abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73461699
Hier vond ik een vrij uitgebreid onderzoek over de negatieve effecten van meeroken:

http://www.surgeongeneral(...)ke/report/index.html

In hoofdstuk 6, wat gaat over hartaandoeningen en meeroken, wordt op pagina 520 ook ingegaan op het al dan niet selectief publiceren van artikelen in wetenschappelijke tijdschriften. De conclusie daar is dat eigenlijk alle gepubliceerde én geweigerde onderzoeken aardig met elkaar overeenkomen en er dus van selectief publiceren geen sprake lijkt te zijn.

Enkele conclusies die verder in dat onderzoek naar voren komen:
1. Een verband tussen passief meeroken en longkanker bij muizen is wel aangetoond
2. Er lijkt een verband tussen passief meeroken en longkanker bij mensen te zijn, maar dat is niet aangetoond
3. Het risico op longkanker door passief meeroken valt waarschijnlijk in het niet bij het risico op longkanker bij actief roken
4. Een verband tussen passief meeroken en een hartinfarct (met dodelijke gevolgen) is wel aangetoond
5. Dat passief meeroken de kans op een hartinfarct met 25 à 30 procent verhoogt, is wel aangetoond
6. Er lijkt een verband te zijn tussen passief meeroken en beroertes, maar dat is niet aangetoond
7. Er lijkt een verband te zijn tussen passief meeroken en aderverkalking, maar dat is niet aangetoond.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2009 17:07:46 ]
pi_73461845
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef Grumpey het volgende:
Is er al gezegd dat vorige week gepubliceerd onderzoek aangeeft dat het aantal hartinfarcten in landen waar roken in cafe's/restaurants is verboden, met maar liefst 30% is afgenomen onder de bevolking. Als dit onderzoek gerepliceerd wordt, zou het beteken dat de effecten van roken vele malen groter waren dan men tot nu toe dacht (en dat de rookindustrie een succesvolle lobby heeft gevoerd in al die jaren).

Stel je dus voor: 30% minder hartinfarcten. Dat is dacht ik doodsoorzaak nummer 1 of 2. Iedereen kent wel iemand die daar aan is overleden. Dat staat dus nog los van het hele longkanker verhaal wat al langer bekend was. En 30% winst alleen maar door afschaffing op enkele plekken in de openbare ruimte. Als roker zou ik me schuldig gaan voelen als ik rook in het bijzijn van anderen als je dit hoort, dit is echt enorm

link voor mensen die universiteits-account hebben
Toevallig neemt de economie ook af over diezelfde periode lagen fabrieken pracktisch stil etc etc.
gevolg minder uitstoot van fijnstoffen er is meer in de levens van mensen dat infarcten tot gevolg heeft dan enkel roken.
Het probleem is met zo een onderzoek hoe neem je die factoren er in mee.
Waar wonen die mensen, wat zit er voor industrie in de omgeving? Zijn er veel gemotoriseerde voertuigen in de omgeving?

Neem bijvoorbeeld Den Haag in de wijk waar ik woon heb ik minder last van fijnstoffen dan iemand die op de amsterdamse veerkade woont waar zo een smily bord aangeeft hoe de lucht is. Dat ding is continu

Al met al zijn er mijns inziens veel te veel factoren die meewegen, alle beetjes helpen wel natuurlijk maar om alles op 1 ding te gooien wat je zelf niet doet zodat je anderen de schuld kan geven is wel heel makkelijk.

Dat is dan ook mijn grote probleem met organisaties als clean air nederland, geef eerst zelf het goede voorbeeld en ga groen leven voordat je van anderen verwacht zich aan te passen.
Zeker met zo een naam zeg
There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
pi_73462174
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 17:05 schreef Igen het volgende:
Hier vond ik een vrij uitgebreid onderzoek over de negatieve effecten van meeroken:

http://www.surgeongeneral(...)ke/report/index.html
Dat is een rapport, dat is zelf geen onderzoek. Is dat die zelfde surgeon general die het frauduleuze onderzoek van de EPA als door de rechter vastgesteld wel aanhoudt om meerook als een carcinogeen te kwalificeren?
quote:
In hoofdstuk 6, wat gaat over hartaandoeningen en meeroken, wordt op pagina 520 ook ingegaan op het al dan niet selectief publiceren van artikelen in wetenschappelijke tijdschriften. De conclusie daar is dat eigenlijk alle gepubliceerde én geweigerde onderzoeken aardig met elkaar overeenkomen en er dus van selectief publiceren geen sprake lijkt te zijn.
Ja en?
quote:
Enkele conclusies die verder in dat onderzoek naar voren komen:
Rapport van een bestuursorgaan
quote:
1. Een verband tussen passief meeroken en longkanker bij muizen is wel aangetoond
Geen muizen mee naar de kroeg dan. En in welke concentraties? Dat de dosis het gif maakt kan toch bij muizen niet uitgesloten worde.
quote:
2. Er lijkt een verband tussen passief meeroken en longkanker bij mensen te zijn, maar dat is niet aangetoond
Het is dus niet aangetoond, ondanks pogingen daartoe.
quote:
3. Het risico op longkanker door passief meeroken valt waarschijnlijk in het niet bij het risico op longkanker bij actief roken
Het risico wat ondanks al die goede pogingen maar niet kon worden aangetoond, en waarvan we dus maar moeten aannemen dat het er niet is.
quote:
4. Een verband tussen passief meeroken en een hartinfarct (met dodelijke gevolgen) is wel aangetoond
Door wie, wanneer en waar staat het? En wat is de aard van het verband?
Kroeglopers lopen meer kans op een hartinfarct dan fitnessers? Zou het echt?
quote:
5. Dat passief meeroken de kans op een hartinfarct met 25 à 30 procent verhoogt, is wel aangetoond
Een oorzakelijk verband, toe maar. Door wie, wanneer en waar?
quote:
6. Er lijkt een verband te zijn tussen passief meeroken en beroertes, maar dat is niet aangetoond
Het is niet aangetoond, ondanks de poging dus.
quote:
7. Er lijkt een verband te zijn tussen passief meeroken en aderverkalking, maar dat is niet aangetoond.
Niet aangetoond, ondanks de poging dus.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73462711
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 17:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Rapport van een bestuursorgaan
Klopt. Sorry.
quote:
[..]

Geen muizen mee naar de kroeg dan. En in welke concentraties? Dat de dosis het gif maakt kan toch bij muizen niet uitgesloten worden.

[..]

Het is dus niet aangetoond, ondanks pogingen daartoe.
Sowieso weet je niet of een mens hetzelfde op een bepaalde stof reageert als een muis, dus zolang je geen steekhoudend onderzoeksresultaat bij mensen hebt weet je in feite nog niks. En zo'n steekhoudend onderzoeksresultaat is er blijkbaar inderdaad niet.
quote:
[..]

Het risico wat ondanks al die goede pogingen maar niet kon worden aangetoond, en waarvan we dus maar moeten aannemen dat het er niet is.
Inderdaad, daarom had ik ook het niet vetgedrukt.
quote:
[..]

Door wie, wanneer en waar staat het? En wat is de aard van het verband?
Kroeglopers lopen meer kans op een hartinfarct dan fitnessers? Zou het echt?

[..]

Een oorzakelijk verband, toe maar. Door wie, wanneer en waar?
In de tabel vanaf pagina 510 staan de onderzoeken waar dit op is gebaseerd, en op pagina 522 staat een tabel met samenvattende rapporten.

Ik zal er vast bij zeggen dat ik die onderzoeken niet zelf heb gelezen.

Op pagina 524 staat trouwens nog een mooie grafiek, waarin af te lezen is dat het volgens sommige onderzoeken mogelijk is dat er geen verband bestaat tussen meeroken en hartinfarct. Maar volgens alle onderzoeken is er waarschijnlijk een verband en volgens sommige onderzoeken is er zeker een verband.

Strikt genomen is er dus inderdaad een kans dat er geen risicotoename is, maar die kans is dus wel héél erg klein. Immers, met 95% zekerheid ligt de risicotoename tussen 19% en 36%.
quote:
[..]

Het is niet aangetoond, ondanks de poging dus.
[..]

Niet aangetoond, ondanks de poging dus.
Klopt, daarom had ik ook het niet vetgedrukt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2009 17:51:07 ]
pi_73463212
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 17:45 schreef Igen het volgende:
Klopt. Sorry.
Niet onbelangrijk.
quote:
Sowieso weet je niet of een mens hetzelfde op een bepaalde stof reageert als een muis, dus zolang je geen steekhoudend onderzoeksresultaat bij mensen hebt weet je in feite nog niks. En zo'n steekhoudend onderzoeksresultaat is er blijkbaar inderdaad niet.
Nee, maar de steekhoudende onderzoeken die zo'n resultaat hadden kunnen opleveren wanneer het verband er was zijn er te over.
quote:
Inderdaad, daarom had ik ook het niet vetgedrukt.
Dat is heel correct van je. Maar het relevante van dat het zo lijkt is dat je dan meer onderzoek doet en dat het dan blijkt. Er is meer onderzoek gedaan en dan blijkt het ook niet. Dan is het er dus niet, ondanks dat het ooit zo leek. Dingen houden een keer op met lijken als je blijft onderzoeken. De zon leek om de aarde te draaien, maar het blijkt dat de aarde om de zon draait.
quote:
In de tabel vanaf pagina 510 staan de onderzoeken waar dit op is gebaseerd, en op pagina 522 staat een tabel met samenvattende rapporten.

Ik zal er vast bij zeggen dat ik die onderzoeken niet zelf heb gelezen.
Ik kan je geen ongelijk geven.
quote:
Op pagina 524 staat trouwens nog een mooie grafiek, waarin af te lezen is dat het volgens sommige onderzoeken mogelijk is dat er geen verband bestaat tussen meeroken en hartinfarct. Maar volgens alle onderzoeken is er waarschijnlijk een verband en volgens sommige onderzoeken is er zeker een verband.
Ik zie anders in het grafiekje geen onderzoek de RR van 2 passeren. Dus dat zal dat zekere verband wel onderzoek naar biomarkers zijn bij het veronderstelde werkingsmechanisme.
quote:
Strikt genomen is er dus inderdaad een kans dat er geen risicotoename is, maar die kans is dus wel héél erg klein. Immers, met 95% zekerheid ligt de risicotoename tussen 19% en 36%.
Er is dus een kans op een kans....?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:41:35 #181
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_73464175
Of het nou in een officieel wetenschappelijk onderzoek is aangetoond of niet; wat ík niet begrijp is, waaróm moet het volgens sommigen officieel aangetoond worden dat meeroken slecht is? Het is toch gewoon logisch dat het ongezond is? Als ik een sigaret op zou steken en iemand in mijn nabijheid zegt dat hij/zij er ziek van wordt, dan geloof ik dat gelíjk en dan zal ik ook degene zijn die óf de sigaret dooft óf ergens anders gaat zitten/staan, want ík ben dan degene die overlast veroorzaakt. Dan hoef ik echt niet eerst een officieel rapport ervan te zien. En ja, uitlaatgassen zijn ook slecht. Maar als het één slecht is, moet je dan maar alle andere dingen die óók slecht zijn gewoon laten gaan?

Toen ik kind was werd ik ook misselijk of nog zieker als iemand in mijn nabijheid een sigaret ging roken. Dus logischerwijs zijn er ook volwassenen die er ziek van kunnen worden. En nee, ze zullen inderdaad heus niet meteen dood neervallen. Van roken ga je ook niet direct dood. Maar je beschadigt jezelf langzaam van binnen. En dat kan 10 jaar duren, maar dat kan ook 80 jaar duren (voordat weer iemand gaat roepen dat kettingrokende opa 100 is geworden. Wat ik daar altijd zo frappant aan vind, dat als iemand wél (jong) dood is gegaan aan de gevolgen van roken, dat dat dan weer níet gezegd mag worden...).

Dus van meeroken ga je uiteraard ook niet direct dood en inderdaad zal ook niet íeder mens die meerookt daaraan overlijden.
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:50:11 #182
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_73464497
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:

Er is een mogelijke kans dat eventuele aanwijzingen van risico op een zekere ziekte of aandoening danwel iets anders, invloed zou kunnen ondervinden van zekere stoffen in onbepaalde doses gedurende een bepaalde danwel onbepaalde tijd in een nader te bepalen specifieke omgeving.

En daarom moet roken in de horeca verboden worden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:55:17 #183
pi_73464670
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:41 schreef JoepiePoepie het volgende:
Of het nou in een officieel wetenschappelijk onderzoek is aangetoond of niet; wat ík niet begrijp is, waaróm moet het volgens sommigen officieel aangetoond worden dat meeroken slecht is?
Omdat het als argument gebruikt word om anderen iets te verbieden. Terwijl anti-rokers gewoon naar een kroeg kunnen gaan waar niet gerookt word als ze dat liever hebben. Er is geen reden/noodzaak voor het verbod anders dan dat debielen andere mensen hun voorkeuren willen opdringen.
quote:
Het is toch gewoon logisch dat het ongezond is?
Meeroken? Nee. Er bestaan geen giftige stoffen, alleen giftige doses. Dat roken ongezond is zegt niets over meeroken. Dat moet je eerst wetenschappelijk bewijzen en dat lukt maar niet.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_73464734
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:41 schreef JoepiePoepie het volgende:
Of het nou in een officieel wetenschappelijk onderzoek is aangetoond of niet; wat ík niet begrijp is, waaróm moet het volgens sommigen officieel aangetoond worden dat meeroken slecht is? Het is toch gewoon logisch dat het ongezond is?
Nee. Het is geloofwaardig, maar dat heeft met de logica niks te maken. Welnu, het is onderzocht en nog een keer, en nog een keer en nog een keer, en het is gebleken dat het niet ongezond is. Dus logisch was het kennelijk niet.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:20:15 #185
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_73465555
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee. Het is geloofwaardig, maar dat heeft met de logica niks te maken. Welnu, het is onderzocht en nog een keer, en nog een keer en nog een keer, en het is gebleken dat het niet ongezond is. Dus logisch was het kennelijk niet.
Dus als iemand tegen jou zegt dat hij ziek wordt van sigarettenrook, dan neem je dat niet voor waar aan totdat die persoon met een officieel wetenschappelijk rapport aan komt zetten waarin staat dat men ziek kan worden van meeroken?
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_73465978
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:20 schreef JoepiePoepie het volgende:
Dus als iemand tegen jou zegt dat hij ziek wordt van sigarettenrook, dan neem je dat niet voor waar aan totdat die persoon met een officieel wetenschappelijk rapport aan komt zetten waarin staat dat men ziek kan worden van meeroken?
Nee. Maar als minister, een gezondheidsraad en belangengroepjes zeggen dat er in de horeca niet gerookt mag worden omdat het zo schadelijk is voor de niet rokers, terwijl die schade uit geen enkel onderzoek blijkt, dan zeg ik dat het leugenachtige figuren zijn die een achterbakse middel hebben gevonden om het roken terug te dringen.
pi_73466211
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is heel correct van je. Maar het relevante van dat het zo lijkt is dat je dan meer onderzoek doet en dat het dan blijkt. Er is meer onderzoek gedaan en dan blijkt het ook niet. Dan is het er dus niet, ondanks dat het ooit zo leek. Dingen houden een keer op met lijken als je blijft onderzoeken. De zon leek om de aarde te draaien, maar het blijkt dat de aarde om de zon draait.
Ah, op die fiets. Daar heb je wel een punt.
quote:
[..]

Ik zie anders in het grafiekje geen onderzoek de RR van 2 passeren. Dus dat zal dat zekere verband wel onderzoek naar biomarkers zijn bij het veronderstelde werkingsmechanisme.
Waarom zou de RR de 2 moeten passeren? Dat zou immers een risicotoename van 100% inhouden, maar dat wordt nergens beweerd.
quote:
[..]

Er is 95% kans (zekerheid), dat de kans (risico) dat je een hartinfarct krijgt door passief meeroken tussen de 19% en 36% groter is dan als je niet passief meerookt.

Zo werkt statistiek nou eenmaal.
pi_73467931
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:38 schreef Igen het volgende:
Ah, op die fiets. Daar heb je wel een punt.
Inderdaad, het is een zwakte die wordt verkocht als bewijskracht. 10 x lijken is één keer bewijs. Zo werkt de gezondheidsraad.
quote:
Waarom zou de RR de 2 moeten passeren? Dat zou immers een risicotoename van 100% inhouden, maar dat wordt nergens beweerd.
Nee, dat zou betekenen dat je een misschien significatne correlatie hebt aangetroffen. Bij een RR van 1 is er geen enkele afwijking ten opzichte van de kans, zonder enige correlatie. Je deelt immers de kans van de ene groep door die van de ander.
quote:
Er is 95% kans (zekerheid), dat de kans (risico) dat je een hartinfarct krijgt door passief meeroken tussen de 19% en 36% groter is dan als je niet passief meerookt.
Maar je hebt dus bijvoorbeeld een kans van 0,1% om binnen nu en tien jaar een hartinfarct te krijgen (iedereen gaat ergens dood aan natuurlijk). Als je meerookt zou dat dan tussen 0,119 en 0,13 zijn. Maar hoe verhoudt zich dat dan tot die 5%. 5% kans dat het bullshit is? 5% kans dat het de andere kant op werkt? Of 5% kans dat het niet tussen die 0,119 en 0,13 ligt. En wat is het verschil tussen die 5% en die 0,011%? Maw, wat gebeurt er met het betrouwbaarheidsinterval als je in zo'n meta-analyse ook een onderzoek meeneemt waarij de correlatie 0,5 is?
quote:
Zo werkt statistiek nou eenmaal.
Bij statistiek is zelden de vraag hoe het werkt maar vooral hoe ermee gewerkt wordt.
pi_73469041
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:27 schreef bloodymary het volgende:
Toch heb ik altijd het idee dat van die verzuurde mensen die altijd maar zitten te zeiken eerder kanker krijgen dan vrolijke mensen die onbezorgd leven.
Geen kanker, wel een hartaanval.
pi_73469085
@Weltschmerz: Ho ho, nou haal je alles door elkaar heen.

Een RR is, zoals jij zegt, de kans van de ene groep gedeeld door de kans van de andere groep. Maar de RR heeft in beginsel helemaal niets te maken met significantie! Ook bij een RR van 1,01 kan heel goed sprake zijn van een significant verband - als de onzekerheidsmarges maar smal genoeg zijn.

(Als de RR precies gelijk aan 1 is, dan geldt uiteraard een uitzondering op het bovenstaande)

Nu terug naar het onderzoek. De bewering die daar in feite wordt gedaan, is dat passief meerokers een 19% à 36% grotere kans hebben op een hartinfarct, dus dat RR >= 1,19 en RR <= 1,36.
De zekerheid dat deze bewering waar is, is 95%. Er is dus een 5% kans op (RR < 1,19 of RR > 1,36). Nu is hier (waarschijnlijk) sprake van een normale verdeling. Dat betekent dat de kansen symmetrisch verdeeld zijn. Dus er is een 2,5% kans dat RR > 1,36 en er is ook 2,5% kans dat RR < 1,19.

Omdat de verdeling symmetrisch is, heeft men voor het kranteartikel het bereik aan beide kanten met 6% opgeschoven, om zo op de mooie getallen 25% à 30% uit te komen. Maar de zekerheid dat de echte RR binnen díé grenzen valt, is natuurlijk veel kleiner dan 95%.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2009 21:06:37 ]
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:51:44 #191
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_73473454
Is er nu eindelijk een echte discussie ?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:55:06 #192
pi_73473578
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:51 schreef merlin693 het volgende:
Is er nu eindelijk een echte discussie ?
Nee. De ANti-rokers blijven met "bewijs" komen. Ze durven de echte discussie, het wettelijk opdringen van elkaars voorkeuren geholpen door politieke en farmaceutische opportunisten, niet aan.
pi_73474457
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. De ANti-rokers blijven met "bewijs" komen. Ze durven de echte discussie, het wettelijk opdringen van elkaars voorkeuren geholpen door politieke en farmaceutische opportunisten, niet aan.
Ik neem aan dat je nu op mij doelt? Volgens mij heb ik nog nergens in dit topic mijn principiële mening gegeven, dus bij deze.

Mij gaat het niet om het opdringen van voorkeuren. Of je nou een obese nerd bent die leeft op diepvriespizza's, of een feestbeest die xtc slikt, of een roker die twee pakjes per dag erdoor jast, dat maakt mij allemaal echt niks uit.

Zolang je anderen - mensen die je niet kent - maar niet schaadt. Daar ligt wat mij betreft echt de grens.

Dus wat alcohol betreft: 10 biertjes drinken in de kroeg vind ik prima, maar in een dronken bui op straat een voorbijganger in elkaar timmeren of aanranden vind ik NIET prima - en is gelukkig ook verboden.

En wat roken betreft: thuis 2 pakjes per dag erdoor jassen vind ik prima. En in een kroeg of discotheek roken...

Tja, daar discussiëren we nu dus net over. Is dat schadelijk voor anderen, ja of nee? Is het rookverbod (naar mijn mening) dus terecht, ja of nee?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2009 23:27:50 ]
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:47:19 #194
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_73474945
toch blijft het apart dat iedereen alleen maar oog lijkt te hebben over ziektes met incubatietijden van 30 jaar. Voor Rokers zijn die namelijk makkelijk te debunken omdat het lastig een definitieve oorzaak aan te wijzen, voor niet-rokers zijn ze zo fijn want ze zijn in de meeste gevallen dodelijk.

Terwijl wel gewoon vaststaat dat tabaksrook direct grote groepen mensen "schade" toebrengt. Een huiskamer vol mensen waarvan het gros rookte zorgde er bij mij laatst nog dat mijn ogen knalrood werden en begonnen te tranen, ze deden pijn en waren overduidelijk geirriteerd.
Andere mensen krijgen ademhalings problemen van de sigarettenrook.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_73475199
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:47 schreef MikeyMo het volgende:
toch blijft het apart dat iedereen alleen maar oog lijkt te hebben over ziektes met incubatietijden van 30 jaar. Voor Rokers zijn die namelijk makkelijk te debunken omdat het lastig een definitieve oorzaak aan te wijzen, voor niet-rokers zijn ze zo fijn want ze zijn in de meeste gevallen dodelijk.

Terwijl wel gewoon vaststaat dat tabaksrook direct grote groepen mensen "schade" toebrengt. Een huiskamer vol mensen waarvan het gros rookte zorgde er bij mij laatst nog dat mijn ogen knalrood werden en begonnen te tranen, ze deden pijn en waren overduidelijk geirriteerd.
Sociale mensen maken dan hun sigaret uit...oh, nee, ik ben een moraalridder nu.
pi_73475369
Roken is niet goed voor je (mits)
meeroken is nog slechter......
Ik heb het idee dat er nu sinds dat rookverbod meer mensen "dwars" gaan liggen naar dan wel rokers of niet rokers.....

Maar vroeger (5 jaar gelee? ) ging iedereen op stap zonder commentaar....
NU dat er een regel is ingevoerd van : niet roken... is er meer om te doen dan wat dan ook!!
Maar het nadeel is dat door deze regel sommige mensen meer zijn gaan zeiken/zeuren/zaniken dan dat het hun boeit...want ook hun willen gezelligheid.

Je gaat dood ooit..... of door een ongeluk. zelfmoord, ziekte ,euhmmm...
Zeik niet en LEEF!!!!!
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_73475449
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:47 schreef MikeyMo het volgende:
En daar gaat het ook om, want...
quote:
... als roken alleen maar vervelend is voor sommige mensen, maar verder geen blijvende schade veroorzaakt, dan is het een kwestie van smaak / persoonlijke voorkeur. En dat mag nooit de grondslag voor een verbod zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2009 00:19:12 ]
  donderdag 8 oktober 2009 @ 01:19:34 #198
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_73476176
quote:
voor niet-rokers zijn ze zo fijn want ze zijn in de meeste gevallen dodelijk.
blijven herhalen helpt wel
  donderdag 8 oktober 2009 @ 04:34:52 #199
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73476768
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 09:27 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Wat hij niet wil accepteren, is dat de vraag naar rook-vrije horeca nog nooit groot genoeg was om zoiets ook maar enigszins levensvatbaar te maken.
Ja gek hè. De wereld is nou eenmaal niet netjes verdeeld in vriendengroepen van rokers en niet-rokers en aangezien de rokende vrienden uit een vriendengroep nu het eenmaal nooit in hun kop zullen halen om eens een keertje een avondje niet te roken in een café, trekt de hele groep maar naar het rokerscafé.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 04:38:26 #200
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73476771
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Over opdringen van voorkeuren gesproken...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')