We mogen er toch vanuit gaan dat er een dossier is aangeleverd. Daarin zal op zijn minst zijn vermeld wie dhr Saban was, en waarom hij in de cel zat, en dat er nog een paar procedures lopen. Alleen al op die grond is het zeer de vraag of deze meneer wel een weekje verlof had mogen krijgen met zulke voorwaarden.quote:Op maandag 21 september 2009 16:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus omdat jij denkt dat iets op een bepaalde manier gaat zal het wel zo zijn?
Het OM dient een dossier aan te leveren. Op basis daarvan wordt beslist.
De rechter hoeft het verlofverzoek niet te honoreren, ongeacht hoe slecht het OM zich van zijn taak kwijt.quote:[..]
Niet? Het OM dient de zaak te bepleiten en als ze dat slecht doen, dan heeft de rechter geen redenen om iemand geen verlof te gunnen.
En dat enkele feit maakt hem vluchtgevaarlijk? Het OM dacht bij de eerste zitting ook van niet...quote:Op maandag 21 september 2009 16:21 schreef Sachertorte het volgende:
We mogen er toch vanuit gaan dat er een dossier is aangeleverd. Daarin zal op zijn minst zijn vermeld wie dhr Saban was, en waarom hij in de cel zat, en dat er nog een paar procedures lopen.
Tsja, als het OM het al goed vindt, dan vind ik het niet zo gek dat een rechter dat oordeel overneemt.quote:Alleen al op die grond is het zeer de vraag of deze meneer wel een weekje verlof had mogen krijgen met zulke voorwaarden.
Nee, maar de rechter dient weldegelijke serieus belangen af te wegen en als er geen enkele reden is om het verlof niet te gunnen...quote:De rechter hoeft het verlofverzoek niet te honoreren, ongeacht hoe slecht het OM zich van zijn taak kwijt.
Daar dacht men in juni of juli duidelijk anders over. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het OM uberhaupt niet zoveel dacht in deze, wegens onvoldoende voorbereiding. Dat neemt niet weg dat uit de daden waarvoor Saban is veroordeeld best valt af te leiden dat hij niet een eerzame oppassende burger is, die zich altijd keurig aan de afspraken houdt. Voldoende reden voor terughoudendheid dus. Die terughoudendheid heeft het Hof zelf ook gevoeld: er werden immers voorwaarden verbonden aan het verlof. Helaas waren dat slechts papieren voorwaarden, een zware crimineel met vluchtplannen laat zich echt niet weerhouden door een meldplicht op het bureau.quote:Op maandag 21 september 2009 16:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dat enkele feit maakt hem vluchtgevaarlijk? Het OM dacht bij de eerste zitting ook van niet...
De rechter had best kunnen zien dat het OM de zaak niet goed had voorbereid. Daar overhaast de conclusie uit trekken dat het dan wel ok is, lijkt me niet de juiste.quote:[..]
Tsja, als het OM het al goed vindt, dan vind ik het niet zo gek dat een rechter dat oordeel overneemt.
Mee eens, maar ik denk niet dat hier veel denkwerk aan te pas is gekomen.quote:[..]
Nee, maar de rechter dient weldegelijke serieus belangen af te wegen en als er geen enkele reden is om het verlof niet te gunnen...
De mogelijkheid tot verlof staat niet in de wet omdat het wel aardig was om dat op te schrijven...
Deze man is nu nog helemaal niet weer in de fout gegaan toch. Ik snap de consternatie ook niet zo, die komt een beetje selectief over. Maar ik begrijp wel dat mensen ervan schrikken dat deze man op proef mocht en dat er blijkbaar van uit is gegaan dat hij wel terug zou komen. Waarom hieeft hij niet onder begeleiding zijn kindje mogen zien?quote:Op maandag 21 september 2009 12:57 schreef Hukkie het volgende:
Ik snap de selectieve verontwaardiging niet zo, het gebeurt toch regelmatig dat mensen die op proefverlof zijn direct weer opnieuw de fout in gaan. Vanwaar nu opeens deze consternatie?
Dan pak je desnoods het orignele citaat erbij...quote:Op maandag 21 september 2009 16:21 schreef DS4 het volgende:
Als je selectief woorden uit een citaat haalt...
Tja, vrijwel niemand in de bak is een eerzame oppassende burger, dus dan zou je het verlof daadwerkelijk uit het wetboek moeten schrappen. Feit is dat hij nog niet onherroepelijk was veroordeeld, dat het eindvonnis van het hof nog érg lang ging duren en dat je bij zo'n nog niet onherroepelijk veroordeelde ook rekening moet houden met rechten als family life.quote:Op maandag 21 september 2009 16:33 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Daar dacht men in juni of juli duidelijk anders over. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het OM uberhaupt niet zoveel dacht in deze, wegens onvoldoende voorbereiding. Dat neemt niet weg dat uit de daden waarvoor Saban is veroordeeld best valt af te leiden dat hij niet een eerzame oppassende burger is, die zich altijd keurig aan de afspraken houdt. Voldoende reden voor terughoudendheid dus. Die terughoudendheid heeft het Hof zelf ook gevoeld: er werden immers voorwaarden verbonden aan het verlof. Helaas waren dat slechts papieren voorwaarden, een zware crimineel met vluchtplannen laat zich echt niet weerhouden door een meldplicht op het bureau.
Waarom reageer je nu alleen op die post en niet op de eerdere post waarin ik het al uitlegde?quote:Op maandag 21 september 2009 16:43 schreef isogram het volgende:
[..]
Dan pak je desnoods het orignele citaat erbij...Hij is veroordeeld tot 7,5 jaar cel en heeft daarvan ruim 2,5 jaar in voorarrest gezeten. Nu zegt het gerechtshof dat al 'meer dan de helft' van de beoogde straftijd in voorarrest zit. Ik snap dat oprecht niet, dus leg het maar uit, als je kunt.
Het is sowieso al hoogst ongebruikelijk om langgestraften onder begeleiding verlof te geven, dit wordt maar zelden gedaan, en dan moet je echt denken aan zaken waar een eerste lijns familielid op sterven ligt, voor een begrafenis wordt er bijvoorbeeld al sterk kritisch gekeken.quote:Op maandag 21 september 2009 16:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Deze man is nu nog helemaal niet weer in de fout gegaan toch. Ik snap de consternatie ook niet zo, die komt een beetje selectief over. Maar ik begrijp wel dat mensen ervan schrikken dat deze man op proef mocht en dat er blijkbaar van uit is gegaan dat hij wel terug zou komen. Waarom hieeft hij niet onder begeleiding zijn kindje mogen zien?
Het lijkt me heel goed om het te onderzoeken en heel goed te kijken naar wat hier is gebeurd. Direct om ontslag krijsen is niet zo nuttig en maakt dat comite nog ongeloofwaardiger dan het al was na alle LPF-ruzietjes waar het mee gepaard ging.
quote:Op maandag 21 september 2009 16:35 schreef SCH het volgende:
Deze man is nu nog helemaal niet weer in de fout gegaan toch. Ik snap de consternatie ook niet zo, die komt een beetje selectief over. Maar ik begrijp wel dat mensen ervan schrikken dat deze man op proef mocht en dat er blijkbaar van uit is gegaan dat hij wel terug zou komen. Waarom hieeft hij niet onder begeleiding zijn kindje mogen zien?
Het lijkt me heel goed om het te onderzoeken en heel goed te kijken naar wat hier is gebeurd. Direct om ontslag krijsen is niet zo nuttig en maakt dat comite nog ongeloofwaardiger dan het al was na alle LPF-ruzietjes waar het mee gepaard ging.
Ik reageerde op een opmerking dat de consternatie nogal selectief is.quote:Op maandag 21 september 2009 16:49 schreef isogram het volgende:
[..]Ik weet niet of je dit oprecht meent of dat je je graag gedraagt als een karikatuur van jezelf? Je snapt werkelijk de consternatie niet? De man heeft honderden vrouwen de prostitutie in gedwongen en mishandeld. Misschien moet je eerst een zus of goede vriendin hebben die door deze man is afgetuigd of misbruikt? Misschien snap je het dan?
Sorry, ik had deze post over het hoofd gezien. Dank voor de toelichting. Ik vreesde inderdaad al zoiets: automatische strafvermindering meegerekend.quote:Op maandag 21 september 2009 16:19 schreef Pool het volgende:
Inderdaad nogal dom geformuleerd. Het klopt uiteindelijk praktisch wel, omdat je normaal gesproken maar 2/3 van je straf hoeft uit te zitten. Ruim 2,5 is inderdaad meer dan de helft van 2/3 * 7,5 = 5. Maar de door de rechtbank opgelegde straf is inderdaad 7,5 jaar, dus daarin heb je gelijk. En bovendien is het sinds kort niet meer zo dat je automatisch je laatste 1/3 van je straf niet hoeft uit te zitten, daar kunnen tegenwoordig beperkingen en voorwaarden aan worden verbonden. Dus geen lesje wiskunde, maar wel een cursusje beter motiveren en een cursusje actualiteiten inderdaad.
Mijn opmerkingen komen niet uit de lucht vallen.quote:Op maandag 21 september 2009 16:49 schreef isogram het volgende:
Verder raad ik ook jou aan om de website www.burgercomite.nl eens zorgvuldig te lezen. Dan kun je zelf vaststellen hoe goed onderbouwd alle argumenten zijn. Het is jammer dat je je (kennelijke) LPF-aversie niet los kunt zien van dit initiatief. Ook ik had en heb helemaal niks met de LPF, maar je moet toch wel stekeblind zijn om niet te zien dat er het nodige schort aan ons strafrecht. Dubieuze blunders, lachertjes en criminelen die niet van verlof terugkeren vliegen ons wekelijks om de oren.
Ja, dat zag ik. En? Je wilt toch beweren dat je de ophef hierover niet snapt?quote:Op maandag 21 september 2009 16:52 schreef SCH het volgende:
Ik reageerde op een opmerking dat de consternatie nogal selectief is.
Ben ik helemaal met je eens.quote:Op maandag 21 september 2009 16:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is sowieso al hoogst ongebruikelijk om langgestraften onder begeleiding verlof te geven, dit wordt maar zelden gedaan, en dan moet je echt denken aan zaken waar een eerste lijns familielid op sterven ligt, voor een begrafenis wordt er bijvoorbeeld al sterk kritisch gekeken.
Zeker als iemand als geweldadig bekend staat en of er een redelijk vermoeden is dat iemand de benen al nemen zal men dit niet zomaar doen.
Het is natuurlijk nog schokkender dat het van deze persoon knip en klaar is dat er gevaar bestaat, iemand die zijn hoeren tatoeerde, en met een knuppel verrot sloeg, daarvan kan een kind zelfs concluderen dat het niet handig is om zo iemand vrij te laten, daarbij meewegende dat deze persoon waarschijnlijk over een aanzienlijk kapitaal beschikt, en bovendien nog eens over een ander paspoort van een land wat hem niet zal uitleveren.
Jawel, het ging echter over de consternatie in verhouding tot andere zaken. Laat maar.quote:Op maandag 21 september 2009 16:55 schreef isogram het volgende:
[..]
Ja, dat zag ik. En? Je wilt toch beweren dat je de ophef hierover niet snapt?
Ik denk dat in 999 vd 1.000 gevallen waar jij tot dat oordeel komt er feitelijk niets mis gaat.quote:Op maandag 21 september 2009 16:33 schreef Sachertorte het volgende:
Dat neemt niet weg dat uit de daden waarvoor Saban is veroordeeld best valt af te leiden dat hij niet een eerzame oppassende burger is, die zich altijd keurig aan de afspraken houdt.
Zo bijzonder zijn die voorwaarden niet...quote:Die terughoudendheid heeft het Hof zelf ook gevoeld: er werden immers voorwaarden verbonden aan het verlof.
Je bent nu jezelf aan het tegenspreken. Je kan niet stellen dat de rechters er niet op gerust waren hetgeen blijkt uit de voorwaarden EN stellen dat de voorwaarden geen donder voor stelden (want dan blijkt daaruit juist dat de rechters het kennelijk los vonden lopen (pun intended).quote:Helaas waren dat slechts papieren voorwaarden, een zware crimineel met vluchtplannen laat zich echt niet weerhouden door een meldplicht op het bureau.
Dat weet ik niet en voorts lijkt mij het niet de taak van de rechter om knuppeligheid bij het OM te repareren. Ze zijn neutraal, weet je nog?quote:De rechter had best kunnen zien dat het OM de zaak niet goed had voorbereid.
Wat jij denkt is niet relevant. Zo is ook niet relevant wat ik denk.quote:Mee eens, maar ik denk niet dat hier veel denkwerk aan te pas is gekomen.
Tuurlijk, maar het ging hier om een zeer zware jongen, met gezien zijn verleden een mindset die niet erg gericht was op gezellig meedraaien in de maatschappij, en iemand die gezien de lopende procedures en de mogelijkheid tot uitwijken zeker belang zou kunnen hebben bij een vlucht. Dat zou voorzichtig moeten maken.quote:Op maandag 21 september 2009 16:45 schreef Pool het volgende:
[..]
Tja, vrijwel niemand in de bak is een eerzame oppassende burger, dus dan zou je het verlof daadwerkelijk uit het wetboek moeten schrappen. Feit is dat hij nog niet onherroepelijk was veroordeeld, dat het eindvonnis van het hof nog érg lang ging duren en dat je bij zo'n nog niet onherroepelijk veroordeelde ook rekening moet houden met rechten als family life.
Ja een zekere bias zit hier natuurlijk wel in, omdat het gevreesde feit zich heeft verwezenlijkt. Maar toch, het blijft een beslissing waarbij ik gerede twijfels heb.quote:Achteraf gezien had het hof misschien geen verlof moeten geven of in zwaardere voorwaarden of maatregelen bij het verlof moeten voorzien. Maar dat is dus wijsheid achteraf en het is maar de vraag of die wijsheid destijds al uit het dossier had moeten volgen.
Daar laat ik me ook niet over uit.quote:In ieder geval absoluut geen ontslag waard.
Zie PMquote:Met je vorige account was ik het overigens vaker eens. Toeval?
1: Tja, dat kan. Dat wil echter nog niet zeggen dat Eerdmans daarom onzin verkondigt. Het lijkt me prima dat een dergelijke belangengroepering van zich laat horen en de maatschappelijke discussie over dit onderwerp aanzwengelt. Zelf roep ik al 3-4 jaar dat het strafrecht op de schop moet, dus ik vind het initiatief van Eerdmans en consorten uitstekend.quote:Op maandag 21 september 2009 16:54 schreef SCH het volgende:
- Dit comite werd gepresenteerd als een comite van allerlei belangengroeperingen die zich echter in de dagen na de presentatie bijna allemaal terug trokken en niks meer met Eerdmans te maken wilden hebben.
- Eerdmans heeft zich nogal ongeloofwaardig gemaakt door zich te focussen op vrouwelijke rechters die te soft zouden zijn
- De meeste getallen op de website zijn op zijn minst voor discussie vatbaar of kloppen aantoonbaar niet.
Het is een feit dat Nederland in verhouding met andere vergelijkbare landen streng straft en het is een feit dat de straffen de afgelopen jaren behoorlijk zijn gestegen.
Nee, ik wil juist weten waarom je je zo verbaast over de ophef rondom deze zaak. Wat is daar zo gek aan? Een levensgevaarlijke crimineel die honderden vrouwen heeft misbruikt, mishandeld en zelfs verminkt loopt dankzij een gerechtelijke blunder weer vrij rond.quote:Op maandag 21 september 2009 16:55 schreef SCH het volgende:
Jawel, het ging echter over de consternatie in verhouding tot andere zaken. Laat maar.
Ik vind de consternatie op zijn plek. Je kan alleen stellen dat het een beetje selectief is omdat er veel van dit soort gevallen zijn waarbij er altijd slachtoffers in het spel zijn voor wie het vervelend en lastig is. En dan wordt er een zaak uitgepikt omdat er publiciteit over komt omdat een groepering zich er over opwindt en iemand kamervragen gaat stellen.quote:Op maandag 21 september 2009 17:04 schreef isogram het volgende:
Hoe ernstig moet iets zijn voordat jij de consternatie op z'n plaats vindt?
Hoe prettig. Een vriendelijk verzoek.quote:Op maandag 21 september 2009 16:43 schreef isogram het volgende:
Nu zegt het gerechtshof dat al 'meer dan de helft' van de beoogde straftijd in voorarrest zit. Ik snap dat oprecht niet, dus leg het maar uit, als je kunt.
Dat gaat alleen maar leiden tot lagere straffen (rechters houden gewoon rekening met de wet) en maakt dat je de aanvullende voorwaarden niet meer kan stellen.quote:Op maandag 21 september 2009 16:54 schreef isogram het volgende:
Ook zo'n idee van Eerdmans' comité trouwens: afschaffen van de automatische strafvermindering.
Ik denk dat ik me onderhand moet gaan afvragen op welke planeet je leeft. Je stelt serieus nog de vraag OF hier iets is misgegaan? Dat meen je echt serieus?quote:Op maandag 21 september 2009 17:08 schreef SCH het volgende:
Ik vind de consternatie op zijn plek. Je kan alleen stellen dat het een beetje selectief is omdat er veel van dit soort gevallen zijn waarbij er altijd slachtoffers in het spel zijn voor wie het vervelend en lastig is. En dan wordt er een zaak uitgepikt omdat er publiciteit over komt omdat een groepering zich er over opwindt en iemand kamervragen gaat stellen.
Ik ben vooral benieuwd of hier iets bij mis is gegaan of dat dit een heel overwogen beslissing is geweest en wat er gedaan is om zekerheden in te bouwen voor zijn terugkeer.
Zelfs als dat het resultaat zou zijn, wordt de rechtspraak er in elk geval een stuk transparanter en duidelijker door. Dan is 5 jaar cel ook gewoon 5 jaar cel, in plaats van wat we nu hebben (waarbij 7,5 jaar cel automatisch 5 jaar wordt). Straf is straf; daar gaat in elk geval een ander signaal vanuit.quote:Op maandag 21 september 2009 17:13 schreef DS4 het volgende:
Dat gaat alleen maar leiden tot lagere straffen (rechters houden gewoon rekening met de wet) en maakt dat je de aanvullende voorwaarden niet meer kan stellen.
Vandaar: slecht idee.
Nou, die vraag zou ik ook nog wel durven stellen.quote:Op maandag 21 september 2009 17:14 schreef isogram het volgende:
Je stelt serieus nog de vraag OF hier iets is misgegaan? Dat meen je echt serieus?
quote:Op maandag 21 september 2009 17:14 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik denk dat ik me onderhand moet gaan afvragen op welke planeet je leeft. Je stelt serieus nog de vraag OF hier iets is misgegaan? Dat meen je echt serieus?
Is het relevant hoe overwogen de beslissing was? Doet het ertoe of ze 10 uur hebben vergaderd of gewoon een muntje hebben opgegooid? Feit is dat die man nu los rondloopt. En op welke 'zekerheden' denk je te bouwen, voor wat betreft zijn terugkeer?
Mijn (serieus bedoelde) vraag is: BEN je wereldvreemd of doe je graag alsof?
Ja, maar zo mis je een proeftijd die toch ook wel voordelen biedt. Je zou zo'n Saban bij de eerste de beste tik die hij uit deelt onmiddellijk weer vast kunnen zetten.quote:Op maandag 21 september 2009 17:16 schreef isogram het volgende:
Zelfs als dat het resultaat zou zijn, wordt de rechtspraak er in elk geval een stuk transparanter en duidelijker door. Dan is 5 jaar cel ook gewoon 5 jaar cel, in plaats van wat we nu hebben (waarbij 7,5 jaar cel automatisch 5 jaar wordt). Straf is straf; daar gaat in elk geval een ander signaal vanuit.
Uiteraard, ik ben jurist.quote:
Ik snap het helemaal. Ik had bij deze man het tegenovergestelde: hoe kunnen ze dat nou doen. Dat heb ik nog steeds wel, toch wil ook graag de feiten weten maar dat vindt isogram blijkbaar niet nodig en die noemt me dan wereldvreemd.quote:Op maandag 21 september 2009 17:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uiteraard, ik ben jurist.![]()
Als mens zeg ik: als klopt wat ik lees over die Saban hoort die man voorgoed van de straat. Maar goed, die knop gaat nu eenmaal automatisch om...
Dat laatste is deel van het probleem. De rechter zou wat vaker zijn gezonde verstand en intuïtie moeten gebruiken. Deze ontsnapping kon een kind van 6 nog zien aankomen, behalve de raadsheren van het Gerechtshof die zélfs nadat de Nationale Recherche aan de bel trok en wees op ontsnappingsplannen, nog geen reden zag om het verlof van die man in te trekken.quote:Op maandag 21 september 2009 17:18 schreef DS4 het volgende:
Nogmaals: achteraf bezien weten we dat het mis is gegaan en dat het gevaar er dus was. In hoeverre dat vooraf duidelijk was weet ik niet. Kijk, je kan best stellen dat iemand die zo gewelddadig is per definitie niet verlof mag krijgen om zijn kind te zien en daar vind ik best wat voor te zeggen... maar dan moet je dat wettelijk verankeren. De rechter spreekt recht op basis van de wet.
Dat kan nu ook al. Regelmatig leggen rechters voorwaardelijke straffen op. Dan geef je 'm bijvoorbeeld 5 jaar plus 10 jaar voorwaardelijk; ik zie het probleem niet.quote:Op maandag 21 september 2009 17:20 schreef DS4 het volgende:
Ja, maar zo mis je een proeftijd die toch ook wel voordelen biedt. Je zou zo'n Saban bij de eerste de beste tik die hij uit deelt onmiddellijk weer vast kunnen zetten.
Kortom: ik denk dat je poogt misdadigers het lastiger te maken, maar dat je feitelijk het makkelijker maakt om in het oude gedrag terug te vallen.![]()
Als jij je nog steeds afvraagt of hier een foute inschatting is gemaakt, vind ik je inderdaad wereldvreemd. Verder viel me op dat je onmiddellijk op Eerdmans ging lopen inhakken. Eerdmans is er niet voor verantwoordelijk dat die Saban nu vrij rondloopt. Raadsheren die signalen en argumenten negeren wél.quote:Op maandag 21 september 2009 17:28 schreef SCH het volgende:
Ik snap het helemaal. Ik had bij deze man het tegenovergestelde: hoe kunnen ze dat nou doen. Dat heb ik nog steeds wel, toch wil ook graag de feiten weten maar dat vindt isogram blijkbaar niet nodig en die noemt me dan wereldvreemd.
Pleit jij er nu voor dat rechters naar eigen believen gaan recht spreken contra legem?quote:Op maandag 21 september 2009 18:33 schreef isogram het volgende:
Dat laatste is deel van het probleem. De rechter zou wat vaker zijn gezonde verstand en intuïtie moeten gebruiken.
Ja, achteraf wel...quote:Deze ontsnapping kon een kind van 6 nog zien aankomen,
Achteraf beoordeeld zullen zij het ook goed "gokken".quote:behalve de raadsheren van het Gerechtshof
Omdat er niets concreets was begrijp ik.quote:die zélfs nadat de Nationale Recherche aan de bel trok en wees op ontsnappingsplannen, nog geen reden zag om het verlof van die man in te trekken.
Jij oordeelt vanuit de wetenschap die je nu hebt. Dat is jouw fout.quote:Laat onverlet dat het Gerechtshof met deze beslissing heeft geblunderd. Ze zijn niet verplicht om die man op verlof te sturen ofzo.
Omdat je niet weet dat er een wezenlijk verschil is tussen beide regelingen.quote:Op maandag 21 september 2009 18:37 schreef isogram het volgende:
Dat kan nu ook al. Regelmatig leggen rechters voorwaardelijke straffen op. Dan geef je 'm bijvoorbeeld 5 jaar plus 10 jaar voorwaardelijk; ik zie het probleem niet.
Wat niet kan, kan niet. Ook later niet.quote:Wat terugvallen in oud gedrag betreft: dat is van latere zorg.
Nee, maar hij is wel verantwoordelijk voor het strooien met onwaarheden. Hetgeen hij doet als ik hem hoor praten over dit soort aangelegenheden. Recentelijk legde hij het nog af tegen Spong.quote:Eerdmans is er niet voor verantwoordelijk dat die Saban nu vrij rondloopt.
De beslissing over de tijdelijke onderbreking van de detentie is hoe dan ook een vorm van recht spreken.quote:Op maandag 21 september 2009 18:43 schreef isogram het volgende:
Het wordt saai, DS4, we vervallen in herhaling. Het ging hier niet om een vonnis, dus het is ook wat anders dan 'recht spreken' wat hier gedaan moest worden.
Dat gaat ZO enorm tegen het feit dat het OM in eerste instantie het ook een prima idee vond in... Zie je dat nu zelf ook niet?quote:Vooraf waren er al legio argumenten waarom dat geen verstandig idee was (profiel dader, staat van dienst, mogelijke vluchtpoging),
O nee? Vertel eens: hoe vaak doet men dit?quote:zelfs *tijdens* het verlof zijn signalen van de Nationale Recherche genegeerd. Die geven dergelijke signalen niet zomaar af.
Ho ho, jij sleept Eerdmans erbij en ik stel terecht aan de orde dat hij zijn comite op een enorm klunzige manier heeft gepresenteerd en dat er meteen weer LPF-achtige ruzie in de tent was. Bovendien vind ik het erg dom en goedkoop om over ontslag te beginnen.quote:Op maandag 21 september 2009 18:37 schreef isogram het volgende:
Als jij je nog steeds afvraagt of hier een foute inschatting is gemaakt, vind ik je inderdaad wereldvreemd. Verder viel me op dat je onmiddellijk op Eerdmans ging lopen inhakken. Eerdmans is er niet voor verantwoordelijk dat die Saban nu vrij rondloopt. Raadsheren die signalen en argumenten negeren wél.
En het OM heeft geen onderzoeksplicht. Het lijkt zo nu en dan wel of men gewoon maar wat doet bij het OM ebn later wel weer zien waar het schip strand.quote:113 Teletekst di 22 sep
OM had te weinig informatie over B.
` Het Openbaar Ministerie in Arnhem
wist niet dat de Turkse gedetineerde
Saban B. een ongewenste vreemdeling was
en ook niet dat hij vluchtgevaarlijk
was.Dat heeft een woordvoerder van het
OM aan de NOS laten weten.
Als het OM dat wel had geweten,had het
het gerechtshof in Arnhem mogelijk niet
geadviseerd om B. verlof te geven.Nu
kreeg B. toestemming om zijn vrouw en
kind te bezoeken en ging er vandoor.
B. zat een celstraf uit voor onder meer
vrouwenhandel en is zeer gewelddadig.
Minister Hirsch Ballin van Justitie
wordt morgen in de Tweede Kamer aan de
tand gevoeld over de zaak
Ditto, rechters mogen onafhankelijk zijn, maar volledig onverantwoordelijk is een heel ander verhaal.quote:Op maandag 21 september 2009 12:35 schreef isogram het volgende:
Vervolg op: Alarm om gevluchte Turkse topcrimineel
Dat topic was namelijk vol
[..]
Ik ben het voor DUIZEND procent met Eerdmans eens.
Wanneer ik in mijn werk dusdanig faal (ondanks waarschuwingen) dat het bedrijf ernstige schade oploopt of de samenleving in gevaar wordt gebracht, word ik op staande voet ontslagen.
Deze rechters zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van hun stupide beslissing. Dat rechtspraak onafhankelijk van politiek moet zijn, is belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat rechters onaantastbaar moeten zijn.
Ze hebben een domme inschattingsfout begaan, voor een rechter onontbeerlijk, met mogelijk fatale gevolgen voor de betrokkenenquote:Op dinsdag 22 september 2009 16:38 schreef EdvandeBerg het volgende:
Die rechters hebben inderdaad hele domme fouten begaan en moeten bestraft worden.
Ontslaan gaat een beetje ver, bevries hun salaris maar eens een paar jaar.
Hetgeen mij sterkt in mijn mening.quote:
Die lui maken aan de lopende band inschattingsfouten. As je ze allemaal zou ontslaan, blijft er geen rechter meer overquote:Op dinsdag 22 september 2009 17:45 schreef henkway het volgende:
[..]
Ze hebben een domme inschattingsfout begaan, voor een rechter onontbeerlijk, met mogelijk fatale gevolgen voor de betrokkenen
ik zeg ontslaan
Bron: nu.nlquote:Saban B. protesteert tegen publicatie huwelijksfoto
Uitgegeven: 22 september 2009 17:40
Laatst gewijzigd: 22 september 2009 17:40
AMSTERDAM - De gevluchte crimineel Saban B. houdt media die een in de gevangenis van hem gemaakte huwelijksfoto hebben gepubliceerd aansprakelijk voor schade daardoor.
© ANP
Dat maakten zijn advocaten Gerard Spong en Jan Hein van Dijk dinsdag bekend.
Het gaat B. om schade in zowel materieel als immaterieel opzicht. Zijn advocaten stellen zich te beraden op schadevergoedingsacties.
Volgens hen gaat het om een privéfoto van Saban B. en is elke publicatie ervan daarom onrechtmatig.
Bron: ruthhopkins.euquote:S. is er van overtuigd dat haar partner snel vrijkomt. Dan staat hun huwelijk niets meer in de weg. Op haar website kondigt ze de trouwplannen aan. Een foto van het stel staat pontificaal op de homepage van de site. S. en Saban staan innig verstrengeld op een strand in Turkije. Ze kijken lachend naar de fotograaf, zij in een roze jas, hij heeft zijn enorme gespierde en getatoeëerde armen om haar heen geslagen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |