abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72694326
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:37 schreef merlin693 het volgende:

Solis Sacerdotibus
Waar ga je me dan in inwijden?

Overigens lijkt me dat plaatje van jou, mediaconsument, wel rechtstreeks uit de Necronomicon komen
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72694354
Jezus, dit topic gaat letterlijk alle kanten op behalve over de vrijmetselarij.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_72694371
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:54 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Waar ga je me dan in inwijden?

Overigens lijkt me dat plaatje van jou, mediaconsument, wel rechtstreeks uit de Necronomicon komen
Heb het op google gevonden. Er staat overigens nog een leuk kruis op het plaatje. Nazi style.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72694403
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:56 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Heb het op google gevonden. Er staat overigens nog een leuk kruis op het plaatje. Nazi style.
Je doet het Keltische Kruis nu best wel tekort door het een Nazi-Style kruis te noemen
Dat symbool is al letterlijk eeuwenoud
Mr. Prolapse 2009
pi_72694550
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:55 schreef huhggh het volgende:
Er werd ook gevraagd naar welke linken er bestaan. Dus als jij het antwoord weet vanuit jouw ervaring... kom maar op dan, als je het kwijt wil.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  zondag 13 september 2009 @ 12:09:39 #126
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72694650
quote:
Oh je wilt dus eigenlijk de ritualen opschrijven en daarna het topic sluiten zonder te weten waar deze mogelijk vandaan kwamen ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Asmodeus

Dus jij wilt eigenlijk zeggen dat het verhaal van het bouwen van de tempel of Solomon niks met vrijmetselaarij te maken heeft ?

Hint voor de rest aangezien ik het vermoeden heb dat hij een broeder is

Hiram Abif was de architect van de tempel of solomon , de eerste ritualen staan in direct verband met dit verhaal

[ Bericht 17% gewijzigd door merlin693 op 13-09-2009 12:15:09 ]
pi_72694664
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:09 schreef merlin693 het volgende:

[..]

Oh je wilt dus eigenlijk de ritualen opschrijven en daarna het topic sluiten zonder te weten waar deze mogelijk vandaan kwamen ?
Dat is inderdaad niet het doel dat we voor ogen hadden. Ja, de rituals zjin interessant maar hier kunnen en willen we dieper..dit is BNW
Mr. Prolapse 2009
pi_72694756
Jullie maken de zaken grotesker en spannender dan ze in werkelijkheid zijn.
De Heilige Graal, Aleister Crowley en de Bilderberg-groep , de Illuminatie en Adam WeisHaupt worden er allemaal met de haren erbij gesleept.
En ik reageer voornamelijk op gerichte vragen, of hele grove onwaarheden/mythes.
Maar ik heb niet de tijd om hele epistels hier neer te pennen.
Faal van de eeuw.
  zondag 13 september 2009 @ 12:16:43 #129
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72694798
Dat is Patrick Byrne M.A., P.P.G.Reg., P.P.A.G.Soj. niet met je eens
pi_72694841
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:14 schreef huhggh het volgende:
Jullie maken de zaken grotesker en spannender dan ze in werkelijkheid zijn.
De Heilige Graal, Aleister Crowley en de Bilderberg-groep , de Illuminatie en Adam WeisHaupt worden er allemaal met de haren erbij gesleept.
En ik reageer voornamelijk op gerichte vragen, of hele grove onwaarheden/mythes.
Maar ik heb niet de tijd om hele epistels hier neer te pennen.
Okay dan. Gerichte vraag:
Hoe zit het met de Scottish rite binnen de vrijmetselarij? Adam Weishaupt stond bekend als lid van die rite, net als Pike. Het zou zomaar kunnen dat daarom de link wordt gelegd.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_72694894
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:10 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Dat is inderdaad niet het doel dat we voor ogen hadden. Ja, de rituals zjin interessant maar hier kunnen en willen we dieper..dit is BNW
We zijn nog niet verder gekomen dan dat de vrijmetselaar de grootste geheime filosofische gezelligheidsclub op aarde is.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72694932
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:21 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

We zijn nog niet verder gekomen dan dat de vrijmetselaar de grootste geheime filosofische gezelligheidsclub op aarde is.
Je moet denk ik je verwachtingspatroon hieromtrent dan ook bijstellen. Als het inderdaad een grote "geheime club vol snode plannen is" dan zorgen ze wel dat dit niet op Fok! komt. We weten nu ongeveer wat de Vrijmetselaarij in de basis inhoudt, daarom kijken we nu naar het ontstaan, de sleutelfiguren en gebeurtenissen etc.

Interessant toch?
Mr. Prolapse 2009
pi_72695244
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:23 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Je moet denk ik je verwachtingspatroon hieromtrent dan ook bijstellen.
Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.
  zondag 13 september 2009 @ 12:36:33 #134
19194 Oversight
◢◤
pi_72695265
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:36 schreef Oversight het volgende:
hoe zit de "organisatiestructuur" in elkaar ?

Is er een "landelijk bestuur", waar de "loges" verantwoording aan moeten afleggen?

Wat gebeurt er met het geld, voor zover dat niet in onderhoud en aalmoezenierskas zit?

wie bepaalt de "regels" waaraan men zich houden moet?

wat zijn die regels?
◢◤
pi_72695278
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:35 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.
Ik bedoelde je verwachtingspatroon m.b.t. vragen beantwoord krijgen over de diepste geheimen van de Vrijmetselaarij

Die krengen zullen goed verstopt zitten.
Mr. Prolapse 2009
  zondag 13 september 2009 @ 12:39:49 #136
19194 Oversight
◢◤
pi_72695366
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:36 schreef Dragorius het volgende:

Laat duisternis u leiden op uw pad.....
◢◤
pi_72695528
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:36 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ik bedoelde je verwachtingspatroon m.b.t. vragen beantwoord krijgen over de diepste geheimen van de Vrijmetselaarij

Dat is ook zo. Daarom heb ik des te meer respect voor degene die de vragen beantwoord. Echter heeft hij een erg moeilijke taak volgens mij.
  zondag 13 september 2009 @ 12:55:08 #138
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72695807
quote:
Is er een "landelijk bestuur", waar de "loges" verantwoording aan moeten afleggen?
er zijn 2 stromingen waarvan een zijn verantwoording moet afleggen aan de hoofd loge in Portugal

Uit min hoofd was dit SMOTJ

"The Sovereign Military Order of the Temple of Jerusalem '
pi_72695966
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:55 schreef merlin693 het volgende:

[..]

er zijn 2 stromingen waarvan een zijn verantwoording moet afleggen aan de hoofd loge in Portugal

Uit min hoofd was dit SMOTJ

"The Sovereign Military Order of the Temple of Jerusalem '
http://www.smotj.org/

?
  zondag 13 september 2009 @ 13:09:40 #140
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72696274
das de stroming die gelieeerd is aan De Grand Priore van Portugal

Knight Templar is een aparte graad binnen die order geworden
pi_72696334
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:35 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Wat had je dan verwacht?
  zondag 13 september 2009 @ 13:16:15 #142
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72696445
E_O
quote:
Kun jij hier wat meer licht op schijnen.
pi_72696449
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat had je dan verwacht?
Een beter te begrijpen doel dan gezelligheid. In principe kan de locale kroeg dan ook een onderdeel zijn van de vrijmetselaars.

Je gaat volgens mij ook niet voor de gezelligheid rituelen uitvoeren die te maken hebben met the book of law.

Hiervoor hebben we role playing gamers. Of zijn de vrijmetselaars hiermee te vergelijken?
pi_72697042
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:16 schreef merlin693 het volgende:
E_O
[..]

Kun jij hier wat meer licht op schijnen.
Ja, de meeste landen hebben een zg. grootmacht. Dat is een centrale organisatie die alle loges van een land verenigt. Vaak wordt die Grootloge of Grootoosten genoemd. Dat is echter ook de benaming voor de algemene ledenvergadering, waarbij vertegenwoordigers van iedere loge aanwezig zijn.

Staat de organisatiestructuur niet in de statuten, trouwens?
pi_72697625
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:16 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Een beter te begrijpen doel dan gezelligheid. In principe kan de locale kroeg dan ook een onderdeel zijn van de vrijmetselaars.

Je gaat volgens mij ook niet voor de gezelligheid rituelen uitvoeren die te maken hebben met the book of law.

Hiervoor hebben we role playing gamers. Of zijn de vrijmetselaars hiermee te vergelijken?
Gezelligheid speelt zeker wel een grote rol.
Rituelen voer je uit om geestelijke verdieping te ervaren, dat is iets wat je in de kroeg meestal niet vindt.
Het is een beetje een combinatie van een herensociëteit, een filosofieclubje en iets religieus.(Vrijmetselaren zijn religieus maar de Vrijmetselarij is geen religie..)
De compatities, de mogelijkheid tot het uitwisselen van ideeën, ipv. een eenzijdige preek..
Je kunt je ook geborgen voelen in een broederschap. Ze helpen elkaar soms daadwerkelijk, en je kunt er iig. je ei kwijt, in het geval je problemen ervaart, zonder dat je bang hoeft te zijn dat er informatie naar buiten komt.

Een ritueel is zeker een soort rollenspel, maar het is niet te vergelijken met een larp

[ Bericht 0% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 13-09-2009 14:03:27 ]
pi_72699474
Welke onderwerpen worden er zoal behandeld bij die comparities? En welk doel hebben comparities eigenlijk? Gebeurt daar nadien nog iets concreets mee?
pi_72700276
quote:
Op zondag 13 september 2009 14:37 schreef Banjerkanjer het volgende:
Welke onderwerpen worden er zoal behandeld bij die comparities? En welk doel hebben comparities eigenlijk? Gebeurt daar nadien nog iets concreets mee?
Dat kan heel verschillend zijn.. Een maçonniek onderwerp.. Wat is de betekenis van de zwart/wit geblokte vloer ofzoiets. Er komen ook wel eens hele andere onderwerp aan bod, ik heb eens een verhaal gehoord van iemand die een bijna-dood ervaring had gehad. Wat ze gemeen hebben is dat ieder onderwerp wel levensbeschouwelijk is.
Het doel is, een stukje kennis delen met je broeders, die door vragen te stellen en hun eigen inzichten te delen het inzicht van de spreker ook weer groter te maken. Het vergroot je algemene ontwikkeling.
Nadien gebeurt er eigenlijk niets meer mee. Ik geloof dat er wel een keer een verzameling van de mooiste spreekbeurten is uitgebracht, of op het internet is gezet, maar dat is alles.
pi_72701448
Zijn het niet juist die comparities die het wezen van de vrijmetselarij omvatten?
pi_72703948
quote:
Op zondag 13 september 2009 16:36 schreef Banjerkanjer het volgende:
Zijn het niet juist die comparities die het wezen van de vrijmetselarij omvatten?
Het zijn de rituelen die karakteristiek zijnvoor de Vrijmetselarij, mi.
Zonder comparitie, is de Vrijmetselarij weliswaar verschraald, maar nog steeds Vrijmetselarij.
Zonder de rituelen is de Vrijmetselarij geen Vrijmetselarij meer..
pi_72704157
quote:
Op zondag 13 september 2009 17:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het zijn de rituelen die karakteristiek zijnvoor de Vrijmetselarij, mi.
Zonder comparitie, is de Vrijmetselarij weliswaar verschraald, maar nog steeds Vrijmetselarij.
Zonder de rituelen is de Vrijmetselarij geen Vrijmetselarij meer..
Maar de comparitie is toch meer dan enkel een lezing? Hij bestaat toch ook uit een aanvangend gedeelte waarin alle zaken rondom de loge worden besproken?
pi_72704823
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:18 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Okay dan. Gerichte vraag:
Hoe zit het met de Scottish rite binnen de vrijmetselarij? Adam Weishaupt stond bekend als lid van die rite, net als Pike. Het zou zomaar kunnen dat daarom de link wordt gelegd.
De Schotse Rite is zeker een onderdeel van de Nederlandse Vrijmetselarij.
Je moet alleen nooit vergeten dat er veel onderlinge verschillen zijn.
De verschillen zijn er per land, maar ook nog eens onder Loges onderling.

Naar de Schotse Rite kun je doorstromen, als je dat wilt.
Je moet dan wel eerst de Blauwe Graden doorlopen hebben:
Dat wil zeggen, je moet al -> leerling -> gezel en daarna meester-vrijmetselaar zijn om daar te geraken.

De Schotse Rite is ook meer een afsplitsing binnen de Vrijmetselarij.
Faal van de eeuw.
pi_72705134
quote:
Op zondag 13 september 2009 17:55 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Maar de comparitie is toch meer dan enkel een lezing? Hij bestaat toch ook uit een aanvangend gedeelte waarin alle zaken rondom de loge worden besproken?
oh dat klopt ja.. de zakelijke beslommeringen van de club, nieuws van andere loges, overleden broeders, zieke broeders, etc...
Maar dat maakt het nog niet tot het wezen van de Vrijmetselarij..
pi_72705205
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

oh dat klopt ja.. de zakelijke beslommeringen van de club, nieuws van andere loges, overleden broeders, zieke broeders, etc...
Zo wordt het wel vaak omschreven door veel broeders en zusters.
pi_72705244
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Bij ons werden dat soort zaken gewoon aan het begin van een Open Loge besproken en niet tijdens de comparitie zelf.
Faal van de eeuw.
pi_72705604
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:27 schreef huhggh het volgende:

[..]

Bij ons werden dat soort zaken gewoon aan het begin van een Open Loge besproken en niet tijdens de comparitie zelf.
Dat zei Banjerkanjer ook.
  zondag 13 september 2009 @ 18:55:55 #156
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72706083
quote:
Staat de organisatiestructuur niet in de statuten, trouwens?
one to ponder
pi_72706147
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:26 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Zo wordt het wel vaak omschreven door veel broeders en zusters.
het is heel goed mogelijk dat anderen een andere mening zijn toegedaan.
Als een lid de comparities heel interessant vindt, en de ritualen minder, dan zou ik me kunnen voorstellen dat voor diegene die werkwijze het wezen van de Vrijmetselarij vormt.
  zondag 13 september 2009 @ 18:59:53 #158
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72706238
waarom is het Oosten hier zo belanrijk

"Groot oosten" in twente
pi_72706263
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

het is heel goed mogelijk dat anderen een andere mening zijn toegedaan.
Als een lid de comparities heel interessant vindt, en de ritualen minder, dan zou ik me kunnen voorstellen dat voor diegene die werkwijze het wezen van de Vrijmetselarij vormt.
Natuurlijk bestaan er verschillen in interpretatie wat nu het wezenlijke fundament is. Ikzelf, kan die niet zien in rituelen. Rituelen vormen imho slechts de omlijsting.
  zondag 13 september 2009 @ 19:02:03 #160
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72706313
is meer hypthetisch denk ik.......
  zondag 13 september 2009 @ 19:03:19 #161
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72706368
Mag ik een vraag stellen..hoevelen hebben History channel ?

Het antwoord van Benjamin Franklin en Lafayette ligt hier heel dichtbij !!
pi_72706383
Ik heb History Channel
Mr. Prolapse 2009
pi_72706422
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:03 schreef merlin693 het volgende:
Mag ik een vraag stellen..hoevelen hebben History channel ?
Zowat alles daarvan is te downloaden.

Ancient aliens is een aanrader trouwens.
pi_72706458
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:05 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

History Channel heeft mooie producties idd
  zondag 13 september 2009 @ 19:06:09 #165
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72706459
Wie waren de grondleggers nu als je het verhaal decimeert
  zondag 13 september 2009 @ 19:07:06 #166
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72706481
De Nederlanders hebbenn geld geleend en de Fransen legers gegeven !
pi_72706515
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:00 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Natuurlijk bestaan er verschillen in interpretatie wat nu het wezenlijke fundament is. Ikzelf, kan die niet zien in rituelen. Rituelen vormen imho slechts de omlijsting.
Zonder rituelen is het geen Vrijmetselarij.. Het is heel goed mogelijk om met een clubje mensen wekelijks te conmpareren zonder dat je Vrijmetselaar bent..
Daarom vind ik de rituelen geen omlijsting maar juist de kern.. Wat ze doen in de tempel, dát is maçonnieke arbeid.
pi_72706519
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:06 schreef merlin693 het volgende:
Wie waren de grondleggers nu als je het verhaal decimeert
Ohw, doen we een quiz?
pi_72706571
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:08 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Zonder rituelen is het geen Vrijmetselarij.. Het is heel goed mogelijk om met een clubje mensen wekelijks te conmpareren zonder dat je Vrijmetselaar bent..
Daarom vind ik de rituelen geen omlijsting maar juist de kern.. Wat ze doen in de tempel, dát is maçonnieke arbeid.
Het raakt alleen maar de kern, als je je ten volle bewust bent wat die rituelen inhouden. Ik denk dat velen dat niet eens precies weten allemaal.
pi_72706684
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:05 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Eensch!
pi_72706741
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:09 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Het raakt alleen maar de kern, als je je ten volle bewust bent wat die rituelen inhouden. Ik denk dat velen dat niet eens precies weten allemaal.
Kun je het dan eens uitleggen voor ons, aub?
Mr. Prolapse 2009
pi_72706802
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:14 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ik denk dat als ze dat zou kunnen en willen, dat niet zou mogen. Het gedetailleerd uitleggen van de rituelen dan.
pi_72706808
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:14 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Is niet moeilijk, aangezien ons hele leven omgeven is van rituelen en symboliek. Er zijn genoeg mensen die wekelijks de kerk bezoeken en deelnemen aan bepaalde rituelen, zonder dat ze precies weten wat die rituelen betekenen. Ergens weten ze het wel een beetje, maar daar stopt het dan ook.
pi_72706819
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Ik denk dat als ze dat zou kunnen en willen, dat niet zou mogen.

Ik denk dat ik liever op Banjerkanjer haar antwoord wacht
Mr. Prolapse 2009
pi_72706832
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Is niet moeilijk, aangezien ons hele leven omgeven is van rituelen en symboliek. Er zijn genoeg mensen die wekelijks de kerk bezoeken en deelnemen aan bepaalde rituelen, zonder dat ze precies weten wat die rituelen betekenen. Ergens weten ze het wel een beetje, maar daar stopt het dan ook.
Ja maar verdiep het dan eens? Schijnbaar ben ik blind voor waar die rituelen dan voor staan
Mr. Prolapse 2009
pi_72706841
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Ik denk dat als ze dat zou kunnen en willen, dat niet zou mogen.
Rituelen en symboliek vormen een onderdeel van ieders leven, alleen zijn velen zich daar niet van bewust.
pi_72706901
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:17 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ja maar verdiep het dan eens? Schijnbaar ben ik blind voor waar die rituelen dan voor staan
Ja maar... ik ken jouw achtergrond niet, en ik weet daarom ook niet welke rituelen en symbolen juist in jouw leven een rol spelen.
  zondag 13 september 2009 @ 19:19:27 #178
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72706903
sorry ..ben lekker aan het bier....zal ff lezen want dit word interessant

De fransen gaven legers als La fayette en de nderlanders geld (miljarden nu in vergelijking)
pi_72706948
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:59 schreef merlin693 het volgende:
waarom is het Oosten hier zo belanrijk

"Groot oosten" in twente
Het oosten is de plaats waar het licht zijn oorsprong heeft.. In de middeleeuwen waren er nog geen bouwlampen, dus het daglicht was nogal belangrijk. De lichtsymboliek komt dus mi. uit de operatieve bouw.

Idealiter is de loge ook oost-west gericht. In de praktijk is dat natuurlijk meestal symbolisch. De plaats van de voorzitter is dan ook in het oosten.
De plek waar een loge is gevestigd wordt dan ook een 'verlichte' plaats genoemd. En zo wordt er dus gesproken over bijv. het Oosten Amsterdam of het Grootoosten in Twente.
Met het 'Eeuwige Oosten' wordt het hiernamaals bedoeld..
pi_72706972
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:19 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Ja maar... ik ken jouw achtergrond niet, en ik weet daarom ook niet welke rituelen en symbolen juist in jouw leven een rol spelen.
Neem als voorbeeld de kerkgangers, het bidden, het staan, het kruis slaan etc.

De enige rituelen die ik eventueel hanteer (naar mijn idee) is het reflecteren over mijn dag voor ik ga slapen.
Mr. Prolapse 2009
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')