abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73522415
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:39 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Niet zoveel bedrijven die op zaterdag of zondag een brief posten toch?
Owja... maandag komt er eigenlijk helemaal geen post!!!! (maar wel misschien email), dan uhh dinsdag nadat de post geweest is.
pi_73522459
Spannend Rooligan, ook hier duim ik voor je.
BlaBlaBla
pi_73522548
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:41 schreef Kekaa het volgende:

[..]

Owja... maandag komt er eigenlijk helemaal geen post!!!!
Maandag komt hier gewoon de post, hoor
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_73522552
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:22 schreef MarjoleinA het volgende:
@ Morpheus_at_work: al iets gehoord?
Nog niets , krijg bij bellen ook een voicemail
pi_73523416
Laat ik me hier ook maar eens melden en m'n frustratie spuwen....

Werk- en studieloos vanaf juni/juli. Ik heb een HBO opleiding afgerond, maar als starter is er geen baan te vinden. Ruim 30 sollicitaties eruit gedaan, een 4-tal gesprekken gevoerd en alleen maar afgewezen; voornaamste reden: Te weinig ervaring.

Tot 3 weken geleden kon ik gelukkig nog (ongeschoold) tijdelijk werk verrichten, maar dankzij de crisis is bij die werkgever ook geen werk meer te vinden. Ik sta bij elk uitzendbureau ingeschreven en onderhoud regelmatig contact met ze. Ik ben blij als ik 2 a 3 dagen (ongeschoold) werk kan verrichten.

Inmiddels heb ik contact opgenomen met het CWI. Sinds oktober is de Wet WIJ ingevoerd, waar ik nu waarschijnlijk gebruik van ga maken (moet toch een bron van inkomsten hebben). In het kader van werk- en leertraject heb ik al wel een werkgever gevonden die voor een jaar werk heeft liggen, maar niet de financiele middelen. Nu probeer ik door het traject werkervaring op te doen met een minimaal(=bijstandsniveau) inkomen. Probleem is alleen dat mijn werkcoach helemaal niets van die wet weet, dus ben ik alles aan het uitzoeken....Handig...
pi_73523983
quote:
@ JDx hoe lang ben jij eigenlijk al werkloos? En heb je al iets aan je eigen site gedaan?
Sinds 1 juli nu, dus zo'n ehhh 3 maand nu.

Ben bezig met de verkoop van mijn site, er is iemand geinteresseerd en kan er aardig wat geld voor vangen. Morgen belt hij me terug, als dat doorgaat ga ik een andere site van me inrichten als portfolio.

Ik ga binnenkort ook weer beginnen met mijn eigen bedrijf, sites maken, ga er nu nog geen winst mee maken, ik ga een soort van investering doen en draai de kraan pas open als het allemaal goed loopt.
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:14 schreef cofi het volgende:
Inmiddels heb ik contact opgenomen met het CWI. Sinds oktober is de Wet WIJ ingevoerd, waar ik nu waarschijnlijk gebruik van ga maken (moet toch een bron van inkomsten hebben).
Ja dat is echt klote, ik ben dus precies 27, daar zien ze me niet meer als jongere en bij werkgevers zien ze me momenteel als 'vrij' onervaren starter.

In mijn hoofd ben ik echt bezig met iets opzetten voor mezelf, aangezien ik daar genoeg tijd voor heb en ik langzaam een soort discipline aan het opbouwen ben (vroeg eruit, niet teveel zuipen in het weekend, etc) zie ik wel kansen. Als anderen het niet voor je kunnen doen, dan moet je zelf je weg vinden, back to basics.
pi_73524033
In welke richting zoek je een baan Cofi? Irritant is dat als ze niet op de hoogte zijn van een nieuwe wet. Je zou toch denken dat juist zij alles er van moeten weten maar goed.
BlaBlaBla
pi_73524601
quote:

@ LaVauX, ik kreeg laatst ook een afwijzing. De keus was niet op mij gevallen. Ik heb toen een mail gestuurd en gevraagd waarom niet. Binnen een half uur werd ik gebeld. Allereerst de reisafstand. Dat was voor mij 3 kwartier rijden en geen probleem. Daarna kreeg ik te horendat er 135 brieven waren binnen gekomen. Ik zat bij de seletie van de 1e 25 mensen. Daarna werd er weer een selectie gemaakt en viel ik alsnog af. Mensen hadden net iets meer ervaring in de projectontwikkeling. Het rare was dat er ook bij stond dat mensen van makelaarskantoren konden solliciteren. Jammer maar helaas voor mij dus.

Hopelijk kom je snel iets anders leuks tegen.

Zo en nu heb ik zin in een borrel! De zon schijnt hier, heerlijk
Bedankt voor je persoonlijke note, MarjoleinA! Heel attent van je.
Jij ook heel véél succes met je sollicitaties en je aankomende gesprekken.

Fijn weekend iedereen!
Zorg ervoor dat je het in het weekend van je afzet zodat je een volgeladen batterij hebt voor de nieuwe week.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Whaha
pi_73525425
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:32 schreef MarjoleinA het volgende:
In welke richting zoek je een baan Cofi? Irritant is dat als ze niet op de hoogte zijn van een nieuwe wet. Je zou toch denken dat juist zij alles er van moeten weten maar goed.
Ik heb Personeel & Arbeid gestudeerd. Ik zoek ook echt een P&O functie en geen W&S of intercedent functie. Nu weet ik dat ik het mezelf niet makkelijk maak door juist een functie te zoeken, waarop in veel bedrijven juist bezuinigd wordt (overhead kosten ).

Vrijdag heb ik een gesprek met mijn werkcoach. Inmiddels heb ik de wet doorgenomen en volgens mij moet het mogelijk zijn om in aanmerking te komen voor een werkleertraject. Knowledge is powerrrrr

Net eindelijk bericht gehad van een uitzendbureau dat ik maandag een dagje kan werken (weer een dagje minder thuis zitten )

Hoe staat het met jou sollicitaties? Zag dat je al een aantal interessante functies bent tegen gekomen en ook gesprekken hebt gehad.
pi_73525441
kreeg net telefoontje dat ik dinsdag op gesprek mag komen, dit is voor het eerst in mijn leven (22 jaar) dat ik serieus op een gesprek moet komen.

iemand die tips voor me heeft, en wat ik allemaal mee moet nemen?
pi_73525567
Meenemen:
- nette kleding
- je CV en brief en vacature
- notitieblok & pen
- aantal voorbereide vragen over functie en over bedrijf
- goed humeur
- fles dure whisky
pi_73525684
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:31 schreef JDx het volgende:

[..]

Ja dat is echt klote, ik ben dus precies 27, daar zien ze me niet meer als jongere en bij werkgevers zien ze me momenteel als 'vrij' onervaren starter.

In mijn hoofd ben ik echt bezig met iets opzetten voor mezelf, aangezien ik daar genoeg tijd voor heb en ik langzaam een soort discipline aan het opbouwen ben (vroeg eruit, niet teveel zuipen in het weekend, etc) zie ik wel kansen. Als anderen het niet voor je kunnen doen, dan moet je zelf je weg vinden, back to basics.
Het heeft ook zo z'n voordelen dat je 27 bent. Je hebt dan sowieso recht op bijstand. Voor mensen onder de 27 gaat dat niet meer op. Je krijgt alleen bijstand als je je aanmeld voor de WIJ, met als verplichting dat je elk aanbod van de gemeente aanneemt. Daar stond ook wel wat grappig over in de uitleg van de wet:
"Uit onderzoek van Divosa is gebleken dat 1/3 van degenen die horen dat ze voor hun uitkering aan de slag moet afhaakt."

Wel een goed iniatief om zelf iets op te zetten! Ik geloof dat het CWI daarin ook het e.e.a. voor je kan betekenen (alleen geen idee wat). Wat wil je ongeveer gaan doen? Just curious!
pi_73525697
Op de eerste plaats ga jij je eens verdiepen in het bedrijf waar je het sollicitatiegesprek zult hebben. Kun je adequaat reageren op aandachtspunten.

Verder verdiep je jezelf specifiek op de vacante functie. Stel vragen op waar je graag een antwoord op zou willen hebben, zodat indien deze niet worden besproken, je ze voor kunt leggen.

Uiteraard niet pas gaan nadenken als ze vragen waarom je specifiek ''hier'' hebt gesolliciteerd, dat je dan pas gaat nadenken, of dat je aangeeft dat je al bij 40 andere bedrijven bent afgewezen etc. Simpel, maar je hebt van die slimmeriken...

Uiteraard trek je een nette outfit aan, geschoren etc. Gewoon laten zien dat je echt gemotiveerd bent. Overdrijf niet.

Meenemen: je eigen CV (want hier komen ze uiteraard op terug)
Notitieblok (liefst een map met agenda, zodat ze kunnen zien je dat ook met andere zaken in het leven bezighoudt)
Pen (Iig zeker geen pen waar op is gebeten)

Dit alles in een nette tas.
pi_73525764
Oh, en je schoenen poetsen.
pi_73525778
Nou moet ik zeggen dat het niet voor de hoogste functie allertijden is, het gaat om een monteur bij electro winkel, dus iemand die thuis gaat bij mensen en evt ook gaat aansluiten.
pi_73525823
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:22 schreef Dirkos1987 het volgende:
kreeg net telefoontje dat ik dinsdag op gesprek mag komen, dit is voor het eerst in mijn leven (22 jaar) dat ik serieus op een gesprek moet komen.

iemand die tips voor me heeft, en wat ik allemaal mee moet nemen?
Probeer tijdens het gesprek niet TE sociaal wenselijk te zijn. Het wordt vaak als erg positief ervaren als je ook je leerpunten weet aan te kaarten (alleen als ze erover beginnen natuurlijk).

Op deze site kun je ook veel informatie vinden over hoe je je het best kunt voorbereiden op een sollicitatiegesprek.

Succes dinsdag!!
pi_73525863
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:36 schreef Dirkos1987 het volgende:
Nou moet ik zeggen dat het niet voor de hoogste functie allertijden is, het gaat om een monteur bij electro winkel, dus iemand die thuis gaat bij mensen en evt ook gaat aansluiten.
ga dan niet overdressed, gewoon mooie broek en overhemd , vooral geen stropdas omdoen.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:00:35 #218
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_73526371
Vandaag te horen gekregen dat ik voor de functie waarvoor ik gisteren een case moest presenteren (sales coach) niet ben aangenomen. In het verleden heb ik bij dat bedrijf gewerkt als bijbaan en via via ben ik dus ook op die functie gewezen. Het ging tussen mij en nog een meid die ook in het verleden daar heeft gewerkt als bijbaan, dus we kenden allebei de cultuur en het bedrijf al. Gelijk maar even gevraagd of er ergens anders in de organisatie niet iets was en vanaf november kwam er een interessante functie vrij bij een andere vestiging (waarvan ik dus ook al de vestigingsmanager ken) dus hopelijk pakt dat wel succesvol uit.

Ik moet zeggen dat de moed me op het gebied van vacaturebanken afstruinen nog wel aardig in de schoenen begint te zakken omdat ik vrijwel overal al niet eens door de eerste selectie kom (vooral dus op basis van te weinig werkervaring). Echt verschrikkelijk vermoeiend. Ik zou op z'n minst wat gesprekken willen want dat geeft tenminste enige hoop en van die gesprekken kan je ook elke keer weer wat leren. Maar zelfs dat zit er niet in
It's about being boss, not being the boss...
pi_73526579
Wat klote dat het niet gelukt is!

Wat betreft het vacaturebanken afstruinen, kan ik me helemaal in je gebrek aan motivatie, maar probeer vol te houden! Het is relatief makkelijk zoeken, je hebt tenminste een invulling van je dag (tenminste, dat is in mijn geval zo) en het kan opeens zomaar goed uitpakken.
pi_73527245
Nou, aan invulling van de dag heb ik geen gebrek. Ik neem thuis nu de huishoudelijke werkzaamheden waar en ben bezig met mijn studie. Ook mijn hobby verdrijft de tijd snel; tevens geef ik nog gitaarles. Ik neem me wel elke dag voor om minimaal 3-4 uur bezig te zijn met solliciteren of aanverwante zaken. Ik bezoek veel websites die te maken hebben met commercie en uiteraard de vacature-sites. Ook om de zoveel tijd contact opnemen met W&S bureau's waar je ingeschreven staat.

Alleen erg jammer dat dit alles geen geld binnenbrengt (behalve gitaarles geven dan; maar dat is peanuts)....
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
pi_73527312
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:37 schreef cofi het volgende:

[..]

Probeer tijdens het gesprek niet TE sociaal wenselijk te zijn. Het wordt vaak als erg positief ervaren als je ook je leerpunten weet aan te kaarten (alleen als ze erover beginnen natuurlijk).

Op deze site kun je ook veel informatie vinden over hoe je je het best kunt voorbereiden op een sollicitatiegesprek.

Succes dinsdag!!
Bedankt voor de site, heb er even goed naar gekeken, maar kan me niet voorstellen dat het bij mijn solicitatie er zo aan toe gaat.
Het gaat namelijk zoals ik iets hier boven al zei, om een eenvoudige functie.
Hoop dat alles goed komt en dat ik aan de slag kan, zit nu 1,5 maand thuis met af en toe wat tijdelijk werk er tussen, maar begint echt te vervelen!
pi_73527780
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:37 schreef Dirkos1987 het volgende:

[..]

Bedankt voor de site, heb er even goed naar gekeken, maar kan me niet voorstellen dat het bij mijn solicitatie er zo aan toe gaat.
Het gaat namelijk zoals ik iets hier boven al zei, om een eenvoudige functie.
Hoop dat alles goed komt en dat ik aan de slag kan, zit nu 1,5 maand thuis met af en toe wat tijdelijk werk er tussen, maar begint echt te vervelen!
Je was te snel of ik te langzaam, zag je post later pas Maar ik ben het inderdaad met je eens dat het er anders aan zal gaan. Hoe dan ook, succes!
pi_73528060
De beste tip die ik ooit gekregen heb van een psycholoog die nu als intermediair werkt: blijf jezelf en luister ook naar je gevoel. Ga geen rol aannemen tijdens een gesprek, want dat houd je nooit lang vol. Wees eerlijk. Je gevoel is ook belangrijk (wat voel je de eerste minuut als je binnen stapt; is het verstikkend dan zul je je er nooit op je gemak voelen).

Succes allemaal!
Volgende optredens:
pi_73528344
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:05 schreef Rooligan het volgende:

De beste tip die ik ooit gekregen heb van een psycholoog die nu als intermediair werkt: blijf jezelf en luister ook naar je gevoel. Ga geen rol aannemen tijdens een gesprek, want dat houd je nooit lang vol. Wees eerlijk. Je gevoel is ook belangrijk (wat voel je de eerste minuut als je binnen stapt; is het verstikkend dan zul je je er nooit op je gemak voelen).
Ben ik niet met je eens. De sfeer op de werkvloer zal totáál anders zijn dan aan de sollicitatietafel met onbekende mensen. Dus die indruk die eerste minuut moet je je niet door laten leiden.
En een rol spelen... kan nodig zijn om de baan binnen te slepen (de meeste werkzoekenden hebben gewoon inkomen nodig). De baan zelf kun je later vaak nog wel wat eigen invulling aan geven.

Wat jij schetst is leuk in een ideale situatie. Maar de praktijk is wat anders.
pi_73530586
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:12 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. De sfeer op de werkvloer zal totáál anders zijn dan aan de sollicitatietafel met onbekende mensen. Dus die indruk die eerste minuut moet je je niet door laten leiden.
En een rol spelen... kan nodig zijn om de baan binnen te slepen (de meeste werkzoekenden hebben gewoon inkomen nodig). De baan zelf kun je later vaak nog wel wat eigen invulling aan geven.

Wat jij schetst is leuk in een ideale situatie. Maar de praktijk is wat anders.
Ik zal mijn advies wat nuanceren, daar dit in eerste instantie voor mij bedoeld was - geënt op een functie in het middenkader van het bedrijf. Voor mensen die willen werken in de productie is dit natuurlijk minder relevant.

De werkelijke sfeer op de werkvloer zul je nooit heel goed proeven tijdens een sollicitatiegesprek. Maar je eerste indrukken van het bedrijf geven je een bepaald gevoel. Veel mensen staan daar niet open voor. Maar door tijdens het wachten op je contactpersoon, te letten op de inrichting van het pand, de mensen die er rondlopen en de sfeer die er hangt krijg je al een indruk. Je moet natuurlijk ook vragen naar de bedrijfsfilosofie: waar gelooft men in en welke strategie volgt men. Past dat ook bij je; en hoe wordt dit uitgelegd aan je. Ook hier kan je gevoel je een eind op weg helpen. Ik heb bijv. bij een bedrijf gesolliciteerd en daar was de filosofie: "keiharde targets halen en de lat steeds hoger leggen; alles is geoorloofd om dit te halen". Ik persoonlijk heb naar mijn gevoel geluisterd en de uitnodiging voor het tweede gesprek mede daarom afgeslagen. Geen seconde spijt van gehad.

Pas echter heel erg op met een rol spelen; het kan je de baan opleveren maar je zult geheid later een keer door de mand vallen. Zeker in de wat hogere functies; je kunt dit simpelweg niet vol blijven houden. Dan kun je hard vallen. Ik pas ervoor om steeds op mijn tenen te moeten lopen om in mijn rol te blijven; kost mij veel te veel energie die ik beter in mijn werk kan steken. Wil uiteraard niet zeggen dat je moet wachten tot je je droombaan tegenkomt (kun je lang wachten....). Je eigen instelling vormen naar de vacante functie is onvermijdelijk, maar met acteerwerk red je dat niet.
Volgende optredens:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')