abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72791571
Ik vraag me af als er in het buitenland ook iets zoals Nederlandse wijken zijn waar het meest/voornamelijk Nederlanders wonen. In NY heb je zoiets als de Chinese buurt, Griekse buurt of Arab Town..ect...ect..
Bestaan er ook Nederlandse wijken in het buitenland of verspreiden Nederlanders zich?
  † In Memoriam † woensdag 16 september 2009 @ 02:30:11 #2
21636 Feestkabouter
pi_72791588
er zijn in de VS wat plaatsjes waar voornamelijk Nederlands wordt gesproken.
  woensdag 16 september 2009 @ 02:30:30 #3
263811 frastanz
verdammt weit weg.
pi_72791589
We verspreiden.
pi_72791612
quote:
Op woensdag 16 september 2009 02:30 schreef Feestkabouter het volgende:
Welke plaatjes zijn dat dan? Ik dacht Nederlanders niet zoveel klieken en dus voornamelijk Engels praten in het openbaar.
  woensdag 16 september 2009 @ 02:36:10 #5
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_72791617
quote:
Op woensdag 16 september 2009 02:30 schreef Feestkabouter het volgende:
Er zijn in de VS (Michigan en van nog eerder New York staat) wat plaatsjes waar oorspronkelijk veel NL immigranten woonden, maar die integreren, assimileren, mixen en mengen zo snel dat ze daar echt geen Nederlands spreken hoor. 1x per jaar een Holland Festival en hier en daar een Nederlands Hervormde kerk, en dan heb je het wel gehad.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_72791643
Benidorm, Spanje
Kranenburg, Duitsland
Brasschaat, Belgie

Daar wonen veel Nederlanders maar helemaal Nederlands is het niet hoor.
pi_72791928
Het probleem is meestal dat er niet genoeg nederlanders zijn om echt samen te klitten.... Je ziet wel vaak dat in "niet westerse" landen wijken met westerlingen zijn, waar alle nederlanders dan ook naartoe gaan. Dan praat ik over landen als Saudi Arabië maar ook India en Pakistan.
pi_72794123
Niet helemaal wat je bedoeld, maar dit is Orange County in Turkije, een vakantieresort.

Inclusief Nederlandse hapjes en Frans Bauermuziek
know'm sayin?
word? word.
pi_72799011
Costa Blanca Spanje, spreken meer mensen Noors, Nederlands of Engels dan Spaans. Ben zelf wel benieuwd of er in Venezuela een internationaal gebied is waar veel expats en Europese emigranten wonen.
pi_72824000
Nagasaki:

Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_72833585
in een amerikaanse staat , weet niet meer welke, heb je ook een nederlands dorp. Klein dorpje waar ze nederlands spreken , nederlandse huisjes hebben en zelfs de straat namen zijn nederlands
pi_72838780
Oh, toch wel meer dan ik dacht!!
 FR
  donderdag 17 september 2009 @ 20:02:27 #13
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_72851184
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:02 schreef alors het volgende:
Niet helemaal wat je bedoeld, maar dit is Orange County in Turkije, een vakantieresort.

[ afbeelding ]

My worst nightmare.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_73008611
Tres Arroyos in het bejaardenhuis
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73008794
De gevangenissen in Peru en de Dominicaanse Republiek hebben een grote en bloeiende Nederlandse gemeenschap
pi_73008828
In Canada heb je overigens een aantal(misschien zelfs wel veel) bejaardenhuizen waar vooral Nederlandse ouderen wonen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73026192
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 17:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In Canada heb je overigens een aantal(misschien zelfs wel veel) bejaardenhuizen waar vooral Nederlandse ouderen wonen
Zou het personeel dan ook tweetalig zijn? Lijkt me toch wel ingewikkeld als die mensen dan dement worden en alleen nog maar Nederlands gaan spreken enzo...
 FR
pi_73026541
quote:

[ afbeelding ]

Kansloos
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 23 september 2009 @ 19:47:27 #19
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_73047637

Holländisches Viertel in Potsdam? . Hier wordt ieder jaar ook Sinterklaas gevierd met kraampjes met haring en drop. Of er nog veel Nederlanders wonen weet ik eigenlijk niet...
Levenswerk: Berlijn Blog.
  zaterdag 26 september 2009 @ 11:28:32 #20
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_73121123
quote:
Op woensdag 16 september 2009 02:30 schreef frastanz het volgende:
We verspreiden.
pi_73121237
quote:

[ afbeelding ]

Als ik de verhalen daarover mag geloven is Russisch de voertaal in dat resort.
pi_73121955
quote:

[ afbeelding ]

Nederlands aandoende bebouwing en dan een enorme berg op de achtergrond.
pi_73135580
http://nl.wikipedia.org/wiki/Holambra

weet niet of er nog veel hollanders wonen
pi_73135610
Eigenlijk zijn sommige Amish de Nederlanders..
  zondag 27 september 2009 @ 00:13:32 #25
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_73138674
quote:
Op woensdag 16 september 2009 02:25 schreef LinkseVriend het volgende:
Ik vraag me af als er in het buitenland ook iets zoals Nederlandse wijken zijn waar het meest/voornamelijk Nederlanders wonen. In NY heb je zoiets als de Chinese buurt, Griekse buurt of Arab Town..ect...ect..
Bestaan er ook Nederlandse wijken in het buitenland of verspreiden Nederlanders zich?
Holland, Michigan en de omstreken. Veel plaatsjes met Nederlandse namen.

Zie ook deze kaart:

Nederland is natuurlijk een relatief klein land, en heeft altijd een relatief stabiele economie gehad..... anders dan bijvoorbeeld de Ierse en Griekse economien lagen diverse malen op hun gat, waardoor letterlijk een kwart van de bevolking vertrok......

Maar in Michigan en Iowa zijn er genoeg plaatsen waar je een telefoonboek kunt openslaan, en kun je talloze Nederlandse namen vinden. Dit zijn voornamelijk migranten uit de 19e eeuw, dus de taal is zo goed als verloren, maar hier en daar kun je het nog terugvinden.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 27 september 2009 @ 00:15:04 #26
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_73138711
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 22:00 schreef DrDentz het volgende:
Eigenlijk zijn sommige Amish de Nederlanders..
Nee. De "Pennsylvania Dutch", zoals een bepaalde Amish community ook wel wordt genoemd, is eigenlijk verbasterd van Pennsylvania Deutsch. Het zijn voornamelijk protestante noord-Duitsers.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_73164595
Curacao (oke, niet helemaal buitenland) heeft ook wel wat wijken waar voornamelijk nederlanders wonen, Sommige ervan zijn ook ommuurd en bewaakt.
  dinsdag 29 september 2009 @ 22:12:02 #28
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_73225034
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 21:59 schreef vaginabeheerder het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Holambra

weet niet of er nog veel hollanders wonen
hier wonen igg geval nog veel mensen van Nederlandse afkomst, Holambra is daardoor ook nog een belangrijk gebied voor de tuinbouw, er worden bijv. nog veel gladiolen geteeld in opdracht van Nederlandse kwekers.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_73227171
Ik weet dat je in Beijing ook zo'n ommuurde community hebt waar veel Nederlanders wonen.

Ik heb persoonlijk nooit begrepen waarom mensen in het buitenland dan weer met allemaal Nederlanders te gaan zitten. Een van de redenen om naar het buitenland te gaan is toch om de lokale bevolking te leren kennen?
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_73233757
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:53 schreef thomaster het volgende:
Ik weet dat je in Beijing ook zo'n ommuurde community hebt waar veel Nederlanders wonen.

Ik heb persoonlijk nooit begrepen waarom mensen in het buitenland dan weer met allemaal Nederlanders te gaan zitten. Een van de redenen om naar het buitenland te gaan is toch om de lokale bevolking te leren kennen?
Dat kan inderdaad een van de redenen zijn. Het kan ook dat je dat helemaal niet boeit natuurlijk. Ik woon in Spanje in een super internationaal gebied waar ook ontzettend veel Nederlanders. Als ik een trektocht door de Amazone ga houden hoef ik geen groep Nederlandse tokkies tegen te komen, maar waar ik woon vind ik het juist prettig.
pi_73238252
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:53 schreef thomaster het volgende:
Oh zelfs dààr??
quote:
Zelf zoek ik het ook niet op, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen:
als je voor langere tijd in het buitenland woont, is het best wel prettig om je ook te omringen met dat wat oud en vertrouwd voor je is. Waarschijnlijk helemaal in landen waar de cultuur nogal van de Nederlandse verschilt. Je gaat toch op een gegeven moment bepaalde dingen missen.

En in het begin is het misschien geruststellend om wat houvast te hebben in een totaal vreemde omgeving...

Daarbij zijn er natuurlijk ook mensen die zich de lokale taal niet of maar moeizaam eigen weten te maken, en dan is het met name op de langere termijn best frustrerend om je niet voor 100% uit te kunnen drukken.
 FR
pi_73268930
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:20 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Oh zelfs dààr??
[..]

Zelf zoek ik het ook niet op, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen:
als je voor langere tijd in het buitenland woont, is het best wel prettig om je ook te omringen met dat wat oud en vertrouwd voor je is. Waarschijnlijk helemaal in landen waar de cultuur nogal van de Nederlandse verschilt. Je gaat toch op een gegeven moment bepaalde dingen missen.

En in het begin is het misschien geruststellend om wat houvast te hebben in een totaal vreemde omgeving...

Daarbij zijn er natuurlijk ook mensen die zich de lokale taal niet of maar moeizaam eigen weten te maken, en dan is het met name op de langere termijn best frustrerend om je niet voor 100% uit te kunnen drukken.
Plus dat er in veel landen echt in familiesfeer geleefd wordt. In Spanje wordt bijvoorbeeld alles gedaan in groepjes mensen die familie van elkaar zijn: broers, zussen, neven, aangetrouwde familie, etc. Het is erg moeilijk om daartussen te komen.

Tenzij je een Spaanse echtgenote of iets dergelijks hebt, zul je dus niet zo snel uitgenodigd worden voor de gebruikelijke urenlange lunch/diner op zondag, om maar een voorbeeld te noemen.
pi_73294252
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:12 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

hier wonen igg geval nog veel mensen van Nederlandse afkomst, Holambra is daardoor ook nog een belangrijk gebied voor de tuinbouw, er worden bijv. nog veel gladiolen geteeld in opdracht van Nederlandse kwekers.
zou er ook nederlands gesproken worden of alleen maar portugees??
pi_73294274
quote:

[ afbeelding ]

Waarom ga je dan naar Turkije?

Of is het voor Turken en anderen?
pi_73297755
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:34 schreef IHVK het volgende:
Tis niet mijn locatie maar vraag je je echt af waarom? Misschien voor het weer, en omdat je de woonwagen niet voor 2 weken mee kan nemen naar Turkije.
pi_73313505
Veel multinationals huren hele wijken om hun werknemers te huisvesten, ik woonde vroeger ook in een straat waar meer dan de helft Nederlands was. Maar een jaar of vijf geleden werd dat steeds minder.
Cool story, Hansel.
pi_73313553
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:34 schreef IHVK het volgende:

[..]

Of is het voor Turken en anderen?
Waarom decoreren veel Turken hun huizen vanbinnen alsof ze in Turkije zijn?

Waarom zijn ze dan in Nederland?

Maar even zereneus, ik denk dat dit soort grachtenpandjes in combinatie met de Turkse zon en bergen een hoop tokkies blijk maken .
Cool story, Hansel.
pi_73367194
quote:
Op woensdag 30 september 2009 09:41 schreef illusions het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad een van de redenen zijn. Het kan ook dat je dat helemaal niet boeit natuurlijk. Ik woon in Spanje in een super internationaal gebied waar ook ontzettend veel Nederlanders. Als ik een trektocht door de Amazone ga houden hoef ik geen groep Nederlandse tokkies tegen te komen, maar waar ik woon vind ik het juist prettig.
Tuurlijk is het ook wel prettig als ze in de buurt wonen, maar moet dat nou allemaal op een kluitje met een grote muur er omheen

Het is net als hier op Curacao, waar ik onlangs op zoek was naar nieuwe woonruimte dat de makelaar tegen me zegt over een bepaald appartement dat het "in zo'n volksbuurtje" staat. Was het dezelfde buurt waar ik al woonde

Maar omdat het een wijk is met veel Antillianen is het meteen een volksbuurt, omdat het geen groot ommuurd resort is waar alle rijke blanken wonen... Nu woon ik ten minste achter een Chinees zodat ik 24 uur per dag bier, sigaretten en beltegoed kan kopen
pi_73386665
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 20:13 schreef thomaster het volgende:

[..]

Tuurlijk is het ook wel prettig als ze in de buurt wonen, maar moet dat nou allemaal op een kluitje met een grote muur er omheen

Het is net als hier op Curacao, waar ik onlangs op zoek was naar nieuwe woonruimte dat de makelaar tegen me zegt over een bepaald appartement dat het "in zo'n volksbuurtje" staat. Was het dezelfde buurt waar ik al woonde

Maar omdat het een wijk is met veel Antillianen is het meteen een volksbuurt, omdat het geen groot ommuurd resort is waar alle rijke blanken wonen... Nu woon ik ten minste achter een Chinees zodat ik 24 uur per dag bier, sigaretten en beltegoed kan kopen
Tuurlijk niet met een muur er omheen, dat is ook meer uitzondering als regel. In sommige gebieden is het nodig (Saudi Arabie, Qatar, etc), en soms kan je ook niet anders wanneer je bijvoorbeeld maar voor een aantal weken uitgezonden wordt en je je woonruimte niet voor het kiezen hebt.

Echter, over het algemeen, vind ik - en een hoop Nederlanders in het buitenland met mij - het toch prettiger om ergens te wonen waar je ook nog wel medelanders tegenkomt. Ik vind het hier prachtig qua leefritme, gewoontes en dergelijke, en heb dagelijks zat contact met de "lokale bevolking" (waaronder ik mezelf ook reken) maar toch is mijn vaste kroeg een Nederlandse, en is het merendeel van mijn vrienden dat ook.

Denk dat veel mensen er wel zo over denken. Overigens heb je hier geen ommuurde compounds en ook geen puur Nederlandse of puur Engelse buurten, maar is het wel zo dat het merendeel van de bewoners van villawijken buitenlanders zijn, of Madrilenen.
pi_73392973
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 11:34 schreef illusions het volgende:

[..]

Tuurlijk niet met een muur er omheen, dat is ook meer uitzondering als regel. In sommige gebieden is het nodig (Saudi Arabie, Qatar, etc), en soms kan je ook niet anders wanneer je bijvoorbeeld maar voor een aantal weken uitgezonden wordt en je je woonruimte niet voor het kiezen hebt.
Mwah, Saudi Arabie wel, maar in Qatar hoef je als buitenlander echt niet per se in een ommuurde compound te wonen hoor. Het is daar totaal niet te vergelijken met SA. Verder helemaal eens.
Cool story, Hansel.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 07:21:07 #41
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_73414819
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 18:28 schreef wikwakka2 het volgende:
Waarom decoreren veel Turken hun huizen vanbinnen alsof ze in Turkije zijn?

Waarom zijn ze dan in Nederland?
Oeps. Moet ik mijn echte antieke "eigen huis is goud waard" en "oost west thuis best" koperen ingelijste borden van de muur halen? En mijn klompen, mijn Friesche doorlopers, mijn delfsblauw, mijn antiek Nederlands dienblad, mijn antieke Nederlandse blaasbalg voor de open haard, en mijn hypermodern PC-tje speciaal voor Nederlandse TV op mijn 40" HDTV dan maar opbergen omdat ik in Amerika woon?

En dan heb ik ook nog een oud-Hollandsche pannenkoekenpan, en staat er - jawel - Koopmans pannenkoekenmeel en Gilse schenkstroop in de kast. Uiteraard nooit compleet met dikke plakken Nederlandse kaas erop.

En die stapel Nederlandse boeken, Marco Borsato CD's en die Nederlandse tijdschriften die op de WC liggen.... dat kan ook vast niet meer om echt te integreren.

Wat iemand in zijn eigen huis doet, lijkt me toch dat iemand dat zelf mag weten?

Mensen die denken dat als je je huis inricht zoals je dat in je geboorteland doet..... dat dat "niet hoort".
-
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 07:31:09 #42
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_73414875
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:53 schreef thomaster het volgende:Ik heb persoonlijk nooit begrepen waarom mensen in het buitenland dan weer met allemaal Nederlanders te gaan zitten. Een van de redenen om naar het buitenland te gaan is toch om de lokale bevolking te leren kennen?
De beweegreden om te gaan emigreren is meestal niet om "de lokale bevolking te leren kennen". De meeste immigranten van voor 1980, zo'n 90% gok ik zo even uit de losse vinger, deed dit om economische redenen. Of dit nu naar de kolonien was in de 19e eeuw, of de migratie naar vooral Australie, de VS en Canada in de jaren 50 en 60.

Eigenlijk pas sinds de uitvinding van het straalvliegtuig, veranderden de oude "kolonisten" langzaam in "expats", die voor Shell en Philips werden uitgezonden. Pas in de laatste 25 jaar zijn er veel meer liefdes-migraties gekomen. Men gaat meer en verder op vakantie en ontmoet iemand, en het is ook veel makkelijker contact houden doordat eerst de telefoon naar het buitenland eindelijk betaalbaar werd, en daarna de komst van het Internet dingen veel eenvoudiger maakte.

Maar om te stellen dat men uit Nederland vertrekt om "op te gaan in de lokale bevolking", of om je Nederlandse cultuur en roots te laten vallen..... nee, dat heb je goed mis.

Net zoals Turken en Marokkanen die naar Nederland komen en hun taal, cultuur en gewoonten meenemen, neemt ook de Nederlander zijn cultuur, gewoonten en taal mee naar het buitenland.
-
pi_73415838
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 07:21 schreef maartena het volgende:

[..]

Oeps. Moet ik mijn echte antieke "eigen huis is goud waard" en "oost west thuis best" koperen ingelijste borden van de muur halen? En mijn klompen, mijn Friesche doorlopers, mijn delfsblauw, mijn antiek Nederlands dienblad, mijn antieke Nederlandse blaasbalg voor de open haard, en mijn hypermodern PC-tje speciaal voor Nederlandse TV op mijn 40" HDTV dan maar opbergen omdat ik in Amerika woon?

En dan heb ik ook nog een oud-Hollandsche pannenkoekenpan, en staat er - jawel - Koopmans pannenkoekenmeel en Gilse schenkstroop in de kast. Uiteraard nooit compleet met dikke plakken Nederlandse kaas erop.

En die stapel Nederlandse boeken, Marco Borsato CD's en die Nederlandse tijdschriften die op de WC liggen.... dat kan ook vast niet meer om echt te integreren.

Wat iemand in zijn eigen huis doet, lijkt me toch dat iemand dat zelf mag weten?

Mensen die denken dat als je je huis inricht zoals je dat in je geboorteland doet..... dat dat "niet hoort".
Ik zat IHVK alleen maar aan het jennen , ik begrijp het best. Let op dit stukje dat je zo handig weg hebt ge-edit:
quote:
Maar even zereneus
Cool story, Hansel.
pi_73467763
Weet niet of het ergens al genoemd was maar ik las laatst ook een stukje over een Chinees-Nederlandse zakenman die voornemens was om Nederland na te bouwen in China. Of althans, een deel ervan. Soort Madurodam maar dan op normale schaal en met Nederlandse woonwijken en dergelijke. Halverwege werd hij echter opgepakt en in de gevangenis geslingerd, onder redelijk dubieuze omstandigheden. Nu is het daar een soort spookstad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Yang_Bin

En dit is een Holland Village in Shanghai, blijkbaar:

Blijkbaar staat alles redelijk leeg, ook in Shanghai (suburbs). Dus mochten er mensen willen wonen...vast niet duur.
pi_73467980
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:21 schreef SuperHarregarre het volgende:
Weet niet of het ergens al genoemd was maar ik las laatst ook een stukje over een Chinees-Nederlandse zakenman die voornemens was om Nederland na te bouwen in China. Of althans, een deel ervan. Soort Madurodam maar dan op normale schaal en met Nederlandse woonwijken en dergelijke. Halverwege werd hij echter opgepakt en in de gevangenis geslingerd, onder redelijk dubieuze omstandigheden. Nu is het daar een soort spookstad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Yang_Bin
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En dit is een Holland Village in Shanghai, blijkbaar:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Blijkbaar staat alles redelijk leeg, ook in Shanghai (suburbs). Dus mochten er mensen willen wonen...vast niet duur.
Hij maakte dus een pretpark, geen woonwijk volgens mij .
Cool story, Hansel.
pi_73468054
De wiki is een beetje beknopt. In het andere verhaal stond dat er ook gewone bedrijven moesten komen daar. Dus eigenlijk een soort woon-werk omgeving plus pretpark.
pi_73468132
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:28 schreef SuperHarregarre het volgende:
De wiki is een beetje beknopt. In het andere verhaal stond dat er ook gewone bedrijven moesten komen daar. Dus eigenlijk een soort woon-werk omgeving plus pretpark.
Ah ok. Maar toch apart dat hij opeens de cel in is gesmeten nadat hij iets voor Noord Korea heeft moeten doen.
quote:
In 2002 koos Noord-Korea hem tot gouverneur van de provincie Sinuiju voor het uitvoeren van een kapitalistisch experiment in de vorm van een vrijhandelszone. Mede vanwege het feit dat dit experiment plaats zou vinden in een aan China grenzende provincie waren de Chinezen erg gekant tegen dit plan.

Kort na zijn officiële aanstelling werd hij op 4 oktober 2002 door de Chinese autoriteiten gearresteerd en op grond van drie aanklachten veroordeeld tot 18 jaar gevangenisstraf. Na de arrestatie van Yang Bin werd op 29 april 2003 het faillissement uitgesproken van zijn Nederlandse vennootschappen, werden alle in Nederland werkzame medewerkers ontslagen en kwamen alle activiteiten stil te liggen.
Cool story, Hansel.
pi_73468219
In de Belgische gemeente Poppel wonen meer Nederlanders dan Belgen, en dan vooral in de villawijk.
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:18:14 #50
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_73836794
quote:
Jij gaat niet naar het buitenland om de buitenlandse cultuur te proeven?, jammer .. .
¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O
pi_73837968
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:18 schreef aychelle het volgende:

[..]

Jij gaat niet naar het buitenland om de buitenlandse cultuur te proeven?, jammer .. .
Heb je het topic uberhaupt gelezen? Alsof emigranten doorgaans verhuizen omdat ze cultuur willen snuiven. Daar ga je wel op vakantie voor, wonen is iets heel anders.
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:53:59 #52
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_73839986
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:54 schreef illusions het volgende:

[..]

Heb je het topic uberhaupt gelezen? Alsof emigranten doorgaans verhuizen omdat ze cultuur willen snuiven. Daar ga je wel op vakantie voor, wonen is iets heel anders.
Ik vind dat zo raar, en zo typisch nederlands. Altijd maar opelkaar, net als die franse campings die vol met nederlanders zit. één van de redenen waarom ik naar het buitenland zou gaan is de buitenlandse cultuur te proeven en zien hoe anderen leven
¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:11:01 #53
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_73847536
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:53 schreef aychelle het volgende:
Ik vind dat zo raar, en zo typisch nederlands. Altijd maar opelkaar, net als die franse campings die vol met nederlanders zit. één van de redenen waarom ik naar het buitenland zou gaan is de buitenlandse cultuur te proeven en zien hoe anderen leven
De meeste migranten vertrekken om economische redenen..... en dat kan uiteenlopen van boeren die naar Canada migreren omdat ze daar nog wel hun bedrijf fatsoenlijk kunnen draaien, expats die gewoon middels een bedrijf een contract aangeboden krijgen, mensen met een eigen zaak die iets willen opzetten in een ander land, of in jouw vakgebied heb je gewoon een bepaalde mogelijkheid die je in Nederland niet hebt.

Een andere groep emigreert voor de liefde, omdat zijn/haar partner uit het bestemmingsland komt, en men niet naar Nederland wil of kan.

Slechts een zeer kleine groep emigreert voor de reden die jij noemt: De andere cultuur. Het is wel vaak een bijkomstige reden om te vertrekken, maar 90% van de mensen hebben een primaire reden die hierboven genoemd wordt.

En het is niet "typisch Nederlands", maar "typisch Menselijk" om mensen van vergelijkbare afkomst op te zoeken. Dat doet iedereen..... althans de overweldigende meerderheid wel. In de afgelopen 25 jaar door de moderne communicatiemiddelen wat minder, maar daarvoor, toen een belletje naar Nederland nog $5 per minuut kostte, zocht men in het buitenland ook graag andere Nederlanders op. En dat zul je ook herkennen aan de leeftijd van Nederlanders die veelal lid zijn van verenigingen in een ander land.
-
pi_73886579
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:11 schreef maartena het volgende:

[..]

De meeste migranten vertrekken om economische redenen..... en dat kan uiteenlopen van boeren die naar Canada migreren omdat ze daar nog wel hun bedrijf fatsoenlijk kunnen draaien, expats die gewoon middels een bedrijf een contract aangeboden krijgen, mensen met een eigen zaak die iets willen opzetten in een ander land, of in jouw vakgebied heb je gewoon een bepaalde mogelijkheid die je in Nederland niet hebt.

Een andere groep emigreert voor de liefde, omdat zijn/haar partner uit het bestemmingsland komt, en men niet naar Nederland wil of kan.

Slechts een zeer kleine groep emigreert voor de reden die jij noemt: De andere cultuur. Het is wel vaak een bijkomstige reden om te vertrekken, maar 90% van de mensen hebben een primaire reden die hierboven genoemd wordt.

En het is niet "typisch Nederlands", maar "typisch Menselijk" om mensen van vergelijkbare afkomst op te zoeken. Dat doet iedereen..... althans de overweldigende meerderheid wel. In de afgelopen 25 jaar door de moderne communicatiemiddelen wat minder, maar daarvoor, toen een belletje naar Nederland nog $5 per minuut kostte, zocht men in het buitenland ook graag andere Nederlanders op. En dat zul je ook herkennen aan de leeftijd van Nederlanders die veelal lid zijn van verenigingen in een ander land.
Dit is al de tweede keer dat je met een lang stuk reageert op iemand anders zijn denkbeelden, waarbij je ook nog eens gaat smijten met percentages zonder bronvermelding. Tuurlijk zijn er mensen die economische beweegredenen hebben en die bij hun liefde gaan wonen, maar om te stellen dat dat 90% is en dat er slechts een kleine minderheid is die het doet vanwege cultuur enzo vind ik een beetje overdreven.

Je moet het veel genuanceerder zien, het is een keuze om voor economische motieven naar het buitenland te gaan en tevens een keuze hoe je dat in het buitenland tot uiting brengt. Je kan ondanks je economische beweegredenen je ook prima verdiepen in de lokale bevolking/tradities/gewoonten. Het is geen of/of situatie, eerder iets van alles.
pi_73887334
Over de redenen waarom iemand emigreert is maar weinig bekend, omdat hier door de burgerlijke stand niet naar wordt gevraagd en er dus geen statistieken van worden bijgehouden.

Wel is in 2008 onderzocht waarom mensen eventueel zouden willen emigreren:

Maar je weet dus lang niet zeker of de mensen die in dit onderzoek zeiden te willen emigreren, ook daadwerkelijk gaan emigreren.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2009 18:32:50 ]
pi_73894010
Mooie bron, geeft ook een ander beeld waarom mensen eventueel zouden verhuizen. Wel bizar dat mensen willen emigreren voor ruimte, natuur en rust, terwijl dat in Nederland ook gewoon te vinden is
pi_73894283
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:17 schreef thomaster het volgende:
Mooie bron, geeft ook een ander beeld waarom mensen eventueel zouden verhuizen. Wel bizar dat mensen willen emigreren voor ruimte, natuur en rust, terwijl dat in Nederland ook gewoon te vinden is
Niet bepaald op dezelfde manier als dat het te vinden is in bijvoorbeeld Amerika.
Cool story, Hansel.
pi_73904957
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:53 schreef aychelle het volgende:

[..]

Ik vind dat zo raar, en zo typisch nederlands. Altijd maar opelkaar, net als die franse campings die vol met nederlanders zit.
Ja, vergelijkbaar met een Franse camping. Is niet typisch Nederlands, heeft geen moer met Nederlands te maken. Ben je uberhaupt weleens langere tijd in het buitenland geweest? Volgens mij heb je er niet veel kaas van gegeten. Tuurlijk is de cultuur interessant, maar dat is geen hoofdreden voor emigratie.
quote:
één van de redenen waarom ik naar het buitenland zou gaan is de buitenlandse cultuur te proeven en zien hoe anderen leven
Ja, heel je leven lang die cultuur maar blijven proeven en kijken hoe andere mensen leven? Als je eens zou gaan, that is. Komop man, dat is toch niet realistisch. Ja, cultuur is interessant, maar soms wil je ook eens een goed gesprek met iemand met dezelfde denkwijze/achtergrond als jou - om maar een enkel voorbeeld te noemen.

Zie het zo. Een vakantie naar China is hardstikke leuk, je zult mensen constant Chinees horen praten, erachter komen dat de Chinese denkwijze heel anders is, en leren over andere gewoontes en veel mooie dingen zien. Maar ga er maar eens wonen met het vooruitzicht er de rest van je leven te blijven, in een land waar niemand jouw taal spreekt, waar iedereen anders tegen dingen aan kijkt, waar gewoontes totaal anders zijn. Tuurlijk ga je je aanpassen aan je omgeving, maar soort zoekt gewoon soort, en dat is niet typisch Nederlands noch raar.
pi_73917716
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 09:26 schreef illusions het volgende:
Zie het zo. Een vakantie naar China is hardstikke leuk, je zult mensen constant Chinees horen praten, erachter komen dat de Chinese denkwijze heel anders is, en leren over andere gewoontes en veel mooie dingen zien. Maar ga er maar eens wonen met het vooruitzicht er de rest van je leven te blijven, in een land waar niemand jouw taal spreekt, waar iedereen anders tegen dingen aan kijkt, waar gewoontes totaal anders zijn. Tuurlijk ga je je aanpassen aan je omgeving, maar soort zoekt gewoon soort, en dat is niet typisch Nederlands noch raar.
Ik denk dat je hier wel een goed punt hebt. Enerzijds aanpassen en integreren in de vreemde cultuur, maar je wilt toch ook met wat lotgenoten/landgenoten om kunnen gaan in het buitenland. Daar hoef je alleen niet voor in een wijk te gaan wonen met al je lot-/land- genoten...
  donderdag 22 oktober 2009 @ 01:24:10 #60
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_73937045
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:11 schreef thomaster het volgende:
Ik denk dat je hier wel een goed punt hebt. Enerzijds aanpassen en integreren in de vreemde cultuur, maar je wilt toch ook met wat lotgenoten/landgenoten om kunnen gaan in het buitenland. Daar hoef je alleen niet voor in een wijk te gaan wonen met al je lot-/land- genoten...
Toch is het enorm intressant om in Chicago rond te lopen en in een wijk echt alles alleen in het Pools te zien. In Toronto is een wijk waar echt alles in het Grieks is, en hier heb je Westminster waar echt alles Vietnamees is.....

Nederlanders hebben dat de afgelopen 50 jaar niet zoveel meer gedaan trouwens, tenzij je de neo-kolonisten van de jaren 80 en 90 meetelt die naar de Antillen zijn verhuisd en daar nu vaak in zo'n afgesloten wijk "gated community" wonen.

Het zijn ook vaak historische zaken...... de Polen, Grieken en Italianen die in eigen wijken gingen wonen aan de oostkust kwamen vaak al in de 19e eeuw, en in de vroege 20e eeuw tot de jaren 30 ongeveer.

De Chinezen en Japanners aan de westkust (en die daar dus Chinatowns vormden) begonnen ook al rond de 19e eeuw.

Na zowel de Koreaanse oorlog en de Vietnamoorlog zijn aan de westkust enorm veel Koreanen en Vietnamezen neergestreken, die Koreatown en Little Saigon vormden. De politiek was hier ook een factor, met name bij Vietnam waar de Amerikaanse regering zich schuldig voelde, en keer op keer bootvluchtelingen die in Hong Kong aankwamen opnam als immigranten. En die gingen dan ook massaal wonen in Westminster en Garden Grove, nu liefkozend "Little Saigon" genoemd.

In Nederland zie je het ook natuurlijk met bepaalde wijken, alleen heb je veel meer gemixte wijken. Turken en Marokkanen worden gezien als "1 pot nat", maar het zijn natuurlijk twee totaal verschillende culturen die toevallig hetzelfde geloof aanhangen. Net zoals Nederland en Portugal bijvoorbeeld.

Toch is het best intressant eens na te gaan waarom vrijwel alle culturen dit doen. En in andere gevallen zijn er ook culturen die express mensen van bepaalde afkomst in bepaalde wijken stopten, zoals met de Chinezen aan de westkust van de VS en de Zwarten tot de jaren 60.
-
pi_73937305
In BA is ook wel een wijk waar alles in het Koreaans staat
  donderdag 22 oktober 2009 @ 01:42:05 #62
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_73937372
Interessant topic
pi_73943537
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 01:24 schreef maartena het volgende:
Toch is het best intressant eens na te gaan waarom vrijwel alle culturen dit doen.
Ik denk dat het vooral is omdat je opgroeit met je eigen gewoontes, je leert dingen normaal vinden die in Nederland normaal zijn, normen, waarden, etc. Je hebt samen met landgenoten, en zelfs met mensen uit omringende landen, dezelfde denkwijze en manieren om dingen te doen. Dat leer je niet zomaar af, en waarschijnlijk blijft jouw denkwijze - en dat is volgens mij waar het om gaat - je hele leven lang 'ongeveer' hetzelfde. Uiteraard zul je door reizen en dergelijke meer open staan voor hoe men in andere culturen dat doet, en dat overnemen, maar voordat je een dergelijke gewoonte overneemt beoordeel je dat met je gezonde boerenverstand - daar relativeer je alles wat je meemaakt dus mee.

Om die reden (een bepaalde instelling of denkwijze) blijven mensen van 'dezelfde soort' naar elkaar toe trekken denk ik, ook al spreek je de taal die er wordt gesproken in jouw omgeving. Zou je in je 2e thuisland blijven en kinderen nemen, zie je dat die 2e generatie heel erg verschilt omdat die heel anders opgroeit. Ze krijgen van hun buitenlandse ouders natuurlijk een hoop dingen mee vanuit de Nederlandse cultuur, maar integreren veel beter.

Er zijn hier waar ik woon bijvoorbeeld een hoop Nederlanders (maar ook Noren, Zweden, Engelsen, etc.) en die trekken redelijk naar elkaar toe. Hun kinderen daarentegen gaan naar internationale scholen, hebben veel vriendjes die gewoon Spaans zijn, etc. De 2e generatie is al veel meer een mengeling, juist omdat die hier zijn opgegroeid.

Ik hoef ook niet in een Nederlandse wijk te wonen, maar wil wel Nederlanders kunnen opzoeken. Ik denk ook niet dat Nederlandse wijken gevormd worden puur omdat men naar elkaar toe trekt met het idee "kom laten we bij de andere Nederlanders wonen" want hier heb je geen puur Nederlandse of Noorse wijken, het is allemaal internationaal bevolkt.

Het feit dat alle buitenlanders op een kluitje zitten, heeft denk ik meer te maken met een financiele situatie. Heel breed gesproken, zie je in Nederland veel Turken in flats, de middenstand Nederlanders in rijtjeswoningen en de rijkeren in vrijstaande huizen. Hier in dit gebied worden de villa's bevolkt door de emigranten (Noren, Nederlanders, Engelsen, maar ook Madrilenen), en wonen de 'normale Spanjaarden' in appartementen.

[ Bericht 19% gewijzigd door illusions op 22-10-2009 11:41:34 ]
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:27:05 #64
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_74017421
Er is een stadje in Britisch Columbia, Canada waar veel nederlanders zitten, iemand de naam van die plaats?
  woensdag 4 november 2009 @ 20:48:48 #65
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_74399165
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:33 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

zou er ook nederlands gesproken worden of alleen maar portugees??
Er wordt nog wel degelijk nederlands gesproken in Holambra, veel huizen hebben een nederlandse naam , er is een "de echte bakker" inclusief logo, tompoezen en speculaas.
Er is een heus indonesisch restaurant en restaurant Old Dutch voert een nederlandse kaart; patat speciaal, bitterballen en frikadellen maar ook hollandse biefstuk en appeltaart.
Vorig jaar hebben ze een levensgrote molen gebouwd en het is een populaire toeristen dagje-uit bestemming
En elk jaar komt Sinterklaas met z'n Pieten langs, met echte pepernoten
zonnig Brasil
pi_74406724
Wonen er ook nog Nederlanders?
pi_74416725
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wonen er ook nog Nederlanders?
Ja, maar dat is de eerste generatie die het boeltje gesticht heeft.
De tweede generatie spreekt het al heel wat minder en de kleinkinderen helemaal niet meer.

Maar eerdergenoemde Sinterklaas begint altijd vrolijk in het nederlands, totdat hij erachter komt dat de kinderen totaal niet begrijpen wat hij zegt. Pas dan gaat hij over in het portugees.
Hij wordt blijkbaar seniel, want elk jaar is het weer hetzelfde ....
zonnig Brasil
pi_74423721
Ja, da's de leeftijd he!
 FR
pi_74423970
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:22 schreef Bora-Bora het volgende:
Ja, da's de leeftijd he!
leeftijdsdiscriminatie!
pi_74439383
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:28 schreef thomaster het volgende:

[..]

leeftijdsdiscriminatie!
Hij is tenminste nooit met pensioen gestuurd!
 FR
pi_74439480
Voor degenen die in Singapore bekend zijn;
op de kaart viel me op dat er in daar ook een "Holland Village" is; is dat net zoiets als "Chinatown" en "Little India", maar dan met Hollanders?
 FR
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 november 2009 @ 12:32:22 #72
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_74449643
Kranenburg, net over de grens bij Berg en Dal (al eerder genoemd hierboven) is inmiddels voor meer dan 60% Nederlands. Veel Groesbekers daar.

Wij zijn maar een eindje verderop gaan wonen Onze zoon gaat er wel naar school, omdat die tweetalig is (NL en D).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_74449854
Denk dat die in Amerika "the Amish" zijn, maar of je hier nou zo trots op moet zijn. Is een beetje Urk en dan nog 100 maal conservatiever.
Life is a journey to the living of real life
pi_74453957
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:09 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

De tweede generatie spreekt het al heel wat minder en de kleinkinderen helemaal niet meer.

Maar eerdergenoemde Sinterklaas begint altijd vrolijk in het nederlands, totdat hij erachter komt dat de kinderen totaal niet begrijpen wat hij zegt. Pas dan gaat hij over in het portugees.
2e generatie en zelfs de derde generatie kan Nederlander zijn maar schijnbaar wordt de nationaliteit niet zo vaak aangehouden?

Als er nog mensen van de 1e generatie in leven zijn dan is die plaats gesticht vlak na de oorlog?
  vrijdag 6 november 2009 @ 15:48:24 #75
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74456675
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 12:39 schreef Rudeboyrasta het volgende:
Denk dat die in Amerika "the Amish" zijn, maar of je hier nou zo trots op moet zijn. Is een beetje Urk en dan nog 100 maal conservatiever.
Dat zijn gereformeerde Duitsers. Er wordt nog steeds Duits daar gepreekt in kerkjes en zo

De term Penssylvania Dutch is een verbastering van Deutsch, en heeft dus niets met Nederlanders te maken, zoals doet vermoeden.
-
pi_74472195
quote:
Hoogstraten, Hamont Achel, Kalmthout, Poppel, Lanaken... Nederlandse kolonies.
pi_74472343
In Saskatchewan Canada heb je het dorpje Edam, compleet met dutch windmill.
http://en.wikipedia.org/wiki/Edam,_Saskatchewan
Dit is maar een uurtje bij ons vandaan en zoals de naam al zegt werd er vroeger ook KAAS gemaakt Helaas niet meer maar we gaan er binnenkort toch eens kijkje nemen.
Vince
pi_74501081
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:09 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

wat weet jij veel van holambra, woon je daar ofzo??
  maandag 9 november 2009 @ 16:01:47 #79
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_74543935
quote:
Op zondag 8 november 2009 10:44 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

wat weet jij veel van holambra, woon je daar ofzo??
in de buurt ja
zonnig Brasil
pi_74649287
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 23:31 schreef wvincanada het volgende:
In Saskatchewan Canada heb je het dorpje Edam, compleet met dutch windmill.
http://en.wikipedia.org/wiki/Edam,_Saskatchewan
Dit is maar een uurtje bij ons vandaan en zoals de naam al zegt werd er vroeger ook KAAS gemaakt Helaas niet meer maar we gaan er binnenkort toch eens kijkje nemen.
Vince
Hmm hier moet ik ook maar even langs dan, ookal kom ik niet echt vaak meer in de buurt van The Battlefords. Ben wel al in het plaatsje Amsterdam, Saskatchewan geweest!

Van Wiki:
Amsterdam is a small hamlet north of Canora in Saskatchewan. It was founded at the turn of the 20th century by Dutch immigrants, hence the name. In its heyday, it had a post office, grain elevator, garage, and a school. It, like many small towns, has been hit hard by the gradual trend toward urbanization. It now has fewer than 25 people, and most are of Ukrainian descent.
pi_74687661
Amsterdam! lache man daar moeten wij dan ook zeker ff heen, lijkt me prachtig als er ook nog een plaatsnaam bordje staat, die komt dan zeker op de site!
Vince
pi_74699969
Waar ik woon heb ik er ook al zoveel last van. Al die Nederlanders die rondom mij wonen.

Het hele dorp is ook al omsingeld door Nederlanders. Best vervelend.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:44:33 #83
63722 z80
I fink you freaky
pi_74703125
ken dat probleem.
toen ik hier kwam wonen was enkel mijn buurman Nederlander (en al vele jaren getrouwd met een Duitse).
nu wonen er rondom Nederlanders, of tenminste ze proberen er te gaan wonen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_74703892
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:44 schreef z80 het volgende:
ken dat probleem.
toen ik hier kwam wonen was enkel mijn buurman Nederlander (en al vele jaren getrouwd met een Duitse).
nu wonen er rondom Nederlanders, of tenminste ze proberen er te gaan wonen.
Maar jij hebt niet eens gevraagd waar ik woon. Als ik verdimme vanaf thuis (Belgisch grondgebied) naar de buurgemeente wil, moet ik me door een cordon Nederlanders wringen. Ongeacht welke weg of welke Belgische buurgemeente.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 14 november 2009 @ 21:13:43 #85
63722 z80
I fink you freaky
pi_74705503
als je je woonplaats in je profiel zet hoef ik dit ook niet te vragen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_74752848
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 04:10 schreef wvincanada het volgende:
Amsterdam! lache man daar moeten wij dan ook zeker ff heen, lijkt me prachtig als er ook nog een plaatsnaam bordje staat, die komt dan zeker op de site!
Vince
Ja er is een plaatsnaam bordje, ik had mijn camera destijds niet bij me dus heb geen foto kunnen maken. Ik kom er vlak langs als we naar mijn vriendin's vader gaan (Dicht bij Melfort/Tisdale).

Hier in Regina zijn er maar heel weinig Nederlandse immigranten dus zeker niet genoeg om een wijk te vormen! (Ik 'ken' maar 2 Nederlandse families, op 180.000 inwoners).
  dinsdag 17 november 2009 @ 01:00:40 #87
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74770646
Ik denk ook dat je moet spreken van een groter aantal immigranten als je wil spreken over een "wijk". Relatief gezien zijn er minder Nederlanders vertrokken dan bijvoorbeeld uit Ierland, Polen of Griekenland, waardoor je van deze laatste 3 dus wel complete gebieden/steden/wijken hebt die nog echt met die nationaliteit aangeduid kunnen worden. En uit die drie is Ierland een Engelssprekend land, wat natuurlijk makkelijker is als men ook naar voornamelijk engelstalige landen migreert.

Wat wel opvallend is met bijv. de Poolse wijken en Griekse wijken aan de oostkust van de VS, dat deze vooral tijdens de jaren 30 gevormd zijn, dus zo'n 4 a 5 generaties terug, en dat er nog steeds ontzettend veel Pools dan wel Grieks wordt gesproken. Deels natuurlijk door nieuwe import, maar ook omdat men lange tijd gewoon in hun eigen wijken leefde.

Er wordt ook met humor naar gekeken soms, hoe bijv. Grieken en Italianen vast houden aan de culturele gewoonten uit het thuisland, al zijn de grootvaders al in de VS geboren..... je bent nog steeds Italiaan of Griek.

Nederlanders wonen te verspreid denk ik ook. Je hebt - om maar even een voorbeeld te noemen van andere kleinere landen - ook geen echt Deense wijken of Zweedse wijken..... alleen net als Holland, Michigan een paar steden met een enorm sterke geschiedenis met immigratie uit die landen.

En dan zeg je: Ja maar Ierland en Griekenland zijn ook klein? Ja, maar die landen hadden vele malen meer inwoners gehad als ze migranten niet waren vertrokken. Zowel de Ieren als Grieken hebben een aantal zeer slechte periodes gekend in hun verleden, waardoor er dus veel mensen vertrokken. In Nederland is het respectievelijk gezien een heel stuk kalmer en stabieler geweest in het verleden.

In Ierland woonden in 1800 bijvoorbeeld 4.5 miljoen mensen, in 1850 maar liefst 8 miljoen, en nu in 2009 zo'n 6 miljoen..... in weze is de bevolking dus sinds 1800, dus in 200 jaar, slechts met 1.5 miljoen gegroeid. Door hongersnoden in de 19e eeuw zijn echt ENORM veel Ieren vertrokken.

Grieken en Polen vergelijkbaar, door een ongunstige geschiedenis zijn er perioden geweest waar letterlijk 20, 25% van het land vertrok. Nederland heeft nooit zoiets meegemaakt...... althans niet in zulke rigoreuze aantallen. Tussen 1945 en 1965 zijn 500.000 Nederlanders vertrokken, en dat was ongeveer 5% van de bevolking. En volgens mij is dat voor Nederland de grootste migratieperiode geweest.

Ik werk trouwens midden in een Vietnamese wijk, ook wel vreemd om langs de wegen alledaagse zaken - zoals telefoons van de lokale mobiele telefonie firma's - niet in het Engels, maar in het Vietnamees aangeprijst zien te worden. En als ik een kilometer of 5 verderop rij, zie je exact dezelfde advertentie.... maar dan in het Spaans.

Ik denk niet dat er in Holland, Michigan nog advertenties te vinden zijn in het Nederlands.... Maar wel denk ik dat bepaalde figuren in Nederland - zoals Wilders - spontaan zouden ontploffen als de KPN het in haar hoofd zou halen om in het Arabisch te gaan adverteren in bepaalde wijken en langs bepaalde wegen.

Ik weet wel dat er volgens de NAS (Netherlands-American Society of Southern California) zo'n 150.000 mensen in de Greater Los Angeles area wonen die of nu nog Nederlander zijn, of (het overgrote deel) afkomstig zijn uit ouders of grootouders met Nederlandse roots. Los Angeles kreeg veel na-oorlogse immigranten.... die intussen opa zijn geworden van de jongste generatie kinderen met een Nederlandse voorouder.
-
pi_74770704
Toch lijkt het erop dat Nederlanders in het buitenland (itt in NL zelf ) elkaar minder opzoeken dan veel andere nationaliteiten. Afijn, ik bedoel qua wonen dan.
 FR
  dinsdag 17 november 2009 @ 01:09:47 #89
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74770753
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 01:05 schreef Bora-Bora het volgende:
Toch lijkt het erop dat Nederlanders in het buitenland (itt in NL zelf ) elkaar minder opzoeken dan veel andere nationaliteiten. Afijn, ik bedoel qua wonen dan.
Ik denk dat het deels ook te maken heeft met de verspreiding. Ik run zelf een meetup group voor Nederlanders in Orange County, en kan je verzekeren dat Nederlanders maar al te graag elkaar op zoeken. Gisteren heb ik toevallig met een andere Nederlander een pannenkoeken wedstrijd georganiseerd, met een stuk of 12 Nederlanders op bezoek, en dat was reuze gezellig.
-
pi_74771053
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 01:09 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik denk dat het deels ook te maken heeft met de verspreiding. Ik run zelf een meetup group voor Nederlanders in Orange County, en kan je verzekeren dat Nederlanders maar al te graag elkaar op zoeken. Gisteren heb ik toevallig met een andere Nederlander een pannenkoeken wedstrijd georganiseerd, met een stuk of 12 Nederlanders op bezoek, en dat was reuze gezellig.
Daarom zei ik ook: qua wonen.
Ik heb niet het idee dat Nederlanders in het buitenland nou zo specifiek bij andere Nederlanders om de hoek gaan wonen. Bij andere nationaliteiten zie je dat wel vaker, en zo krijg je ook eerder de vorming van specifieke wijken.

Nederlanders komen natuurlijk van oorsprong al uit 1 grote wijk: "les Pays-Bas". Dan wil je weleens wat anders.
 FR
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')