Ik denk ook dat je moet spreken van een groter aantal immigranten als je wil spreken over een "wijk". Relatief gezien zijn er minder Nederlanders vertrokken dan bijvoorbeeld uit Ierland, Polen of Griekenland, waardoor je van deze laatste 3 dus wel complete gebieden/steden/wijken hebt die nog echt met die nationaliteit aangeduid kunnen worden. En uit die drie is Ierland een Engelssprekend land, wat natuurlijk makkelijker is als men ook naar voornamelijk engelstalige landen migreert.
Wat wel opvallend is met bijv. de Poolse wijken en Griekse wijken aan de oostkust van de VS, dat deze vooral tijdens de jaren 30 gevormd zijn, dus zo'n 4 a 5 generaties terug, en dat er nog steeds ontzettend veel Pools dan wel Grieks wordt gesproken. Deels natuurlijk door nieuwe import, maar ook omdat men lange tijd gewoon in hun eigen wijken leefde.
Er wordt ook met humor naar gekeken soms, hoe bijv. Grieken en Italianen vast houden aan de culturele gewoonten uit het thuisland, al zijn de grootvaders al in de VS geboren..... je bent nog steeds Italiaan of Griek.

Nederlanders wonen te verspreid denk ik ook. Je hebt - om maar even een voorbeeld te noemen van andere kleinere landen - ook geen echt Deense wijken of Zweedse wijken..... alleen net als Holland, Michigan een paar steden met een enorm sterke geschiedenis met immigratie uit die landen.
En dan zeg je: Ja maar Ierland en Griekenland zijn ook klein? Ja, maar die landen hadden vele malen meer inwoners gehad als ze migranten niet waren vertrokken. Zowel de Ieren als Grieken hebben een aantal zeer slechte periodes gekend in hun verleden, waardoor er dus veel mensen vertrokken. In Nederland is het respectievelijk gezien een heel stuk kalmer en stabieler geweest in het verleden.
In Ierland woonden in 1800 bijvoorbeeld 4.5 miljoen mensen, in 1850 maar liefst 8 miljoen, en nu in 2009 zo'n 6 miljoen..... in weze is de bevolking dus sinds 1800, dus in 200 jaar, slechts met 1.5 miljoen gegroeid. Door hongersnoden in de 19e eeuw zijn echt ENORM veel Ieren vertrokken.
Grieken en Polen vergelijkbaar, door een ongunstige geschiedenis zijn er perioden geweest waar letterlijk 20, 25% van het land vertrok. Nederland heeft nooit zoiets meegemaakt...... althans niet in zulke rigoreuze aantallen. Tussen 1945 en 1965 zijn 500.000 Nederlanders vertrokken, en dat was ongeveer 5% van de bevolking. En volgens mij is dat voor Nederland de grootste migratieperiode geweest.
Ik werk trouwens midden in een Vietnamese wijk, ook wel vreemd om langs de wegen alledaagse zaken - zoals telefoons van de lokale mobiele telefonie firma's - niet in het Engels, maar in het Vietnamees aangeprijst zien te worden. En als ik een kilometer of 5 verderop rij, zie je exact dezelfde advertentie.... maar dan in het Spaans.
Ik denk niet dat er in Holland, Michigan nog advertenties te vinden zijn in het Nederlands....

Maar wel denk ik dat bepaalde figuren in Nederland - zoals Wilders - spontaan zouden ontploffen als de KPN het in haar hoofd zou halen om in het Arabisch te gaan adverteren in bepaalde wijken en langs bepaalde wegen.

Ik weet wel dat er volgens de NAS (Netherlands-American Society of Southern California) zo'n 150.000 mensen in de Greater Los Angeles area wonen die of nu nog Nederlander zijn, of (het overgrote deel) afkomstig zijn uit ouders of grootouders met Nederlandse roots. Los Angeles kreeg veel na-oorlogse immigranten.... die intussen opa zijn geworden van de jongste generatie kinderen met een Nederlandse voorouder.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin