Ik had een paar dagen geleden een Amerikaan aan de telefoon die ook gewoon 'have a nice day, bye' zei, maar dat kwam misschien omdat ik hem dat eerst zelf toegewenst had.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:03 schreef Bananenman het volgende:
Meeste Amerikanen sluiten in het echt een gesprek ook gewoon af met 'bye', alleen in films inderdaad niet, weet ook niet waarom.
Gemaakt vriendelijk bedoel je.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:01 schreef Schuifpui het volgende:
. Verder zijn ze in persons juist weer veel vriendelijker dan Europeanen.
Yep, maar nog steeds beter dan mensen die je compleet voorbij lopen of niet eens een stapje aan de kant doen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:09 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Gemaakt vriendelijk bedoel je.
"omigod you're from Holland? My sister went to Amsterdam last year! Amazing place she told me"
En dan een heel verhaal en nadien je volledig vergeten.
Pure small talk. Meer niet.
Wat is daar gemaakt aan? Dat is toch juist erg vriendelijk? De meeste Nederlanders zouden niet eens aan dat soort small talk beginnen als een Amerikaan ze vertelt dat hij uit (ik zeg maar wat) Dallas komt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:09 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Gemaakt vriendelijk bedoel je.
"omigod you're from Holland? My sister went to Amsterdam last year! Amazing place she told me"
En dan een heel verhaal en nadien je volledig vergeten.
Pure small talk. Meer niet.
Nou, ga eens naar New York city zou ik zo zeggenquote:Op vrijdag 25 september 2009 03:11 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Yep, maar nog steeds beter dan mensen die je compleet voorbij lopen of niet eens een stapje aan de kant doen.
Afgelopen weekend gedaan, daar is het wel anders dan hier in het zuiden ja.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:12 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Nou, ga eens naar New York city zou ik zo zeggen
Vind ik niet. Als mensen geen interesse in je hebben dan heb ik liever dat ze eerlijk zijn dan dat ze doen als of.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:11 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Yep, maar nog steeds beter dan mensen die je compleet voorbij lopen of niet eens een stapje aan de kant doen.
Hij zegt tenminste nog 'I should go, bye'.quote:
Tja daar verschillen we dan in, maar als je ergens aan het wachten bent bijvoorbeeld vind ik het wel leuk dat mensen een beetje willen praten, ipv doodstil naar de grond lopen te kijken. En compleet ongeïnteresseerd is het ook niet, het is alleen niet zo dat je gelijk een vriendschap moet verwachten.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:14 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Vind ik niet. Als mensen geen interesse in je hebben dan heb ik liever dat ze eerlijk zijn dan dat ze doen als of.
Zelfs new yorkers zijn vriendelijker dan de gemiddelde amsterdammerquote:Op vrijdag 25 september 2009 03:12 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Nou, ga eens naar New York city zou ik zo zeggen
Gemaakt vriendelijk is wat anders dan echt vriendelijk. Amerikanen tonen niet echt interesse in je. Ze beginnen meer een gesprek met je om niet onbeleefd te lijken. Puur om de oncomfortabele stilte tegen te gaan. Uiteindelijk vergeten ze je in mere seconds. En trust me ik ben vaak in amerika geweest.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:12 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Wat is daar gemaakt aan? Dat is toch juist erg vriendelijk? De meeste Nederlanders zouden niet eens aan dat soort small talk beginnen als een Amerikaan ze vertelt dat hij uit (ik zeg maar wat) Dallas komt.
Waarom zou ik aan de kant moeten gaan als jij mij ziet en ik jou niet?quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:11 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
klinkt bekendquote:Op vrijdag 25 september 2009 13:37 schreef Suusje-V het volgende:
Net als dat ze opnemen met "Hello!" of "Hello?"
En niet met de naam.
Toen ik mijn vriendin belde die naar Canada verhuisd was werd er ook zo opgenomen. Dat was dan haar jongere broertje maar daar kwam ik pas na enkele tientallen seconden achter
Ook zo raar om dan in het Nederlands terug te praten als ze Engels gewend zijn
"Hello?"
"Ja met Suzanne, mag ik Anna even spreken?"
"WTF. Yeah sure, oh wacht. Die uit Nederland?! Hooooi!!"
Of als je het verkeerde nummer belt.
"Hello?"
"Hi there, you're speaking to Sarah Shitface, is Mary-Ann at home?"
"Uhhm, there's no Mary-Ann in this house, I'm sorry. You must be speaking to the wrong guy.."
"Who is this then?"
"I'm Jack Dickhead, from Wisconsin"
"Oh, I'm sorry. Must have dialled the wrong number. Excuse me."
Terwijl het in Nederland gewoon is:
"Met Jan Janssen."
"Oh sorry, verkeerde nummer. Doei!"
Ik ben ook vaak in Amerika geweest, en mijn ervaringen zijn heel anders. Ben ook gewoon thuis uitgenodigd door Amerikanen voor feestjes e.d. terwijl ik ze nauwelijks kenden. Amerikanen vinden Europeanen juist hardstikke interessant. En daar is niks geveinst aan.quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:20 schreef Zeitgeist het volgende:
Gemaakt vriendelijk is wat anders dan echt vriendelijk. Amerikanen tonen niet echt interesse in je. Ze beginnen meer een gesprek met je om niet onbeleefd te lijken. Puur om de oncomfortabele stilte tegen te gaan. Uiteindelijk vergeten ze je in mere seconds. En trust me ik ben vaak in amerika geweest.
Doe ik ook altijd, ik word gebeld dus ik neem aan dat zij weten wie ze bellen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 07:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja, goede vraag. Ook het opnemen van de telefoon met alleen maar een 'hello?' Als je nummerherkenning hebt kan dat, maar anders toch niet?
Dit klinkt met bekend.quote:[b]Op vrijdag 25 september 2009 13:37
"Hello?"
"Uhhm, there's no Mary-Ann in this house, I'm sorry. You must be speaking to the wrong guy.."
"Who is this then?"
"Met Jan Janssen."
Met je naam opnemen is juist een stuk makkelijker voor degene die jou belt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:22 schreef Vampier het volgende:
Amerikanen pikken alleen met de naam op als ze op werk zitten... en dan alleen de voornaam eigenlijk.
In Nederland pakken ze bijna altijd de telefoon op met 'Met Jan Pieter Hendrik Anton Lutjebroek III uit 'S Hertogenbosch ja die uit de Sint Janstraat nummer 25!'v![]()
Nederlanders
alleen bejaarden doen dat, achternaam + plaatsnaam.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:22 schreef Vampier het volgende:
Amerikanen pikken alleen met de naam op als ze op werk zitten... en dan alleen de voornaam eigenlijk.
In Nederland pakken ze bijna altijd de telefoon op met 'Met Jan Pieter Hendrik Anton Lutjebroek III uit 'S Hertogenbosch ja die uit de Sint Janstraat nummer 25!'v![]()
Nederlanders
Dat vraag ik me ook vaak af. Dat geen afscheid nemen aan de telefoon heb ik bij Amerikanen eigenlijk nooit zo gemerkt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 07:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja, goede vraag. Ook het opnemen van de telefoon met alleen maar een 'hello?' Als je nummerherkenning hebt kan dat, maar anders toch niet?
Inderdaad!quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:37 schreef Suusje-V het volgende:
Net als dat ze opnemen met "Hello!" of "Hello?"
En niet met de naam.
Toen ik mijn vriendin belde die naar Canada verhuisd was werd er ook zo opgenomen. Dat was dan haar jongere broertje maar daar kwam ik pas na enkele tientallen seconden achter
Ook zo raar om dan in het Nederlands terug te praten als ze Engels gewend zijn
"Hello?"
"Ja met Suzanne, mag ik Anna even spreken?"
"WTF. Yeah sure, oh wacht. Die uit Nederland?! Hooooi!!"
"Hello?"
"Who is this then?"
"Met Jan Janssen."
Kijk jij nooit Amerikaanse tv-series?quote:Op vrijdag 25 september 2009 18:31 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook vaak af. Dat geen afscheid nemen aan de telefoon heb ik bij Amerikanen eigenlijk nooit zo gemerkt.
Waarom?quote:Op vrijdag 25 september 2009 18:32 schreef Irrem het volgende:
Inderdaad!
Zo irritant alleen dat Hello.
Ik had 't meer over real life situaties waar ik m'n Amerikaanse vrienden/kennissen bel.quote:Op vrijdag 25 september 2009 18:35 schreef APK het volgende:
[..]
Kijk jij nooit Amerikaanse tv-series?
Oh ja, ik vroeg in de OP of ze dat in het echt ook doen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 18:36 schreef BlueMage het volgende:
Ik had 't meer over real life situaties waar ik m'n Amerikaanse vrienden/kennissen bel.Ik ga er niet van uit dat tv series 'n goede weergave van de realiteit zijn, sorry.
Daar komt hij toch net zo snel achter als hij ff z'n naam erbij vermeld?quote:Op vrijdag 25 september 2009 18:35 schreef APK het volgende:
[..]
Waarom?
Jij bent degene die iemand lastig valt dus die persoon wil eerst even weten door wie hij gestoord wordt.![]()
Dat is zo, vrienden weten wie ze bellen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:56 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind opnemen met 'Hallo?' juist het best eigenlijk. Vrienden weten wie ze bellen, en vreemden zijn vreemden. Zij willen contact met mij, dus mogen zij zich eerst voorstellen. Als ze vragen 'met wie spreek ik?', vraag ik ook altijd: 'Met wie spreek ik?'.
Het probleem is dat informatie in verkeerde handen kan komen. Vreemden hoeven niet te weten welke naam bij een bepaald nummer hoort, behalve als ik vind dat ze dat mogen weten. Noem het maar paranoia, maar ieder zijn ding.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:23 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Dat is zo, vrienden weten wie ze bellen.
Alleen kan het zo dat die 'vrienden' 1 toets verkeerd intoetsen, waar door ze heel iemand anders aan de lijn krijgt die verwacht dat een bekende belt en daarom ook niet met z'n naam op neemt.
Of als je bijv. het huisnummer van een gezin belt, en jij wilt alleen de vader spreken. Dan is de kans er ook dat je de moeder, dochter of zoon aan de lijn krijgt. En als de zoon al de baard in z'n keel heeft kan zijn stem erg op die van zijn vader lijken, waardoor je hem ook niet aan de stem kunt herkennen.
Ik zie trouwens ook niet in wat voor kwaad het kan om met je naam op te nemen. Het klopt dus dat vrienden weten wie ze bellen, maar zodra je met je naam op neemt weten ze ook gelijk dat ze het goede nummer in hebben getoetst en dat de goede persoon de telefoon op heeft gepakt.
Je gaat er niet dood aan als je opneemt met je naam, er ontstaat alleen maar vaker verwarring door.
En als je een discussie gaat voeren over "Ja maar hij belt mij dus hij moet zich eerst voorstellen.." dan is dat vrij kinderachtig, want ik zie niet in wat er nou erg is aan eerst jóúw naam zeggen voor je erachter komt met wie jíj spreekt.
Goed, dan geldt dat dus niet bij jou (die verwarring mbt gezinnen etc).quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:28 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Het probleem is dat informatie in verkeerde handen kan komen. Vreemden hoeven niet te weten welke naam bij een bepaald nummer hoort, behalve als ik vind dat ze dat mogen weten. Noem het maar paranoia, maar ieder zijn ding.
Vrienden herkennen mijn stem. Daarnaast zal ik niet per definitie bij vrienden opnemen met 'hallo?'. Dat is meer bij nummers die mij niet bekend zijn, of geblokkeerde nummers.
Thuistelefoon heb ik / gebruik ik niet. Word dus alleen op mijn GSM benaderd.
Van me werk moet i kmet een echte volzin opnemen altijd, zelfs mijn mobiel.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:22 schreef Vampier het volgende:
Nederlanders
En uiteindelijk weet de klant meestal nog niets, omdat het compleet onverstaanbaar of te snel wordt uitgesproken.quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:44 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Van me werk moet i kmet een echte volzin opnemen altijd, zelfs mijn mobiel.
"Goede[morgen|middag|avond], met <insert bedrijfsnaam>, business unit <insert regio>, u spreekt met <insert volledige eigen naam>"
Dat dus.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:56 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind opnemen met 'Hallo?' juist het best eigenlijk. Vrienden weten wie ze bellen, en vreemden zijn vreemden. Zij willen contact met mij, dus mogen zij zich eerst voorstellen. Als ze vragen 'met wie spreek ik?', vraag ik ook altijd: 'Met wie spreek ik?'.
Good Beeeyyy!quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:16 schreef APK het volgende:
[..]
Hij zegt tenminste nog 'I should go, bye'.
Er is trouwens een Laurel & hardy film waar ze gaan picknicken en elke keer als ze weg proberen te rijden zeggen ze 'Bye' en dan gaat er weer iets aan de auto kapot.![]()
Maar dat is niet per telefoon.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |