quote:
Op maandag 21 september 2009 18:40 schreef trainfreak het volgende:[..]
Daarin heb je wel gelijk.
Kan je eens uitleggen hoe dat dan precies werkt?
Stel dat je op een ander spoor dan voorzien binnenkomt. Of dat er vertraging is?
Treindienstleiders hebben een zogenaamd 'planscherm' met hierop alle planmatige bewegingen (= aankomst/vertrek/doorkomst/rangeren/korte stop) voor een aantal dienstregelpunten. Hier staan regels voor elke trein met hun activiteit, de vertrektijd, de insteltijd, het beginspoor, het eindspoor, een evt. vertraging en overige bijzonderheden.
Normaal wordt een rijweg ingesteld 1 tot 3 minuten voor daadwerkelijk vertrek en zoals deze is aangeleverd in een plan voor de betreffende dag. Drukke plaatsen 1 min voor vertrek, rustigere, zoals het noorden, 3 minuten voor vertrek. Als je op bijv. Utrecht spoor 7 kijkt, dan zie je dat een trein die op *.25.00 vertrekt, een witte lamp krijgt op *.24.10. De insteltijd ligt 1 minuut voor *.25 en een rijweg instellen kost daar ong. 10 seconden. Voor het instellen van deze rijweg (= planregel verwerken) kan de treindienstleider een handmatige actie uitvoeren, ook kan hiervoor ARI gebruikt worden. Dit is een stukje software dat er automatisch voor zorgt dat een rijweg wordt ingesteld als de insteltijd is aangebroken. Voorwaarde hiervoor is dan wel dat er een trein staat op het vertrekspoor met de juiste identificatie (=treinnumer) en dat de rijweg ingesteld kan worden (geen belemmeringen).
Als de trein binnen moet komen op een ander spoor, dan zal de treindienstleider de planregels moeten muteren. Hij zal de aankomst en vertreksporen van de trein aanpassen en daarna de planregel weer opnemen in het plan waardoor hijzelf of ARI de planregel daarna kan instellen. Hij kan op zich een planregel ook negeren & verwijderen en zelf een rijweg inleggen voor een trein.
In het geval van een vertraging staat dit aangegeven bij een planregel als bijzonderheid. Deze vertraging kan de treindienstleider zelf ingeven, dit kan een treindienstleider doen van een aangrenzend gebied of de verkeersleiding kan deze vertraging communiceren. In alle gevallen komst de vertraging bij de planregel te staan en kan je deze verwerken: de insteltijd zal worden aangepast. Daarna kan de treindienstleider de planregel op de juiste tijd weer zelf instellen of dit door ARI laten doen. Deze vertraging wordt overigens ook gecommuniceerd met het systeem van de CTA's.
Een plaatje voor de duidelijkheid:
![]()
Je ziet hier het planscherm voor een aantal bediende gebieden in het noorden (lijn Meppel - Leeuwarden). Het verschil tussen de insteltijd en vertrektijd bedraagt hier 3 minuten.