quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:Bij mijn studie heb ik in de afgelopen week regelmatig contact gehad met een vrij streng christelijk meisje. Zij weet dat ik een D66'er ben, maar toch zoekt zij toenadering omdat ik, in tegenstelling tot vele medestudenten, mijzelf niet zwaar oppervlakkig profileer.
Wellicht heeft ze behoorlijk respect voor je eerlijkheid, je ruggegraat en je oprechtheid.
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:Ik vind het prima dat zij streng christelijk is (zij zat op een christelijke middelbare school waar elke dag drie of vier keer werd gebeden en is nu lid geworden van een christelijke studentenvereniging die strak georganiseerde bijbelkringen organiseert), maar het belemmert mij om vrij mijn gedachten te uiten over mijn maatschappijvisie/levensbeschouwing. Het staat volledig haaks op haar overtuiging, en wil daarom haar niet kwetsen door mijn gedachten uiteen te zetten (ben erg anti-religieus).
Kijk, je kunt je mening uiten zonder perse kwetsend te zijn.
Als ze dat niet begrijpt, dat je haar niet wil kwetsen, is het pech voor haar.
Maar ik zou wel eerlijk zijn in je mening.
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:Veel autochtonen verwijten beleidsmakers en politieke bestuurders dat zij teveel rekening houden met de emotionele kwetsbaarheid van moslims (geen spotprenten van hun profeet bijvoorbeeld), maar ik zit in dezelfde situatie nu ik dat meisje niet wil aantasten in haar krankzinnige overtuiging in die Christelijke God.
Aha, daar zit de pofadder in het gras.
Dat jij haar overtuiging in God krankzinnig vindt, betekent niet dat dat zo is.
Maar dan nog is het de vraag of je de wijze waarop ze overtuigd is krankzinnig vindt of dat je in het algemeen een overtuiging in God krankzinnig vindt.
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:Mijn klacht samenvattend: ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb het idee dat zij is opgegroeid in een zeer beschermde omgeving waar iedereen dezelfde maatschappij/levensbeschouwing deelde, en nu ben ik waarschijnlijk de eerste persoon die zij ontmoet die in staat is om de fundamenten van haar christelijke religie flink aan te tasten.
Ik wil slechts mijn verhaal kwijt. Verwacht geen reacties van mij.
Weet je zeker dat ze zo wankel in het geloof in God is?
Wat ik je wel aanraad om te doen is om niet haar geloof belachelijk te maken, maar met goed onderbouwde argumenten aan te komen waar je het niet mee eens bent in wat ze geloofd.
Spotten met andermans geloof zorgt voor weerstand en een rechtvaardiging van het aangevallen geloof en een vriendschap gaat er op den duur van stuk.
The taming and domestication of religion is one of the unceasing chores of civilization. - Christopher Hitchens