelfde surgeon general die het frauduleuze onderzoek van de EPA als door de rechter vastgesteld wel aanhoudt om meerook als een carcinogeen te kwalificeren?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 17:05 schreef Igen het volgende:
Hier vond ik een vrij uitgebreid onderzoek over de negatieve effecten van meeroken:
http://www.surgeongeneral(...)ke/report/index.html
Ja en?quote:In hoofdstuk 6, wat gaat over hartaandoeningen en meeroken, wordt op pagina 520 ook ingegaan op het al dan niet selectief publiceren van artikelen in wetenschappelijke tijdschriften. De conclusie daar is dat eigenlijk alle gepubliceerde én geweigerde onderzoeken aardig met elkaar overeenkomen en er dus van selectief publiceren geen sprake lijkt te zijn.
Rapport van een bestuursorgaanquote:Enkele conclusies die verder in dat onderzoek naar voren komen:
Geen muizen mee naar de kroeg dan. En in welke concentraties? Dat de dosis het gif maakt kan toch bij muizen niet uitgesloten worde.quote:1. Een verband tussen passief meeroken en longkanker bij muizen is wel aangetoond
Het is dus niet aangetoond, ondanks pogingen daartoe.quote:2. Er lijkt een verband tussen passief meeroken en longkanker bij mensen te zijn, maar dat is niet aangetoond
Het risico wat ondanks al die goede pogingen maar niet kon worden aangetoond, en waarvan we dus maar moeten aannemen dat het er niet is.quote:3. Het risico op longkanker door passief meeroken valt waarschijnlijk in het niet bij het risico op longkanker bij actief roken
Door wie, wanneer en waar staat het? En wat is de aard van het verband?quote:4. Een verband tussen passief meeroken en een hartinfarct (met dodelijke gevolgen) is wel aangetoond
Een oorzakelijk verband, toe maar. Door wie, wanneer en waar?quote:5. Dat passief meeroken de kans op een hartinfarct met 25 à 30 procent verhoogt, is wel aangetoond
Het is niet aangetoond, ondanks de poging dus.quote:6. Er lijkt een verband te zijn tussen passief meeroken en beroertes, maar dat is niet aangetoond
Niet aangetoond, ondanks de poging dus.quote:7. Er lijkt een verband te zijn tussen passief meeroken en aderverkalking, maar dat is niet aangetoond.
Klopt. Sorry.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 17:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Rapport van een bestuursorgaan
Sowieso weet je niet of een mens hetzelfde op een bepaalde stof reageert als een muis, dus zolang je geen steekhoudend onderzoeksresultaat bij mensen hebt weet je in feite nog niks. En zo'n steekhoudend onderzoeksresultaat is er blijkbaar inderdaad niet.quote:[..]
Geen muizen mee naar de kroeg dan. En in welke concentraties? Dat de dosis het gif maakt kan toch bij muizen niet uitgesloten worden.
[..]
Het is dus niet aangetoond, ondanks pogingen daartoe.
Inderdaad, daarom had ik ook het niet vetgedrukt.quote:[..]
Het risico wat ondanks al die goede pogingen maar niet kon worden aangetoond, en waarvan we dus maar moeten aannemen dat het er niet is.
In de tabel vanaf pagina 510 staan de onderzoeken waar dit op is gebaseerd, en op pagina 522 staat een tabel met samenvattende rapporten.quote:[..]
Door wie, wanneer en waar staat het? En wat is de aard van het verband?
Kroeglopers lopen meer kans op een hartinfarct dan fitnessers? Zou het echt?
[..]
Een oorzakelijk verband, toe maar. Door wie, wanneer en waar?
Klopt, daarom had ik ook het niet vetgedrukt.quote:[..]
Het is niet aangetoond, ondanks de poging dus.
[..]
Niet aangetoond, ondanks de poging dus.
Niet onbelangrijk.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 17:45 schreef Igen het volgende:
Klopt. Sorry.
Nee, maar de steekhoudende onderzoeken die zo'n resultaat hadden kunnen opleveren wanneer het verband er was zijn er te over.quote:Sowieso weet je niet of een mens hetzelfde op een bepaalde stof reageert als een muis, dus zolang je geen steekhoudend onderzoeksresultaat bij mensen hebt weet je in feite nog niks. En zo'n steekhoudend onderzoeksresultaat is er blijkbaar inderdaad niet.
Dat is heel correct van je. Maar het relevante van dat het zo lijkt is dat je dan meer onderzoek doet en dat het dan blijkt. Er is meer onderzoek gedaan en dan blijkt het ook niet. Dan is het er dus niet, ondanks dat het ooit zo leek. Dingen houden een keer op met lijken als je blijft onderzoeken. De zon leek om de aarde te draaien, maar het blijkt dat de aarde om de zon draait.quote:Inderdaad, daarom had ik ook het niet vetgedrukt.
Ik kan je geen ongelijk geven.quote:In de tabel vanaf pagina 510 staan de onderzoeken waar dit op is gebaseerd, en op pagina 522 staat een tabel met samenvattende rapporten.
Ik zal er vast bij zeggen dat ik die onderzoeken niet zelf heb gelezen.
Ik zie anders in het grafiekje geen onderzoek de RR van 2 passeren. Dus dat zal dat zekere verband wel onderzoek naar biomarkers zijn bij het veronderstelde werkingsmechanisme.quote:Op pagina 524 staat trouwens nog een mooie grafiek, waarin af te lezen is dat het volgens sommige onderzoeken mogelijk is dat er geen verband bestaat tussen meeroken en hartinfarct. Maar volgens alle onderzoeken is er waarschijnlijk een verband en volgens sommige onderzoeken is er zeker een verband.
Er is dus een kans op een kans....?quote:Strikt genomen is er dus inderdaad een kans dat er geen risicotoename is, maar die kans is dus wel héél erg klein. Immers, met 95% zekerheid ligt de risicotoename tussen 19% en 36%.
Er is een mogelijke kans dat eventuele aanwijzingen van risico op een zekere ziekte of aandoening danwel iets anders, invloed zou kunnen ondervinden van zekere stoffen in onbepaalde doses gedurende een bepaalde danwel onbepaalde tijd in een nader te bepalen specifieke omgeving.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is dus een kans op een kans....?
Omdat het als argument gebruikt word om anderen iets te verbieden. Terwijl anti-rokers gewoon naar een kroeg kunnen gaan waar niet gerookt word als ze dat liever hebben. Er is geen reden/noodzaak voor het verbod anders dan dat debielen andere mensen hun voorkeuren willen opdringen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:41 schreef JoepiePoepie het volgende:
Of het nou in een officieel wetenschappelijk onderzoek is aangetoond of niet; wat ík niet begrijp is, waaróm moet het volgens sommigen officieel aangetoond worden dat meeroken slecht is?
Meeroken? Nee. Er bestaan geen giftige stoffen, alleen giftige doses. Dat roken ongezond is zegt niets over meeroken. Dat moet je eerst wetenschappelijk bewijzen en dat lukt maar niet.quote:Het is toch gewoon logisch dat het ongezond is?
Nee. Het is geloofwaardig, maar dat heeft met de logica niks te maken. Welnu, het is onderzocht en nog een keer, en nog een keer en nog een keer, en het is gebleken dat het niet ongezond is. Dus logisch was het kennelijk niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:41 schreef JoepiePoepie het volgende:
Of het nou in een officieel wetenschappelijk onderzoek is aangetoond of niet; wat ík niet begrijp is, waaróm moet het volgens sommigen officieel aangetoond worden dat meeroken slecht is? Het is toch gewoon logisch dat het ongezond is?
Dus als iemand tegen jou zegt dat hij ziek wordt van sigarettenrook, dan neem je dat niet voor waar aan totdat die persoon met een officieel wetenschappelijk rapport aan komt zetten waarin staat dat men ziek kan worden van meeroken?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee. Het is geloofwaardig, maar dat heeft met de logica niks te maken. Welnu, het is onderzocht en nog een keer, en nog een keer en nog een keer, en het is gebleken dat het niet ongezond is. Dus logisch was het kennelijk niet.
Nee. Maar als minister, een gezondheidsraad en belangengroepjes zeggen dat er in de horeca niet gerookt mag worden omdat het zo schadelijk is voor de niet rokers, terwijl die schade uit geen enkel onderzoek blijkt, dan zeg ik dat het leugenachtige figuren zijn die een achterbakse middel hebben gevonden om het roken terug te dringen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 19:20 schreef JoepiePoepie het volgende:
Dus als iemand tegen jou zegt dat hij ziek wordt van sigarettenrook, dan neem je dat niet voor waar aan totdat die persoon met een officieel wetenschappelijk rapport aan komt zetten waarin staat dat men ziek kan worden van meeroken?
Ah, op die fiets. Daar heb je wel een punt.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is heel correct van je. Maar het relevante van dat het zo lijkt is dat je dan meer onderzoek doet en dat het dan blijkt. Er is meer onderzoek gedaan en dan blijkt het ook niet. Dan is het er dus niet, ondanks dat het ooit zo leek. Dingen houden een keer op met lijken als je blijft onderzoeken. De zon leek om de aarde te draaien, maar het blijkt dat de aarde om de zon draait.
Waarom zou de RR de 2 moeten passeren? Dat zou immers een risicotoename van 100% inhouden, maar dat wordt nergens beweerd.quote:[..]
Ik zie anders in het grafiekje geen onderzoek de RR van 2 passeren. Dus dat zal dat zekere verband wel onderzoek naar biomarkers zijn bij het veronderstelde werkingsmechanisme.
quote:[..]
Er is dus een kans op een kans....?
Inderdaad, het is een zwakte die wordt verkocht als bewijskracht. 10 x lijken is één keer bewijs. Zo werkt de gezondheidsraad.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 19:38 schreef Igen het volgende:
Ah, op die fiets. Daar heb je wel een punt.
Nee, dat zou betekenen dat je een misschien significatne correlatie hebt aangetroffen. Bij een RR van 1 is er geen enkele afwijking ten opzichte van de kans, zonder enige correlatie. Je deelt immers de kans van de ene groep door die van de ander.quote:Waarom zou de RR de 2 moeten passeren? Dat zou immers een risicotoename van 100% inhouden, maar dat wordt nergens beweerd.
Maar je hebt dus bijvoorbeeld een kans van 0,1% om binnen nu en tien jaar een hartinfarct te krijgen (iedereen gaat ergens dood aan natuurlijk). Als je meerookt zou dat dan tussen 0,119 en 0,13 zijn. Maar hoe verhoudt zich dat dan tot die 5%. 5% kans dat het bullshit is? 5% kans dat het de andere kant op werkt? Of 5% kans dat het niet tussen die 0,119 en 0,13 ligt. En wat is het verschil tussen die 5% en die 0,011%? Maw, wat gebeurt er met het betrouwbaarheidsinterval als je in zo'n meta-analyse ook een onderzoek meeneemt waarij de correlatie 0,5 is?quote:Er is 95% kans (zekerheid), dat de kans (risico) dat je een hartinfarct krijgt door passief meeroken tussen de 19% en 36% groter is dan als je niet passief meerookt.
Bij statistiek is zelden de vraag hoe het werkt maar vooral hoe ermee gewerkt wordt.quote:Zo werkt statistiek nou eenmaal.
Geen kanker, wel een hartaanval.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:27 schreef bloodymary het volgende:
Toch heb ik altijd het idee dat van die verzuurde mensen die altijd maar zitten te zeiken eerder kanker krijgen dan vrolijke mensen die onbezorgd leven.
Nee. De ANti-rokers blijven met "bewijs" komen. Ze durven de echte discussie, het wettelijk opdringen van elkaars voorkeuren geholpen door politieke en farmaceutische opportunisten, niet aan.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:51 schreef merlin693 het volgende:
Is er nu eindelijk een echte discussie ?
Ik neem aan dat je nu op mij doelt? Volgens mij heb ik nog nergens in dit topic mijn principiële mening gegeven, dus bij deze.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. De ANti-rokers blijven met "bewijs" komen. Ze durven de echte discussie, het wettelijk opdringen van elkaars voorkeuren geholpen door politieke en farmaceutische opportunisten, niet aan.
Sociale mensen maken dan hun sigaret uit...oh, nee, ik ben een moraalridder nu.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 23:47 schreef MikeyMo het volgende:
toch blijft het apart dat iedereen alleen maar oog lijkt te hebben over ziektes met incubatietijden van 30 jaar. Voor Rokers zijn die namelijk makkelijk te debunken omdat het lastig een definitieve oorzaak aan te wijzen, voor niet-rokers zijn ze zo fijn want ze zijn in de meeste gevallen dodelijk.
Terwijl wel gewoon vaststaat dat tabaksrook direct grote groepen mensen "schade" toebrengt. Een huiskamer vol mensen waarvan het gros rookte zorgde er bij mij laatst nog dat mijn ogen knalrood werden en begonnen te tranen, ze deden pijn en waren overduidelijk geirriteerd.
Andere mensen krijgen ademhalings problemen van de sigarettenrook.
En daar gaat het ook om, want...quote:Op woensdag 7 oktober 2009 23:47 schreef MikeyMo het volgende:
toch blijft het apart dat iedereen alleen maar oog lijkt te hebben over ziektes met incubatietijden van 30 jaar. Voor Rokers zijn die namelijk makkelijk te debunken omdat het lastig een definitieve oorzaak aan te wijzen, voor niet-rokers zijn ze zo fijn want ze zijn in de meeste gevallen dodelijk.
... als roken alleen maar vervelend is voor sommige mensen, maar verder geen blijvende schade veroorzaakt, dan is het een kwestie van smaak / persoonlijke voorkeur. En dat mag nooit de grondslag voor een verbod zijn.quote:Terwijl wel gewoon vaststaat dat tabaksrook direct grote groepen mensen "schade" toebrengt. Een huiskamer vol mensen waarvan het gros rookte zorgde er bij mij laatst nog dat mijn ogen knalrood werden en begonnen te tranen, ze deden pijn en waren overduidelijk geirriteerd.
Andere mensen krijgen ademhalings problemen van de sigarettenrook.
blijven herhalen helpt welquote:voor niet-rokers zijn ze zo fijn want ze zijn in de meeste gevallen dodelijk.
Ja gek hè. De wereld is nou eenmaal niet netjes verdeeld in vriendengroepen van rokers en niet-rokers en aangezien de rokende vrienden uit een vriendengroep nu het eenmaal nooit in hun kop zullen halen om eens een keertje een avondje niet te roken in een café, trekt de hele groep maar naar het rokerscafé.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 09:27 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Wat hij niet wil accepteren, is dat de vraag naar rook-vrije horeca nog nooit groot genoeg was om zoiets ook maar enigszins levensvatbaar te maken.
Over opdringen van voorkeuren gesproken...quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. De ANti-rokers blijven met "bewijs" komen. Ze durven de echte discussie, het wettelijk opdringen van elkaars voorkeuren geholpen door politieke en farmaceutische opportunisten, niet aan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |