Waar ga je me dan in inwijden?quote:
Heb het op google gevonden. Er staat overigens nog een leuk kruis op het plaatje. Nazi style.quote:Op zondag 13 september 2009 11:54 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Waar ga je me dan in inwijden?
Overigens lijkt me dat plaatje van jou, mediaconsument, wel rechtstreeks uit de Necronomicon komen
Je doet het Keltische Kruis nu best wel tekort door het een Nazi-Style kruis te noemenquote:Op zondag 13 september 2009 11:56 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Heb het op google gevonden. Er staat overigens nog een leuk kruis op het plaatje. Nazi style.
Er werd ook gevraagd naar welke linken er bestaan. Dus als jij het antwoord weet vanuit jouw ervaring... kom maar op dan, als je het kwijt wil.quote:Op zondag 13 september 2009 11:55 schreef huhggh het volgende:
Jezus, dit topic gaat letterlijk alle kanten op behalve over de vrijmetselarij.
Oh je wilt dus eigenlijk de ritualen opschrijven en daarna het topic sluiten zonder te weten waar deze mogelijk vandaan kwamen ?quote:Jezus, dit topic gaat letterlijk alle kanten op behalve over de vrijmetselarij.
Dat is inderdaad niet het doel dat we voor ogen hadden. Ja, de rituals zjin interessant maar hier kunnen en willen we dieper..dit is BNWquote:Op zondag 13 september 2009 12:09 schreef merlin693 het volgende:
[..]
Oh je wilt dus eigenlijk de ritualen opschrijven en daarna het topic sluiten zonder te weten waar deze mogelijk vandaan kwamen ?
Okay dan. Gerichte vraag:quote:Op zondag 13 september 2009 12:14 schreef huhggh het volgende:
Jullie maken de zaken grotesker en spannender dan ze in werkelijkheid zijn.
De Heilige Graal, Aleister Crowley en de Bilderberg-groep , de Illuminatie en Adam WeisHaupt worden er allemaal met de haren erbij gesleept.
En ik reageer voornamelijk op gerichte vragen, of hele grove onwaarheden/mythes.
Maar ik heb niet de tijd om hele epistels hier neer te pennen.
We zijn nog niet verder gekomen dan dat de vrijmetselaar de grootste geheime filosofische gezelligheidsclub op aarde is.quote:Op zondag 13 september 2009 12:10 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dat is inderdaad niet het doel dat we voor ogen hadden. Ja, de rituals zjin interessant maar hier kunnen en willen we dieper..dit is BNW
Je moet denk ik je verwachtingspatroon hieromtrent dan ook bijstellen. Als het inderdaad een grote "geheime club vol snode plannen is" dan zorgen ze wel dat dit niet op Fok! komt. We weten nu ongeveer wat de Vrijmetselaarij in de basis inhoudt, daarom kijken we nu naar het ontstaan, de sleutelfiguren en gebeurtenissen etc.quote:Op zondag 13 september 2009 12:21 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
We zijn nog niet verder gekomen dan dat de vrijmetselaar de grootste geheime filosofische gezelligheidsclub op aarde is.
Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.quote:Op zondag 13 september 2009 12:23 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Je moet denk ik je verwachtingspatroon hieromtrent dan ook bijstellen.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:36 schreef Oversight het volgende:hoe zit de "organisatiestructuur" in elkaar ?
Ik bedoelde je verwachtingspatroon m.b.t. vragen beantwoord krijgen over de diepste geheimen van de Vrijmetselaarijquote:Op zondag 13 september 2009 12:35 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.
quote:Op zondag 13 september 2009 12:36 schreef Dragorius het volgende:
Die krengen zullen goed verstopt zitten.
Dat is ook zo. Daarom heb ik des te meer respect voor degene die de vragen beantwoord. Echter heeft hij een erg moeilijke taak volgens mij.quote:Op zondag 13 september 2009 12:36 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ik bedoelde je verwachtingspatroon m.b.t. vragen beantwoord krijgen over de diepste geheimen van de Vrijmetselaarij
Die krengen zullen goed verstopt zitten.
er zijn 2 stromingen waarvan een zijn verantwoording moet afleggen aan de hoofd loge in Portugalquote:Is er een "landelijk bestuur", waar de "loges" verantwoording aan moeten afleggen?
http://www.smotj.org/quote:Op zondag 13 september 2009 12:55 schreef merlin693 het volgende:
[..]
er zijn 2 stromingen waarvan een zijn verantwoording moet afleggen aan de hoofd loge in Portugal
Uit min hoofd was dit SMOTJ
"The Sovereign Military Order of the Temple of Jerusalem '
Wat had je dan verwacht?quote:Op zondag 13 september 2009 12:35 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom dat ik dan ook niet verwacht dat als dergelijke invloedrijke mensen een filosofisch clubje hebben opgericht, hiermee alleen gezelligheid als doel hebben.
