quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:32 schreef no1uknow het volgende:
Wat Afwazig zegt, gewoon doen, alleen wel op een voorzichtige manier.
Ik ben zelf eerst ook opgegroeid in een heel beschermend cultuurtje, totdat we naar een andere kerk gingen, die wat vrijer was. Met de combinatie van omgaan met niet-christenen, ben ik erg gegroeid in mijn maatschappelijk inzichtDaar vanaf gezien, ze zal ooit toch kennis moeten maken met de rest van de wereld.
quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:28 schreef Afwazig het volgende:
Gewoon doen TS. Je moet haar klaarstomen voor als ze later in de keiharde maatschappij moet meedraaien.
Tegen wie heb je het?quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:48 schreef no1uknow het volgende:
Oh ik kan je nu al vertellen, dat werkt niet. Je moet niet hun denkwijze proberen te veranderen, want als ze een beetje streng zijn opgevoed, kom je daar echt niet tussen.
Wat je wel moet doen is hun wereldbeeld verbreden.
Oh. Maar ik bedoelde ook niet dat hij haar van het geloof af moet zien te praten, maar meer een gesprek met wederzijds respect met als insteek elkaar te leren begrijpen. Als je iemand wel van je eigen levensvisie zou willen overtuigen neigt het mijns inziens al gauw naar 'denigreren'.quote:
...quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Ik vind het prima dat zij streng christelijk is
quote:om de fundamenten van haar christelijke religie flink aan te tasten.
In 2 halve regels mijn visie op d'66 samengevat en bevestigd.quote:ik een D66'er ben
Wat je nu zegt is inderdaad prima, maar in je post hiervoor had je het over de bijbel en zijn geloofwaardigheid, en daarover discusseren.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:53 schreef ehqo. het volgende:
[..]
Oh. Maar ik bedoelde ook niet dat hij haar van het geloof af moet zien te praten, maar meer een gesprek met wederzijds respect met als insteek elkaar te leren begrijpen. Als je iemand wel van je eigen levensvisie zou willen overtuigen neigt het mijns inziens al gauw naar 'denigreren'.
Als ze daar niet voor openstaat weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je jezelf verdere moeite besparen, als ze er wel voor openstaat heb je meteen een goed gesprek.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:56 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Wat je nu zegt is inderdaad prima, maar in je post hiervoor had je het over de bijbel en zijn geloofwaardigheid, en daarover discusseren.
Doe je dat, dan ga je praten over 1 van de belangrijkste dingen (het zijn er een paar) in het christendom. Voor christenen is de bijbel heel speciaal omdat dat Gods woord is. Als je daar aan komt bij strenge christenen dan kan je het wel schudden, als ze inderdaad niet openstaan voor andere of meerdere inzichten.
Laat ik het zo zeggen, als je van eindeloze discussies houd, en dan bedoel ik echt discussies zonder eind, veel plezier.quote:Op zaterdag 19 september 2009 10:02 schreef ehqo. het volgende:
[..]
Als ze daar niet voor openstaat weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je jezelf verdere moeite besparen, als ze er wel voor openstaat heb je meteen een goed gesprek.
Tenminste, dat hoop je dan, ik zou me er geloof ik niet zo snel aan wagen.
Waarom moet je dat doen? Dan ben je net zo irritant voor hun als jij die jahova's aan de deur vindtquote:Op zaterdag 19 september 2009 09:48 schreef no1uknow het volgende:
Oh ik kan je nu al vertellen, dat werkt niet. Je moet niet hun denkwijze proberen te veranderen, want als ze een beetje streng zijn opgevoed, kom je daar echt niet tussen.
Wat je wel moet doen is hun wereldbeeld verbreden.
dat is nog maar de vraag natuurlijk, misschien tast zij jouw fundatmenten wel aan en sta je binnenkort met haar in de kerk jullie eerste kind ter doop aan te biedenquote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26
Mijn klacht samenvattend: nu ben ik waarschijnlijk de eerste persoon die zij ontmoet die in staat is om de fundamenten van haar christelijke religie flink aan te tasten.
We levene in de realiteit en daar wensen we ook oplossingen te zoeken.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:50 schreef koningdavid het volgende:
Waarom ben je anti-religieus, of meer specifiek, anti-christelijk?
Sommige mensen halen heel veel voldoening uit hun geloof. Ik zie niet in wat daar op tegen is.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
We levene in de realiteit en daar wensen we ook oplossingen te zoeken.
Het Christendom heeft bij tijd en weile de nare eigenschap kostbare tijd te verspillen met het vervangen van menselijke logische beredenering door God wat zij zeggen dat Gods woord is.
Daar is ook niets op tegen. Sommige mensen zijn een lichtend voorbeeld voor anderen dankzij hun geloof.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:56 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Sommige mensen halen heel veel voldoening uit hun geloof. Ik zie niet in wat daar op tegen is.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:58 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Waar iets op tegen is dat relatief veel Christenen respect voor hun denkbeelden eisen terwijl ze met die zelfde denkbeelden (waarbij reeele argumentatie rucksichtlos wordt verworpen) andere mensen wensen te beperken.
The riddles of God are more satisfying than the solutions of man.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Het Christendom heeft bij tijd en weile de nare eigenschap kostbare tijd te verspillen met het vervangen van menselijke logische beredenatie door God wat zij zeggen dat Gods woord is.
Dat klopt, maar het christendom heeft bij tijd en weile ook de eigenschap de wetenschap een 'boost' te geven. Vergelijk de "christelijke" delen van de wereld eens met de niet-christelijke delen van de wereld.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Het Christendom heeft bij tijd en weile de nare eigenschap kostbare tijd te verspillen met het vervangen van menselijke logische beredenatie door God wat zij zeggen dat Gods woord is.
Ik las bijbalkringen!quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Bij mijn studie heb ik in de afgelopen week regelmatig contact gehad met een vrij streng christelijk meisje. Zij weet dat ik een D66'er ben, maar toch zoekt zij toenadering omdat ik, in tegenstelling tot vele medestudenten, mijzelf niet zwaar oppervlakkig profileer.
Ik vind het prima dat zij streng christelijk is (zij zat op een christelijke middelbare school waar elke dag drie of vier keer werd gebeden en is nu lid geworden van een christelijke studentenvereniging die strak georganiseerde bijbelkringen organiseert), maar het belemmert mij om vrij mijn gedachten te uiten over mijn maatschappijvisie/levensbeschouwing. Het staat volledig haaks op haar overtuiging, en wil daarom haar niet kwetsen door mijn gedachten uiteen te zetten (ben erg anti-religieus).
Veel autochtonen verwijten beleidsmakers en politieke bestuurders dat zij teveel rekening houden met de emotionele kwetsbaarheid van moslims (geen spotprenten van hun profeet bijvoorbeeld), maar ik zit in dezelfde situatie nu ik dat meisje niet wil aantasten in haar krankzinnige overtuiging in die Christelijke God.
Mijn klacht samenvattend: ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb het idee dat zij is opgegroeid in een zeer beschermde omgeving waar iedereen dezelfde maatschappij/levensbeschouwing deelde, en nu ben ik waarschijnlijk de eerste persoon die zij ontmoet die in staat is om de fundamenten van haar christelijke religie flink aan te tasten.
Ik wil slechts mijn verhaal kwijt. Verwacht geen reacties van mij.
De kerk als instituut heeft daar bij mijn weten weinig tot niets aan bijgedragen, buiten het elitaire element dan. De Kerk was dé multinational van vroeger tijden en zat dan ook op kapitalen waar men de hele toen bekende wereld mee had kunnen voeden.quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het christendom heeft bij tijd en weile ook de eigenschap de wetenschap een 'boost' te geven. Vergelijk de "christelijke" delen van de wereld eens met de niet-christelijke delen van de wereld.
Ik denk dat je je daarin vergist (daar hebben we het wel vaker over gehad geloof ikquote:Ik denk dat als mensen op school meer zouden leren over de gigantische impact die het christendom op onze cultuur/maatschappij heeft, ze het christendom meer zouden waarderen.
Hier stopte ik met lezen. Wat moet jij een opperdrol zijn irl...quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Zij weet dat ik een D66'er ben, maar toch zoekt zij toenadering omdat ik, in tegenstelling tot vele medestudenten, mijzelf niet zwaar oppervlakkig profileer.
quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:46 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Hier stopte ik met lezen. Wat moet jij een opperdrol zijn irl...
Je weet dat 1 in het kwadraat nog steeds 1 is?quote:
[..]
Nog zo een opperdrol...het feest is compleet...quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:55 schreef servus_universitas het volgende:
[..]Begrijp je überhaupt wat ze daarmee bedoelt? Nee hè?
quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:53 schreef Drinky het volgende:
Ik zou als ze slaapt haar penetreren met een dildo, word gezien als seks voor 't huwelijk en dan word ze uit dat christelijke gedoe gechopt
win-win situatie
[..]
Ik was even vergeten dat we in KLB zatenquote:
Waarom moet dat? Ik ken er genoeg die redelijk geïsoleerd blijven hangen in eigen kring en daar ook tevreden mee zijn.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:32 schreef no1uknow het volgende:
Daar vanaf gezien, ze zal ooit toch kennis moeten maken met de rest van de wereld.
Ik begreep het niet. Kun jij het misschien vertalen en uitleggen zodat ik een inhoudelijke reactie kan geven? Alvast bedankt!quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:55 schreef servus_universitas het volgende:
[..]Begrijp je überhaupt wat ze daarmee bedoelt? Nee hè?
Geef haar msn dan G. Ipv als een wijf te gaan lullen kan je der beter proberen te kieren.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Bij mijn studie heb ik in de afgelopen week regelmatig contact gehad met een vrij streng christelijk meisje. Zij weet dat ik een D66'er ben, maar toch zoekt zij toenadering omdat ik, in tegenstelling tot vele medestudenten, mijzelf niet zwaar oppervlakkig profileer.
Ik vind het prima dat zij streng christelijk is (zij zat op een christelijke middelbare school waar elke dag drie of vier keer werd gebeden en is nu lid geworden van een christelijke studentenvereniging die strak georganiseerde bijbelkringen organiseert), maar het belemmert mij om vrij mijn gedachten te uiten over mijn maatschappijvisie/levensbeschouwing. Het staat volledig haaks op haar overtuiging, en wil daarom haar niet kwetsen door mijn gedachten uiteen te zetten (ben erg anti-religieus).
Veel autochtonen verwijten beleidsmakers en politieke bestuurders dat zij teveel rekening houden met de emotionele kwetsbaarheid van moslims (geen spotprenten van hun profeet bijvoorbeeld), maar ik zit in dezelfde situatie nu ik dat meisje niet wil aantasten in haar krankzinnige overtuiging in die Christelijke God.
Mijn klacht samenvattend: ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb het idee dat zij is opgegroeid in een zeer beschermde omgeving waar iedereen dezelfde maatschappij/levensbeschouwing deelde, en nu ben ik waarschijnlijk de eerste persoon die zij ontmoet die in staat is om de fundamenten van haar christelijke religie flink aan te tasten.
Eenschquote:Op zaterdag 19 september 2009 09:28 schreef Afwazig het volgende:
Gewoon doen TS. Je moet haar klaarstomen voor als ze later in de keiharde maatschappij moet meedraaien.
quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:48 schreef Kali-Mist1 het volgende:
Stille wateren hebben diepe gronden, haal hem er gewoon eens uit en laat hem zien, wie weet....
Barst zij meteen uit in huilen als jouw mening haaks op die van haar staat? Ik kan me niet voorstellen dat deze mensen bij het minste geringste gelijk helemaal gek worden. Volgens mij overdrijf jijquote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Wellicht heeft ze behoorlijk respect voor je eerlijkheid, je ruggegraat en je oprechtheid.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Kijk, je kunt je mening uiten zonder perse kwetsend te zijn.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Aha, daar zit de pofadder in het gras.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Weet je zeker dat ze zo wankel in het geloof in God is?quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Ik verwacht nog meer van dit topic.quote:
Mja, je gaat dus respectvol om met een medemens, en daar voel je je rot onder.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |