Radio DaysZiet er ouderwets goed gelikt uit. Leuk ook om eens een film te zien die gaat over het medium 'Radio'. Nu is radio vooral bedoeld als iets wat op de achtergrond hoort. Vroeger in de jaren '40 hing echter iedereen actief aan dat apparaat, een TV had je immers niet. Het is daarom ook niet zo gek dat bepaalde liedjes of live uitgezonden radiogebeurtenissen uit die tijd geassocieerd worden met een grappige anekdote. Best leuk gedaan die wisselwerking met al die flarden en een leuke rol voor een heuse radioster (Mia Farrow). De film moet het eigenlijk ook niet hebben van een goedlopend verhaal dat loopt van A naar B, maar meer van de nostalgische sfeer, die prima overkomt. Cijfer: 7,5
Who Framed Roger RabbitGeslaagde mix van animatie en filmnoir. Sommige scenes waarbij er veel uitwisseling tussen de cartoonkarakters en de echte wereld zijn een echt feestje om te zien. Het einde was ook super

. Cijfer: 7
Murder, My SweetOm eerlijk te zijn heb ik het wel even gehad met het filmnoirgenre

. De stijl moet je liggen en ik kan me voorstellen dat sommigen helemaal weglopen met dit soort films, ik zelf word er warm noch koud van. Telkens wordt er uit hetzelfde vaatje getapt: complexe detectiveplotjes die op het eerste oog richtingloos zijn, de regenjas met welbekende hoed, de typische decors. Bij deze film kreeg ik ook het idee dat het voornamelijk style over substance is. Vooruit, de droomscenes zijn knap en mooi gedaan, maar verder kon ik weinig nieuws ontdekken. Cijfer: 5,5
Voor een verloren soldaatMatige WOII-film, die zich vooral op de oppervlakte houdt. Een jochie uit Amsterdam wordt naar Friesland gestuurd omdat daar genoeg voedsel is. Tenminste, het wordt niet expliciet duidelijk gemaakt in de film, maar ik neem aan dat dat aan de hand is. De intro wordt vooral gevuld door de begrippen poep en pies, maar nadat Friesland eindelijk bevrijd is door de Amerikanen, volgt er een romance tussen het jochie en een Amerikaanse soldaat. Door taalbarrières wordt en kan de relatie tussen de twee nauwelijks uitgediept worden, laat staan dat er een moreel vraagteken bij het taboe pedofilie gesteld wordt. We hebben het hier toch over een 21-jarige soldaat die een 12-jarige kust. Het wordt allemaal nogal luchtig gebracht.
Een ander minpunt zijn een aantal pointless scenes die vooral voor onduidelijkheid zorgen. Daartegenover staat wel weer dat de (mannelijke) kijker getrakteerd wordt op de 17-jarige tieten van Tatum Dagelet, tsja... Cijfer: 5,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>