Kun jij hier wat meer licht op schijnen.quote:Is er een "landelijk bestuur", waar de "loges" verantwoording aan moeten afleggen?
Een beter te begrijpen doel dan gezelligheid. In principe kan de locale kroeg dan ook een onderdeel zijn van de vrijmetselaars.quote:Op zondag 13 september 2009 13:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht?
Ja, de meeste landen hebben een zg. grootmacht. Dat is een centrale organisatie die alle loges van een land verenigt. Vaak wordt die Grootloge of Grootoosten genoemd. Dat is echter ook de benaming voor de algemene ledenvergadering, waarbij vertegenwoordigers van iedere loge aanwezig zijn.quote:Op zondag 13 september 2009 13:16 schreef merlin693 het volgende:
E_O
[..]
Kun jij hier wat meer licht op schijnen.
Gezelligheid speelt zeker wel een grote rol.quote:Op zondag 13 september 2009 13:16 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Een beter te begrijpen doel dan gezelligheid. In principe kan de locale kroeg dan ook een onderdeel zijn van de vrijmetselaars.
Je gaat volgens mij ook niet voor de gezelligheid rituelen uitvoeren die te maken hebben met the book of law.
Hiervoor hebben we role playing gamers. Of zijn de vrijmetselaars hiermee te vergelijken?
Dat kan heel verschillend zijn.. Een maçonniek onderwerp.. Wat is de betekenis van de zwart/wit geblokte vloer ofzoiets. Er komen ook wel eens hele andere onderwerp aan bod, ik heb eens een verhaal gehoord van iemand die een bijna-dood ervaring had gehad. Wat ze gemeen hebben is dat ieder onderwerp wel levensbeschouwelijk is.quote:Op zondag 13 september 2009 14:37 schreef Banjerkanjer het volgende:
Welke onderwerpen worden er zoal behandeld bij die comparities? En welk doel hebben comparities eigenlijk? Gebeurt daar nadien nog iets concreets mee?
Het zijn de rituelen die karakteristiek zijnvoor de Vrijmetselarij, mi.quote:Op zondag 13 september 2009 16:36 schreef Banjerkanjer het volgende:
Zijn het niet juist die comparities die het wezen van de vrijmetselarij omvatten?
Maar de comparitie is toch meer dan enkel een lezing? Hij bestaat toch ook uit een aanvangend gedeelte waarin alle zaken rondom de loge worden besproken?quote:Op zondag 13 september 2009 17:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het zijn de rituelen die karakteristiek zijnvoor de Vrijmetselarij, mi.
Zonder comparitie, is de Vrijmetselarij weliswaar verschraald, maar nog steeds Vrijmetselarij.
Zonder de rituelen is de Vrijmetselarij geen Vrijmetselarij meer..
De Schotse Rite is zeker een onderdeel van de Nederlandse Vrijmetselarij.quote:Op zondag 13 september 2009 12:18 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Okay dan. Gerichte vraag:
Hoe zit het met de Scottish rite binnen de vrijmetselarij? Adam Weishaupt stond bekend als lid van die rite, net als Pike. Het zou zomaar kunnen dat daarom de link wordt gelegd.
oh dat klopt ja.. de zakelijke beslommeringen van de club, nieuws van andere loges, overleden broeders, zieke broeders, etc...quote:Op zondag 13 september 2009 17:55 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar de comparitie is toch meer dan enkel een lezing? Hij bestaat toch ook uit een aanvangend gedeelte waarin alle zaken rondom de loge worden besproken?
Zo wordt het wel vaak omschreven door veel broeders en zusters.quote:Op zondag 13 september 2009 18:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
oh dat klopt ja.. de zakelijke beslommeringen van de club, nieuws van andere loges, overleden broeders, zieke broeders, etc...
Maar dat maakt het nog niet tot het wezen van de Vrijmetselarij..
Bij ons werden dat soort zaken gewoon aan het begin van een Open Loge besproken en niet tijdens de comparitie zelf.quote:Op zondag 13 september 2009 18:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
oh dat klopt ja.. de zakelijke beslommeringen van de club, nieuws van andere loges, overleden broeders, zieke broeders, etc...
Maar dat maakt het nog niet tot het wezen van de Vrijmetselarij..
Dat zei Banjerkanjer ook.quote:Op zondag 13 september 2009 18:27 schreef huhggh het volgende:
[..]
Bij ons werden dat soort zaken gewoon aan het begin van een Open Loge besproken en niet tijdens de comparitie zelf.
het is heel goed mogelijk dat anderen een andere mening zijn toegedaan.quote:Op zondag 13 september 2009 18:26 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Zo wordt het wel vaak omschreven door veel broeders en zusters.
Natuurlijk bestaan er verschillen in interpretatie wat nu het wezenlijke fundament is. Ikzelf, kan die niet zien in rituelen. Rituelen vormen imho slechts de omlijsting.quote:Op zondag 13 september 2009 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
het is heel goed mogelijk dat anderen een andere mening zijn toegedaan.
Als een lid de comparities heel interessant vindt, en de ritualen minder, dan zou ik me kunnen voorstellen dat voor diegene die werkwijze het wezen van de Vrijmetselarij vormt.
Zowat alles daarvan is te downloaden.quote:Op zondag 13 september 2009 19:03 schreef merlin693 het volgende:
Mag ik een vraag stellen..hoevelen hebben History channel ?
History Channel heeft mooie producties iddquote:Op zondag 13 september 2009 19:05 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Zowat alles daarvan is te downloaden.
Ancient aliens is een aanrader trouwens.
Zonder rituelen is het geen Vrijmetselarij.. Het is heel goed mogelijk om met een clubje mensen wekelijks te conmpareren zonder dat je Vrijmetselaar bent..quote:Op zondag 13 september 2009 19:00 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Natuurlijk bestaan er verschillen in interpretatie wat nu het wezenlijke fundament is. Ikzelf, kan die niet zien in rituelen. Rituelen vormen imho slechts de omlijsting.
Ohw, doen we een quiz?quote:Op zondag 13 september 2009 19:06 schreef merlin693 het volgende:
Wie waren de grondleggers nu als je het verhaal decimeert
Het raakt alleen maar de kern, als je je ten volle bewust bent wat die rituelen inhouden. Ik denk dat velen dat niet eens precies weten allemaal.quote:Op zondag 13 september 2009 19:08 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zonder rituelen is het geen Vrijmetselarij.. Het is heel goed mogelijk om met een clubje mensen wekelijks te conmpareren zonder dat je Vrijmetselaar bent..
Daarom vind ik de rituelen geen omlijsting maar juist de kern.. Wat ze doen in de tempel, dát is maçonnieke arbeid.
Eensch!quote:Op zondag 13 september 2009 19:05 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Zowat alles daarvan is te downloaden.
Ancient aliens is een aanrader trouwens.
Kun je het dan eens uitleggen voor ons, aub?quote:Op zondag 13 september 2009 19:09 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het raakt alleen maar de kern, als je je ten volle bewust bent wat die rituelen inhouden. Ik denk dat velen dat niet eens precies weten allemaal.
Ik denk dat als ze dat zou kunnen en willen, dat niet zou mogen. Het gedetailleerd uitleggen van de rituelen dan.quote:Op zondag 13 september 2009 19:14 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Kun je het dan eens uitleggen voor ons, aub?
Is niet moeilijk, aangezien ons hele leven omgeven is van rituelen en symboliek. Er zijn genoeg mensen die wekelijks de kerk bezoeken en deelnemen aan bepaalde rituelen, zonder dat ze precies weten wat die rituelen betekenen. Ergens weten ze het wel een beetje, maar daar stopt het dan ook.quote:Op zondag 13 september 2009 19:14 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Kun je het dan eens uitleggen voor ons, aub?
quote:Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Ik denk dat als ze dat zou kunnen en willen, dat niet zou mogen.
Ja maar verdiep het dan eens? Schijnbaar ben ik blind voor waar die rituelen dan voor staanquote:Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Is niet moeilijk, aangezien ons hele leven omgeven is van rituelen en symboliek. Er zijn genoeg mensen die wekelijks de kerk bezoeken en deelnemen aan bepaalde rituelen, zonder dat ze precies weten wat die rituelen betekenen. Ergens weten ze het wel een beetje, maar daar stopt het dan ook.
Rituelen en symboliek vormen een onderdeel van ieders leven, alleen zijn velen zich daar niet van bewust.quote:Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Ik denk dat als ze dat zou kunnen en willen, dat niet zou mogen.
Ja maar... ik ken jouw achtergrond niet, en ik weet daarom ook niet welke rituelen en symbolen juist in jouw leven een rol spelen.quote:Op zondag 13 september 2009 19:17 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja maar verdiep het dan eens? Schijnbaar ben ik blind voor waar die rituelen dan voor staan
Het oosten is de plaats waar het licht zijn oorsprong heeft.. In de middeleeuwen waren er nog geen bouwlampen, dus het daglicht was nogal belangrijk. De lichtsymboliek komt dus mi. uit de operatieve bouw.quote:Op zondag 13 september 2009 18:59 schreef merlin693 het volgende:
waarom is het Oosten hier zo belanrijk
"Groot oosten" in twente
Neem als voorbeeld de kerkgangers, het bidden, het staan, het kruis slaan etc.quote:Op zondag 13 september 2009 19:19 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ja maar... ik ken jouw achtergrond niet, en ik weet daarom ook niet welke rituelen en symbolen juist in jouw leven een rol spelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |