abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 september 2009 @ 21:57:59 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72949960
quote:
Op zondag 20 september 2009 21:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

In welke plaats ligt dat huis?
Coesfeld. Gezien je bekendheid in Duitsland weet je dat dit een redelijk grote stad is in NRW. Net zoiets als Leiden in Nederland ofzo.

Hier kun je verder kijken:
http://www.woneninduitsland.de/
The End Times are wild
pi_72950061
Waarom ga je zelf niet in Coesfeld wonen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_72950085
En zelfs het bier is goedkoper in Duitsland en de meisjes lusten graag een pulletje bier
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_72950253
quote:
Op zondag 20 september 2009 21:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Coesfeld. Gezien je bekendheid in Duitsland weet je dat dit een redelijk grote stad is in NRW. Net zoiets als Leiden in Nederland ofzo.

Hier kun je verder kijken:
http://www.woneninduitsland.de/
Heeft Leiden nog maar 35.000 inwoners?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 20 september 2009 @ 22:03:39 #255
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72950281
quote:
Op zondag 20 september 2009 21:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet in Coesfeld wonen?
Haha, misschien ooit wel! Maar vooralsnog moet ik morgen om acht uur in Utrecht zijn, en vanuit Coesfeld zou ik nu dan ongeveer al moeten aanrijden!
The End Times are wild
pi_72950308
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:00 schreef xenobinol het volgende:
En zelfs het bier is goedkoper in Duitsland en de meisjes lusten graag een pulletje bier
Ach ik wil over een jaar of 10 best in Duitsland wonen, prima leefbaar land voor je kinderen, je euro is er meer waard en dicht bij Nederland
  zondag 20 september 2009 @ 22:04:28 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72950310
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Heeft Leiden nog maar 35.000 inwoners?
/care. Het gaat erom dat dit huis niet in een enorm randgebied van Duitsland staat.
The End Times are wild
pi_72950368
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

/care. Het gaat erom dat dit huis niet in een enorm randgebied van Duitsland staat.
Ik stelde je een vraag, daar moet je een antwoord op geven
pi_72950435
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Haha, misschien ooit wel! Maar vooralsnog moet ik morgen om acht uur in Utrecht zijn, en vanuit Coesfeld zou ik nu dan ongeveer al moeten aanrijden!
En wat schiet je ermee op dat je weet dat een huis in Coesfeld 150k kost?
  zondag 20 september 2009 @ 22:06:24 #260
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72950441
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik stelde je een vraag, daar moet je een antwoord op geven
Het was duidelijk een retorische vraag. Bovendien moet ik niks.
The End Times are wild
pi_72950601
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het was duidelijk een retorische vraag. Bovendien moet ik niks.
Rhetorisch of niet, iemand die Coesfeld met Leiden vergelijkt is niet serieus te nemen

Jammer overigens dat je vanaf Coesfeld niet makkelijk in Arnhem kan komen, anders zou je het in een uurtje doen
  zondag 20 september 2009 @ 22:09:56 #262
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72950627
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En wat schiet je ermee op dat je weet dat een huis in Coesfeld 150k kost?
Het is illustratief voor de scheefgroei op de Nederlandse woningmarkt. In een nabijgelegen land, met een iets grotere bevolkingsdichtheid (NRW), een vergelijkbare economie, met ongeveer dezelfde kosten voor arbeid en bouwmaterialen is een huis 4x goedkoper. Hoe komt dat? Dat is interessant. Het gaat me er niet om in Coesveld te gaan wonen. Het gaat erom aan te tonen dat vergelijkbare huizen, bij een functionerende markt, in Nederland ongeveer net zo duur zouden moeten zijn, maw: huizen in Nederland zijn 300% overgewaardeerd.

Nu zal het grootste deel van die overwaardering er overigens nooit uitlopen, dat geloof ik ook niet. Vooral door HRA en de kwalitatieve schaarste (kwalitatief goede woningen zoals de woning uit het voorbeeld zijn er in Nederland veel minder dan dat er vraag naar is). Maar een deel van die overwaardering is wel ongterecht.

Een Duitser schrijft overigens gewoon af op zijn huis. Een heel andere benadering.
The End Times are wild
pi_72950759
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is illustratief voor de scheefgroei op de Nederlandse woningmarkt. In een nabijgelegen land, met een iets grotere bevolkingsdichtheid (NRW), een vergelijkbare economie, met ongeveer dezelfde kosten voor arbeid en bouwmaterialen is een huis 4x goedkoper. Hoe komt dat? Dat is interessant. Het gaat me er niet om in Coesveld te gaan wonen. Het gaat erom aan te tonen dat vergelijkbare huizen, bij een functionerende markt, in Nederland ongeveer net zo duur zouden moeten zijn, maw: huizen in Nederland zijn 300% overgewaardeerd.

Nu zal het grootste deel van die overwaardering er overigens nooit uitlopen, dat geloof ik ook niet. Vooral door HRA en de kwalitatieve schaarste (kwalitatief goede woningen zoals de woning uit het voorbeeld zijn er in Nederland veel minder dan dat er vraag naar is). Maar een deel van die overwaardering is wel ongterecht.

Een Duitser schrijft overigens gewoon af op zijn huis. Een heel andere benadering.
Je vergelijkt appels met peren. Je moet Emmen vergelijken met Coesfeld
  zondag 20 september 2009 @ 22:21:43 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72951253
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Je vergelijkt appels met peren. Je moet Emmen vergelijken met Coesfeld
Dat denk ik niet. Dan moet je eerder kijken in Niedersachsen. Dat ligt ook in Duitsland een beetje uit de richting. Nordrhein-Westfalen is echt het meest dichtbevolkte, geindustrialiseerde gebied van Duitsland. Het best te vergelijken met de Randstad in Nederland hoor!
The End Times are wild
pi_72951330
Je bedoelt dat Coesfeld lekker centraal ligt en er het werk voor het oprapen ligt zoals in Emmen?
pi_72960345
Prijs koopwoningen gedaald
DEN HAAG (AFN) - De prijzen op de huizenmarkt blijven dalen. In augustus werd voor bestaande koopwoningen gemiddeld 5,6 procent minder betaald dan in diezelfde maand van het vorige jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster die maandag zijn gepubliceerd.

Alle typen koopwoningen waren vorige maand goedkoper dan een jaar geleden. Vrijstaande woningen daalden met 7 procent het meest in prijs. Tussenwoningen gingen 4,6 procent in prijs naar beneden.

In alle provincies gingen de prijzen naar beneden, maar er zijn onderling wel verschillen. in Zeeland was de prijsdaling met 2,1 procent het kleinst, in Groningen met 7,8 procent het grootst.

Bron

7% op een vrijstaande woning van 500.000 = 35.000 gemiddelde daling ten opzichte van de WOZ waarde (dat gebruikt het kadaster). Lijkt mij nog vrij voorzichtig. Ben benieuwd voor hoeveel de woningvoorraad van 200.000 woningen volgend jaar wordt gewaardeerd. -20% lijkt mij een realistisch percentage.

We hebben de bodem voorlopig nog niet bereikt

[ Bericht 7% gewijzigd door zoost op 21-09-2009 11:00:18 ]
pi_72960448
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:46 schreef zoost het volgende:
Prijs koopwoningen gedaald
DEN HAAG (AFN) - De prijzen op de huizenmarkt blijven dalen. In augustus werd voor bestaande koopwoningen gemiddeld 5,6 procent minder betaald dan in diezelfde maand van het vorige jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster die maandag zijn gepubliceerd.

Alle typen koopwoningen waren vorige maand goedkoper dan een jaar geleden. Vrijstaande woningen daalden met 7 procent het meest in prijs. Tussenwoningen gingen 4,6 procent in prijs naar beneden.

In alle provincies gingen de prijzen naar beneden, maar er zijn onderling wel verschillen. in Zeeland was de prijsdaling met 2,1 procent het kleinst, in Groningen met 7,8 procent het grootst.

Bron

7% op een vrijstaande woning van 500.000 = 35.000 gemiddelde daling ten opzichte van de WOZ waarde (dat gebruikt het kadaster). Lijkt mij nog vrij voorzichtig. Ben benieuwd voor hoeveel de woningvoorraad van 200.000 woningen volgend jaar wordt gewaardeerd. -20% lijkt mij een realistisch percentage.
Alles gaat volgens plan, lekker afwachten.
Ik ben benieuwd of de OZB waarderingen komend jaar naar beneden bijgesteld gaan worden.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_72960608
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:49 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Alles gaat volgens plan, lekker afwachten.
Ik ben benieuwd of de OZB waarderingen komend jaar naar beneden bijgesteld gaan worden.
Leuk die gemiddelden, ik heb mijn appartement binnen 5 maanden verkocht, en het is ook meteen het duurste van het complex geworden... Niks waardedaling..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_72961212
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:54 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Leuk die gemiddelden, ik heb mijn appartement binnen 5 maanden verkocht, en het is ook meteen het duurste van het complex geworden... Niks waardedaling..
Ja het is een beetje een vertekend beeld dat wordt gegeven.
Ik ben benieuwd hoe de waardedalingen per prijsklasse per provincie per woningsoort eruit zien.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_72961410
Je hebt altijd boven- en ondergemiddeld. Dat doet niets af aan de trend.
@fruityloop: jouw koper denkt in zijn eentje het tij te keren?
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_72961582
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:49 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je denkt toch niet dat gemeentes deze cash-koe daadwerkelijk met een realistisch percentage gaan verhogen?

Als ze dat doen, moet de grondprijs ook omlaag en komen ze waarschijnlijk in zware budgettaire problemen.
pi_72961781
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:26 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Je denkt toch niet dat gemeentes deze cash-koe daadwerkelijk met een realistisch percentage gaan verhogen?

Als ze dat doen, moet de grondprijs ook omlaag en komen ze waarschijnlijk in zware budgettaire problemen.
Verlagen Bedoel je denk ik. Zou er geen wettelijk kader zijn waarbinnen de WOZ waarde wordt vastgesteld? Vast wel.
pi_72961793
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:20 schreef Prutzenberg het volgende:
Je hebt altijd boven- en ondergemiddeld. Dat doet niets af aan de trend.
@fruityloop: jouw koper denkt in zijn eentje het tij te keren?
Je zou het haast denken, en mooiste van alles is dat er verderop in het pand een identiek appartement te koop stond/staat, met een vraagprijs die lager ligt dan wat de koper voor mijn appartement na onderhandeling heeft betaald. Zelfs de makelaar was blij verrast dat hij ons eindbod accepteerde..

Hij krijgt er dan wel de vloerbedekking, gordijnen, 10 jaar oude magnetron + koelkast en de bovenlader wasmachine bij. Die dingen waren voor ons toch al afgeschreven/passen niet in het nieuwe huis, dus dat konden we mooi als wisselgeld gebruiken bij de onderhandeling. En de jongeman in kwestie wilde een kant en klaar appartement, dus daar wilde hij ook wel wat voor betalen blijkbaar.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_72961850
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:54 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Starterswoningen doen het nu goed. Kennissen van mij verkochten hun huis binnen twee weken terwijl ze de vraagprijs boven de getaxeerde waarde hadden en kochten vervolgens een huis ver onder de vraagprijs. Ze gingen ze 's ochtends tekenen voor het verkochte huis en 's middags voor het gekochte huis Echter zijn dit de uitzonderingen hoor, de rest van de markt doet het echt wat minder goed hoor.
pi_72962031
... Een huis kopen terwijl je nog in de ontkenningsfase zit.
pi_72962116
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:36 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Starterswoningen doen het nu goed. Kennissen van mij verkochten hun huis binnen twee weken terwijl ze de vraagprijs boven de getaxeerde waarde hadden en kochten vervolgens een huis ver onder de vraagprijs. Ze gingen ze 's ochtends tekenen voor het verkochte huis en 's middags voor het gekochte huis Echter zijn dit de uitzonderingen hoor, de rest van de markt doet het echt wat minder goed hoor.
Het verschilt heel erg per regio etc, ik krijg elke maand de cijfers van het kadaster, en daar staan ook vaak goede (lees voor de media niet interessante) analyses bij. Maar de klappen vallen inderdaad in het (mid)hoge segment van de markt, het starters-stuwmeer is er nog steeds, net als zeg 1½ jaar geleden. Onze makelaar wordt er helemaal gek van, de ene open dag hadden we 4 bezoekers, de volgende 0, en 2 maanden later gaat hij voor toch een erg goede prijs weg..
pi_72962326
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Voor de overstappers maakt het weinig uit hoor. Zeker als je vanuit de startersmarkt die niet daalt naar de rijtjeshuizen gaat die hier in de regio toch zeker 20 tot 25% gedaald zijn. Die daling komt trouwens niet alleen door de crisis.
pi_72962483
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Ligt helemaal aan de motivatie. Als je een huis koopt om in te wonen en niet voor de waardestijging, maakt het geen homoseksueel uit.
pi_72962506
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:34 schreef zoost het volgende:

[..]

Verlagen Bedoel je denk ik. Zou er geen wettelijk kader zijn waarbinnen de WOZ waarde wordt vastgesteld? Vast wel.
Nope, verhogen met een negatief percentage . Klinkt als verlaging, maar voor de overheid zit er een heel groot verschil tussen (blijven ambtenaren)
pi_72962544
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:50 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Die daling komt trouwens niet alleen door de crisis.
De crisis heeft, imo, enkel de idiote huizenmarkt hier in NL een zet gegeven in de juiste correctieve richting. Het was sowieso wel een keer gebeurt, de vraag was enkel "wanneer".
pi_72962832
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:50 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Voor de overstappers maakt het weinig uit hoor. Zeker als je vanuit de startersmarkt die niet daalt naar de rijtjeshuizen gaat die hier in de regio toch zeker 20 tot 25% gedaald zijn. Die daling komt trouwens niet alleen door de crisis.
Weet ik wel hoor.
Ik zou als starter toch zeer terughoudend bieden, er is genoeg op de markt als je iets meer kan (maar niet wil) betalen.
pi_72963580
als ik een vutter was zou ik toch gaan verkassen naar slowakije of zo maar ik denk dat het voor de toppprijs al te laat is
pi_72966804
quote:
Op maandag 21 september 2009 12:36 schreef henkway het volgende:
als ik een vutter was zou ik toch gaan verkassen naar slowakije of zo maar ik denk dat het voor de toppprijs al te laat is
Oostduitsland staat ook nog voldoende , voor niks tot weinig. Echte mooie oude huizen en zo groot als jezelf wilt. Met groot bedoel ik echt groot, Het is wel duitsland en heeft allemaal toch net iets meer voorzieningen dan oost-europa.
pi_72969585
We zouden eigenlijk als Nederlanders her en der in de wereld nieuwe kolonies moeten beginnen. Niet zoals vroeger door ze botweg te veroveren, maar gewoon door ze te kopen. Een lapje grond ter grootte van de provincie Utrecht, met wat riviertjes en glooiende heuvelen, wat zou dat kosten in een land als Kroatië, Brazilië, Angola, Cambodja? En daar dan 100.000 robuuste vrijstaande kneuterhuisjes neerzetten met zo'n Vinex-gans of kaarsentrappetje achter het raam. Slegs vir blankes natuurlijk, of hooguit met authentieke voormalige rijksgenoten, en met een potige eigen ordedienst. Ik denk dat je voor 50.000 euro per gezin wel klaar bent, en daarvoor woon je dan in een klimaat naar keuze met alleen maar plezierige hardwerkende naburen die geen grafitti op je bontjas spuiten of kkhoer roepen.
pi_72969926
quote:
Op maandag 21 september 2009 16:01 schreef dvr het volgende:
We zouden eigenlijk als Nederlanders her en der in de wereld nieuwe kolonies moeten beginnen. Niet zoals vroeger door ze botweg te veroveren, maar gewoon door ze te kopen. Een lapje grond ter grootte van de provincie Utrecht, met wat riviertjes en glooiende heuvelen, wat zou dat kosten in een land als Kroatië, Brazilië, Angola, Cambodja?
Staat in Mozanbique ook nog een zomerhuis in aanbouw, tussen een stel zwarten, maar die kun je zo overhoop schieten dan gaan ze wel weg
  maandag 21 september 2009 @ 17:56:44 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72973563
Cijfers over augustus zijn veel slechter dan die van juli.

Het volledige bericht mbt de voortgaande huizendaling: http://kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/nieuws-bericht.asp%3FId%3D725%26Id_Categorie%3D2&navig=/nav_serverside.html%3Fscript%3D1

Het tempo der daling ligt nog wel vrij laag. Zo duurt het nog vier jaar voordat we op 20% zitten. Maar dat komt ook deels doordat veel verkopers nog in een soort ontkenningsfase zitten: die geloven volgend jaar weer voor een topprijs te kunnen verkopen en weigeren drastisch te zakken. Eerst moet er paniek uitbreken op de markt.
The End Times are wild
pi_72973724
quote:
Op maandag 21 september 2009 17:56 schreef LXIV het volgende:
Cijfers over augustus zijn veel slechter dan die van juli.

Het volledige bericht mbt de voortgaande huizendaling: http://kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/nieuws-bericht.asp%3FId%3D725%26Id_Categorie%3D2&navig=/nav_serverside.html%3Fscript%3D1

Het tempo der daling ligt nog wel vrij laag. Zo duurt het nog vier jaar voordat we op 20% zitten. Maar dat komt ook deels doordat veel verkopers nog in een soort ontkenningsfase zitten: die geloven volgend jaar weer voor een topprijs te kunnen verkopen en weigeren drastisch te zakken. Eerst moet er paniek uitbreken op de markt.
En waarom is er geen paniek?

Jij denkt dat de recessie nog 4 jaar duurt?
pi_72973757
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee. Langer. Veel langer.
For great justice!
  maandag 21 september 2009 @ 18:08:41 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72973938
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En waarom is er geen paniek?

Die op de huizenmarkt in ieder geval wel. Dat is het scenario van een "soft landing", het beste wat de huizenverkoper kan gebeuren. Gaat het allemaal crash-gewijs naar beneden (wat ik niet denk, de markt is te illiquide hiervoor) dan is het uiteindelijke herstel ook sneller.
The End Times are wild
pi_72974314
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:02 schreef Q. het volgende:

[..]

Nee. Langer. Veel langer.
Vertel het ons nostradamus
pi_72975062
quote:
Het tempo der daling ligt nog wel vrij laag. Zo duurt het nog vier jaar voordat we op 20% zitten.
. Ik lees in je linkje:

Ten opzichte van vorig jaar is er sprake van een daling van 11,70% (het gaat hier over de koopsom). We zijn dus al goed op weg. Dat hoeft geen 4 jaar te duren hoor.
  maandag 21 september 2009 @ 18:49:22 #293
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72975170
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:46 schreef zoost het volgende:

[..]

. Ik lees in je linkje:

Ten opzichte van vorig jaar is er sprake van een daling van 11,70% (het gaat hier over de koopsom). We zijn dus al goed op weg. Dat hoeft geen 4 jaar te duren hoor.
De koopsom zegt niet zo heel veel. Dat is gewoon een gemiddelde. Als er bijv. veel meer rijtjeswoningen worden verkocht dan vrijstaande woningen, dan daalt de gemiddelde koopsom terwijl de prijzen van de rijtjeshuizen en de alleenstaande huizen afzonderlijk gewoon stabiel blijven.

Er:
1) worden dezelfde soort huizen tegen een lagere prijs verkocht
2) percentueel meer goedkopere woningen verkocht. (hogere segment ligt helemaal stil)

Vandaar die daling in gem koopsom
The End Times are wild
pi_72975181
Ik denk ook dat het veel verder is. mijn collegaatje heeft haar huis verkocht, naar moest wel bijna 20% zakken, maar ja je moet wat
  maandag 21 september 2009 @ 19:17:59 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72976215
Het hangt er heel erg veel vanaf. Er zijn heus nog steeds mensen die niks van die crisis op de huizenmarkt gehoord hebben en denken dat ze een werelddeal gemaakt hebben wanneer ze 5% onder de vraagprijs uitkomen.

Er zijn ook huizen die uiteindelijk voor 15% minder verkocht worden.
The End Times are wild
pi_72976330
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:49 schreef henkway het volgende:
Ik denk ook dat het veel verder is. mijn collegaatje heeft haar huis verkocht, naar moest wel bijna 20% zakken, maar ja je moet wat
En nu trek je de conclusie dat de markt 20% gedaald is?
pi_72977260
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:17 schreef LXIV het volgende:
Het hangt er heel erg veel vanaf. Er zijn heus nog steeds mensen die niks van die crisis op de huizenmarkt gehoord hebben en denken dat ze een werelddeal gemaakt hebben wanneer ze 5% onder de vraagprijs uitkomen.

Er zijn ook huizen die uiteindelijk voor 15% minder verkocht worden.
Die van mij ging voor -3,4% tov de vraagprijs weg krap binnen een half jaar.. Het verschilt zoveel per regio en dan ook nog per woning klasse, het enige wat je in zijn algemeenheid kan zeggen is de dat de trend wat naar beneden loopt, maar dat is het mooie van statistiek, als je maar lang genoeg doorrekent komt er altijd wel een te verdedigen resultaat uit wat je goed uitkomt. De pessimisten gaan met die 11,nogwat procent aan de haal, en de optimisten plukken een leuk regionaal cijfer in Drenthe er uit, wat +2,1% was bij de afgelopen kadaster cijfers.

Het volume verhandelde woningen is zover gedaald dat het kadaster de tarieven moest verhogen om uit de rode cijfers te blijven, en zo'n afname is alleen al een reden om de cijfersjaar op jaar niet 1 op 1 te kunnen vergelijken.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 september 2009 @ 21:03:05 #298
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_72980704
quote:

Het komt eerder doordat voor >90% van de verkopers er geen bittere noodzaak is om veel lager te gaan zitten. Doorstromers kopen niet meer zonder eerst te verkopen, en veel van de mensen die nog met dubbele lasten zaten hebben hun verlies al genomen (zie de collega van henkway): als die er niet waren was de prijs nog minder snel gezakt vanwege het gebrek aan noodzaak daartoe. Pas als dat gaat spelen (werkeloosheid; stijgende rentes; afschap HRA etc) zal het sneller gaan denk ik.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_72981166
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

De koopsom zegt niet zo heel veel. Dat is gewoon een gemiddelde. Als er bijv. veel meer rijtjeswoningen worden verkocht dan vrijstaande woningen, dan daalt de gemiddelde koopsom terwijl de prijzen van de rijtjeshuizen en de alleenstaande huizen afzonderlijk gewoon stabiel blijven.

Er:
1) worden dezelfde soort huizen tegen een lagere prijs verkocht
2) percentueel meer goedkopere woningen verkocht. (hogere segment ligt helemaal stil)

Vandaar die daling in gem koopsom
Goede analyse;

omdat er maar liefst op jaarbasis 40% minder verkoop transacties zijn geweest betekent dat dus zeer waarschijnlijk dat:

a) de transactiesom bij verkoop van huizen landelijk totaal ca. 45% minder is geworden

DUS gevolg: de staat 45% MINDER overdrachtsbelasting opstrijkt, dat is erg veel geld

b) die gehele makelaardij, notarissen e.d. ca. 45% minder provisie opstrijken

c) Duurdere woningen praktisch niet verkocht worden omdat

c.1. ze aan de straatstenen niet te slijten zijn en/of
c.2. banken voor DEZE woningen geen hoge hypotheken willen verstrekken en/of
c.3. de eigenaren van deze woningen (vaak toch al kapitaalkrachtig) hun tijd kunnen uitzitten en gewoon weigeren hun vraagpprijs te verlagen

Daaarnaast speelt natuurlijk de rantsoenering van kredieten en hypotheekverstrekking in de gehele markt een belangrijke rol bij de prijsvorming van woningen.

Je zou dus kunnen stellen dat de woningmarkt op slot staat a.g.v. blokkade in het top-segment en liquiditeitstekort en risico-mijding in het lage segment.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bankfurt op 21-09-2009 21:23:27 ]
pi_72987131
Bij mij in de regio raken ze zelfs de 'starters' woningen aan de straatstenen niet kwijt. De gemeente heeft dit jaar nog maar slechts 8 hectare grond verkocht en dat is inclusief industrieterrein
Ze praten nu al over het verlagen van de grondprijs, over 2 jaar praten ze over het gratis weggeven van de bouwgrond (ze zijn al begonnen met het verstrekken van subsidies)
Er zijn hier en daar nog sukkels te vinden die 5% daling zien als een mega korting, die zelfde mensen roepen meestal ook: "welke crisis" en geloven nog steeds in de oneindige waardestijging

Bouwbedrijven beginnen flink de druk op te voeren bij de lokale overheden, want als je zonder werk komt te zitten gaat de overheid dat ook flink merken. Dat word flink snijden in de budgetten en de burger flink uitpersen. Gevolg is dat er nog minder te besteden valt, fantastisch zo'n crisis
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')