Wat een verrassing, een gevaarlijke "top"crimineel die ontsnapt tijdens zijn verlof.quote:ARNHEM - Politie en justitie zijn een internationale klopjacht begonnen op de uiterst beruchte Turk Saban Baran (38). De extreem gewelddadige crimineel vluchtte nadat het gerechtshof in Arnhem hem onverwachts enkele dagen vrijaf gaf vanwege 'persoonlijke omstandigheden'.
Saban Baran is met de noorderzon verdwenen.
De crimineel is spil in een onderzoek naar ernstige mishandeling van vrouwen, die met een eigen 'brandmerk' achter de ramen werden gezet in diverse rosse buurten in ons land. Hij kreeg vorige week een paar dagen verlof om bij zijn vriendin te kunnen zijn.
Hij was samen met zijn broer onderwerp van een van de grootste vrouwenhandelzaken die ooit door de Nationale Recherche werd verricht. Justitie verzamelde sinds 2006 maar liefst twaalfhonderd dossiers tegen hem en vijftien medeverdachten, onder wie zijn even gewelddadige broer Hassan Baran.
De man werd vorige zomer bij de rechtbank in Almelo veroordeeld tot 7,5 jaar cel. De broers werden eerder in Duitsland gearresteerd toen zij in een Porsche Cayenne het land ontvluchtten. Zij hadden vernomen dat zij zouden worden gearresteerd.
De Turkse topcrimineel kwam vrij gedurende zijn hoger beroep, toen het gerechtshof in Arnhem medelijden toonde. Hij mocht enkele dagen vrijaf, onder voorwaarde dat hij zich dagelijks meldde bij de politie. Justitie tekende onmiddellijk bezwaar aan tegen deze verlofregeling, vanwege het uitzonderlijke vluchtgevaar. De topcrimineel verdween vrijwel onmiddellijk met de noorderzon.
Saban Baran kwam bij justitie in beeld na informatie dat hij met zijn broer een groot aantal jonge vrouwen dwong zich te prostitueren. De vrouwen kregen gedwongen borstvergrotingen, waarbij de operaties in België werden uitgevoerd. Ook werden zij gebrandmerkt met tatoeages, zodat iedereen wist dat zij bezit waren van de broers. Verder lieten ze gedwongen abortussen uitvoeren. Meer dan honderd jonge vrouwen werden het slachtoffer.
Justitie wilde Baran in hoger beroep tot een veel zwaardere straf veroordeeld zien te krijgen. Zij heeft de hulp ingeroepen van internationale opsporingsdiensten, om hem alsnog terug te vinden. Hoewel de Nationale Recherche verwacht dat hij na het bevel van het gerechtshof onmiddellijk het land heeft verlaten, sluit de dienst niet uit dat hij in Nederland is ondergedoken. De recherche heeft Europese arrestatiebevelen laten uitgaan, naar onder meer alle landen op de Balkan en Turkije
Ze hadden zijn verlof net zo goed vervroegde vrijlating zonder toestemming kunnen noemen ja.quote:Op woensdag 16 september 2009 08:24 schreef pisnicht het volgende:
Vrij vanwege persoonlijke omstandighedenVertel dat eens aan die slachtoffers.
quote:
Juist wel, als je een beetje contacten hebt valse id en beetje vermommen en voila binnen 3 uur ben je in Turkije.quote:Op woensdag 16 september 2009 08:48 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Volgens mij loopt zo'n kerel nog net niet vanuit de gevangenis rechtstreeks een luchtsluis van een vliegtuig in
Hoe kun je eigelijk medelijden hebben met zo'n monster?quote:De Turkse topcrimineel kwam vrij gedurende zijn hoger beroep, toen het gerechtshof in Arnhem medelijden toonde.
Turkije is iets verder vliegen, maar ik deel je mening.quote:Op woensdag 16 september 2009 08:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Juist wel, als je een beetje contacten hebt valse id en beetje vermommen en voila binnen 3 uur ben je in Turkije.
En vanwaar dequote:Op woensdag 16 september 2009 08:43 schreef Triggershot het volgende:
Die zijn ze kwijt.
Medelijden lijkt me niet iets wat de rechtbank zegt. Dat is typisch een interpretatie van de Telegraaf. De rechtbank toetst in principe alleen een aantal criteria aan een aantal voorwaarden en komt dan tot een conclusie.quote:Op woensdag 16 september 2009 08:53 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Hoe kun je eigelijk medelijden hebben met zo'n monster?
Goed werk toch?quote:Op woensdag 16 september 2009 08:54 schreef pisnicht het volgende:
[..]
En vanwaar de [ afbeelding ] ?
nee hoorquote:Op woensdag 16 september 2009 08:54 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Turkije is iets verder vliegen, maar ik deel je mening.
Uiteraard, maar het blijft een vreemde woordkeuze, zelfs voor de Telegraafquote:Op woensdag 16 september 2009 09:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Medelijden lijkt me niet iets wat de rechtbank zegt. Dat is typisch een interpretatie van de Telegraaf. De rechtbank toetst in principe alleen een aantal criteria aan een aantal voorwaarden en komt dan tot een conclusie.
In dit geval is de vraag wel hoe deugdelijk die toetsing was, maar zulke woorden zijn alleen om de berichtgeving wat tendentieuzer te maken.
Zie mijn criteria boven, dit zijn de criteria die gehanhaaft worden voor mensen die veroordeeld zijn, ik neem aan dat Rechters soortgelijke criteria opvoeren.quote:Op woensdag 16 september 2009 09:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Medelijden lijkt me niet iets wat de rechtbank zegt. Dat is typisch een interpretatie van de Telegraaf. De rechtbank toetst in principe alleen een aantal criteria aan een aantal voorwaarden en komt dan tot een conclusie.
In dit geval is de vraag wel hoe deugdelijk die toetsing was, maar zulke woorden zijn alleen om de berichtgeving wat tendentieuzer te maken.
Ik deed er rond de 4 uur over. Ligt er ook een beetje aan wáar in Turkije, maar goedquote:
Nee hoor, juist niet. Standaardriedeltje van ‘we hebben meer compassie met de dader dan met het slachtoffer’. ‘Geen medelijden voor criminelen’ of ‘softe linksen met hun medelijden’. Het is een standaardinsteek die direct een tendentieuze toon zet, en de Telegraaf is daar helemaal niet wars van.quote:Op woensdag 16 september 2009 09:02 schreef Dragorius het volgende:
Uiteraard, maar het blijft een vreemde woordkeuze, zelfs voor de Telegraaf
Op zich zal Justitie dat altijd zeggen natuurlijk. Justitie zal nooit echt staan te springen om verlof, dus dat je dat bezwaar hoort, dat is niet zo verwonderlijk.quote:Maar dat zo'n figuur op onbegeleid verlof mag, met enkel de restrictie dat ie zich elke dag moet melden terwijl in het bezwaar wordt aangegeven dat ie zeer vluchtgevaarlijk is...
Je kunt ook niet heel veel. Justitie heeft geen fouten gemaakt, en rechters zijn redelijk immuun. Die worden geacht onpartijdig te kunnen zijn, zodat je ze politiek niet zo gemakkelijk kunt aanpakken voor onwelgevallige uitspraken.quote:Maar dit waait toch wel weer over, helaas
Geitenwollensokken getrut.quote:Op woensdag 16 september 2009 08:53 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Hoe kun je eigelijk medelijden hebben met zo'n monster?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |