quote:za 12 sep 2009, 22:40
Ruim baan voor auto
AMSTERDAM - Het jaar 2010 wordt definitief het jaar van ronkende asfaltmachines. Minister Eurlings (Verkeer) staat op het punt groen licht te geven voor een kolossale operatie aan wegverbeteringen: volgend jaar start op liefst 22 plekken de aanleg van spitsstroken of snelwegverbredingen.
Het langverwachte project begint al op woensdag 23 september met het startschot op de A4 bij Leiderdorp. Eindelijk zullen de dagelijkse filerijders daar verlost worden van de tweebaans flessenhals.
„Deze operatie gaat gigantisch worden”, zegt de CDA-bewindsman. „In een klap slaan we een reeks knelpunten weg uit de filetop 50.”
Tegelijkertijd ontkomt geen automobilist aan het oponthoud dat eruit volgt. „Iedereen gaat dit merken”, zegt Eurlings. „We moeten door de zure appel heen.”
Een massale publiekscampagne – met als logo de schop in de grond – gaat automobilisten wijzen op de noodzakelijke fileaanpak. Rijkswaterstaat zal automobilisten adviseren over andere routes of alternatief vervoer.
De strakke, haast militair geplande operatie rolt in 2010 als een wervelwind over het snelwegennet. „Het gaat om 560 kilometer snelweg. Van Groningen tot Maastricht en weer terug. Een unicum. Dit kabinet legt twee keer zoveel asfalt aan als talloze voorgangers. Rijkswaterstaat is erop gebrand om los te gaan.”
Graafmachines happen over anderhalve week het eerste zand weg voor een verdiepte A4 langs Leiden en Leiderdorp. Over 1400 meter dempt dit het verkeersgeluid. Verder volgen extra rijbanen en zoeft het verkeer vanaf 2011 door een nieuw ringvaartaquaduct bij Burgerveen. Nog voor kerst zijn de spitsstroken op de A9 tussen Holendrecht en Diemen aan de beurt.
„Symbolisch”, noemt voorzitter Bernard Wientjes van ondernemersorganisatie VNO-NCW de aftrap van de immense asfaltoperatie bij Leiden. „Twee jaar terug hees ik daar de stormbal, toen milieuorganisaties via de Raad van State de verbreding blokkeerden. Dat kon zo niet doorgaan! Nu is er eindelijk een regering die doorpakt. Met de A4 bij Midden Delfland, de dubbele tunnel onder Maastricht en deze spoedwet wegverbreding.”
Juridische touwtrekkerij belemmerde jarenlang de wegenaanleg. Economisch was dat rampzalig, omdat inwoners en bedrijven in bijvoorbeeld het Ruhrgebied of de Vlaamse ruit veel minder vertraging kenden. Mede dankzij de dertig spoedprojecten, die in 2014 af zijn, loopt de Randstad die achterstand in.
Eurlings: „Wij halen het uiterste uit onze bouwwereld. De kracht zit in een nieuwe planning. De markt is al benaderd voordat procedures zijn afgerond. Zo maken we een vliegende start. Als ergens een hick-up dreigt, verplaatsen we de asfaltmachines naar een ander project. Alleen op die manier geniet de weggebruiker al over anderhalf jaar op tien plekken van een betere doorstroming.”
Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.quote:Op zondag 13 september 2009 12:46 schreef G.Fawkes het volgende:
De bereikbaarheid van Nederland is belangrijk voor de concurrentiepositie.
De grootste moneymaker voor de economie is de woning- en wegenbouw, die kun je niet uitbesteden naar China of India en heeft de grootste spinoff naar de Lokale markt.quote:Op zondag 13 september 2009 12:42 schreef Mendeljev het volgende:
De aanpak past wel in het stramien van Obama's plannen om de infrastructuur te verbeteren als middel om de werkgelegenheid omhoog te schroeven.
ja dan staan we allemaal stil, de overheid zal 50% van de bezuinigingen bij zichzelf moeten zoekenquote:Op zondag 13 september 2009 13:15 schreef kawotski het volgende:
Ruimbaan voor het Rekening Rijden. Niet meer niet minder. Het is wel de bedoeling dat wanneer we straks allemaal groen en duurzaam rijden dat de overheid nog steeds het grootste gat in onze portemonnee veroorzaakt.
Het leuke is juist dat lutjebroek nauwelijks te bereiken is aan dat provinciale kutwegentje tussen hoorn en enkhuizen.quote:Op zondag 13 september 2009 12:49 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht....quote:Op zondag 13 september 2009 16:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het leuke is juist dat lutjebroek nauwelijks te bereiken is aan dat provinciale kutwegentje tussen hoorn en enkhuizen.
Ja, en er daar achter komen dat je je scheel kunt betalen aan de accijns op brandstof.quote:Op zondag 13 september 2009 12:49 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Vergeet "wegversmalling" en "rotonde" niet.quote:Op zondag 13 september 2009 17:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht....
en als je dan eenmaal gevestigd bent in Lutjebroek wordt je ontslagen omdat Donner dat nu zo makkelijk heeft gemaakt.. kun je een nieuwe baan zoeken die natuurlijk niet in Lutjebroek te vinden is.. hoe dan ook, de overheid komt er altijd het gunstigst vanaf..quote:Op zondag 13 september 2009 17:15 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ja, en er daar achter komen dat je je scheel kunt betalen aan de accijns op brandstof.
Wegenbouw = Geldverspillingquote:Op zondag 13 september 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
De grootste moneymaker voor de economie is de woning- en wegenbouw, die kun je niet uitbesteden naar China of India en heeft de grootste spinoff naar de Lokale markt.
Dat is meer aan de mens Eurlings te danken , na zes mislukte vrouwelijke ministers VROM voor hemquote:Op zondag 13 september 2009 19:27 schreef isogram het volgende:
Uitstekende zaak. Je mag over dit kabinet zeggen wat je wilt, maar dit punt pakken ze uitstekend op.
Deze reactie slaat echt helemaal nergens op. Echt, ik doe mijn best om te snappen wat Noord-Korea met wegen te maken heeft, maar ik zie het niet. Als je dan zo nodig wil proberen om iemand te beledigen doe alsjeblieft je best om een post te maken die een directe connectie heeft.quote:
Jawel, we moeten betere wegen en betere auito's, de toekomst blijft aan het vervoer op individueel niveau!!!.quote:Op maandag 14 september 2009 07:35 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk, maar binnen een maand staan al die wegen weer net zo vol en dan komt iedereen weer hier klagen.![]()
Meer wegen is de oplossing niet, maar minder auto's. Mensen moeten eens niet in Schubbekutteveen willen wonen en in Amsterdam werken en niet de auto pakken als ze een pak melk en een tube tandpasta moeten kopen bij de winkels die hooguit een kilometer verder weg zijn. Dan blijven ze ook nog eens wat dunner omdat ze eens wat meer beweging hebben dan ze nu krijgen. Want dat indrukken van het gaspedaal met de rechtervoet en rukken met de rechterhand in de auto zet geen zoden aan de dijk.
en men moet de wegen anders inrichten. Nu ritst niemand waar het zou moeten, met als gevolg enorme files vanwege al die voorkruipers.quote:Op maandag 14 september 2009 08:48 schreef henkway het volgende:
[..]
Jawel, we moeten betere wegen en betere auito's, de toekomst blijft aan het vervoer op individueel niveau!!!.
Ja, precies. Zitten, knopje indrukken waar je heen wil en verder is het gewoon een kanoortje/ontspanplek met TV., ed.quote:Op maandag 14 september 2009 08:48 schreef henkway het volgende:
De auto (mogelijk stiller en electrisch) kan dat wel, we moeten dus nadenken over ruime en goede wegen met computergestuurde regulatie en wegenbelasting per gereden KM..
Die moet ik als onderschrift hebben.quote:Op maandag 14 september 2009 08:48 schreef henkway het volgende:
[..]
Jawel, we moeten betere wegen en betere auito's, de toekomst blijft aan het vervoer op individueel niveau!!!.
het OV brengt ons van waar we niet zijn , naar waar we niet heen willen
De auto (mogelijk stiller en electrisch) kan dat wel, we moeten dus nadenken over ruime en goede wegen met computergestuurde regulatie en wegenbelasting per gereden KM..
De auto is tenslotte de allergrootste moneymaker voor de overheid, terwijl het OV miljarden blijft kosten
Het ritsen zou geautomatiseerd moeten worden, ik geloof in geautomatiseerde besturing, zeker op de snelweg.quote:Op maandag 14 september 2009 09:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
en men moet de wegen anders inrichten. Nu ritst niemand waar het zou moeten, met als gevolg enorme files vanwege al die voorkruipers.
Iedereen op een veilige, gelijke afstand.quote:Op maandag 14 september 2009 09:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Het ritsen zou geautomatiseerd moeten worden, ik geloof in geautomatiseerde besturing, zeker op de snelweg.
Niemand meer een snelheidsbekeuring op de snelweg, iedereen even snel , ook in dichte mist
Het OV kost allen maar geld en blijft dat ook kosten.quote:Op maandag 14 september 2009 13:12 schreef IntercityAPT het volgende:
Wat een achterlijke k*tstreek. Als ik het goed begrijp word ik dus als treinreiziger ongelofelijk gedupeerd. Want waar zal al dat geld vandaan komen? Juist ja, de totale opbrengst van verkeer en waterstaat. Voor asfaltprojecten gaat men geen distinctie maken tussen geld afkomstig van OV, auto, scheepvaart, etcetera. Back to the sixties![]()
Ik ben alle onlogische geldverdelingen echt kotsbeu. Het lijkt erop alsof de politiek wat betreft OV met opzet in prestigeprojecten investeert, enkel omdat ze dan een excuus hebben. Dat hebben ze dus niet. Ik heb het al jaren en jaren en jaren moeten doen met f*cking trage en onpunctuele treinen, terwijl V&W lekker bij het asfalt ligt te slijmen. Gewoon omdat spoortechniek bij de dikkoppen in Den Haag verkeerd wordt begrepen. Ik zou nog bijna liever de auto nemen
Als treinreiziger wil ik dat mijn jaarlijkse 1500 euro in spoorprojecten wordt gestoken, en niet in het asfalt.
De auto is kunstmatig duurder gemaakt, omdat ze weten dat er geen ander alternatief beschikbaar is. Bovendien is het geld voor OV vooral bestemd voor het onderhoud. Als ze nou eens infra gaan vernieuwen levert dat heel wat minder onderhoud op. Het OV kan op ten duur wel zelf rondkomen; echter daarvoor zijn nou eenmaal investeringen nodig. Ik ben beniewd wat er gebeurt als de snelwegen in handen van een particulier bedrijf komen. Ik denk dat ze het nog geen dag uithouden.quote:Op maandag 14 september 2009 13:19 schreef henkway het volgende:
[..]
Het OV kost allen maar geld en blijft dat ook kosten.
Het autoverkeer brengt geld op
BPM
BTW
motorijtuigbelasting
tolheffing. zou een goudmijn zijn voor de staat,quote:Op maandag 14 september 2009 13:23 schreef IntercityAPT het volgende:
Ik ben beniewd wat er gebeurt als de snelwegen in handen van een particulier bedrijf komen. Ik denk dat ze het nog geen dag uithouden.
wegenbelastingquote:Op maandag 14 september 2009 15:20 schreef weps het volgende:
En voor de mensen die beweren dat een weg winst maakt... Hoe dan? Op de enkele tolweg na is er niets wat commercieel wordt geëxploiteerd...
Ik denk niet dat veel automobilisten de kilometerheffing lang gaan tolereren. Laat staan tolheffing.quote:Op maandag 14 september 2009 15:40 schreef henkway het volgende:
[..]
tolheffing. zou een goudmijn zijn voor de staat,
Ik denk dat de kilometerheffing de staat moet gaan redden
Minder auto's? OK, wie moet zijn auto inleveren dan?quote:Op maandag 14 september 2009 07:35 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk, maar binnen een maand staan al die wegen weer net zo vol en dan komt iedereen weer hier klagen.![]()
Meer wegen is de oplossing niet, maar minder auto's. Mensen moeten eens niet in Schubbekutteveen willen wonen en in Amsterdam werken en niet de auto pakken als ze een pak melk en een tube tandpasta moeten kopen bij de winkels die hooguit een kilometer verder weg zijn. Dan blijven ze ook nog eens wat dunner omdat ze eens wat meer beweging hebben dan ze nu krijgen. Want dat indrukken van het gaspedaal met de rechtervoet en rukken met de rechterhand in de auto zet geen zoden aan de dijk.
Ja het groene hart is heilig dat mag best 5 miljard subsidie kosten per jaar die strontweilandenquote:Op maandag 14 september 2009 16:19 schreef justanick het volgende:
Kortom: als je minder auto's wilt, zul je toch echt wat aan de ruimtelijke ordening moeten doen en verhuizen minder moeten bestraffen middels belastingen. Maar nee, dat mag niet, want dan wordt heel NL 'volgebouwd' doordat er woningen worden geplaatst in het zogenaamde groene hart.
Eerst baan zoeken, dan verhuizen. Lijkt me inderdaad debiel. Maar je kunt toch ook een baan kiezen die zich dichterbij je huis gevestigd heeft?quote:Op maandag 14 september 2009 16:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Minder auto's? OK, wie moet zijn auto inleveren dan?
Trouwens ook niet meer dan logisch dat veel mensen in een andere plaats wonen dan ze werken. Als je een nieuwe baan krijgt verhuis je niet zomaar even. Kan wel, maar als je een koophuis hebt voor je voor de verhuisdienst door de staat nog even beloond met 6% belasting op je nieuwe woning. Oh, je kunt ook huren natuurlijk. Moet je wel een fatsoenlijke huurwoning weten te vinden. Hoe lang zijn de wachtlijsten voor een 'sociale' huurwoning ook al weer? Gewone huurwoning dan maar? Dan moet je of riant verdienen, of genoegen nemen met een hok.
Dat is slechts het gevolg van bepaalde treintypes en passagiers die zich niet willen deconcentreren. Dat laatste komt door de gedachte dat als men bij de trappen instapt, men ook bij de trappen uitstapt. Daar hebben ze volledig gelijk in, echter dat heeft minder gewenste gevolgen.quote:Amsterdam (en omgeving) is een nogal grote banenmotor. Niet iedereen kan in Amsterdam wonen. Dus gaan ze in BlokkenDoosCity wonen (almere). BlokkenDoosCity heeft een mooie spoorlijn naar oa Amsterdam. Maar ja, in de spits is dat net veevervoer.
.quote:Afgezien daarvan: het OV start meestal op een plek waar je niet woont en brengt je naar een plek waar je niet wilt zijn. Dan de auto maar in. Sta je knetterend in de file, maar het is aanmerkelijk comfortabeler dan het OV. In veel gevallen is de auto trouwens ook hoe dan ook sneller, ZELFS in de spits
Dan ben ik het voor die éne keer met je eens. Men moest voor de HSL een hele tunnel graven, alleen al ten behoefte van een paar koeienquote:Op maandag 14 september 2009 16:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja het groene hart is heilig dat mag best 5 miljard subsidie kosten per jaar die strontweilanden
Heilige koeien de ruiuimte en mensen op twee M2
Dat kan lang niet altijd. Soms zijn er in de regio waar je woont simpelweg onvoldoende banen te vinden die op je cv aansluiten. Dat komt ook omdat bedrijfssectoren de neiging hebben om samen te clusteren.quote:Op maandag 14 september 2009 16:34 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Eerst baan zoeken, dan verhuizen. Lijkt me inderdaad debiel. Maar je kunt toch ook een baan kiezen die zich dichterbij je huis gevestigd heeft?
Nee, dat is het gevolg van een tekort aan capaciteit. Bepaalde lijnen in Nederland zijn al tot ongeveer de max in gebruik. Extra treinen kan niet, langere treinen kan niet. Gevolg is dat bepaalde treinen in de spits echt stampvol zitten, van begin tot eind.quote:[..]
Dat is slechts het gevolg van bepaalde treintypes en passagiers die zich niet willen deconcentreren. Dat laatste komt door de gedachte dat als men bij de trappen instapt, men ook bij de trappen uitstapt. Daar hebben ze volledig gelijk in, echter dat heeft minder gewenste gevolgen.
Kun je even een aantal voorbeelden geven van die snelheidsvoordelen? Ik ken nl maar zeer weinig reizen waarbij de trein sneller is dan de auto (deur tot deur). Alleen als ik gedurende de spits naar het centrum van Amsterdam moet is het OV sneller. Iets buiten de spits, of iets buiten de directe radius rondom A'dam Centraal of -Zuid en de auto wint het alweer. En ik woon op kruipafstand van een IC-stationquote:[..]
.
Integendeel. Het OV heeft wat betreft snelheid veel principiële voordelen tegenover de auto. Die worden in dit land helaas niet benut. Of de auto comfortabeler is maak ik zelf wel uit.
Onzin. Een woonwijk is vaak op verwaarloosbare afstand van een bedrijventerrein. Kun je uitstekend met de fiets of auto doen. De afstand naar het centrum is vaak wat langer, maar die zijn over het algemeen goed bediend door bussen of andere vormen van OV.quote:Op maandag 14 september 2009 17:02 schreef justanick het volgende:
[quote]Dat kan lang niet altijd. Soms zijn er in de regio waar je woont simpelweg onvoldoende banen te vinden die op je cv aansluiten. Dat komt ook omdat bedrijfssectoren de neiging hebben om samen te clusteren.
Dat er een tekort is aan capaciteit ben ik wel met je eens. Maar als dagelijks treinreiziger merk ik maar al te goed dat ook de reiziger nog heel wat initiatief kan tonen. Daar waar zich de trappen bevinden moet je vaak staan, terwijl voorin de trein nog heel wat plaatsen over zijn. Daarnaast kan er nog heel wat aan de materieelverdeling verbeterd worden. Ik vind het achterlijk dat SGMm dienst doet op die lijn. Ik vind dat treintype überhaupt niet geschikt. Tijdens de revisie van dat treintype richtte men zich voornamelijk op staanplaatsen. Verwachten ze soms dat het ons niet uitmaakt of we zitten of staan?quote:Nee, dat is het gevolg van een tekort aan capaciteit. Bepaalde lijnen in Nederland zijn al tot ongeveer de max in gebruik. Extra treinen kan niet, langere treinen kan niet. Gevolg is dat bepaalde treinen in de spits echt stampvol zitten, van begin tot eind.
Alleen theoretische voorbeelden, geen feitelijke. Zoals ik al zei, die voordelen worden niet benut. Dat is het gevolg van een aantal dikkoppen in Den Haag die geen verstand hebben van spoortechniek. Zij weten niet wat er allemaal toe is aan vernieuwing; de politiek interesseert zich liever voor prestigeprojecten. Iets wat zich richt op een zeer specifieke doelgroep(die bereid is om toeslag te betalen) en waar de gemiddelde reiziger helemaal niets aan heeft.quote:Kun je even een aantal voorbeelden geven van die snelheidsvoordelen? Ik ken nl maar zeer weinig reizen waarbij de trein sneller is dan de auto (deur tot deur). Alleen als ik gedurende de spits naar het centrum van Amsterdam moet is het OV sneller. Iets buiten de spits, of iets buiten de directe radius rondom A'dam Centraal of -Zuid en de auto wint het alweer. En ik woon op kruipafstand van een IC-station![]()
Jouw mening is van allergrootst belangquote:Zelfs in de spits naar centraal of zuid wil ik overigens nog wel eens voor de auto kiezen. Liever een file dan last hebben van luidruchtige medepassagiers of de luchten die af en toe vrijkomen in een trein.Daarnaast is het op bepaalde trajecten sowieso een halve survival om in de spits de tsjoeketjoeketjoek te pakken, aangezien er maar iets fout hoeft te gaan en de hele dienstregeling draait finaal de soep in.
Dat zeker.quote:Op zondag 13 september 2009 12:49 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Er zijn zat bedrijventerreinen in de buurt van woonwijken. Maar dat is geen reactie op mijn argument. Ik zal mijn argument anders formuleren: Niet ieder type baan is overal beschikbaar. Een handelaar in aandelen heeft weinig kans om een baan te vinden in Lutjebroek, hoe mooi het bedrijventerrein ook is wat ze in Lutjebroek hebben. Heb je veel verstand van uitzendtechniek, is de kans dat het prachtige bedrijventerrein in Houten een baan voor je heeft ook zo goed als nul.quote:Op maandag 14 september 2009 17:33 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Onzin. Een woonwijk is vaak op verwaarloosbare afstand van een bedrijventerrein. Kun je uitstekend met de fiets of auto doen. De afstand naar het centrum is vaak wat langer, maar die zijn over het algemeen goed bediend door bussen of andere vormen van OV.
Nee, ze denken vooruit met die staanplaatsen. Het aantal treinreizigers blijft groeien. De spoorcapaciteit voorlopig niet tot nauwelijks. Afgezien daarvan begint het spoornetwerk in bepaalde regio's, mede door de aanleg van voorstadhaltes, steeds meer het karakter van een metrolijn te krijgen. Dan begin je andere prioriteiten te krijgen dan zeer veel zitplaatsen; het faciliteren van snel in- en uitstappen, bijvoorbeeld.quote:[..]
Dat er een tekort is aan capaciteit ben ik wel met je eens. Maar als dagelijks treinreiziger merk ik maar al te goed dat ook de reiziger nog heel wat initiatief kan tonen. Daar waar zich de trappen bevinden moet je vaak staan, terwijl voorin de trein nog heel wat plaatsen over zijn. Daarnaast kan er nog heel wat aan de materieelverdeling verbeterd worden. Ik vind het achterlijk dat SGMm dienst doet op die lijn. Ik vind dat treintype überhaupt niet geschikt. Tijdens de revisie van dat treintype richtte men zich voornamelijk op staanplaatsen. Verwachten ze soms dat het ons niet uitmaakt of we zitten of staan?
Kom eens met voorbeelden dan; wat zou jij veranderd willen zien aan de spoortechniek?quote:[..]
Alleen theoretische voorbeelden, geen feitelijke. Zoals ik al zei, die voordelen worden niet benut. Dat is het gevolg van een aantal dikkoppen in Den Haag die geen verstand hebben van spoortechniek. Zij weten niet wat er allemaal toe is aan vernieuwing; de politiek interesseert zich liever voor prestigeprojecten. Iets wat zich richt op een zeer specifieke doelgroep(die bereid is om toeslag te betalen) en waar de gemiddelde reiziger helemaal niets aan heeft.
Wederom begrijp je mijn punt niet. Ik probeer aan te geven waarom mensen de auto prefereren boven de trein en de rest van het OV, zelfs als het OV in een specifiek geval sneller is dan een auto.quote:[..]
Jouw mening is van allergrootst belangOp die manier kan ik ook wel wat.
Een kleine auto is veel goedkoper als het OV en dat wordt met iedere OV prijsverhoging meer., de overheid moet stoppen met investeren in het OV en inzetten op gecontroleerd individueel vervoer van deur tot deurquote:Op maandag 14 september 2009 17:43 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dat zeker.
In ieder geval ben ik positief gestemd aangezien de milieumaffia eindelijk buitenspel gezet wordt.
Dat de diversiteit aan beroepen erg groot is begrijp ik wel. Wat ik niet begrijp is dat de werknemer hier zo'n behoefte aan neemt. En als de werknemer te lui is om iniatief te tonen kan de overheid dat wel. De overheid kan het kiezen voor een baan op fietsafstand op z'n minst wel aanmoedigen. Dat laatste is nog ver in zicht, en dat blijkt ook uit die miljardeninvesteringen die naar de 'ronkende asfaltmachines' gaan. Er moet snel een onderzoek komen naar waar men woont en werkt, en geloof me hier bestaan heus wel middelen voor. Een begin kan al gemaakt worden door potentiële woonwijken of bedrijventerreinen een betere plaats aan te wijzen.quote:Op maandag 14 september 2009 18:41 schreef justanick het volgende:
Er zijn zat bedrijventerreinen in de buurt van woonwijken. Maar dat is geen reactie op mijn argument. Ik zal mijn argument anders formuleren: Niet ieder type baan is overal beschikbaar. Een handelaar in aandelen heeft weinig kans om een baan te vinden in Lutjebroek, hoe mooi het bedrijventerrein ook is wat ze in Lutjebroek hebben. Heb je veel verstand van uitzendtechniek, is de kans dat het prachtige bedrijventerrein in Houten een baan voor je heeft ook zo goed als nul.
Daarom moeten de spoorwegen weer teruggaan het ouderwetse 3-treinen systeem:quote:Nee, ze denken vooruit met die staanplaatsen. Het aantal treinreizigers blijft groeien. De spoorcapaciteit voorlopig niet tot nauwelijks. Afgezien daarvan begint het spoornetwerk in bepaalde regio's, mede door de aanleg van voorstadhaltes, steeds meer het karakter van een metrolijn te krijgen. Dan begin je andere prioriteiten te krijgen dan zeer veel zitplaatsen; het faciliteren van snel in- en uitstappen, bijvoorbeeld.
Zoals ik al eerder zei, herinvoering van de sneltrein. Daarnaast moet de infrastructuur en het materieel aangepast worden met als doel snelheid en capaciteit. Ook aan het dienstregelingsmodel kan wat verbeterd worden. Op intercitystations zal de stoptrein vlak voor de intercity of sneltrein moeten arriveren en vlak na de intercity of sneltrein moeten vertrekken. Zo geef je reizigers de gelegenheid om over te stappen. Maar, de stops moeten niet te lang worden natuurlijk. Kortom: Alles volgens het nog lang niet achterhaalde Rail 21 . Zo'n OV-systeem had het huidige autosysteem met gemak kunnen wedijveren wat betreft snelheid.quote:Kom eens met voorbeelden dan; wat zou jij veranderd willen zien aan de spoortechniek?
Heel mooi, maar voor sommigen niet handig om daar conclusies uit te trekken. Het ligt er maar aan wat je verdedigt, en wat OV betreft zou ik er niet goed aan doen om mijn argumenten volledig te onderbouwen op de huidige situatie. De huidige kenmerken zijn namelijk nou niet de meest aantrekkelijke kant van het OV. Maar als jijquote:Overigens zijn de door mij aangehaalde voorbeelden 100% feitelijk en uit de praktijk.
Dat argument had geldig geweest, als iedereen die mening met jou had gedeeld. Je kunt iets dergelijks niet als 'standaard' gaan zien, gewoon omdat de meerderheid daarvoor kiest. Dat laatste is trouwens maar van korte duur: zolang het voertuigpark zich uitbreidt zullen de wegverbredingen maar voor een aantal jaren effectief zijn. Ik ben benieuwd hoe lang de automobilisten alle files en parkeerproblemen blijven tolereren.quote:Wederom begrijp je mijn punt niet. Ik probeer aan te geven waarom mensen de auto prefereren boven de trein en de rest van het OV, zelfs als het OV in een specifiek geval sneller is dan een auto.
Dan blijf je met een probleem zitten. Bedrijven uit dezelfde sector klonteren vaak samen omdat de infrastructuur in een bepaald gebied aansluit op hun behoeften. Als er vervolgens onvoldoende woonruimte beschikbaar is in de directe omgeving rondom dat gebied waar de sector in kwestie 'samenklontert', zit je met het simpele feit dat mensen gaan reizen. Er zijn zeer veel functies die branche-specifiek zijn of een gedegen kennis van de branche vereisen. Ik heb het hier overigens vooral over functies voor HBO'ers en WO'ers.quote:Op maandag 14 september 2009 22:05 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Dat de diversiteit aan beroepen erg groot is begrijp ik wel. Wat ik niet begrijp is dat de werknemer hier zo'n behoefte aan neemt. En als de werknemer te lui is om iniatief te tonen kan de overheid dat wel. De overheid kan het kiezen voor een baan op fietsafstand op z'n minst wel aanmoedigen. Dat laatste is nog ver in zicht, en dat blijkt ook uit die miljardeninvesteringen die naar de 'ronkende asfaltmachines' gaan. Er moet snel een onderzoek komen naar waar men woont en werkt, en geloof me hier bestaan heus wel middelen voor. Een begin kan al gemaakt worden door potentiële woonwijken of bedrijventerreinen een betere plaats aan te wijzen.
De treinen zijn niet het enige onderdeel van het OV. Er zijn ook bussen e.d. Die verlengen vaak de deur-tot-deur reistijd aanzienlijk.quote:[..]
Zoals ik al eerder zei, herinvoering van de sneltrein. Daarnaast moet de infrastructuur en het materieel aangepast worden met als doel snelheid en capaciteit. Ook aan het dienstregelingsmodel kan wat verbeterd worden. Op intercitystations zal de stoptrein vlak voor de intercity of sneltrein moeten arriveren en vlak na de intercity of sneltrein moeten vertrekken. Zo geef je reizigers de gelegenheid om over te stappen. Maar, de stops moeten niet te lang worden natuurlijk. Kortom: Alles volgens het nog lang niet achterhaalde Rail 21 . Zo'n OV-systeem had het huidige autosysteem met gemak kunnen wedijveren wat betreft snelheid.
De automobilist accepteert de files al lang niet meer, wat zich uit in een toenemende druk op de politiek. De kiezer schreeuwt om extra asfalt. De projecten van Eurlings zijn een goed begin, maar er is nog veel meer nodig. De nederlandse infra is gewoon niet berekend op de verkeersstromen van vandaag de dag. Dat, gecombineerd met het extreem slechte beleid van VROM, veroorzaakt de problematiek.quote:[..]
Dat argument had geldig geweest, als iedereen die mening met jou had gedeeld. Je kunt iets dergelijks niet als 'standaard' gaan zien, gewoon omdat de meerderheid daarvoor kiest. Dat laatste is trouwens maar van korte duur: zolang het voertuigpark zich uitbreidt zullen de wegverbredingen maar voor een aantal jaren effectief zijn. Ik ben benieuwd hoe lang de automobilisten alle files en parkeerproblemen blijven tolereren.
Juist, zie Eurlings die eindelijk doet wat het volk wilquote:Op maandag 14 september 2009 22:37 schreef justanick het volgende:
[..]
De automobilist accepteert de files al lang niet meer, wat zich uit in een toenemende druk op de politiek. De kiezer schreeuwt om extra asfalt. De projecten van Eurlings zijn een goed begin, maar er is nog veel meer nodig. De nederlandse infra is gewoon niet berekend op de verkeersstromen van vandaag de dag. Dat, gecombineerd met het extreem slechte beleid van VROM, veroorzaakt de problematiek.
Het OV is leuk, maar de auto is blijkbaar beter.
Dezelfde sector? Dat is onzin. In het bedrijventerrein hier(Waddinxveen) is er juist een grote diversiteit aan functies. De werknemer heeft vaak uit een groot aantal beroepen te kiezen, die zich allemaal op fietsafstand bevinden. En die hoeven zich niet noodzakelijk op een bedrijventerrein te bevinden. Dat bedrijven uit dezelfde sector samenklonteren lijkt me sterk gezien het vaak concurrenten zijn.quote:Op maandag 14 september 2009 22:37 schreef justanick het volgende:
Dan blijf je met een probleem zitten. Bedrijven uit dezelfde sector klonteren vaak samen omdat de infrastructuur in een bepaald gebied aansluit op hun behoeften. Als er vervolgens onvoldoende woonruimte beschikbaar is in de directe omgeving rondom dat gebied waar de sector in kwestie 'samenklontert', zit je met het simpele feit dat mensen gaan reizen. Er zijn zeer veel functies die branche-specifiek zijn of een gedegen kennis van de branche vereisen. Ik heb het hier overigens vooral over functies voor HBO'ers en WO'ers.
Woon- en werkafstand inkorten was juist het primaire doel van de derde nota ruimtelijke ordening! Ik kan me niet vóórstellen dat VROM dergelijke hulpmiddelen hiervoor met opzet zou belemmeren.quote:Wat er dan overblijft, is het vrijgeven van grond voor woningbouw in de directe omgeving van locaties waar specifieke branches samenklonteren. In de hoop dat projectontwikkelaars ontwikkelen op de 'doelgroep'. Probleem is alleen dat VROM dat niet toestaat en in sommige gebieden bouw ook echt geen realistische optie is.
Dat is het gevolg van verwaarlozing en gebrek aan aanmoediging. Gezien busvervoer in privé handen is, is dat laatste noodzakelijk. Busmaatschappijen ontvangen zelden subsidie; hoogwaardig busvervoer is dus alleen zinvol als veel mensen er ook gebruik van maken. In Gouda rijden de bussen vrijwel leeg rond, maar in de OV-vriendelijke stad Utrecht ligt dat anders. Daar maken de mensen over het algemeen veel gebruik van de bus; zoveel dat er een tram noodzakelijk was(die er ook is gekomen).quote:De treinen zijn niet het enige onderdeel van het OV. Er zijn ook bussen e.d. Die verlengen vaak de deur-tot-deur reistijd aanzienlijk.
Vooroordeel. Het geheim achter snelheid bij OV zit 'm juist in de primaire schakels van de reis. Van dat voordeel kunnen treinen veel nut ondervinden. Heb jij het wiki-artikel überhaupt wel gelezen?quote:Afgezien daarvan: met Rail21 kun je de reistijden (deur-tot-deur) niet dusdanig verminderen dat het het significant sneller wordt dan de auto.
'Recent' is geen Rail 21.quote:En recent is nog onderzocht dat de reistijd met het OV gemiddeld 2 maal de auto-reistijd bedraagt.
De latente vraag aan voertuigen is zeer groot en wordt nog groter als je het verkeersaanbod gaat verhogen. Men bevindt zich in een vicieuze cirkel waar je alleen uitkomt als je meerdere denkramen opent.quote:De automobilist accepteert de files al lang niet meer, wat zich uit in een toenemende druk op de politiek. De kiezer schreeuwt om extra asfalt. De projecten van Eurlings zijn een goed begin, maar er is nog veel meer nodig. De nederlandse infra is gewoon niet berekend op de verkeersstromen van vandaag de dag. Dat, gecombineerd met het extreem slechte beleid van VROM, veroorzaakt de problematiek.
Stations groter maken gebeurt al, zie Rotterdam Centraal bijvoorbeeld. Daarnaast kan er heel wat capaciteit gewonnen worden door middel van dubbeldekstreinen. Ik zeg hiermee niet dat enkeldekstreinen nu volledig uit dienst moeten gaan, maar wel dat dubbeldekstreinen op ten duur een noodzaak zijn.quote:Afgezien daarvan, zelfs als je de capaciteit van het OV in Nederland zou verdubbelen - een zeer kostbare operatie, omdat je ook stations groter moet maken (midden in centra!) - kan het bij lange na de vervoersstromen nog niet aan als plotseling zeg 20% van de automobilisten over zou stappen naar het OV.
Het OV is niet leuk, het OV is bloedserieus. De auto is nu beter, maar met de samenklontering van de Randstad in zicht over een aantal jaren niet meer haalbaar. Als men met al deze wegverbredingen klaar is, dan moet er snel werk gemaakt worden van het OV. Als zeer dichtbevolkt land kun je gezien de hoge gebruikersruimte die auto's innemen niet eeuwig aan individueel vervoer blijven hangen. Wanneer de files weer terug zullen keren zullen automobilisten de overheid dankbaar zijn dat er een alternatief voor hun klaar staat.quote:Dan: de overgrote meerderheid van de Nederlanders is het blijkbaar met mij eens omtrent het gebruik van het OV, gezien het aantal automobilisten in Nederland. Blijkbaar presteert het OV (om diverse redenen) voor deze mensen niet voldoende om de auto te laten staan, ondanks het feit dat de automobilist behoorlijke belastingen moet betalen en het OV grosso modo flinke subsidies ontvangt (en dus 'te' goedkoop is).
Het OV is leuk, maar de auto is blijkbaar beter.
Je beweert dat eea onzin is, terwijl je maar heel even hoeft te kijken om te zien dat mijn stelling (die inmiddels ook terugkomt in economische literatuur, is nl wetenschappelijk onderzocht en er is bewijs voor gevonden) gewoon correct is. Waar zit het gros van de banken? Zuidas. Media? Mediapark, Hilversum. Telecomoperators? Den Haag (nu aan het verschuiven richting Amsterdam). Online sector? Klontert ook vaak samen in Amsterdam. Creatieve sector? Idem. Reden: infrastructuur, mensen, etcetera.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:41 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Dezelfde sector? Dat is onzin. In het bedrijventerrein hier(Waddinxveen) is er juist een grote diversiteit aan functies. De werknemer heeft vaak uit een groot aantal beroepen te kiezen, die zich allemaal op fietsafstand bevinden. En die hoeven zich niet noodzakelijk op een bedrijventerrein te bevinden. Dat bedrijven uit dezelfde sector samenklonteren lijkt me sterk gezien het vaak concurrenten zijn.
Ook al kun je het niet voorstellen, het beleid dat de overheid uitstippelt wordt niet altijd uitgevoerd. Soms uit onkunde, soms uit (politieke) onwil. En in sommige gevallen (bijv Mediapark) kan het ook nauwelijks, omdat Hilversum is omringd door natuurgebieden waar niet gebouwd mag worden. Daar komt nog als probleem bij dat de overheid niet kan controleren welk bedrijfstype zich waar vestigt.quote:Woon- en werkafstand inkorten was juist het primaire doel van de derde nota ruimtelijke ordening! Ik kan me niet vóórstellen dat VROM dergelijke hulpmiddelen hiervoor met opzet zou belemmeren.
Dat artikel heb ik een hele tijd terug al gelezen. Mooie plannen die zijn afgeschoten (deels). Waar jij alleen geen rekening mee houdt, is dat het OV vooral onaantrekkelijk wordt als je van schubbekutterveen naar lutjebroek zuid-oost moet. Zelfs van Amsterdam naar schubbekutterveen wordt het al vrij problematisch, omdat de reis dan eigenlijk al standaard langer duurt.quote:Vooroordeel. Het geheim achter snelheid bij OV zit 'm juist in de primaire schakels van de reis. Van dat voordeel kunnen treinen veel nut ondervinden. Heb jij het wiki-artikel überhaupt wel gelezen?
Ik haal gewoon de feiten rondom de huidige situatie aan; reizen met het OV is niet verstandig als je van je tijd houdt. Rail 21 is nooit uitgevoerd. En gezien de overheidsfinancien acht ik de kans nihil dat ze het alsnog helemaal uit gaan voeren.quote:'Recent' is geen Rail 21.
En waarom denk je dat de latente vraag naar voertuigen zo groot is? Overigens rijdt er al een heel groot wagenpark rond in Nederland.quote:De latente vraag aan voertuigen is zeer groot en wordt nog groter als je het verkeersaanbod gaat verhogen. Men bevindt zich in een vicieuze cirkel waar je alleen uitkomt als je meerdere denkramen opent.
Er was ruimte voor dat prestigeproject. Maar ik had het niet alleen over stations, ook over spoorlijnen. Als je die allemaal verdubbelt, ben je wel even bezig.quote:Stations groter maken gebeurt al, zie Rotterdam Centraal bijvoorbeeld.
Heb jij recent gedurende de spits in de auto gezeten of de verkeersinfo bekeken? Die projecten van Eurlings zijn een druppel op een groeiende plaat. Dus 'wanneer de files weer terugkeren' is nogal enthousiast over het effect van een klein beetje extra asfalt. Het complete wegennet (A en N-wegen) is aan een stevige upgrade toe. En zelfs in de huidige situatie blijven mensen doodleuk in de auto zitten.quote:Het OV is niet leuk, het OV is bloedserieus. De auto is nu beter, maar met de samenklontering van de Randstad in zicht over een aantal jaren niet meer haalbaar. Als men met al deze wegverbredingen klaar is, dan moet er snel werk gemaakt worden van het OV. Als zeer dichtbevolkt land kun je gezien de hoge gebruikersruimte die auto's innemen niet eeuwig aan individueel vervoer blijven hangen. Wanneer de files weer terug zullen keren zullen automobilisten de overheid dankbaar zijn dat er een alternatief voor hun klaar staat.
Het grote verschil tussen Gouda en Utrecht: Utrecht is een studentenstad. Dat verklaart ook een hoop. Studenten kunnen immers gratis met het OV. En kunnen in veel gevallen ook geen auto betalen.quote:Dat is het gevolg van verwaarlozing en gebrek aan aanmoediging. Gezien busvervoer in privé handen is, is dat laatste noodzakelijk. Busmaatschappijen ontvangen zelden subsidie; hoogwaardig busvervoer is dus alleen zinvol als veel mensen er ook gebruik van maken. In Gouda rijden de bussen vrijwel leeg rond, maar in de OV-vriendelijke stad Utrecht ligt dat anders. Daar maken de mensen over het algemeen veel gebruik van de bus; zoveel dat er een tram noodzakelijk was(die er ook is gekomen).
Lekker kortzichtig weer.quote:Op maandag 14 september 2009 18:44 schreef henkway het volgende:
[..]
Een kleine auto is veel goedkoper als het OV en dat wordt met iedere OV prijsverhoging meer., de overheid moet stoppen met investeren in het OV en inzetten op gecontroleerd individueel vervoer van deur tot deur
Het officiele beleid is om het OV te bevorderen. Maar ja, de belastingen uit het autogebruik zijn wel een aantrekkelijke bron van inkomsten natuurlijkquote:Op woensdag 16 september 2009 00:46 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Lekker kortzichtig weer.
Je bent vergeten dat het kabinet opzettelijk het OV de nek aan het omdraaien is met de Wet Personenvervoer 2000?
Dat dacht ik wel en het kan nog veel meer opbrengen met de kilometerheffing, het is de nummer een inkomstenbron.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:54 schreef justanick het volgende:
[..]
Het officiele beleid is om het OV te bevorderen. Maar ja, de belastingen uit het autogebruik zijn wel een aantrekkelijke bron van inkomsten natuurlijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |