abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:13:40 #251
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_73528373
net weer 12km+ gelopen. Ging wederom niet hard, maar dat komt voor een groot deel door het tijdstip. Net voor etenstijd is je maag toch vrij leeg, op wedstrijddagen doe je dat toch anders (en maar goed ook). Verder was het wel weer lekker Was in t-shirt en korte broek, maar dat gaat denk toch niet heel lang meer duren voordat de korte broek voor een lange broek wordt ingeruild.

Verder ook de big spotters hill 3x opgegaan, waarvan 1x met de trap.

Goed voor de benen

En yavanna, naar mijn idee als je je hartslag zo hoog mogelijk houdt, haal je het maximale uit je work-out. Al is het echter enorm verschillend of je een duur- of een intervaltraining doet en ook hoelang je hier mee bezig bent. Tevens welkom in dit topic, dat we veel pr's van je mogen zien langskomen
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_73529092
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:13 schreef beertenderrr het volgende:
En yavanna, naar mijn idee als je je hartslag zo hoog mogelijk houdt, haal je het maximale uit je work-out. Al is het echter enorm verschillend of je een duur- of een intervaltraining doet en ook hoelang je hier mee bezig bent.
volgens mij is het helemaal niet goed om altijd helemaal tot het maximum te gaan, zeker niet als beginner. Alleen bij wedstrijden loop je op je max (althans, als je bezig bent met PR's en winnen en zo )

Om je conditie te verbeteren is interval training (of heuveltraining) wel de beste methode, maar daar heb je altijd pauzes tussen het lopen. Niet per se wandelen maar ook 'dribbelen' zoals ze dat noemen, heeeel rustig hardlopen totdat je hartslag weer gedaald is.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:13:14 #253
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_73534052
Ik heb vanavond de Late Avond Fakkelloop gelopen, 5k. Was een lustrumactiviteit van een wegatletiekvereniging hier in de buurt. Erg leuk, in het donker door een groot park met allemaal fakkels langs de kant. Ze hadden alleen wel wat last van de wind, dus er waren een flink aantal fakkels uitgewaaid, waardoor het op sommige stukken wel erg donker was. Verder wel heel erg sfeervol
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:12:00 #254
48695 Grollie
Run Forrest, Run!
pi_73537880
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:37 schreef computergirl het volgende:

[..]

volgens mij is het helemaal niet goed om altijd helemaal tot het maximum te gaan, zeker niet als beginner. Alleen bij wedstrijden loop je op je max (althans, als je bezig bent met PR's en winnen en zo )

Om je conditie te verbeteren is interval training (of heuveltraining) wel de beste methode, maar daar heb je altijd pauzes tussen het lopen. Niet per se wandelen maar ook 'dribbelen' zoals ze dat noemen, heeeel rustig hardlopen totdat je hartslag weer gedaald is.
Inderdaad, het is niet verstandig om in je voorbereiding altijd met een hoge hartslag te lopen. Duurvermogen (=lang aan 1 stuk kunnen lopen) krijg je juist door rustiger (70-80%) te lopen waarbij je hartslag dus ook lager is dan maximaal.
Meer snelheid train je door interval training, en dan is het belangrijk dat tijdens de rustmomenten de hartslag tot onder de 120 daalt!
Carpe Diem
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:15:37 #255
273135 Labjas
symbol of science
pi_73537983
Ik zei ook niet je maximale hartslag, maar lange tijd zo hoog mogelijk waarbij je je prettig voelt...

En inderdaad bij interval-training ga je elke 8 of 12 minuten o.i.d. langzamer lopen en daarna weer harder.
Dat is het beste voor snelle spieropbouw.
pi_73538322
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 14:37 schreef yavanna het volgende:
Nu ik vandaag 55 minuten ben wezen hardlopen en daarbij 8.45 km heb afgelegd ( voor mij heel behoorlijk en mijn record, so far ) 'durf' ik mij ook eens in dit topic te vertonen. Daarbij dan meteen een vraag, vandaag liep ik 55 minuten, maar met een korte stop tussendoor, bij de 30 minuten. Even afgezien van hoe het geestelijk voelt ( niet aan 1 stuk lopen ), in hoeverre maakt het lichamelijk uit wanneer je tussendoor kort stopt. Is dit negatief ( zo leert je lichaam 'nooit' doorlopen ) of is het, zoals ik eens las, helemaal niet verkeerd om je lichaam tussendoor een korte 'bijkom' pauze te geven? Iemand die hier meer over weet?
Zover ik weet ik het niet verkeerd om tussendoor af en toe eens wat te wandelen. Zelfs doe ik dat ook wel eens in een lange duurloop. Om even wat te drinken of te eten of gewoon eens ergens naar te kijken.
Ik zou ook zonder pauze kunnen, maar vind het wel even een fijne onderbreking.
Als je langer loopt zul je merken dat je die pauzes niet zo nodig meer hebt. Voor het trainingseffect maakt een korte wandelpauze niet zo veel uit.
pi_73541704
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:15 schreef Labjas het volgende:
Ik zei ook niet je maximale hartslag, maar lange tijd zo hoog mogelijk waarbij je je prettig voelt...
Ben ik het ook niet mee eens . Duurloop training is juist op zo'n laag mogelijke hartslag lopen

Interval training is niet bedoeld voor spieropbouw, maar voor verbetering van je conditie
pi_73541794
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:16 schreef yavanna het volgende:
Met stoppen bedoel ik niet stilstaan, maar inderdaad (door)wandelen en strekken of iets. De hartslag zal dan ongetwijfeld lager zijn dan met hardlopen. Waarom gaat het erom je hartslag zo hoog mogelijk te houden? vroeg de leek

Als ik 'echt niet meer kan' zal even wat wandelen sowieso wel beter zijn dan koste wat het kost door blijven rennen, maar ik vraag mij dus af of het anders niet ''beter' is om niet te wandelen tussendoor.
Ik zou trouwens niet tussendoor strekken. Kun je beter alleen aan het einde doen. Sommige strekken ook van te voren, maar ook daar is wat commentaar op.

> dyna18, wat is te hoog gegrepen?
7km aan een stuk hardlopen.

Op dit moment loop ik 5km met 3x een pauze (wandelen). Doel is om in de toekomst wel 30min aan een stuk te kunnen hardlopen.
pi_73541811
Trouwens vraagje. Heet 5km in een rustig tempo lopen met 3x een pauze ook een duurtraining? Of is dat toch meer een interval?
pi_73542114
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:05 schreef dyna18 het volgende:
Trouwens vraagje. Heet 5km in een rustig tempo lopen met 3x een pauze ook een duurtraining? Of is dat toch meer een interval?

Hier vond ik uitleg over interval, duurloop en temporuns.
quote:
Rustige trainingen

Toptrainers en wetenschappers zijn van mening dat atleten tachtig tot negentig procent van hun wekelijkse trainingen rustig zouden moeten uitvoeren (dat geldt ook voor uw lange duurlopen, die u in hetzelfde tempo kunt lopen).
Deze rustige training is goed voor uw aërobe vermogen, uw spierstelsel en het maakt uw botten sterker. Daarnaast helpen ze u meer calorieën te verbranden en te herstellen van een zware training.

Tempotrainingen

Deze trainingen helpen u efficiënter te lopen en brengen u in vorm. Ze worden vaak omschreven als een 'snelle maar gecontroleerde' trainingsvorm, en ze zijn een goede voorbereiding voor wedstrijden van 10.000 meter tot en met de marathon. Deze tempotrainingen worden meestal in twee categorieën ingedeeld: tempolopen van drie tot tien kilometer, of lange intervallen met korte rustpauzes.
Hier is een voorbeeld van zo'n intervaltraining: viermaal twee kilometer met een rustpauze van twee minuten rustig joggen.
Doe deze trainingsvorm niet vaker dan een keer in de week. Snelheidstrainingen mogen niet meer dan tien tot vijftien procent van uw totale training uitmaken.

Anaërobe trainingen

Anaëroob trainen is trainen met zuurstofschuld. Het voornaamste effect van anaërobe trainingen is dat u in wedstrijdvorm komt. U loopt met zuurstofschuld wanneer u harde tempo's of intervallen traint. In de trainingscyclus worden anaërobe trainingen bij voorkeur afgewerkt in de laatste voorbereidingsfase op een 5000-meterwedstrijd of een halve marathon. Grofweg overschrijdt u de anaërobe drempel (van aërobe naar anaërobe training), wanneer u tijdens het lopen niet meer kunt converseren zonder naar adem te snakken.
Een voorbeeld van een anaërobe training: zesmaal 800 meter in een tempo waarin u verzuurt en zuurstofschuld opbouwt. Om te herstellen kunt u - tussen de herhalingen door - minstens vier tot zes minuten joggen.
Deze zware trainingsvorm kunt u beter niet meer dan een keer per week toepassen. Anders gezegd: deze mag niet meer dan zes tot tien procent van uw
totale training uitmaken.

Snelheidstrainingen

Deze trainingen helpen u in vorm te komen en maken u uiteraard sneller. Dit zijn vaak ook intervaltrainingen gemaakt om u voor te bereiden op wedstrijden van 800 meter tot 5000 meter.
Hier is een voorbeeld van een goede snelheidstraining: achtmaal 400 meter in uw snelheidstempo, met drie tot vier minuten jogging als herstelpauze.
Doe deze trainingsvorm niet meer dan een keer in de week. Snelheidstraining mag niet meer dan vier tot acht procent uitmaken van uw totale training.

Lange duurlopen

Zij vormen de basis voor ieder marathontrainingsprogramma. Lange duurlopen zijn niet alleen de basis voor een puike conditie, maar versterken tevens het vertrouwen in uw eigen kunnen, vergroten uw discipline en zorgen voor een goede vetverbranding. Zelfs als u niet in training bent voor een marathon, is het toch aan te bevelen om minstens een lange duurloop in de week in uw trainingsprogramma op te nemen.
U kunt deze duurlopen het beste in een ontspannen tempo lopen. Langzamer is beter dan sneller in dit geval! Uw lange duurloop kan een langzame training zijn, zodat u de spieren spaart voor andere dagen waarop u misschien tempolopen of snelheidstrainingen gepland heeft. Er zijn vele theorieën over hoe snel of langzaam u een duurloop zou moeten lopen, maar belangrijk is vooral dat u de afstand langzaam uitbouwt en uw lichaam laat wennen aan een training van drie, vier of misschien wel vijf uur.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:18:09 #261
19242 yavanna
Results may vary.
pi_73546736
Interessante reactie's op mijn vraag. Ik ben weer een stuk wijzer geworden.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
pi_73552801
16.5 km.
Ging bagger
pi_73553475
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:12 schreef Grollie het volgende:
Duurvermogen (=lang aan 1 stuk kunnen lopen) krijg je juist door rustiger (70-80%) te lopen waarbij je hartslag dus ook lager is dan maximaal.
Een andere interessante visie gaat er vanuit dat je zou moeten trainen om de snelheid die je 20 minuten vol kunt zo hoog mogelijk te krijgen. Het idee erachter is dat je op 70% van je max langer door kunt lopen als op 80% van je max, als je dus de max verhoogt dan haal je een hogere snelheid in je duurlopen.

Er zit wel wat in. Twee maanden terug heb ik na een jaar niets doen even 110km meegefietst en dat was een makkie. Reden daarvan was dat de snelheid verder onder m'n max lag.

Wat waarheid is weet ik niet, eerlijk gezegd kan het me ook geen reet schelen. Ik heb een hekel aan intervaltrainingen en bij een duurloop van langer dan een uur kwam ik mentaal ook goed tot rust. Dan kan ik wel heel blij gaan intervallen maar het blijft een hobby die ik zo fanatiek mogelijk wil beoefenen zonder er het plezier in te verliezen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_73572304
Ik lees net een verslag van de bosloop die hier vanochtend werd gehouden:

"Er was een heus startvak voor de wedstrijdlopers gemaakt, maar omdat iedereen te bescheiden was om er in te gaan staan werd dit vak verwijderd"

zondag 11 oktober 2009 @ 13:45:06 #265
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_73572988
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 18:32 schreef FJD het volgende:

Wat waarheid is weet ik niet, eerlijk gezegd kan het me ook geen reet schelen. Ik heb een hekel aan intervaltrainingen en bij een duurloop van langer dan een uur kwam ik mentaal ook goed tot rust. Dan kan ik wel heel blij gaan intervallen maar het blijft een hobby die ik zo fanatiek mogelijk wil beoefenen zonder er het plezier in te verliezen.
Dit heb ik dus ook, ik loop voor mijn plezier, en als ik meer/harder/beter/anders ga trainen dan nu heb ik er minder plezier in (heb ik gemerkt bij de vorige keren dat ik het geprobeerd heb) dus ik loop wanneer ik zin heb, en hoe ver ik zin heb.

Vast niet goed voor me, maar zo vind ik het wel het prettigst
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
pi_73572996
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik lees net een verslag van de bosloop die hier vanochtend werd gehouden:

"Er was een heus startvak voor de wedstrijdlopers gemaakt, maar omdat iedereen te bescheiden was om er in te gaan staan werd dit vak verwijderd"

zondag 11 oktober 2009 @ 13:50:06 #267
4177 Jojogirl
pi_73573175
pi_73573334
En toch waren er wel degelijk snelle lui bij. De winnaar finishte in 34 nogwat, en het parcours was best pittig. Dan mag je van mij met recht in het wedstrijdlopersvak gaan staan hoor!
Ik kwam in iets van 54 en een halve minuut over de streep, en omdat ik onderweg het gevoel had dat ik heel snel ging viel dat ietwat tegen, maar hey, ik weet dat ik zo hard ging als ik kon en dan ben ik tevreden.

Volgende week m'n zusje supporteren die haar eerste halve marathon gaat doen in Amsterdam. Ze is er nu naartoe om het parcours alvast een keertje te fietsen .
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:05:05 #269
4177 Jojogirl
pi_73573672
10k Shady? Dan is 34 minuten best wedstrijdvakwaardig ja
pi_73573861
10 ja. En er waren genoeg wedstrijdvakwaardige lopers, want er zijn sowieso twaalf mensen onder de 40 min gefinisht. Het heeft wel iets schattigs dat niemand daar ging staan. Dat vind ik ook het leuke aan die kleine regionale bosloopjes, het heeft allemaal zo iets gemoedelijks.

Een paar jaar terug zijn we bij diezelfde loop drie keer omgedraaid in het startvak, omdat het niemand duidelijk was welke kant we na het startschot op zouden moeten gaan lopen .

[edit]Ik blijk er 54:40 over te hebben gedaan, en aangezien ik daarmee 18e vrouw was van de 56 hoor je mij niet meer klagen. Het was vast gewoon een Heel Zwaar Parcours

[ Bericht 10% gewijzigd door ShadyLane op 11-10-2009 14:19:52 ]
pi_73576255
Goed gedaan allemaal.
Hoe lang lopen jullie al? En na hoeveel tijd heb je je eerste evenement meegedaan?
pi_73576504
Ik heb eigenlijk altijd gelopen, was in m'n jeugd lid van een atletiekvereniging, daarna heeft het even stilgelegen maar nu ben ik alweer zo'n 15 jaar bezig, met wisselende intensiteit

Je kunt een half jaar ofzo nadat je begonnen bent je eerste trimloop wel doen. Een collega van me had laatst haar eerste wedstrijd, over 6 km, en die was toen ongeveer een half jaar bezig. Andere collega's deden als eerste wedstrijd de Marikenloop (5 km) en dat was dan in de meeste gevallen ook na een maand of zes trainen. Hoe lang ben je nu bezig, hoe vaak in de week en train je alleen of bij een groep?
  zondag 11 oktober 2009 @ 16:14:43 #273
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_73577939
goed gedaan shady Volgende keer gewoon in je 1tje in dat startvak gaan staan dan Helemaal leuk als je op je startnummer je naam neer kan zetten, dan ben je helemaal de held als je er Lornah of Kiplagat opzet, durft helemaal niemand naast je te staan

Ik ben net terug van mn rondje die ik eergister ook liep (zie post met de berg ) Ging beter dan toen, nu zelfs 4x de berg opgegaan en 2x met de trap. Mn longen en bovenbenen vinden het niet leuk, dus ik des de meer, kom maar op met die 7 heuvels Verder ook toen ik net van start was, kreeg ik een enorme plensbui over me heen Heb uiteindelijk mn shirt uitgedaan en die eerst helemaal uitgewrongen voordat ik weer verder ben gegaan, wil niet onderkoeld raken. Het gekke is eigenlijk dat ik het constant warm heb gehad, ondanks mn shirt toch wel nat bleef. Binnenkort ga ik dit rondje maar 3x lopen, het is echt enorm lekker

Trouwens, wat voor muziek luisteren jullie tijdens het lopen (als jullie muziek luisteren)? Ik heb zelf de laatste tijd een rpm cd aanstaan of een liveset van laidback luke. Vooral die laatste is erg fijn voor de lange afstanden, 1:07:00 opzwepende muziek zonder dat het geestdodende hardstyle is. Ik heb em voor jullie geupload, wie weet vinden jullie het wat klikkerdeklik (92,47mb)

@dyna18: Ik ben net een jaartje bezig, ben begonnen in Oostenrijk tijdens de vakantie en sindsdien verslaafd. Mijn eerste evenement was 1 a 2 maanden later, maar had er niet echt op voorbereid (was tenslotte op vakantie ) ondanks dat, was de tijd best aardig. Het was echter wel een 8,5km wedstrijd, dus daar heb je in principe ook niet heel veel training voor nodig om die uit te lopen. Hoelang ben je zelf al bezig eigenlijk? En al evenementen meegelopen? Voor zo ver ik kan herinneren heb ik geen uitslagen nog van je gezien in de topics hier
pi_73578717
Ik luister vooral naar house / trance muziek tijdens het lopen. Vooral als er een lekkere duidelijk beat inzit en een lekkere positieve melodie heeft. Dat geeft je net even een duwtje mee zeg maar.

Ik loop nu 3 maanden en ben zeg maar helemaal vanaf 0 begonnen. Motivatie om te gaan hardlopen is vooral om meer gezond te worden en 5kg af te vallen. Het hardlopen doe ik met de podcasts van Evy. Ik post dan ook meer in het zustertopic Hardloopschema op je mp3-speler - #18 . Ik loop verder alleen en in de stad (verschillende routes). Dit doe ik 2 a 3 keer per week, afhankelijk van hoe vol mijn agenda is.
Ik ben dus echt nog een beginner. Doel is om straks aan een stuk door 30min te kunnen lopen.

Vanmiddag heb ik ook gelopen (ondanks de regen). Ik kopieer even mijn post die ik in dat topic gemaakt heb:

Vandaag Evy 20 gelopen. Dat is op zich al een pittige les (4 x 8 min) die een flink stuk meer van je vraagt dan de voorgaande lessen. Nu heb ik mij echter ook nog op de route verkeken waardoor ik een flink stuk langer heb gelopen. Om precies te zijn 6 x 8 min. Maar dat wist ik wel vol te houden, dus daar ben ik wel trots op. Ook als je naar mijn hartslag kijkt bleef de inspanning op een mooi constant niveau. Uiteindelijk heb ik zo een vol uur lang en 7,3 km in afstand gelopen. Verder en langer dan mij ooit gelukt is.

pi_73578992
Kijk eens aan! Ik zie mogelijkheden voor een eerste 5km-wedstrijd!
Ziet eruit alsof je goed bezig bent. Schrijf je maar alvast in voor een paar leuke 10km-loopjes in het voorjaar .
pi_73579835
@beertenderrr ik heb het even beluisterd, maar om mijn eerlijke mening te geven. Wat een takke herrie zeg
Wel goed dat er een beat in zit. Zelf zoek ik het iets meer in de trance hoek met wat meer melodie naast de beat.

Ik voel trouwens wel behoorlijk mijn benen van deze training. Mijn lichaam geeft echt aan dat ik nu wel een paar dagen herstel kan gebruiken.

Heb je nog aanraders voor loopjes in Utrecht die eraan komen?
Via http://www.hardloopkalender.nl/ zie ik een aantal locale evenementen staan in de buurt. Misschien wel leuk om met zoiets kleins te beginnen.
Maar eerst wil ik dat half uur aan een stuk lopen kunnen volhouden.

[ Bericht 10% gewijzigd door dyna18 op 11-10-2009 17:24:53 ]
pi_73580965
En hoe is het de FOK! deelnemers van de 4-mijl vergaan?

pi_73581223
Luister eigenlijk nooit meer muziek tijdens het lopen. Word er altijd zo door afgeleid, hoewel dat juist voor de meeste mensen het doel is Toen ik het nog wel eens deed, was het meestal geestdodende hardstyle (Qlimax livesetjes ofzo). Laatste keer dat ik met muziek liep heb ik het nummer Pendulum - Propane nightmares op repeat gezet. Ik was namelijk mijn horloge vergeten en op deze manier kon ik aan het aantal herhalingen bepalen hoe lang ik had gelopen
Dus toch .
pi_73581390
Max hartslag van nog geen 170 damn, ik zit altijd rond de 190 en als het echt hard gaat rond de 195
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_73581503
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 18:15 schreef FJD het volgende:
Max hartslag van nog geen 170 damn, ik zit altijd rond de 190 en als het echt hard gaat rond de 195
Ik ga dan ook niet hard
pi_73582065
Met hardlopen zit ik altijd tegen de 180bpm aan. Of ik nou 14km/u of 10km/u loop. Wil wel zo zijn, dat ik bij 14km/u aanzienlijk sneller moe ben
Vorig jaar begonnen met hardlopen. Kon eerst nog geen 3km achter elkaar doen. Na 2.5 maand mijn eerste wedstrijd wat meteen een marathon was... Ik loop verder niet echt snel ofzo en ben er ook niet voor aangelegd, maar ben van de uitdagingen.
Na die marathon alleen nog de zevenheuvelen gedaan en sinds 3/4 maanden weer aan het hardlopen. Weer ter voorbereiding van marathons. Denk dat ik het nu ga proberen vol te houden.

Vandaag wel takkeweer in Eindhoven zeg. 2x een plensbui op me kop. En laatste keer was 3km voor de finish, dus rilde ook helemaal.
Ging verder ook niet heel erg goed. Vanaf begin eigenlijk al last van me knie, alsof de spieren het niet ondersteunden. Ging er ook bijna doorheen. Hele weg eigenlijk wel mee te kampen gehad, toch op schema van 4 plat. Alleen toen sloeg na 28km het semi-noodlot alsnog toe. Ging ineens verrekte pijn doen die knie, alsof het gewrichtsvloeistof weg is...
Uiteindelijk in 4.32.15 gefinished...
Was wel mooi, Stratumseind met al die supporters!
Geboren als schaap, uitgegroeid tot leider.
  zondag 11 oktober 2009 @ 20:51:36 #282
48695 Grollie
Run Forrest, Run!
pi_73587569
Heb de 4mijl van Groningen er weer opzitten dit jaar!

Was van plan onder de 24:00 te duiken, is helaas niet gelukt en ben op 24:12 blijven steken.
Evengoed een PR, 24 sec. sneller dan vorig jaar. Wordt steeds lastiger om sneller te lopen, lol.

Weer viel achteraf 100% mee, ik heb het droog gehouden (startte in het wedstrijdvak dus was vroeg weg). De wind viel eigenlijk ook wel mee, helaas niet in de rug maar weinig last van gehad.

Was wel weer super dat er zoveel mensen aan de kant stonden, ondanks de voorspellingen voor regen en wind.
Carpe Diem
  zondag 11 oktober 2009 @ 21:45:09 #283
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_73590982
Zojuist ingeschreven voor de 7Heuvelenloop!
Ben benieuwd...moet maar in de duinen gaan trainen om wat stijgen en dalen in de benen te krijgen ofzo...
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
  zondag 11 oktober 2009 @ 22:22:48 #284
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_73593549
ok dan wat voor streeftijd?

* beertenderrr zit overigens te twijfelen om zich in te schrijven voor de marathon van Wenen, aangezien ik niet in Londen mee mag doen Iemand ervaring of verhalen over deze marathon?

Ow voor ik het vergeet, zullen we deze OP aanhouden of weer terug naar de originele van het vorige topique?
pi_73593802
Ik heb vandaag mee gedaan aan de 4mijl bedrijvenlloop.

Het lopen ging niet zo. Ter wel ik een goede loper bent 2 keer in de week trainen. Ik kreeg na 3 km kramp in mij borst. Waardoor ik gas moest terug geven en op sommige stukken moest lopen omdat het niet ging.
Voirge jaar ging het beter toen liep ik een tijd van 31:52 en nu 34:01 ik ging voor om mij tijd te verbeteren.

Het is erg jammer maar helaas.
pi_73603174
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 18:32 schreef FJD het volgende:

[..]

Een andere interessante visie gaat er vanuit dat je zou moeten trainen om de snelheid die je 20 minuten vol kunt zo hoog mogelijk te krijgen. Het idee erachter is dat je op 70% van je max langer door kunt lopen als op 80% van je max, als je dus de max verhoogt dan haal je een hogere snelheid in je duurlopen.

Er zit wel wat in. Twee maanden terug heb ik na een jaar niets doen even 110km meegefietst en dat was een makkie. Reden daarvan was dat de snelheid verder onder m'n max lag.

Twintig minuten vol lopen is erg belastend en dat kun je dan ook niet te vaak doen. Ik geloof wel dat je door regelmatig op je max te lopen sneller zal worden, maar dan afgewisseld met rustige duurlopen.
Ik heb ook een tijdje veel interval gedaan, maar ik werd het zat. Want het is als jij zegt, het is een hobby en ik moet er wel plezier in houden. Nu loop ik zo'n 4-5x in de week. Wel met interval maar ook met voldoende rustige duurlopen.
Eergisteren nog 15,2 km en heel lekker gelopen.
pi_73607127
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 18:15 schreef FJD het volgende:
Same here. Ik kan mijn hartslag ook niet omlaag krijgen. Zelfs toen ik nog een goede conditie had.

Ik weet nog dat ik in het jaar dat ik op de middelbare school 15 piepjes had op de piepjestest en 4,1km op de coopertest ik een sportschool binnenliep en een test moest doen op de hometrainer om mijn conditie 'te bepalen'.. Kwam eruit dat ik op trap 1 al op 160 slagen per minuut zat en dat was te hoog. Dus moest ik van die man conditie opbouwen . Terwijl ik hem toen liet zien ook op de hoogste trap makkelijk vol te houden zei hij. 'Maar dat kan niet'.
Inmiddels weinig zin in sporten door astma dat steeds meer de kop begon op te steken.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  maandag 12 oktober 2009 @ 15:00:47 #288
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_73611390
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 12:53 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Same here. Ik kan mijn hartslag ook niet omlaag krijgen. Zelfs toen ik nog een goede conditie had.

Ik weet nog dat ik in het jaar dat ik op de middelbare school 15 piepjes had op de piepjestest en 4,1km op de coopertest ik een sportschool binnenliep en een test moest doen op de hometrainer om mijn conditie 'te bepalen'.. Kwam eruit dat ik op trap 1 al op 160 slagen per minuut zat en dat was te hoog. Dus moest ik van die man conditie opbouwen . Terwijl ik hem toen liet zien ook op de hoogste trap makkelijk vol te houden zei hij. 'Maar dat kan niet'.
Inmiddels weinig zin in sporten door astma dat steeds meer de kop begon op te steken.
Ben jij nooit gevraagd om naar Kenia te gaan voor hoogtestage met dat soort tijden op een coopertest Je rent dan 20,5km/h! Ter vergelijking, het wereldrecord op de 5km van Kenenisa Bekele is 12:37.37 met 23.8 km/h gemiddeld. Als je 15 bent en dat soort tijden loopt, heb je potentie
pi_73612344
Lijkt me nogal ver inderdaad.

Want het junioren record op de 5 kilometer is 14 minuten (en 3 seconden) van Koen Raymaekers en die zou ongeveer 11:30 gelopen hebben dan over 4.1 kilometer (als je dat terug rekent). En dat deed hij toen hij 19 was...

Oftewel als je 4.1 kilometer op de coopertest loopt op de middelbare school dan zou je tot de top van de Nederlandse atletiek behoren en nationale records benaderd hebben zo'n beetje...en dat met astma.
Jack does it in real time...
  maandag 12 oktober 2009 @ 16:07:09 #290
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73613683
Ik ga toch maar eens voor een second opinion naar Runnersworld, want ik blijf last houden van mijn knieën en bovenkant van mijn onderbenen (aan de voorkant). Ik heb ooit in een andere zaak al eens een filmpje laten maken van mijn looptechniek en daaruit bleek dat ik proneerde. Daar heb ik dus speciale schoenen voor gekocht, maar ik krijg toch last.

Voordat ik voor de tweede check ga, even een vraagje aan jullie: in het dagelijks leven wandel ik gewoon rond met een looptechniek waarbij ik proneer. Als ik nu ga rennen (met m'n andere schoenen) dan wordt de stand van mijn voet (en dus ook mijn been) veranderd om te corrigeren voor proneren. Dit is in feite een onnatuurlijke houding voor mij. Kan het niet zo zijn dat dit JUIST de oorzaak is van mijn zere knieën? Mijn knieën krijgen dan in een stand die ze niet gewend zijn ineens hele zware klappen te verduren. Is dat wel goed?

Ik heb er helemaal geen verstand van (dat blijkt waarschijnlijk wel uit mijn vraag), maar ik ben erg benieuwd.

-edit-

Overigens heb ik tijdens het lopen GEEN last. Het treedt pas de volgende dag op en houdt 2 tot 3 dagen aan waarna het ietsjes minder wordt, maar niet echt verdwijnt. Het blijft zeurderig op de achtergrond aanwezig. Ik heb dan geen last tijdens het (trap)lopen, maar gewoon heel af en toe als ik zit, opsta, of in bed lig.

[ Bericht 7% gewijzigd door yozd op 12-10-2009 16:12:18 ]
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  maandag 12 oktober 2009 @ 17:01:04 #291
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_73615545
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 22:22 schreef beertenderrr het volgende:
ok dan wat voor streeftijd?

* beertenderrr zit overigens te twijfelen om zich in te schrijven voor de marathon van Wenen, aangezien ik niet in Londen mee mag doen Iemand ervaring of verhalen over deze marathon?

Ow voor ik het vergeet, zullen we deze OP aanhouden of weer terug naar de originele van het vorige topique?
Ik heb geen idee wat me te wachten staat en heb voorzichtig 1.25 ingevuld...D-t-D viel me erg tegen en 7H is nog met heuvels (duh) ook...
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
pi_73615805
Hai, ik kom er ook even bij! Ik ben iets meer dan een maand geleden begonnen met hardlopen maar toen ben ik een beetje te enthousiast begonnen en kon ik na twee weken nauwelijks meer op mijn been staan. Dus dat heb ik een tijdje laten herstellen en nu wil ik weer beginnen. En me dit keer echt aan een schema houden, dus ik ga zo maar een kijken op de site van asics want die hadden wel goede toch?
  maandag 12 oktober 2009 @ 18:16:58 #293
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_73617829
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 17:01 schreef ForrestX het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat me te wachten staat en heb voorzichtig 1.25 ingevuld...D-t-D viel me erg tegen en 7H is nog met heuvels (duh) ook...
Voor zover ik weet was jij altijd wel sneller dan dat ik liep, dus ga niet raar kijken als je makkelijk 1:05:00 haalt Ik heb vorig jaar ook 1:07:31 gelopen namelijk.

Verder net 11,4km gelopen in 52:56 minuten. Gewoon met 12,9 km/h niet verwacht dat ik zo hard liep, helemaal omdat ik ook nog gelopen had. Dit wordt wat zondag overigens, wie lopen er nog meer in Amsterdam? Ik heb me opgegeven voor de halve marathon

Ow en Bob, welkom wat is jouw doel om te lopen, heb je specifieke tijden die je wilt halen, aan evenementen meedoen o.i.d.? Ik zag overigens in je fobo dat je niet echt in de buurt woonde
pi_73633343
Hier nog een link voor het nieuwe topic.
www.afstandmeten.nl

Erg handig om vooraf een route uit te stippelen (of achteraf te meten).
pi_73634103
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 15:30 schreef DeeBee het volgende:
Lijkt me nogal ver inderdaad.

Want het junioren record op de 5 kilometer is 14 minuten (en 3 seconden) van Koen Raymaekers en die zou ongeveer 11:30 gelopen hebben dan over 4.1 kilometer (als je dat terug rekent). En dat deed hij toen hij 19 was...

Oftewel als je 4.1 kilometer op de coopertest loopt op de middelbare school dan zou je tot de top van de Nederlandse atletiek behoren en nationale records benaderd hebben zo'n beetje...en dat met astma.
Van de astma had ik destijds weinig last bij duurloop. Althans ik had dagen dat ik er helemaal geen last van had en kon doorlopen als een gek. tenzij ik begon te sprinten, dan kwam het niet goed. Tegenwoordig tsja is het ruk. Ik ben niet snel moe ofzo. maar gewoon pijn op mijn borst.
Toen ik dat liep was ik 16 of 17 trouwens. Zat in 5 vwo en had eerst havo gedaan. ik was er goed in, en ook met voetbalwedstrijden was ik nooit echt moe van het lopen. ik had meer spierpijn rondom m'n buik.

Ik wil wel weer beginnen met rennen, maar ben gewoon fucking bang geworden van de pijn die ik kan krijgen. Ik weet als ik mijn longproblemen weg kan doen ik zeker wel wat kan. Maar echt, het voelt gewoon alsof je zo neer kan vallen als het eenmaal verkeerd gaat in die longen .

Maar 't kan natuurlijk ook dat destijds op school de pilonnen een tikje verkeerd lagen en dat het ipv 4,1 3,8 was. Ik zeg maar wat. 4,1 is opgeschreven door de leraar. Iig is bij voetbal 3,2 gemeten in 10 mins in volgens mij hetzelfde jaar. En daar zijn de afstanden rondom het veld gewoon stabiel door de hekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Glijdt_licht op 13-10-2009 00:09:08 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:15:13 #296
48695 Grollie
Run Forrest, Run!
pi_73648856
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:37 schreef dyna18 het volgende:
www.afstandmeten.nl

Erg handig om vooraf een route uit te stippelen (of achteraf te meten).
Dan weet ik er nog wel 1 voor het nieuwe topic:

www.looptijden.nl

Kun je mooi je eigen statistieken online bijhouden
Carpe Diem
pi_73650399
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:37 schreef dyna18 het volgende:
www.afstandmeten.nl
Deze link staat er al wel, maar niet erg duidelijk:
quote:
En nog een site, op de 'googlemaps' methode, gebruiksvriendelijk en erg handig!
De blessure aanwijzer in de op, is dat wat?
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:51:53 #298
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_73652060
blessure aanwijzer kan idd geen kwaad, er is hier altijd wel iemand met een blessure iig. En ook looptijden.nl is een aanrader gebruik het zelf ook. We kunnen daar als jullie het leuk vinden ook fok! challenges aanmaken
pi_73656740
Leuk idee doe ik wel aan mee!
pi_73656895
Ik stond zondag tijdens de 4 mijl versteld hoeveel hardlopers nog roken.
Ik zag aardig wat mensen voor en na de 4 mijl snel ff roken. Ik snap dat niet hardlopen en dan blijven roken. Als hun stoppen zullen ze beter gaan lopen. Het lijkt mij ook dat hun sneller buiten adem zijn.

Hardlopen en roken 2 hele domme combinatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')